Hallå! Idag har vi tagit oss från Bangkok till Ao nang, Krabi. Vi har checkat in på det nya stället som vi ska på i två nätter. Precis som bilderna visar så bor vi i en bungalow och det verkar vara himla fint och mysigt här.

Idag hann vi bara med att vara vid poolområdet, men imorgon ska vi ta oss ner till havet!

Idag var det dax för att testa på att åka på en floating market. Jag skulle dock inte kalla det för någon marknad... vi mötte ungefär 4 små båtar som åkte omkring och sålde mat och souvenirer. The floating market levde inte direkt upp till mina förväntningar, men det var ändå mysigt att åka runt på kanalen som går genom Bangkok.

Båten släppte av oss vid The Grand Palace, ett jättestort och färgglatt tempel. Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och åt, sedan bar det av mot Chinatown.

Nu ska vi packa väskan igen, imorgon åker vi nämligen till Krabi och väntar in Millan!

Idag har vi gjort en superhäftig grej; cyklat 23 kilometer genom Bangkok. Vi hade bokat en guidad tur och den visade sig bli hur lyckad som helst. Vi fick se och göra så många saker som vi annars inte hade kunnat. Här en del av vår dag på cykel genom staden:

Vi cyklade i många olika miljöer. Både på mindre vägar med små hus längs sidorna, större vägar med trafik-kaos och vid kanalen som går genom Bangkok.

Vi fick möjligheten att besöka thailändska och kinesiska tempel, lika fina båda två. I ett av templen fanns en Buddha-staty som var lika hög som templet.

Vi fick se en del av Chinatown. Det var ett mysigt område (så mysigt att vi ska åka tillbaka dit imorgon) med många olika matstånd och mycket folk.

Vi gjorde ett stopp vid en blomstermarknad och strosade omkring där.

Vi träffade några barn vid en skola som rockade rockring. Efter ett tag fick vi också vara med och rocka!

Vi fick smaka mat i de lokala matstånden.

Och sist men inte minst: mata sköldpaddor och testa fotbad med småfiskar som äter upp död hud på fötterna. Det där med fiskarna alltså... hur jobbigt som helst i början, men tillslut blev det faktiskt ganska skönt!

Nu ska vi krypa till kojs och få lite sömn. Godnatt!

• ...Asien

We made it!!! Första dagen i Bangkok är gjord och allt känns väldigt bra än så länge. Flyget och taxiåkandet till hotellet gick supersmidigt och vi var framme vid hotellet redan vid 10.00. Hotellet ligger dessutom mitt på den stora gågatan Khaosan Road, centralt och bra!

Idag har vi tagit det lugnt på hotellet och kollat runt lite i närheten av området. Vi gick en runda längs gågatan och bara strosade runt, och åt vår första thailändska måltid; Padthai såklart!

Trots att klockan bara är 19.00 så ligger vi redan i hotellsängen. Nu ska vi kolla lite film och vila upp oss inför morgondagen, för då väntar en guidad cykeltur genom Bangkok... Wey!

Godmorgon! Nu är vu påväg, herregud. Vi har kramat om och vinkat av mamma och pappa vid Bergåsa, och sitter nu pirriga och förväntansfulla på tåget mot Kastrup.

Nu har vi 24 långa timmar kvar innan vi är framme i värmen. Även om en helst skulle vilja vara framme på en gång, så tror jag att tiden kommer att gå hyfsat snabbt. Med tanke på att vi har väntat på denna dagen i 4 månader så kan vi nog klara av att vänta i 24 timmar till.

Nu får vi hålla tummarna för att resan går bra! Vi hörs när vi befinner oss på andra sidan jordklotet🌏

Godkväll! Det verkar som att jag fick med mig någon influensa hem från Sälen för jag har legat sjuk hela helgen. Nu är jag äntligen feberfri, men jag är dock fortfarande förkyld. De senaste dagarna har jag knappt gjort någonting alls, bortsett från att försöka kurera mig och kolla på Gåsmamman. Så bra!!

Idag var jag däremot i stan med Matilda och åt sushi. När jag kom hem gjorde jag varmchoklad och la mig framför brasan med en bok. Mm.

Sälen 2016/2017. En grym vecka i Sälen har nu gått mot sitt slut och jag och Matte är påväg hem igen. Vi kom upp sent i torsdags och började med att åka och överraska Linnea som inte hade en aning om att vi skulle komma. Jag tror aldrig jag har sett henne så chockad och glad, haha. Därefter åkte vi till Alvas stuga, som vi sedan bodde i hela veckan.

Dagarna har (såklart) bestått av skidåkning i både bra och dåligt väder. Vi hann också med att åka en sväng på längdskidor. Nyår spenderade vi stugan med god mat och hemmafest. Ett perfekt avslut på året och en super härlig början på 2017! Nu blir det att åka hem och packa om väskan för snart bär det av mot Bangkok......

Den senaste veckorna har jag hunnit med mycket; jag har ätit sushi och varit på bio (fyren vid havet) med mamma, byggt det årliga pepparkakshuset med farmor och Olivia, bakat julgodis, handlat julklappar, träffat några från gamla klassen på biobaren och åkt till Lund/Malmö för att se Håkan Hellström som var lika magisk som vanligt. Jag förstår inte hur lyckas leverera på varje konsert?

Jag har också haft min sista arbetsdag på förskolan, vilket känns riktigt tråkigt. Jag trivdes så bra där.

Och.... imorgon är det julafton!!! Jag ska dock jobba på förmiddagen, men det kan nog bli ganska mysigt. Dessutom har jag bara 4 jobbpass kvar, sedan är jag ledig ända fram tills det bär av mot Bangkok!