Tjenare alla fans!

Just nu sitter vi på en takterrass och avnjuter lite snabbnudlar. Vi har precis anlänt till Mission Beach där det kommer hända några spännande saker, men mer om det senare.

Magnetic Island var helt magiskt! Helt underbar natur och atmosfär och vi har träffat härliga lokala som vi bondat med. Hostelet var som en resort med små hus/hyddor, en asnice pool samt ett stort område för fest och umgänge. Vi träffade fyra härliga Britter som vi hängde med. Vi hade bara en heldag där (vilket var igår) så vi ville verkligen maxa upplevelsen. Ön har den största populationen koalor i hela Australien och vi blev tillsagda av en local att åka till ett speciellt ställe. Sagt och gjort begav vi oss dit och letade ett bra tag utan att lyckas. Plötsligt kör en bil upp till oss och berättar att vi är på fel ställe. De kör oss 100 m bort och går med oss för att också de få några fina bilder. Tack vare dessa fina människor fick vi se ÅTTA helt vilda koalor och på väldigt nära håll dessutom! Även fast man nog inte får klappade vi en av dem! En punkt man kan checka av från sin bucketlist. Efter vi tagit lite selfies erbjöd de sig att köra runt oss och visa oss ön lite, mycket uppskattat från vår sida. De släppte av oss vid horseshoe bay där vi spenderade eftermiddagen och kvällen. För att lyxa till det ytterligare köpte vi fisch and chips (som de snälla människorna tipsat oss om) och det var fruktansvärt gott! Vi avslutade kvällen med att umgås med britterna och lite underhållning på hostelet.

Idag blir det en lugn kväll, eventuellt ett kvällsdopp, för imorgon väntar tidig uppstigning...

Long time no see!
Igår kom vi tillbaka till Airlie Beach efter två fantastiska nätter och dagar på en katamaran seglandes ute bland Whitsundays-öarna. Vi har snorklat massor, njutit av fantastiska vyer på däck med något svalkande i handen, ätit jättegod mat, fått uppleva ÖSREGN på en båt och träffat trevliga människor. För att sammanfatta har vi haft det magiskt (även fast själva snorklingen i sig mer var okej än jättebra och bjöd på lite halvtaskig sikt och färger). Helt klart något av det bästa på resan och vi båda har fått mersmak av båtlivet.

Bered er på en bildbomb – det är så vi beskriver utflykten bäst!

På den största ön ligger Whitehaven Beach - världens näst vitaste strand. Där gick till en utkiksplats och kollade ut över de drömmiga vidderna. Fun fact är att bilderna som tas över stranden ser olika ut varje eftersom att strömmarna i vattnet flyttar sanden. På stranden kunde man se rockor, hajar och maneter vi blev även rekommenderade att gnugga sanden mot huden, sanden är extremt finkornig och skulle därför fungera som peeling. Vi var där i tre timmar och precis när vi skulle bege oss mot båten börjar det ösregna, tur i oturen!

Tillbaka i Airlie Beach skulle det vara efterfest med alla från båten och vi var mycket taggade för lite party. Kvällen va trevlig men tyvärr slutade kvällen ganska tidigt och utan så värst mycket fest. Något besviken var vi faktiskt. En glad överraskning var dock att vi på gatan sprang på Sarah, ej tjej vi träffade i Sydney och det var verkligen ett kärt återseende!

Idag har vi chillat och börjat ta tag i planeringen för Asien! Nu ska vi käka nudlar till lunch och sen gå och lägga oss vi lagunen. Hoppas springa på några sköna människor som vi kan spendera kvällen med!

Ha det gött kompisar! Vi ska försöka bättra med uppdateringen. Puss och kram.

Tjenare alla fans och förlåt för riktigt dålig uppdatering! Vi har varit på Fraser Island i tre dagar och där fanns absolut ingen täckning och dagarna efter det har vi helt enkelt inte orkat. Just nu sitter vi på bussen mot airlie beach där vi ska segla runt whitsundays öarna. Det är en dryg bussresa dit. 15 h i bussen och tre timmars väntan i harvey bay.

