View tracker

Hej och hå..
dagarna rullar på..

I veckan började vi med Luciaträningen på skolan. Alltid lika mysigt och jag känner alltid samma glädjerus inom mig som jag gjorde när jag själv var barn.

Jag har alltid älskat att sjunga och därav har jag väl också mitt stora intresse i Lucia. Tyvärr känns det som att Luciafirande över lag börjar avta och många har svårt att motivera och argumentera för varför vi överhuvdtaget ska ha ett Luciatåg.

Det största jag skulle vilja ställa som argument bakom är att det är så otroligt mysigt, skapar gemenskap och är en tradition. Men dessa argument räcker ju givetvis inte. Idag måste du kunna visa vilka förmågor eleverna tränar i och med Lucia samt vilka andra kunskapskrav de får chans att träna på. Jag är inte en bokbunden lärare, men en bok har jag på min axel hela tiden. LGR11. Läroplanen anser jag ska vara den bok som du aldrig, nånsin, får ställa på hyllan och låtas bli en hyllvärmare. Du ska inte undervisa ur den, du ska undervisa genom den. Typ.

Och tack vare den kan jag nog underbygga vårt årliga genomförande av Lucia.


Religion

Etik
Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.


Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.

Etiken arbetar vi med när vi diskuterar kring genomförandet av val av Lucia etc. Ska Lucia vara en tjej? Varför är det tradition att bara en person är Lucia? Varför genomför man Lucia? Varför lottar vi fram Lucia och inte röstar? mm.

Religion och samhälle

Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.

Här kommer undervisningen om Lucia in. Vem var hon och hur har traditionen sett ut genom tiderna? Psalmer och sånger kommer givetvis också in här.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan redogöra för några kristna högtider och traditioner och göra enkla jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur- och samhällsliv förr och nu. Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.



Musik

Musicerande och musikskapande

Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.

Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller.

Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.

Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar.

Musikframföranden.

Till detta centrala innehåll kan man koppla mycket. Sången i allra högsta grad, men också kunna få in lättare ackompanjemang av några kända julsånger. Självklart ingår ju också musikframträdanden.

Musikens verktyg

Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.

Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.

Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.

Musikens sammanhang och funktioner

Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang.

Rösten använder vi ständigt och uppsjungningsövningarna återkommer ständigt. Här får man dessutom in undervisning om noter och musiksymboler mm.


Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd.

Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.


Dessutom:

Skolans värdegrund och uppdrag

Förståelse och medmänsklighet
Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.
Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där.

Rättigheter och skyldigheter

Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar.


Så...

Jag tänker lägga upp årets Lucia som ett temaarbete. Ett arbete som givetvis kommer mynna ut i vårt årliga framförande den 13/12 i kyrkan. Men under tidens gång kommer vi inte bara träna på Luciasånger, vi kommer läsa religion, prata om olika kristna högtider och fördjupa oss kring Lucia och vad som menas med helgon. Vi kommer också att diskutera etiska dilemman och jämföra olika religioner.
Vi kommer också fördjupa oss i olika psalmer och sånger, vart de kommer ifrån och hur de är uppbyggda. Jämföra språk och kolla på uppbyggnaden av noter och användningen av musiksymboler.

Sen vet jag också, av egen erfarenhet, att gemenskapen i förberedelserna av ett Luciatåg stärker gemenskapen i en grupp. Och vissa elever kan blomma ut något otroligt när de får chans att visa upp sina talanger. Så där får vi även in elevernas förmåga utveckla tillit till sin egen förmåga!


Så, för mig är Lucia inte bara en av de mysigaste traditionerna vi har, det ger också utrymme för att skapa gemenskap, lära oss mer om vår historia, kristna traditioner, musikframföranden, etiska ställningstaganden och sist men inte minst utveckla elevernas tro på sig själva genom att peppa dem till att tro på sig själva.

Så, nu kan jag fortsätta fokusera på Lucia och även ha belägg för varför vi genomför det.










Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

  • 227 readers

Likes

Comments

View tracker

Just nu är det mycket förvirrande tankar i mitt huvud. Tankar om livet i allmänhet.


Ska det vara så här?

Hur länge ska det vara så här?






En hemlig dröm, det kanske jag får leva med.

