Postad i: Resor

Igår kom vi tillbaka till Bangkok för att uppleva andra delar av stan, shoppa, men framför allt för att kunna flyga hem imorgon. Måste erkänna att jag nästan längtar lite efter att få komma hem (även om jag uppskattat denna resan väldigt mycket!) Det ska bli skönt att inte ha alla sina kläder i en fuktig ryggsäck, att få duscha i svenskt vatten och kunna dricka oboy igen.

Utsikt från Skytrain-stationen och frukosten vi åt idag på ett väldigt mysigt café!!

Postad i: Resor

Efter stadslivet i Bangkok och "kylan" i Chiang Mai var det nu dags för några dagar av riktigt turistliv på stranden. Vi befinner oss nu på ön Koh Samet. Kan säga att detta verkar vara ett riktigt turistställe. Men jag förstår det, stränderna här ser precis ut som i olika reklamfilmer - palmer, kritvit sand och turkost hav. Blir verkligen fint på bild vilket jag och Frida utnyttjade vår första heldag här.

Vi bor väldigt lägligt med stranden 5 minuter bort längst gatan som är full av bra restauranger. Men stranden slår gatan på kvällen. När tidvattnet drar sig tillbaka och stranden fylls av restaurangbord och ljuslyktor i träden tänds, gud, så mysigt!!!

Postad i: Resor

Första dagen på 2017! Vilken dag alltså!

Vi blev upphämtade av en buss (okej, buss var väl till att ta i, men en thailändsk buss iallafall..) på förmiddagen vid hotellet. Efter 90 minuter restid följde 10 minuters vandring by foot innan vi var framme vid vårt mål. En hel halvdag fullproppad med elefanter. Det började med en liten säkerhetsgenomgång innan vi fick mata, klappa, krama och ta bild med elefanterna. SÅ HIMLA HÄRLIGA DJUR! Efter det gick vi ner till floden där vi fick bada med elefanterna (mamma kan jag få en?)

Detta är inte, som på många andra ställen, någon hemsk turistattraktion på elefanternas bekostnad. Här lever elefanter som blivit räddade från sådant hemskt. De blir omhändertagna av människor som har valt att pyssla med det på grund av att de gillar djuren, inte för att de är giriga och vill åt pengar. Inga kedjor eller begränsade områden, inga vassa pinnar och ingen ridning.

Postad i: Resor

Bye Bangkok and hello Chaing Mai.

Efter en natt på nattåg från Ayutthaya kom vi igår fram till Chaing Mai. Här är lite kallare är i Bangkok (neråt 17 grader på kvälen och 26 grader på dagen är ju varmt, men well, jämfört med Bangkoks 32 grader vet jag inte) Här bor vi lite mer utanför staden, men det finns däremot pool och hotellet är lite större. Det gör dock inte så mycket då det tar 7 minuter med taxi in till stan, och det kostar i princip inget.

Gårdagen började iallafall med att gå ut och äta frukost innan vi började strolla för att lära känna området lite. På vägen hittade vi en fruktmarknad där vi gick in och handlade. Älskar att all frukt som är exotisk för oss svenskar är sjukt billigt här (äpplen däremot kostar skjortan.) För min del blev det en mango till mellanmål. Nomnom!!

Idag sov jag och Fritte till 10 innan vi gick till frukosten. Blandningen av cocopops och nudlar till frukost är otroligt underskattad, prova!!!!! Efter frukosten och lite tid vid poolen tog vi bussen in till gamla stan här i Chiang Mai och kollade in det också.

Efter det var vi så matta av värmen att vi gick hem till hotellet för att duscha och vila innan vi gjorde oss i ordning för nyårskvällen. Vi åt middag på någon sorts food-market i närheten av nattmarknaden. Otroligt mysigt och stämningsfullt. Jag köpte nån kyckling med vitlöksbröd och jordnötssås som var så gott, och en Fanta Strawberry som var mindre god. På grund av att Thailands kung gått bort för några månader sen var alla tvungna att sörja och därför var det inte så mycket festligheter eller fyrverkerier, tyvärr.

