Så kom vi fram till nästa stopp – Sihanoukville! Pizzan blev det ingenting av då det verkar som restaurangen inte finns längre. Men däremot blev det en pizza dagen efter då det finns betydligt mer västerländsk mat här än på de andra ställena vi varit på. Inte som en pizza hemma eller i Italien men det smakade ändå bra!

Vi gillar kanske inte Sihanoukville supermycket... Det känns lite som Kambodjas svar på Magaluf. Men här finns många restauranger att välja på och två olika stränder. Den ena inte alls särkilt trevlig medan den andra, dit vi åkt med tuktuk båda dagarna, får godkänt. Vädret har också varit lite instabilt här med moln och regn men spruckit upp på eftermiddagarna. Vi har underhållit oss med bokläsning, biljettbokningar, träning och strandhäng. Under träningen fick vi plötsligt lite sällskap! De är väldigt vänliga här i Kambodja.

Utöver det har Elin och Elsa unnat sig vaxning med sytråd på stranden och vi har köpt armband av två skönt kaxiga 13-åriga tjejer på stranden. Två av deras försäljningsfraser: "Do you have boyfriend?" "No we don't" "You buy bracelet you get boyfriend" samt "Open your heart, open your wallet". Med dessa ord kunde vi ju inte säga nej!

Idag åker vi till Koh Rong – en paradisö och en av höjdpunkterna på resan. Vi ska bo i en bungalow på stranden och är taggade. Däremot något oroliga då vi fått höra från alla olika håll och kanter att man blir matförgiftad där. Eftersom alla också säger att man ska äta olika för att slippa bli magsjuk känner vi oss smått förvirrade... Håll tummarna för att oss.

Vi får se när vi kan uppdatera nästa gång då vi har sex nätter på Koh Rong och wi-fi där ska vara sämre än på fastlandet. Ses vänner!

Just det! Vi gosade också med världens sötaste valpar!!

Hejsan! Förbered er på det längsta inlägget hittills.

Nu sitter vi återigen på en buss. Denna gång mot Sihanoukville, så nu byter vi städer mot strand igen! Vi alla är ganska nöjda med att lämna Phnom Penh då staden i sig är den tråkigaste vi varit i. Trafiken är extrem, det är smutsigt och stadskärnan saknas. Samtidigt är vi helt överens om att sådana plaster också är viktiga att besöka. Det är viktigt att tvingas ur sin verklighetsbubbla och se att många länder fortfarande har det väldigt tufft. Ett exempel är att här finns tiggande barn, något som känns så himla fel. Att bli påmind om hur bra man har det och vilken tur man haft i livets lotteri kan man inte bli för ofta!

Vi började dagen med frukost på hostelet och satte oss sedan för att vänta på bussen som skulle avgå 09.30 och vi blev tillsagda att vara på plats för upphämtning i lobbyn kl 9. Tjugo över nio frågade vi något stressade vad som hände. Fem min senare kommer en man och hämtar oss, lastar upp våra väskor i en tuk tuk och kör oss 20 meter runt hörnet. Smått förvånade (då vi lätt kunnat gå den sträckan) lämnade vi fram våra biljetter och fick vars en lapp där det stod att bussen skulle avgå 09.15. Lätt stressade försökte vi fråga personen i biljettluckan vilket inte resulterade i mycket. Vi lyckades i alla fall komma på rätt buss! Bussen skulle ta 4 h men när vi egentligen skulle varit framme hade vi två timmar kvar... direkt när vi kommer fram blir det med andra ord en tidig middag (eller sen lunch). Vi har faktiskt siktet inställt på en italiensk restaurang som är rekommenderad i vår bok. Den asiatiska maten är fortfarande väldigt god men lite variation i smakerna hade faktiskt varit rätt gott det med. Vi får se!

När vi kom till Phnom Penh var ju planen att åka till ambassaden för att fixa visum. Men eftersom det var lördag, något vi inte alls tänker på här nere, och ambassaden även är stängd på söndagar fick vi tänka om. Vi lämnade därför våra pass till hostlet som kunde fixa det åt oss och utökade vår vistelse med en natt. Så det löste sig bra det med! Sedan gick vi till en indisk restaurang som var okej, men inte alls så bra som den tidigare indiska maten vi fått. Vi unnade oss därför en sundae på burger king vilken satt som en smäck!

