Sommar i Sverige

Har haft en toppenhelg! I fredags hade vi mys hemma med burgare, godis och Mamma Mia. I lördags var jag bjuden på inflyttningsfest hos Rebecca och Richard. Så himla bra ordnat med barnkalas tema med ballonger, partyhattar, fiskedam, popcorn och lite lekar. Sedan svirade vi om till overall och gick till Trappan där det var kravall! Hade jättekul verkligen och träffade många gamla kompisar som jag inte sett på länge.

Igår var det ju mors dag så vi att middag på Trorpön med familjen, mormor&morfar och min morbrors familj. Sen slog bakfyllan till och jag var helt död resten av kvällen, haha. Nu så sitter jag på tåget påväg till Norrköping för att jobba 12-21:15. Slänger upp lite bilder från i lördags:

Sommar i Sverige

Sitter på tåget påväg hem från min första intro-dag på jobbet. Känns jättebra, kommer jobba heltid som undersköterska i sommar på samma gruppboende som jag jobbade på innan jag åkte till Australien, men eftersom jag varit borta så länge så tyckte jag det kändes skönt med två introdagar för att kunna komma in i det igen och hinna lära mig lite nya rutiner. Så går intro imorgon också och sen börjar jag på lite timvikariat nästa vecka och sen drar sommarchemat igång midsommarveckan.

Det var så kul att vara tillbaka, att träffa både gamla boende och personal! Att pendla två timmar om dagen till och från Norrköping är ju lite segt men om jag klarade det i ett halvår så ska jag väl överleva sommaren. Imorgon efter jobbet ska jag träffa Rebecca, sen på kvällen ska jag ha facetime date med Bianca och det ser jag sååå mycket fram emot! Har inte pratat med henne på flera veckor, inte kul att ha en bästis så långt borta 😔

Från igår iklädd adidas och Levi's, älskar att kunna gå runt såhär igen!

Sommar i Sverige

Hej där! En och en halv vecka har gått sen jag kom hem och det börjar kännas mer eller mindre som vanligt. Det är nästan lite svårt att tänka att jag bott på andra sidan jorden i ett år. Det känns lite overkligt på nåt sätt, som att livet i Australien var en lång härlig dröm. Men det känns också skönt att veta att jag kommer få uppleva det igen. På tal om det så ska jag väl göra ett inlägg om mina "framtidsplaner"/tankar. Och som sagt fylla på med inlägg från året.

Under tiden, har jag bestämt mig, ska jag fortsätta att blogga. Under min nya bloggkategori Sommar i Sverige. Om någon nu skulle vara intresserad mmen hur som helst kommer det vara roligt att se tillbaka på sedan när jag är iväg igen.

Så, veckan som gått har mest bestått av att ta igen mig och försöka bli av med min fruktansvärda jet lag. Har alltid hört att jetlagen är värst när man kommer hem, och det kan jag verkligen skriva under på. Men nu är jag väl mer eller mindre människa igen. Har också njutit och umgåtts med familjen, varit i Norrköping och skrivit under papper för jobbet (mer om det senare), följt med min syster Siri på hopptävling samt catchat up med saknade vänner.

Det var kallt och regnigt och tråkigt när jag kom hem men nu är det ju världens sommarvärme, så idag tillexempel har jag legat ute hela dagen och försökt umderhålla min solbränna som annars håller på att blekna bort här, haha.

​Bildbomb från senaste veckan!

"SUPRISE!!! Efter mer än ett år iväg och efter månader av ljugande och hemligheter kan jag äntligen avslöja att jag är HEMMA!! Att överraska min mamma, pappa och syster i fredags kväll och resten av min släkt på min mammas 50årsfest var det bästa jag någonsin gjort, att få se deras reaktioner gjorde det värt alla ljugande ❤

Nu har jag hela svenska sommaren att se fram emot innan jag åker tillbaka till Australien för mitt andra år! Grattis på födelsedagen mamma ❤"

- Den texten är översatt rakt av från inlägget jag gjorde på facebook tillsammans med videon från när jag överraskade familjen. Skriver fler rader om hemkomsten inom en snar framtid, men just nu har jag fullt upp med att umgås med min älskade saknade familj. Dessutom är jag fortfarande något fruktansvärd jetlaggad så har inte mycket ork till övers. Men snart så, kanske imorgon. Har ju dessutom jättemycket kvar att skriva och visa från både Australien och Thailand (mest för min egen skull för att kunna se tillbaka på) innan jag eventuellt lägger ner bloggandet för en stund.