  • 636 readers

Likes

Comments

View tracker

Vilken härlig dag vi haft i skolan idag!
Jag testade ett nytt sätt att få reda på elevernas kunskap!

Kahoot!!! Har ni inte kört det med klassen och har ipads, kör det!
Jag var på föreläsning om ikt igår och då fick jag tips om detta. Fattar inte hur jag kunnat missa den.! Jag har ju kört voto mm men det här var såååå kul!

Det är alltså så att man förbereder en frågesport, sen kör man den via smartboarden (eller kanonen) o eleverna svarar med sina paddor! Man får se hur många som kan svaret och vem son är snabbast o tjänar mest poäng.!

Det var sååå bra!

På måndag ska även de yngre eleverna få testa :-)
Fixat en om dubbelteckning :-)


Och sista lektionen idag körde vi samarbete och kluringar i sporthallen! Alltid lika kul!!!


Ha en skön helg!

Det ska jag ha :-)

  • 700 readers

Likes

Comments

Från och med höstterminen har jag börjat undervisa yngre barn i svenska igen!
Och från och med förra veckan även lite mer!

Jag hade nästan glömt var min egentliga passion ligger!
Läs- och skrivinlärning!!!!
Det var ju därför jag blev lärare, för att få lära barn som är i början av sin läs-och skrivutveckling!!
Det är så fantastiskt kul!!!

Jag älskar att undervisa äldre barn också, men eftersom att jag är lite barnslig av mig och inte har några problem med att bjuda på mig själv, ligger såklart undervisningen på lågstadiet mig varmt om hjärtat!

Det är så små medel som kan göra undervisningen till något så mycket mer.
Till exempel att binda en maskot till undervisningen!
Jag har numera en följeslagare under mina svenskalektioner på lågstadiet. Han heter Puff!


Puff är en flodhäst som älskar att lära sig saker.

I måndags träffade han 2-3:orna som just lär sig stava ord med dubbelteckning. Jag inledde lektionen med en film jag spelat in på paddan där Puff får lära sig varför han heter Puff o vi inte Puf.


Sen berättade jag att Puff ska få följa med en elev hem varje fredag. Och när Puff följer med, ska man skriva om vad man gör tillsammans med Puff under helgen. Sen på måndagen får man redovisa för sina kamrater vad man har gjort tillsammans med Puff.

Jag har kört ett liknande koncept i en av mina gamla klasser, med då var det en klasstiger. Klasstigern fick till och med följa med till Globen och se Melodifestivalen en gång, för det var ju det eleven skulle Göra den helgen :-)
Så i boken hade eleven klistrat in en bild på sig och klasstigern när de var i Globen.


Det här kan man utveckla på tusen sätt, och tro mej - det kommer jag göra!!!


För hur underbart är det inte att höra barn längta efter skrivläxa?

Eller som idag, när jag bad 2:orna berätta för 1:orna varför Puff heter Puff och inte Puf, och de berättar att det är för han har dubbelteckning för att det är kort vokal.

Älskar det!!!



Och idag fick Puff följa med till musiken med f-2 också.
Självklart ville han då ge en present till alla duktiga elever!!!


Alla fick ett litet häfte med två sånger i från Puff.
En om alfabetet och en om 10-kamraterna.
Och tänk vad glada de blev!!!
Ååååh nu ska vi hem o sjunga ropade de!!!

Inte riktigt lika glada hade de blivit om jag la fram det som en läxa om 10-kamraterna skulle jag tro....

Det är fantastiskt att leka in lärandet!!!



Som sagt, äldre elevers undervisning är såklart oxå kul, men just grunderna i matematik och svenska är ju helt klart det roligaste!




Hörs!!?

  • 781 readers

Likes

Comments

Jag funderar mycket kring orsakerna till varför det är sån lärarbrist i Sverige. Jag sitter såklart inte på någon vetenskaplig grund, men eftersom jag själv är lärare och inte var nyexad för jättelängesen, visserligen ca 6 år, men ändå.!