Nästa dag hade vi avtalat tid med en tuk tuk chaufför för att ta oss till Killing Fields. Innan det skulle vi försöka få i oss någon frukost, vilket var lättare sagt än gjort. Vi testade på tre olika restauranger varav ingen hade varken meny eller kunde tala minsta lilla engelska. Det slutade med att vi köpte med oss något från ett bageri och 2/3 av oss var nöjda. Sedan åkte vi mot Killing Fields vilket under Pol Pots tid var en av 300 avrättningsplatser. Här avrättades alla som inte passade in i Pol Pots bild av hur samhället skulle se ut eller vem som var en bra människa. Bland annat folk med utbildning, glasögon och lena händer. Han delade in folket i två huvudgrupper, "old and new". Old var jordbruksmänniskor medan new var folk från städerna. Pol Pot ville ju ha ett agrart kommunistisk samhälle och börja om från år noll. Här gick man en audio-guidad tur som var mycket bra. Vi fick höra fruktansvärd fakta och hemska historier. En av de kanske värsta var att vakterna tog tag i fötterna på spädbarn och bebisar och svingade dem in i träden framför deras mammors ögon. Pol Pot och de röda Khmererna gick efter mottot att för att slippa hämnd i framtiden räcker det inte att ta bort ogräset, utan också rötterna måste bort. Platsen vi besökte kändes så rofylld medan den i verkliga fallet var det motsatta. Det som hände är så brutalt att det blir svårt att ta in och vi har förmodligen också haft det alldeles för lätt i livet för att kunna relatera till mycket av det. Men vi försöker och vi tar vårt ansvar som kommer med att vi lever nu och inte då. Vi hjälper till att minnas och motverka att det fruktansvärda som skedde begravs. För vi får aldrig, aldrig glömma. Vi uppmanar er alla att Googla och läsa på om vad som faktiskt hände och hur lätt det är att lura en hel värld. Bland annat flera svenskar blev inbjudna till Kambodja och blev grundligt lurade om hur läget i landet egentligen var. Denna förvridna bild spred de vidare vilket bidrog till att de röda khmererna fick bistånd från FN 12 år efter de drivits ut i djungeln av Vietnam.

Efter besöker bad vi vår chaufför (som vi för övrigt blev irriterade på då det var ganska tydligt att han tog mer betalt än han skulle, även fast vi försökte pruta) släppa av oss på ett köpcenter för att äta på det asiatiska mattorget. En något kaotisk upplevelse med högljudda dammsugare, restaurangpersonal som ropade efter en och ungar som skrek. Men maten var helt ok! Efter det traskade vi mot Russian Market vilket är en stor marknad med lite allt möjligt, bl a fake-kläder. Vi hittade inget och fick ganska fort något liknande panik där inne i de varma, trånga och folkfyllda gångarna. Vi tog därför en tuk tuk tillbaka till boendet för att göra oss i ordning. Vi skulle nämligen traska iväg på bio och se La La Land! Vi hade reserverat biljetter i vad vi trodde var onödan men visade sig vara väldigt tur då det var slutsålt. En väldigt mysig upplevelse och trevligt att se en film igen för första gången på tre månader! Vi avslutade kvällen med middag innan vi traskade de dryga 50 minuterna tillbaka till boendet. Elsa åt ett mycket gott stekt ris medan Astrid och Elin tog en chansning, då menyn inte var på engelska, och fick in något som brände på båda läppar och i munnen. Kanske ändå bra då Astrids mage morgonen därpå äntligen var back on track efter att ha varit envis sedan den långa flygresan!

Igår tog vi sovmorgon till klockan nio. Vi hade endast två saker planerat, toul sleng genocide museum ,även kallat S-21, och aeon mall. Frulle blev det på hostelet och vi bokade också boende för resten av vistelsen i Kambodja. Lite senare blev det lunch på ett mysigt litet ställe längre ner på gatan. Elsa och Astrid tog stekt ris medan Elin tog Lok Lak (nästan som en köttgryta som serveras med ris och ägg), mycket gott! Sedan blev vi serverade en konstig frukt som smakade som en blandning av lycee och päron. Vi gav ordentligt med dricks (inte så mycket för oss) och såg hur de riktigt sken upp av glädje. Sedan la vi oss en timme eller två vid poolen innan vi tog en tuk tuk till museet. Även där fick vi en audio-guide och en liten karta som tog oss runt museet. Innan var S-21 en skola men när de röda khmererna tog över omvandlade de den till ett tortyrfängelse. Vi hade mycket svårt att ta in att vi faktiskt stod på en plats där så mycket lidande tillfogats och där folk faktiskt plågades till döds. Vi försökte sätta oss in i hur det skulle kännas att vara där, omgiven av en övergiven stad och full av rädsla och ovisshet. Det måste ha varit helt fruktansvärt och vi blev återigen påminda om hur bra vi har det.

Det var minst sagt en nyttig upplevelse och det har gjort att vi kan förstå lite bättre varför Kambodja ser ut som det gör idag. Tänk er att ett land medvetet bryts ner till grunden. Alla läkare, akademiker, munkar till och med folk med glasögon blev avrättade och alla tvingades arbeta som slavar på risfälten. Självklart sätter detta spår!

Med tankar om människans natur och ondska satte vi fart mot Phnom Penhs nyaste köpcentrum (som verkligen är en kontrast till hur resten av staden ser ut) då vi läst i vår bok att deras food court ska vara mycket bra. Både Elsa och Elin är i behov av ett par svarta bikinitrosor så vi tänkte att det var ett perfekt ställe att gå till. Problemet var bara att svarta bikinitrosor kan vara jordens svåraste plagg att köpa. Tomhänta gick vi till food courten. Där fanns hur mycket som helst men ingen av oss var speciellt hungrig. Därför köpte vi oss vars en bulle och glass till middag. Riktigt nöjda gick vi tillbaka till hostelet. Phnom Penh är ingen stad man strosar i, det finns inga övergångsställen, rödljus och stoppskyltar följs knappt och det är mopeder överallt. Risken för att bli överkörd är nog högst i den här staden. På kvällen däremot är det mycket lättare att förflytta sig till fots. Väl på hostelet hämtade vi ut våra pass med nya vietnamesiska visum och packade våra väskor.

