En fredag i Inverurie för tre veckor sedan åkte jag och Kristina till Castle Fraser. Det var ett väldigt vackert slott. Grått precis som allt annat i Skottland.

Vi gick på rundvandring inne i slottet och där blev vi bästa kompisar med guiderna som jobbade där. Guiderna var pensionerade gubbar med ett stort intresse för slottet och dess historia. Denna bilden tog vår favoritguide, han var en supertrevlig pensionerad fotograf som var extra intresserad av målningarna som finns i slottet. Om ni åker dit någon gång är mitt allra bästa tips att prata med guiderna! Vi fick veta så himla mycket intressant om personerna som bott på slottet och deras personligheter att det nästan kändes som att de fanns där fortfarande.

Vi fikade lite i slottets café och sedan gick vi omkring i slottsträdgården.

Jag köpte med mig en gul zucchini hem. Den var såklart odlad och uppväxt i slottsträdgården. Blev en alldeles utmärkt zucchini- och potatissoppa på den.

Vi var på Castle Frasers ägor i nästan fyra timmar (förmodligen en ovanligt lång vistelse) innan vi åkte tillbaka till Lornas mamma. Där åt vi skotsk husmanskost och packade ihop alla våra grejer för dagen efter flyttade vi in i våra små korridorsrum och påbörjade vårt liv som studenter vid Aberdeen University.

En torsdagsmorgon för exakt tre veckor sedan besökte jag och Kristina The Fairy Pools på Isle of Skye. Jag tänkte att vi skulle ta oss en liten titt på det hela!

Det var absolut inte som jag hade tänkt mig, men så går det väl när man planerar hela sin Isle of Skye vistelse efter bilder man sett på pinterest. Det var mäktigt och vackert, men Old Man of Storr och Fairy Hills var mycket bättre. (Jag hade trott att detta skulle bli det mest amazing på hela resan, därav besvikelsen)

Besvikelsen kanske berodde på alla jävla knott också. HERREGUD. Aldrig varit med om något värre i knottväg. Jag tror att skotska knott är mycket mer aggressiva än svenska knott. Vi blev varnade för dem innan vi åkte till Skye av minst fem skottar, men vi tänkte att vi har ju knott i Sverige också så så farligt kan det ju inte vara. Men vi hade fel. De svärmade och bet sig fast i ansiktet så fort man stannade till så det var lite svårt att njuta av naturupplevelsen. Man kan fortfarande se små prickar på mina händer efter betten.

Lyckades få till en bild utan knott vid ett vattenfall som låg närmre vägen och högre upp. Tror inte att det fallet räknas till själva Fairy Poolsen, så det kanske inte räknas.

Med brännande hud från alla knottbett tackade vi Isle of Skye för den här gången och åkte tillbaka till fastlandet, denna gången mot Fort Williams och Glennfinnan. På vägen stannade vi på en rastplats med fin utsikt och helt plötsligt började en man i kilt spela säckpipa. Mycket skotskt och härligt.

Hej hej bron som Hoqwarts express kör på i Harry Potter! Tyvärr missade vi tåget pga för många turister. Fanns inga parkeringsplatser. I och med det vandrade vi inte till den bästa utisktplatsen där man ser bron i en mer imponerade vinkel.

Det var dock en väldigt imponerande utsikt om man vände sig om ifrån bron. Glennfinnan viaduct. Så fint med bergen som möter havet <3 Efter detta körde vi bil resten av dagen med slutdestination Inverurie och Lornas mamma. Efter att ha varit på resande fot i tre dagar med mycket fysisk aktivitet och camping var det extremt skönt att ta en dusch och lägga sig i en skön säng och sova ostört i 10 timmar. Imorgon är det dags för utflykt ännu en gång! Denna gången blir det en outlander-tour med några från korridoren.

Igår fick jag hem ett fisheye-objektiv till min mobil i brevlådan. Jag och Kristina tog med det ut på långpromenad längs med floden Don. Tillsammans kollade vi på sälar i minst 40 minuter. De ser ut som mördarsniglar på långt håll. Väldigt fascinerade djur. Jag hade kunnat stå där i flera timmar och bara tittat på när de hoppar omkring och ligger och solar sig. Fick tyvärr ingen bild på dem för de var för långt bort, men jag fick en bild på ett träd som växer på ett träd (se bild nedan) och det är ju nästan lika fascinerade.

Nu kommer en till liten titt ifrån Isle of Skye (jag lovar det är slut på Isle of skye snart). Bilderna ovan är tagna från olika rastplatser som vi stannade på när vi var på väg till Portree.