Jag har varit med om den resa som nog alla lärare går igenom. Jag har varit ny, oerfaren och rädd. Tagit åt mig av kommentarer sagda av elever, legat hemma med bultande hjärta, ångest och känsla av värdelöshet. Jag har stått och skrikit mej hes inför en klass som trots det inte lyssnar. Jag har gett upp när jag inte fått tag i den elev jag vill prata med springer ifrån mej. Jag har känt mig som världens sämsta lärare. För jag har fått kommentarer som att jag är dum i huvudet, jag fattar ingenting, jag är den sämsta fröken på hela skolan, dej lyssnar jag inte på med mera med mera....

Och just nu tror jag många av er tänker och utbrister:


- Men va???? Himla ungar!!!!






Men....






Några av er tänker också:


- ja men hallå, varför tillät du dom göra det? Varför lät du dom säga så?



You name it.


Alla vet att det var eleverna som gjorde fel. En lärare som undervisar ska inte kallas dum i huvudet eller trög. Men i alltför många fall blir detta ett problem som ägs av läraren.



För tar man skiten, då är man ingen bra lärare. Ungefär så känns det som att dagens lärare behandlas.


Idag vet jag bättre. Jag tar ingen skit. Och får jag skit, då är det såklart konsekvenser. Inte går jag hem o känner mej usel för det, det har väl jag som så många andra redan räknat ut att om en elev beter sig otroligt illa mår ju eleven inte bra. Och då ska ju "såklart" läraren hitta varför den mår dåligt. Nej usch där lät jag lite barsk, men jag tror ni som läser förstår vad jag vill säga?



Att vara lärare innebär så mycket mer än att undervisa, det är främst att sätta gränser.

Svårast är om man har en elev som stör undervisningen och som man inte kan bära ut med ögonen, för att ta en lektion till att "diskutera" ut en elev tar tid från lektionen och går denne inte frivilligt ut får jag ju inte lyfta ut eleven. så pålästa är väl de flesta. Så där står jag i konflikt med mej själv. Nu händer det näst intill aldrig, men om det skulle hända, är situationen lite knivig.

Och jag hoppas att de flesta redan kunnat räkna Ut att varje elev är unik. Och varje elev har sin svårighet/sina svårigheter. Man kan inte behandla alla lika. Så där hoppas jag att ni litar på skolans profession att jag inte skulle utvisa någon från en lektion som jag inte anpassat lektionen till, hängde ni med?



Alla elever kan inte göra samma uppgift och alla elever kan inte göra allt vad jag egentligen tänkt, så beror lektionens icke-anpassning efter elevens behov, då ligger ju felet hos mej, inte hos eleven.


Och man kan anpassa en lektion så den passar alla.
Klart det är svårt och tar tid, speciellt innan man känner eleverna. Men känner man dom, då kan man komma hur långt som helst.



En dag ska jag skriva mer om min resa genom läraryrket. Men detta får räcka för i kväll.

Så tips till alla lärare, ta ingen skit och sätt dej ALDRIG i offer-roll. Då orkar du aldrig dina första lärarår och så blir det lärarbrist igen.



Du är läraren - det ska eleverna veta
Du har förväntningarna - det ska också eleverna veta
Du tar ingen skit - det ska de absolut veta

Du har makten att se till att ditt jobb blir världens bästa yrke.



Tro mej!


































  • 948 readers

Likes

Comments



Man måste nå botten innan toppen!


Det var ett tag sen jag skrev, och helt ärligt har jag inte haft tid. Och när jag inte haft tid menas det ju med att jag prioriterat annat, för allt man prioriterar har man tid med att göra. Anser ju jag.


Just nu vill jag mest skriva av mig för att berätta för mig själv att det inte är någon som tackar mig för att jag lägger stor del av mitt liv åt arbete. Det är ju snarare tvärt om, att jag har blivit varnad så många gånger för att arbeta för mycket så skulle jag nu helt plötsligt bli sjuk av det skulle ingen bli förvånad eller känna något medlidande. För jag är envis och jag vet om det.

Därför vill jag ge mig själv en skriftlig varning. För mig är varningstecken på stress att jag lägger in brödet i kylen, letar efter mobilen när jag håller den i handen samt att jag helt glömt bort koden till mitt bankkort. Har väl haft samma kod i säkert 10 år så jag trodde inte det var möjligt att glömma en sån sak. Men. Nu har den "varit borta" i en vecka.

Idag glömde jag även bort koden till ett program jag använt näst intill dagligen i 7 år. Det är lustigt hur saker och ting bara kan försvinna.

