Kära dagbok

Förutom kaffe finns här små lokala ölbryggerier. Jag tog en som smakade mangostickyrice.

Så har jag åkt lina i djungeln & ätit grymma frukostar.

Ett inlägg som skulle kommit innan det senaste tror jag visst....

Kära dagbok

Idag åkte F & I hem till Baan Pong, de tog ett litet stopp på vägen. Tur att jag flyger till Bangkok för jag hade inte fått plats...

Jag slängde raskt i mig frukosten & väntade in hämtning till utflykten. En sväng i "djungeln" med detta gäng http://www.dragonflightchiangmai.com/ väntade. Jag har inga bilder för mobilen låstes in med ciggen innan vi blev kittade med hjälmar & selar men jag har en T-shirt...

Det var skitkul & ett par killar från Argentina fotade faktiskt mig, när jag susade iväg mellan trädtopparna. De lovade att maila bilderna men antagligen syns de i en äventyrstidning i de stora stekarnas & tangons land. För något mail har jag icke fått. Eftr den lilla adrenalinkicken var det redan kväll & jag packade ihop väskan för nästa dags flyg till Bangkok. 3 dagars hardcore shopping står på schemat.

Kära dagbok

Sista kvällen i Chiang Mai tillbringar jag med att bråka med både nätet & aircon. Seeegt som ett tuggummi under skon i värmen. Varmt var oxå strykjärnet I brände sig på precis innan vi skulle åka på vår roadtripp, så F styrde Volvon till sjukhuset där I blev omplåstrad. Vi satte fart & stannade i en liten stad halvvägs för natten. Tidigt som fan onsdag morgon fortsatte vi trippen, kom fram till Chiang Mai vid lunchdags.

Tempel & jävla bra kaffe finns här.

Mer bra kaffe som de odlar runt knuten & rostar i butiken

Nu försöker jag ladda ner en bok( antingen så är bokhelvetet på väldigt många sidor eller så har nätet lagt av)samtidigt som jag på fullaste allvar överväger om jag skall gå ut & strypa det hysteriskt jamande kattgänget utanför på gatan.

Kära dagbok

Vad gör man en lördag i Bangkok? Jo man går på den hysteriskt stora utemarknaden JJ market, även känd som chatuchak market eller sundaymarket. Här finns allt du kan önska dig. Möbler, kläder( både nya & vintage), mat, elektriska prylar, höns &. hundvalpar(sååå hemskt att se😢) det är en märklig känsla att gå omkring där. & vilse går man. Ont i fötterna får man oxå så då unnar man sig en fotmassage på något av alla massageställen bland klädgalgarna & skohyllorna. Jag var så fokuserad på att shoppa loss så jag fotade inget men här kommer bild från nätet

Idag tog alla utom I sovmorgon för hon fick ta emot hantverkaren. Efter en lång frukost började vi städa hemma. Jag tog poolen✌🏻Man är ju listig som en räv, haha. F svettades där han sopade gårdsplanen medans jag guppade runt i det svala vattnet. På eftermiddagen cyklade vi iväg till F's "hotell" & städade undan efter gårdagens gäster. Hela huvudgatan var avspärrad för filminspelning, så här såg det ut

Nu brottas jag med myggen & hinkar i mIg vin eftersom myggjävlarna vinner...

​Placebo?

Kära dagbok

Så var det dags för en roadtrip. Vi styrde söderut mot kusten bortanför HuaHin. En liten fiskeby med nudelsoppa i varje hörn. Hundar på stranden som var duktiga på att bevaka sitt revir kan jag lova. Kände mig lite orolig att någon av dem skulle bita mig i röven, kan ni se det framför er? Inte alls åt det här hållet alltså:

Eftersom vi checkat in på ett hotell precis på stranden gjorde jag inga fler utflykter längre bort! Varken åt höger eller vänster. Jag fick ett fint rum oxå med egen pool så det gick ingen nöd på mig.

Bäst att vara med lite på ett hörn av bilden så ni inte tror att jag mina vana trogen myglat mig in på något lyxhotells svit.

Lunch vid strandkanten 👌🏻 Sista dagen körde vi till en underskön beach mitt i ett militärområde (!).

Jag stavar som det låter så kan vara fel men citron stranden direkt översatt, åkt dit om ni är i krokarna.

