Det är med tynga hjärtan vi nu sitter på flygplatsen i Manilla och skriver detta inlägg.
Detta flyget tar oss tyvärr inte till nya äventyr, kritvita stränder eller fler mango shakes. Utan det är det där flyget och den där dagen som vi hela tiden sagt är så långt borta.
Men nu sitter vi här och förlåt alla där hemma men vi vill inte hem det minsta! Vi kan dock med gott samvete säga att vi har haft de bästa fyra månaderna i våra liv. Vi är nu rikare på både erfarenheter, upplevelser och nyfunna vänner. Kanske låter töntigt men att hela tiden förflytta sig, att leva på en budget och att ta tag i problem själv har gjort att vi faktiskt känner vi oss jäkligt independent.

Här kommer lite bilder av alla våra favorit stunder och platser...

Kalltorpstripadvisor checking out❤️
And one last time,
PUSS OCH KRAM H&E

Final destination blev som sagt Coron. Här har vi haft tre heldagar till att göra det vi är bäst på... Bättra på brännan och äta kolhydrater aka pizza och pasta ( filippinsk mat har inte riktigt följt oss i smaken :p )

Första kvällen när vi kom till ön åt vi middag ute med skåningarna och avslutade kvällen med biljardspel och tog 1..2..3 öl. Vi kan ju inte påstå att vi är några biljardtalanger men som tur är var vi inte i samma lag haha.

Efter att blivit så amazed av Island Hoppingen i El Nido ville vi även ge det ett försök i Coron. Hoppingen var inte riktigt på samma nivå som den tidigare men definitivt en stark konkurrent. Ironiskt nog ramlade propellern på båten av ett antal gånger så vi fick tillslut bli boxerade till den sista platsen av turen. Men vi är glada att vi gjorde turen och det blev en bra och aktiv näst sista dag!

Sista två dagarna flyttade vi in här... Sunzen Coron Resort ❤️. Inte snällt mot budgeten men snällt mot hjärtat och själen. Vi tyckte att vi förtjänade det våra sista 48 h. Inte nog med att vi skämde bort oss själva blev vi dessutom uppgraderade till familjerum utan extra kostnad och sov som gudar i varsin dubbelsäng.

PUSS OCH KRAM H&E

Nu kommer inlägget som vi sett fram emot att göra. Island Hoppingen i El Nido är nog faktiskt våran absoluta favorit av allt vi gjort på denna resa! Hela turen var bara så himla perfekt... Platserna vi såg, snorklingen, tempot och maten.

Det finns fyra olika turer man kan välja mellan, det är A, B, C och D. Vi valde tur A då vi ville se de kända lagunerna och även då vi hört att denna tur var den populäraste, i turen besökte vi Small Lagoon, Big Lagoon, Secret Lagoon och 7th Command Beach.

Under dagen åkte vi till alla dessa platser, tog alldeles för många bilder, åt barbecue på en strand, snorklade bland färgglada fiskar och njöt. Allt var helt fantastiskt och det är verkligen dagar som denna som vi inser att vi inte är redo för hemgång......

Imorgon väntar en ny Island Hopping här på ön Coron som vi befinner oss på nu och förväntningarna är höga även om vi har svårt att tro att något kan toppa turen i El Nido!!!

Nu börjar det dra ihop sig.. Tre dagar innan vi sätter oss på planet hem och lämnar det som har varit våran vardag i 4 månader! Det känns förjävligt ibland och fantastiskt ibland. Vi båda känner oss trötta på att leva i en resväska, på att förflytta oss, leta boende och på att pruta på löjliga grejer... Men vi vill inte hem till vardagen, vi vill inte lämna solen, paradisöarna och allt man har upplevt! Ångesten över hemgången har framförallt kommit nu på sistone och när vi var i El Nido då allt bara var så himla underbart, men inget varar för evigt, och det ska bli underbart att träffa alla er där hemma, äta SVENSK mat och för en gångskull ha ett fungerande WiFi.

El Nido var som sagt helt underbart, vyerna där var verkligen som resetidningsframsidan, (om inte bättre) och folket och staden gjorde det till ett av våra favorit destinationer på denna resa!

Den första heldagen åkte vi till Las Cabanas Beach och där gjorde vi inte mycket mer än att bara chilla på la playa och hypa lite över utsikten. Vilket var väldigt behövligt efter långa bussresor. På kvällen mötte vi upp två tjejer som vi träffade i Malapascua och körde en mysig middag på favvostället Art Café. Sedan drog vi vidare till PUKKA Bar för några Red Horse och träffade på två skåningar som vi mött tidigare. Blev en rolig men inte så stökig kväll (lite hann vi dansa iallafall).

