Efter Ubud reste vi tillbaka till Kuta med idén att vi skulle surfa ett par dagar innan vi reste ut mot öarna.
Det blev både min och Linns första gång på en surfbräda!
Vi kikade runt länge och väl på skolor, övervägde om vi skulle ropa in en av dom som står på stranden och ger lektioner och så vidare. Vi landade tillslut på att ta lektioner på en organiserad surfskola. UP2U surf school blev vårat val och tur var det!
Otroligt tillmötesgående och härlig personal som verkligen ville att vi skulle lära oss och ha kul!
Ingen av oss vill nog skryta med våra kunskaper inom surfing nu... Men jag tror ändå att vi båda är överens om att det faktiskt gick bättre än förväntat!

Efter två dagars surfing så tänkte vi att det började bli dags att röra oss mot Gili, tyvärr hade parasiten som vi senare fick reda på hade bosatt sig i min (Gustavs) mage andra planer.

För att göra en lång historia kort så landade vi i att få hjälp med diagnos och behandling på BIMC Bali, ett väldigt bra sjukhus som också är det som rekommenderas av svenska läkare och rådgivare. Blir du sjuk på Bali, skippa då att åka till dom små klinikerna. Har du försäkring får du ändå tillbaka pengarna och vården är mycket bättre på BIMC.

Det hela resulterade i en 17 dagar lång antibiotikakur för att få bort problemet! Det blev helt enkelt väldigt mycket kortspel och vila under denna vecka!

Tillslut efter nästan en veckas försening tog vi oss iväg till Gili Trawangan för att möta upp Sabina och få lite ö-liv i några dagar!

Efter en riktig pers med gustavs parasiter, försökte han/vi att trotsa alla krämper och ta oss till Gili Trawangan för lite miljö ombyte. Gili T är den största ön av de tre små Gili öarna som tillhör Lombok. Här finns inga motordrivna fordon och öarna är inte större än att man kan gå runt! Istället för bilar och moppar finns här häst och vagn och cyklar som transportmedel. Häst och vagn kändes dock inte rätt för oss, då hästarna såg trötta, varma och slitna ut ville vi inte stödja det.. Istället hyrde vi cyklar nästan varje dag, vilket var ett fantastiskt sätt att se ön på!

Bodde gjorde vi på ett ställe som hette Gili T heaven! Väldigt fräsch och svalt en kort promenad från stranden. Vi valde att bo lite bättre på grund av omständigheterna men betalade ändå inte mer än 100kr var per natt. Hostelet kan varmt rekommenderas, frukosten var magiskt, rummen härliga och personalen hjälpsamma! Det fanns dock ett stort kattproblem på hostelet, då katterna antagligen blivit matade under frukosten från olika resenärer ville de gärna hoppa upp och sno ens frukost vilket var lite jobbigt! Men annars var katterna bara söta och mysiga!

Första dagen träffade vi upp Sabina igen och hängde på hennes hostel! Det var en underbar vibe där med massa människors från jordens alla hörn, folk som spela musik på allt dem hittade runt omkring sig och såklart flera gitarrer, magisk stämning!

Dagen efter hyrde vi cyklar och tog en vända runt ön! Det var mysigt och så skönt när det vinden fläktade i ansiktet. Senare stannade vi till vid en strand och tog lunch för att sedan kunna utnyttja restaurangens strandstolar, underbart! Det är lite så det funkar på Gili T, man köper något att dricka eller äta någonstans och får då använda barens, restaurangens eller till och med hotellets faciliteter! Det blev vi varse om när vi två dagar efter cyklade runt ön igen med två svenskar vi träffade i kuta. Vi stannade då till vid ett näst intill lyxresort och frågade en vakt där om det var möjligt att få använda deras pool om vi köpte något i deras bar, självklart kunde vi göra det blev svaret! Vilken härlig dag det blev, vi stannade där nästan hela dagen och njöt av deras flytande fåtöljer och sackosäckar i poolen!

