Hej fina! Har haft fyra väldigt trevliga dagar men tyvärr var det våra sista i Cartagena. Har deltagit i karnevalen, besökt stranden i närheten, träffat massor med härliga människor och bara njutit av atmosfären och värmen eller hettan mera sagt haha. Är verkligen varmt och fuktigt här. Sitter just nu på bussen mot Medellin som borde vara en charmig stad vad jag hört. Vi tog en nattbuss med några australienare från vårt senaste hostel.

Karnevalen var ett av de bästa jag varit med om. Alla var så glada och dansade till salsa och reggaeton, som spelades var än du gick. Billig öl och god streetfood hittade man i varje hörn. Själva karnevalen var på lördagen men folket firade hela veckolsutet så det blev en hel del festande men roligt var det! Har tyvärr inte så många bilder därifrån men några få har jag att bjuda på :).

Hejsvejs! På torsdagen gick vi på en hike till några vattenfall här i närheten. Hiken i sig var väldigt fridfull men lite tung då man gick upp och ner för bergen hela tiden men det var verkligen värt det! När vi kom fram till det sista vattenfallet tog vi ett dopp. Senare begav vi oss mot en kaffe farm här i närheten, på vägen såg man massor med kaffeplantor som man ser på bilden där nere. Farmen har ett kafe där man kan gå och smaka på deras kaffe som var rikitigt gott!

De här två dagarna i Mincas regnskog var så välbehövda. Njöt av varje sekund och utsikten blev aldrig tråkig att titta på. Idag var det dock vår sista dag här men det gör inget då vi åker vidare till Cartagena igen för att spendera våra sista dagar i norra Kolombien.

Hej fina! Idag begav vi oss mot Minca som är kanske 45 min från innerstan i Santa Marta. Minca är en plats mitt i regnskogen och det är helt magiskt fint här. Vi tog en mototaxi som är en motorcykelstaxi till vårt hostell uppe i bergen. Alltså det var så skrämmande, utan hjälm åkte vi upp för bergen på vägar som för det mesta var stenar eller gyttja du fastnade i med motorcykeln. Vägarna hade inga stängsel och de körde bara några centimeter från vägkanten. Gillar annors höjder men när du tittade ner från bergskanten till marken som var kanske några hundrameter ifrån dig var man livrädd. Men vi slapp oskadda till hostellet, vet dock inte hur jag ska våga åka tillbaka ner haha. När vi senare gick ner från berget till den enda restaurangen här i närheten började det regna men inte lika mycket som när vi gick tillbaka. Regnet bara ösade ner och du praktiskt taget gick i pölar upp för bergen samtidigt som det blixtrade och åskade runtom dig. Var verkligen en häftig upplevelse men samtidigt väldigt skrämmande.

Vi ska spendera två nätter här och bara njuta av naturen och trekka i jungeln. Här är ingen wifi som är sjukt skönt, är verkligen trevligt att vara bort från allt och alla i några dagar. Så inlägget jag nu skriver kommer jag troligen först få uppladdat på fredag. På fredag åker vi tillbaka till Cartagena för att delta i deras karneval som är nu i lördag, de firar deras självständighetsdag. Men just nu ska jag ta och njuta av den fina naturen och bara andas in den friska luften. Vi är så högt uppe i bergen att man kan se dimman stiga mot himlen sakta samtigit som det börjar skymna. Är en fantastisk syn.

Var frågan jag fick mycket när jag berättade för människor var jag tänkte resa. Är det inte farligt? Farligt kan det vara var som helst. Såklart är det en lite högre risk här för att något dåligt skulle kunna hända men för det mesta har allt med att göra hur farligt man själv gör det. Hittills har vi klarat oss väldigt bra förutom några stulna saker på hostellet. Har inte heller känt mig otrygg här kanske något smått i staden Santa Marta som vi befinner oss nu i men vi har bara gått ut i en grupp här så har känt mig trygg. Har hört dåligt dock om Bogota men återigen man måste ta och se med egna ögon hur det är.

Anledningen varför just hit är människorna, kulturen och naturen. Blev redan intresserad att åka hit då jag hade jobbpraktik i Spanien. Träffade många Sydamerikaner där och de är så sjukt trevliga människor och de flesta har ett väldigt gott hjärta. Deras kultur är också så annorlunda från vår. Här lever de mera i nuet och är så mer öppna. Har inget imot vår kultur i Finland men ett av det bästa är att få uppleva nya. Och naturen är ju typ den bästa här. Kolombien med sina nationalparker samt djurliv, Peru med Machu Picchu, Bolivien med världens största saltöken, ja listan kan göras lång. Men är nog så lycklig att jag valde att resa hit. Rekomenderar starkt. Ha en bra fortsättning på dagen!

