Hej igen haha lovade mig själv att jag skulle skriva lite då och få för att kunna gå tillbaka och minnas varenda dag av denna underbara resa men nej. Man lever ju i nuet och "har inte tid" att uppdatera. Klart man har tid men man prioriterar ju annat...

En tillbaka blick på halong bay. Det vackraste stället enligt mig i hela Vietnam.
Vi åkte i samlad trupp jag, Evelina, Marion, Linda och Matilda till Cat Ba tror jag det heter.
Där bodde vi på ett hotell med utsikt över hamnen. Vackert bara det. Det var helt dött på gatorna och inte många fina restauranger men mysigt med lite avkoppling.
Vi gjorde en båtutflykt dagen efter att vi kom dit.
Vi skulle då till bland annat monkeyisland och se halong bay och kajaka runt i det fina landskapet även se floating village.

Dagen började tidigt med att vi blev upplockade av en buss som körde oss till en hamn där vi satte oss tillsammans med en drös turister på en båt som först tog oss förbi "floating village"
Det är precis som det låter en slags by på vattnet. Haha otroligt! Det var som pontonbryggor med små hus uppställda på där människor bodde. Häftig grej egentligen. Det enda hemska var att på de flesta så bryggorna bodde det även hundar. Hundar som allvarligt fick röra sig på en yta av kanske 10 kvadratmeter.

Efter vi sett detta kom vi till monkeybeach.
Vi möts av apor precis där vi kliver av båten som bara väntar på att bli matade. Obehagligt tyckte jag medan de andra tjejerna tyckte man var töntig som tycker apor är liiiiite läskiga. Det går inte lång tid innan jag sen blir attackerad av en APJÄVEL.
En jättegullig liten apa som jag sa till brudarna att " den där jäveln ser opålitlig ut" haha den lilla jäveln springer mot mig så jag började sprattla medan den försökte ta tag om mitt ben och bita mig men så sprang den iväg för jag sprattlade haha. Efter det är vi nu alla lite rädda för apor.
Samma apa som attackerade mig hann attackera en annan några minuter senare. Hon hade det värre än mig då apan fick tag på henne och hade bitit henne över vristen så hon började blöda.
Nog med det vi fick bergsklättra upp för berget för att trängas med turister på alldeles för liten yta och knäppa lite bilder. Galet vackert men också det lite skrämmande då det var så brant.
Efter mobkeybeach var det vidare mot ett ställe där vi kunde hoppa från taket av båten och bada i det klara vattnet (iskallt var det). Paddlade lite kajak genom klarblå laguner och igenom grottor. Vi hade det göttt! Sedan serverades det vietnamesisk lunch på båten. Vårrullar, någon wok , ris, någon fisk meeeed mera. Efter detta var det bara att lägga sig på däck och sola för att sedan tog båten oss hemåt igen. En heldag full med skoj helt enkelt!
Nästa dag spenderade vi i cat ba uppe vid en pool med utsikt över hamnen.
Jag marre och eve bestämde oss för att åka vidare nästa dag till Hoi An medan Linda och Matilda skulle möta upp oss där senare. Mer om
Det i nästa avsnitt haha lovar att det inte kommer gå lika långt till nästa :Ddd

Vi skulle ta flyg från Sihanoukeville mellanlanda i Siem Riep och därefter till Vietnams huvudstad Hanoi'
De flesta länder här i Asien brukar ha visa on arrival.
Ska man fixa visum kan man göra det på plats,(oftast).
Som svenskar som reser in i Vietnam för första gången har vi dessutom 2veckor gratis visum. Vilket gjorde att jag och Marion valde att inte skaffa E-visa. Visum via internet som skulle kosta över 1000 spänn för vi behövde det på så kort varsel. Vi bestämde oss istället för att bara utöka visat när vi kommer till Vietnam.
Inge konstigheter tänkte vi. Fel tänkt. När vi ska checka in vårt bagage i Siem Riep säger de till oss att vi måste ha en utresebiljett för att komma in i Vietnam utan visum. Så jävla logiskt egentligen men vi förklarade för dem att vi ska utöka visumet och inte vara i landet i endast två veckor. Det gick inte att diskutera vi behövde köpa en flygbiljett ut ur landet. Evelina köper först tre biljetter via sin telefon men får ingen bekräftelse eller biljetter skickade till sin mail. Det börjar bli bråttom och vi alla står och har panik över att vi kommer missa planet vi betalat jävligt mycket för plus att vi betalt biljetter ut ur Vietnam som vi inte ens får någon jäkla bekräftelse på?!??!!!!! Pengarna hade alltså dragits men inga biljetter kom. Vilket då gjorde att vi i panik blir tvungna att köpa tre till flygbiljetter ut ur Vietnam för incheckningen stänger och vårt plan går snart. Det löste sig vi får biljetterna och hinner till flygplanet. Väl i Vietnam var det inget snack. Vi behövde inte visa upp någon utresebiljett..... de kollade på våra pass och sa "aaah swedish" stämplade i våra pass så var det bara att gå.