Tjenare alla fans!

Igår tog vi sovmorgon till kl nio då vi inte hade något planerat förrän på eftermiddagen. Vi gick över gatan (vilket är lite av en pers då det är kaos i trafiken) till ett snabbköp. Vi köpte yoghurt och minibananer. Elsa och Astrid köpte fettfri men Elin tänkte så fan heller det ska vara riktiga grejer! Ett misstag i detta fall då yoghurten smakade smör. Vi lade oss sedan nere vid poolen och bara degade lite. Kl två skulle vi på en utflykt till en "floating village" och blev tillsagda att vara på plats halv två. Problemet var bara att var man skulle vara på plats inte var så specifikt vilket resulterade att vi väntade på fel plats... Bilen körde utan oss och personalen fick ringa chauffören som kom tillbaka för att hämta oss. Några halvsura blickar fick vi när vi steg på men kände oss inte det minsta träffade då det inte riktigt var vårt fel (vi bad såklart om ursäkt ändå).

Just nu är det torrperiod i Kambodja så den så kallade flytande byn var en helt vanlig by. Det var häftigt att se ändå och vi blev verkligen påminda om hur lyckligt lottade vi är. Det gick runt kvinnor och försökte sälja pennor och böcker till oss som vi kunde ge till barnen. Vi köpte ett set och knappt två sekunder senare var vi omringade av skrikande barn som nästan i panik försökte roffa åt sig en penna. Vi hann inte ens tänkta på att försöka ge varje barn en penna utan de var borta lika fort som vi fått dem. Turen avslutades med en båttur ut på en sjö för att titta på solnedgången. Den var helt magiskt och vi njöt verkligen av det vackra kvällsljuset.

Nu sitter vi på bussen mot Phnom Penh och har gjort det i 5 h och har ytterligare två kvar. Det är en ganska intressant upplevelse som skiljer sig en del från en bussresa hemma. Inte bara innebär stoppen kisspaus på "squat-toaletter" och snabbnudlar istället för korv med bröd, vår chaufför snittar nog tre tutningar i minuten – oavsett om där är någon i hans väg eller inte. Just det, när han druckit upp sin dricka öppnar han fönstret och kastar ut burken. Gör lite ont i hjärtat att se... När vi kommer fram och har checkat in är planen att leta upp den vietnamesiska ambassaden för att fixa visum då vårt sista stopp efter Kambodja är Vietnam. Sen ska vi väl se vad Phnom Penh har att erbjuda, inte mycket vad vi har hört från andra dock. Imorgon ska vi nog försöka ta oss till Killing Fields så lite mental förberedelse inför det blir det också. Och middag så klart - så god mat som man får här i Sydostasien är det högt prioriterat!

Ha det bra!

Hejhopp!
För att referera till förra inläggets avslut så gick vi ner till stranden innan maten, vilket var väldigt tur för det var helt fantastiskt fint. Vi hade köpt med oss varsin dricka och satt och bara njöt och försökte ta in hur härligt vi har det. Efter det gick vi och köpte lite mat och gick tillbaka till stranden för att äta vår middag. Sedan mötte vi upp samma killar som kvällen innan på 7-eleven. Vi köpte med oss lite gottis och slog oss ner på stranden – en jättemysig kväll!

Tisdag, sista dagen i Malaysia! Den innehöll ,förutom morgonträning, inget annat än strandhäng och chill. På eftermiddagen, för att komma undan värsta solen, packade vi våra väskor och när det närmade sig kväll såg vi ännu en solnedgång innan vi avslutade vår vistelse i Malaysia med en alla hjärtans dag-middag på vår favoritrestaurang och skålade för de 2,5 fantastiska veckor som Malaysia bjudit på.

Igår, onsdag, blev vi upphämtade av taxin som skulle ta oss till flygplatsen strax innan klockan åtta på morgonen. Då vi hade en mellanlandning i Kuala Lumpur, som bara var 1 h 40 min lång (eller kort...?) framför oss, hade vi hoppats att vi skulle kunna checka in bagaget hela vägen till Siem Reap, Kambodja. Det gick dock tyvärr inte och vi blev väl lite stressade men kunde inte göra mer än att hålla tummarna för att allting var i tid, för då skulle det inte bli några problem. Vårt tumhållande gav resultat och vi hade en väldigt smidig resa. Även på plats på Siem Reaps flygplats flöt allting på med så väl väskor och visum som att ta ut pengar i rätt valuta. En kort taxitur senare kunde vi äntligen krama om Astrid! Så nu är vi en trio istället för ett par och från och med nu kommer Astrid vara med i/på bloggen trots att vi behåller vårt kära orginalnamn "Jynsenochliran". Good to know!