Fraser dag ett:
Vi steg upp halv sju för att samla ihop alla våra grejer, checka ut och för att fylla bilarna med mat och packning. Turen är utformad så att det är åtta pers i varje bil och fyra bilar i varje grupp och det finns tre grupper. Med de åtta i ens bil lagar man även mat. I vår bil var det tre italienare; Marina, Richardo och Samuel, en britt vid namn Andy och två tyskar; Jessika och Mike. Tyskarna var något tillbakadragna men annars var det ett härligt gäng. Vi fick inte köra bilarna eftersom man måste vara över 21 men vi hade nog inte velat köra ändå. Sanden var djup på vissa ställen och det hände mer än en gång att bilarna fastnade. Väl på fraser island började vi med att äta lunch (det tog sin lilla tid att lasta allt i bilarna) och sedan åkte vi till lake Wabbey. En sjö som flyttar sig två meter varje år på grund av att vinden blåser ner sand i sjön. Värt att nämna är väl att Fraser Island är världens största sandö. I sjön fanns massor av små fiskar, sånna som finns i akvarier som folk stoppar ner fötterna i för att fiskarna ska äta upp all död hud så vi fick en helkropps-peeling på köpet. Fraser Island är en stor ö, 12 mil lång så det tog ett tag att ta sig till lägret. Lägret bestod av massor med tvåmannatält, nybyggda toaletter och duschar samt ett ganska stort område för matlagning och umgänge. Första middagen bestod av kyckling, grönsaker och nudlar. Mycket smarrigt!

Efter en väldigt trevlig och rolig kväll/natt sov vi faktiskt gott i vårt tält! Lite frukost på det och vi var taggade för en ny dag.

Fraser dag två:
Första stoppet var Indian Head, en utkiksplats. Därefter styrde vi jeeparna mot Champagne Rocks vilket är som en naturlig mindre pool. Den har fått sitt namn efter att vågorna slår kraftigt mot stenarna och skapar skum! Väldigt härligt och en skön vattentemperatur. Sedan väntade lunch, samma som dagen innan och dagen därpå, och medan vi glatt mumsade i oss våra wraps förundrades vi lite smått irriterat över att folk redan börjat klaga på att det var samma lunch... Men alla kan kanske inte vara äkta backpackers! Mätta och belåtna åkte vi mot dagens sista stopp Eli Creek. Tanken är att man ska åka badring i denna lilla å men då vi efter lite köande fortfarande inte fått tag på någon valde vi att gå/simma ner. Efteråt kände vi oss renare än på länge! Sanden fungerar nämligen som ett filter vilket gör att vattnet i Eli Creek är bland det alla renaste! Vår guide sa till och med åt oss att fylla våra flaskor med vattnet. Själv tog vi det ett steg längre och drack direkt ur ån. Häftig upplevelse! Efter lite beachvolley åkte vi tillbaka till lägret där ännu en god middag väntade. Denna kväll var betydligt lugnare eftersom vi skulle upp kl sex dagen efter.

Strängt blev vi tillsagda att INTE köra i vattnet något som inte var helt lätt då vi körde längs med havet. Med nervevade rutor körde vi glatt rätt genom en stor våg och bevis på hur våta vi blev bifogar vi nedan. Efter detta fick hela konvojen stanna och vi fick förklarat för oss att om det händer en gång till får vi betala 1000 dollar. Efter detta kördes det med betydligt större försiktighet...