På vissa ställen längs med vägen kan man parkera och sedan gå en liten promenad för att se amaaaaazing views.

Portree var det färggladaste jag skådat i Skottland. Där promenerade vi omkring och åt mat. Jag såg väldigt hikig ut.

Och tog ut pengar vid The Bank of Scotland. Fun fact om bankerna här: Det finns en bank som heter The Bank of Scotland och den har en uppsättning av sedlar, sen finns det en bank vid namn The Royal Bank of Scotland som har helt andra sedlar. Och sen finns det ju också The Royal Bank of England med ännu en unik uppsättning sedlar. Alla sedlar fungerar överallt i UK men alla ser olika ut. Varför?

När våra magar var glada och fulla åkte vi till ännu en helt fantastisk plats - Old Man of Storr. ÅK DIT ALLIHOP DET ÄR SVINFINT.

Man vandrar uppåt i ca 1 timme under väldigt varierande väderlek, tittar omkring lite och sen går man ner igen. What a view.

Alltså ser ni hur fint??? Nu kommer lite mindre fina selfies.

På kvällen åkte vi till Glennbrittle för att campa! Det är tydligen utsett till UKs vackraste campingplats och jag kan ju hålla med om att det var fint. Det låg verkligen mitt ute i ingenstans. En lååååååång smal krokig väg var den enda vägen som ledde dit och vi var helt utan täckning. Började oroa mig för hur orolig Dag kunde vara eftersom jag själv hade blivit supernojig om han utan förvarning gått off grid med "jag lever farligt" och en bild på sig själv stående på kanten av ett stup som senast skickade meddelande. Han hade såklart fattat att vi var utan täckning och campade så han var chill, så allt mitt oroande var i onödan. Som det liksom nästan alltid är när en oroar sig.

Här sov vi alltså en natt, till ljudet av regn som smattrande mot tältduken och fårens konstanta bräkande. När morgonen kom ville jag mest av allt springa upp i bergen och kasta en toffel i huvudet på närmsta får. Blev på bättre humör så fort jag fått i mig lite frukost och helt plötsligt var deras bräkande nästan behagligt igen. Nästan.

Här kommer en helt vanlig (eller inte alls vanlig) onsdag på Isle of Skye. Vi började med att leta oss fram längs med smala vägar till Fairy Hills. På väg dit stannade vi och njöt av den krispiga morgonluften och denna utsikten.

Efter någon timmes körande kom vi fram till det mest kulliga böljande gröna landskapet jag någonsin skådat. Fairy Hills, vad vackra ni är.

Vi klättrade upp till toppen av denna, eller snarare kröp för vi var så rädda för att trilla ner. Vissa delar av stigen var nästan bara stup rakt ner och som höjdrädd fegis var det ganska läskigt. Men mycket värt det.

Här ovan ser ni alltså en fett modig tjej. Dimma och åskmoln lurade över bergen i fjärran, och som vanlig i de skotska högländerna var landskapet mycket dramatiskt.

Vi tog som vanligt lite selfies

I helgen har Dag varit här och hälsat på! I lördags var vi på ett katt-café vid nämn a cat in the window café. Det är som ett helt vanlig café, fast det är fullt med katter. Himla bra koncept. Man måste förhandsboka då det är ganska lite med plats, endast 17 personer får vara där åt gången, och så kostar det 5.5 pund. Helt klart värt det eftersom katter är fantastiska.

Man fick se upp så att den laktosintoleranta katten Zeus inte snodde åt sig ens grädde.

Vi var där i en timme. Klappade lite katter, drack lite te och åt en chokladkaka som inte alls smakade choklad (den smakade bara smör och socker). Det var inte direkt en kulinarisk upplevelse, men helt klart en rolig upplevelse! De har även kitty yoga, vilket innebär att man kommer dit och dricker te och klappar katta i 30 minuter följt av en timmes yoga. Ska försöka hinna med att göra det medan jag här.

Tisdagen den 29 Augusti var en väldigt lång dag full av bilkörning. Vi körde från Inverurie till Isle of Skye och stanna på Culloden battlefield, Urquhart castle , invermoriston falls och Eilean Donan Castle på vägen. I början av färden var landskapet fyllt av fält, men när vi kom till högländerna på andra sidan av Loch Ness blev landskapet genast mycket mer dramatiskt. Som ovan, men på många ställen var bergen mycket högre.

Vi stannade och tog kort lite då och då, ifall regnet inte öste ner. Efter att vi lämnat Loch Ness var vädret nämligen mycket sämre.