Postad i: Resor

Från Bangkok tog det drygt en timme med tåg till Ayutthaya. Vi började med att äta lunch direkt ganska nära stationen innan vi tog en båt över en liten kanal för att hyra cyklar. Vi cyklade runt och tittade på staden, något tempel och några gamla ruiner som jag inte riktigt vet vad det var för speciellt med. Höjdpunkten för mig var när vi stannade på ett café med snabbt wifi och livets godaste caramel macchiato frappé.

Postad i: Resor, Fotografi

Hej igen. Denna gången från andra sidan jorden. Efter en lång och faktiskt ganska jobbig resa är jag nu framme i värmen i Thailand. Efter att ha landad flyget fick vi traska runt en bra stund då det var lite problem med att hitta bussar och hitta hotellet, så nu är jag ordentligt slut i hela kroppen. Denna dagen har vi hunnit hämta tågbiljetter, äta (äntligen äkta asia-nudlar igen <3) åka båt nere i kanalen och gå på nattmarkad. Det är något av det bästa jag vet!! Nattmarknaderna är så mysiga, och att kunna gå i shorts och linne hela kvällen utan att frysa är så otroligt skönt. Att folk här nere är väldigt trevliga är ett stort plus.

Postad i: Vardagligt

Tack och lov, äntligen var skolan slut för detta året. Är mest glad för att jag slipper min klass i några veckor och att jag hade meritpoäng nog att välja vad jag vill på gymnasiet. Imorgon ska jag fortsätta packa och kanske köpa några sista minuten-julklappar.

Förutom julafton är vetskapen om att jag ska till Thailand om 1 vecka något som får mig att hålla ut just nu. Jag är trött på skolan och jag är trött på mörker och kyla.
Jag är otroligt taggad på att få åka iväg (förutom resetiden på ett dygn samt jetlagen). Vi var i Vietnam vid denna tiden förra året, och det är lätt den bästa resan jag har gjort, så nu har jag extremt höga förhoppningar på Thailand!

Bilder från förra jullovet i Vietnam.

Från i tisdags när jag kämpade mig igen 3 luciatåg på en fot. Jobbigt var det, men jag klarade det haha. Är så tacksam för jag har fått lära känna dessa tjejerna bättre!

Lätt mitt nya favvo-filter!

Idag hade vi volleybollturnering. Även det kämpade jag mig igenom trots en handikappad fot. Som vanligt förlorade vår klass. alla matcher utom en. Emilia laddade upp med 12 power kings och jag med meditation på morgonen. Vet inte riktigt vad vi höll på med egentligen haha.

Postad i: Hästar

Hej på er!
Idag tog jag en ordentlig sovmorgon. Jag tyckte jag kunde unna mig det då jag sovit dåligt senaste veckan och inte skulle till stallet för än klockan ett.
Väl i stallet började det med att vi skulle passa på att ta en härlig långrunda i värmen (det var faktiskt 10 grader okok). Det gick bra till en början, men det slutade inte så härligt som jag tänkte mig. Efter en stund fick Kakki för sig att dra iväg. Och då snackar vi FULL galopp. När jag kände att sadeln sakta men säkert började glida åt sidan visste jag att det när som skulle sluta med att mig på marken och inte på hästryggen. Tänkt och hänt. Som tur var stannade Kakki när jag väl låg på marken.
Efter det såg Kakki ut att halta lite, så jag hoppade av och ledde honom hela vägen tillbaka till stallet. Nu i efterhand är det inte Kakki som haltar, utan jag. När jag hade slutat skaka och chocken efter galoppturen lagt sig kände jag att jag hade extremt ont i foten, och ju längre jag gick desto mer ont fick jag. Trots att jag landade på rygg när jag trillade av har jag på något sätt skadad min fot, för nu är den svullen och blå, och det ser i princip ut som en stukning,

Nu har jag kommit hem, duschat och känner mig helt slut. Jag ska mysa ner mig i soffan med en påse godis och titta på en Bond med pappsen.