Fraser dag 3:
Pigga och glada trots väckning kl sex! Vi var taggade på dagens enda stopp då vår guide sagt "ni kommer förstå varför jag ska se till att alla är inne i bilarna kl sju imorgon bitti, lake Mc Kenzy är helt klart värt det." När vi efter 1,5 h i bilarna nådde sjön tyckte vi att "ja, det här var ju fint!" Men, när vi gick i vattnet blev vi helt tagna. Vilket vatten!! Förmodligen det klaraste vi båda någonsin sett och kanske kommer att se i våra liv. Trots att där inte var något vattenliv var vi båda i vattnet non-stop i en timme. Många höll sig nära strandkanten där man bottnade. Simmade man bara ut ca 10-15 meter stupade sjön och här, för att citera Elsa, var det "som att det bara är jag och sjön". Magiskt var det och vi är väldigt glada att våra guide sparade, enligt oss, resans höjdpunkt till sista dagen. Tyvärr har vi inte så många bilder härifrån då vi trodde att Elins kamera, efter lite
missöden, gjort sitt och Elsas kamera var kvar på fastlandet då vi blivit tillsagda att ta med oss så lite värdesaker som möjligt. Sedan återstod bara någon timme i jeeparna och lunch innan vi tog färjan tillbaka till fastlandet!

Sammanfattningsvis kan vi säga att vi är mycket nöjda med resan och att vi glatt kan rekommendera den till andra! Massor av härliga upplevelser och mycket trevliga människor. Sen vi kom tillbaka till rainbow beach har vi chillat vid poolen och lite vid stranden eftersom att det är det enda man kan göra där... Igår klämde vi dock in ett träningspass i vår mycket fullspäckade dag!

Hejhopp!
I tisdags var vi på utflykt! Vi paddlade kanot genom Noosa Everglades vilket var väldigt rofyllt. Det var en fin båttur dit och hem och väl på plats delade vi kanot med en trevlig australiensare samt fick en jättegod lunch bestående av BBQ (vad annars här i Australien?).

Vi återvände till vårt boende en snabbis innan vi gick ner till stranden för ett kvällsdopp som var helt magiskt. Vattentemperaturen var perfekt och likaså vågorna. Lite av det berömda kvällsljuset på det och man har absolut ingenting att klaga på. Vi lekte lite med kameran innan vi nöjda traskade tillbaka för dusch och pannkakor som vi åt med trevligt sällskap i form av två britter, varav den ena vi delade rum med i Byron Bay.

Igår hade vi planerat att gå till stranden men det fick vi tyvärr ställa in på grund av världens skyfall. Istället tog vi sovmorgon och gick sedan in till Peter pan (resebyrå) för att låna en dator och vi har nu köpt flygbiljetter till Malaysia! Så den 28e januari beger vi oss mot nya äventyr.

Elsa mådde dessutom dåligt på morgonkvisten och det höll i sig hela dagen. Magont, illamående och frossa samt eventuell feber (vi har ingen termometer så det är lite svårt att veta). Nu är vi i Ranbow Beach i väntan på att åka till Fraser Island. Hostelet är fräscht med pool och hängmattor men själva staden, byn snarare, är väldigt liten och det finns typ inget man kan göra här. De har inte ens en ordentlig matbutik! Men de hade pasta och tomatsås i butiken så vi ska nog klara oss.
Tjingeling!

Tjenare alla fans!
Nu är det 2017, new year new me eller vad det är man brukar säga...

Vi började nyårsdagen med att gå en power walk med Emelie till kangaroo point, där det trots namnet inte bor några kängurus. På grund av värmen blev det inte så mycket power i gången men det är väl tanken som räknas. Sedan begav vi oss till hostelet för en välbehövlig dusch och för att packa våra saker. På eftermiddagen tog vi tåget ut till Emelie där vi gjorde oss snygga och redo inför kvällen. På grund av våra standard som backpackers kände vi oss nästan som att vi var en del av Gossip Girl-gänget. Vi lagade tacos som trots brist på majs blev jäkligt goda! Efter middagen fick vi dock lägga oss på golvet för att försöka bli av med den massiva matkoman. Till efterrätt blev det chokladdoppade jordgubbar och lite munkar som vi hittade på extrapris, vem kan motstå ett roligt kap sista dagen på året lixom?