Solnedgångar har det också blivit, men endel moln förstörde för de där oförglömliga bilderna som man borde ta. Men det gjorde inte så mycket för oss då vi bara njöt av känslan att sitta och titta på inte så mycket alls och känna att det inte finns några måsten och inga krav, så härligt!

Efter tre dagar begav vi oss vidare mot ön Nusa Lembongan, medan Sabina stannade kvar på Gili T. Då vi (Linn och Gustav) varit fast i kuta lite för många dagar ville vi nu hinna se lite mer delar av Bali innan vårt flyg tar oss till Phillipinerna!

Efter ett par dagar i kuta begav vi oss mot ubud för en massa skoj! Bland annat hade vi planerat en matlagningskurs, rafting och massage!

Vi tog oss till Kuta i en fullproppad shuttlebus för ca 40 kr. Efter en svettig men inte allt för lång resa tog vi oss till vårt bokade hostel, som hade ett underbart läge i Ubud. Till en början var det dock svårt att hitta dit då det låg längre in i en av de smala gränderna från huvudgatan! Hostelet var dock helt fantastiskt och rummet var super, lite annorlunda att bo tre i ett rum nu, men med storleken på detta rum var det inga problem!

Efter en vända runt stan började vi få in de vibes som ubud utstrålar, alltså ett lugn, men med lite äventyrslyster! Vi bokade genast det vi alla tre längtat efter mest, RAFTING! Det fanns olika alternativ på raftingen, exempelvis olika floder, olika startpunkter på floderna och olika svårighetsgrader! Vi bad om den mest äventyrliga, men ändå en som passar den som aldrig raftat förut. Efter lite forskande och massa snack med olika försäljare så fanns det bara ett måste och det var att rafta i floden Telaga Waja ( om jag inte minns fel på namnet ) och att ta den turen som startade högst upp alltså nästan från flodens topp! Det företaget vi valde att åka med var ensamma med att köra denna långa sträcka och det var därför en självklarhet att åka med dem!
Och tur var väl det för vilken dag vi hade!! Detta var verkligen en av topp punkterna på resan och det är vi alla tre överens om!
Det började med att vi blev upphämtade på hotellet och skjutsade till det stället vår rafting skulle sluta på! Där fick vi utrustning, så som hjälm, flytväst och paddel. Sedan åkte vi mot startpunkten rätt pirriga i magen då ingen av oss hade testat på detta innan! Men shit vad det var kul och vad vacker naturen runt omkring var!! Det som förvånade oss mest var hur länge vi fick rafta. Efter nästan en timmas rafting stötte vi på startpunkten på ett annat raftingföretag och vi kunde inte annat än skratta! Där hade vi hållt på en timma och så börjar startpunkterna för de andra byråerna komma en efter en! Vi är alltså väldigt nöjda med att vi valde det företag vi valde och att vi la ner lite mer efterforskning innan vi bokade vår rafting! Vi betalade heller inte mer än 200kr och jämförde man med de andra bolagen så betalade vi nästan ett bättre pris! Skillnaden är att det företag vi åkte med inte är ägt av några australiensare som de andra bolagen är utan istället av ett gäng sköna grabbar från lokalbefolkningen!

Dagen efter raftingen bokade vi alla tre in oss på en matlagningskurs! Kursen hölls mitt ute i risfälten i Ubud och det var verkligen en underbar känsla att stå där och laga mat! Det var bara vi tre och en tjej till, vilket betydde att vi hade chansen att ställa mycket frågor och kunde få bra vägledning! Det var kul, men både jag och gustav håller med varandra om att den matlagningskursen i Thailand som vi tog var snäppet vassare!

Efter en massa aktivitet tyckte vi det var skönt med en timmas massage. För under 50kr kunde en få sig en helkroppsmassage, vilket vi också gjorde!

Efter ubud bar det av mot Kuta igen då vi skulle testa på att surfa! Sabina åkte dock till Gili för att påbörja sitt Open Water!

Efter Kuala Lumpur slog vi ner i Indonesien! Storstaden skulle bytas ut mot ö-hoppande och vi skulle också möta upp en vän som också är ute och reser som nu skulle ansluta till oss! Ironiskt nog är denna person systern till den personen Linn senast reste med i Asien. Antar att vi får med föräldrarna nästa gång!