Vi blev snabbt haffade av någon kille när vi precis tagit vårt bagage som frågade om vi ville ha taxi. Vi har blivit vana vid att från många flygplatser så bokar man taxin via flygplatsen. Så vi sa ju bara "ja" då han hade någon typ bricka på sig. Han pekade ut och sa ställ er ute bakom taxin där så kommer taxin strax. Så kom det en bil och började packa in våra grejer i bilen och vips satt vi där och efter kom han som hjälpte oss på flygplatsen och hoppade in också. Då fattade vi att det var en svarttaxi. Vi tänkte äsch okej det blir säkert billigare så. De var två trevliga killar som var typ 130cm långa. De körde oss till vårt hotell men vi vart så jävla hasslade.
Det är svårt att byta valuta såhär varannan vecka typ.
Vi hade ju ingen aning om vad våra vietnamesiska pengar motsvarade en svensk krona osv. Jag hade växlat lite vietnamesiska pengar i Sverige och minns inte hur mycket jag växlat.
Vi betalar iallafall killarna 750 000 dong. Vilket då inte är så jäkla mycket i svenska kronor men vi åkte inte långt och taxi dagen efter lika långt ungefär kostade 70 000.
Så ja det var inte så jäkla kul.

Vi mötte upp Linda och Matilda två tjejer i Hanoi som vi hängde med där. Vi åkte till ett kvinnomuseum där man fick lära sig om kvinnor nu i Vietnam och hur deras roll i krig varit och hur slitigt och hårt de lever idag då det är vanligt att det är kvinnorna som försörjer familjen genom att sälja frukt och sånt på gator långt hemifrån och tjänar 20dollar i månaden. Helt sjukt. Så vi började köpa frukt av kvinnorna ute på gatorna efter detta. Också fick man lära sig om deras traditioner och olika "folkslag" giftemål osv. Det var intressant'

Vi gick även på bio och såg en skräckfilm. The ring. Den var så himla B. Och blev så besviken när vi skulle köpa popcorn och insåg att de bara fanns sockrade. Fifan.
Allt är sött här.

En utav kvällarna åkte vi till en känd italiensk restaurang och åt trerätters för att fira alla hjärtans dag och att vi vart på resande fot i 50 dagar redan.
Vi åt ost bricka och ricottaost inlindad i parmaskinka till förrätt. Till varmrätt delade jag och Marion på två pizzor.
En med ruccola Parma mozzarella och en med färskost fyllning och sashimilax (stavning?)
Till efterrätt choklad fondant.

Det bästa och roligaste vi gjorde i Hanoi var en streetfood-tour!
Tillsammans med Linda och Matilda bokade vi via hotellet detta. En liten man kom och hämtade oss på hotellet vid sjutiden på kvällen så började vi vår tur.
Han skulle visa oss den bästa streetfood de har i Vietnam och de traditionella maträtterna.
Så jäkla nice!!!! Det skulle vara 7 stopp med mat.
Fotade tyvärr inte allt men det var allt ifrån vårrullar båda färska och friterade, nudlar, soppor, vietnamesiskt äggkaffe och fruktsallad.
Det var galet mycket mat men så jäkla nice. Mycket av det iaf. Mycket var ganska skumt också. De använder mycket gelé i sina grejer vilket jag avskyr. Men annars var det mesta väldigt gott. Äggkaffet var verkligen himmelskt.
Det är vispad äggula med socker som blir som ett fluff ovanpå det goda kaffet i botten. Det hela blir som en efterrätt då det är så fluffigt och sött.
Vår guide var så himla gullig och berättade om Hanois historia och sagor medan vi gick mellan matställena.

