Søndag d.10/9 havde skolen arrangeret en tur til Niagara Falls. Det er var en vild oplevelse. Det var meget smukt og byen er skør! Det er som at gå i et slags Tivoli.
Vi var der fra kl.12-18. Vi var nogle stykker der købte billetter til at komme bagved vandfaldet. Der er lavet nogle gange, så Man kan komme ned og stå lige ved siden af vandfaldet og så var der to andre 'poster' hvor man kunne se vandet ud af et hul der var lavet i forbindelse med gangene. Det er lidt svær at forklarer, men i kan se det på billederne 😊

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Jeg har søgt en praktikplads ved et dansk firma, DK Company! Jeg var til samtale torsdag d.7/9 og fik af vide at jeg ville få mere af vide i denne uge, så nu må vi se. De har et rigtigt fint showroom med brands som f.eks. Ichi, B.Young, Inwear, Martinique osv. 'Jobbet' går ud på at hjælpe dem med at pakke gamle varer ned, pakke nye varer ud og evt. være med til nogle af deres møder.
Der arbejder en dansker der også, men hun var der desværre ikke den dag jeg var til samtale. Jeg krydser mine fingre for at jeg får det! 🙏🏼

Tirsdag d.2/9 havde jeg første skoledag ✌🏼
Jeg har følgende fag:
- Avanceret Fashion Design: hvor jeg skal lave en jakke, en læderjakke og en frakke inden jul.
- Grading: hvor jeg skal graduere i hånden og forstå hvad det er man gør (på sidste semester plottede vi det bare ind i computeren)
- Fashion Illustration: hvor jeg skal lave nogle forskellige opgaver i illustrator og lave i hånden mine egen fashion modeller.
- Computer CAD Gerber: Hvor jeg skal bruge det computer program jeg også brugte på sidste semester, det bliver mit nemme kursus, for jeg har allerede været det hele igennem på sidste semester.

Jeg har fri hver fredag, så det er meget dejligt. Skolen her er mere intensiv, man har kun hvert fag ca. 1 gang om ugen, men så har man som oftest ikke tid til at lave noget i timerne, det er mest undervisning og vejledning. Så der er en masse ting der skal laves uden for skolen, men heldigvis har man også rigeligt med tid til det. Der er ikke så mange udvekslingstuderende på fashion design linjen, de fleste går på business og økonomi.

Mandag d.4.september er Labour Day i Canada, hvilket er en helligdag og de fleste ting har lukket. Derfor tog Leandra(Holland), Sherry(Roomie), Cliff(Sherry's ven) og jeg ud og vandrede ved Scarborough Bluffs. Vi startede faktisk på toppen. Der var hegn hele vejen rundt, fordi man ikke måtte gå helt ud til kanten, men da alle andre sprang over hegnet gjorde vi også. Det resulterede så i, at der 5 minutter efter stod en politibetjent, og bad alle om at komme tilbage bag hegnet. Men vi nåede at få tager nogle gode billeder 😂
Vi vandrede ned mod stranden igennem sådan et stisystem der var lavet. Det var meget smukt og vejret var også helt perfekt!
Vi sluttede dagen af med pizza og lemonade 👌🏼☺️

Fredag d.1.september flyttede jeg ind på mit værelse, hvor jeg skal bo resten af tiden. Jeg bor på 12.etage på en altan der er lavet til et værelse - lige nu er det super fint, men er lidt nervøs for vinteren 🤣 i lejlighedskomplekset er der 13 etage med penthouse lejlighed på den 13.etage. Derudover er der en tagterrasse med udendørs jacuzzi! Super lækkert 😍 Og så er der er lille fitnessrum med det mest nødvendige samt et indendørs boblebad. Jeg bor 5 minutters gang fra skolen. MAKS! Faktisk når jeg går ud af bygning hvor jeg bor, kan jeg se nogle af skolens bygninger, så det er helt perfekt! Så jeg har det godt hvor jeg er nu! Billederne nedenfor er mit værelse, stue og køkken samt min udsigt 🙏🏼

D.1. September havde vi også orienteringsdag med alle andre udvekslingstuderende, hvor vi fik en masse informationer, frokost og rundvisning på campus/skolen. Skolen er kæmpe og jeg farer vild hele tiden, men måske når jeg at lærer det inden jeg tager hjem 🤣

Videoen er fra da vi blev budt velkommen af Ryerson's internationale studie support. Kvinden 'sang' og efter gik hun rundt med et eller anden som brændte lidt og viftede med en fjer røgen på dem der stod ved siden af hende. Så vidt jeg forstod var det en form for udrensning 🤣

De første 2 overnatninger i Toronto boede jeg på Airbnb i Chinatown lige i mellem Kensington Market og Fashion District.