Kuta, som vi startade i, har ett rykte av att vara ganska ruffigt. Vi upplevde dock inte alls detta. Fin strand med en väldig massa folk som surfade, trevlig strandpromenad med gallerior och bra boenden!

Två gånger under tiden vi var i Kuta gick vi till en klubb som heter Skygarden. Riktigt pampig med så många våningar, rum och gånger att det stod personer utplacerade vara enda uppgift var att peka dig i rätt riktning så du hittade ut! (Detta gällde även i nyktert tillstånd ska tilläggas).
För 99 000 rupiah, ca 60 kronor, fick du öppen bar mellan 17-21 och en riktigt god och stor buffé mellan samma tider! Det om något bäddar väl för en bra kväll?

Efter att ha vuxnat oss på nattklubbar och barer ville vi såklart också passa på att återuppliva barnasinnet lite också! Vilket bättre ställe finns det på Bali att göra det än waterbom? (ja, det stavas så)
Waterbom är en vattenpark med grymt många vattenrutschkanor, pooler och den personliga favoriten: lazy river, det den går ut på är mest att glida runt i en ring på en lugnt strömmande liten å!

Vi gick vilse 3 gånger innan vi tillslut anlände till vattenparken, men det blev en grym dag och vi rekommenderar varmt att åka hit om man är i Kuta!

Efter all fest och lek var det dags att bege sig bort från kusten mot Ubud!

Vi har tyvärr inte så mycket bilder från första vistelsen i Kuta men här kommer de få vi har!

Blinkande ljus, högs skyskrapor och enormt många nya intryck!
Kuala lumpur överraskade ordentligt på många sätt! Jag (Gustav) hade väntat mig en stor, högljudd, skräpig storstad. Ja, den var stor, vissa gånger högljudd men otroligt vacker med pampiga shoppingcenter, häftiga arkitektritade byggnader och god mat i långa banor!

Vi bodde på ett lite finare hotell, det var ju en en milstolpe i vårt förhållande som skulle firas: ett år tillsammans!
Hotellet låg i Central Market, en del av stan som är nära China town men en bit från själva centrum!
Detta betydde inte nödvändigtvis att det var krångligt att ta dig till centrumets all shopping och mat, inte behövde man spendera massa pengar på taxi heller! Nej, det fanns gratis bussar som gick i en cirkelled! Det gick så smidigt att vi använde oss av det färdsättet hela vår vistelse!

China town har en hel del god mat. Också den typiska gatushoppingen som många platser här i Asien bjuder på. Det blev inga större inköp här då vi hade fullt upp med att shoppa på stadens alla gallerior!
Vi besökte ett flertal av dessa gallerior bland annat Fahrenheit, lot10, sungei wang och vår personliga favorit Pavillion! Där åt vi många middagar, shoppade och gick även på bio. Vår bästa måltid i Pavillion var den kända dumplings restaurangen som även fått en Michelin stjärna. Maten var fantastisk och det slutade med att vi beställde över sju olika rätter, ni kan tänka er att vi rullade hem sen!

Bion var riktigt fin med sköna biostolar och väldigt mycket benutrymme. På duken visades Batman vs Superman och vi båda tyckte filmen var grym!

Efter några härliga dagar i staden så var vi redo att lämna för att bege oss till Indonesien för att möta upp Sabina som vi kommer resa med framöver!

Ett förstört överprisat paradis, är en bra sammanfattning av denna ö! Huvudaktiviteten på denna ö är idag fest, vilket har bidragit till att stora delar av ön blivit ganska förstört och snuskigt.

Vi har dock haft ett par sköna dagar med mycket sol och bad, så vi klagar inte. Linn som varit på ön tidigare hade koll på vad man kunde göra och vart man skulle gå! Så dagarna spenderade vi på en strand en bit ifrån centrala delen av ön, kallad long beach. Den är
Betydligt finare och fräschare än de stränder runt centrum, som är förstörda av festande turister tyvärr! Så även fast det är en svettig tur att ta sig till stranden är det väl värd besväret!