Vi pratade i kapp i sägen, smaskandes på lite svenskt gottis, innan vi gick ut för att äta. Vi hamnade bland lite dyrare restauranger men lyckades till slut hitta något till rimliga priser och på vägen tillbaka hittade vi flera billiga restauranger så nu vet vi i vilket område vi ska hålla oss!

Slitna alla tre gick vi och la oss. Tyvärr sov väl ingen av oss vidare bra då det var fruktansvärt kallt på rummet som även innehöll flera snarkare. Ikväll blir det långbyxor och långärmat!

Idag var vi uppe med tuppen! Klockan sju ringde klockan, vi gjorde oss redo och gick ner till receptionen för att hyra cyklar. Tre mountainbikes anlände tio minuter senare och vi cyklade iväg på jakt efter frukost. För Elsa blev det en frukttallrik för lite omväxling och för Elin och Astrid blev det omelett och toast. Åädna (läs med grov skånska) cyklade vi mot Ankor Wat, ett stort tempelområde och i stort sett det enda som återstår av landets historia efter de röda khmerernas styre. Vi anlände vid biljettkontoret efter att ha cyklat två km endast för att bli tillsagda att det flyttats fem km bort. Genast försökte de få oss att ställa cyklarna och ta en tuk tuk dit. Vi stod på oss och vände raskt. Vi cyklade på små och håliga bakgator kantade av kor och kycklingar, spännande tyckte vi. En stund senare var vi redo att cykla tillbaka igen. Vi besökte självklart det största och mest kända templet, Ankor Wat, samt några andra tempel. Ankor Wat var en mäktig upplevelse och vi kunde verkligen sätta oss in i hur det såg ut för ca 1000 år sedan då det för en tid var världens största stad. Vi cyklade runt, tog in omgivningarna och catchade upp om allt som hänt sedan sist vi sågs.

Lunch blev det på ett ställe längs med vägen. Det låg tre ställen vägg i vägg och när de såg att vi stannade nästan sprang det fram en människa från varje restaurang för att försöka fånga in oss. Vi tog såklart det billigaste! Gott var det i alla fall. Elsa och Astrid tog yellow fried noodles som är något annorlunda än de thailändska, inget ägg och massor av vitlök. Elin som varit lite "körig" i magen (ni vill nog inte ha mer iformation än så...) tog fried rice som var precis lagom starkt. Tillbaka på hostelet var vi vid 15.30 och efter att ha avverkat några mil var vi svettiga, trötta och inte minst väldigt ömma i gumpen. Vi bytte om till bikini och tog ett dopp i den mycket svalkande poolen. Vi bokade även en tur till en floating village för imorgon. Tyvärr finns det inget vatten där just nu på grund av torr-period men vi tror att det är värt att åka dit ändå och vi fick en gratis läsk när vi bokade så vi känner oss nöjda.

Nu chillar vi lite och bokar boende för nästa stopp innan vi ska duscha och ge oss ut för att äta middag.

Puss och kram skumbanan!

Tjenare alla fans!

Igår började vi dagen på ett mycket bra sätt. Vi tog sovmorgon till kl nio och gick sedan ut på huvudgatan och satte oss på ett mysigt ställe för att käka lite frulle (frukost för er som inte är ikapp med ungdoms-lingot). Vi tog båda två vars en roti (vilket är en tunn pannkaka, vi gissar att smeten endast består av mjöl, olja och ägg) med banan och honung. Vi lyxade även till det med en kopp kaffe då rotin var så billig, den kostade endast sex kronor! Mätta och belåtna gick vi till hostelet, packade våra saker och begav oss ner till playan. Där degade vi hela dagen och den enda rörelsen under dagen var då vi vände på steken och när vi gick för att äta lunch. Även denna måltid satt som en smäck och kan vara de bästa stekta nudlarna vi någonsin ätit. Som vi tidigare uttryckt det var det party hela vägen från munnen ner till magsäcken! Vi låg på stranden fram till kl halv sex då vi bestämde oss för att byta om till träningskläder och köra lite cirkelträning på stranden. Vi belönade oss med ett dopp i solnedgången innan vi gick tillbaka för att göra oss redo för middag. Det blev lammgrillspätt, coleslaw och bakad potatis vilket var mycket gott. Elsa var dock lite besviken då hennes spätt till mestadels bestod av fett, hon stod på sig och bad om att få lite mer sallad och potatis.

Kvällen spenderade vi på stranden med en kille från Norge, som vi träffade på Koh Lipe, och hans kompis. Det var supermysigt och vi kom i säng först vid halv två.

Idag hade vi bokat en utflykt så det blev en lite tidigare uppstigning följt av en sååå god frukost. Även idag beställde vi varsin "roti". Elin körde på en repris medan Elsa tog med kondenserad mjölk. Det blir garanterat den tredje på raken imorgon, sista dagen här i Malaysia!

