Sista dagen i Ho Chi Minh blev inte riktigt som vi hade planerat. Vi skulle egentligen ha gått på en halvdags matlagningskurs, men det hade blivit något fel när hotellet skulle boka så vi kunde inte gå. Vid 08.00 stod vi iallafall redo i receptionen och hade hela dagen framför oss, så vi fick improvisera och hitta på andra roliga saker istället...

... så som att spana in Notre Dam Catedrahl.

... och visa upp våra långhoppreps-talanger för skolbarnen.

... och spela några rundor kort och drack fruktshakes, sedan gick vi på bio och såg en dålig version av King Kong.

... och äta vårrullar till middag (igen) på vårt favoritställe. Vi Millan beställde sina vårrullar och servitrisen sa "as usual" förstod vi att vi nu betraktas som stammisar...

... och avslutningsvis spendera kvällen på den 26:e våningen på en stor byggnad där Chillbar ligger. Det var hur fin utsikt som helst och hela staden lystes upp av bilar, mopeder och byggnader. Sällskapet och drinkarna var ju också helt okej. Vilket avslut!

Idag gav vi oss ut på en guidad tur i Ho Chi Minh och åkte buss i den galna trafiken som till största del består av mopeder.

Vi började med att besöka War Remnants Museum. Vi hade dock bara en timme på museet, och det var alldeles för lite enligt mig. Jag hade kunnat gå där i timmar och läsa alla texter och kolla på de berörande bilderna. Det var hemskt och sorgligt att se och läsa, men samtidigt väldigt lärorikt.

Vi åkte även igenom Chinatown och gjorde ett snabbstopp på ett tempel.

Vi strosade runt på Ben Thanh Market i dryga 30 graders kvav värme.

Dagens sista stop var Cu Chi-tunnlarna som var ett underjordiskt tunnelsystem under kriget. I de sammanlagt 250 km långa tunnlarna fanns det både våningar och rum som människorna tog skydd och levde i. Vår guide berättade att 120 personer hade fötts i rummen under jorden när kriget pågick... hemskt.

Vi fick också se fällor som vietnameserna använde för att döda eller fånga fiender. Det var superhäftigt att se, men det kändes overkligt och konstigt att gå omkring på samma plats som det varit krig på för bara 40 år sedan.

• ...Asien

Hej igen Vietnam och Ho Chi Minh. Det var några är sedan vi sågs, mer exakt 7 år sedan. Det ska bli roligt och spännande att se om jag minns något av staden och om den har förändrats mycket sedan jag var här år 2010.

Idag landade vi i Ho Chi Minh vid halv tio. Med tanke på att vi bara sov 3h på flygplatsen i Singapore så var det tre trötta tjejer som satte sig i taxin mot hostlet. Vi tog oss ändå ut i staden i några timmar för att äta lunch och upptäcka lite. Vi gick bland annat till Saigon Square och Artinus konst- och 3D-museum.

Saigon Square med massa fake märkeskläder för en billig peng. Lite mer passande för vår budget... hehe.

Artinus konst- och 3D-museum. Här gick vi runt och tog massa roliga bilder, vilket var en väldigt bra sysselsättning när vi var trötta.

Nu kom vi precis tillbaka till hostlet efter att ha ätit middag på en mysig restaurang. Imorgon ska vi upp tidigt och åka på en tur till bland annat krigsmuseet, Cu Chi-tunnlarna och Chinatown. Det ser jag fram emot!

Nu ---> läggdags. Godnatt!

• ...Asien

Under några timmars mellanlandning i Singapore kan man hinna med att se mycket - direkt när vi lämnat in våra stora ryggsäckar på Singapores flygplats satte vi i oss en taxi för att ta oss till Marina Sand Bay.

Ett väldigt, väldigt fint köpcentrum som tillexempel hade en liten kanal inomhus där små båtar körde förbi.

Dock var affärerna lite för fancy för oss... Ingenting som vår backpacker-plånbok skulle klara av.

Fin utsikt och två turistiga backpackers med sina fjällräven.

Gänget.

Vi kollade självklart vad det fanns för sushiutbud i Singapore. Helt klart godkänd.

Helix.

Utsikt över hotel Marina och Art Science Museum.

Kolla vad fint.

Vi satte oss vid vattnet och åt glass, drack mangojuice och lyssnade på livemusik. Sedan gick vi vidare mot Gardens by the bay som är en stor park med coola byggnader, växter och stora dinosaurier.

Några timmar senare var vi tillbaka på flygplatsen. Här ligger två trötta backpackers som försöker få några timmars sömn innan vi lyfter mot Vietnam!