Kvällarna spenderade vi antingen genom att spela Beer Pong eller se en film på någon skön bar! Vi hade alltså en väldigt skön och härlig vistelse på phi phi!

En dag överraskade också Gustav mig (Linn) med en dagstur på en båt som skulle ta oss runt på när liggande öar för både snorkling, paddle board, olika vattensporter och massa bad! Det var underbart! Vi hade också väldigt tur då båten egentligen skulle ta upp mot 60 personer och vi endast var 7 stycken så fick vi mycket tid till alla aktiviteter! Vilken underbar kille man har som överraskar en på ett sådant här sätt! Det var en förtidigad ettårspresent som jag fick då han för ett år sen (30 mars) äntligen ville stå ut med mig! Tack Gustav❤️

Efter koh phi phi tog vi oss till ett ställe kallat Nai Yang i Phuket för att invänta vårt flyg till Kuala Lumpur, där fem dagar skulle spenderas innan vi far till Bali!

• Thailand

Koh Tao innebar en hel del förändringar och nya upplevelser.
Till att börja med så var vi plötsligt tillbaka i värmen och låg på en strand. I Hanoi hade vi frusit trots flera lager kläder, detta var en välkommen förändring!
Fram tills Koh Tao hade vi bara bott i privata hotellrum, delvis för att det är bekvämt men också för att vi inte hade sparat pengar på att hyra in oss i varsin säng i ett dormatory.
Detta var inte längre sant på Koh Tao. Vi kände också att vi ville träffa lite fler nya människor nu när vi var i värmen på en party-ö, så vi bestämde oss för att köra på dorm denna gång!

Att bo i dorm visade sig vara en bra idé! Vi lyckades hamna på ett som låg en väldigt kort promenad från piren (skönt) och som också var otroligt fräscht!

Vi passade på att få lite välbehövd sol första dagen och ärligt talat blev det inte mycket annat gjort den dagen!

Andra dagen såg ut på ett liknande sätt, vi utforskade inte mer än vägen till stranden och en och annan 7 eleven. På kvällen var det dock slut på latandet! Vi hade hört talas om en barrunda som dom kallade "Koh Tao pub crawl", för 100 spänn fick du kvällens guidning, en bucket, en shot och ett linne! Som hittat!
Det var roligt att det var mycket folk och så men när Linn och jag gick iväg en stund för att fixa lite mat så sprang vi på några andra som frågade om vi ville följa med och spela beer pong, "Ja" tänkte vi och hängde på dom! Det blev en sjukt rolig kväll med spel killarna mot tjejerna som (efter några tveksamma domslut) slutade med två segrar för tjejerna och inga för oss killar...

Kommande två dagar blev fortsatt lugna! Vi tog oss till en mer avskild strand som låg en halvtimmes promenad ifrån där vi bodde. Liten, mindre turistig, skuggande träd och klart vatten! Väldigt fin men inte riktigt värd promenaden dit, haha!

Efter några härliga dagar på koh Tao åkte vi till koh phangang. Våra kanadensiska vänner hade rekommenderat ett hostel där, med pool, gratis inträde till en vattenpark samt skön personal och allt detta för 25kr natten för en säng plats i ett dorm. Galet tänkte vi, men sant var det! Men då Koh Phangang är känt för sina galna full moon fester och det var många dagar kvar till nästa full måne, var det rätt dött på ön! Vi trivdes därför inte jättebra på boendet och ön och beslöt oss att lämna en dag tidigare än tänkt:) nu bar det av till Koh Samui! Efter att ha bott många nätter på dorms så ville vi bara ha ett fräscht, privat rum, men våra krav var inte alls höga annars! Det billigaste dubbelrummet vi hittade var det vi bor på nu och som är helt underbart! Vi har ett super fräscht rum med eget badrum (hotellstyle), vi har rooftop pool och bar och vi bor nära centrum och stranden i chaweng! Chaweng är den livligare och mer turistiga delen av Koh Samui och det kändes rätt så bra efter att ha spenderat två nätter i något som kändes som en öde öken på Koh Phangang!