Turen vi hade bokat var en Island hopping mellan tre olika öar. Det var lite segstartat då vi först fick vänta ett tag på minibussen och sedan vänta på att båtarna skulle kunna lägga till. På grund av fullmåne har tidvattnet varit väldigt påtagligt och det var därför för grunt i morse. Men slutligen kom vi iväg på en ganska härlig tur. Första stoppet var en ö med en stor sötvattensjö omringad av grönskande berg. Sedan fick vi se örnar äta, vilka båtarna lockade till sig med mat som de slängde i vattnet. Coolt! Det sista stoppet var på en ö där vi bara chillade i en timme. Tillbaka var vi lagom till lunch och den avnjöt vi på samma ställe som dagen innan. FANTASTISK mat för inga pengar alls och vi är båda överens om att vi ska äta vår sista middag i Malaysia där. I eftermiddag har vi tagit det lugnt både på stranden och hotellet. Vi hade planerat att se hela solnedgången idag men det började faktiskt regna lite så då gick vi och duschade istället. Så nu ligger vi som två fräscha primadonnor på vårt hotell och får se ifall vi går ner till stranden innan middagen eller hur vi gör.

Kram på er alla!

Hejsan hoppsan lillebror!
När vi kom fram till Langkawi i torsdags begav vi oss direkt efter incheckning till matmarknaden som hålls här en gång i veckan. Det var hur härligt som helst med jättemycket människor och god och billig mat – för 10 kronor vars blev vi proppmätta! Vi åt direkt ur förpackningarna med händerna, en upplevelse det med. Därefter begav vi oss mot stranden där vi skulle möta upp de två belgiska tjejerna, som vi träffade i George Town, för en drink på stranden. Vi hamnade på en jättemysig strandbar där vi drack goda drinkar och hade en trevlig kväll.

Igår bestämde vi oss för att åka och titta på skybridge, vilket är en bro uppe i bergen och för att komma dit var man tvungen att åka en kabinlift upp. En japansk tjej ville också dit så vi delade en taxi med henne. Hon uppfyllde också den klassiska japanska turisten som tar foto på allt och inget. Hon tog t.o.m foto på prislistan, efter att vi betalat. Väldigt gullig var hon och hon agerade fotograf åt oss vilket var väldigt uppskattat från vår sida. Utsikten var helt fantastisk och vi kunde se hela vägen till Thailand. (Vilken del av Thailand vet vi inte men det spelar väl ingen roll?)

Vi var tillbaka lagom till lunch och Elsa tog falafel och Elin kebab. Satan i gatan vad det var party i munnen och hela vägen ner i magsäcken. Dit kommer vi garanterat gå igen! Nytankade gick vi ber till stranden där vi mötte de belgiska tjejerna innan de skulle till flygplatsen. Det blev några timmars degande på stranden och sen stack Elsa och tränade medan Elin strosade runt och kollade på all tax free choklad. Jag köpte även världens godaste ananas som väntade på Elsa när hon svettig kom tillbaka. Var är mitt pris för världen bästa resekompanjon?) Dagen avslutades med ytterligare ett till superbt mål mat. Ni skulle hört hur det mm:ades från vårt bord, det var så fantastiskt gott! Sedan strosade vi längs med huvudgatan och fyndade vars ett par snygga "ray ban" brillor.

Idag har vi varit yolo! (För er som inte vet var det betyder, mormor, morfar, farmor och farfar, betyder det "du lever bara en gång"). Vi bestämde oss nämligen för att hyra moppe och utforska ön. Det var med skräckblandad förtjusning som vi satte oss till rätta på moppen då vi båda har väldigt liten erfarenhet av mopeder. Tjejen i uthyrningsbutiken var tveksam till att våra körkort täckte den sortens automatiska moped men vi stod på och menade på att kan vi köra manuell bil kan vi banne mej köra automatisk moped. Något vi är mycket nöjda att vi gjorde för vilka kungar vi var när vi gled runt ön! Vi har varit mer eller mindre överallt. Vi började med ett besök på en fruktfarm som vi blivit rekommenderade av två svenska tjejer. Det var dock något av en besvikelse... Vi trodde vi skulle få smaka alla möjliga sorters frukter men istället innebar det en kort rundtur på farmen, ingen fakta alls, och en fruktbuffé med de vanligaste frukterna (bortsett från gul vattenmelon). Jaja, fantastiskt god annans och banan men absolut inte värt pengarna. Sedan begav vi oss till Seven Wells waterfall! Ett dopp i sötvattnet var ett välkommet avbrott och det var fina miljöer, trots att vi blev lite bortskämda med vattenfall under vår utflykt i Cairns. Resten av eftermiddagen körde vi bara runt och utforskade, med lite mat- och glassavbrott. Efter en dusch på hostelet ville vi utnyttja moppen det sista och tog den därför till en indisk restaurang då vi har haft ett sug efter naanbröd. Sedan körde vi en sista tur i kvällsljuset innan vi efter 8 h, men bara vars 45 kr fattigare, lämnade tillbaka mopeden. En mycket bra dag! Nu ska vi packa ihop våra väskor då vi i morgon har uppgraderat oss till ett annat boende de tre sista nätterna.

Ha det bra där hemma så hörs vi snart!

Tjenare alla fans!