Dagen efter var det upp tidigt och åka vidare mot halong bay! Det är uppåt i landet och ska vara otroligt vackert landskap. Mer om det i nästa inlägg!
Kraaaaaaaam

Vi tog minVan från Phnom Penh till Sihanoukeville.
Från Sihanoukeville skulle vi ta en färja över till ön Koh Rong som skulle vara en riktig paradisö med vita stränder osv osv.
Hon tjejen från Nederländerna vi träffade i Siem Riep berättade när vi var där att hon tänkt åka till Koh Rong men att hon ändrat sig för hon hört att många som åker dit blir sjuka. Typ magsjuka sa hon. Vi trodde väl inte riktigt på det och tyckte att man får väl passa sig lite med vad man äter för att inte bli matförgiftade.

Vi var alla supertaggade på att få sola och bada och bara njuta i någon vecka eller så.
Plus att vi skulle möta upp våra tjejkompisar! Sandra, Rebecca, Ellen, Elina och Frida i ett gäng och Emma och Linnea i ett annat.
När vi kommer fram inser vi att ön verkar vara en riktig hippieö. Det verkade inte vara många kambodjaner som bodde där. Kändes mest som ett ställe där gamla backpackers fastnat på och börjat jobba i bar/restaurang. Alla som då jobbade där gick runt och var höga precis hela tiden så det kunde bli lite svårt med kommunikationen när man skulle försöka beställa mat eller ännu bättre, när man skulle betala.

Vi hade bokat bungalow på samma ställe som Sandra och gänget. Halva deras gäng hade blivit magsjuka när de kommit till ön. Alltså inte blivit matförgiftade utan åkt på riktiga magsjukor.
Jojo ni. Det tog några dagar så hade alla på något sätt blivit sjuka. Detta hade verkligen ingenting att göra med maten då vi käkade olika och på olika ställen osv.
Någon som jobbade på ön trodde att det kunde vara kranvattnet.
Vi bodde fem stycken i vår bungalow. Det vill jag lova att det var inte så jäkla mysigt när typ alla blev dåliga.
En äcklig liten toalett i vårt avskilda badrum som bara hade typ tunna playwood-skivor som avskilde toaletten från djungeln. Det stank där inne och det var mögel på väggen bakom toaletten. Det fanns inte heller någon spolknapp på toaletten utan det stod en balja med en typ kåpa som man skulle kasta i vatten i toan. Ja och ni förstår ju hur jävla vidrigt detta var när alla var sjuka.
Duschen var ju kall som tusan också, (när jag är sjuk brukar det alltid kännas lite bättre med en varmdusch. Pfft fanns ju inte varmvatten på hela ön)
Väggarna inte gick upp hela vägen upp i taket vilket också var lite läskigt. Alla möjliga sorters djur hade kunnat komma in. Vi såg dock inte mer än ödlor och spindlar men ändå man hörde många konstiga läten om nätterna. Inte bara från djur också hörde man att många andra människor i bungalowerna intill också var magsjuka :)
haha ni förstår vilken mardröm. Usch vad jag ville hem till Sverige då. Ligga i MIN säng, sitta på min toa, duscha i min dusch. Och ligga och snacka skit med mamma i soffan.
Efter 5 nätter i äckelbungalowen. Hann vi med 2 fina stränder fest en kväll. Och det var typ det annars var vi bara sjuka.
Vi bestämde oss för att åka till grannön Koh Rong samloem som är en riiiiktig paradisö.
Mycket fräschare och helt sagolikt. Det var inte alls lika turistigt. Stranden var kritvit och kändes som potatismjöl under tårna haha så jäkla härligt!
Ön bestod mestadels av djungel vilket gjorde att man fick vandra genom djungel i kilometer så kom man till andra sidan ön och till fina stränder.
Efter vägen fanns några skyltar där det stod typ "skulle du bli biten av orm, ring detta nummer"
Haha läskigt va?!
Och typ "dont feed the monkeys"
Ormar såg vi inte, men apor! Och det känns ju mycket trevligare faktiskt.
En kväll åt vi middag på andra sidan ön och fick gå igenom djungeln när det var kolsvart. Trodde typ jag skulle dö för det var massa spindlar överallt och läskiga läten osv osv. Men vi klarade oss.
En dag gjorde vi en snorklingstur också. Härligt. Vi fick en båt för oss själva och en chaufför som körde oss till två olika "rev" men man såg inget så det var väl inte så kul men härligt att åka båt och snorkla trots det att man inte såg så mycket!

