Som några kanske vet så är min värdfamilj judiskt troende vilket skiljer sig endel till mig som tydligen är kristen (tror egentligen inte på något och gick ur kyrkan när jag var 19 för jag fick veta att dom drog typ 2 kr vid varje lön, haha snål).

Nu i juletider så skiljer det sig en del då de inte firar julafton med tomte, julgran, klappar och allt vad det innebär - utan de firar Hanukkah.

"The eight-day Jewish celebration known as Hanukkah or Chanukah commemorates the rededication during the second century B.C. of the Second Temple in Jerusalem, where according to legend Jews had risen up against their Greek-Syrian oppressors in the Maccabean Revolt." - Wikipedia

Och idag var det första dagen på Hanukkah firandet om man kan säga så. De firar i 8 dagar och barnen får då alltså en gåva/present varje dag, förr gav man coins eller money men nu i Amerika på senare årtionden så har det blivit en trend att ge presenter. Man börjar fira på kvällen men jag och E började lite tidigare, så jag skrev ut Hanukkah teckningar och gjorde något pyssel för Hanukkah.

Barnen diggade det väldigt mycket och ville knappt gå och sätta sig och äta för de ville måla det jag skrivit ut. Jag tycker det är roligt att möta en helt annan kultur såhär så jag ville visa att jag var intresserad och göra något kul till barnen. Efter middagen ringde vi deras farfar och de fick tända sina Menorah ljus, man tänder 2 st idag och sen 1 varje dag tills det att Hanukkah är över. Efter det så fick de öppna sina presenter.

Som sagt så tycker jag det är intressant att jag får uppleva en helt annan religion under min tid här i USA. Visst hade det varit coolt att få uppleva jul här också med dom, men har blivit inbjuden till Ellinors familj på julafton så det gör inget. Känner mig bara allmänt tacksam för allt jag får vara med om. När jag började leta värdfamilj för snart 1 år sedan så var jag så dömande till familjer som hade någon religion, tillslut fick jag sluta tänka på det och växa upp. Det är ju fett coolt ändå det här med religion och hur stor skillnad det är mellan oss men ändå är vi så lika?

SISTA DAGEN!! Och jag tog dessvärre inte några bilder denna dag, kan bero på att vi inte gjorde så mycket pga att vädret var riktigt dåligt. Från att ha haft 27-28 grader varje dag till att sjunka till typ 16-20 grader och regn var en jobbig omställning. Under förmiddagen satt vi i lobbyn och gjorde iprincip ingenting sen bestämde vi oss för att ta en promenad när regnet slutat och vi gick till piren igen där vi var dagen innan. Vi vandrade runtj där en bra stund och skrattade så magen knep sig om allt vi gjort de senaste dagarna. Vi var verkligen på dedär humöret som mamma hatar att vara i närheten av när vi är tillsammans, vi bara flummar runt och kan inte sluta skratta och skämta om helt värdelösa saker.

Vi gick sedan tillbaka till hostlet och hämtade vår resväska och sen gick vi in till stan för att äta någonstans. Sen framåt klockan 6 tog vi en uber till flygplatsen. Vårt plan hem till NC skulle gå 21:40 men det blev försenat med över en timme så det blev väldigt tradigt. Vi somnade dock innan planet hann lyfta. Väl framme på flygplatsen i Raleigh så var vår gate upptagen så vi fick stå i ytterligare en timme och vänta på att planet skulle parkera och vi kunde gå av. Tillslut fick vi gå ut men då uppstod nästa jobbiga grej - Vänta på väskan som också tog sin lilla tid. Vi hamnade i säng strax efter klockan 2 inatt och vi var verkligen helt slut. Imorse när jag vaknade kändes det som att jag hade partat hela natten så det blev en lugn dag. Jag tvättade alla våra kläder och sedan gick vi på en promenad.

Efter promenaden packade vi klart eves väska sen åkte vi och käkade innan jag behövde lämna henne på flygplatsen. Att säga hejdå gick bättre än jag trodde, men så fort jag satte mig i bilen började jag storböla och sen när jag kom hem frågade min värdmamma om det var jobbigt att säga hejdå och då började jag gråta ännu mer. Hon erbjöd mig att ta lite vin och dricka då dom hade precis öppnat en flaska för dom hade sina vänner över. Jag skippade vinet och gick och lekte med barnen en stund.

