Vegan, Raw, Mjölkfria, Soja fria, Glutenfria och passar blodgruppsdieten blodgrupp 0


Som utlovat igår så ska ni nu här få receptet på dessa sjukt goda protein bars som jag slängde ihop. Letade först efter recept online på någon god proteinbar som också skulle vara hälsosam, vegan ok, raw helst, gärna blodgrupp 0 vänlig (enligt blodgruppsdieten), mjölkfritt och soya fritt. Hittade inga recept som verkade som om de smakade gott. De få recepten som jag nästan gillade saknade jag flera ingredienser utav här hemma också. Orkade inte gå ut och handla.

Jag öppnade skafferi lådan och började gräva fram lite olika saker. Dessa sjukt goda protein bars blev resultatet. Dem ger bra energi från bra källor, håller en belåtet mätt under hela träningen, dem tillgodoser proteinbehovet och dem håller även magen i check! Nämnde jag att dem var sjukt goda också?! Oj, ja det gjorde jag visst men det är för att ni ska förstå 😉

Ingredienser: (helst allt eko)

  • ca 2 dl Glutenfria havregryn
  • ca 1 dl mandlar
  • ca 1.5 dl dadlar
  • ca 1 dl torkade fikon
  • ca 1 dl torkade tranbär
  • ca 2-3 msk mandelsmör
  • ca 1,5 dl hampafrön
  • ca 1 msk agavesirap

Gör så här:

  1. Blanda alla ingredienser i en matberedare tills dem blivit som till ett fint pulver. Se bilderna. Degen ska klibba ihop sig när du börjar bearbeta den med händerna. Den ska ha samma konsistens som en chockladbollsdeg på ett ungefär.
  2. Forma runda bollar som du sedan börjar platt ut till små rektangulärer eller annan önskad form. In i kylskåpet i ca 2 timmar. Dem är ätbara redan på en gång men dem håller i hop lättare om de får stå i kylen ett tag innan först.
  3. Sätt gärna bakplåtspapper runt omkring som ettliter paket och förvara dem gärna i kylskåpet. Försök at tinne äta upp alla på en gång! 😊


Oh and by the way, dem är PERFEKTA att ge bort som present!!! Nä nu har jag kommit på ett recept till på proteinbars med en annan smak! Åh måste genast in i köket och göra dem. Håll utkik!!! 👍

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Dagens träning bestod av det sista Bodypump 103 passet. Kommer att sakna det lite för det var verkligen en bra release! Det enda jag inte kommer att sakna är de över 300 knäböj inkl. både stora hela och små i källaren knäböj, som man är tvungen att ta sig igenom under passet!!
Då har jag inte ens nämnt alla utfall som också gjordes 😅 hehe


Ska bli spännande att få prova den nya releasen av Bodypump 104. Den släpps redan i morgon men för mig blir det inte för ens nästa vecka. Skriver och berättar mer om den då.

By the way, dem där goda protein baren som jag gjorde idag som jag provade ut för första gången innan träningen gjorde verkligen susen. Jag blev inte hungrig men jag fick den energi jag behövde och jag vet inte om det har med dem baren att göra men jag kände mig extra stark idag! 💪🏽
Vi säger att det var mina goda protein bars som bidrog med det 😜😊
Håll utkik för receptet i morgon ☝🏼

Likes

Comments

Här sitter jag på en step bräda på gymet och ska precis köra ett bodypump pass. Nämligen det sista bodypump 103 passet för i morgon är releasen på mitt gym för Bodypump 104. Men i morgon ska jag köra ett challenge pass istället så det blir ingen bodypump 104 för mig för ens nästa vecka.