Jeg boede i et 3 etagers hus på et værelse. Udover det var der 5 eller 6 andre værelser, som også blevet lejet ud på Airbnb. Der var fælleskøkken og to badeværelser (det ene var rent og det andet var knap så rent), men værelset jeg boede på var fint.

Chinatown er et sjovt nabolag, Man kan gå et sted hvor alt se fint og pænt ud, og så drejer man ned af en gade og så ligner det nærmere at man er i slummen.

Kensington Market er et helt vildt sjovt sted. Der er folk fra mange forskellige kulturer. Stort set alle huse og bygninger der ligger op og ned af hinanden, i de små gader, har en form for shop. Man ser alt fra både grøntsagshandler, små cafeer og restauranter, tøjbutikker, tattovører, osteforretninger osv.

Fashion District er et sted hvor der førhen har der været en masse fabrikker og tekstilforretninger, fordi der var nemme transportmuligtheden, pga. havnen som ligger forenden af en af de store gader i Chinatown. Nu ligger der stadig et hav af små stof-forretninger, perlebutikker, skræddere osv. Noget af det ser fint ud, noget af det ligner noget billigt noget - Men måske det også har noget at gøre med området det ligger i? :D

Fredag d.1.september flyttede jeg ind på det værelse, som jeg skal bo i resten af tiden. Det ligger 5 minutters gang fra skolen. Faktisk kan jeg se nogle af skolens bygninger, når jeg går ud af døren. Så det er skønt!

Flyveturen fra Københavns lufthavn til John F. Kennedy i New York var god! Flyvet var 10 minutter forsinket, men det var til at leve med, når jeg alligevel havde over 5 timers ventetid i New York.

Lufthavnen i New York er en del større en i København. Først fik jeg af vide, at jeg skulle gå til Gate C67, så jeg tog en shuttlebus derhen, for så at få af vide, at det var ændret og jeg skulle med fra B51. Så måtte jeg tage shuttlebussen tilbage – for så at få af vide, at det var ændret til B55 (heldigvis lige ved siden af) og at flyvet var minimum 1 time forsinket. Det var ikke lige hvad jeg havde håbet på, efter at have rejst så mange timer.. Jeg sov kun 1 time på flyet fra København, fordi jeg ville være sikker på, at jeg kunne sove når jeg kom til hotellet (hvor jeg skulle være ankommet kl.00), så jeg hurtigere kunne vænne mig til tidsforskellen. Istedet ankom jeg til hotellet kl.02. Hotellet så lidt snusket ud udenfra, men værelset var fint med 2 store senge og badekar. Mit eneste problem var, at de gardiner der hang, var gennemsigtige... Og de mørklægningsgardiner som de fint havde hænge uden på, kunne kun dække noget af vinduet i hver siden. MEGET MÆRKELIGT. Men jeg fandt nogle klemmebøjler og nogle hårelastikker og bandt de to gardiner sammen på midten :D Problem solved!

Morgenen efter spiste jeg så meget morgenmad, at jeg var mæt indtil om aftenen igen! Men jeg havde heller ikke spist siden kl.16 dagen før.

Kl.11 tjekkede jeg ud fra hotellet og tog bussen ind til lufthavnen igen, for at hente Leandra (Den hollandsk pige jeg studerer med i Danmark) som landede 1,5 time efter. Vi tog en taxa sammen ind mod Toronto. Hun bor ca. 45 minutter i offentlig transport fra downtown, så vi satte hende af først og så blev jeg sat af i Chinatown, hvor jeg havde booket et værelse på Airbnb til de første par dage.

Jeg er ankommet til Toronto, og alt er gået godt!
Der kommer en lille video og billeder senere idag/imorgen, når jeg er nået frem til et sted hvor det er nemmere at sidde med computeren 😊