Än så länge har vi här hunnit med lite pool häng, lite strandhäng, endel bar häng och lite shopping.. Rena charterlyxen! Haha
Vi har även gått den bästa matlagningskursen på ön som vi starkt kan rekommendera! "Sitca" hette skolan och var väldigt hög standard på. Dem höll allt från knivteknikakurser till korta kurser på tre timmar där man får provlaga lite thailändska rätter, vilket var det vi var med på. På schemat stod Tom Ka soup (kokosmjölk soppa med räkor), gröncurry med kyckling och Pad Thai med räkor (den välkända thailändska nudelrätten). Allt gjordes från grunden, inga färdiga baser där inte! Gröncurry pasta gjordes från scratch med chili, räkpasta, söt basilika, koriander och massa mer. Super coolt! Nu är vi så inspirerade att laga mer thaimat hemma! Dem var även duktiga på att förklara vad vi kunde byta ut olika ingredienser mot ifall det skulle vara svårt att hitta hemma. Det var verkligen en guldupplevelse och lärarna på skolan var så duktiga och roliga! 5 av 5 stjärnor skulle vi ge dem! Det bästa av allt var att vi nu har mat för 5 dagar i vår kyl på hotellrummet, haha!

Nu ska vi fortsätta med vårt bar och pool häng och leva lite mer av ett flashpacker liv här på Koh Samui! Om några dagar bär det av till Koh Phi Phi innan vi flyger mot Kuala Lumpur, Malaysia och sedan vidare mot Bali!

Hä kommer lite bilder från Thailand såhär långt!

När vi först kom till Hanoi så undrade vi varför vi lämnat Hoi An. Vädret var enormt mycket kallare än vi tidigare upplevt i Vietnam. Även om temperaturen sällan halkade ner under 15 grader under dessa dagar så kändes det väldigt kallt jämfört med 30 grader!
Tyvärr så växte aldrig Hanoi så vidare mycket på oss allt eftersom dagarna gick utan vi kände att det mest var en stökig storstad, den fick fungera mer som en mellanlandning påväg till vår sista destination: Sapa!

Sapa ska i regel vara kallare än Hanoi. Det är en liten bergsby som ligger 6 timmar norr om Hanoi som många reser till för att trekka genom det fina landskapet!
Vi bunkrade upp med underställsbyxor, vantar, jackor och gav oss av!

Bussresan dig gick bra! Vi hade förbokat ett paket med resa dit och hem, boende, mat och trekk. När vi kommit fram fick vi frukost (vi åkte nattbuss) för att sen direkt ge oss ut på vår första trekk. Detta var en mini-trekk till Cat Cat Village som bara bestod av 4 kilometer på väldigt snäll väg. Vi hamnade i en grupp dom bestod av oss två och 5-6 vietnameser som var så långsamma att Linn och jag skulle hunnit tre varv på trekken innan dom hunnit till byn...
Till och med guiden erkände tillslut att dom var sega när jag och Linn råkat gå ifrån gruppen flera gånger!

Denna trekk var ganska "turistig" med en hel del shoppar längs med vägen, inte riktigt vad vi tänkt oss med Saparesan. Det var lite humoristiskt när vi var som högst upp på berget under denna trekk och guiden säger att "här är det normalt sett otroligt vackert att se ut".
Det var nämligen så att det regnat kvällen innan vi kom så dimman låg så tjock över dalen att man inte såg mer än 1,5 meter utanför vägkanten!

Vi hade ändå en trevlig första dag. Vi träffade en trevlig tysk kille som hängde med oss på både lunch och middag. Och maten ja! Maten var fantastisk på hotellet!

Vi antog att vi haft lite otur första dagen och hade anledning att tro att det skulle bli bättre kommande dagar och hade höga förväntningar på dom! Nästa dag skulle det trekkas mycket längre och sovas på home stay!