Allt som allt är jag jäkligt glad över att vi åkte till iaf Koh rong samloem tillsammans med Linnea och Emma!
Det var magiskt!

(Det krävs ganska bra internet för att lägga upp inlägg här så dom kommer lite när dom kommer...)
Vi har nu lämnat Koh rong och varit på Kambodjas fastland i några dagar i väntan på att flyga till Vietnam och Hanoi där vi är nu! Mer om det i nästa inlägg😄

Vi flög alltså till Siem riep.
Varför? För att i Siem riep ville vi besöka Angkor Wat.
Som av FN har utsätts till ett av världens kulturarv.
Vi anländer till vårt superfräsha hostel. Hamnar i ett rum med sköna tjejer (då vi oftast om det finns möjlighet väljer att boka female dorms om möjlighet finns, då det av någon anledning känns mer avslappnat)

En från tjej jag tyvärr redan glömt namnet på ifrån Nederländerna och en skön böna från USA vid namn Ruby sen den sista en liten lustigkurre från Kina som inte sa ett ord till någon. Man såg knappt skymten av henne förutom att man kunde vakna av henne på natten för hon ställt alarm och sprang upp och in i hennes lilla "locker" vi har på rummet och geggade på sig någon whitening lotion. Vi har märkt det här i Asien att bland befolkningen runt om i Asien verkar det vara en grej att vara sp blek som möjligt. I typ allt är det någon whitening effect. I solkrämerna, i ansiktskrämer i bodylotions. Allt. Hihi ganska kul ändå när än själv vill va brun.

Vi bodde i alla fall tipp topp. För att vara ett hostel dvs.
Fräscha rum, toaletter och duschar. God mat kunde man köpa där plus det fanns en pool på taket.

Samma dag som vi anländer bestämmer vi oss för att gå ner till "pub street" och äta middag då det enligt trip advisor skulle vara bra mat där. (Det var grymt)
Vi satt där ett tag och fick reda på att vår gamla klasskompis Sandra med vänner också var i siem riep så vi bestämde oss för att mötas upp och ta en drink.

Dag 1 efter vi anlänt.
Vi skulle besöka angkor wat.
Vi hade pratat ihop oss med tjejen från Nederländerna som vi delade rum med och delade en tuktuk och tur med henne över dagen. Det är som så att här hyr man en chaufför över en dag. Ingen av oss hade läst om angkor så det kan jag lova er att vi blev väldigt överraskade när vi kommer fram och får reda på att det finns helt orimligt många tempel och att ytan är ungefär 19 kvadrat kilometer. Så ja det är gigantiskt. Vår chaufför sa att vi skulle hinna se 7 tempel sen åka någonstans för att se solnedgången ut över Angkor wat. (Det största templet hallå)
Vi hann se kanske 5 olika tempel innan vi blev vrålhungriga och blev inkastade på något lunchställe vid något tempel. Det var så jävla overprise på maten menmen vi kunde inte heller gå till något annat ställe.
Efter lunchen så kommer vår chaufför och säger att vi inte kommer hinna åka förbi angkor wat men att vi kunde se det från utkiksplatsen där vi skulle se solnedgången.
Okej täbkte vi då vi började bli jäkligt trötta på att kolla på alla dessa tempel som såg i princip exakt likadana ut. (Tror jag hade uppskattat detta mer om man haft någon guide med sig)
Vi åker till utkiksplatsen och får gå upp för någon backe när vi inser att det är smockfullt.
Det är ca 200 meter lång kö för att gå upp till utkiksplatsen, vi tänkte äsch vi står kvar i kön det kanske rullar på...
Det går en halvtimme och ingenting händer.
Jag läser då på en skylt att det får Max vara 300 personer uppe på utkiksplatsen samtidigt, och det stod vakter vid entrén av utkiksplatsen och höll koll exakt på hur många det var där uppe. Klockan var bara 17 och solen går inre ner förrän 18 så vi tänkte att vi kunde stå kvar en stund till...
Tillslut kommer som en man typ fransos halvt springandes förbi kön i motsatt håll som vi stog och skrek till oss alla " ITS NOT WORTH IT, I SNEAKD IN AND THERE ARE LIKE 300 KINESE CAMPERS UP THERE AND THEY WONT MOVE THEIR ASSES UTIL THE SUN GOES DOWN! LEAVE THE LINE PEOPLE"
Vart ju lite stelt då kön bestod av typ 99% kineser som då blev irriterade på hur han utryckt sig. Haha