Nu har vi införskaffat oss fler stämplar i passet då vi tog oss över till den lilla thailändska ön Koh Lipe. Det var inget planerat stopp men vi träffade några svenskar som sa att ön skulle va helt magisk och eftersom att vi har så lång tid på Langkawi kände vi att det var värt ett stopp. Den ligger endast 1,5 h från Langkawi och färden med färjan var mycket smidig. Vi var dock tvungna att lämna ifrån oss våra pass som vi sedan skulle hämta ut på andra sidan gränsen. Elin var lite obekväm med att lämna passet sådär (arbetsskada kanske?) men det gick bra! När vi steg av båten möttes vi av storslagna vyer, klarblått vatten och kritvit strand. Vi var mycket nöjda med vårt beslut. Vi begav oss snabbt till hostelet och sedan ner till playan. Det blev inte så mycket sol veckan innan så vi var redo att exponera oss för uv-strålarna. Efter att ha beundrat kvällsljuset gick vi till hostelet, duschade och lade oss för att boka boende på Langkawi. Lättare sagt än gjort då wi-fit kan vara något av det segaste vi påträffat. Det tog ca 1,5 h och då var vi helt slut och så irriterade att telefonerna nästan åkte i väggen. Efter att inte ha ätit på 10 h var vi båda två dessutom som två hål redo att fyllas med näring. Vi hittade en mysig restaurang där Elsa beställde chicken red curry och Elin vårrullar. Av någon anledning tog maten extremt lång tid. Vi väntade i nära en timme och när maten väl kom var Elsas gryta inte röd utan den var grön. Den var god ändå och slank ner ganska fort.

Dagen därpå låg vi på stranden hela dagen och njöt så det stod härliga till. Till lunch hamnade vi på en supermysig restaurang där vi åt kanske den godaste Pad Thai vi ätit. Vi stötte även på några familjevänner till Elin vilket var en rolig överraskning.

Sista dagen spenderades också på stranden. Familjevännerna till Elin tipsade oss om en beach bar där man kunde beställa något att dricka och sedan kunde man njuta i deras solstolar så länge man ville. Mycket lockande för oss efter att enbart solat platt på handduk på stranden sen vi lämnade Sverige. Efter ett morgonpass på stranden styrde vi stegen dit för att käka frukost. Lite för dyrt och det tog lite för lång tid att få maten men det var ändå okej med tanke på solstolarna och den härliga atmosfären! Middag blev det med två svenska tjejer vi träffat på färjan. De lämnade oss dock ganska tidigt tyvärr, då den ena av dem fick migrän. Därför slutade det med att vi för andra kvällen i rad strosade längs stranden innan vi trötta gick och la oss!

Hallihallå!
Förlåt för dålig uppdatering! Detta inlägg skulle kommit upp för tre dagar sen. Nu ska vi snart lämna koh lipe men mer om det i ett annat inlägg.

I fredags skulle vi åka med bussen från Cameron Highlands till George Town på ön Penang kl 11, trodde vi. Vi ställde klockan på halv nio för att ha gått om tid och käka frukost i lugn och ro. Kl 9 knackar det på dörren och där står hotellägaren, som vi köpt bussbiljetten av, och säger att han gett oss fel information och att bussen avgår kl tio. Så det blev inte alls som vi tänkt oss men frukost hann vi i alla fall få i oss och med bussen kom vi!

Efter 4,5 h med buss skulle vi på färjan från Butterworth till George Town. Även detta gick smidigt då det var några tyska killar som verkade ha stenkoll på läget så det vi gjorde var helt enkelt att följa efter dem. Förvisso var det en kort båttur men kan ni förstå att vi betalade 1,2 MYR, dvs 2,5 sek? Otroligt!

Boendet hittade vi smidigt så efter att ha checkat in och kylts ner lite gav vi oss ut för att upptäcka staden. Vi planerade att ta en tidigare middag då lunchen hade bestått av chips. Återigen gick vi efter bokens restaurangtips och blev något besvikna när det var stängt... Istället hamnade vi på något nudelställe som inte var topp. Aja man kan inte få fullträff varje gång! Vi hängde inte läpp allt för länge då vi innan middagen förstått att det var någon kinesisk festival på gång. Vi gick tillbaka dit och vandrade längs de knökfulla, men ack så stämningsfulla, gatorna och bara njöt av att titta på mat, provsmaka mat och ta del av kinesisk underhållning. Väl tillbaka på hostlet var vi tvungna att fråga vad det var för evenemang och svaret vi fick var att det är en följd av firandet av det kinesiska nyåret och har blivit ett sätt att visa och lära turister kinesiska traditioner. Snacka om tur att vi utan minsta planering lyckades pricka in just den kvällen! Mycket nöjda gick vi och la oss.