Andra dagen var betydligt klarare med sol och blå himmel, långkalsongerna åkte av innan vi ens hann starta dagens trekking. Vi laddade upp med en frukost på hotellet innan vi tilldelades en ny grupp som vi skulle spendera den kommande dagen och natten med. Puw tänkte vi, då vi verkligen inte ville hamna i en grupp med fotofixerade vietnameser igen... Haha! Och vilken super grupp vi hamnade i, vi hade väldigt trevligt när vi vandrade genom Sapas fina landskap! Denna dag blev det 12 km genom lera och terräng, upp och ner för flera risfält, vår guide gillade inte precis att ta de lätta vägarna till byn vi var påväg till! Vi hade valt ett program med easy-trekking, skulle mer kalla detta avancerad nivå, haha! Men kul var det! Många olyckor blev det dock, just pågrund av att det var så lerigt och ojämn mark. Den mest allvarliga vi såg var en kille som ramlade ner för ett litet dike och skar upp baksidan av hans öra, men han fortsatte trekkingen utan några problem. Annars var det mest folk som lyckades göra faceplants i leran eller halka till och ramla och skrapa upp knän. Vi hade dock smart av oss hyrt stövlar för dagarna på trekkingen så vi blev inte alls leriga, vilket var extremt värt!

Denna dag skulle vi ta oss till en by för att spendera natten på ett homestay med alla i gruppen. När vi kom fram var vi lagom svettiga och eftersom det började bli kallt igen då kvällen drog ihop sig blev många lite smått förkylda (där ibland Linn). Homestayet var supermysigt, väldigt enkelt då det var meningen att visa hur Sapas lokalbefolkning bor. Vi fick alla bo på ett loft på övervåningen där madrasser låg längst hela loftet utan några mellanrum alls. Vi och ett till par från Kanada ockuperade ett hörn och skapade oss en mysig liten hörna för oss själva vilket var underbart! Där satt vi hela kvällen och spelade kort och värmde oss under filtar. Vi lärda varandra olika kortspel, vi introducerade bland annat plump, vilket vi spelade nästan hela kvällen sen. Kvällen slutade dock redan vid 21:00 då det blev så kallt och alla andra i gruppen hade somnat.

Dagen efter var Linn riktigt dålig, med halsont o feber. Men denna dag var endast en kort trekking på ca 4 km så det gick bra. Vi avslutade med en lunch innan guiden tog oss med buss till hotellet som vi sedan skulle vänta vid på vår buss mot Hanoi. En sju timmars väntan spenderades bland annat med att ta fotmassage, dricka varmchoklad/öl, äta super god middag, köpa strepsils (super billigt i detta land= 10kr) och spela kort med kanadensarna som hade ett hotellrum då de skulle stanna en till natt!

Kl 22:00 avgick nattbussen mot Hanoi och vi var framme i Hanoi redan 03:30 på natten vilket betydde att hotellet vi bokat för nästa natt inte gick att komma in på! Efter två timmar på gatan blev vi äntligen insläppta och fick sitta i lobbyn istället. Det var lite häftigt att sitta där på gatan å se hur snabbt partystämmningen vid 04:00 tiden avtog och det blev mer utav en morgonmarknadskänsla! Hotellpersonalen var underbar mot oss och vi kan inte mer än att lovprisa dem. När hotellchefen kom bjöd hon oss på frukost trots att vi inte ens bokat rum för den natten vi kom utan natten som kommer, helt underbart efter fyra dagar med väldigt lite sömn! Efter frukosten fick nästan direkt vårt rum också och vi kunde få duscha och vila ut oss. En dusch har aldrig varit så skön som denna, det var magiskt!

Dagarna i Hanoi ska nu spenderas med att kurera Linn och sedan flyger vi till Thailand den 4:e mars! Ska bli skönt med ett miljö- och klimatombyte nu efter en månad i Vietnam!

Utsikt från hotellbalkongen där vi spendera första natten..

Mer utsikt från balkongen

Nedan kommer lite bilder från den dimmiga, första dagen:

Nedan kommer bilder från den andra dagen med betydligt bättre väder och mer trekking:

• Vietnam

Vilken mysig gammal stad Hoi An är. Hoi An är med i UNESCOS världsarvslista och är därför välbevarad och det är väldigt coolt att se hur de har byggt in affärer och mysiga caféer i de gamla husen! Till och med ATM's är insatta i de gamla husen och det är så snyggt gjort. Så självklart har vi spenderat en stor del av vår tid här till att bara strosa runt i gamla stan och njutit av att inte ha något på vår agenda! En och annan titt blev det också i affärerna men då vi inte vill släpa på för mycket under resans gång har det tagit emot när vi sett fina saker som verkligen skulle vara kul att köpa med sig hem.