Dag två gjorde vi Island Hopping, som var något av det bästa vi har gjort. Därför vill vi gärna göra ett eget inlägg med detta som kommer senare!

Dag tre åkte vi tillbaka till Las Cabanas Beach och mötte upp Martin och Oliver (skåningarna). Vilket slutade med en spontan dagsfylla. Vi träffade även tre andra tjejer på stranden som vi mötte i Boracay. Blev ett jäkligt gött häng och kanske lite för många drinkar och dagens läxa blev att inte beställa Long Island på dagen när du endast ätit en NuddelCup på morgonen.

Dag fyra åkte vi ännu en gång till favvis beachen där vi bestämt oss för att röra på fettet och hyra en kajak. Vi åkte ut till hemliga stränder och njöt bara av atmosfären, förutom på tillbakavägen då vi trodde att vi skulle dö mitt ute i havet, don't judge us these bodies haven't trained in four months. Hanna fick dock flippet när vi trodde att vi såg en val/haj/valhaj? (dontknowdontcare) och överlevnads instinkten kom fram och Hanna paddlade själv hela kajaken mot VM guld. Väl i land satte vi oss i några stolar, beställde en Cola och såg solnedgången.

PUSS OCH KRMA H&E

Under våran dag i Puerto Princessa åkte vi cirka 1,5 timme till Sabang Underground River. 8km lång gör den till världens längsta underjordiska flod, och sedan 1999 på UNESCOS lista över världsarv. Det speciella med denna flod är är att den ringlar sig genom en grotta, själva grottsystemet är ca 24 km långt. Vi åkte in med en paddelbåt cirka 2,5 meter in i grottan och såg alla möjliga formationer av tunnlar och droppsten och tusen fladdermöss som håller till där.

Våran dag började klockan 7 och vi kom tillbaka klockan 5. Vi var endast i grottan i 45 minuter och vi kan båda hålla med om att det var lite mycket tid med bara resande och väntan. Grottan var tyvärr en besvikelse och inte alls (enligt oss) så spektakulär som vi trott, det var självklart mäktigt att åka genom grottan men det var alldeles för mycket turister och väntan för att kunna njuta av det. Det var helt enkelt inte riktigt våran grej men nu kan vi i alla fall säga att vi sett ett av världens sju naturunderverk.

PUSS OCH KRAM H&E

Hallå igen, nu har vi varit på ön Malapascua i nästan 5 dagar och blivit rejält bekväma. Denna ön är framförallt känd för sin fantastiska dykning och det kan man verkligen inte missa när man sätter sin fot på ön med tanke på att i stort sett varje hotell på ön är ett dykresort!

Vårat första intryck av ön var inte alls bra. Vi hade hört att ön skulle vara paradiset nummer 1 och att stränderna skulle vara kritvita med genomskinligt vatten, istället såg vi ruckel och fattigdom när vi kom in på hamnen. Att vi sedan fick hjälp av en lokalare att hitta boende i ca en timma gjorde inte intrycket bättre, men tillslut efter att vi fått höja våran budget ett antal 100 lappar fann vi ett ställe som funkade för natten. Men efter att vi förflyttade oss från det första till där vi bor nu har det bara blivit bättre. Nu har vi verkligen upptäckt charmen av ön. Det är kritvita stränder, genomskinligt vatten och en stämning som är relaxed... Förutom att hänga på Bounty Beach har vi träffat nya vänner som vi åt middag med igår och tro det eller ej men de var stockholmare (big shocker hehe...), vi har också åkt ut till en ö som nog kan ha varit det vackraste vi någonsin sett!

PS bilderna ger inte ön ens rättvisa, så vackert var det, kameran var dock till vår fördel då vi tyvärr inte är nära på så bruna som bilden visar haha!

Men självklart var ett dyk givet på ön. Grejen här är Thresher Sharks... hajarna kommer fram varje morgon vid 5-6 tiden för att "borsta tänderna och tvätta sig" som lokalarna säger. Man lägger sig på bottnen på ca 30 meter och väntar. Egentligen skulle vi båda göra dyket men då Hanna under en längre tid haft lock i ena örat och en förkylning fick hon tyvärr inte göra det. Tråkigt men better safe than sorry!!! Evelina körde själv och kan meddela att det var en riktigt häftig (och lite läskig) upplevelse. Kan även tålas att nämnas att hon failade brutales och trodde att hon filmade när hajen var några meter ifrån henne, tror ni detta var fallet? Nej! Ni får helt enkelt nöja er med denna bilden och tänka er hur det var :))))

(Om ni kollar extra mycket på korallbilden kan ni se två små ögon från en mindre vacker marena)

PUSS OCH KRAM H&E

Gud va tiden flyger iväg. Vi har nu endast 2,5 vecka kvar av vår backpackingresa och paniken börjar sakta men säkert komma. Våran bild av att komma hem till Sverige har varit att anlända till tidigt sommar med fika i solen, vandra längs Göteborg barbent och ta powerwalks i Skatås. Vad vi istället nu insett är att det mest är kyla som väntar oss.. Inget vi är fan över. Don't get us wrong ska bli helt underbart att krama om våra nära och kära plus ta en ordentlig dusch!