Vi tog hans ord och tog tuktuken hem.
Alltså besökte vi inte angkor wat. Men vi åkte förbi det! Ovh såg en massa andra tempel ju så äsch. Det är ju trots allt endast ett tempel. Kanske världens kändistema tempel. Äsch.

Phnom Penh...
Jag och Marion gick och bokade buss till Phnom Penh. Det visar sig då dagen vi reser att det var så få som bokat bussen så vi fick slås ihop med lokalbussen. Alltså får vi byta från vår luftiga fräscha buss till en liten sunkig buss helt knökfull. Och då menar jag verkligen knökfull. Hela tiden stannade bussen längs vägen och plockade upp folk. Det var cyklar på bussen, växter, stora potatissäckar/jordsäckar hundvalpar allt!!!!! Det var så fullt att folk satt i gången mellan sätena. Riktig helvetesresa i 7timmar. Det jobbigt blev då också eftersom det var en lokalbuss var folk inte så bra på engelska och de förklarade inte för oss när vi var framme i Phnom Penh. Vi hoppade iaf av när vi trodde vi typ var framme och tog en tuktuk kanske 5km eller något till vårt nya hostel.
Där också ett 6bäddars rum för endast tjejer.
När vi kommer dit var vi ensamma på vårt rum. Och när vi precis gått och lagt oss runt 22 på kvällen. Ni vet när man precis håller på att somna halv i drömmen liksom så kommer det in två tjejer. De kom in tände lamporna och pratade högt till varandra. Sedan satte de sig på en utav deras sängar och fortsatta prata högt till varandra och sket fullständigt i oss. De stängde inte ens dörren in till vårt rum från korridoren och det var värsta partyt därnere. Haha vi låter ju supertråkiga men vi var så trötta efter resan och ville bara sova och dom betedde sig så grisigt. Så tillslut frågade Evelina om de kanske kunde släcka och stänga dörren då vi uppenbarligen låg och sov. Då muttrade de lite och stängde tillslut dörren och släckte. Suck.

Vår första dag där åkte vi till killingfields och ett museum som var ett gammalt fängelse. Det var hemskt. Det var så obehagligt. Man fick öronsnäckor med en svensk guide som berättade om allt medan man gick runt hela området. Efter vägen kunde man i marken se rester utav skelett och på vissa ställen kläder som satt fast i marken. Så jäkla obehagligt. Det är ju liksom inte så längesen.
Detta var det ända intressanta vi gjorde i Phnom Penh. Annars var staden så jäkla smutsig och sunkig. Det var obehagligt att gå på gatorna och man blev hela tiden varnad att det var många som blivit rånade där osv.
Till och med vår chaufför till killingfields sa till oss att hålla koll på våra saker och stannade mitt på vägen för att byta plats på våra väskor för han var orolig att någon skulle rycka tag i våra väskor utifrån vägen.
Där stannade vi i tre nätter och nu har vi åkt vidare till en "paradis ö" Koh rong.