Mitt absoluta favoritkort som jag haft som bakgrund på min dator enda sedan jag bestämde att jag skulle hem. Lillasyster, mamma och vår Frö.​

Thailand

Min sista dag på Koh Samui valde jag att åka på en båttur till marinparken Ang Thong, som innefattar en ögrupp strax utanför Samui. Vi stannade på två av öarna, gick en liten hajk till en lagun, paddlade kajak, snorklade samt fick frukost och lunch på båten. En jättebra tur var det och det var så himla fint, kan rekommendera den om ni åker till Samui. Dock rekommenderar jag inte att göra turen bakis och efter att ha sovit bara en timma (morgonen efter buckspartyt haha), speciellt hajken till lagunen var fruktansvärd!!!

Thailand

Hej! Sitter i detta nu i Phuket och har precis fått en thai-massage och nu pedikyr. Vad jag far runt va?! Älskar det!

Igår morse gjorde jag mina två sista dyk på utbildningen, det var också de två bästa! Det är verkligen som en helt annan värld där nere. På andra dyker blev vi attackerade av en så kallad trigger-fisk, stor var den också så lite läskig var det men kul nu efteråt, det var första gången det hände min instruktör också så han visste inte vad vi skulle göra men vi kickade med simfenorna mot den och tillslut simmade den iväg! Hursomhelst. Nu är jag alltså certifierad Scuba Diver, hur coolt!?

Resten av dagen spenderade jag på stranden, men vet ni att det går nästan inte att vara i solen, det är alldeles för varmt. Speciellt när vattnet i havet inte svalkar det minsta heller, där det är långgrunt känns det nästan som att gå i ett varmt badkar! Avslutade dagen med middag och öl med folk från dykarkursen, med om möjligt den vackraste solnedgång jag sett hittills i bakgrunden.

Sedan var det dags för mig att ta en nattfärja till Surat Thani och sedan en buss till Phuket. Landade här i morse och har bara hängt på stranden. Såg ytterligare en solnedgång (börjar bli bortskämd med det där haha) och nu som sagt sitter jag och får lite skönhetsvård. Massagen var välbehövlig efter allt jag gjort senaste veckan som fallet med moppen, allt resande med all min packning, en natt med dålig sömn på den alldeles för varma färjan och all dykning.

Thailand

Vilken lång dag jag haft! Var uppe med tuppen i morse för att hinna äta frukost och smälta den innan dagen drog igång. Boendet ingår i dykarkursen och är på stranden så att äta frukost bredvid stranden precis när solen gått upp var inte helt fel!

Så kl 8 imorse var jag i poolen och övade på att använda dykarutrustning samt olika skills såsom att dyka utan cyklop, "tappa" andningsslangen, nöd-stiga till ytan mm. Sedan blev det lite plugg, gjorde sedan ett skriftligt prov som jag klarade utan problem, och efter lunch gav vi oss ut på en båt för de två första dyken! Det var så himla härligt, såg så många fina fiskar och koraller. Jag älskar att dyka!! Det är verkligen en så häftig känsla att simma runt där nere på havsbotten, går inte ens att förklara utan man måste se det med egna ögon för att förstå. Men ska absolut köpa mig en gopro eller undervattenskamera så jag kan fota och filma i framtiden.

Väl tillbaka här fick jag hoppa i poolen på en gång och göra simprov på 300 m och flyta på rygg 15 min. Var klar lagom till att se solnedgången på stranden.

Thailand

På Samui bodde jag på party beachen Chaweng. Första dagen tog jag en lång sovmorgon, och spenderade resten av dagen på stranden. Fick min första thai-massage och åh så skönt det var, min kropp har nog aldrig knakat så mycket och när massörskan var färdig titta hon på mig, skratta och sa "crack crack  crack" haha. Ca 50 kr kosta den så det var absolut inte min sista!! Stannade inne på mitt hostel och kollade på serier hela kvällen för jag var så trött av allt resande.