Stannade till i Prachuap Kirill Khan för lite mat & en kafe yen(iskaffe) på det lIlla hotellet.

Kära Dagbok

Idag var vi alltså på utflykt. Vi packade badkläder & styrde Volvon norrut. Förbi Kanchanaburi (https://www.travelfish.org/location/thailand/central_thailand/kanchanaburi/kanchanaburi) till nationalparken Erawan med sina 7 vattenfall. Orkar inte skriva allt matnyttigt om den så läs här istället https://www.thainationalparks.com/erawan-national-park.

Lånade bilder från internet, kolla vad fint!

Vi hittade en egen liten lagun där vi simmade med fula fiskar

På hemvägen bestämde jag mig för att köpa en present till F, I & Oy mycket att välja på..

Vi glider ju inte bara omkring om du trodde det. Nä, jag kan numera titulera mig mäklarassistent. På vägen stannade vi vid lämpliga (el)stolpar & satte upp skyltar om ett hus som är till salu

Kom hem sent & kastade nya kompisen i polen.

Kära dagbok

En vidrig yrsel har hållit mig i sitt grepp i 2 dagar nu. Fattar ingenting, har ju hängt i skuggan & druckit mycket vatten.. Hursomhelst så är det tiptop iallafall. Dagarna går fort trots att jag inte fyller dem med så mycket direkt. Sopar gården efter frukost & städar poolen. Cyklar in på byn för lunch & bara softar. Idag var I & jag hos skräddaren & optikern.Tandläkaren redan avklarad😷

Tog oss till ett skönt ställe vid floden där de inte snålar med chilin, kolla på fotot. Ser ni högen med chili jag skyfflade undan? Lika mycket fick jag i mig, men gott var det,

Imorgon blir det till att stiga upp tidigt, utflykt väntar. Hoppas det slutat brinna i munnen på mig bara. Reseledaren är som synes taggad för lördagens tur.

Kära Dagbok

Så var det dags att växla till lite bath & packa kaffe & ost till Frigga. Såklart hade jag övervikt Men det fick gå om jag lovade att aldrig göra om det.😜. Smidig flight med Swiss, bra lutning på stolen till skillnad mot KLM. Väl framme stod I & F redo med bilen. Vi tog vägen om IKEA(!) efter att ha packat in gardinstänger & lite annat krafs tog vi en lunch på vägen mot BanPong. Helt plötsligt var det mörkt & denna första dagen i paradiset var över.

Efter morgonens yogapass som F släpade med mig på i ottan(på thailändska!) var det dags för frukost, äntligen mango, passionsfrukt, småminibananer & dragonfruit (som mest är snygg än god faktiskt). Därefter cykeln till tandläkaren. Årliga checkupen avklarad✅.

Jag cyklade vidare på stan & unnade mig en pedikyr, självklart sabbade jag 2 naglar när jag tog på mig flipflopparna, det ingår liksom.

Dagens lunch, bästa PadTjaien i stan

Mötte upp F på kontoret där de har sitt AirBnB oxå & tog ett var med golvmoppen. Sedan äntligen ..

Jag ligger i hängmattan & brottas med myggen, här sprutas icke med DDT tack&lov. Däremot är det full spruta på ung(djävlarna)arna som checkade in idag. Jag satte mig på takterrassen med hörlurarna på. Funkar fint. LittleShop har stängt på fredagar så jag åt på mitt hak. Bra det oxå. Unnade mig pedikyr & manikyr men det slutade med att jag filade naglarna själv, havet var lika salt idag som igår, "lånade" en bok på lyxresorten en bit bort & en iskaffe på ett annat (helt tomt) ställe där man kan hyra lägenhet, eller om man föredrar, egen villa med pool där jag tog ett varv i infinitypoolen

Fast jag har en egen pool framför min bungalow

En privat strand, fast imorn är den nog full i småmänniskor med tillhörande föräldrar som badar med kläder på & envisas med att konversera mig på thai. Lite kul för jag kan bara säga ananas...

KäraDagbok

Jag reser ju med kungen av fotmassage

& en vegetarian

Vi hamnade av en slump på Chamkar. Fantastiskt käk, egenodlade råvaror & utsökta smaker.

Finns 2 Chamkar House, en mitt i Pub Street & en lite utanför gyttret i ett fint gammalt hus med odlingarna i matsalen utomhus. Den var bäst!