Har känt mig lite krasslig i flera dagar nu, fryser och mår illa hela tiden.

Ikväll tänkte jag bara vila, se på skam och ta en varm och lång dusch. Imorgon ska jag på kryssning som sagt. Jag blev godkänd i andra tentan också, vilket ska firas. Vet inte hur jag ska förhålla mig till att jag bara glider igenom skolan. Om jag ska tycka det är kul för att det är lätt, eller om jag ska tycka att det är tråkigt för att jag är understimulerad. Hm. 5 dagar till jullov nu iallafall, wohoo!

Har nyligen funnit det omtalade, veganska sminkmärket Elf. Beställde lite därifrån under black Friday, men i fredags när jag var i MoS hittade jag det inne på lyko. Så köpte med mig en av deras foundations samt ett löspuder, vilket är så grymt.

Idag har jag sovmorgon så ska försöka att hinna yoga, skölja ur min kokosolja ur håret och åka via stan för att köpa en julklapp innan jag beger mig till skolan. Tänkte ha en intensiv dag med städning och massa plugg ikväll, så att jag är redo att ta jullov till 100% nästa vecka. För jag har lov i en månad och det ska jag ta vara på. Men än har jag lite skola  kvar och en socionomkryssning i helgen väntar.

Jag tror inte jag har köpt mjukiskläder sedan början av högstadiet. Men dessa är ju för snygga så var tvungen att klicka hem en svart. Älskar sammet.

Kände att jag kom igång rätt bra med bloggandet förut men sedan kom livet emellan. Jag har haft en väldigt jobbig tid den senaste veckan. En av mina mest stabila och viktigaste stolpar har totalt rasat.

Tur att jag har en hel del roligheter att se framemot, där bland annat kryssning med kära socionomer, lite jobb och dessutom funderar jag på en liten resa.

I fredags skrev jag tenta, vilket möjligtvis är det sämsta jag någonsin skrivit här i livet, som ett resultat av den senaste veckan. Nåja, det kan bara bli bättre. På kvällen firades det med qasque och dagen efter kämpade jag mig upp för att ta båten till Åland.

Här hemna firade vi Lillajul. Fick en regndräkt av mamma, vilket jag verkligen var i behov av. Åt även lite julmat innan jag tog mig till Indigo och arken för att möta upp vännerna. Kul kväll som avrundades med saknade Draken!! (Härlig bild jag vet).

Idag var jag med lillasyster till Maxinge. Köpte bland annat mitt första julpynt som ska med till Uppis. Haha, börjar nästan känna mig gammal. Så mycket som ändrat och hänt på senaste.

När jag flyttade hemifrån fick jag något som liknar en dagbok/kalender i samma smäll, i present. Hett tips!! Jag skriver allt från lite speciella tankar, till om jag har mycket att göra någon dag, som jag kan bocka av efterhand. Man kan även fylla i bemärkelsedagar, humör, väder etc. haha! Tycker sådant är lite kul.

Idag var jag ledig, men kom ändå upp i hyfsad tid. Klädde dock på mig först vid 16, när jag bestämde mig för att gå till butiken. Lagade nämligen shrimp tacos till middag ikväll! Det har definitivt blivit en ny favorit.

Just nu ligger jag efter i skolan så himla mycket. Det händer saker i livet som jag tycker är jobbigt och som jag vet att påverkar min förmåga att prestera. Mina tankar är någon annanstans helt enkelt. Jag är ytterst sällan den personen som stressar och tar oftast avstånd från sådana situationer, men den här kommande tentan alltså. I get u akademiker.

Idag började jag först 14:15, men valde ändå att vakna kl 8. Stor eloge till mig själv för det. Låg kvar i sängen en stund och åt frukost framför KUWTK. Sedan yogade jag och tiden bara flög iväg. Stekte zucchini, bönor och sparris till lunch innan jag sedan drog till plugget.

Ikväll har jag tvättat och råkade sedan fastna framför datan, åt middag först kl 21:30. Ojsan. Imorgon är jag ledig, men ska plugga hela dagen har jag tänkt.

Jag är ju som sagt oerhört avis på alla som är ute och reser just nu. Blev helt till mig och undrade om jag kom ihåg något från min egen resa. Vill inte glömma det, så här kommer ett inlägg jag jobbat på i några dagar nu.

Hur jag/vi sov, tvättade kläder och lagade mat. Höjde inte på ögonbrynet åt köket eller liknande för en sekund när jag var där, men nu känns det konstigare.

Efter några veckor fick jag äntligen sällskap av två till volontärer.

Fick en dag ledigt och lämnade Mombasas farligaste slumområde, Likoni, för några timmar. Lyxade till det med öl, kaffe, underbar mat och några timmar i bikini.

Trivdes väldigt bra på barnhemmet egentligen. Favoritstunderna var när barnen hade fritid och vi gick till Shelly beach, som bara några hundra meter från hemmet. Drack läsk, åt chips och massa små Kenyanska rätter som jag inte kommer ihåg vad heter, lekte i vattnet och hade det bra. Stötte på nån babian på gatan, åkte moped med någon främling genom djungeln för att ta sig till torget, åkte likoni färjan helt själv (googla), lagade mat åt 60 personer och blablabla. SÅ härliga minnen. Det finaste jag tog med mig var dock en kväll som jag läste engelska mumin som godnattsaga för de minsta. Det var rörande så mycket de uppskattade det.

