Imorgon är det jämt en vecka sen vi kom till La Paz. Har stannat på samma hostell och haft en inte så produktiv men endå rolig vecka. Skulle inte annors ha stannat här så länge men Amanda och Elin åkte på fredagen iväg för att besöka amazonen och de kommer tillbaka på måndag kväll. Åkte inte med då jag har andra slags malariartabletter man måste ta en vecka före man anländer till ett malaria område, var också en ganska så dyr tour så tänkte jag skulle spara några slantar där. Så chillar här på hostellet under tiden tills de kommer tillbaka haha. Amanda åker hem nu på nästa tisdag vilket är tråkigt, har varit så kul att få resa med båda två och känns en aningen tomt här på hostellet utan dem.

Vad har hänt den senaste tiden då? Både jag och Elin blev sjuka på måndag så spenderade mest tid i sängen i början av veckan. På tisdagen dock gick vi på en walking tour som var intressant och lärorik då jag inte visste så mycket om La Paz före. På onsdagen och torsdagen blev det inte så mycket annat än partajj. Bor på ett party hostel så har blivit en del festande på siståne kan man säga. Gårdagen spenderade jag med två härliga killar, vi träffades kanske två månader sen och under den tiden har vi mötts på vägen då de haft liknade resrutter. Tyvärr var det sista gången vi träffades på den här resan då en av dem skall hem och den andre ska till Brasilien snart. Det är pretty much var jag har haft för mig i en vecka haha. Tror det blir en lugnare kväll för mig idag så netflix kommer säkert bli min höjdpunkt på kvällen vilket låter riktigt skönt. Sköt om er!

Goddag, idag är det igen en solig dag här i staden Arequipa som vi just nu befinner oss i. Är så skönt att äntligen få lite sol och värme efter att spenderat två veckor i Cusco som var en lite kyligare stad kan man lätt säga. Men idag är vår sista dag i Peru före vi tar oss vidare till Bolivien där det kommer bli lite kallare igen haha.

Vi har inte gjort något speciellt här än att strosat omkring, ätit lite för många gånger på mcdonalds och testat nattlivet. Pretty much it så inte så extremt produktiv har man varit men när man reser en längre tid måst man få vara lat och bara vara ibland. Annors då?Gillar Arequipa då de flesta sevärdheterna är på gångsavstånd och den är inte så turistisk. Idag är planerna ganska så öppna, tror att vi för det mesta kommer chilla på hostellet och kanske testa en rekomenderad pasta restaurang, namii! Hoppas alla har fått en bra början på nya året och önskar er en bra fortsättning!

Hej! Har varit lite tyst på bloggen på siståne då jag varit sjuk en längre tid nu. Eller som jag berättade tidigare fick jag en antibiotikakur utskriven men genast efter den tog slut blev jag sjuk igen. Och turen som jag hade var att jag blev jag sjuk på sista dagen av vår inca jungle trail så var helt föstörd under hela Machu Picchu turen. Tyvärr var vädret inte på vår sida heller så har inte de bästa bilderna haha. Men var nog häftigt att få se det med egna ögon! Som sagt gjorde vi en hike på fyra dagar till Machu Picchu med en jätte duktig guide och hiken i sig var väldigt bra organiserad med god mat och bra övernattnigsplatser. Första natten sov vi hos en lokal familj som bodde uppe i bergen och det var en trevlig upplevelse helt klart!

Idag mår jag som tur bättre och planerna är förstås att fira nyår. Vi har en jätte bra grupp som vi ska fira med så tror det kommer bli hur kul som helst! Vi ska stanna i Cusco tills den andra Januari, sedan åker vi vidare till Arequipa för några dagar. Efter det börjar vår tid i Peru glida mot sitt slut och Bolivien börjar närma sig. Lite synd men samtidigt roligt att se vad Bolivien har att bjuda.

