Lilli

Idag är det dags för hemgång. Vi ligger just nu i sängen och kollar på film innan det är dags att checka ut om några timmar. Vi har packat klart det mesta redan så det är skönt. Efter att vi har checkat ut tänkte vi äta lite lunch sen åka vidare till Kamala, så gör vi sällskap till flygplatsen med Izabella och Jennifer därifrån. Ikväll lyfter flyget mot Bangkok där vi får vänta i nästan fem timmar.. sen åker vi vidare till Sverige! Så vi är inte framme förens runt klockan sju imorgon bitti.

Vi har haft en bra tid här i Thailand och på praktiken. Det har varit en upplevelse och en erfarenhet att ha gjort praktik på det här sättet, så det är vi glada för. Sen vill vi självklart tacka våra lärare, praktiken och alla som gjorde det här möjligt för oss!

• 184 Readers

Hej,

Just nu ligger jag i sängen medan Lillan är i duschen. Utanför fönstret öser regnet ner, så som det sett ut de senaste dagarna.. Igår regnade det hela förmiddagen men framåt eftermiddagen sprack det upp och vi bestämde oss för att besöka weekend market som planerat. Vi båda handlade lite smått och gott som kan vara kul att komma hem med. När vi kände oss klara åkte vi hem och påbörjade packningen. hehe vet inte hur jag ska få igen väskan... Sen köpte vi varsin bananpannkaka och köpte lite frukost till sista dagarna här.

Idag vakna vi upp till ännu mer regn.. Regnade hela förmiddagen fram till kanske halv 3, då vi bestämde oss för att få njuta lite av solen en sista gång och gick till poolen. Där låg vi i ungefär två timmar och kom precis upp på rummet innan det började regna igen. Känns tråkigt att det ska regna nu precis innan man ska åka hem. Fast ändå lite skönt att man lämnar regn och kommer förhoppningsvis hem till soliga sverige ;)

Ikväll har vi bestämt att vi ska käka middag på ett av våra favoritställen, nämligen Kata Villa. Men vet inte hur det blir nu då det ligger en bit bort och det verkligen öser ner regn just nu.

Imorrn bär det av mot Phukets flygplats och snart är vi hemma i Sverige. Längtar efter tacosen som vi båda ska äta när vi kommer hem!!!!

Puss, bellis

Lilli

Idag jobbade vi våran sista dag på praktiken, båda jobbade från sju så vi gick hem klockan fyra. Då var det bara att börja göra oss i ordning för våran avskedsfest som personalen hade ordnat åt oss på stranden. Vi fick reda på det igår och blev väldigt förvånade och glada! Vi sågs klockan sex och då hade de köpt massor med mat som vi satte oss på stranden och åt medan vi kollade på solnedgången, vilket var jättemysigt! Så kul att de ville göra något sånt för oss, de har varit väldigt snälla mot oss under våran praktik, vilket såklart känns bra.

Imorgon har vi planerat att åka till en stor marknad som kallas "weekend market" som ligger i Phuket Town och ska vara väldigt stor och bra. Vi får se hur vädret blir, det ser inte så bra ut just nu. Om regnet öser ner kanske vi stannar hemma, det visar sig.

• 222 Readers

Hello!

Idag påbörjade vi dag ett av tre på praktiken då fredag är våran sista dag, så nu har vi bara två dagar kvar där. Jag vet inte om vi har nämnt det tidigare men det finns väldigt många andra praktikanter på hotellet som studerar på universitet här i Thailand. Det är många av dom som också slutar sin praktik i veckan så idag hade dem ordnat en lunch för alla oss som ska sluta snart med väldigt mycket mat och efterrätt så det var trevligt! Jag jobbade morgon idag så Bella jobbar kväll och så kommer det se ut imorgon också sen jobbar vi samma tider våran sista dag.

Vädret här har inte varit det bästa på senaste och det var det inte idag heller, det har regnat mycket och varit molnigt. Det gör inte så mycket när vi ändå jobbar men när vi är lediga vill vi såklart ha sol! Vi får hoppas på det bästa tills våra sista dagar i Thailand.