Skolan och "min" klass. Så fina, underbara människor som lät mig få uppleva detta. Absolut det bästa jag gjort här i livet.

Efter Bangkok, Hua Hin, Chumphon och Koh samui tog jag mig ensam till Phuket och Kamala beach. Hade bokat vad jag trodde var en bungalow vid stranden för 20€, vilket var det dyraste jag betalade för boende på hela resan under tiden jag var själv. Det visade sig dock vara en liten, ranglig hydda i en kolsvart skog. Med en lövtunn madrass utan lakan slängd på det 2 kvm lilla golvet. Aldrig i livet att jag klarar en natt här helt själv tänkte jag. Insåg efter ett tag att Sunprime resort låg över gatan så gick och hälsade på Lucke. Fick sedan skjuts på moppe till ett litet tält där jag fick hämta mat. När jag sedan kom tillbaka bestämde jag mig för att boka ett annat hotell för natten. Så där 23:30 på kvällen.

Dagen efter hade mamsen anlänt till Kamala och jag hade bokat ett annat, så fint, hotell till oss.

Efter någon dag på Kamala åkte vi till Koh Yao Yai. Väldigt fint och lugnt. 2 dagar där räckte gott och väl dock. Fick besök av första kackerlackorna också.

Vi återvände till Phuket och spenderade de sista dagarna på Karon. Hade bokat ett hotell uppe i bergen dit alla tuktuks vägrade köra på grund av den branta kringelikrok upp och ner vägen, så vi fick hyra en moppe som jag skjutsade mamma på. Vi insåg dock att det var livsfarligt och bytte till ett hotell vid stranden dagen efter. Hann med en visit till Bangla för att möta mina vänner samma natt.

När mamma hade åkt hem tog jag mig till Phi phi, för att möta upp mina vänner igen. Det var ju underbart. Hängde vid de två stränderna hela dagarna, käkade massor av tonfiskburgare, paddlade och festade. Fick min första matförgiftning dessutom. Haha.

Vi tog oss vidare till Koh Lipe. Helvetes-båtfärden på 9 timmar.

Koh Lipe bjöd på resans värsta kackerlacks-upplevelse, då vi en natt sov alla 3 i samma säng. Plötsligt vaknade vi alla mitt i natten, och ni kan ju gissa vad som då fanns i sängen. Dagen efter bytte vi boende och sov på madrasser på golvet och hade mardrömmar om kackerlackor. Haha. Koh lipe hade inte mycket annat att erbjuda än en väldigt fin miljö, så vi blev snabbt uttråkade och tog oss vidare till Malaysia, Langkawi

Langkawi kom att bli en av favoriterna för mig. Tyckte allt fanns där. Endast thaimaten som saknades. Ytterligare kackerlackor besökte oss innan vi bytte till Sweet inn, ett motel, som kom att bli mitt favoritboende på hela resan.

En härlig utflykt där jag blev attackerad av en apa och några härliga kvällar med gäng från motellet. Blev dock sjuk för andra gången i Asien och missade återigen massa roliga saker. När mina två vänner flög vidare bestämde jag mig för att stanna kvar en dag, för att sedan ta mig till Bali. Orkade inte med någon storstad igen.

Väl på Bali öste regnet ner och jag tog in på första dormet, i Kuta, där jag b.la. träffade Rosie.

Letade nytt boende, dit mina två vänner

sedan anlände. Jag hade gått ut med Rosie,

så vi möttes ute på Skye Bar. Otrolig klubb.

Någon dag därpå blev jag superdålig

återigen. Och då menar jag suuuuperdålig.

Vi tog oss vidare till Seminyak trots att jag knappt var människa. Kunde inte stå på benen ens, haha. Ett fint hotell fick det i alla fall bli. Sandra och Asse skulle resa vidare så småningom och jag kände mig bara så himla uppgiven. På den tiden jag blivit väldigt dålig 3 gånger, hade ingen av dem blivit det minsta sjuk haha! Den vanliga turen. Jag kände att jag inte klarade mig själv på ett sådant där ställe just då, så mamma fick boka flygbiljett hem till mig. Trots att jag inte riktigt ville lämna.

Efter någon dag bytte vi hotell igen, i samma kedja dock. Jag skulle få i mig första målet mat på evigheter, men mitt i allt slocknade lyset och det blev knäpptyst på restaurangen. Våra reflexer sa till oss att skrika och hoppa upp från stolarna haha...När vi kom hem fick vi tsunamivarning från utrikesdepartementet. Då var jag lättad över att jag skulle börja ta mig till flygplatsen.

Ett av mina största cravings som kommer och går lite är maränger. Tycker det är såå gott.

Det är måndag och jag är ledig. Framför allt borde jag plugga en massor, men det går trögt. Sitter med giddens sociologibok och suckar och har mig. Borde även städa och ta mig till apoteket. Det skedde en våldtäkt här utanför på den vägen/stigen till Gränby, som jag brukar ta, här om dagen. Har tänkt sedan flytten hit att "här går jag aldrig själv" och har bokstavligen trampat för livet på cykeln genom parken när jag varit själv. Nu är det dock snö och cykeln går inte riktigt att använda. Därav tar jag mig helst ingenstans bort från bilvägen när mörkret fallit. Så hemskt. Men framför allt, gud vad ovant och konstigt. Saknar lilla fridfulla Åland när jag tänker på sådant. Där kan man banne mig gå genom vilken skog eller park som helst, vilken tid på dygnet som helst, med musik i öronen och utan att vara rädd för minsta lilla.