Idag då lämnar jag brisbane för att åka upp till Noosa där några av mina kompisar redan är så kommer bli riktigt roligt att se dem igen! Det känns även bra att lämna denna stad när jag vaknat till ösregn. Troligen lite efter stormen som har drabbat de mer nordliga delarna av kusten... sen så insåg jag igår att det inte finns så mycket att göra här när det regnar.

Bild på dagen innans solnedgång

Vaknade tidigt (som alltid) och gick en promenad in till centrum då de var fint väder och varmt i luften! Så har man även internet överallt i denna stad vilket är jätte bra! Bara att det inte räcker till mitt hostel, haha. Så promenad blev de. Det är ett tips, för de flesta hostel säger att de har wi-Fi men det är ofta begränsat och endast i receptionen om man inte betalar. Mycket bättre att kolla om de finns något bra cafee eller liknande i närheten eller om staden har ett så slipper du lägga pengar i onödan! Skulle in till Apple för att fixa min dator och så passade jag på att kolla lite i affärer. Hittade RN jätte mysig matmarknad och affärer på gå gatan Queen street.

Sedan började de regna så satte mig på ett mysigt fik med min nyfixade dator och surfade. Där gick dagen... kom tillbaka till hostlet som hade en så passande filmkväll ordnad! Det brukar alltid vara någonting pågång på kvällarna på hostlen antingen utgångar, barrundor, myskvällar och så vidare vilket är jätte bra när maningar själv vet vad man ska göra!

Ni kanske har hört att det har varit En cyklon här på västkusten som heter Debbie. Den har orsakat översvämningar, blåst 120 km/h och då gjort att många resor men främst bussar blivit inställda. Den har nu passerat och jag känner mig så tacksam över att jag inte blivit mer drabbad än vad jag har! De som hände mig var att min buss den Brisbane till Noosa blev inställd för några sagt sedan... jag tyckte de var rätt irriterande då mina kompisars buss innan hade gått samma dag! Så fick jag stanna i Brisbane en till natt. Det var okej men ganska tråkigt då man inte kunde göra annat än att se på film hela dagen för det regnade så mycket! Dagen efter fick jag plats på en buss och dubbelkollar om den åkte hur många gånger som helst då de alltid ger så mixade signaler... men så var jag iväg!

När jag kom fram blev jag dock rätt glad att jag fått stanna för på mitt hostel, Nomads, i Noosa hade det varit kaos. Elektriciteten hade varit borta så alla hade fått gå runt med levande ljus i regnet för att se något. Alla butiker hade även varit stängda så ingen kunde köpa mat utan de gav ut Cola och bacon till alla för det var det enda de hade... där tyckte jag ändå jag hittade en mening i varför min buss var inställd! För när jag kom var allt återställt och regnat hade slutat.

Mina vänner buss hade även åkt runt i meterhögt vatten så halten av allt bagage hade blivit blött. De hade passerat bilar som var översvämmade och det hade tagit dem mer än dubbelt så lång tid med vänta och resa än tänkt! Så filmkvällar i Brisbane lät väldigt härlig i jämförelse.

Äntligen har jag lagat min dator!! Riktigt skönt att det inte var något allvarligt fel på den. Apple personalen var otroligt trevliga och snabba med att lösa problemet, var det nu var. Det betyder att jaghar tillgång till bilderna från Byron Bay nu så tänkte passa på lite i efterhand att skriva om vad jag tyckte om det.

Jag har hört så mycket gått om Byron och att alla verkar älska den staden så mina förväntningar var ganska höga. Dessvärre så var mitt första intryck ganska dåligt... låt mig måla upp det för er. Jag hade åkt en jätte trevlig men lång bussresa från Sydney till Byron, den är på ca 12 timmar. Resan sträcker sig över natten och man sover alltid lite sådär när man ligger ihopkurad över två säten på en buss. Så kom vi fram och tog en skuttle till hostlet eftersom att det ligger en bit från centrum. Vi bodde på ett ställe som heter Arts Factory och det är där som man kan förstå varför byron bay anses vara så hippie. Det regnade och vi fick lämna väskorna i ett rum innan jag skulle få checka in i mitt tält... ja de finns rum men jag skulle bo e en tipi vilket jag inte var beredd på. Arts Factory har även ödlor och kalkoner springandes överallt sen eftersom att det regnat även myggor överallt. Blöt, trött och besviken satt jag på den enda delen av hostlet som hade gratis Wi-fi och skapade mig en väldigt negativ bild av byron bay. Vilket var väldigt synd. Tolka mig inte fel nu jag kan absolut bo i tält och tycka det är jätte mysigt och bara för att alla som bor på ett ställe är väldigt alternativa och "hippie" behöver dte inte vara ett dåligt ställe, men det var inte alls det jag hade förväntat mig.