Vi tog oss sedan in till Southbank för att se fyrverkerierna som var WOW. Framför allt avslutningen var magisk! Trots en 10-minuters show ville vi absolut inte att det skulle ta slut. Därefter rörde vi oss mot Fortitude Valley för att klubba! Tyvärr hade Emelies kompis, vars umgänge vi tänkt hänga med, avbokat i sista stund men vi gjorde det bästa av situationen. Klockan fem trillade vi in på rummet efter ännu ett lyckat dygn i Brisbane.

Dagen efter vakande vi som vanligt pigga och redo för en ny dag. Vi tog det väldigt chill, precis som man bör på nyårsdagen. Vi käkade frukost/lunch, gick till Coles där vi uppskattningsvis spenderade 40 min trots att vi gick därifrån med enbart snabbnudlar, en burk 1-dollars maj och en tomat. Sedan avnjöt vi vars en lussebulle från IKEA innan vi tyckte att temperaturen hade sjunkit tillräckligt mycket för att vi skulle kunna njuta av att ligga vid lagunen. Vi toppade dagen med snabbnudlar och mysiga samtal med Emelie uppe på vår takterrass som verkligen är magisk. Efter ett sorgligt hejdå till Emelie packade vi våra backpacks innan vi gick och la oss.

Nu sitter vi på bussen till nästa stopp, Noosa. Vi är väldigt nöjda med våra dagar i Brisbane och minst lika positivt överraskade av staden som vi hört en del negativt om. Vår teori är att det är en något svårare stad att utforska än t ex Syndey och Melbourne. Staden är inte lika sammanhängande vilket gör att förflyttningar, samt att få en uppfattning om Brisbane, blir svårare och kräver mer ansträngning. Har man då inte en person som bor här och kan staden kanske man inte uppskattar den så som vi gjort.
Tjingeling

I torsdags kväll mötte vi upp Emelie i Southbank för en gratis båttur runt Brisbane. Det var otroligt fint eftersom det hunnit bli mörkt och all belysning gjorde det så mysigt. Efter det gav Emelie oss en rundtur i centrum och med möra fötter och ben traskade vi sedan tillbaka till vårt hostel där vi slocknade direkt.

Morgonen därpå inledde vi med frukost innan Elsa snörade på sig joggingskorna. Efter en väldigt varm runda (tur det är härliga miljöer), kall dusch och extrema eftersvettningar satte vi oss och väntade på att Emelie skulle hämta upp oss för att tillsammans åka till IKEA. Planerna blev dessvärre ganska så rubbade... Emelie kunde inte hitta bilnycklarna någonstans så efter 40 minuters letande gav vi upp hoppet och bestämde oss för att ta tåget istället. Sura pengar, men vi kom fram till slut! Köttbullarna var helt okej men långt ifrån era, Elsas mormor och farmor. Vi strosade runt lite inne på IKEA och Emelie hade lite ärenden i köpcentret – roligt att se lite vardagssysslor för någon som bor här.

Kvällen blev magisk! Vi åkte till Eat Street Market och oj, vad härlig stämning och mat! Vi åt thai mat, japansk pizza, räkor och pommes samt lite sött i form av jordgubbar doppade i choklad och conut (googla för att se bättre vad det är). Allt som allt en väldigt lyckad dag!

Hej alla kära vänner! Nu har vi varit i Australien i en månad vilket känns helt Amazing!

I tisdags var vi på wet 'n' wild vilket är en stor vattenpark med massor av häftiga rutschkanor. Vi har tyvärr inga bilder därifrån så om ni verkligen vill se hur det ser ut får ni väl googla.

Igår fick vi äntligen en perfekt dag på stranden och det var inte ett moln på himlen. På kvällen hade vi betalat för en pubrunda och det var ett riktigt kap! De brukar börja sälja det för 80 dollar men vi var pålästa då hostelet erbjöd samma runda för 30, killen som sålde det sa direkt att vi kunde få det för 20 och vi var inte sena på att nappa. Som de äkta backpackers vi är käkade vi snabbnudlar till middag och drack goon ur de enda tillgängliga behållarna, nämligen plastskålar. Vi hade roligt men hittade inte riktigt några härliga människor så vi gick hem ganska tidigt. Elsa blev däremot erbjuden av en kille att följa med och "kolla på hans balkong" men hon tackade raskt nej.