Det känns så himla konstigt att veckan man har längtat efter i 5 månader har precis tagit slut och att min syster nu är påväg hem till Sverige igen. Jag blir ledsen av tanken att nästa gång jag ser henne är om minst 7 månader. Jag menar absolut inte att jag inte trivs här, det känns bara så konstigt att det är så långt bort. Ser så mycket fram emot att komma hem om 7 månader och återförenas med alla vänner och familjemedlemmar, men som sagt så har jag 7 månader kvar här och jag ska verkligen njuta! Jag menar 7 månader är en lång tid och jag har så mycket mer underbara platser att besöka!

Tills lunch denna dag åt vi på ett mycket mysigt veganskt café som ligger väldigt nära stranden och heter Under the mango tree. Jag tog en himmelskt god acai bowl som vanligt och Evelina tog en jätte fräsch sallad.

På eftermiddag/kvällen så hyrde jag cykel och cyklade bakom Evelina medan hon motionerade. Vi sprang och cyklade till South Pointe Pier vilket är en pir där båtar kommer in. Vädret var helt fantastiskt och jag dör för denna utsikt, så fantastiskt när man ser skylinen på andra sidan vattnet.

Vi avslutade sedan kvällen cluben ovanför vårt hostel med två nyfunna vänner från både NYC och St Luis. Älskar dehär med att resa när man träffar nya människor!

I vanlig ordning spenderade vi dagen på stranden men i torsdag bestämde vi oss för att BARA vara där i ca 5-6 timmar för att göra oss redo för kvällen och eftermiddagen lite tidigare. Evelina tog en promenad längst stranden och jag låg mest och solade och sov. Hade egentligen inget val än att ligga kvar där i sanden då mina fötter var helt förstörda av alla blåsor.

Runt klockan fyra tror jag så beställde vi en Uber för att åka till Wynnwood Walls som jag hade blivit tipsad av en vän att besöka. Jag slog dock in fel wynnwood på uber appen så vi kom till ett jätte läskigt bostadsområde. Vi insåg ganska snabbt att vi var HELT FEL ute så det var bara att vända om åka åka dit vi skulle egentligen. Som sagt, stället vi åkte till är känd för sitt utomhus "konst museum" kanske man kan kalla det, där dom har tiotals olika målningar på husväggarna. Jag trodde bara att det var ett litet område alltså själva museumet som var målat men det visade sig vara fel då alla hus där var målade. En annan sak som vi heller inte visste var att det pågick en festival där just då så det spelades hög musik, det fanns öltält och det var så mycket coola människor där med sjukt snygga klädstilar.

Vi åt sedan på ett jätte gott taco ställe som hette Coyo Taco. Evelina och jag var sjukt hungriga och helt exalterade över hur sjukt god maten såg ut så vi beställde in lite allt möjligt. Vi blev verkligen så mätta efter bara några tuggor men vi kämpade i oss allt tillslut. Detta ställe ligger i Midtown så åker ni till Miami så besök Wynnwood Walls och ät lunch eller middag på Coyo Tacos.

När det började mörkna så satte vi oss vid festivalområdet och drack en varsin öl innan vi sen åkte tillbaka till hostlet.

I onsdags så hyrde vi cyklar för att ta oss runt och cykla längst stranden. De har som cykelställ nästan överallt där man kan hyra cykel och sen när man ska lämna tillbaka cykeln så åker man bara till de närmsta cykelställ och låser fast dom.

Kameran gick varmt, men det blir ju så när man ser något så fint som vita stränder och turkosa hav.

Vi gick väldigt mycket på tisdagen när vi kom och när vi kom tillbaka till hostlet på kvällen så upptäckte jag så många blåsor på mina fötter och ni kan ju då tänka er hur det kändes att gå i flip-flops, gå barfota i sanden och sen ner i vattnet. Jag pinade mig verkligen igenom på bilden där uppe på mig och Evelina för att stå de minsta normalt pga smärtan.

På kvällen käkade vi sushi och Frozen yoghurt och sen kollade vi på Bad Moms 2 på bio.