Med det sagt så ändrades min bild av Byron Bay i slutet, jag stannade på Arts Factory i några nätter tillsammans med Mojo som jag surfade med då det är deras Tipis man bor i. Sedan checkade jag in på ett annat Hostel som heter Holliday village och gud vad jag gillade det, super mysigt. Tips, Tips, Tips. Super mysigt och socialt hostel där alla rum är 4 bäddar och det jag tycker är så bra är att de endast har långbord man kan sitta vid vilket tvingar alla till att umgås med varandra.

Byron bay i sig är en jätte mysig sommar stad, det finns massvis av jätte mysiga cafeer och barer i centrum. Allt ligger väldigt centralt och nära så man kan lätt gå överallt. Där de flesta är om det är sol är stranden, det finns några olika att välja mellan. Den som är mest populär är main beach som ligger vid centrum sedan så finns det en liten strand som är fantastisk att surfa vid precis vid cape byron. Vågorna kommer in och går längs hela stranden så om man surfar kan man åka med från början till slutet om man har tur! En annan som jag och några kompisar gick till är Tallow beach som ligger lite längre bort... man går gå en bit genom skogen för att komma dit men den är jätte fin. När vi var där så var vi de enda på hela stranden och det är ingen liten strand utan den sträcker sig så långt ögat kan nå... Tips om man vill slippa alla människor men ändå ligga på en jätte härlig strand.

Igår var jag ute och åt middag med mina kompis Rachel och hennes vän som kommer här ifrån. Rachel var så gullig och hade kollat upp alla vegan restauranger här och Gud vad det finns många! Vill testa alla men har varken pengar eller tid för de, haha. Började i alla fall med att jag gick till Rachels lägenhet som hon hyr här, och otrolig som hon är hade hon stått och bakat tidigare på dagen! Den enda backpackern jag vet som skulle köpa ingredienser och baka, dessutom var de veganskt! Super gott, var en variation på snickers! Sedan så gick vill till ett ställe som heter Vege rama som ligger på den södra sidan av brisbane nära lagunen.

Maten var jätte god och mysigt ställe! Väldigt lungt men det gjorde oss ingenting. Vi hade så svårt att bestämma vad vi skulle äta så köpte in natchos mesans vi kollade över menyerna för många gånger. Slutade med att vi alla valde the black been burger och oj vad goda de va! Riktigt länge sedan jag åt en riktig burgare med "kött" sås och alla tillbehör! Var riktigt gott men man vaken så mätt! Efter bion fortsatte vi till en biograf här och såg på Skönheten och odjuret, riktig bra film! Något som kan vara bra att veta är att det är rätt dyrt med bio här... men varje tisdag är det billigare! Priset går från ca 22 dollar till 6-9 beroende på om de är en Disney film eller ej (hahha lite sjukt). Så ifall ni vill se bio gör de på tisdagar!

Jag förstår inte att det är så många som hoppar över att åka till brisbane!! Majoriteten av de som jag mötte i Surfers paradise skulle åka direkt vidare till Noosa istället för att stanna här... en miss tycker jag. Kom hit igår och det var strålande sol med 31 grader i luften, hur härligt! Brisbane är en riktig storstad lite likt Sydney till skillnad från Surfers. Som min kompis Dan beskrev det så är Surfers en liten stad med riktigt höga hus... inte så mycket mer än så. Brisbane är mer en riktig levande stad, så de e inga riktiga stränder eller så. Det dem har gjort är att de skapat en lagun istället! Hur härligt!!

Det första vi gjorde var att ta på våga badkläder och gå längs vattnet till lagunen som låg ca 20 min den vårt hostel. De finns två delar en med mer strand och en som liknar mer en pool och det är så fint! Palmer små restauranger och inte för mycket folk ändå.