Jag är väldigt glad att det klarnade upp lagom tills vi kom fram till Eilean Donan Castle. Det var dock väldigt väldigt kallt där. Efter Eilean Donan Castle var vi vrålhungriga och letade upp en bar i byn som ligger precis vid slottet.

Det var vårt första besök på en skotsk pub, och allt var väldigt exotiskt. Älskade väggen bakom oss, så himla skotsk. Vi satt där en stund och läste menyn. Vissa av sakerna förstod vi inte ens riktigt vad de innebar. Tillslut valde vi en Steak and Guinness Pie som serverades med en pastry on top. Det var förbaskat gott, ät det om ni får tillfälle!

När vi var mätta och belåtna satte vi oss åter igen i bilen. Det var ca 30 min kvar till Isle of Skye och regnet hade börjat ösa ner åter igen. Skulle vi försöka hitta ett B&B, eller skulle vi hitta en tältplats två timmar inte det skulle vara kolsvart ute? Vi bestämde oss för B&B, skruvade upp volymen på soundtracket till outlander säsong 1 och så körde vi till Isle of Skye.

Vi hamnade i ett hem där allt gick i toner av rosa och lila, hos en tant helt klädd i vitt. Jag tyckte att det var ett mycket trevligt ställe. Jag och Kristina har matchande Kari Traa underställ btw, och i dem (med kläder över såklart) gick vi på en liten promenad i området.

Det var en väldigt mysig liten landsbygd. Vi hittade en flod där vattnet hade tackat för sig några timmar tidigare. Vårt första möte med tidvatten, också hemskt exotiskt. Det var väldigt vackert med bergen som tornade upp sig i bakgrunden, floden som hade flytt och de dramatiska ovädersmolnen som kom närmre och närmre. Det smattrade mot rutan till vårt lilla rosa rum hela natten och vid klockan sju blev vi serverade frukost av den lilla vita tanten. Rostat bröd med marmelad och grekiskt yoghurt (alla äter just grekisk yoghurt här). När vi gick ut till bilen sken solen och de extremt hemska skotska knotten (mer om dem senare, har fortfarande bitmärken på händerna) åt upp oss. Det var en väldigt vacker fridfull morgon, som 10 minuter senare inte var riktigt lika fridfull längre pga nära-döden-upplevelse i en korsning som saknade sikt. Vi klarade oss tack och lov galant allihopa (bilarna också, var väl en halv meter/meter till krock) och vi spenderade resten av dagen med att köra omkring uppleva den vackraste ön jag någonsin satt min fot på.

Utbyte till Skottland

Här kommer en sammanfattning av veckan som varit! I måndags var det första skoldagen! Jag började inte förrän vid klockan två, men vid tio fick jag ett mail av min hopplösa Go Abroad Tutor att mina och Kristinas kurser inte alls var fixade (vilket vi hade trott). Det var bara att slänga sig in i duschen och rusa ner till campus för att försöka fixa det innan vår första föreläsning. Det spöregnade och vi sprang från byggnad till byggnad för att försöka hitta rätt plats och rätt person till att hjälpa oss. Det kändes ganska hopplöst när vi efter en timme bara hade skickats från person till person och byggnad till byggnad, men tillslut fick vi rätt på det och kunde skynda hem för att göra oss iordning för dagen. Hade en fem minuters paus mitt i stressen och valde att lägga dessa minuter på att ta selfies. Prioriteringar ni vet.

Vid klockan ett satt vi högst upp och längst fram i dubbeldäckaren som skulle ta oss till det stället vi ska pluggar på i höst. Det är ett campus som ligger en bit bort ifrån "riktiga" campus. Vi fick höra innan vi åkte att "det är lugnt, det går bussar dit". Problemet är bara att bussarna går jättesällan, ibland dyker de inte ens upp och om man tar bussen på morgonen så kommer man försent. Denna veckan (under loppet av tre dagar) har jag tagit bussen fyra gånger, vilket har lett till att jag kommit försent till två lektioner och fått stå ute i regnet i 50 minuter för att vänta på en buss som aldrig kom. Jag har även fått gå hem från skolan två dagar = motion. Det tar ca 52 minuter att gå hem enligt google maps. Vi visste dock inte hur mycket vi skulle komma till att ogilla bussen denna veckan när vi i måndags tog denna bilden på vår enda lyckade bussfärd.

Det var såhär vacker i Seaton Park när vi gick hem <3 Så varför klaga på bussen egentligen? Hade ju missat detta fina om den hade gått oftare.