Hoi An är även känt för sina skräddare. För bara ett par hundringar får du en klänning uppsydd precis efter din figur och för tusenlappen en hel kostym! Vi funderade ett tag på att göra detta och sedan skicka hem det med posten, men då vi båda vet att vi flexar i storlekar så kändes det lite ovärt, speciellt då det kostar att posta hem det också!:) Men även detta tog emot att avstå! Vi fick i alla fall med oss ett linne (Linn) och en t-shirt (Gustav) som var ganska nödvändigt då vi inte har några rena kläder för tillfället, haha!

Förutom en underbar stad så bjuder även Hoi An på fint landskap och även en lång lång strand. Till stranden fick vi cykla då det var en bit, men hotellet har gratis lånecyklar så det var bara rent nöje att kliva upp på cykeln och trampa iväg till stranden med vinden fläktandes i ansiktet. Stranden var inte så badvänligt dock, eller rättare sagt när vi kom fram ville de först ha betalt för att vi skulle ställa av oss cyklarna, dock bara ett par kronor men ändå. Det känns som de tar varenda tillfälle i akt som de kan att tjäna pengar. När vi sedan kom ner på stranden stog det en skylt "no swimming", jippi! Men det blev en mysig strandpromenad istället och en skön cykeltur hem!

Gustav försökte också hjula...

Vi har även hunnit med att äta mycket god mat också. Hoi An har gett oss en riktig matupplevelse och det är nog första gången vi faktiskt blivit riktigt imponerade av maten här. Det är nästans så vi längtar efter lunch och middag redan när vi går och lägger oss. Och för att inte prata om frukosten, vi får på hotellet en buffé med frukt och olika delikatesser samt välja en dryck och en varmrätt från en meny, bananpannkaka har blivit ett självklart val varje dag och fy fan vad gott den smakar!

Luncherna har vi gärna spenderat i gamla stadens "market", där maten är billig som sjutton och hur god som helst! Vi rekommenderar verkligen att om ni åker hit, skippa restaurangerna och käka här, det är en gudomlig matupplevelse! Bilderna från olika måltider nedan får tala för sig själv:

Den traditionella pannkakan i Hoi An som heter Banh Xeo, supergod! Man rullade den sedan i rispapper och doppade i jordnötssås eller någon annan sås!

Marknaden inne i gamla staden med sjukt god mat! Hit måste ni ta er om ni är i Hoi An!

Gatukök med olika lokala desserter, så som söt tofu, svart soppa på sesamfrön, bönor med mängder av socker, risgrynspuddingar och diverse konstiga saker!

En av dagarna, eller rättare sagt, kvällarna inne i gamla stan blev mer speciell än dom andra. Hoi An har nämligen en stående tradition vid varje fullmåne. Det skiljer sig ganska kraftigt från Thailands full moon party som egentligen bara består av festande och dunkmusik (fint det också). Denna fest handlar mer om att man samlas kring floden som rinner genom gamla stan och sättet flytande lyktor i vattnet för att släppa ifrån sig alla sina problem och bekymmer och önska en lyckoönskan... Vi behöver något liknande i Sverige!
Vi satt till en början på en av dom många terasserna längs floden och drack ett par drinkar. Otroligt mysigt att se mörkret lägga sig och lyktorna bli fler och fler i vattnet! Man bör dock vara där i tid om man ska få en plats på terasserna just denna afton.

Stället vi satt på heter Mango Rooms, en omskriven restaurang och kafé som hade grymma drinkar! Att det var happy hour fram till 19.00 gjorde ju saken ännu bättre, drinkarna gick från svindyra 40 svenska kronor (!) till mer acceptabla 20 kr, puh!

