Zara/Stradivarius

new yorker/ pull&bear

Sephora

Sista dagen blev det shopping! Gallerian vi besökte var skit stort med många favorit affärer som inte finns i Finland, dock hittade inte jag så mycket som jag trodde jag skulle. Bra för plånboken! I alla fall jätte nöjd med mina inköp!

Näst sista dagen vandrade vi över ån och började köa för att slippa till Oscar Schindlers fabrik. Där hade dom utställning om hur det var i Krakow då Tyskarna invaderat och tagit över Polen. Mycket intressant! Sedan vandrade vi runt en sista gång i judiska kvartere. Av en slump såg vi att en museum med vax figurer av kändisar så vi bestämde oss för att gå dit. Men haha vissa av dockorna likande inte alls människorna de föreställde och så var det typ 10 statyer, så inte värd pengarna även om det inte var så dyrt!

Idag hade jag en ledig dag!
Hade tid till att fixa mina fransar och efter det då jag ändå var i Närpes, så besökte jag mormor o morfar. Då jag kom hem har jag försökt fixa bort olika saker inför utbytet. Ska ta en paus från det jobbet och rensa jordgubbarna mamma köpt, mums!

På måndagen hade vi bokat en guidad tur i salt gruvan. Saltgruvan är från 1300-talet och bestod av 9 våningar var av de tre första är för turister. Befann oss 130m under jorden då vi var som djupaste. Väldigt vackert ställe!

Efter saltgruvan var vi och åt lunch. Efter att vi ätit vandrade upp till ett slott och sedan vidare till wisla ån. På kvällen var vi ute och åt som vanligt.

På söndagen hade vi en heldags rundtur bokat på Auschwitz. For iväg med buss och var framme efter mer än en timme. Spenderade ca. en och en halv timme på Auschwitz. Vi hade en jätte bra guide som berättade om allt hemskt som hänt där. Varje barack hade ett eget tema t.ex. så var en barack fylld med fångarnas tillhörigheter som glasögon och skor. Till sist gick vi in i krematoriet och gaskammaren, äckligaste känslan jag någonsin känt i mitt liv.

Efter Auswitch tog vi bussen till Auschwitz-Birkenau. Eller Auschwitz 2.

Rundturen här var helt utomhus och vi gick runt campet medan guiden berättade om det vi såg.

En upplevelse var det verkligen. Lämnades med en lite konstig känsla i kroppen efter besöket där. Kan fortfarande inte förstå att detta har hänt efter att ha läst om det i skolan, sett filmer, läst böcker och nu även besökt det största koncentrationslägret. Usch.

Är nu hem kommen från vår resa till Krakow. Tänker berätta om resan i ett par inlägg!

Första dagen gick vi bara runt och bekantade oss med staden tills vi fick checka in till vårt hotell och bla. byta om till shorts, Polen bjöd på superväder på 30 grader!

På kvällen gick vi runt i judiska kvarteret. Blev en tidig kväll då vi sovit lite natten före och även hade tidig väckning nästa dag.

Haha alltså mina fina vänner!
Igår började min dag helt vanligt. Jag gymmade på morgonen och gick en länk med hundarna. Då jag duschat och fixat mig gick jag iväg till frissan för mitt hår blev mörkare och kortare. Efter frissan gick jag en sväng via bibban för att hitta en spännande bok inför Polen-resan. Hemma chillade jag bara i sängen och kollade YouTube clips då Ellinor plötsligt kommer in och säger att vi måste åka, får ögonbindel över huvudet och ledd till bilen där Jessica också är och har också blivit "kidnappad".
Så vi kör en stund och jag och Jessica försöker spekulera vart vi är på väg. Efter en stund får vi stiga ut och ta av oss ögonbindlarna och där står resten av gänget! Haha verkligen en överraskning. De hade förberett mat och efterrätt och värmt upp bastun. Så fina vänner man har, förgyllde verkligen min dag och några dagar framåt <3

Fick äntligen en ny telefon som jag suttit och pillat med i många dagar! Det blev inga mera iPhones för mej utan denna gång blev det en Oneplus 5 och är skitnöjd med den! Förutom att jobba har jag även varit och ätit jungman pizza, umgås med vännerna och gymma så mycket jag hinner. Nu är det redan augusti och sommaren börjar sakta ta slut vilket jag tycker ät super jobbigt! Har ju knappt hunnit njuta av sommaren ännu :(
Idag är det också exakt en månad tills jag flyttar till Köpenhamn för mitt utbyte, har inte riktigt fattat ännu att jag skall dit ännu, säkert därför jag inte är så nervös ännu.

För någon vecka sedan hade jag en ledig måndag så vi bestämde oss med familjen att åka till powerpark. Rolig dag med mycket skrik.

Marknadshelgen kom och gick och min telefon var sönder så har endast dessa bilder att bjuda på! På fredagen fixade jag mej snabbt efter jobbet och åkte på förfest i Skatan till Mårten. Efter en stund där åkte vi vidare på ett annat förfest före vi for iväg till tältet! Lördagen spenderades i Kilen på släktträff och på kvällen förfestade vi hos Julia med ett gäng härligt folk! Tog taxi in till stan för att hämta ut våra biljetter och sedan fortsatte vi förfest hos mej före vi gick iväg till tältet! Riktigt bra kvällar båda två! Och på självaste marknaden gick jag nog på men köpte ändast mat och godis hehe