Idag åkte vi på en liten snorkeltrip. Själva snorklingen var väl ingen höjdare , men vi ville egentligen bara komma ut på havet och åka båt... haha. Sedan var det såklart ett plus i kanten att vi fick se en och annan fisk och sköldpadda!

När det blev kväll tog vi en promenad till en mysig restaurang. Ännu en lugn och skön dag.

Rubriken säger det mesta; Gili T blir faktiskt bättre och bättre dag för dag. Trots steniga stränder och mycket skräp så blir ön finare och mysigare för varje dag som går!

Tidigt imorse tog vi till&med på oss gympaskorna och sprang runt ön. Svettigt men roligt! Efter det bytte vi boende till ett supermysigt home stay som bara kostar 66kr natten, inklusive frukost. Resten av dagen har tillbringats i en solstol i 30 graders värme, och även i en mysig saccopuff eftersom vi senare på kvällen var på utebio. Trots att dagen varit väldigt lugn så har vi gått mycket, mer exakt har vi tagit 25865 steg. Inte illa va?

Nu är det läggdags och imorgon åker vi på en snorkeltur! Natti!

Hej! Igår kl 06.30 satte vi oss i taxin för att ta oss till Gili Trawangan. Efter 4 timmars bil- och båtfärd var vi framme och checkade in på vårt nya hostel. Vi kan nu konstatera att det är vårt sunkigaste hostel hittills med myror i sängen, skalbaggar på golvet och mögel på väggarna..... men vi överlever! Vi har en natt kvar där, sedan flyttar vi vidare till ett finare ställe.

Igår cyklade vi runt ön för att se hur allt ser ut. Vi letade länge efter en strand utan skräp, stenar eller sjögräs i vattnet men efter ett tag insåg vi att det inte finns... tyvärr. Det är såklart jättefint här, men jag tror att vi hade lite för höga förväntningar. Senare på kvällen hittade vi några kompisar från surfcampet som vi åt pizza med, mysigt! Jag fick dessutom en liten överraskning igår... ett paket från Sverige. Jag kunde inte blivit gladare än när jag insåg att det var mitt favoritgodis: polly och bilar!!! Jag måste ju ha världens bästa föräldrar?

Idag bestämde vi oss för att gå runt ön istället. Påvägen hittade vi några killar att slå följe med, efter att ha pratat med dem en stund visade det sig att de kom från Ronneby! Världen är liten! Annars har dagen mest bestått av sol och bad, vilket har varit väldigt skönt efter dagarna i Kuta.

Just nu: inväntar solnedgången med en milkshake i handen. Heeeelt ok!

PS. En rolig sak med Gili Trawangan är att det inte finns några bilar eller mopeder här. För att ta sig runt får man gå, cykla eller åka häst och vagn. Jag tycker dock synd om hästarna som tvingas köra runt med människor och all tung packning i denna värmen... fy.

Hörs!

Tjena!! Såhär har de senaste dagarna sett ut...

1. Vi har mött upp Elin, Klara och Sara i Kuta.

2. Såhär ser vårt boende ut. Ett mysigt hostel som ligger bredvid Sky Garden, ett av Balis största uteställen med fem våningar. Det har därför varit ganska högljutt och livat, men det har inte gjort oss någonting. En av kvällarna testade vi på Sky Garden och det var riktigt kul. Mycket dans och bra musik!

3. Imorse sa vi hejdå till de andra tjejerna som skulle åka vidare till Seminyak. Jag, Emilia och Matilda tog istället på oss våra kånkenväskor och började gå mot...... WATERBOOOOM! Det var så häftigt där! Det fanns jättemånga olika pooler att bada i och minst lika många rutschkanor att åka. Jag som alltid varit en fegis när det kommer till snabb fart, karuseller och liknande vågade faktiskt åka allt utom två (riktigt sjuka!!!!) rutschkanor. Vi sprang runt på waterboom som barn på julafton i flera timmar, sedan åt vi en pizza och gick ner till stranden. Där fick vi se en jättefin solnedgång. Vilken bra dag vi har haft!

4. Imorgon kl 06.30 åker vi vidare mot Gili T. Natti!

Hellu! Igår och idag har vi befunnit oss i Seminyak. Vi har solat, badat och ätit sushi. Vi åt sushi både igår och idag... men man får ju passa på när en sushibit kostar 4kr! Idag införskaffade även Matilda och jag oss varsin sushitröja, fina va? Äkta sushi-lovers!!

För övrigt har det egentligen inte hänt något speciellt här, vi har mest vilat upp oss sedan surflägret och fått nya krafter. Imorgon surfar vi vidare mot Kuta... Där väntar Asiens största vattenland, Waterboom!!! Vi har också tänkt möta upp Elin, Klara och Sara och hänga med dem en kväll eller två. Mysigt!

Puss & kram och glad alla - ❤ - dag!

• ...Asien

Herregud! Idag är det exakt en månad sedan vi steg på tåget mot Kastrup. En månad brukar kännas som en evighet hemma, men här har tiden sprungit iväg...

Idag är det sista dagen på surflägret, så tråkigt. Denna veckan har varit superrolig och jag har fått lära känna så många nya & trevliga människor. Ett stort plus i kanten är dessutom att jag lärt mig att surfa. Coolt!

Ikväll ska vi ha en avskedsfest & imorgon bär det av mot Seminyak för ännu mer surfing och även lite shopping. Därefter fortsätter äventyret mot Kuta och tillsist åker vi till Giliöarna. Hadé!

• ...Asien

Kan ni tänka er att vi har haft klarblå himmel och sol under våra två första surfdagar? Så härligt! Det är tydligen första gången på 3 veckor som vädret är såhär fint. Det kan vi behöva efter den senaste veckans regn i Ubud och Lovina.

