Nå er jeg på mitt Asia turs siste stopp, Bangkok. Vi kom klokka 05 om morgenen med nattbuss og sov i resepsjonen frem til innsjekk klokka 10 på hostellet. Hele dagen gikk til titting på alle mulige markeder og dilldall butikker, ta båt over elven som en slags buss på vannet, se et tempel fra utsiden fordi vi var jenter og kledd usømmelig og spise lunsj i backpacker gaten Kaoh Son Road. Jeg var i svært dårlig humør hele dagen og fryktelig sliten etter dårlig søvn så første dagen var litt småkjip. Er ganske sikker på at jeg blir veldig neddfor og sliten og slapp av malaria tablettene jeg går på. Har merket ganske stor forskjell siden vi kom til Laos og frem til nå. Skal heldigvis slutte på de på søndag så da håper jeg jeg blir same old happy june all day. Kvelden var veldig koselig da. Vi er 10 stk fra studiet som er i Bangkok samtidig og flere har ikke sett hverandre på flere uker så vi hadde ei litta reunion på en resturant på kvelden. Senere dro vi til backpacker gaten igjen og drakk øl og spilte kort og flere dro ut. Natt til idag dro mine tre flotte reisepartnere hjem til Norge og det var veldig kjipt. Savner de allerede og vi har kost oss såå masse sammen!

Dagen idag har gått til at jeg og Martine, min nye reisebuddy har sjekket inn på nytt hotell og sett oss litt rundt i det nye nabolaget vårt som er syyykt me koseligere enn det forrige. Plutselig synes jeg Bangkok er koselig liksom. Hvem skulle trodd. Kvelden idag spiste vi gate mat i finstasen og dro til Above Eleven Skybar og spiste sushi og drakk "lønningspils" (idag fikk vi stipend, takk lånekassen). Det er det dyreste restaurantbesøket jeg har hatt på disse fire månedene og kom på hele 280kr, fikk helt sjokk. Helt til jeg innså at jeg hadde fått et glass vin, en drink og 6 biter sushi til utsikten av Bangkok by night. Alts kontra hjemme hvor man betaler 250kr for burger på tjuvholmen så er det jo ingenting.

Imorgen kommer to jenter til fra studiet hit og bor med oss så det gleder jeg meg til!

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Heyo from Thailand!!

Yesyes nå har vi kommet oss til Thailand der første stopp er Chiang Mai nord i landet. Vi ble tatt litt på senga da vi kom hit da hostellet vi hadde bestilt kostet 95kr natten. Svært kostbart for en gjengen backpackere på sin siste uke på tur. Meeen det var heldigvis veldig fint og rent og god stemning. Første dagen dro vi ut og spiste og dro på byen. Nattelivet her er kjent for å være veldig bra så vi dro på den mest kjente klubben her Zoe Yellow. Det var sinnsykt gøy og jeg merker at jeg kommer til å savne å rave med asiatere når jeg kommer hjem ass:(

Videre dro vi på en klubb som var åpent lenger enn til 12. Merkelig nok stenger også utesteder i Thailand tidlig, akkuratt som i resten av Sørøst-Asia. Men på denne klubben ble vi legga, og egentlig som ei litta 19 åring fikk jeg ikke komme inn fordi som vi fant ut dagen etter er det 20 års grense på alkohol her(???) velveeel avsluttet kvelden med litt nattmat og da var det en thai mann som ville tegne meg og mitt vakre ansikt. Her er resultatet (sendt 02:40 på Facebook)

Dagen etterpå dro vi til et stor tempel i fjellene, ca 45 min utenfor byen. Wat Phra Dat Doi Suthep heter det.

På kvelden dro vi på det deiligste matmarkedet noen sinne. Ahh det var foodheaven og et helt marked med forskjellige boder med typer mat. Vi spiste sushi (dæven jeg har savnet sushi), vegetar quesedilla, cheeseballs, biff, japansk burger med fritert kylling i sesam og teriyaki saus. Man kunne få amerikansk, mexicansk , fransk, Japansk, thai osv osv osv. Det var heeelt nydelig og jeg var så hyped over maten at jeg tok ca ingen bilder, dårlig blogger:( men er du i Chiang Mai en gang i livet dra på Ploen Ruedee nightmarket.