( har varit utan internet i väldigt många dagar nu... därav ingen uppdatering )

Vi åkte mini-van till Luang Prabang som tog kanske 4 timmar. Det var en skön färd som gick snabbt och smärtfritt. Det enda som var jobbigt var att vanen var så knökfull att man satt med väskor precis överallt men det gjorde inte så mycket.
Väl framme i Luang Prabang tog vi en tuktuk som var rätt dyr men vi hade inga andra alternativ än att ge med oss på priset han sa då vi inte hade någon aning om
Hur långt det skulle vara till vårt hotell. Han släppte av oss ca 5minuter senare vilket då inte var långt men vi orkade inte bråka om priset utan han pekade bara ner på någon gata och sa att hotellet skulle ligga där.
Vi börjar knata neråt på gatan och insåg att vi hade blivit lurade. Här låg inte vårt hotell.
Vi satte oss då på ett annat hotell och frågade om vägen. Receptionisten började skratta åt oss när vi frågade om det iaf var gångavstånd från det hotellet vi nu satt på och sa att om han var vi skulle han ta tuktuk.
Vi gick då ut till vägen igen och haffade en ny tuktuk.

Nu hade vi äntligen kommit fram och var trötta och hungriga allihopa. Vi visade upp bokningen och började dra upp passen för receptionisten här när han ser lite halvt panikslagen ut och förklarar för oss att det skett en dubbelbokning. Lugnt tänkte vi. Det är väl bara att vi får ett annat rum. Orkar inte tjafsa. Ge oss bara ett rum. Ungefär så gick tankarna, när han förklarar för oss att hotellet är fullt. Det fanns inga lediga rum.
Men han var gullig och sa åt oss att sätta och ner så skulle han försöka lösa det på något sätt.
Vi satte oss ner och någon i personalen hade den sötaste lilla valpen någonsin så det gjorde inget att vi fick vänta. Vi måste ha suttit där i kanske en timme eller något innan receptionisten sa att han hade löst det på så sätt att vi skulle få bo på hans typ fasters hotell istället. Så vi tog vårt pick och pack och fick hjälp att ta oss dit. Det låg bara fem minuter bort så det var inga konstigheter. Där fick vi bo i ett riktigt äckelrum med blå väggar och typ mögel under fönstren. Haha så jävla vidrigt men aja. Vi stod ut. Vi var ändå inte på rummet någonting i princip.

Hör i Luang prabang var det så galet många restauranger och fikaställen. Jättemysigt verkligen men lite dyrt på sina ställen.

Dagen 1 efter vi anlände så åkte vi till något som
skulle vara som en typ vattenpark. Med pooler och sånt men haha.
När vi kommer fram så var endast en pool öppen förutom barnpoolen. De andra var tömda på vatten och det var lite halv sunkigt. Äsch. Vi ville verkligen ha en pooldag så vi låg där och chillade nästan hela dagen.
Efter det gick vi upp till ett munktempel och såg på solnedgången tillsammans med typ 1000 andra turister. Såg ju inte jättemycket då vi gick ner ganska snabbt igen.
Dag 2
Åkte vi till något av det finaste vi sett. Det största vattenfallet i Asien tror jag att det är. Först gick man igenom en bear rescue park där de räddat björnar av olika anledningar men främst för de använder utrotningshotade sorter till maträtter och cirkusar bland annat. Det var iallafall många fina vattenfall men också här SJUKT MYCKET turister. Såklart. Jag och Evelina badade i det iskalla klarblå vattnet för att sedan åka tillbaka hem igen.

Nu var vi taggade på stt lämna Laos och taggade på att åka till Kambodja. Vi skulle dessutom flyga så vi var tvärtaggade. Mer om Kambodja snart!
Kram på er ❤️❤️

Dag ett Vang Vieng.
Precis runt hörnet på vårt hotel låg det massvis med fina restauranger efter vägen. Mycket grönska och berg. Det är så vackert att det är otroligt. Ser ut som på film. Befolkningen så otroligt vänliga och hjälpsamma till skillnad från i Vientiane. Det var mer turister här. Främst kineser, japaner och koreaner.
Vi satte oss ner på en restaurang där vi beställde in stora baguetter för typ 20 spänn styck. Asnice då det inte är så billigt här med mat som vi hade räknat med. Förutom på gatustånd där de grillar kycklingspett typ. Vilket ingen sv oss riktigt vågar äta då vi är rädda för att bli matförgiftade. De använder liksom samma "bestick" till den råa kycklingen de lägger på grillen som när kycklingen är klar använder de samma redskap för att läggs upp kycklingen på tallrik.
Vet inte hur petigt det är egentligen men... man orkar inte ta chansen då vi inte är kvar på ett och samma ställe i mer än typ 3 dagar ungefär.
Oavsett efter maten gick vi längs Mekong floden och spanade. Här har de byggt som små träbroar över till "andra" sidan där det fanns mycket småbarer/ restauranger osv.