Sååååå... surflägret började i måndags och det är verkligen hur kul som helst. Vi bor ungefär 50 ungdomar tillsammans, varav de flesta är från Sverige, Norge och Danmark. Det är lite tråkigt att så många är från våra grannländer men det finns också några som är från Tyskland och Holland. Vi delar ett rum på fyra personer och bor faktiskt väldigt fint. Mysiga rum, fina pooler, stora uteplatser, underhållningsrum, volleybollplan m.m... jag klagar inte!

Än så länge har vi surfat två gånger och det är jättekul (!!) men ganska svårt. Jag känner dock att det går snabbt att lära sig, speciellt nu när vi har instruktörer som hjälper oss hela tiden. Det går sakta men säkert framåt, och igår klarade jag till&med att surfa hela vägen in till strandkanten!

De tre senaste kvällarna har sett väldigt olika ut. I måndags tog vi det bara lugnt på campet, lärde känna varandra och åt middag tillsammans. I tisdags kväll hade vi surfteori och en gemensam middag på en av restaurangerna i Canggu. Igår hade vi en yogalektion innan vi bytte om till festkläderna... vi skulle nämligen vara med i en beerpongturnering som anornades på en bar i närheten. Det gick väl sådär... Matilda blev diskvalificerad och jag kom sist. Aja, huvudsaken är väl att man har roligt? Hehe.

Idag har vi en surf-fri dag utan några lektioner. Vi funderar dock på att åka till stranden och försöka lite själva ändå. Ikväll ska vi kolla på film tillsammans, mysigt!

Igår skrev jag att Canggu är matens paradis, men idag ligger jag matförgiftad. Jag vaknade upp inatt och mådde dåligt och 12h senare ligger jag fortfarande kvar i sängen. Så typiskt att jag blir sjuk när det fina vädret äntligen visar sig, dessutom börjar vårt surfcamp imorgon. Jag håller tummarna för att jag ska bli frisk tills dess!

Även fast mat är det sista jag vill tänka på just nu, så vill jag visa er hur god gårdagens mat var. Walla!

Hallå där! Imorse hade vi klockan ställd på 05.30, vi skulle nämligen på en delfintur i soluppgången! Vi åkte ut på havet med en ganska ringrostig båt... på jättestora vågor dessutom. När vi kommit en bit ut på havet fanns det massor med andra turistbåtar som också skulle kolla på delfinerna, lite tråkigt men det hade vi ändå räknat med. Efter en halvtimme hade vi sett ungefär 2 delfiner och vi började tappa hoppet haha, men efter ett tag kom fler och fler delfiner. De hoppade och gjorde konster nära båten. Riktigt häftigt!

Jag hade inte velat ha Lovina och delfinturen ogjord, men jag skulle inte heller vilja åka tillbaka dit igen. Det kan absolut vara värt att åka dit om det är första gången, men det finns faktiskt inte alls mycket att göra där. Bortsett från delfinturen då.

Nu har vi förflyttat oss ännu en gång, denna gången till Canggu. Efter en halv dag här kan vi konstatera att Canggu är matens paradis och att det finns mycket folk och rörelse här. Det gillar vi!

Idag har vi gjort en guidad cykeltur genom Ubud. Vi överväger faktiskt att införa en cykeltur i varje land vi besöker eftersom det är en häftig upplevelse att få se allt på så nära håll.

Dagens tur började med att vi fick åka (med bil) till ett café där de tillverkar eget kaffe. Vår guide förklarade hela processen för oss och det var aningen mer invecklat än vad vi hade tänkt oss. En kopp kaffe liksom... hur svårt kan det vara?

Processen började med att de plockar kaffebönor från plantorna. Ganska logiskt...

För att få kaffet helt perfekt är det viktigt att själva kaffebönan har rätt konsistens, dvs att den är mjuk. För att få fram den mjuka kaffebönan som har rätt konsistens använder de sig av djuret på bilden nedan (kommer ej ihåg namnet). Djuret äter nämligen bara mat som är mjuk och spottar sedan ut bönans skal och den del av bönan som är hård. Efter ett antal timmar bajsar djuret ut bönan och processen går vidare...

Här kan ni se nybajsade kaffebönor. Nu är ni minsann inte så kaffesugna va?

Sedan sköljer de såklart bönorna ett antal gånger. Till sist blir de torkade, krossade, silade och rostade. Färdigt!

Vi fick också en mysig frukost på caféet. Det bjöds på goda pannkakor, smoothie och massvis med kaffe/te som vi fick prova.

Efter frukosten var det dax att börja cykla. Vi cyklade 2,5 mil och gjorde ett stopp vid ett balinesiskt hem, vid ett risfält, vid olika arbetsplatser där befolkningen jobbade m.m. Guiden berättade om hur de lever på Bali, deras familjeliv, kultur och religion. Vår guide lärde oss även att knyta välsignelsekorgar, det var svårare än vad det ser ut! Här är bilder från hur husen på tomten såg ut (de har många hus på en tomt eftersom familjen/släkten ofta är stor och bor tillsammans). Det finns också en bild på ett minitempel, det låg på tomten och är tydligen något som alla familjer har.

På en av bilderna är även vår fjärde vapendragare med, Kent. Han var med och cyklade och var en trevlig man som hade flyttat från USA till Sydkorea för att lära ut engelska på ett universitet.

De bjöds på ännu mer mat, denna gången lunch.

Inlägget får avslutas med en bild på vår guide och hans högra hand. Tack för idag!

PS. Efter cykelturen förflyttade vi oss uppåt på Bali. Just nu är vi i en stad som heter Lovina och här ska vi stanna tills surflägret börjar.