HEEEEEEJ! Detta var minst sagt inte igår som jag kikade in här, nästan exakt en vecka sedan. Vad som har hänt sedan dess tänkte jag dra igenom nu, så förbered dig på mycket text och bilder.

Söndag: Evelina landade runt 7:30 PM har jag för mig och det var ett efterlängtat möte med henne på flygplatsen. Jag grät redan i bilen påväg dit av lycka och om ni sett videon som jag postade så grät jag dessvärre mycket mer när jag såg henne. Vi åkte raka vägen hem till mig och hon fick hälsa på min värdmamma som var hemma och sen gick vi in på mitt rum och catchade upp ALLT som hänt de senaste 5 månaderna. Behövde typ nypa mig i armen för att förstå att det var påriktigt.

Vi båda var sjukt trötta sen så vi somnade inte så långt efter.

Måndag: Vi vaknade skapligt och jag tog henne till Sola café där jag brukar äta lunch/brunch med mina vänner. Vi slog till med en riktigt lyxig frukost med acaibowl, scones, kaffe, juice och en jätte god omelett.
Efter frukosten åkte vi till ett outlet där vi båda fyndade (eller unnade oss) ett par varsina raybans och jag hittade även de perfekta ljusa Levis jeansen som jag slog till på. Hur kan man inte när dom endast kostar typ 450kr? När vi var klar med shoppingen åkte vi Duke university för jag tycker det universitet är så fint och eftersom Evelina pluggar just nu tyckte jag att det kunde vara en kul grej att se hur universiteten kan se ut här.

På kvällen hade vi sedan middag med hela familjen och det var verkligen så trevligt. Man märkte verkligen hur mycket både barnen och mina värdföräldrar tycker om Evelina och Evelina märkte också direkt hur mycket dom tycker om mig och känner mig precis som på de sättet som alla där hemma känner mig. Efter middagen hängde vi bara på mitt rum, pratade, käkade SVENSKT godis som Evelina tagit med sig från alla där hemma och sen hade vi en liten "mini-julafton" med presenter som vi fått av mamma och farmor och farfar.

Förutom allt godis som jag fick vi även pengar och kolla på bilden!!!! Jag fick ett paket med raggmunk mix av farfar & farmor!!! Ska spara det till en speciell dag. Kvällen slutade med att Evelina somnade strax innan 8 och jag somnade en stund efter.

Tisdag: Vi vaknade skapligt och redan vid 10 åkte vi mot flygplatsen, tror vårt plan gick 12:30 så vi var väldigt tidiga med tanke på att jag bor 15 minuter från flygplatsen.

Shit vad vi var taggade här!!! Jag tror jag kissade ca 4 ggr på flygplatsen innan vi åkte till Miami.

Vi landade i Miami runt tre och när vi fått våra väskor osv tog vi en uber till hostlet och jag säger bara en sak: ÅK TILL MIAMI OM NI KAN!!! Det var så fint!!! När vi åkte över bron som skulle ta oss till Miami beach där vårt hostel låg så åkte vi förbi massa fina hus (då menar jag verkligen FINA) längst vattnet och det såg precis ut som den där viken Familjen Parnevik bor vid!!

Efter vi checkat in så gick vi till stranden (ca 200meters avstånd). Det var så fint väder, hur varmt som helst och allt var verkligen så som man sett hur det ser ut på bilderna. Dessa små "hus" eller vad man kallar det som stod längst stranden är ju verkligen något man kännetecknar med "Miami Beach". Efter det så gick vi till Lincoln road som låg några block ifrån och det är som den kända shopping gatan i Miami beach. Vi stannade på shake shack och åt middag och jag blev glatt överraskad över hur god burgare det var där, och pommesen!!!

Vi avslutade sedan kvällen på en restaurang för en drink. Japp bara en drink. Det räckte verkligen med en drink.

Drinkarna var hur stora som helst, kallas för fishbowls och dom hade happy hour så det var 2 för $35. Skit bra pris tyckte jag och vi slog till. Sen när vi fick in notan så kostade tydligen servicen 7 dollar + taxes så i slutändan blev det inte ens $35. USA är bra på överpriser och att lura en. Men men, drinken vad god och vi vandrade tillbaka till hostlet lite runda om fötterna senare på kvällen.