Men. Jag antar att det är ett tecken på att hjärnan jobbar på högvarv lite för ofta. Jag har även drömt flertalet gånger att jag tappat tänderna, vilket också kunde vara ett tecken på stress.

Som sagt, jag är envis. Jag älskar att jobba och jobbar gärna mycket, men självklart går det till en viss gräns. Den gränsen ska jag vara duktig att undvika.

Jag är inte i något förnekelse-stadie där jag inte ser att jag jobbar för mycket och för länge. Det har att göra med att jag inte fått till min tid ordentligt. Jag har helt enkelt inte kunnat prioritera bort mindre viktiga saker utan kör allt på en gång, vilket så klart inte funkar i längden.


När man börjar bli orolig för sig själv, är det nog ett tecken på att man bör bromsa. Däremot tror jag INTE att det är ett tecken på att man är nära på att gå in i väggen eller kollapsa. Hade det varit tvärt om, att jag nekat till att min glömska och något vimsiga handlingar inte hade och göra med att jag jobbar för mycket, då hade det nog varit farligt.


Här tror jag också att min depression hjälper mig väldigt mycket. Jag vet hur det är att vara på botten och se menligslöshet och ingen framtid. Jag tror på att man måste varit på botten för att nå till toppen!!!


Titta, där fick ju till och med den något vimsiga fröken till det lite!!!

Eller som Håkan säger, man måste dö några gånger innan man kan leva.


Jag hoppas att jag är så klok och förståndig som jag försöker utge mej från att vara, och om jag mot all förmodan skulle hamna där, på botten, kunna se tillbaka på detta inlägg och fånga gnistan igen!!!

För hur krävande, jobbigt, förvånansvärt, konstigt, märkligt det än må vara att vara lärare, så är det, utan tvekan, mitt livs bästa val.


Att varje dag få finnas till hands för alla elever. Känna deras glädje, dela deras sorg eller bara få känna att man lärt dom något nytt, är så fantastiskt.

Nu kan jag tänka mig att många av er som läser tänker att jag förskönar bilden. Men det gör jag inte. Det är tufft. Det kräver tålamod. Och styrka. Det gäller att veta vad man pratar om och det gäller att ha bakomliggande fakta när man ska berätta om händelser.

Jag har lärt mig leva med att jag inte är perfekt. Några respekterar mig och kanske till och med anser att jag är en bra lärare, medan vissa tycker motsatsen. Thats it.

Jag kan lova att jag arbetar för att varje barn ska få den bästa möjliga undervisningen, och så länge jag är medveten om att jag aldrig kan bli bäst, så kan jag fortsätta sträva mot målet.


Men jag är, liksom alla andra, inte perfekt.

Och så länge jag är medveten, är jag inte rädd för att mitt jobb ska påverka mitt mående.

Tillsammans är vi starka, och med eleverna blir jag som starkast.

Det finns inga andra som får mig att känna sån kämparglöd som dom!


Tack och hej från en sliten fröken


  • 1116 readers

Likes

Comments

För mig är den stora lärarbristen en gåta.
Jag älskar mitt jobb och har alltid gjort, men ärligt talet så älskar jag det till och med lite mer för varje dag. Ungefär som sin partner ni vet? ;)

Nu jobbar jag på en liten skola och många av er tänker säkert att det är en mindre arbetsbelastning på en mindre skola än på ett stor.

Kan så va, men när jag träffat kollegor från andra skolor och kommuner och berättar hur vi jobbar står de oftast som fågelholkar och tror att jag skämtar.


På en liten skola har man oftast integrerade klasser, vilket ju betyder att man har ådöersblandade klasser. Förra året hade jag till exempel en 3-4;a. Det betyder att man undervisar 2 grupper samtidigt som siktar mot olika mål. 3:orna mot 3:ans kunskapskrav och 4:ans mot 6:ans. Ibland betyder det att man kan köra en gemensam lektion, ibland betyder det att man måste köra 2 olika läromedlet samtidigt och ha både 3:ans och 6:ans kusnampskrav i bakhuvudet.

I år har jag en 4-5:a men ibland kör vi även ihop 4-6. Här är det samma kusnampskrav vi siktar mot, men det betyder inte att man kan göra lika uppgifter till alla. En fyra kan en person som precis slutat trean och en sexa kan vara en person som är redo för sjuan, you name it.