Nu är vi i Hanoi i väntan på att åka till Sapa som vi bokat den 28feb-2mars. Det är en stad/bergsby norr om Hanoi, vilket betyder kyla! Därför har varma kläder inhandlats, så som långkalsonger, vantar, sockor och dunjacka... Haha men det kommer bli så värt det hoppas vi!

(På grund av dåligt internet kommer detta inlägg lite sent)

• Vietnam

Oj, vilken stad!
Känslan av en storstad fast med en riktigt schysst beach precis runt hörnet (bokstavligt talat!).
Dom dagar vi varit här känns knappt som att dom räcker till, inte för att det är massor att se, för det är det inte. Utan för att det har varit så otroligt skönt att äntligen få spendera ett par dagar liggandes på en strand och jobba på brännan!

Staden är som sagt en spännande hybrid. Å ena sidan en storstad full av god mat, shopping och marknader, å andra sidan ett sol och badparadis som får det att kännas som att man befinner sig långt ifrån en stad!

Vi besökte dom två stora marknaderna i staden. Med marknad menas stor spartanskt designad galleria med massor av kopior och lokala delikatesser.
Det var intressant att se, dock så bleknade dom i jämförelse med banh than market i Ho Chi Minh. Det blev inga större affärer!

På vägen tillbaka till hotellet efter första dagens utforskande råkade vi vandra rakt in på en av stadens matmarknader. Fisk, grönsaker, frukt och ris, ja, mat i alla dess färger och former fanns! Väldigt roligt arrangemang då alla bara slängt upp presenningar på marken som dom hade sina varor på... Man kan tycka att det åtminstone på en trång plats som denna bland allt folk och alla stånd skulle vara tomt på mopeder. Inte då! Det gick lika bra att köra här som var som helst! Lite av en livsmedelsdrive-in...
Vi passade på den hela bläckfisken, ålen och kycklinghuvudena men slog till på en vattenmelon och ett kilo bananer!

Den omnämnda stranden är som sagt väldigt härlig! Flera kilometer lång och inte alls skräpig till skillnad från den i Mui Ne.
För strax under 30 kronor kan man hyra två solstolar för en hel dag. Trots det billiga priset valde vi att bara göra det en dag då det var minst lika soft att slänga ut handduken på sanden... En bit upp bara så att dom enorma vågorna inte dränkte dom!
Första dagen vi var på stranden var vågorna ganska lugna och vi ifrågasatte hur Nha Trang kunde vara en sån populär ort för surfing med dessa vågor. Förklaringen kom kommande två dagar på stranden när vågorna var så höga att man fick hålla lite koll på sig själv och andra så att man inte fastnade under ytan... Väldigt kul var det dock!
Vi lekte i vågorna som om vi var barn på nytt och det var lika kul varje gång det kom en 3m våg påväg mot en!

Det blev en hel del strandpingis också, och mer lär det bli. När två väldigt rastlösa människor, båda med ett förflutet inom racketsporter, spenderar en dag på stranden blir det lätt så!

Förutom att ligga på stranden så har vi ätit mycket god mat och också slängt i oss ett par riktigt goda smoothies. En gammal vän till mig (Gustav) bosatte sig för två år sen här i Nha Trang och jobbade då på en surfingskola och sedan på ett gym. För en tid sen bestämde han sig för att öppna en "hälsobar" som serverar smoothies, wraps, kaffe och liknande.
Dom hade bara haft öppet i tre veckor när vi nu tittade förbi men det såg ut att rulla på bra! Har ni vägarna förbi Nha Trang så rekommenderas ett besök på Boost bar (finns på Facebook för vägbeskrivning).

Både hotellet vi bott på nu och hotellet vi kommer bo på härnäst känns mer "flashpacker"* än backpacker men då inget av dom varit speciellt mycket dyrare än hostels så har det varit svårt att låta bli!
Nu bär det av mot Hoi An som vi har höga förväntningar på! Nya uppdateringar kommer när vi känt in det hela lite!

*Flashpacker = någon som reser runt med en ryggsäck men bara bor på fina hotell och därmed missar en del av poängen och upplevelsen.