Aah, endelig er vi i Thailand💛Det første Julie sa når vi landet var "husk å ikke snakk stygt på norsk nå, det er nordmenn og svensker i Thailand!". Etter en veldig slitsom dag med reising til Phuket på søndagen, kom vi hvertfall endelig trygt fram til en øy som heter Koh Lanta på mandagen, som virkelig er et lite paradis. Vi tok to ferjer for å komme hit, til sammen 5 fine timer på Thailands hav hihi. Øyen er av perfekt størrelse, den er liten og privat, men samtidig er den stor nok til at det er en del restauranter også videre. Vi bor i noe de kaller en bungalow, men det er vell mer som en liten landsby med masse hotellrom, istedenfor et stort hotell. Bungalowene er også rett på stranden hihi. Vi koser oss for å si det sånn! Den neste uken skal gå til å skrive eksamen, som er den siste av 3. Får håpe vi får solt oss litt mellom skriveøktene også hehe. WOW, om 10 dager er jeg hjemme!

Ferjetur slash paradis hehe

Koser meg (og holder meg godt fast haha..)

Julie og tuktuk-taxi wii

Malaysia og Thailand har uten tvil de fineste solnedgangene jeg har sett!

Svømme og leke litt med GoProen

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Heihei! Etter noen fiine og artige dager i Kuala Lumpur reiste vi videre til en øy i Malaysia som heter Penang. Vi bodde på to forskjellige hoteller (ett var egentlig et hostel, men det var så fint at jeg regner det som hotell). Begge hotellene var vell og merke rett ved stranden hihi. Det ble en lat uke med mye mat og avslapping, noe som var veldig digg💛 Høydepunktet var nok da vi en dag bestemte vi oss for å ta en liten båt ut til en annen strand på øyen, da det var utrolig herlig å kjøre båt i finværet!

Utsikten fra bassengområdet på det første hotellet vi bodde på.

Og her er utsikten fra balkongen vår. Det var uten tvil veldig koselig å sitte der å se på solnedgangen mens vi hørte på musikk.

Så flyttet vi til et annet område på Penang, og dette bildet er tatt fra stranden rett over gaten fra der vi bodde.

Hahah legg merke til Julie sin McDonalds pose! Etter 10 uker i Vietnam er slike vestlige ting blitt luksus for oss, så det har nok blitt litt for mange turer på fast food plasser den siste uken haha...

Monkey Beach, øyen vi tok båt ut til.

Her er vi på Hard Rock Cafe, noe vi fant ut at var alt for dyrt for vårt studentbudsjett haha...

Siste kvelden i Penang og siste kvelden til Julie i Asia :(

Etter litt over en uke i Malaysia dro Julie og jeg videre til Thailand på søndagen, mens "den andre Julie" dro hjem til Norge igjen. Det var trist, men vi har bestemt at de skal komme på besøk til Trondheim i januar, så vi får forhåpentligvis se hverandre igjen veldig snart!

Hehe jeg fant noen flere bilder fra Kuala Lumpur som vi tok med GoProen, så legger ut de også💛Det går som dere ser for det meste i selfies.

Selfie inne på Central Market er viktig!

Julie får hennatattoo!

Selfie med hun som laget hennatatoveringen haha💛

Her har vi kjøpt noe helt random malaysisk snacks på gaten, nettopp tatt tattoo + at Julie og Julie har begge kjøpt seg og pyntet seg med blomster

Inne på nasjonalmoskeen, som var veeldig fin

Julie og gravene til de gamle statsministerene

Kuala Lumpur var faaantastisk! Vi elsket byen fra det sekundet vi landet. Vi var rett og slett i lykkerus. Byen i seg selv var riktignok herlig, men lykken kom nok også litt av kontrasten til det livet vi levd de tre siste månedene i Vietnam. Kuala Lumpur var veldig moderne, men samtidig var det mye natur og parker rundt omkring, noe jeg absolutt elsket. Folk snakket engelsk (herreguud hvor godt det var å kunne snakke med folk rundt seg igjen), de var hyggelige og det var god mat overalt hvor vi gikk! Vi gjorde mye forskjellig, blant annet turistattraksjoner som Petrona Towers, KLCC Park, China Town, Little India og Central Market. Vi fikk også shoppet litt igjen, både på store, vestlige shoppingsentre og små, søte asiatiske markeder.