Igårkväll var det biodax i Cebu. När vi gick in med våra fina popcornskålar i salongen och inväntade Beauty & the Beast så kändes det nästan som att vi var tillbaka i Karlskrona igen. Det var dock en sak som skiljde sig åt; precis innan filmen skulle börja ställde sig alla upp med handen på hjärtat och började sjunga nationalsången. Vi försökte hänga på så gott vi kunde men det var svårt när vi hade skrattet i halsen...

När vi skulle åka hem tog vi en taxi och det visade sig att chauffören var en jättesnäll och trevlig man. Han berättade att han också drömde om att åka till ett annat land, men att han har inte råd eftersom han är tvungen att lägga sina pengar som han tjänar, under sin 16h långa arbetsdag, på att försörja familjen. Han sa att han avundades oss som kan resa och i stort sätt göra vad vi vill, och det förstår jag verkligen efter att ha sett hur fattigt många lever här. Det var en tankeställare att få höra det och jag blev återigen påmind om hur grymt det är att jag har haft möjligheten till att jobba, tjäna och spara pengar och sedan åka hit till Asien och resa.

Så vad tyckte jag om Filippinerna? Ett kort svar: bästa destinationen!

Topp 3 positiva saker:
- Helt klart hur fint det är här. På många av ställena vi har besökt så har jag verkligen blivit chockad och förbluffad över hur fint vattnet, stränderna och miljön är här. Det gillar jag!
- Mycket bra hostels! Jag har blivit positivt överraskad över att de flesta hostels som vi bott på är fräscha, trots att vi aldrig betalat mer än 100kr/natten. Dessutom har i stort sätt all personal varit tillmötesgående och supertrevliga. När vi bodde i Moal Boal lämnade jag exempelvis in min smutstvätt på hostlet, men den hann inte torka tills vi skulle åka. Så då tog personalen fram fläktar och en hårfön för att torka tvätten så gott och snabbt de kunde... haha.
- Att vi träffade Hanna och Clara. Två riktigt energifyllda tjejer som gav oss många skratt och roliga dagar och kvällar.

Top 3 negativa saker:
- Endel försöker lura en på pengar. De vill ofta bära din väska och sedan ta betalt för det, eller lägga till andra extrakostnader till det man köpt.
- Det finns för många platser och öar man vill åka till, men det är ganska låna avstånd till allt. Nu har jag iallafall en anledning att åka tillbaka, hehe.
- Kommer faktiskt inte på något mer negativt!

Bästa tipsen från Philippinerna:

Ställen: av de platser vi har besökt så rankas de enligt följande...
1) Boracay. En superfin ö med både lugnt strandhäng, saker att göra och många andra backpackers som man kan träffa.
2) Bantayan. Också en jättefin ö, men där var det inte lika många turister eller lika mycket ös.
3) Malapascua. Precis som jag skrivit ovan så var det superfint även på Malapascua, men det var väldigt lugnt så det räckte absolut med några få nätter där.
4) Bohol. Ett trevligt ställe med många saker att se och besöka. Dock räcker det med en eller två nätter där eftersom vi checkade av det vi ville göra på ungefär en dag. Det finns också fina stränder där, men de överträffar inte någon av de stränder som vi har besökt på de tre ovanstående platserna. PS. AKTA ER FÖR SJÖBORRARNA!
5) Moal Boal & Oslob. Hit åkte vi egentligen bara för att besöka Kawasan falls, göra Canoyeing och för att simma med valhajarna. Det var jättekul och coolt men annars var det inte mycket annat att hänga i julgranen.
6) Cebu. Inget jag egentligen vill åka tillbaka till... inga mysiga gator, restauranger eller liknande. Det finns knappt heller några turister och det känns nästan lite otryggt att gå runt på gatorna där. Nja, inget för mig helt enkelt.

Boenden:
- Le Village i Moal Boal. (De som torkade min tvätt med hårfön och fläktar.)
- Sharki Hostel i Oslob. Perfekt om man ska simma med valhajarna!
- Friendz hostel på Boracay. Ett livligt och roligt hostel med många backpackers som ligger 200m från White Beach.

Transport:
- Ta lokalbuss! Det tar såklart lite längre tid men det är superbilligt.

Restauranger:
- Le Villages restaurang hade supergoda hamburgare.
- Bantayan burrito CO. Där åt vi vår goda skaldjurstallrik.
- Spider House på Boracay. Riktigt god pizza och dessutom jättefin utsikt.

Bästa upplevelsen:
- Det måste nog ändå vara att simma med valhajarna. Trots att vi bara låg i vattnet i ca 30 minuter så toppar det listan. Så. Himla. Coolt!