Det är en konst att få till lektioner som passar alla. Eller lektionen i sig är väl inte det svåra, det svåra är ju att konstla så att ALLA lär sig. För det är ju inte bara att eleverna är olika gamla, de lär sig på olika sätt också. Därför är läraryrket ett arbete som kräver flexibilitet och fantasi.

Och bara för att det är en liten skola betyder det inte att klasserna alltid är små. Jag har 23 elever i 4-5:an och är vi 4-6 är vi 32.

Förra året undervisade jag även i flera ämnen, matte, svenska, so, no, musik, bild och teknik.

Matte i åk: 3 och 4
Svenska i åk: 3 och 4
So i åk: 3 och 4
No i åk: 4, 5, 6
Musik i: f, 1, 2, 3, 4, 5, 6
Bild i: 4, 5 och 6
Teknik i: 3 och 4

Jag var och arbetslagsledare och hade andra uppdrag.

Idag undervisar jag i:

Sv: 2, 3, 4, 5, 6
So: 4, 5, 6
Musik: f, 1, 2, 3, 4, 5, 6
Bild: 4, 5, 6
Jag är också fortfarande arbetslagsledare och numera även förstelärare, vilket betyder att jag arbetar med fler uppdrag.

Som ni ser undervisar jag i färre ämnen i år, men jag undervisar lika mycket tid som innan och undervisar nu även i svenska i 2:an och 3:an.

Alla som är insatta i skolans värld har nog också hört, eller tycker även själva, att det är för mycket dokumentation.
För mig är det en del av läraryrket.
Jag läste en akademisk utbildning just för att jag också tycker om att skriva uppsatser etc. Men så kanske inte alla känner som läst till lärare. Självklart är vårt huvudsakliga uppdrag att undervisa eleverna, men jag tror lärare i alla tider fört dokumentation. De har ju knappast haft allt i huvudet, vad jag tror!
Dock tror jag säkert att det blivit mer dokumentation nu och mer "kontroll" av dokumentationen.
Sen kan jag ju tycka att viss dokumentation kunde förbättras och förenklas... Till exempel vårt system för frånvarohantering, det är ett fenomen som tar upp dyrbar tid. Kanske inte just frånvaron, men att behöva kvittera varje lektion... Det tar tid tycker jag, men antagligen något som är värt besväret!


Men det jag vill säga är, att läraryrket är det bästa jobb man kan ha, för även om vissa dagar känns hårdare än andra, så finns det alltid något guldkorn som gör att man glömmer det som varit jobbigt.

För att att jobba med barn, det är fantastiskt. Och varje gång man tycker att det är "jobbigt", måste man tänka pp att det är barn man arbetar med. Det är individer i början av sin livsresa, som är på väg att lära sig saker och lära sig handskas med sina känslor. Och det är vi, som måste hjälpa dem att lära sig!

Barn är alltid barn, och det är vi som måste vägleda dem. Om ett barn gör fel eller bråkar, gör det ju inte det för att vara elakt, utan för att de inte vet hur eller varför han/hon ska göra på ett annat sätt.

Jag försöker alltid tänka på vad jag kan göra annorlunda för att barnet ska lära sig bättre eller förändra ett beteende. Det är ju inte barnets fel.

Om lärare och föräldrar samarbetar och arbetar mot samma mål, så kommer vi skapa starka och varma individer!

Och ibland innebär det att sätta gränser, vara i konflikt och ibland till och med vara barnets värsta fiende, för att med tiden bli den som barnet känner sig allra tryggast med.


Att låta ett barn göra som det själv vill hela tiden är att göra en björntjänst.

Därför måste man vara bestämd och ihållande. Ibland tar det tid att förändra ett beteende, men huvudsaken är att man försöker!


Och med det sagt, läraryrket är nog ett världens mest krävande jobb, men också världens roligare!


Men tycker man inte att det är roligt att lägga hela sin själ i jobbet, då kan läraryrket bli jobbigt.

Men jag tror, att om många fler skulle våga, skulle lärarbristen inte alls vara hög!


Våga prova världens bästa jobb!

