Hur mås det? Själv väldigt bra förutom lite trött av allt resande fast de hörs till så stör inte precis. Har nu spenderat lite över en vecka i Kolombien och kan säga att det blir bättre för varje dag. Nya platser och härliga människor, ja det är allt som behövs för att jag ska vara lycklig.

Igår lämnade vi Cartagena och hoppade på bussen till Santa Marta som är Kolombias äldsta stad. När vi anlände så märkte man stor skillnad från Cartagena och hur det ser i ut Santa Marta samt människorna ser också annorlunda ut. Man märker verkligen att staden är gammal men den ser också mer sliten ut. Vi stannar här i några dagar och drar sedan vidare till Palomino som borde vara riktigt najs vad jag hört! Har tyvärr inga bilder från Santa Marta ännu så delar med mig några från förra veckan. Ha de bra!

Gokväll! Väntar på att Elin ska vakna från vår 4 timmars nap. Har inte gjort så mycket idag då vi varit väldigt trötta och vi har använt lite för mycket över vår dagsbudjet dom senaste dagarna. På torsdagen var vi ut en sväng på ön San Andres. Vi träffade en grupp kolombianer och hängde med dem resten av kvällen och hade det riktigt kul.

Fredagen spenderades på hästryggen i två timmar genom djungeln och galopperade på stranden. Har alltid velat rida på stranden så det här var ju sjukt kul. Igår flög vi tillbaka till Cartagena och det blev en utgång igen då vi inte ennu testat Cartagenas nattliv. Vi gick till några barer och träffade skjukt trevliga människor. Hade en såå lyckad kväll. Idag är det sista dagen här före vi åker mot Santa Marta och vi har kanske lite tänkt att gå kolla vad Cartagenas Oktoberfest är för nåt haha. Ja här är en oktoberfest i november i Kolombien, låter väldigt intressant.

Som om San andres inte skulle vara tillräkligt vackert så omringas ön av små öar som är likaså väldigt fina. Igår tog vi en dagstur till några av dem och jag låter bilderna tala för sig själv. Dagsturen tog lite under halva dagen och efter att den nått sitt slut försökte vi desperat hitta en restaurang men vi stannade vid ett streetfood stånd.

Vi har en liten lista på allt vi ska försöka smaka på och idag smakade vi på en av Sydamerikas rätter vid namnet arepas. Tyvärr tog jag ingen bild på rätten men det är ett slags majsbröd med valbar fyllning. Helt okej nog men ingen höjdare precis enligt oss. Annors har vi starkt gillat allt vi ätit sen resans början. Maten är inte heller något vidare dyr här, eller förstås går det att hitta dyr mat vart än du går men vi lunchade i Cartagena för ca 1,70€.

Dagens planer är lite öppna men får se vad vi hittar på. Klockan är lite över sju på morgonen och är vrålhungrig. Får ta och koka lite gröt åt mig. På tal om gröt är överlycklig att jag hittade det i butiken här, liksom när jag bodde i Spanien hittade jag kanske 1 paket med gröt i de största butikerna men här finns de ju en hel hylla! Så Karin grötälskaren är väldigt glad. Haha nog om matprat. Ha en trevlig fortsätting på dagen!

Gokväll! Efter att spenderat 3 nätter i Cartagena tog vi flyget till Kolombias skärgård alltså San Andres. Det är en liten ö utanför Nicaragua och har sjukt fiiina stränder! Har aldrig i mitt liv sett så turkost vatten. Vi ska stanna här i 4 nätter och därefter tillbaka till Cartagena.

Vi hade aningen svårigheter med att hitta vårt hostell och efter att gått runt i cirklar i kanske 1 timme bestämde vi oss för att ta en taxi. Senare drog vi oss mot stan för att besöka stränderna och bara ta de lugnt. Efter att ha stekt oss i solen i några timmar drog vi bara till hostellet för att laga mat. Vi tänkte först gå ut en sväng idag men båda var för trötta, tror det beror på värmen så har inte haft lust att festa här så mycket. Också för den delen att vi stigit upp ca sju på morgonen varje dag då det varit för kallt att sova i vårt förra hostell. Synd då det annors var ett mycket trevligt hostell med både pool,bar och morgonmål kan inte leva utan morgonmål haha. Nää nu ska jag ta och försöka sova så hörs vi mer senare, hade bra!

Hej fina! Anlände igår till Cartagena på kvällen och möttes av en varm och fuktig luft. När jag satte min fot utanför flygplatsen kände jag bara hur kulturen strömmade igenom mig. Trevliga colombianer och taxin som tutar stup i kvarten samt en lugn atmosfär där ingen stressar.

