View tracker

Nu har det gått ett par månader sedan jag bestämde mig för att göra en förändring.

Det mest uppenbara jag behövde göra var att på riktigt börja träna. Det mest uppenbara för mig är egentligen den mentala biten, men utifrån sett. Jag märkte snabbt hur svårt det var för mig att instruera kunder utan egen kroppskontroll och vana i övningen.

Jag har läst på tillräckligt länge nu för att säkert veta att det ÄR basövningar som gäller! Nu har jag haft förmånen att få träna med PT eftersom han varit min handledare och jag kan bara konstatera att det

1. 1. är jävligt vettigt att börja träna med PT! Åtminstone tills du har förstått och behärskar tekniken i de vanligaste basövningarna.

2. 2. Våga ha ont! Och våga kanske t.o.m.fokusera desto mer på de områden som gör ont. T.ex har jag haft besvär med min axel i över ett år och det är inte för än nu, efter ett par månaders styrketräning jag inser hur MYCKET mindre ont jag har. Det har nästan helt försvunnit.

3. 3. Låtsas tro på dig själv! Ignorera dina ansedda begränsningar. Vartenda kund som jag har varit med på tillsammans med min handledare anser att dem är svaga och vill hela tiden trycka ner sig själva lite. Fy fan vad tröttsamt! Det spelade ingen roll hur stark hen var eller hur långt dem har kommit. Man vill aldrig vara nöjd med sig själv.

De pass som man genomför där man lägger mycket energi på att prata ner sig själv, på att inte våga hänge sig helt åt en övning eller konstatera att man inte kommer att orka lyfta en viss vikt INNAN man ens gett sig fan på att man SKA lyfta den där vikten.
De passen BLIR INTE LIKA EFFEKTIVA! Det här är något som jag själv försöker att bli bättre på men av någon anledning så är det inte så enkelt som det borde vara.

4. 4. Sluta jämföra! SLUTA! Jämför med dig själv. Om du inte tränar helt fel så lovar jag att du inte blir sämre. Det finns inget bättre med träningen än att slå sig själv. Gång på gång på gång….

5. 5. För dagbok! Väldigt svårt att utvecklas utan att ha kolla på sina övningar, vikter, siffror, träningsfrekvens osv. Man är ju inte Rain Man?!

Mina förstaförsök i Knäböj med skivstång körde jag med tom stång, alltså 20 kg. Men ICKE! Jag kom ner men jag kunde inte för allt jag var värd få upp den igen! Jag hade ingen kontakt med mina benmuskler. Jag kunde känna hur dem kopplades på men kopplades ur desto snabbare. Till slut klarade jag att göra en knäböj med teknikstång, alltså 10 kg.

Min handledare fick faktiskt erkänna att han ALDRIG hade tränat med någon svagare.
Den mentala svagheten ser han ofta, hos många. MEN jag har en väldigt bra rörlighet vilken är en otroligt bra förutsättning för en ordentlig styrkeutveckling.

Där började jag för två månader sedan. I nästa inlägg ska ni få se hur jag har utvecklats…


Lite plock från månaden som gått...

Jag provar ofta mat och recept från olika länder och är mest bekant med asiatiskt. På fotot ovan som ser ut som fårtestiklar ser ni frukten Longan eller Litchi ( Minns inte ) dem är ändå väldigt lika. Jag har köpt dem färdigskalade och konserverade på Siam Shop i Linköping och ätit dem som mellanmål. Den gula frukten som ni ser på bilden under heter Jackfruit. Googla! Ni kommer bli förvånade över hur hela frukten ser ut innan man tar ut fruktköttet. Förutom päron har jag även rostade bondbönor på min tallrik. Gott och proteinrikt!

Vardagsträning på lekplatsen ;)

Första gång vi målar med fingerfärg. Han blev väldigt oroad över huruvida färgen någonsin skulle gå bort från hans händer eller inte. Tur att han inte kunde se sig själv i ansiktet då :P

Meal prep Frukost. Dietisten Sierra De Goldsmiths recept på Omelettmuffins ( med en tvist ) http://degoldsmith.blogspot.se/

Hemma med feber

​Första tecken på utveckling! Jag har ju för fanken en liten bula där det inte fanns förut! Gott gott gott!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker


Som profilbeskrivningen beskriver så är jag som sagt ( väldigt snart ) färdigutbildad Friskvårdsterapeut med certifiering inom både personlig träning, kost, coachning och massageterapi. Precis allt som sker i våra kroppar och de effekter yttre påverkan kan ha på oss är jag outtröttligt intresserad av!

En stor del av min utbildning består av s.k. ”lärande i arbete” och jag har nu fått praktikplats på Studio fitness i Linköping. Mitt stora problem är att jag inte tillämpar mina kunskaper till faktisk träning och det är svårt att lära ut något som man själv inte har erfarit!

Jag har hamnat i något slags limbo mellan att varken vilja dö men inte heller riktigt orkar med livet. Allra mest lockad av att trycka på PAUS för att kunna samla mig! Tung av känslor och trött av kaoset i min otacksamma hjärna.

Precis som min stubin är kort är även glädjetopparna föga ihållande. Jag får ofta panikångest och fastnar i djupa svackor i en handvändning. Jag tröttnar på nästan allt och jag måste ständigt byta miljö för att inte helt tappa livslusten och för att undvika ännu en period av depression och panikattacker.

Nu står dörren vidöppen för en karriär att ta form. Jag är 27 år och har bildat familj.Jag inser att jag behöver tänka om. Jag måste ge livet en ärlig chans och det måste ske aktivt!
Livet är gratis men att LEVA kräver ansträngning!

Därför ska jag nu själv våga hänge mig åt de olika metoder som jag får nys om och som jag kanske kommer att tillämpa på framtida kunder för att öka motivation och nå sina mål.

Bloggen är bl.a. ett sätt för mig att kunna dokumentera mina erfarenheter och dessutom kunna utvecklas inom den bransch jag har valt att verka i. För jag kommer FRAMFÖRALLT att grotta ner mig i massvis med ämnen inom hälsa! Det är inte meningen att bloggen ska ha fokus på mig! Men jag hoppas att jag i detta,alldeles för långa, inledande inlägget kan ge er en mänsklig bild av en friskvårdare och inte, som allt för ofta, en ordentligt disciplinerad typ med idrottsbakgrund och peppande föräldrar som brinner för träning och proteinpulver och som får en att känna att hälsa är något ouppnåeligt.

För många är det en tillräckligt stor utmaning att bara känna sig lyckad, glad, energisk och tacksam. Om något står i din väg så ska du veta – låt det passera som en naturlig del av livet men kräver det ansträngning så får du ANSTRÄNGA DIG, om du vill komma någonvart.​​

Likes

Comments

View tracker