I förrgår bestämde vi oss för att verkligen utforska George Town. Först gick vi till Kuan Yin Teng, ett tempel för gudinnan för fred och fertilitet, och jävlar vad de brände rökelse där! Vi förstod inte riktigt vad det var vi tittade på men det var häftigt ändå. Sedan gick vi till Penang museum för att lära oss lite mer om öns historia. Vi betalade två kronor för inträde och vi kan säga som så att om man fick lika mycket information i förhållande till vad man betalade för på andra ställen hade man nog svimmat... I slutet var vi helt möra i huvudet och orkade inte ta in allt. Så då gick vi för att titta på Blue Mansion. Det är känt för sin arkitektur men för oss såg det mest ut som ett fint, stort, blått hus. Lunchen vi hade var mycket god. Elsa tog Nasi Lemak vilket är ris kokt i kokosmjölk och egentligen sardiner men Elsa valde kyckling istället. Elin tog stekta nudlar vilket alltid är gott.

Mätta och belåtna strosade vi genom staden ner till Hin Bus Depot Art Centre. Det är ett coolt galleri med både street art och tavlor. En konstnär hade till och med målat inuti äggskal! George Town är fläckat med Unesco världsarvsplatser så vi spatserade runt och njöt av omgivningarna.

Vi var tillbaka på hostelet vid halv fem och vi avnjöt en kopp kaffe och wi-fi innan middag. Vi gick till en night market som kallas Red Garden och som erbjuder massvis med olika maträtter. Nu hade vi bestämt oss för att testa något klassiskt malaysiskt. Elin tog hokkien mee vilket är en nudelsoppa med räkor, ägg och friterad lök. Ganska gott faktiskt! Elsa däremot var inte riktigt lika nöjd. Hon tog laksa vilket också är en nudelsoppa fast med tonfisk och ananas. Vi tycker dock att det är roligt testa nya saker och då kan man inte vara säker på att det man får är gott. Ofta har vi ingen aning om vad det är vi beställer så det blir en rolig överraskning vid första tuggan! Efter vi ätit strosade vi runt i little india, stämningen i staden är verkligen härlig och vi trivs superbra här!

Vår sista dag i George Town valde vi att åka till Penang National Park. Vi visste att man kunde spendera lite tid på stranden där vilket lät härligt i våra öron då vi börjat längta lite efter strand och bad. Dock trodde vi att vi skulle vandra lite mer än vi gjorde. Det tog oss bara ca 1 h 15 min att gå till Monkey Beach och när vi skulle tillbaka åkte vi med en båt vilken man var tvungen att boka innan man påbörjade sin vandring. På stranden såg Elin två apor som hade en mysig stund, om ni förstår vad jag menar. När hon ställde sig upp för att rysta sin handduk fick en av aporna syn på hennes väska och satte fart mot den. Men Elin, kung över aporna, visade vem som bestämde och apan sprang surt iväg. Men vi hade en riktigt härlig dag och träffade två belgiska tjejer som vi sedan gick ut och käkade med i Little India innan vi avslutade med en billig drink på ett coolt ställe. Alkohol är faktiskt väldigt dyrt i stora delar av landet vilket, som vi har förstått det, bland annat beror på att islam är en stor religion här.

Innan vi åt middag växlade vi lite malaysiska pengar till thailändska för vi ska ju faktiskt åka en sväng till Thailand! Vi hade för lång tid i Malaysia innan vi ska möta upp Astrid i Kambodja så därför väljer vi att åka till den thailändska ön Koh Lipe och spendera tre dagar där. Ön ligger bara dryga timmen från malaysiska Langkawi och ska tydligen var helt magisk, om än något högre priser. Så nu sitter vi på båten till Langkawi varifrån vi om några timmar ska åka ytterligare en båt till Koh Lipe. Efter tre nätter där åker vi tillbaka till Langkawi och är där i fem nätter innan flyget mot Kambodja och Astrid går!

Hörs vänner!

Hej på er kompisar!

Idag har varit en riktig friluftsdag! Vi började morgonen kl nio för att gå ut och käka. Det blev frukost på Rrestoran Suria där vi ätit middag innan. Elin tog scones och Elsa tog en bananlassi vilket visade sig vara typ som en smoothie. Sen snörde vi på oss gympaskorna och traskade mot vandringsled nummer tio. Med skön temperatur och solsken såg vi fram emot lite vandring och sköna vyer. Vyerna, de var härliga som ni kan se nedan, men vandringen var tuffare än vi förväntat oss! Det var inte som en tur i bokskogen utan det var ett berg vi besteg. Svetten lackade och benen brände efter ett tag och Elin (som har betydligt sämre kondis än Elsa) var tvungen att stanna och hämta andan ett par gånger. Det tog ca 3h och vi gick nog 1,2 mil. Nere i byn var vi lagom till lunch och den satt riktigt fint. Stekta nudlar med pak choi och kyckling, mums! Vi gick sedan tillbaka till hotellet för att vila upp oss lite och bokade boende för nästa stopp, Georgetown. Runt kl 16 gick vi ner till byn för att ta en fika. Vi hade kollat upp ett ställe i vår trogna lonely planet-bok och det var tur det. Det heter Lord's café och ligger sist på huvudgatan men på andra våningen vilket gör det lätt att missa. Elsa tog scones och chinesiskt te (vad är skillnaden egentligen?) och Elin banan- och chokladkaka med kaffe. Vi hade tagit med oss varsin bok och njöt i fulla drag! Tyvärr stängde det kl 18 så vi gick återigen tillbaka till hotellet (märks det att vi njuter av ett eget rum?) för att njuta av bra wi-fi. Middag blev det på Restoran Suria och även nu var det supergott! Elin tog chicken curry och Elsa tog chicken murtabak vilket är som en fylld pannkaka. Nöjda och belåtna ska vi nu kolla på matlagningsvideor och sen krypa till sängs.