Vi fikk siiinnsykt mye oppmerksomhet der though; folk som stirret, tok snikbilder, mange som spurte om å få ta bilder av oss, ropte at de elsket oss, spurte hvor vi var fra også videre. Føltes rart, men det gjorde det også veldig lett å komme i snakk med folk. Vi hadde noen fantastiske dager der, og alle tre ville tilbake en gang (utveksling??). Jeg tok ikke såå mange bilder, men har flere videoer jeg kan vise når jeg kommer hjem💛

Besøk på nasjonalmoskeen med våre fine hennatattooer. Malaysia er jo et muslimsk land, så det er veldig mange folk (hehe damer) med burkaer også videre her, noe som er litt spesielt å få se så nært!

Petrona Twin Towers!

Nå befinner vi oss på en øy i Malaysia som heter Penang, og er klare for soling kombinert med med eksamensskriving!

Heia! På torsdagen hadde jeg min siste dag i Vietnam, før jeg reiste til Malaysia i går. Siste dagen i Hoi An var fantastisk fin! Noen av oss leverte gruppeeksamenen på onsdageskvelden, og da hadde vi torsdagen friiii💛Katarina og jeg bestemte oss for å utnytte siste dagen ved å utforske Hoi An, noe som passet perfekt da solen endelig kom fram igjen. Begge leide en elsykkel hver, så bare syklet vi rundt til plasser vi ikke hadde sett før. Vi endte blant annet opp med å ta en "kokosnøttbåt" nedover elven, noe som var helt fantastisk idyllisk. Vi spiste vietnamesisk mat, og vi tok massasje før vi dro på Balance for å ha hadefest. Vi hadde en fantastisk artig kveld med dansing og karaoke!

Katarina, Julie og Julie💛Vi ble en liten jentegjeng her nede, og det er Julie og Julie jeg reiser sammen med nå.

Og dette er resten av de jeg hang mest med, faaaantastisk artig gruppe med folk hahah

Lauritz og André💛

Hahahah måtte ha med dette bildet også! Her er meg og noen av de som jobbet på en av barene i Hoi An, som jeg ble gode venner med i løpet av 10 uker.

Takk for meg Vietnam! Jeg har hatt 10 fantastiske uker, men nå er jeg klar for nye eventyr!

Etter 10 uker i Vietnam så har jeg kun 2 dager igjen her!! Hvor surrealistisk er ikke det? Tiden har gått så utrolig fort, samtidig som det føles som om at jeg har vært her veldig, veldig lenge. På fredagen går turen videre til Kuala Lumpur og herregud som jeg gleder meg. Jeg og to venninner fra studiet skal tilbringe noen dager der, før vi skal øyhoppe litt oppover Malaysia og Thailand. Vi avslutter i Phuket den 3. desember også kommer jeg ❤hjem❤. Deretter får jeg nesten 2 måneder hjemme i Norge, med familie, venner og kjæresten, noe jeg gleder meg uuufattelig mye til. Det føles faktisk ekstremt godt å reise når man vet man har så mye å komme hjem til. Jeg gleder meg til norsk jul og vinter, og fine dager med de jeg er gladest i hihi.. Rundt slutten av januar skal jeg dog ut på reisefot igjen; 4 måneder i Buenos Aires! Denne gangen tar jeg med meg kjæresten, noe som blir sykt kos og artig. Til sommeren er planen derimot å få se Norge. Jeg skal blant annet reise nordover med Hurtigruten med min kjære bestemor. Jeg har så mye å se fram til!

To tilfeldige bilder fra de siste ukene. I det siste har det vært lite tid på stranden, både på grunn av intens eksamensjobbing + dårlig vær...

Gamlebyen i Hoi An

Fritert rispannekake, nam nam

• Vietnam

Hei dere! Jeg kom akkurat inn døra i huset her, klissvåt, til tross for at jeg hadde på både regnjakke og poncho på min 2 minutter lange sykkeltur. Regnet er nesten blitt en turistattraksjon; jeg har aldri sett regn oppføre seg som om at det har en av/på bryter, og regndråpene her er virkelig enorme. Ett sekund kan det være klar himmel og stekende sol, og to sekunder senere befinner man seg midt i tidenes regnskur. Det er forsåvidt alltid rundt 30 grader, og det er diiigg💛Nå begynte det akkurat å tordne og lyne utenfor også, noe som jeg er blitt så vant til at det egentlig føles litt koselig, så lenge man sitter trygt og godt inne i huset. All kjærlighet til regntiden!