Hejsvejs! Länge sen sist kan man väl säga! Vi anlände till Cusco på tisdagen med en nattbuss som var värsta mardrömmen då jag blev sjuk under bussresan och mådde illa hela vägen. Har varit sjuk sen vi kom till Peru och blev bara värre i Cusco så bestämde mig för att besöka doktorn som sedan gav mig en antibiotika kur. Som tur mår jag så mycket bättre nu.

Vad annat har hänt då? Amanda som har rest en stund med Jennifer joinade oss när Jennifer åkte tillbaka till Finland. Sen så har vi firat jul med en härlig grupp människor och så ordnade vi secret santa vilket var sjukt najs. För några dagar sen trekkade vi rainbow mountains som var tungt men värt. Vi var dock lite för sena upp till toppen för att ta de berömda bilderna vid de färgranna bergen. Kommer troligen inte ha internet på några dagar då vi gör vår inca trail till Machu Picchu just nu eller mera sagt Inca jungle trek heter vår hike. Den är lite lättare än den ”riktiga” inca trailen och innehåller några aktiviteter som mountain bike ner för en asfalterad väg i bergen och ziplining som jag väntar sjukt mycket på! Mer om det senare ha det bra!

Idag har det varit en väldigt slö dag med en massa netflix fram tills klockan 4 för då var det dags för sand dunes buggy tour och sandboarding som stog på schemat och shit va kul det var! Buggyn körde ner och upp för sandynerna och driftade åt alla håll, kändes som man skulle flyga ut från hela buggyn men det enda man kunde göra var att skratta som sista dan.

Efter vår fartfyllda ride blev vi turvis skickade ner för de branta backorna på våra sandboards, var så skrämmande med kul samtidigt. Var helt enkelt en lyckad dag i öknen. Vi kollade på solnedgången och före det hann bli mörkt åkte vi tillbaka till Huacachina som är staden vi befinner oss just nu i. Det är en liten stad mitt i öknen. Här finns inte så mycket att göra och de flesta kommer hit för just då sandboarding. På sista bilden ser man hur staden ser ut ovanifrån. Nu är vi dock tillbaka till hostellet efter en catch up middag med några från vårt hostell i Lima. Blir antagligen lite netflix igen haha och sen försöka få lite sömn. Godnatt!

Vad vill jag studera till? Vill jag ta ett till mellanår för att resa? Flytta utomlands? Jaa, de här tankarna har snurrat i mitt huvud det senaste året. Tänkte att det skulle bli lite lättare att få svar på frågorna medans jag reser men det blev inte ett dugg lättare. Har faktist ingen aning om jag vill söka till en skola nästa år eller jobba en tid och åka iväg igen. Sen är det förstås inte säkert att man blir intagen till linjen man önskat sig. Också det här med att flytta utomlands har varit något som jag funderat på länge. Sevilla i Spanien är helt klart min favorit stad och skulle mer än gärna flytta dit igen för en tid. Vet att många andra är i samma position som jag just nu men man kan väl inte göra annat än att försöka välja rätt. Här var några kvällstankar jag haft på siståne, sköt om er!

Ähh vad jag saknar Sevilla<3

Gokväll! Ligger just nu i sängen och redigerar bilder. Tänkte ta och visa er några bilder från Islas Ballestas som är några öar en kort bit ut från staden Paracas som ligger ungefär 4 timmar med buss från Lima. Islas Ballestas är ett hem för pingviner,sjölejon,pelikaner och massor med olika fågelarter.

Vi sov först en natt i staden Pisco som är typ 15 min från Paracas. Där fanns exakt inget att göra så vi tog taxin till Paracas för att besöka Islas Ballestas. Stannade där också i en natt och kan berätta att de inte fanns så många aktiviter i den staden heller, mm inressant haha. Men det var kul att se pingviner! Om man tittar riktigt noga på andra bilden kan man se några få filurer gå uppe på berget. Såg tyvärr bara kanske en 4 stycken men bättre än inga alls!