Låg där hela dagen med några kompisar som jag sprang in i från Byron bay och njöt av värmen! Sen så gick vi tillbaka längs med kusten! Man kan även ta en färga gratis som går genom kanalen (de e kanalen jag menar som kusten) som går längs staden! Kanske göt det idag om vädret tillåter! Senare på kvällen mötte jag upp en kompis och hennes vän som bor här för middag och bio, mer om de senare! Kram

Ledsen för att det har ekat tomt här ett tag! De är på grund av att min dator inte har fungerat och det gör den fortfarande inte så ska fixa det i nästa storstad. Nu är jag iaf i Surfers paradise och njuter av solen som äntligen kommit! Staden i sig är verklig#n som Miami, höghus och strand, sen inte så mycket mer. Det är väldigt speciellt efter Byron bay som är en liten sommarstad och detta en stor stad. Stämningen är helt olika då Byron är väldigt chill och denna mer ruff. Har inte varit så mycket dock utan de vi har sätt är strandområdet. Det finns en gågata full med restauranger och butiker precis vid vattnet där man är mest. Sedan så sträcker sig stranden längs hela kusten!

i har ändå lyckats hitta några små mysiga restauranger med fantastisk mat bland alla stora kedjor! Ett som jag rekommenderar starkt ligger lite mer off men heter Metro caffee. Otrolig fin och god brunch mat, dom ni vet att jag älskar! Sedan idag så har vi varit på ett ställe lite mer centralt på gågatan vid stranden. Det heter latitud 28 och var jätte trevligt! Känns som ett riktigt stand hak bara att det ligger mitt på gågatan, hahah.

Metro caffee

Latitud 28

Igår var första dagen här och var jätte glad för solen sken!! Så vi låg och sola vid stranden finns massa surfare och så vilket alltid e roligt att se på. Sedan så är detta en väldigt hippi stad vilket jag inte riktigt trodde... stället som vi bor på är ganska speciellt och ligger lite utanför själva city. Verkligen en upplevelse i säg med tält, tipis, hippies, en sjö mitt i och massa olika konst och så.

Staden är ändå mysig! Har jätte långa fina stränder som inte har samma kraftiga vågor och så som bondi utan mer bad vänliga. Vilket är jätte härligt! Tyvärr så fortsatte inte badvädet in till senare på kvällen då det började ösregna men men hahah mycket varmare här ändå så det är härligt!!

Vi åkte buss igår natt från Sydney till Byron bay! Det är en bit längre än man kan tro hela 12 timmar tog resan. Den var ändå inte så farlig tycker jag! De första som hände när vi skulle stiga på var att en kille från Sverige (ni ser jag umgås bara med svenskar hahah) kom fram o sa hej så vi alla tre tog var sina två säten i bussen. Sen efter vi hade pratat ett tag kom två till killar fram som hade hört att vi pratat svenska o sa hej. Så där satt vi alla o pratade tills vi somnade senare på natten! Sen när vi vaknade var det en otroligt fin himmel och vi åkte förbi mysiga städer och havet! Det är fördelen med buss att man även på vägen får se städerna lite Men utan att stanna där!

Sista dagen för nu i Sydney! Och den bjöd på värme och sol, hur lycklig blir man inte! Vi gjorde ärenden på morgonen som att köpa ny adapter och hörlurar då båda mina slutat fungera... mindre roligt men vad gör man. Så på grund av detta har min kamera inte kunnat laddas. Istället får ni lite snaps från min dag!

Glömde nästan att de även delade ut gratis sockervadd!! Mitt på torget vid Pitt Mall. Hur glada tror ni inte vi blev, så tog var sin!! Sen fick vi äta snabbt för de smälte jätte fort i solen.

Good morgon!

Just nu sitter jag i lobbyn till Wake up då vi just checkat ut från vårt rum. Känns lite synd då det är nu som jag känner att jag börjat känna att jag kommit in i allt här. Känns lite snabbt och skulle kunnat stanna ifall inte vädret varit så.. ja... dåligt.

Sen så har vi ju träffat massa vänner här så det är synd att lämna dem men vi planerar att ses senare i april och åka ner till Melbourne vilket kommer bli sjukt kul! Men annars så hade jag bara tänkt skriva lite om detta hostel då det anses vara ett av de bästa att bo på och roligaste här i Sydney.

Negativa

Inte gratis Wi-FI på rummen endast i lobbyn och är rätt segt... då alla använder det

Väldigt mycket folk I köket, lite hyllor och bara lite utrymme

Stökigare, de städar oftare men det behövs… speciellt disken

Opersonligt då det är så mycket folk här och ingen sammanhållning på samma sätt som på Bondi backpackers

Positiva

Finns laddare och datorer att låna nere vid lobbyn

Sammarbete med en populär bar som ligger bara runt hörnet, dock gör att de blir lite mer feststämning

Centralt läge, då det ligger precis vid Central stationen

Separata dushar och toaletter för killar och tjejer