I måndagskväll åt jag middag på en pub. Jag åt en megastor club sandwich och drack öl i sällskap med tjejerna ovan. Två av dem bor i min korridor, och en är kompis till en av dem. En svensk, två tyskar och en dansk. På en pub med ett pub quiz som nästan bara handlade om UK-relaterade saker. Vi kom sist för alla som undrar. Alla som deltog i quizet fick dock ett pris, så trots att vi bara fick 5 poäng av 30 möjliga fick vi med oss en stor Toblerone och Jelly Babies hem. Jelly Babies är en extremt konstig godis i form av små gubbar (eller ja, bebisar) som kollar konstigt på en innan man äter upp dem, med den inte alls läskiga texten "please don't bite my head off" på framsidan.

I tisdags hade vi föreläsningar hela dagen och på kvällen strukturerade jag upp mitt liv. Dagen var faktiskt inte mer spännande än så. I onsdags var jag på föreläsning, och då min förkylning från förra veckan inte velat släppa riktigt spenderade jag eftermiddagen sovandes i min säng. Ryckte upp mig lite på eftermiddagen och gick och storhandlade för 150 kronor. Det är ganska billigt här. Kokade en supergod zucchini, sötpotatis, potatis och morotssoppa och sedan var det dags för en extremt rolig grej! Jag skulle iväg och dansa skotsk folkdans! På vägen dit gick jag förbi den vackra byggnaden som ligger på campus. Under två timmar blev jag sedan snurrad och dansad med. Himla kul!

Igår invigde jag tvättstugan för första gången. Den är knallrosa och knallblå, och det kostar ca 25 kronor för en tvätt. Det enda sättet att torka kläderna på är att torktumla dem, och det kostar ca 14 kronor. Kläderna blir dock inte torra för det, utan man måste köra torktumlaren två gånger. Vissa saker är bättre i Sverige, jag har aldrig behövt betala för att få tvätta innan. Det ingår ju alltid i hyran. Men. Jäklar vad skönt det var att för första gången på flera veckor krypa ner i en nybäddad säng med nytvättade sängkläder. Det är nog bland det bästa jag vet.

Jag har inga föreläsningar på torsdagar och fredagar denna månaden, så jag spenderade gårdagen med att tvätta och städa mitt rum. Nu är heltäckningsmattan i mitt rum lite mindre äcklig och spegelbilden lite mindre suddig. Försökte även plugga lite på en av kurserna jag läser. Den handlar om svamp-infektioner och hur kroppen gör för att motverka dem och hur svampen gör för att motverka kroppens försvar. Mycket intressant! Nu är det fredag och jag ska försöka ta mig igenom resten av den föreläsningen jag började titta på igår. Första skolveckan här är sedan avslutad och den har varit ganska bra! Är så himla mycket nya intryck hela tiden vilket gör att jag nästan alltid är trött, men snart är jag väl van vid livet här också. Har haft lite hemlängtan, men ikväll kommer Dag hit så då går den nog över. Lite hemma här borta. Ha en trevlig helg alla, det ska jag ha!

Resor, Utbyte till Skottland

Vi körde längs med Loch Ness. Solen sken genom gröna lövverk och vattnet i sjön glittrade. Vår GPS hade slutat fungera på grund av dålig täckning och vi visste inte vart vi skulle mer än att vi skulle mot Invermoriston. Vi svängde av och körde fel. Vi fick vända på en grusväg mitt ute i ingenstans, men tillslut hittade vi platsen vi skulle till. Invermoriston falls. Inte alls svåra att hitta till egentligen vi hade bara förväntat oss att något så vacker skulle ligga mitt ute i ingenstans, inte så nära affär och hotell.

Det var så förbannat (ursäkta mitt språk) vackert. Förmodligen bland de vackraste platserna vi såg under vår resa. Vi var där en tisdag, och det är tydligen enbart på tisdagar som vattenkraftverket några mil upp släpper på vattnet så att fallen flödar.

Vi gick i en liten grön lummig skog tills vi kom fram till ett runt litet stenhus som fanns på en liten klippa utmed floden. Stenhuset var öppet att gå in i, och där inifrån var vyn underbar. Längre upp över floden korsar två gamla stenbroar. Vi gick såklart dit.

Utsikten var ju inte så pjåkig där heller. Den övre bilden är tagen ifrån bron som är längst bort, med andra ord bron som är på bilden under. Jäklar hörni. Det var amazing. Har bilden under som bakgrundsbild på datorn nu.

Det är ju obligatoriskt att ta selfies vid sådana här vackra platser, så det var bara att ta fram selfie-sticken och köra. Här följer därmed några bilder vi tog innan vi körde vidare från Invermoriston mot Isle of Skye.