Alltså hur söta är inte hundvalparna!? Igår besökte vi en marknad i Barranco som hade allt från smycken till tandbleking men det som jag fastande mest för var ett stånd med kattungar och hundvalpar. Det var en adoptions förening så valparna var alltså gratis. Ni kan bara tänka er hur nära vi var att adoptera de två sötisarna, men vi kom fram till hur svårt det skulle vara att få dem till Finland samt man inte vet hur sin framtid ser ut ännu.

Idag drog vi oss till Barranco igen. Vi gick till samma Gelateria som vi besökt dagen innan och kan inte komma över hur god gelato de har! Gud så gott kan jag säga. Skulle kunna gå dit imorgon igen haha. Blev inte så mycket annat gjort där än att strosa omkring. Vi hann faktist se solnedgången igen som var väldigt fin att beundra. Hittade en restaurang med perfekt utsikt och beställde ett glas rött som ”törstsläckare”. Ja det har varit två riktigt sköna dagar igen kan man säga. Har en liten tid kvar ennu i Lima då vi först på torsdag åker vidare. Men nu ska jag ta och kolla på lite netflix före det blir nati tider för min del. Hörs snart!

Hejsvejs! Har inte kunnat laddat upp nåt inlägg på några dagar då min wifi är uuusel här men nu sitter vi och väntar på vår lunch i en restaurang med helt okej internet så tänkte ta och slänga in ett inlägg.

Så alltså vi befinner oss just nu i Peru, Lima på vår fjärde dag här. Bor i området Miraflores där de flesta backapackers stannar. Är en riktigt charmig stad måst jag säga. Inte lika mycket kaos som i Bogota och det är mycket enklare att ta sig fram samt billigare. Men maten är väldigt dyr här vilket jag inte förväntade mig men Lima är ju huvudstaden så det förklarar en hel del. På våra fyra dagar här har vi hunnit med att besöka ett område nära oss vid namnet Barranco som har så fina byggnader och är en väldigt mysig del av staden. Vi tog också en uber ner till centrum som inte var en ful syn heller. Bilderna ovanför är tagna därifrån, det liknar så mycket en shoppinggata i Spanien typ. Vi var också en sväng ut igår till en klubb i närheten. Var riktigt kul men lite trångt att dansa där och blev så varmt att svetten bara rann. Idag är planerna ännu öppna men vi tänkte kanske dra oss till Barranco igen så tänkte ta med mig min kamera så jag kanske får några tjusiga bilder därifrån. Hade bra!

Ja som rubriken lyder så tack för allt Colombia! Sitter på flyget mot Lima efter att spenderat våra sista dagar i huvudstaden Bogota. Vi hann inte tyvärr se så mycket av staden då den är väldigt stor och avstånden långa. Men iallafall hann vi med lite shopping,uppleva nattlivet och en city tour.

Vi anlände till Bogota tidigit på morgonen på fredagen och bestämde oss för att ta en power nap på hostellet före vi tog taxin till ett köpcentrum för att shoppa lite. Fick med mig ett par shorts,vit thsirt och torrshampo så inget speciellt precis haha. Hittade allt möjligt trevligt men vår budget har inte hållit så bra så fick ta och lämna det mesta i butiken då det är spartider som gäller nu. Senare på kvällen frågade hostellets ägare och hans vänner om vi ville hänga med ut och se Bogotas nattliv. Trots trötta som vi var drog vi med och det blev en riktigt kul kväll! Lördagen var ganska så lugn förutom på kvällen då det blev en till utgång i andra delen av staden. Sista dagen gick vi på en city tour. På den fick vi se mera av Bogota samt dens historia. Har så njutit av min tid i Colombia och hoppas jag snart får besöka det här härliga landet igen! Tänkte dela med mig några bilder från de senaste veckorna(:

Idag var en såå lyckad dag! Tidigt på morgonen tog jag, Elin och vår vän Samir en jeep till Valle de cocora för att göra den berömda vandringen genom jungeln och förbi de höga palmträden. Alltså kan inte komma över hur fin natur Colombia har! Allt är så mäktigt och man känner sig så liten. På den 6 timmars hiken hann du se allt från tallar,kolibrifåglar, 70m höga palmer, vattenfall och söta kor. Tog säkert närmare 300 bilder för allt var så fint, fick dock inte lika bra på bild som det såg ut i verkligheten.