Idag skal vi videre til Bangkok med nattbuss, det gleder jeg meg ikke veldig til og hadde egt håpet at vi skulle fly, men sånn er livet i en backpacker gjeng. De andre her drar hjem på onsdag, så snart får jeg en ny reisekamerat!

Hellooo

Nu har vi vært en uke i Laos og imorgen reiser vi videre til Thailand! De siste dagene har vi vært i byen Luang Prabang og tatt livet helt med ro. Første dagen gikk vi rundt i byen som minner svært me om vår elskede Hoi An, med koselige kafeer og smågater og veldig lugn stemning. Byen er også veldig "fornuftig" og nesten alle restauranter og cafeer og barer gir en prosentandel til formål som skal gagne lokalsamfunnet et eller annet sted i Laos. Nesten alt skal environmental friendly og det er masse fokus på fair trade og lokal anerkjennelse på feks skreddersydde produkter og lignende.

Byen har én populær bar som heter Utopia med dritkul uteplass med pledd og lave bord, stearinlys og chill musikk rett ved elva. Dit gikk vi to dager og koste oss masse.

Det er ingen steder i Luang Prabang som er åpent etter 12 bortsett fra en bowlinghall langt unna sentrum. Så der drar alle backpackerne etter Utopia så det var vi også med på, fyllebowling altså.

Idag har vi vært på Kuang Sin waterfalls som er den mest kjente attraksjonen i Luang Prabang. Det var regn og overskyet da vi dro, men vi kjørte på med badetøy og god tro om å få bade littegrann. Siden det var "dårlig" vær var det ganske mange færre turister der noe som var veldig deilig, for da vi kom til fossen var det kun vi som badet. Dette ble derimot dokumentert så til de grader nøye av asiatiske turister i hopetall som tok bilder av oss i vannet. Jeg hadde min egen lille Meet&greet med over 20 (!!!) forskjellige asiatere da jeg kjapt skulle gå opp av vannet for å hente kameraet mitt. Såå nå er spørsmålet hvor mange bilder av meg i bikini fra Kuang Si Waterfalls det finnes på Facebook innen imorgen tidlig.

Siste kvelden dro vi på Luang Prabangs kjente Nightmarket for å kjøpe litt julegaver og se på livet. Har faktisk vært på en del Nightmarkets på reisen vår, men dette var nok det kuleste. Dessuten er det utefilmfestival her oppe nå så var masssse mennesker i gatene.

Tilslutt avsluttet vi kvelden på en superkoselig bar rett ved Utopia som heter Lao Friend. To unge gutter har flytter fra en fattig landsby i Nord ned til Luang Prabang for å starte en bar og sende pengene hjem for å bygge en villagebridge og forbedre den lokale skolen. Dritsøte gutter begge to. Vi likte de så godt at vi kjøpte jobb t shortene deres med kjempesøtt slagord på. Om dere noensinne er innom Luang Prabang anbefales Lao friend hvertfall veldig!

Hello fra Laos!
Siden sist har vi flydd et svært lite fly fra Siem Reap til Vientiane som er hovedstaden i Laos. Vi måtte mellomlande i en by i sør som heter Pakse for å ordne visum. Veldig spesielt at hovedstaden i et land ikke har visumkontor, men igjen så var hovedstaden veldig spesiell i seg selv. Det var rett og slett en kjedelig by. Vi hadde tenkt å dra ut om ikke på en klubb så hvertfall på en bar men, det var det dårlig med gitt. Var også nesten ingen mennesker i gatene og veldig lite spennende. Vi endte med å snakke lenge med to finske jenter på hostellet isteden. Første inntrykket av hostellet var heller ikke det beste når vi kom til dette:

Likevel var rommene helt greie, tror min standard på rom og senger å sove i har sunket betraktelig etter Koh Rong og generelt hostellene rundt om i Kambodsja. Idag morres sto vi opp kvart på syv for å ta 9 timers buss til Luang Prabang. Vi hadde egentlig tenkt å dra til backpacker stedet Vang Vieng og bli der en natt, men siden vi har så få dager igjen og er slitne av å forflytte så mye på oss og aldri slå oss helt til ro et sted bestemte vi oss for å ta resten av oppholdet i Laos i Luang Prabang. Vi har egentlig blitt frabedt å ta buss i Laos generelt fordi det er privatbusser og svært lav standard. Det fikk vi fort erfare sjæl, denne bussen har vi betalt 150 norske kroner for. Heldigvis har den aircon, det er nemlig ingen selvfølgelighet i Laos. Likevel skulle turen ta 9 timer, per akkuratt nå sitter jeg å skriver i bussen og vi er runda 12 timer og det er blitt mørkt så dette kan bli en spennende kveld. Er drittlei av å busse generelt nå, heldigvis har vi bestilt fly til Thailand på søndag. Selv om det også er litt ekkelt å fly i det landet her, men gikk fint. Foreløpig er inntrykket av Laos at det er en del fattigere og mer primitiv levestandard her. På denne lange bussturen har vi fått sett en del og det er fantastisk natur, men veldig typ vaske-klærne-i-elva primitivt. De snakker også enda dårligere engelsk her enn i Kambodsja og Vietnam og daaa erre dårlig altså. Menmen gleder meg veldig til å komme frem til Luang Prabang for der har vi bestilt en dyrt hostel (85kr natta) så gleder meg til å se det og naturen der oppe.

Heyhåå

Idag har vi vært på et av stedene jeg har hatt på bucketlisten min lenge, Ankor Wat!
Vi ble hentet av TukTuk 0430 idag morres og var og så rundt templene i 7 timer!! Så var greit slitne når vi kom hjem igjen!

Var maaassse turister selvfølgelig og alle skulle ta bilde av soloppgangen samtidig. Men det gikk egentlig greit, var en veldig fin morgen. Etter at vi hadde sett hovedtempelet ble vi kjørt til en annen del av det hellige stedet, disse templene var nesten kulere enn Ankor Wat alene. Det var massive rom og kupler laget av stein. Really impressive.

På veien møtte vi også ville apekatter og det var ganske sprøtt. De løp i store flokker langs veien liksom.

Etter en lang powernap midt på dagen på kambosjas største partyhostel (null stress) dro vi ut og spiste og dro på Siem Reap Nightmarket! Det var utrolig kult med containere stablet oppå hverandre og gjort til masse små puber og barer, litt bortenfor var det også masse boder med dilldall og is og sånn. Av alle stedene i Kambodsja jeg har vært tror jeg nok Siem Reap var der jeg likte meg best:) MEN nå er Kambodsja eventyret over og imorgen flyr jeg Hilde og Silje til Laos!! EXCITED

Dette er Hostellet vi bodde på:)

Juni out

Heyo
Nå har jeg vært i Kambodsja i en uke og tenkte å publisere ei litta sammenlikning for spesielt interesserte. Har bodd i Vietnam i 3 måneder og kun vært en uke i Kambodsja så heeelt fair er det nok ikke, men men.

1. Penger
Kambodsja er dyrere
Selv om jeg har kun vært på steder det det er masse backpackere (Phnom Penh, Sihanoukville og Koh Rong, pluss på grensa) så har jeg også bodd i en super turist by I Vietnam. Derfor er det fair å si at det meste er billigere i Vietnam, øl, mat, taxi, shampoo u name it.
Hostell og hotell er ca samme pris, men der har jeg ikke så mye ekspertise siden jeg bodde på homestays i Vietnam og hosteller i Kambodsja.

