Hello again, I'm switching back to english - no particular reason I just vibe better with it.

Anyway, here's a gorgeous [all vegan] plate with lots of yumminess! It's a quinoa burger, with coleslaw, hummus, tomatoes and cheese. Served with fries (store bought ones unfortunately), vegan garlic mayo and some salad. Quiet a few steps, but nothing too exhausting - here we go!


The quinoa burger

I made my burgers using this premade mixture - just mix with hot water and they're ready for the frying pan/oven. I made a total of 6 burgers out of this mix - 5 of them are currently in my freezer!

Coleslaw

Super simple but oh so good - I grated cabbage and carrot and mixed in some iFraiche from Oatly, add salt and pepper to taste and you're done!


Pretty self-explanatory, here I'm just showing how I assembled the burger, I also finished the top bun with some hummus. The vegan cheese is from Astrid and aporna (Jeezly the original). My hummus is home-made, I might post my recipe of it some time.


And below is the mayo I'm using, big fan of it!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Här kommer ett mycket gott och enkelt recept på vitkålssoppa! Självklart helt veganskt. Jag har själv skrivit in ingredienserna och med hjälp av Cron-o-meter fått ut näringsvärden för soppan, dessa kan dock skilja sig en hel del, eftersom den räknar på liknande produkter från andra märken som inte finns i samma utsträckning i Sverige, så ta det med en nypa salt. Receptet är följande och mängden är utifrån näringvärdena ovan:

Vitkål - ca 340g

Ingefära - 1cm tjock bit

Kokosmjölk - ca 100g

Champinjoner - ca 30g plus lite olja att steka i

・Pulsin Pea protein - 1 portion vilket är knappt 1 msk

・Kryddor (salt, peppar, chiliflakes, gurkmeja, timjan)

Gör så här:

Börja med hacka vitkål i lagom stora bitar (det ska ändå mixas sen) och ingefäran i mindre bitar. Koka upp vatten med lite salt och låt vitkål och ingefära koka tills kålen mjuknat (kan ta ett tag beroende på bitarnas storlek osv.) Låt svalna en aning och mixa sedan till en slät puré. Värm upp och tillsätt kokosmjölk, ev mer än i receptet eller mer vatten (för att få till den konsistens du vill ha). Krydda, jag hade i salt, peppar, lite gurkmeja och lite chiliflakes. Om du vill ha extra protein, tillsätt det (tänk på att det fungerar som förtjockningsmedel och att du kan behöva kompensera med mer vätska). Låt detta bara bli varmt och koka ihop sig en aning medan du steker champinjonerna. Jag stekte dem på hög värme och tillsatte dem i varm olja för att de skulle få en lite krispigare karaktär. Häll upp soppan och toppa med lite timjan, svartpeppar och champinjonerna. Enjoy!!


Pulsin Pea Protein är ett proteinpulver från gula ärtor. Jag fick nyss hem detta och för mig kommer det fungera som komplement till de dagar då jag inte får i mig tillräckligt. Naturen har massor med goda, nyttiga proteinkällor, dock innehåller många av dem även en stor mängd kolhydrater - något jag försöker dra ner på och därför tycker jag om att kunna få mitt protein som "rent protein". Det har ingen direkt smak och fungerar faktist att dricka som shake utblandat med vatten - så smidigt. Rekommenderar starkt. :)

Likes

Comments

Hey I'm back!! With a delicious, easy, vegan breakfast/brunch that I thought I'd share with you.

Homemade juice:
Easy peasy!!
Just squeeze the juice out of two oranges and one lemon (preferably with a juicer) and you're all done :)

Smoothie bowl:
In your blender mix:
•bananas (I used one fresh and one frozen)
•strawberries (frozen)
•blueberries (frozen)
I mixed in a tiny bit agave syrup as well (for some extra sweetness)

On top sprinkle whatever you're craving/have at home, I used:
•chia seeds
•pumpkin seeds
•cacao nibs
•coconut oil

get inspired, make it your own and enjoy!!!

Peace

Likes

Comments

Hej bröder och systrar

Det största som hänt sen sist är att förra veckan blev jag antagen till läkarprogrammet!! Just nu verkar det som att jag kommer läsa i Örebro, även om det inte är helt bestämt. Alltså kom jag inte in genom intervjuerna på KI (även om jag är såå nöjd över dem ändå, riktigt grym erfarenhet var det!) utan det är med mina betyg, hann trots allt läsa upp 9 kurser efter studenten - vilket lönade sig!