Nu har jag precis ätit mig mätt och ska fortsätta kolla på en serie tills Bella kommer hem. Här kommer lite bilder från i måndags som Bella gjorde ett inlägg om igår.

• 258 Readers

Tjabba!!

Tisdagkväll och vi har haft två sköna lediga dagar. I måndags gick vi upp tidigt för att äta frukost på hotellet vi bor på samt hinna njuta av solen innan vi skulle iväg på äventyr.

Vid tre nån gång hämta Palmy, Leena och Irish upp oss och vi åkte mot big buddha. På vägen dit hann vi se några elefanter (som tyvärr inte va vilda) och det hann även regna en del, så tyvärr blev inte bilderna så bra som man hoppats på... Efter big buddha åkte vi till en view point och kolla lite på utsikten samt åt glass. Framåt kvällningen åkte vi sedan till Patong, jag gick till en frisör och lilli till ett nagelställe, man vill ju vara lite fin när man kommer hem, hehe. Sedan mötte Lilli upp Iza (medan jag fortfarande va hos frisören) och dem shoppa lite. Sedan blev det sen donken middag och en tuktuk hem.

Idag tog vi en rejäl sovmorgon och gick sedan till Karon beach och hängde där resten av dagen, tills det blev lite storm och det började regna. Då tog vi vårt pick och pack och gick till en restaurang å käka lite. Efter det har vi bara legat och segat i sängen, kollat film och bara chillat.

Imorgon börjar de tre sista dagarna på praktiken.

Bella

Hejsan hoppsan!

Nu har fyra dagar swishat förbi sen jag bloggade sist och jag har nu "helg". SÅ, vad har vi gjort dessa dagar? Ingenting mer än det vanliga. Gå runt på frukosten och se till så att alla har det bra, fråga vad det ska hitta på under dagen osv. Gästkontakt helt enkelt. Sedan har vi hjälpt gäster att checka in, visat de till rummen, försökt återställa eventuella problem, checkat rum samt sagt hejdå till gästerna. Inga nyheter för er då våra dagar ser ungefär lika ut.

Nu står två lediga dagar framför oss innan vi avslutar praktiken med en halvvecka. Imorgon blir det poolhäng halva dagen och sedan på eftermiddagen ska vi besöka big budda tillsammans med några av våra kollegor på hotellet. På tisdag blir det förmodligen en heldag på stranden.

Idag var det 50 dagar sen vi åkte hit. 50?? Kan knappt fatta det själv, låter jättemycket men tiden har faktiskt gått väldigt fort. Men saknaden efter alla därhemma börjar bli ganska stor och det kan man förstå när man inte träffat dem på 50 dagar.

Puss & kram skumbanan.

och sorry för dåliga bilder, har ej hunnit fota mer än på en padda i vår trappuppgång och en bild på mellis efter jobbet.

Bells

Halli hallå,

Onsdag igen och vi har precis påbörjat sista helveckan på praktiken för att nästa vecka jobbar vi bara tre dagar. Under våra lediga dagar har vi varit på äventyr. Som Lilli skrev skulle vi åka till Phi phi och det gjorde vi. Måndag klockan 7 hämtade transfer bussen oss och vi gav oss iväg mot phi phi. Regnet öste ner och vi var väl inte supertaggade.. När vi kom fram till piren där båten skulle gå från mötte vi upp Izabella och solen sken upp så att vi kunde sitta på soldäck hela båtresan. Väl framme på Phi phi käkade vi en supergod lunch och sen checkade vi in på stället vi skulle bo på. Sedan var det dags för stranden men vi fick en liten dum ide att vi skulle ut på havet och besöka några fina stränder runt om ön. Det var väldigt fint på stränderna vi besökte men när vi skulle tillbaka till där vi bodde så blev det storm på havet, regn och stora vågor. Detta resulterade i tre LIVRÄDDA tjejer och en chaufför som halvt skrattade. Jag tänkte tankar om vad som skulle hända om vi dog där och då. Aja, dagen blev till kväll och vi hade det mysigt och åt god mat.