Däremot sitter jag här nu och tuggar i mig den godaste proteins ren jag någonsin ätit! Tur att jag bara tog med mig en för annars vet jag inte om jag hade kunnat hålla mig från att äta upp alla jag tagit med mig!! Jag kommer att lägga upp receptet på dem i morgon så håll utkik. Nu börjar mitt bodypump pass här så nu måste jag kila. Wish me luck 💪🏽













#träna #träning #gym #bodypump #fitness #träningsmotivation #actic #muskler #byggamuskler #viktnedgång #gånerivikt #protein #proteinbar

Likes

Comments

Contains affiliate links

Asså så underbart det är med all snö!! Jag hatar normalt sätt vintern men om jag nu måste vara tvungen och genomlida en vinter och inte få ligga på en vit strand i söderhavet med ett turkosa hav framför mig och en god paraply drink i min hand medans jag hör hur palmerna svajar i bakgrunden och vågorna vänder vid strandens kant, ja i så fall vill jag ha fullt med snö! Så där kaotiskt fullt med snö, så mycket snö så att man måste skotta sig fram till bilen. Ja då är det ok med vinter 😊

Jag hatar kyla men jag gillar ju hur mysigt det är med en härlig brasa och goda grytor som värmer en i kylan. Därför blev jag sugen på att göra min goda Vegan chili - alltså chili sin carne. Jag har lagt upp receptet på den förut och i förrgår gjorde jag typ samma chilli. Den här grytan ger en dessutom all energi och protein och långvarig mättnadskänsla som man behöver till träningen lite senare i kväll. Det står nämligen bodypump på schemat 💪

Stek upp lite gul lök och lite vitlök, hacka upp lite aubergine och champinjoner i små fina tärningar och stek det med, häll på lite röda kidney bönor, vita bönor, svarta bönor, majs. Hacka några tomater och lite röd paprika i grova bitar, släng i det, 2 paket valfri men god tomatsås, salta, peppra, lite spiskummin och lite vitpeppar, lägg i ett par lagerblad, låt puttra på låg värme och voilá!! Världens godaste vegan chili, utan kött, sin carne!

Hemliga ingredienser:

Fast här ska ni få få mina två hemliga ingredienser som ger chilin det där lilla extra som får folk att säga att dem älskar din chili fast de normalt hatar chili!! Olivolja och kanel! Japp, busenkelt! Kanelen lägger du i med dem andra kryddorna. Don't be shy! Och olivoljan ligger du i precis i slutet innan allt ska stå och puttra i minst 40 min. I´m telling ya! Dem kommer att älska det!!

Ett litet tips. Vill ni ha en skvätt gräddfil på fast ni försöker att vara all vegan and stuff. Inga problem. Köp Oatly PåMackan och lägg på som en klick. Supergott!! Yummi yummi!

Likes

Comments

Idag gick jag till Rehab till en sjukgymnast för första gången i mitt liv. Det är så här att jag i över 2 år nu har haft ganska ont i min högra höft. Området där jag har haft ont är ganska difust. Det gör typ ont i höften men inte på ett speciellt område utan mer som på en omkrets.

Jag är ju inte så gammal än att jag ska behöva ha problem med höften men eftersom både min pappa och ena av mina storasyrror har behövt operera höften på grund av artros så tog jag idag tjuren i hornet och var redo att få mitt domedags besked från sjukgymnasten. Har ju faktiskt vägt 63 kilo mer än jag gör idag och tränat jättehårt under hela min viktminskningstid. Bland annat gått med en 15 kilo tung viktväst i 2 timmar och 6 dagar per vecka så inte så konstigt att kroppen tagit lite stryk men vad gör man inte för att nå sina mål liksom.

Men jag gick därifrån lika confused som innan jag kom. Hon vet inte heller vad det är. Förmodligen ska hon skicka mig att få en röntgen för det hon tror är att det kanske är en inflammation i någon säck eller hinna som man har där inne men att en röntgen kan berätta bättre. Hur som helst ville hon att jag skulle göra strech övningar varje dag vilket är all good and fine men sen ville hon att jag inte skulle lyfta tungt på gymet när det gäller benen. Och då blev det genast mycket jobbigare!! Hon vill att jag ska lyfta lätt men med flera repetitioner och om jag tex går på någon klass som tex bodypump eller liknande och jag gör knäböj och utfall att jag inte ska ha någon vikt alls! Not så ok anymore!!