Hela hiken i sig var ganska så lång så det kändes iallafall i benen då man inte tränat på en tid. Den första sträckan var också för det mesta i uppförsbacke men kändes mera skönt då man fick lite extra benträning på köpet. Vi tog en jeep tillbaka till centrum och gick på jakt efter en bra restaurang. Vi hittade en indisk restaurang nära vårt hostell och gud så gott det var. Tyvärr var det vår sista måltid med Samir som vi rest med kanske i lite över två veckor. Vi träffade en grupp härliga människor i Cartagena som vi reste ner till Medellin med. Sen dess har vi hängt tilsammans som en grupp en tid men varje dag skiljs våra vägar åt med någon av dem vilket är sorgligt. Vi var en så bra grupp<3 Som tur så träffar man nästan varje dag härliga personer, det är nog ett av det bästa med att backpacka. Ska ta och se ett avsnitt av Mad men före det är sovdags för min del. Hörs snart!

Befinner mig just nu i kaffestaden Salento. Är en väldigt mysig och liten stad, lite likt Guatape skulle jag säga. Staden är väldigt känd för sin kaffeodling och trekking i Valle de cocora som har världens högsta palmer och otroligt fin natur. Idag bestämde vi oss för att gå på en coffe tour. Våran guide Roberto från Venezuela var en välkomnande och rolig man som visade runt oss på hans gård och berättade om kaffeodlingen. Colombia är väldigt känt för sitt kaffe för deras klimat och deras höjdnivå i bergen är perfekt för kaffeodling.

Efter coffe tour tagit slut beslöt vi oss för att äta lunch på en vegetarisk restaurang som vi redan besökt dagen tidigare. Var riktigt gott att äta något annat än friterat eller grillad kyckling som är väldigt populärt och billigt i Colombia. När magarna var mätta gick vi upp för ett berg där man kunde se över hela staden. Resten av dagen var väldigt slö för våran del men helt skönt då det blev en del festande i Medellin. Imorgon har vi dock tidig väckning för att trecka till Valle de cocora. Kommer bli rätt så roligt tror jag!

Godmorgon! Nu är vi tillbaka till Medellin efter två sköna dagar i Guatape som är en liten stad utanför Medellin. Den liknar något smått Cartagena med de färggranna husen men staden är typ 10 gånger mindre. Vi var en grupp på sju personer som hyrde ett hus för två dagar. Vi fick en sjukt bra deal och betalde kanske 18€ per person för två nätter. Huset var sjukt fint men hade kanske några brister men störde inte precis.

Andra dagen gick vi mot centrum och gick upp för den berömda stenen vid namnet El Peñón de Guatapé. Är mera känd för namnet The rock tror jag. När vi nått toppen av stenen väntade en sjukt fin utsikt, liknade lite Finlands skärgård faktiskt. Senare bestämde vi oss för att gå och köpa “lite”mat för vår Bbq som vi ordnade på kvällen.

Idag besökte vi en slags trädgård som ligger mitt i staden. Var trevligt att slippa bort från storstaden en stund och bara strosa runt i det gröna. Vi tog metron dit som tog kanske en 15 minuter. Medellin har ett jättebra metrosystem så det är väldigt enkelt och billigt att ta sig fram.

Ligger just nu i sängen och lyssnar på musik och bläddrar igenom mitt fotoalbum på mobilen. Älskar att kolla på gamla bilder. Bara genom att kolla på en bild kan få en att uppleva känslan,doften,smaken som fanns i stunden då man/någon tog bilden. Haha nog om det, imorgon tar vi oss vidare till en mindre stad vid namnet Guatape. Vi är en grupp på sju personer här som är påväg dit så vi fick iden att hyra en lägenhet för ett billigt pris. Kommer helt klart bli sjukt kul!