Idag tog vi bussen 09.20 till Brisbane och anlände strax efter 11. Smått förvirrade och svettiga letade vi oss från stationen till hostelet (som egentligen inte ligger särskilt långt bort men gps:en ballade ur och ledde oss på fel väg). Vi dumpade väskorna och begav oss mot southbank och den människo-gjorda stranden, där låg vi och degade i några timmar. Vi insåg att vi inte ätit glass sen vi kom hit och firade därför fyra veckor här med varsin Magnum. Mums!

Vi har nyss ätit gröt och mango till middag uppe på hostlets takterrass med utsikt över hela Brisbane. Om ca en timme ska vi möta upp Elins kompis Emelie för en båttur runt Brisbane och lite rundvisning.

Tjenare alla fans!
Nu är julen över och vi har massor att berätta! Igår var ju juldagen, dagen då julen firas i Australien. Vi hade som sagt anmält oss till en all you can eat bbq och strandhäng med andra från hostelet. Morgonen invigdes med snabbkaffe, mackor och gröt och följdes sedan av lite läsning i receptionen. Detta var ett bra beslut då nästan alla i personalen va där och bytte julklappar och korkade upp diverse alkoholhaltiga drycker. Observera att klockan var runt tio på morgonen. Efter en stund tittar vi upp och ser en naken kille springa förbi och slänga sig i poolen.

Klockan tolv begav vi oss mot stranden (som är jättefin och kantas av skyskrapor) där festen fortsatte. Det blev dock varken sol eller bad då det var molnigt och småregnade lite. Vi hittade några mycket trevliga människor som vi klickade med. Någon timme senare reste sig hela gruppen för att traska de tio minuterna tillbaka till hostelet. Vi var dock för kissiga för att klara hela promenader i ett streck och fick därför smita in på en offentlig toa.

Toan var ju sådär fräsch så jag (Elin) agerade stöd när Elsa squattade över toan.

Väl framme på hostelet lastade vi upp tallrikarna med så mycket vi bara kunde och fick tyvärr en diagnos vid namn matkoma. Allt som dagen fortled fortsatte folk att dricka, något som vi mycket roade kunde betrakta. Speciellt en irländare som knappt kunde hålla ögonen öppna och en kille i tomtedräkt som körde runt på ett mopedliknande fordon. Han hade hjälm på sig om det är till någon tröst...

Under dagen träffade vi två mycket härliga svenskar vid namn Lisa och David som vi under kvällen spelade en runda yatzy med. Senare på kvällen fick vi sällskap av två australienare. Vi hade en hel del intressanta diskussioner om likheter och skillnader mellan Sverige och Australien. All in all en mycket bra kväll!

Idag var åter en dag med förhållandevis dåligt väder. Därför utnyttjade vi det faktum att det var boxing day (mellandagsrea)! Vi båda lyckades fynda lite grann (det måste ju få plats i ryggsäcken) och är mycket nöjda. Vi åkte från köpcentret till boendet där vi gjorde oss en grymt god toast i stekpannan! Efter det valde Elin att chilla på hostelet medan Elsa gick en sväng på stan för att sedan checka av lite träning från listan. Till kvällsmat blev det resans första potatis! Lägg till kyckling med lök och bbq-sås samt majs och ni har en god backpacker-middag.

Nu väntar en ny omgång yatzi och vi hoppas på revansch. Kram på er!

För att ta en liten snabb recap på de senaste dagarna. I torsdags åkte vi till nimbin, en liten hippie-stad men en huvudgata och en skabbig park och vi har nog aldrig sett så många personer med dreadlocks på en och samma plats! Det var inte så mycket att se men ändå spännande att få uppleva en sån skev plats. Det hände mer än en gång att någon, som hade kunnat vara vår mormor, försökte sälja på oss "kakor"...