Känner att jag fortsätter med resten av veckan i ett nytt inlägg för jag har så mycket att visa..

Stay tuned.

Jag grät i duschen hos Tove, jag grät i bilen till flygplatsen och jag grät som en toker när jag såg henne komma ner från rulltrappan. Denna dag har varit så obeskrivligt efterlängtad att jag knappt har ord. Hon är här nu och jag kan inte riktigt greppa det.

Idag vaknade jag upp hos Tove med henne, Eleonor och Kathrine. Vi tog det lugnt hela dagen då vi gick och la oss väldigt sent. Klockan 1 åkte jag och Tove in mot Raleigh där vi skulle träffa en av hennes amerikanska kompis som fixat basket biljetter till oss. Förväntade mig bara ett par vanliga platser och att jag skulle skicka pengar till henne senare. Men detta var något helt annat. Vi satt på andra raden på långsidan precis bakom reportrarna sitter. Vi satt verkligen längst fram och såg verkligen allt. Dessutom behövde vi inte betala någonting alls då tjejen vi fick biljetterna av jobbade som en kommentator. Säger bara en sak, basket är så mycket roligare än alla dessa amerikanska fotbollsmatcher som jag varit på. Jag kommer lätt gå flera gånger, dels för att det är mer fart i denna sport och för att jag fattar reglerna någorlunda.

Nu är klockan 7 på kvällen och ska typ snart iallafall efter jag skrivit detta åka till flygplatsen och hämta upp Evelina. Alltså jag är så himla nervös!!!!! Saknar henne så mycket!!!!

I lördags åkte jag, Tove, Ellinor och Kathrine till den scandinaviska julmarknaden. Det var så mysigt och trevligt att gå runt där och titta på saker, smaka godis och kakor och höra så många människor prata svenska, danska eller norska. Det kändes verkligen som hemma. Hjärnan och kroppen har fortfarande inte riktigt greppa än att den ej ska gå igenom en kall vinter i Sverige så allt kändes lite konstigt, men det var så trevligt och kul där.

Man kunde köpa köttbullar, potatismos och lingonsylt med gurka. Det fanns även gravad lax macka och även sill. Det blev en köttbulle tallrik för mig och som dessert köpte jag risalamalta. Perfekt.

Jag startade denna vecka med att bruncha med några tjejer innan alla behövde åka tillbaka och jobba igen. Jag tog en acai bowl och blåbärs scones, otroligt gott. Sen blev det lite missförstånd mellan oss och personalen så helt plötsligt hade vi en extra acai bowl vid vårt bord som vi inte betalat för. Oppsi.

Jag har också försökt blivit bättre med träningen denna vecka och har faktiskt fått in ett pass varje dag. I onsdags tränade jag med Ellinor och nu har vi bestämt att vi ska börja träna tillsammans mera då hon är personlig tränare och är väldigt duktig på det hon gör. Vi funderar även på att träna inför något så i vår ska vi nog springa ett lopp. På onsdag kvällen så var jag ute och käkade på restaurang för att säga hejdå till en vän som sen åkte tillbaka hem till sitt hemland igår. Jag hatar att säga hejdå, och jag hatar verkligen dehär med att mina närmsta vänner kommer lämna titt som tätt nu. Kan verkligen inte se den dagen Tove lämnar, det blir tufft..
Iallafall, jag och Tove delade på en dessert tallrik då vi redan hade ätit middag.

Kändes så roligt att bli påmind av servitören när han gav oss tallriken att detta innehåller 2000 kalorier.

Idag är det fredag och jag har tagit en promenad med Ellinor, varit hos frisören och klippt mig, tvättat, kollat lite unga förälder på telefon och bara tagit det lugnt. Ikväll ska jag inte göra så mycket mer än att träffa en kompis. Imorgon däremot blir det skandinavisk julmarknad, middag och vin hos Tove med goa tjejer, fest på kvällen och sen söndag så ska vi se en basket match och sen på kvällen får jag äntligen hämta upp min syster från Arlanda. ÄNTLIGEN!!! Och äntligen har jag semester också!

Detta fick bli updaten för nu. Härliga bilder man har från veckan, endast med godsaker.