Mitt liv är över känns det som! Ska jag lyssna på henne eller inte?! Min man skällde på mig när jag sa att jag inte visste om jag tänkte lyda just den delen av ordern. Hmm få väl se om jag är så lydig som jag borde. Det här kommer inte att bli lätt. Tur att gymet är stängt ett par dagar under jul. Då får jag ju påtvingad vila 😉

Likes

Comments

Det är inte alltid jag har möjligheten att träna 2 tunga pass per dag men när jag har möjlighet till det så tar jag gärna tillfället i akt! Har vart ledig idag och träningen som utfördes i dag har vart planerad sedan förra veckan redan. Det började med ett spinningpass på lunchen och på kvällen blev det ett challenge pass. Så här har min dag sett ut i bild:

Lite barhäng innan klass nummer två började 😉:

Min pulsklocka blev i alla fall väldigt nöjd med dagens insats och det måste jag faktiskt erkänna att det är jag med 😌

Nu har jag precis fått njuta av en god vegan chili och nu ska jag lägga mig i sängen och jäsa! Ha en skön natt gott folk 😘

Likes

Comments

Vecka 5 bild 5

”I ur och skur, i snö och i slask har denna ansiktskräm verkligen visat sig vara värdig en första plats!”

Japp, nu har jag provat den i 5 veckor och jag är grymt nöjd!!!

En ärlig recension i sammarbe med Buzzador och *sponsrat av Visage d’Or








#buzzador #buzzadorkampanj #visagedor #visagedorbuzz #ansiktskräm #parabenfri #utanparabener #ingaparabener

Likes

Comments

Idag började min dag så där äckligt tidigt. 05.00 ringde det där förbaskade larmet som förföljer mig vareviga morgon! Det var dags för ett challenge pass på gymet och precis som namnet förtäljer så är det en riktig challenge. Kolla bara hur mina knän ser ut på den högra bilden 😜 En massa burpees och tung styrka blandat med tabata pulshöjare! Lite jobbigt så där kl 06.15 på morgonen när passet börjar. Om man säger på engelska: " It's not for the flint hearted!" Och det stämer så. Äter man inte frukost innan passet så dör man under passet och man orkar helt enkelt inte ta sig igenom passet men äter man frukost innan så är det en hårfin linje mellan om man ätit för mycket eller för lite. Har man ätit för mycket så mår man illa direkt med alla dem pulshöjningarna och allmänna bergochdalbanan som pulsen går och har man ätit för lite så kan man inte fokusera och koncentrera sig på att orka igenom passet för magen skriker. Man blir hungrig under ett sånt här pass. Inte alltid så lätt att pricka rätt i hur mycket man ska äta innan ett sånt här pass och jag vill ju liksom inte behöva kliva upp tidigare än kl 5! Då dör jag!

Efter gymet var jag tvungen att ta min äldsta son till strid Lindgrens Barnsjukhus i Solna för han hade en röntgen tid. Han har ju haft såna problem med smärta i sitt vänstra knä men dem hittar inget fel så nu röntgade dem höften på han. Enligt fysioterapeuten så är det tydligen väldigt vanligt att om man har ont i knät så kan det bero på något fel i höften? Vad vet jag så nu inväntar vi bara svar från det så får vi se vad dem säger

Har inte hunnit äta någon lunch för ens nu! Ja kl är strax över 15.00 typ. Är ganska hungrig nu!! Jag hade inga rester hemma och det snabbaste jag kom på att göra var denna enkla vego sallad bestående av en Orzo -Mix heter det från Zeta och det är ekologiska italienskt korn med lupinbulgur, gula linser och gröna ärtor enligt paketet. Det blandade jag ner i en sallad gjord på rödkål, sockerärtor, körsbärstomater, koriander, olivolja, rödvinsvinäger, salt och peppar och det toppades med hampafrön som är rika på protein. Mums filibaba! Gott, mättande, vego och hälsosamt! Just the way I like it!