Den 16 januari börjar mitt nya liv, alltså om exakt en månad. Känns lite sjukt att inte veta var jag kommer bo om en månad, eller var jag kommer spendera de kommande 5,5 åren, men jag känner ingen ångest över ovissheten. Det finns liksom en charm i det på nått sätt och att det känns okej beror ju såklart också på att jag är övertygad om att det kommer bli hur bra som helst oavsett hur det bli - jag ska ju bli läkare!

Jag har drömt om det här sedan jag var 10-11 år gammal och jag är så stolt över mig själv att jag följt mitt hjärta trots motgångar.
Ha en bra fredagskväll nu, peace!

Likes

Comments

Som jag lovade igår, så tänkte jag börja dagen med att visa er mitt pyssel igår. Behövde sortera lite bland teérna här hemma och istället för att köpa hem enfärdig låda tog jag en gammal glossybox, klippte ut kartongbitar som "avskiljare" och sen skyltarna blev bara lite extra för att det var kul att måla med målarfärg.. hehe

Likes

Comments

Godmorgon!

Jag börjar direkt med lektioner från kl.8 denna kära måndag! Tycker det är jobbigt när det är mörkt ute när man ska vakna/åka till jobbet... men man kan iaf kolla lite på stjärnorna och påminnas om hur magiskt livet är.

Tänkte försöka mig på att ge er lite inspo - eller rättare sagt dela med mig av vad som inspirerar mig!



En låt att lyssna på - Africa Unite ger mig alltid alltid alltid såå bra feeling!

Likes

Comments

Idag gick jag upp och åt frukost i soffan med familjen, med världscupstävlingen i längdskidor på TV:n, såå mys. Sen bakade jag lussebullar, yayyy, och sen åkte jag, mamma och pappa till Västerås och fikade hos mormor. Nu ikväll har jag pysslat ihop en låda för mina älsklingsteér, den får ni se bilder på imorgon! :)


aaaand, they're done. Blev inte de vackraste - men väldigt saftiga och goda!

Och nu kvällsmat- banansmoothie med spirulina. (2 bananer, lite naturell soyghurt och 1/2 tsk spirulina - helt vegansk & ekologisk)

Hoppas ni haft en mysig första advent - vi hörs imorgon - Peace!

Likes

Comments

Jag älskar att vara kreativ!! Köpte hem vattenfärg igår och hittade även lite gammalt pyssel och pärlor osv, så har hittills fixat ett par örhängen. Det här fick mig i alla fall att tänka tillbaka på sommaren då jag lärde mig virka och virkade en bikinitop. Den är på gränsen till liten men annars är jag nöjd, och det viktigaste(för mig) är den kreativa processen. En av de bästa sakerna med att göra saker själv är att man får exakt den designen man vill ha - perfekt!


Likes

Comments

Kan ni fatta att det bara är en månad kvar till julafton? Det kan inte jag..

Den här hösten har gått så himla snabbt, vilket jag inte klagar på, det har varit en bra höst men nu är jag verkligen redo för julmys (första vegetariska julen - är så taggad!) och sen resan till Miami.

Idag har jag jobbat 8-15 och sedan tagit det väldigt lugnt, sov bara drygt 4 timmar inatt pga jäkla sömnparalys (som i sin tur beror på dålig sömn haha.. lite ond cirkel det där). Jag fick i alla fall tillslut för mig att baka lite chokladbollar, med lite juligt tema för att fira en månad till jul.


Rullade några av dem i krossade polkagrisar och några i pärlsocker blandat med lite kanel! 11/10

Nu ska jag checka in nya avsnittet av New Girl (älskar den serien!!) och sen dags att försöka sova, peace!

Likes

Comments

You guessed it - jag kommer spendera nyårsafton i Miami tillsammans med min familj! Är hur taggad som helst, har aldrig varit varken i Florida eller ens USA förut. Förutom Miami, kommer även bo ett par nätter nere i Key West. Har ni tips på t.ex vegetariska matställen, bästa shoppingen, finaste stränderna osv på dessa ställen så kommentera jättegärna<3

Alla bilder är tagna från weheartit - följ mig där om ni vill (länk HÄR)

Likes

Comments