Ellers er det jo halloween i dag! Definitivt den minst skumle og roligste halloweenen jeg noen gang har opplevd; de feirer nemlig ikke halloween i Vietnam. MEN Kulturstudier stelte likevel i stand et halloweenparty for oss på lørdagskvelden, noe som var en stor suksess! Julie, Julie, Katarina og jeg syklet rundt hele Old Town på lørdagen, svette og gode, for å finne et kostyme. Vi visste akkurat hva vi ville ha, men fant det ikke. Da vi egentlig var klare for å gi opp fant vi det vi ville ha og vi var i en liten lykkerus! Vi var vell ikke akkurat veldig skumle, vi følte oss så ekstremt fine alle 4:

Vietnamesiske damer💛 Katarina, meg, Julie og Julie

Andrine og meg, begge er utkledd som vietnamesere! Andrine sitt kostyme er hysterisk though, da dette faktisk er slik de aller, aller fleste voksne damene her ser ut.

Heia! Jeg tenkte jeg kunne starte med en liten oppdatering på hva jeg har gjort mens jeg har vært fraværende fra facebookgruppen, altså de tre siste ukene. Livet i Vietnam begynner for det første å føles veldig hverdagslig. Dersom det er finvær sykler vi til stranda rett etter forelesning, soler oss, leser og bare koser oss. Da vi er midt i regntiden er det dog noen dager da stranda ikke er spesielt fristende, og da havner vi fort på favorittrestauranten, Dingo Deli! Jeg har også begynt å dra på yoga 2-3 ganger i uken, noe jeg liker veldig mye og håper å kunne fortsette med senere! Det skal sies at Hoi An er en by fylt med backpackere og at det da fort blir noen kvelder på byen også...

Vi har også vært på to ekskursjoner siden sist; på Investment and Promotion Centre in Da Nang og på en bilfabrikk et par timer utenfor byen. Bilfabrikken var utrolig kult; vi ble kjørt rundt i typ golfbiler og fikk se hvordan hele produksjonen foregikk. Ellers er vi ferdig med alle forelesninger nå (!!), noe som er veldig godt. Vi er i gang med gruppeprosjektet, og jeg skriver (selvfølgelig) om miljøet. Nå har vi to uker på å skrive gruppeoppgaven, før vi skal i gang med hjemmeeksamen. Deretter skal jeg endelig begynne å reise rundt i sør-øst Asia! Jeg har enda ikke bestemt meg for hvor jeg vil, det er så mye å velge mellom! Kambodsja, Laos, Thailand, Malaysia, Indonesia?? Vi får se. Jeg gleder meg utrolig, det kan jeg i alle fall si med sikkerhet :D

Idyllisk på vei til stranden

Idyllisk på vei til stranden vol 2.

Helt i starten av oppholdet hadde vi quiz, og laget mitt vant! Premien var "sunset cruise" og for et par uker siden fikk vi endelig dratt. Koselig kveld på båt med god mat og drikke💛
For et par helger siden fikk Nadja besøk av familien sin og bodde derfor på hotell for helgen, og jentegjengen tok selvfølgelig turen! På bildet her har jeg nettopp innsett at badekaret ikke var tørt...

Til venstre er skolekjøkkenet og til høyre ser dere da Andrine inviterte hele huset til fruktfest på balkongen forrige uke; 30 kg med frukt og solnedgang slo så absolutt ikke feil🌅

UPS, jeg har laget meg ny blogg... Det var virkelig ikke planen i det hele tatt, men facebook-gruppen ble mer stress enn forventet. Bildekvaliteten ble fullstendig ødelagt + diverse tull her og der. Jeg har jo fremdeles bloggen min fra da jeg var i USA og synes det er fantastisk morsomt å se tilbake på, en glede jeg sikkert vil få av en Vietnam blogg også! Litt dumt tenker du, da jeg allerede er i uke 9 av 10?? Neida, det har seg slik at jeg har bestemt meg for å reise til Nicaragua i 4 måneder etter jul, så da kan jeg benytte bloggen der også. Jeg skal dessuten reise en god måned etter jeg er ferdig med skolen her. Vi får se hvor flink jeg blir til å oppdatere, men jeg gleder meg til å prøve💛 Her er noen bilder fra de siste dagene!