Nä nu ska jag ta fredag och slänga mig i soffan och netflixa mig fram till mannen min kommer hem från jobbet. Hoppas ni får en härligg fredag allihopa! 😘

Likes

Comments

Tänkte att jag skulle bjuda på en sjukt god vego middag som är busenkel att göra. Den här är så god att den passar utmärkt att bjuda någon på middag med. Man kan om man inte vill äta helt vego ha kyckling, fisk eller kött som tillbehör men rätten i sig har så många smaker och nyanser att man verkligen inte behöver det. Den passar utmärkt som självaste huvudrätten.

Det här är en stor favorit hemma hos oss och både vuxna som barn älskar den. Receptet är mitt egna påhitt och normalt sätt brukar jag ha couscous som bas med nu var couscousen slut här hemma så jag provade att göra rätten med bulgur och det var lika gott det!! Ta det du gillar bäst! Låt oss sätta igång!

Ingredienser:

• Couscous eller bulgur
• 1 stor röd lök
• 1 rött äpple
• ca 1-2 dl russin
• ca 3-4 sparrisar
• feta ost gjort på get (valfritt)
• olivolja
• rapsolja att steka i
• salt och peppar
• Koriander till garnering

Gör så här:

1. Skala den röda löken och skär i små bitar. Skär sparrisen i ca 4-5 små bitar per sparris. Skär det röda äpplet i små tärningar. Hetta upp lite rapsolja i en stekpanna. Lägg i löken och börja steka den i ca 1 minut. Lägg nu i russinen och sparrisen och äpplet och stek tillsammans med löken.

2. Medans det andra steker till sig så kan du tillaga couscousen eller bulguren enligt förpackningen

3. När couscousen/bulguren är klar lägger du över det i en skål. När löken, sparrisen och russinen blivit klara ska du hälla över det och blanda runt allt tillsammans. Ringla nu över ca 2-3 msk olivolja. Tillsätt salt och peppar enligt smak och om man vill så kan man tillsätta feta osten. (Feta ost gjort på får sägs vara bättre än vanlig fetaost för dem som inte vill äta mjölkprodukter om du inte är allergisk förstås!) Garnera med koriander. Klart!

Likes

Comments

Så sjukt glad att jag kom iväg och tränade idag! Egentligen var jag supertaggad inför bodypumpen men allt eftersom de började närma sig onsdag så började mina gym homies att droppa av som smör som smälter i solen och då blev man ju lite så där mindre sugen på att gå och träna själv. Har blivit allt för bortskämd nu för tiden med att ha flera vänner och familj som alltid är med på passen på gymet.

Min man påminde mig, när jag pratade med han i telefonen att ”det är inte alla som är soldater” som mig sa han. Det uttrycket han använde gjorde mig både väldigt glad och stolt över mig själv, han ser mig som en soldat i mitt krig mot fettet men samtidigt gjorde det mig faktiskt lite ledsen konstigt nog.

Ja, alla kanske inte är soldater?! Men jag vill ju att dem ska vara det! Varför är dem inte det? Varför vill dem inte nå sina mål lika mycket som mig? Ja, nä alla är ju olika. Jag måste helt enkelt acceptera det.

Med dem tankarna i sinnet drog jag mig ner till gymet och började lyfta. Tungt dessutom! Har jag väl pallat mig dit så ska det tränas ordentligt. Tankarna om att jag var en soldat låg fortfarande i mitt sinne och grydde och nån gång i mitten under passet så insåg jag det själv att ja banne mig jag ÄR faktiskt en soldat! En redig krigare! Jag krigar för mina mål och jag låter inte småsaker komma mellan. I’m dedicated! När jag kom till den insikten så gick resten av passet som en dans på rosor 😊 Så enkelt det egentligen kan vara bara man tänker positivt!

Här får ni en bild av mitt glada tryne efter passet som illustrerar hur glad jag var av att jag gick ändå

Likes

Comments

Instagram@juliettestephen