2. Fremkomstmiddel
I Kambodsja kjører de TukTuk og i Vietnam er det kun Taxi eller Uber. Uber er et mye billigere alternativt og skikkelig bra tilbud i hele Vietnam. I i Kambodsja har vi kjørt Nattbusser og langturer med selskapet Giantibis noe som er et litt dyrere alternativ enn andre selskaper, men man får så sykt det man betaler for. Det finnes så sykt mange shitty busser der ute og avstandene i Sørøst-Asia er lange. Mange busselskap stjeler fra passasjerene og aircon funker ikke osv. Lite fett når du skal sitte 10 timer i sovebuss uten toalett og aircon. Det skjedde nemlig i Vietnam og selv om aircon ble fiksa var det ikke særlig behagelig tur.

3. Valuta
Både Vietnam og Kambodsja har inflasjon i økonomien (om man kan si det) og det er mongo irriterende. Sykt uvant å operere med 100 tusner og millioner. I Vietnam bruker de vietnamesiske Dong, der 10k dong er 3 norske kroner. Dette systemet ble vi fort vant til egentlig. I Kambodsja derimot bruker de amerikanske dollar. MEN de har ikke mynter så om du skal få tilbake mindre enn en dollar får du tilbake i Khmer (kambodsjansk valuta) der 4 tusen Khmer = 1 dollar. Det blir man sikkert vant til det også men det er veeeldig irriterende når man ikke er inni det.

4. Trygghet
Jeg merket fort at jeg følte meg mye tryggere i Vietnam enn i Kambodsja. Har såklart noe å gjøre med at når man bor et sted lenge føler man at man kjenner folket bedre, men de fleste jeg reiste med kjente på det samme. Menneskene her er liksom litt mer shady og gatene er litt skumlere. Det er myye enslige menn ute i gatene, mye pga TukTuk business såklart, men likevel. Dessuten virker de ikke så opptatt av å "please" turister her og gir seg mye sjeldnere i pruting feks. Jækla kjipt for meg som er driitdårlig på å prute i utganspunktet.

5. Mat
Vietnam har større variasjon av typer mat etter min oppfatning. I Vietnam spiste vi endten Phó (nuddelsuppe med kjøtt), Cao Lau (digg), vårruller, fried rice, fried noodles, vietnamesisk pannekake, I mean the list goes on! I Kambodsja er de tradisjonelle rettene kurryer. Det er såklart et svært utvalgt av kurryer, tynne-tykke-søte-spicy-med kjøtt-uten kjøtt osv, men det er myye kurry det går i. Ikke så mye variasjon på annen typer mat. De har såklart nuddelsuppe og fried rice de også da så er ikke såå ille, men ville foretrukket vietnamesisk anyday.

Well well briefly a little comparison of two beautiful countries😎

Her er bilde av meg som spiser

Natten før vi tok båt ut til paradisøya Koh Rong bodde vi på et dødskult hostel som heter Boho hostell.

Fine bilder<334

Hostellet vi bodde på på Koh Rong het Yellow Moon og var relativt primitivt men veldig kult og avslappende vibe. Bare britiske unggutter som jobbet der, som spilte volleyball og tæna på dagene og jobbet i baren på kvelden. Hvilket liv.

Vi ble på øya i 2 netter og bodde på muligens de dårligste rommene hittil, men koste oss masse med soling, bading og båttur. Vi møtte også to norske og to svenske backpackere som vi hang en del med. På øya var det ingen minibank eller noe som helst Internett, noe som egentlig var veldig deilig og avslappende- et virkelig primitivt strandliv. Nå er jeg kommet frem til Siem Reep lenger nord i landet, etter 10 timer nattbuss. Turen gikk mye bedre enn forventet og nå er vi kommet til Cambodias biggest partyhostel. Liiitt splittede meninger om akkuratt det, men nå er vi her hvertfall. I resepsjonen i dag morres måtte vi derimot hente tingene til en jente fordi hun ville sjekke ut i hui og hast og turte ikke gå tilbake opp på rommet sitt. Hun hadde ikke nøkkel eller sko og virket helt sykt stressa, så det gjorde oss ganske stressa også, men jeg og Hilde skal hvertfall bo på 10 manns female dorm så det går så fint så!

Hello!

