Header

Smoothie gjord på 1,5 bana, 6 dadlar, 1dl havregryn, 1 ägg, 1 tsk kokosolja, 2 tsk kakao, naturella cashewnötter och havredryck. Toppat med pumpafrön, cashewnötter och kokos. Mums, chokladsmoothie!

Hej på er! Min måndag blev inte alls lika inspirerad, planerad och målinriktad som det tidigare inlägget kan verka. Jag försov mig, missade min morgonpromenad och vaknade på helt fel sida. Har känt mig så deppig, tom och nere hela dagen. Första lektionen bestod av att skriva prov vilket gick åt skogen. Gick ut ur klassrummet gråtfärdig och så utskämd att jag ville sjunka genom jorden, efter ett så dåligt prov tror jag min lärare föraktar mig. Nej men på riktigt, det är nog det sämsta jag har presterat på ett prov, någonsin. Hela dagen har fortsatt i samma negativa spår och jag har känt mig ensam, annorlunda och lite som en "outsider", ibland kan det vara en styrka att inte vara som alla andra och gå sin egen väg, men idag har det snarare brutit ner och sänkt mig. 

Nu har jag iallafall varit hemma en stund, ätit en supergod chokladsmoothie och laddat batterierna. Först ska jag ringa några samtal gällande mitt gymnasiearbete, sedan mejla värdfamiljen vi ska bo hos i England och därefter köra ett riktigt hårt ryggpass. Sedan ska jag lägga mig tidigt ikväll, behöver verkligen sova och fylla på med positiv energi inför morgondagen. Den här dagen har inte alls varit som jag hoppades men ska försöka göra det bästa av kvällen och det som är kvar av måndagen.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Vet ni, det senaste har jag börjat skriva upp mål för varje vecka. I min almanacka har jag en kolumn vid sidan av alla veckodagar där jag brukar lista saker jag vill uppnå/checka av under veckans gång. En del av punkterna har deadline en viss dag, några punkter gäller för hela veckan och en del andra saker måste göras under veckans gång för att bli klara i tid inför en kommande deadline. Mina söndagar brukar jag ägna åt att planera nästkommande vecka, se över vad som måste göras, vad som händer i skolan etc. Kanske kan vara kul för er att se hur den här veckan kommer se ut?

- Gå en morgonpromenad varje vardag.

- Läsa på inför provet i Ma 3b och förbereda mig inför Högskoleprovet.

- Skriva klart mitt gymnasiearbete, det måste jag göra den här veckan så jag slipper ha det efter mig när vi kommer hem från Brighton.

- På tal om Brighton, jag måste packa inför resan.

- Träna varje dag, alltså någon form av motion varje dag.

- Åka till Brighton på söndag.

Det är några av mina punkter att checka av den här veckan. På söndag bär det av till Brighton med skolan i två veckor och den resan kommer ni få ta del av. Stay tuned!

Likes

Comments

Hej på er! Tänkte skriva godmorgon men insåg att det redan är dags för lunch och snart är det mer eftermiddag än morgon haha. Har ni ställt om klockan till idag? Det hade jag helt missat när jag gick och la mig igår kväll så när alarmet ringde kl.8 imorse var ju klockan egentligen 7, om ni förstår. Det fick jag reda på efter min morgonpromenad och därmed fick jag även förklarat varför jag var så trött när alarmet ringde.

Eftersom jag inte kände mig redo att stiga upp kl.8 somnade jag om istället och vaknade kvart i elva. Drog upp rullgardinen och släppte in solen. Eftersom klockan hade hunnit bli så mycket och jag fortfarande var mätt sedan gårdagskvällen, åt en hel påse nöt & bär-mix och en halv mörk chokladkaka, hehe, så drog jag på mig träningskläderna och begav mig ut på en härlig powerwalk i en timme.

När jag kom in strax innan tolv var jag vrålhungrig och gjorde i ordning en stor brunch som jag fortfarande äter på. Amerikanska pannkakor, smoothie, apelsinklyftor och avokadomackor, mums!

Lite senare ska jag åka och träna, hälsa på farmor och plugga, plugga, plugga.

Likes

Comments

Se så fint de pryder mitt skrivbord! Blommor gör så mycket för ett rum, eller hur? Det känns mysigt, välkomnande och hemtrevligt tycker jag. Efter gymmet igår kväll köpte jag mig en bukett rosor. Det var ju trots allt fredag och jag har tränat hårt hela veckan, därför kände jag att jag behövde en liten belöning. Dessutom har jag fyra stora skoluppgifter att examinera nästa vecka och blommorna blir en morot till att kämpa in i det sista. Om jag pluggar mycket och presterar bra under proven kan jag njuta extra mycket av de fina blommorna och vara nöjd med mina prestationer.