Gårdagen var ganska så lugn för vår del men kanske helt bra då vi båda var väldigt trötta. Så vi bestämde oss för att gå ut och äta och lite strosa runt i gamla stan. Därefter bestämde vi att de var sovtider för oss(hej gamylerna på resa). Vår ac var lite för effektiv så vaknade typ varje timme av att man frös fingrarna av sig. Får ta och sova med vantar och mössa nästa natt haha. Vi vaknade väldigt tidigt nästa morgon och bestämde oss för att gå ut och se vad Cartagenas gamla stad hade att erbjuda. Bilderna ovanför är tagna därifrån. Alltså gamla staden här är så sjukt fin. Varje byggnad är färggrann och massor med blommor växer vid deras balkonger. Är helt kär.

En trevlig kvinna i en färgglad klänning undrade om vi ville köpa frukt av henne och kunde ju inte motstå då man verkligen behöver något läskande i den här hettan.

Hola! Hur står det till? Själv mycket bra förutom att mina rumpa har typ halft domnat av. Anledningen till det är att jag sitter på det 14 timmars långa planet mot Cartagena i Kolombien. Först begav vi oss mot Amsterdam för en kort mellanlandning och nu sitter vi här och fösöker hitta på något(eller dock bara jag då Elin sover) då jag typ gjort allt man redan kan göra haha. Glömde att berätta att Elin kommer med, eller alltså från första början var det meningen att vi skulle backpacka tillsammans men sen blev det lite ändrade planer och nu några dagar före jag skulle ge mig av fick jag reda på att hon slipper med. Jeijj!

Fredagen spenderades med min familj och vi hade det riktigt trevligt. Vi spelade borsdspel och mario cart wii, vadå bästa spelet eller? Senare kom Jennifer över och höll mig sällskap tills jag packat klart och bäst som hon är körde oss mot flygplatsen på natten. Nä men nu ska jag ta och försöka se ett sista avsnitt av Mad Men så länge jag väntar på maten. Ha en trevlig lördagkväll!

Update: min wifi funkade inte på planet så laddade upp inlägget på Bogotas flygplats. Nu sitter vi och väntar på att vi skall slippa vidare till Cartagena!

Brunch med bästis, middag på Meat District med bra sällskap, kan det bli en bättre måndag? Min måndag gick mest ut på att äta god mat men det låter som en mycket bra måndag enligt mig haha. Startade alltså gårdagen med brunch hos mig med Jennifer och mot kvällen drog vi oss mot Meat District där vi åt en god middag med mina jobbkamrater. Vi smakade på en av deras menyer och gillade den starkt fast det kanske blev lite väl mycket kött i slutet och man praktiskt taget rullade ut därifrån men gott var det!

Idag har jag dock inga planer förutom att städa och läsa spanska men får se om man kanske hittar på nåt kul. Trevlig tisdag på er!

Trevlig lördag på er! Kom just hem från jobbet och sitter just nu i soffan och försöker bestämma mig om jag borde se ett avsnitt av prison break eller dra mig till gymmet. Idag var det faktist min sista jobb dag för några månader. Känns riktigt skönt men samtidigt lite konstigt att inte jobba på några månader men kan ju inte klaga då jag är påväg utomlands!

Idag är det faktist en vecka kvar tills jag åker(YAAS!) så har den här veckan sprungit runt som en galning i butikerna och försökt hitta allt som jag behöver köpa före resan. På tal om resan märkte jag att har ju inte berättat om var jag är påväg förutom då vilken kontinent. Kommer alltså att spendera 3 och en halv månad i Sydamerika och som första destination har jag Kolombien därifrån drar jag mot söder till Peru och Bolivien och sist men INTE minst Argentina. Har väntat i flera år att slippa ut i världen och backpacka så är så glad att jag äntligen är påväg! Men nog om det nu ska jag ta och försöka välja mellan netflix eller gymmet, tror starkt det blir netflix haha.

Har ingen bild från idag så här får ni en av soliga Amsterdam i fjol!

God eftermiddag folks! Har under en lång tid funderat över att börja blogga men det har aldrig riktigt blivit av. Men idag så tänkte jag det var på tiden att skriva mitt första inlägg! Gillar verkligen att ta bilder och skriva så att starta en blogg är väl inte en så dålig ide.

Tänkte skriva en kort presentation om mig. Mitt namn är då Karin och kommer från Borgå. Har bott här sen jag föddes men har dragit till Spanien två gånger för att göra min arbetspraktik. Tiden jag spenderade i Spanien var helt klart en av de höjdpunkterna här i livet hittills men kan berätta mera om det i ett skilt inlägg. Tog på våren min examen som kock och har just nu ett mellanår. I slutet av oktober ska jag börja mitt äventyr i Sydamerika och är sjukt taggad men också lite nervös då det är min första resa som jag reser helt ensam.

För att inte göra det här inlägget helt svart/vitt så tänkte jag dela med mig två bilder från den här veckan.