Idag åkte vi från Byron till Surfers Paradise, ett ställe som vi redan efter några timmar verkligen gillar. När vi först kom hit var vi båda lite låga. Rummet va ganska sonkigt och vi var tvungna att betala 10 dollar till, något vi inte var informerade om. Vi begav oss sedan till woollies för att bunkra upp med mat och snacks då allt kommer vara stängt imorgon. Efter lite Skype med respektive familj köpte vi varsin pizza från dominos och satte oss på stranden för att njuta. Helt ur det blå får vi ett samtal från Nya Zeeland, det var Carl och Gabriel på tråden båda något salongsberusade. (För er som inte vet är det Elsas kompisar från Ystad) Det var en trevlig överraskning och som de uttryckte det "julen ska man spendera med vänner".

Imorgon väntar stranden och sedan en all you can eat bbq som hostelet anordnar. Hoppas att alla ni där hemma njuter av julaftonsdagen som för oss snart är över och att ni trycker i er julmat för oss (Elin) också! God ju på er!

Hejhopp! Hoppas det är bra med er alla och att ni njuter av julen.

Här njuter vi istället av sol, bad och härliga omgivningar. Igår ringde klockan 04:25. Vi gick upp, tog på oss och satte sedan fart mot Byron Bay Light House – Australiens östligaste punkt. Efter ca 50 minuter promenad i totalt mörker och x antal trappsteg senare nådde vi, och en av våra roomies, målet. Här fick vi bevittna en helt magisk soluppgång! Nöjda gick vi tillbaka till vårt boende och sov någon timme till.

Efter att vi käkat upp vår havregrynsgröt drog vi till stranden för lite läsning, poddlyssnande och bad. Elsa använde för första gången sin kamera i vattnet och är mycket nöjd med resultatet, tack mormor och morfar för julklappen!

Vi har dock en bit kvar innan vi lärt oss hur man tar de bästa vattenbilderna...

På kvällen, efter att vi lagat tacos tillsammans med Moa och Josse (äntligen något annat än pasta), var det utgång inplanerad. Den slutade dock inte riktigt som vi kanske tänkt oss. Istället gick vi när Moa och Josse drog sig hemåt (de skulle se soluppgången dagen efter). Vi hängde med dem in på Wollys och botaniserade bland alla varor som inte finns hemma.

I morse blev vi hämtade på hostellet tio över nio och blev körda ner till Main Beach (det är ingen lång sträcka men vi var väldigt tacksamma när de körde oss hem igen) för att paddla ut mot havet på jakt efter delfiner. Vi var en grupp på kanske 30 pers och man satt två i varje kajak. För att komma ut från stranden fick man paddla som en galning och vi gjorde en rejäl vurpa! Vi paddlade runt i ca 2 h vilket nu känns i armarna då vinden var ganska stark. Tyvärr såg vi inga delfiner och vi skymtade endast glimt av en sköldpadda. Detta var något av en besvikelse då vi hört från Josse och Moa att de sett en stor flock dagen innan. Well well sånt händer, de erbjöd oss en gratistur som plåster på såren vilket vi tyckte va fint. Vi kommer dock inte ta den chansen eftersom att vi inte stannar i Byron så länge. Något sjösjuka surfade vi in till stranden utan missöden (vilket bara ett fåtal lyckades med) och där blev vi bjudna på vatten och Tim Tams! Även om vi inte fick se några vattenlevande varelser är vi mycket nöjda med dagens utflykt och ni kan från och med nu kalla oss för Elin och Elsa Lindeman, kajak-experter.

Väl hemma på holiday village värmde vi rester från i förrgår och avnjöt lunchen i skuggan. Vi planerar att snart gå ner till stranden och jobba på brännan, och ni kan vara lugna vi smetar på ett tjockt lager solkräm varje gång och ligger bara i solen någon timme innan vi lägger oss i skuggan. Planerna för ikväll är inte spikade än men vi kanske går till en bar för att få gratis pizza och förhoppningvis lite mer drag än igår.