Likes

Comments

Vilken morgon! Jag vaknade strax innan alarmet ringde, alltså vid kvart i åtta. Tänkte ligga kvar i sängen och njuta av solen som strålade in genom fönstret men blev alldeles för rastlös så jag bestämde mig för att gå ut på en morgonpromenad direkt. Jag gick en lång runda genom skogen, lyssnade på härlig musik samtidigt som fåglarna kvittrade i bakgrunden och njöt av solen som värmde i ansiktet.

Jag var hemma vid halv tio igen och då hoppade jag in i duschen, rakade benen och smorde in mig med kokosolja efteråt. Sedan traskade jag ut i köket och förberedde min frukost. En helt gudomlig smoothiebowl gjord på bara massa frukter och antioxidanter. Gjorde även en stor kopp med citronvatten att dricka till. Sedan tog jag med mig frukosten in till sovrummet där Egon låg och slumrade.

Frukosten är nu i magen och jag ska börja skriva klart en av nästa veckas skoluppgifter, inlämningen jag nämnde tidigare. En sådan här dag har varit efterlängtad och jag har behövt en i flera veckor, nu ska jag verkligen njuta. En hel dag för mig själv här hemma, produktiv men inte stressad, träna om jag känner för det och äta gott. Hoppas ni får en härlig dag, kram!

Likes

Comments

Blir ni lätt triggade av att se vad andra äter? För mig kan det lätt bli kortslutning i huvudet när jag ser flera unga tjejer som bara vräker i sig mat och ändå ser ut att vara i toppform och sedan ser jag flera tjejer som går på olika dieter, trycker i sig proteinpulver, bars etc. Självklart blir man förvirrad och undrar vad som är rätt och hur man ska gå tillväga. Jag har kommit fram till att bara låta mig inspireras av de som lever, äter, tränar och mår så som jag själv vill och sedan applicerar jag det i min vardag utifrån mina förutsättningar, vad min kropp mår bra av och vad jag tycker om. Jag hoppas kunna inspirera er till att äta hälsosam mat gjord på ordentliga råvaror, som är både god och utifrån era förutsättningar. Det handlar om välmående, att mata kroppen med energi och rätt byggstenar. Jag själv vill skapa en hållbar livsstil som jag kan leva efter hela livet.

Till frukost åt jag havregrynsgröt med chiafrön, russin, kardemumma och kokos som pricken över i:et. För tre år sedan, när jag tränade lika mycket som nu och var mitt mest hälsosamma jag någonsin så åt jag havregrynsgröt nästan varje morgon så jag tänkte köra på det igen. Det ger mig massa energi att kicka igång dagen med, jag blir alldeles lagom mätt och magen känns varken uppblåst, svullen eller vätskefylld.

Till lunch gjorde jag mig en stor tallrik sallad. När jag gör sallader vill jag att det ska vara gott och mat som jag tycker om. Jag hade lika gärna kunnat göra en sallad på bönor, champinjoner, tomater och ruccola men inget av detta är något jag tycker är gott och ja, därmed tänker jag inte äta det, haha. Istället älskar jag sötpotatis, vanlig potatis och morötter lagade i ugn tillsammans med en sallad av bladspenat, isbergssallad, majs och gurka.

Middagen ikväll blev en absolut favorit, thaigryta på kyckling och wokgrönsaker tillsammans med bulgur. Det här är så otroligt gott, perfekt en fredagskväll framför tv:n. Mellan måltiderna har jag ätit frukt, ett äpple mellan frukost och lunch samt en banan innan träningspasset mellan lunch och middag.

Att dela med mig av vad jag äter under dagarna kanske kan ge er lite inspiration till vad ni kan äta och vill ni ha recept framöver så får ni hojta till i kommentarerna! Nu ska jag fortsätta att njuta av fredagskvällen, ta en dusch, måla naglarna och skriva på min inlämning som jag fortfarande inte har skrivit klart, hehe.

Likes

Comments

Hej vänner! Jag är hemma från skolan, lika tidigt som varje fredag vilket är så otroligt skönt. Jag har gått över dagens att-göra-lista, ätit mat och nu ligger jag helt utslagen på sängen. Stannade uppe sent inatt för att skriva på en inlämning och gick ändå upp i tid för att gå morgonpromenad. Det var riktigt trögt imorse men när jag väl såg att solen var på väg upp kändes det genast mycket lättare.

Funderar på att sova en stund och sedan ta tag i dagens alla måsten, bl.a ringa flera samtal, skriva färdigt inlämningen och skriva på gymnasiearbetet. Senare i eftermiddag/kväll väntar gymmet. Vad det blir för pass är fortfarande oklart men jag är sugen på ett riktigt svettigt och jobbigt benpass faktiskt. Vi får se helt enkelt!

Likes

Comments

Instagram@klarakalstrom