Dag 2
Planerade vi att vi skulle boka en heldagstrip. Det skulle ingå zipline, tubing och "blue lagoon"
Vi var försena med att boka den dagen så vi bokade till dagen efter och gick på egen upptäcktsfärd.
Vi gick över en utav broarna över på andra sidan floden och gick emot bergen. Vi var påväg till en utkiksplats.
Vi gick till ett berg där man verkligen fick bergsklättra. Helt livsfarligt haha. Hade jag inte behövt båda händer för att dra mig upp för grenar och stora stenar så hade jag filmat detta. Det var drygt en kilometer att gå (klättra) brant uppför. När vi kom upp högst upp så kunde man klättra upp för en stor stenbumling på typ 1 kvadratmeters yta och se ut över hela Vang Vieng.
Tittade man åt höger var det bara stup 1km ner liksom. Önskar jag kunde föra över bilderna jag har i mitt eget huvud till er men jag fick sån svindel att bilderna jag tog inte blir rättvisa. Däruppe hängde vi inte länge utan klättrade ganska snabbt ner vilket var ett ännu större projekt än att komma upp vill jag lova.
Vi kom ner oskadda och dyngsura och kände oss stolta över vilket jäkla träningspass det kändes som vi avklarat.
Vi behövde nu bada. Så vi satte oss vid en bar/café vid floden och badade i den iskalla floden.
På kvällen gick vi och åt veggieburgare uppe i ett tree house för oss själva. Förstår ni hur mysigt detta är eller?!??!

Dag 3
Jag har fått in en vana att vakna typ 07.00 och somnar inte om. Skönt och oskönt jag som brukar kunna sova hur jäkla länge som helst. Idag skulle vi då föra den stora utflykten. Zipline tubing och åka till den blå lagunen. Marion vaknade och mådde riktigt dåligt så hon bestämde sig för att inte följa med. Hur tråkigt som helst men jag och Evelina drog iväg iallafall. Då började det hela med att en tuktuk hämtade upp oss utanför hotellet och vi var påväg mot första stoppet. Zipline!
Det var så jäkla härligt! Vi var en stor grupp som skulle göra detta och en hel massa instruktörer som tydligt förklarade hur allt skulle gå till väga....
"Håll högerhand här och gör såhär för att bromsa... vänsterhand håller du här och ingen annan stans. Upp med benen sitt i 90grader och bromsa ENDAST när vi ger tecken för det."
Hur simpelt som helst. Instruktörerna hjälpte oss att säkra fast oss och vi behövde inte göra något annat än att njuta av utsikten och följa de instruktioner vi fått (sitt i 90grader, håll handen där och bromsa ENDAST när instruktören ger tecken för det)
Om alla följer de enkla instruktionerna så kommer allt flyta på. Det skulle vara 10 stopp där instruktörer hakade av och i till nästa träd. Och linbanan var totalt kanske 3km lång.
Då kom vi till det att typ hälften i vår grupp var så jävla efterblivna och gjorde tyyyp allt det man INTE skulle göra! Åkte med utsträckta ben vilket instruktörerna förklarade klart och tydligt att det kan vara FARLIGT du du bryter benen mitt över knäskålarna om du bromsar försent och flyger in med fötterna före in i trädet.
Nästa person bromsar ungefär i mitten av linbanan vilket gör att det tar tvärstopp och du måste dra dig in till nästa träd vilket då självklart är jobbigt och tar en jävla tid. Det var ingen som bröt ben eller så då instruktörerna skrek på typ alla "LEGS UPP! LEGS UPP!!!!!" När de närmade sig trädet. Hur svårt kan det vara egentligen?!
Haha vid ett stopp fick jag bromsa långt tidigare för jag höll på att åka in i en tjej..... Då de inte lärde sig efter första gången de bromsat långt innan instruktören gav tecken för det.
Sista stoppet i linbanan var ett frittfall. Herregud vad härligt och läskigt det var haha.