  • 1545 readers

Likes

Comments

Det här blev en jobbhelg, även om tanken inte var så!
Jag har fått mycket gjort och även sånt som jag egentligen inte behövde göra. Det är ju det som är lite av charmen i läraryrket, att det som man egentligen inte måste göra, är det som ger mest!


För mig är det jätteviktigt att lägga tid på sånt som man egentligen kanske borde prioritera bort. Sånt som tar extra tid och som inte står i läroplanen eller skollagen, men å andra sidan kan man alltid hitta nån paragraf eller liknande som det här extraarbetet går in under.

Det ger så otroligt mycket tillbaka.

Igår skrev jag brev till alla mina elever, det tar tid, men jag tror att det är värt varenda minut. Jag vill att mina elever ska se att de är betydelsefulla, inte bara för skolan, utan för mig som lärare. Jag vill att de ska känna att jag är där för deras skull och för att jag tycker det är kul, inte för att jag är där och endast sköter mitt jobb.




Och idag har jag försökt anpassa min undervisning till nutiden!
Gjort en lektion om Pokémons. La ut lektionen i en lärargrupp på Facebook och nu är jag uppe i nästan 400 likes o 50 kommentarer. Det måste ju vara ett tecken på att den är okej iallafall!

Häftigt att veta att lärare över hela landet vill ta del av mitt material och sedan kanske använder det i skolan. Vem vet, vi kanske är många skolor som letar Pokémons i veckan!

Känns coolt!


Jag älskar verkligen mitt jobb.

Hörs :-)

  • 1613 readers

Likes

Comments

Jag tänkte först lägga ut lite annonser i finspångaloppis, men jag visste inte om det var okej att lägga ut parfym till salu o någon av grupperna, så istället provar jag så här!

Jag fick för mig att försöka bli av med lite saker!

Först alltså:


Blondinbellas parfym. Det är oanvänd (provat ett sprut).

Börjar med bud från 300 kr..


Sen tänkte jag se om det finns intresse för några av dessa saker:



Vårt älskade soffbord, som numera blivit bortprioriterat av ett annat.


100 kr, eller bud om flera är intresserade.


En ljuslykta som är en krona.

20 kr eller bud om flera är intresserade.


En underbar bricka, som jag tyvärr inte har plats för.

100 kr eller bud.


Tavla.

50 kr eller bud om flera är intresserade.



2 fina "böcker" som är "lådor".

Om ni förstår 😂

50 kr för båda eller bud.



Då får vi se om någon kan tänkas bli intresserad!

Skriv till mig i messenger på fejjan eller kommentera här såklart!


Hoppas vi hörs :-)

Fungerar det bra kommer det mer :-)

  • 1769 readers

Likes

Comments

Här ligger jag med en färgbomb i håret och njuter av livet. Helgen har varit innehållsrik och trots att jag letat mej fördärvad efter en pipande brandvarnare och näst intill tappat däcket på väg till Motala, så har den varit grymt trevlig!
Med pappas hjälpt löste sig ju både det ena o de andra, tillslut. Tur att jag numer är Tetris-beroende o lätt kan fördriva en timme på en busshållsplats. Jag är dock ingen såndär jägare efter små lila och gula kräk, men jag har i ärligehetens namn laddat ner appen för att inte var helt lost när eleverna börjar.

Det kan ju hända att de spelat det på lovet....


Måste väl va lite uppdaterad misstänker jag.


Btw, idag har jag gjort världens fynd på wallmokrans!
Världens snyggare soffbord, och en fantastiskt fin kofta till en av mina kaniner, vilket såklart var ett av de mest relevanta köp jag nånsin gjort.


O igår firade vi svärfar! Alltid lika trevligt att umgås med "Björkarna" =)

Visade mina talanger i både pilkastning o hagelgevär....










Eller vänta nu, hette det luftgevär?
Men drog nog tyvärr inte hem några pluspoäng hos svärisarna.
Var kass helt enkelt.
Men va vet jag, kanske inte är så himla viktigt att va en perfekt skytt.



Imorn är det iaf dags för andra jobbveckan!!
Lika taggad som alltid!



















Jodå, klart jag visste att de va luftgevär! Men erkänn att du börja undra om alla mina gafflar låg där de skulle?


Btw.


Hörs!

  • 1797 readers

Likes

Comments