Nästa dag hyrde jag moppe! Det var så himla härligt att bara åka runt själv och upptäcka ön. Åkte till ett vattenfall (som var en besvikelse efter att ha sett så många häftiga fall i Oz) och där hade de elefant trekking. Asså ush jag får nästan rysningar bara jag tänker på det, i mina ögon är det en av de värsta former av djurplågeri och här i Asien är det inte ens olagligt att plåga stackars elefanterna för turismens skull. Snälla ni som läser det här, RID INTE PÅ ELEFANTER!! Ni ger pengar till en organisation som plågar djur, och dessutom plågas det bara av att ha dig på ryggen. Det är så fruktansvärt att bara se elefanten stå fastkedjad i fötterna i en 3x3 meter inhägnad. Nej ush, vi människor är bra egoistiska, tänk på djuret istället för dig själv. Hursomhelst åkte också till lite olika stränder, en mumifierad munk, en stor buddha staty där jag också såg en så vacker solnedgång samt körde vilse ett par gånger, haha. På kvällen gick jag ut med nio engelska killar som är här på en Bachelor party trip, hade sååå himla kul, galen kväll! Vi åt middag på en typ Food court eller matmarknad (samma som min middag på bilden ovan) och de fick hela stället att förvandlas till ett party!

💔💔

Ursäkta bildbomben men det är så fotovänligt har och jag älskar verkligen min nya mobils kamera så det går ju inte att inte ta hundratals kort

Thailand

Men hej! Det här med bloggandet från Thailand blev ju inte riktigt som planerat hörni, men ska sanningen fram så har jag haft en väldigt intensiv vecka och knappt hängt för mig själv på nåt hostel alls. Några snabba insta/fb uppdateringar men inte mycket mer än så.

Sen sist har jag gjort Koh Samui, Koh Phangan och nu idag har jag landat på Koh Tao som jag tror är min favorit so far! Ska förstås göra inlägg om Koh Samui och Koh Phangan, men de tänkte jag tidsinställa då jag kommer ha ytterligare ett par fullspäckade dagar.

Läget just nu är bra förutom att jag har så fruktansvärt ont i hela kroppen, ramlade med moppen igår på Phangan och har skrubbsår över ena armen och benet och en rejält svullen fot samt allmänt mörbultad. Gör så helvetes ont och jag var verkligen livrädd när det hände, men kom rätt lindrigt undan ändå. Det som dock är mest irriterande är att skotern blev lite kvaddad så jag fick betala 5000 bath för reparationskostnader, KUL. Bara hiva upp.

Men jag är glad ändå för jag lever och vet ni vad jag ska höra imorgon? Jo, jag ska ta dykarcertifikat!! Jag dök ju en gång i stora barriärrevet och tyckte verkligen om det, och har hört att Koh Tao ska va ett av de bästa och billigaste ställena i världen att ta dykarcertifikat på. Så har nu ikväll påbörjat en 2,5 dagars dykarutbildningoch på onsdag kommer jag vara "Certified Open Water Scuba Diver", hur coolt!? Så sjukt taggad. Lite nervös också, undrar hur mina sår kommer vara efter en hel dag i klor och saltvatten hehe..

Så ikväll har jag gått en pre-utbildning med tre timmars film och lite plugg, imorgon ska vi först öva skills i en pool och sedan göra två dyk ifrån en båt på upp till 12 meter, och på onsdag två dyk på upp till 18 meter. Sedan kan jag dyka var som helst i hela världen ner till 18 meters djup. Ahhhh har jag sagt att jag älskar mitt liv!?

Två kort från färjan över till Koh Tao idag

Thailand

Mötte som sagt upp min polare Juan min sista dag i Bangkok, så skönt att tträffa nån man känner där! Vi tog en luch/middag och pratade om gamla Townsville-minnen och lite nytt skvaller från hostellet där vi bodde och jobbade. Jättekul! Efter det tog jag en taxi till flygplatsen och efter en timmes flygning landade jag på Koh Samui. Åh, och igen så blev jag stoppad i säkerhetskontroll! Asså va? Hahaha.

Bye Bangkok

Jag anlände på mitt hostel på Koh Samui runt 11 på kvällen, så gick ner till stranden med en Ausie kille fårn mitt hostel, vi gick till en strandar och tog några öl, rökte vattenpipa och såg på eldshow. Helt OK första kväll!