Efter linbanan fick vi en stor lunch med Fried Rice kycklingspett och frukt. Sen skulle vi "tuba"
Tubing innebär att du sitter i en gummiring och åker med flodens strömmar längs en massa barer. Jag och Evelina var inte så sugna på detta så vi valde att paddla kajak istället vilket var underbart! 8kilometer paddling blev det. Det var så himla härligt då vi hade strömmen med oss så det gick hur lätt som helst.
Landskapen är så vackra här efter hela vägen var det höga vackra berg, kor som strövar fritt och folk som stod i floden och fiskade. När vi nästan var framme så ser vi Marion sitta på en brygga efter floden. Hon hade äntligen kommit på fötter så vi paddlade in till kanten och hon hoppade på kanoten och vi paddlade vidare en bit till.

Blue lagoon var en jäkla flopp. Eftersom det är en av de få ställerna i Vang Vieng man kan bada på så var det så mycket folk där när vi kom dit att vi knappt ville bada. Det var smutsigt och vattnet som skulle vara klarblått var verkligen äckligt. Det fanns en liten gräsplätt där man kunde sola men den var full av skräp och lite lerig. Ah en flopp helt enkelt.

Vi gick och la oss tidigt den kvällen för att dagen efter åka vidare till Luang Prabang där vi skulle tillbringa 3 nätter. Mer om det i nästa inlägg!
Kram på er

Här är det vackert vill jag lova. Vang Vieng.
Verkar vara en liiiiiten stad men mycket att göra. Mycket grönska och berg.
Vi åkte som en liten minibuss hit. Resan tog kanske 4 timmar. Jag fick sitta längst bak i bussen med allas väskor. Med allas väskor menar jag alla på hela bussens väskor. Vilket var från golv till tak så jag satt som hopklämd i ett hörn. Så fort som bussen svängde så välte väskorna över mig så tillslut fick vi lägga ut några väskor på golvet i bussen. Haha skönt var det iallafall att resan inte var så lång. Och att komma hit var helt underbart.
Inorgon är tanken att vi ska åka till en " Blue Lagoon" och bada åka Linbana och köra tubing om man ens säger så.
Ska bli intressant att se.
Sen är vi även sugna på att flyga luftballong då det är så otroligt vackert här.
Vi får se helt enkelt.

Vi gick ner till staden och in på en liten innergata och satte oss på en restaurang i en superfin trädgård.
Restaurangen var en friends international restaurang vilket betyder att det är en organisation som hjälper främst barn som hamnat på gatan eller är föräldralösa eller av andra anledningar det har gått snett för att skapa sig en framtid. I detta fall så hjälper de barn att skapa sig en framtid genom att lära dem laga mat och bli servitriser/servitörer. Plus att pengarna går till organisationen. Hur fint som helst men lite dyrare, såklart. Vi tog ett lunchpaket vilket innebar att vi skulle få in tre olika laotiska maträtter plus en efterrätt.

Det var laotiska vårrullar. De innehöll nudlar olika grönsaker och tofu. Till det någon honungs/cashewnötssås. Jag tyckte dem var goda då de var myvket smak utav koriander, chili och söta från honungen.

En curryrätt med fläsk, grönsaker, röd curry, chili, citron med ris till. Jag har lite svårt för curry men tycker "grytan" var god och väldigt smakrik.

Tredje rätten var min favorit. Det var en fiskrätt med någon vit fisk som hade ett täcke av någon sås. Går inte ens att förklara men jag tyckte såsen smakade typ kronärtskocka vilket jag inte ens tror man använder sig utav, eller har här men aja. Väldigt gott med fisk!

Efterrätten var friterad banan med något "nöttäcke" någon limedressing och vaniljglass. Det var heeeeeelt galet gott verkligen.

Vi gick även till mekongfloden. Vi ville gå hela vägen ner till den men det var som en träskdel som skulle bli jobbig stt passera över, plus att vi skulle störa för en liten unge och hans pappa som la nät i träsket.