Hellu! Här kommer en uppdatering och lite fler bilder från de två senaste dagarna på Boracay. På dagarna har vi mest legat på stranden, och ätit såklart. Det gäller ju att ta vara på de fina stränderna och det turkosa vattnet! Vi har varit på två olika stränder, White Beach och Puka Beach. Bortsett från all algblomning som var på White Beach så tycker jag att den stranden var finast. Det var vit sand, långgrunt och så klart vatten att man knappt såg skillnad på om man stod i vattnet eller inte. Puka Beach var också superfint men det var väldigt strömt när man badade, stora vågor och smutsigare i vattnet.

White Beach.

Puka Beach.

Idag tog vi oss en sväng till Spider House. Det är en restaurang/bar som är byggd ovanpå vattnet. Det var hur fint som helst och vi satt där i flera timmar och pratade och käkade pizza tills solen gick ner. Det var helt klart en godkänd middagsutsikt.

En annan sak jag gjort är att köpa två baddräkter. En rosa och en gul!

Boracay får 11/10 solar och jag hade gärna stannat kvar här några nätter till, men imorgon fortsätter äventyret till Cebu och sedan flyger vi vidare mot Vietnam på söndag. Det ska bli spännande och roligt med ännu ett nytt land, det känns dock SÅ HIMLA TRÅKIGT att våra nya vapendragare inte ska följa med oss dit. Trots att vi bara rest med Clara och Hanna i en vecka så känns det som att vi alltid känt varandra. Vi har klickar så bra och har har haft superroligt ihop, så förhoppningsvis kommer vi att ses i Sverige också.

Tack&hej!!

Hej! Igår morse kom vi fram till Boracay. Vi låg hela dagen på stranden och jag försökte verkligen ta in hur fint det är här, men det är nog omöjligt. Vit sand, turkost och kristallklart vatten och palmer längs hela stranden. (Det är dock någon slags algblomning på vissa ställen så där är vattnet grönt och fullt av alger, men men!) Jag kan nu säga att det är Boracay som tar hem priset för finaste destination hittills!

Framåt kvällen blev det fest! Det var förfest på vårt hostel och sedan gick vi ner till stranden där klubbarna ligger. Påvägen dit gjorde vi ett stopp på en uteservering som hade livemusik, och helt plötsligt var vi alla med på scenen och sjöng och dansade. Clara fick till&med ta över trummorna och visa upp sina talanger i solosång... haha! En superrolig kväll!

Jag glömde ta med kameran till stranden så några bra bilder blir det inte denna gången, men den som väntar på något gott...

Idag gav vi oss haltande iväg för att leta upp någon som kunde visa oss runt på Bohol. Tillslut hittade vi en chaufför som körde runt oss till olika sevärdheter.

Vi fick se de kända Chokladtopparna, Man Made Forrest, en fjärilsfarm och det roligaste av allt... vi åkte zipline några hundar meter över marken!

Chokladtopparna. Enligt vår chaufför var det jättar som för länge sedan kastade stenar och jord som sedan byggdes upp och bildade Chokladtopparna... men vi tror mer på historian om att Bohol en gång legat under vatten och att korallerna som fanns i havet formade dem, hehe.

Clara, Hanna, jag, Emilia och Matilda i Man Made Forrest. En skog som började planteras av filippinska studenter för 80 år sedan.

Fjärlisfarmen.

Zipline. Emilia åker iväg på den 520 långa och ca 200 m höga zipline som finns på en äventyrspark i Bohol. Utsikten var så mäktig.

Idag startade vår dag redan vid klockan 05.00. Det var äntligen dax för att få simma med valhajar!! I gryningen tog vi en liten båt ut på havet och det dröjde inte mer än några minuter innan vi fick se en stor fena slå mot vattnet. Efter ett tag stannade båten och vi tog på oss vårt cyklop och hoppade i. Direkt såg vi en enorm, fem meters lång valhaj simma förbi några meter från oss. Sedan kom en till, en till och ännu en till. Så coolt!

När vi ätit frulle fortsatte resan med våra nya reskompisar, Hanna och Klara. Båtresan till Bohol var faktiskt riktigt jobbig, det var blåsigt och väldigt stora vågor. När vi var framme fick vi gå en bit i vattnet för att komma till stranden och då råkar jag och Klara trampa på varsin sjöborre... Stirriga och rädda gör vi ett snabbt stopp på vårt hostel där vi lämnar våra väskor, sedan bär det av mot sjukhuset. På sjukhuset fick vi hjälp av en supersnäll läkare och efter 3h i hans lilla sjukrum var vi färdiga. Klockan var nästan 19.00 då och vi hade inte ätit sedan frukosten klockan 07.30...Tur att McDonalds låg precis runt hörnet. Efter några hamburgare och lite pommes åkte vi trötta hem och somnade så fort vi la huvudena på kudden.