Hej alla! Hur står det till? Själv bara bra förutom en sjuk hals som inte vill bli bättre. Annors då? Som rubriken säger har vi spenderat 5 dagar i storstaden Medellin. Vi har hunnit med att vara på två rundturer, sett en fotbollsmatch, åkt linbansvagn över staden och ätit helt för många empanadas.

Första rundturen var om narkotikahandlaren Pablo Escobar. Vi åkte med en bil runt stan till hans fängelse, grav och där hans familj hade bott för ett tag. Det var två män som ordnade turen. En kusk som hade jobbat för Pablo och en yngre man som berättade. Han berättade väldigt detaljerat och gav information som jag inte hört tidigare. Gillar historia väldigt mycket så var en intressant tur men Pablo var ju ingen hjälte precis så var också väldigt sorgligt att lyssna på händelserna. Andra rundturen handlade om Medellins historia samt stadens invånare. Medellin är i dagensläge tryggare än vad den varit men är fortfarande kriminell och det sker våld i många områden runt staden.

Fotbollsmatchen var en häftig upplevelse. Vi var en grupp från hostellet som hade köpt biljetter till matchen men det visade sig att det var enklare som kvinna att slippa in till fotbollsarean. De frågade pass av alla män men som kvinna behövde du inte visa ett. De släppte till och med oss förbi kön. Tyvärr är det väldigt orättvist fortfarande i Sydamerika och det brukar oftast vara sämre omständigheter till kvinnorna. En annan upplevelse var att åka linbanevagn ovanför staden. Det finns tre banor att välja på och vi valde att ta den som åker över de fattiga områdena i Medellin. Tog några bilder därifrån som jag laddat upp i slutet av inlägget.

Efter att ha spenderat några dagar här kan jag klart säga att jag gillar Medellin och tycker verkligen det är värt ett besök om du bestämmer dig för att resa till Kolombien. Människorna här är väldigt trevliga och hälsar och välkommnar dig till deras stad. Medellin i sig har många väldigt intressanta platser och sålänge som du har bondsförnuftet med dig klarar man sig bra!

Hej fina! Har haft fyra väldigt trevliga dagar men tyvärr var det våra sista i Cartagena. Har deltagit i karnevalen, besökt stranden i närheten, träffat massor med härliga människor och bara njutit av atmosfären och värmen eller hettan mera sagt haha. Är verkligen varmt och fuktigt här. Sitter just nu på bussen mot Medellin som borde vara en charmig stad vad jag hört. Vi tog en nattbuss med några australienare från vårt senaste hostel.

Karnevalen var ett av de bästa jag varit med om. Alla var så glada och dansade till salsa och reggaeton, som spelades var än du gick. Billig öl och god streetfood hittade man i varje hörn. Själva karnevalen var på lördagen men folket firade hela veckolsutet så det blev en hel del festande men roligt var det! Har tyvärr inte så många bilder därifrån men några få har jag att bjuda på :).

Hejsvejs! På torsdagen gick vi på en hike till några vattenfall här i närheten. Hiken i sig var väldigt fridfull men lite tung då man gick upp och ner för bergen hela tiden men det var verkligen värt det! När vi kom fram till det sista vattenfallet tog vi ett dopp. Senare begav vi oss mot en kaffe farm här i närheten, på vägen såg man massor med kaffeplantor som man ser på bilden där nere. Farmen har ett kafe där man kan gå och smaka på deras kaffe som var rikitigt gott!

De här två dagarna i Mincas regnskog var så välbehövda. Njöt av varje sekund och utsikten blev aldrig tråkig att titta på. Idag var det dock vår sista dag här men det gör inget då vi åker vidare till Cartagena igen för att spendera våra sista dagar i norra Kolombien.