Sov gott alla fans!

Hej på er!
Igår tog vi våra väskor och förflyttade oss mellan Kuala Lumpur och Cameron Highlands. En resa som innebar 20 minuters tåg till busshållplatsen och därifrån 4 h med buss. Lite omständigare än det var i Australien men det gick väldigt bra! Vi hade en lite skakig start då vi nästan hoppade på ett tåg i fel riktning men det löste vi genom att Elsa som vanligt bad om hjälp och Elin därefter ledde oss rätt. På bussterminalen köpte vi sedan vår biljett – 35 Myr/70 sek för 4 h på en fantastiskt bra buss! Vi njöt minst sagt av livet där vi satt i sköna säten och åt chips och choklad till härliga vyer.

Cameron Highlands är en mer centralt belägen stad som ligger på ca 2000 m. Under kolonialtiden brukade britterna åka hit för att vila upp sig – dricka te, vandra och njuta av svalare temperaturer (och svalt är det, vi båda två hade iskalla fötter hela natten).

Väl framme trivdes vi direkt! Det första vi båda två slås av är en form av alpkänsla. En högt belägen by med en huvudgata med restauranger och mindre butiker, karakteristiska hus och moln som ligger som små tussar i dalarna. Vi ska försöka förse er med lite bilder i nästa inlägg för än så länge har vi inte haft tid att utforska byn så mycket. Värt att nämna är kanske att vi drar ner medelåldern ganska rejält... Vi känner oss som ett äldre par på en avslappningsweekend då vi har ett eget rum och dagarna kommer innehålla utflykt, tedrickande, vandring, bokläsning och mat. Men Elsi och Britt-Marie njuter till fullo!

Vi checkade in, bokade morgondagens tur och gick och käkade. Vi gick efter bokrekomdendationen, en indisk resturang, och fick vår godaste mat hittills! Det blir förmodligen ett återbesök ikväll. Vi träffade också en väldigt intressant och gullig man. Han hade malaysiskt ursprung och därför blev vi ganska förvånade när han började prata svenska med oss. Det visade sig att han bott i Sverige de senaste 35 åren men nu var pensionär och passade på att resa. Vi satt och pratade ett bra tag innan vi begav oss tillbaka till hotellet och gjorde oss redo för sängen.

Klockan ställde vi på 07.30 och tog frukost på hotellet, gröt med banan och honung samt toast och äggröra, en bra start på dagen! Sedan blev vi upphämtade i en jeep som skulle föra oss och sex andra runt Cameron Highlands. Först körde vi för att kolla på teplantagen vilka inte förekommer naturligt utan det var en britt som etablicerade dem här på 20-talet. Det var otroligt vackert och blev helt hänförda. Vi strosade runt bland tebuskarna innan vi åkte vidare till den högsta bergstoppen. På 2032 meters höjd var vyerna även här fantastiska. Här går också gränsen mellan två olika stater, Perak och Pahang. Vi fick veta att staterna är uppdelade efter dalar för att det inte ska bli några konflikter om vattnet. Uppe på berget finns det regnskog som de kallar för Mossy Forrest då träden är helt täckta i mossa. Vi fick lukta på kanelblad (luktade så gott) och någon citronväxt vilket man använder när man gör myggmedel. Här finns en kort trärunda i skogen med tydliga markeringar som säger att man ska hålla sig till gången. Med trots detta är det såklart någon jävel som klättrar upp i träden och går sina egna rundor. Irriterat såg vi hur de gick runt och bidrog till att skogen förstörs... In i bilen hoppade vi igen och åkte till te-fabriken för att se hur te produceras. Intressant att se och vi satte oss även på kaféet och avnjöt en supergod kopp te! Därefter åkte vi till en butterfly farm som verkligen inte var så speciell. Där fanns även lite ormar, insekter, fåglar (vilket Elsa hatar), grodor (som Elin hatar) och två otroligt söta tvättbjörnar. Sen åkte vi till en jordgubbsodling och lyxade till det med lite färska jordgubbar. Cameron Highlands är ett mycket bra ställe att odla på eftersom att det är mycket sol och regn och temperaturen är stabil året om. Här avvek några från turen men vi fortsatte för kinesisk mat och stannade även på en marknad och ett buddistiskt tempel. Vi är mycket nöjda med dagen och ligget nu på vårt eget hotellrum och chillar. Kan ni fatta, ett eget rum!?? Och bra wi-fi, vi lever som kungar! Bortsett från att vi fått nya "grannar" varav den ena ligger och drar enorma timmerstockar. Snart ska vi käka middag och imorgon blir det att utforska byn, Tanah Rata, och lite vandring i skogen.