Igår gick vi upp tidigt. Käka frulle och la oss sedan på stranden och njöt av att solen sken innan vi tog färjan tillbaka till Phuket. Phi phi är verkligen en helt underbar ö som jag verkligen skulle rekommendera. Inga galna bilister och bara mysiga människor som chillar runt. TIPS!!! Ska du till thai är phi phi ett måste!

Nu är det lite mindre än två veckor kvar här i värmen. Ska faktiskt bli skönt att komma hem till familj och vänner men nu ska jag bara försöka njuta av sista tiden här i paradiset.

Puss, Bellis

Tjena tjena,

Idag har det inte riktigt varit en helt vanlig dag för oss på praktiken då vi har börjat med en uppgift vi fick från skolan. Uppgiften är att göra en reklamfilm om våran praktikplats, så vi har gått och filmat en hel del idag, Bella har till och med badat i poolen på hotellet, då vi fick tillåtelse att göra det. Vi fick jobba samma tider idag pågrund av att vi skulle göra uppgiften så nu är vi båda hemma och det spöregnar så vi ska vänta och hoppas på att det slutar snart så att vi kan gå ut och äta. Vi är ju lediga nu måndag och tisdag, imorgon har vi planerat att åka till Phi Phi tillsammans med Izabella och sova där till på tisdag så det ser vi fram emot!

Vi passade även på att ta lite bilder på hotellet som ni kan se här nedanför.

• 473 Readers

Lilli

Hej! Just nu ligger jag i sängen och har precis ätit, jag åt en pad thai från matstället som Bella gjorde ett inlägg om här om dagen. Så nu är jag mätt och belåten!

Jag jobbar tidigt den här veckan och då är man ju med på frukosten som jag nämnt tidigare, man går runt och pratar med gästerna där osv. Det man gör sen är att skriva ett mejl till chefen på hotellet, om vad gästerna man pratat med har sagt, såsom eventuella klagomål och hur de trivs, och vad de ska göra under dagen till exempel. Man ska liksom rapportera allt, det svåra då kan vara att komma ihåg rumsnummer och namn på de gästerna, då det ska finnas med i mejlet, men det brukar gå bra ändå. Annars har det varit väldigt lugnt idag, man märker att det checkar in mindre folk nu mot vad det gjorde i början av praktiken, framförallt mindre svenskar. Det blir även bara varmare och varmare här nu, det har blivit stor skillnad på bara någon vecka. Idag har det varit väldigt kvavt i luften sen regnade det en liten stund också. Nu är det bara att ladda upp inför morgondagen, ha det bra!

• 535 Readers

Hallojsan,

Nu har två lediga dagar svischat förbi och vi står återigen framför en jobbvecka. Tänkte berätta lite vad vi har haft för oss dessa två dagar.

I måndags blev det poolhäng hela dagen, på kvällen gick jag och Lilli och åt middag på en halvt svensk restaurang vid namn "Two Chefs", som en av gästerna på hotellet tipsat oss om. Otroligt god mat och trevlig personal, tyvärr var det ett av de dyraste ställena här i Kata men det var helt klart värt priset. Senare på kvällen kom även Izabella hit och sov över.

I går åkte vi till Karon beach och hade en jättemysig dag i solen. Det var lite vågor i vattnet så det var otroligt kul att bada för engångskull. Vi blev kvar på stranden ända tills efter sex nångång och gick direkt till ett favoritställe och käkade middag innan Izabella tog en tuk-tuk hem till Kamala.

Mycket nöjd över denna helg och nu är det bara att tagga inför en ny jobbvecka. Det som är lite tråkigt nu är att det börjar bli lite lågsäsong, speciellt för svenska och andra skandinaviska gäster. Så efter den här veckan tror jag vi knappt har några svenska gäster kvar på hotellet..

Puss och kram skumbanan!!