Filippinerna har dessutom levt upp till vad vi drömt om. Efter Boracay tog vi oss till Moalboal som var en rätt så död stad men där vi hade två mysiga dagar. Vi besökte Kawasan Falls. Ett vattenfall som var helt outstanding!! Men efter ett dopp i den svala vattnet var vi även redo att gotta oss på stranden och for till white beach. Går inte att beskriva hur vackra stränderna är här!

White beach - Moalboal

Efter våra mysiga dagar i Moalboal var det dags för oss att åka ännu söderut ner till Oslob där vi skulle göra något vi sett framemot väldigt länge. Nämligen Whale Shark Watching!! Valhajar är världens största haj men helt ofarliga. De kan bli runt 18 meter långa och väga upp till 40 ton. I början var man inte kaxig när de simmade 1 meter ifrån en men efter ett tag togs foton i full rulle. En sjukt häftig upplevelse.

Puss och kram H&E

"I see you in the Philippiens, I see you in Boracay, I see you in paradise" har våra röster sjungit ett flertal kvällar nu. Den senaste veckan har vi spenderat i paradisön Boracay som helt klart visat sig vara ett av våra många favorit stopp på resan! Våra dagar har sett ganska lika ut. Frulle, sola, hypa över de blåa vattnet, ta en nap och sen göra oss redo för vad kvällen hade att erbjuda. Det har varit mat, dans, sång och drinkar på vårat hostel och sen dans på stranden. Det har även varit mysiga middagar med yatzy och kortspel.

Men det är även lite andra saker som hänt på ön under våran vecka här, nämligen den 19 april och Hannis 20 årsdag. Inte helt fel att fylla år i paradiset (??), och att få må som en prinsessa med en frukost på stranden, massage, manikyr och pedikyr och sist men inte minst att få steka lite på whitebeach. På kvällen tog vi på oss våra finaste kläder (hehe) och satte oss på ett tapas ställe med live musik. Han som sjöng var verkligen helt magisk och vi kan garantera att det inte var ett hår på kroppen som inte stod upp. Efter middagen slog vi klackarna i taket (utan klackar då) och körde en pangutgång men våra vänner från hostelet!
Båda två kan nog instämma att vi blev rejält bortskämda och att dagen var helt perfekt.

Den sista dagen på våran paradisö bestämde vi oss tillsammans med Matilda och Alice att hyra en segelbåt och åka runt ön. I turen ingick även en liten snorklingstur som absolut var ett plus i kanten (förutom att Evelinas snorkel läkte och att kvalitén på utrustningen var sådär)! Turen var helt fantastiskt och det var så härligt att sitta på kanterna och bara se blått, blått och blått.

Vi har precis avslutat våran vistelse i Canggu "aka matparadiset" och har precis satt våra fötter i ett nytt och vårt sista land, Fillipinerna.

Vi hade höga förhoppningar på Canggu då alla vi snackat med älskar det och vi förstår nu verkligen varför. Även om stranden inte var så fin så vägde surfkillarna upp det, och även om ölen var dyr så vägde maten upp det och även om det avstånden var lite långa så vägde hela stämningen och omgivningen upp det. Vi är sjukt nöjda med våran vistelse här och det var kul att spendera sista tiden i Bali med tjejerna!

Puss och Kram H&E

Nu har vi lämnat villan för vårt absolut sista stopp på resan i Indonesien, nämligen området Canguu i Bali! Vi har hört extremt positiva saker om detta ställe och ser framemot de sista dagarna här. Extra roligt är att våra bästa bebes Pellan och Dea har kommit hit!

Men nu spolar vi tillbaka tiden lite och kollar in vart vi hållit hus de senaste dagarna i Seminiak. Villan som vi hyrt var supermysig och vi var där tillsammans med Kajsa, Elsa, Felicia, Susanna, Maja och Emma. Det har varit fyra dagar med chill vid poolen, god mat, film mys och hemmakrök.
Här får ni några bilder på villan som vi har fått sno från våra kära vänner Fille och Sussie....