Hej fina! Idag begav vi oss mot Minca som är kanske 45 min från innerstan i Santa Marta. Minca är en plats mitt i regnskogen och det är helt magiskt fint här. Vi tog en mototaxi som är en motorcykelstaxi till vårt hostell uppe i bergen. Alltså det var så skrämmande, utan hjälm åkte vi upp för bergen på vägar som för det mesta var stenar eller gyttja du fastnade i med motorcykeln. Vägarna hade inga stängsel och de körde bara några centimeter från vägkanten. Gillar annors höjder men när du tittade ner från bergskanten till marken som var kanske några hundrameter ifrån dig var man livrädd. Men vi slapp oskadda till hostellet, vet dock inte hur jag ska våga åka tillbaka ner haha. När vi senare gick ner från berget till den enda restaurangen här i närheten började det regna men inte lika mycket som när vi gick tillbaka. Regnet bara ösade ner och du praktiskt taget gick i pölar upp för bergen samtidigt som det blixtrade och åskade runtom dig. Var verkligen en häftig upplevelse men samtidigt väldigt skrämmande.

Vi ska spendera två nätter här och bara njuta av naturen och trekka i jungeln. Här är ingen wifi som är sjukt skönt, är verkligen trevligt att vara bort från allt och alla i några dagar. Så inlägget jag nu skriver kommer jag troligen först få uppladdat på fredag. På fredag åker vi tillbaka till Cartagena för att delta i deras karneval som är nu i lördag, de firar deras självständighetsdag. Men just nu ska jag ta och njuta av den fina naturen och bara andas in den friska luften. Vi är så högt uppe i bergen att man kan se dimman stiga mot himlen sakta samtigit som det börjar skymna. Är en fantastisk syn.

Var frågan jag fick mycket när jag berättade för människor var jag tänkte resa. Är det inte farligt? Farligt kan det vara var som helst. Såklart är det en lite högre risk här för att något dåligt skulle kunna hända men för det mesta har allt med att göra hur farligt man själv gör det. Hittills har vi klarat oss väldigt bra förutom några stulna saker på hostellet. Har inte heller känt mig otrygg här kanske något smått i staden Santa Marta som vi befinner oss nu i men vi har bara gått ut i en grupp här så har känt mig trygg. Har hört dåligt dock om Bogota men återigen man måste ta och se med egna ögon hur det är.

Anledningen varför just hit är människorna, kulturen och naturen. Blev redan intresserad att åka hit då jag hade jobbpraktik i Spanien. Träffade många Sydamerikaner där och de är så sjukt trevliga människor och de flesta har ett väldigt gott hjärta. Deras kultur är också så annorlunda från vår. Här lever de mera i nuet och är så mer öppna. Har inget imot vår kultur i Finland men ett av det bästa är att få uppleva nya. Och naturen är ju typ den bästa här. Kolombien med sina nationalparker samt djurliv, Peru med Machu Picchu, Bolivien med världens största saltöken, ja listan kan göras lång. Men är nog så lycklig att jag valde att resa hit. Rekomenderar starkt. Ha en bra fortsättning på dagen!

Hur mås det? Själv väldigt bra förutom lite trött av allt resande fast de hörs till så stör inte precis. Har nu spenderat lite över en vecka i Kolombien och kan säga att det blir bättre för varje dag. Nya platser och härliga människor, ja det är allt som behövs för att jag ska vara lycklig.

Igår lämnade vi Cartagena och hoppade på bussen till Santa Marta som är Kolombias äldsta stad. När vi anlände så märkte man stor skillnad från Cartagena och hur det ser i ut Santa Marta samt människorna ser också annorlunda ut. Man märker verkligen att staden är gammal men den ser också mer sliten ut. Vi stannar här i några dagar och drar sedan vidare till Palomino som borde vara riktigt najs vad jag hört! Har tyvärr inga bilder från Santa Marta ännu så delar med mig några från förra veckan. Ha de bra!