Nå befinner jeg meg i Sinakoukville på sørkysten av Kambosja og er nettop (as of 30 minutes ago) levert hjemme eksamen!! JESUS så digg å bli ferdig og bare kunne slappe av. Nå har jeg holdt på med den oppgaven alt for lenge og hatet den så langt inn i sjela mi.

Siden sist har jeg altså kommet meg med buss fra Phnom Phenh til sørkysten og bodd på et hostell som lå på stranda. Sov fryktelig dårlig da baren på hostellet var under bungalowene men altså kul opplevelse for det.

I Phnom Penh var vi forresten på killingsfields også, virkelig et must see for alle synes nå jeg. Senest i våres hadde vi om Røde Khmer og Pol Pot i historien så det var veldig spennende å dra til det hemmelige fengselet S21 og dødsmarkene utenfor byen, de så mange som 2 millioner mennesker skal ha blitt drept 1/4 av befolkningen i Kambodsja. Det var utrolig sterkt å se cellene og torturmetodene samt massegravene på markene. Det aller ekleste var at enda, selv om de siste menneskene ble drept i 1978 kommer det fortsatt klær og menneskeknokler opp til overflaten på dødsmarkene. Så mye at de samler inn nye bein og klesplagg hver måned, dette skjer pga regntiden og at de som ligger dypt nede i jorda kommer gradvis oppover.

Noe av det ekleste var også et tre som lå rett ved massegraven der kvinner og barn ble lagt. Treet ble brukt til å slå babyers hode imot før de ble kastet ned i massegraven til mødrene sine som lå halvdøde i etsende kjemikalier. Da jeg var ved dette treet sto en liten jente som hørte på sammen audiotour rett ved og det hele ble plutselig veldig ekte og utrolig ekkelt.

Heii fra Kambodsja!
Nå har jeg kommet frem etter 6 timer i buss. Var veldig rart å forlate Vietnam for godt idag, hjemlandet mitt de siste 3 månedene har virkelig vært sykt bra.

Til dere som leser dette og skal til Kambodsja er det overraskende lett å skaffe seg visum på grensa fra Vietnam med buss. Vi betalte 160kr for buss med Giantibis bussselskap og 30 dollar for visum på grensa og det tok seriøst no time. Ikke noe stress at all, så det var virkelig greit altsååå.
Siste kvelden i Ho Chi Minh drakk vi en krisedyr drink i Vietnams tredje høyeste bygning på skybaren sammen med to stk fra studiet som vi ikke har sett på 3 uker. Deretter tok vi ut i partygta og satt på små krakker og drakk øl til sent på kveld. Ho Chi Minh var en veldig kul by, men vi fikk ikke sett mye pga at vi enda ikke er ferdig med eksamen. Planen om å bli ferdig før vi dro gikk desverre i dass så nå er vi nødt å kjappe oss så vi kan nyte Kambodsja uten skole hengende over oss. Det blir braa

Hello!
Nå befinner jeg med i Ho Chi Minh City og har startet på et nytt eventyr på backpacking i Sørøst Asia!

De siste dagene har vært fulle av følelser og morro. Har jobbet minimalt med oppgaven og bare kost meg med venner. Har blitt en del festing rett og slett etter at vi innså at vi kun hadde noen få dager igjen sammen. På onsdag feiret vi bursdagen til en av guttene jeg bor med her nede med full vietnamesisk middag laget av hotellverten vår og hennes familie. Hele festen ble livestreamet på Facebook også, det er jo veeeldig spesielt. .Det var uansett en utrolig morsom kveld med karaoke og tilslutt avskjed med stambaren/klubben vår her nede Why Not Bar. Idag dro altså jeg og fem andre videre til HCMC og splittet oss fra de andre så har vært en veldig emosjonell og trist dag egentlig.

Da vi omsider landet i HCMC hadde vi ikke bestilt noe hostell og gikk en god stund rundt og lette før vi fant er hotell med svært små rom og skitne dynetrekk. Litt av en kontrast til villalivet de siste ukene og en brå start på backpacker livet gitt. Imorgen skal vi skrive litt på oppgaven og få sett litt av byen før vi skal videre allerede på søndag med retning Kambodsja!