I torsdags morse blev jag hämtad av de här två finisarna - Kristus och Lorna. Jag och Kristus har precis köpt varsitt par vandringskängor och varsitt Kari Traa-underställ, och de behövde vi ju såklart inviga! Lorna är redan proffs på allt som har med naturen att göra.

Vi befann oss i Snogeholms strövområde. Ena sekunden var det barrträd och ingen snö, medan det nästa sekund var snö och lövträd.

När vi vandrat omkring i någon timme stannade vi för att äta lunch. Drack te ur mina muminkoppar i emalj. Tyvärr håller sig inte teet varmt i dessa koppar när det är så hiskeligt kallt ute.

Lorna

Kristus med kanel-knäcke

Jag och Lorna

Sedan fick vi för oss att gå in på det här området. Med en varning för tjuren skylt. Jag är så himla mesig och gick runt med hjärtat i halsgropen.

Vi klättrade upp här för att kolla på utsikten och långt långt borta kunde vi skymta tjuren som det varnades om.

Vi fortsatte vandra omkring, och hitta denna fina trädansamlingen med en massa svamp växande på

"I didn't know fungi could be this cute"

Efter att ha vandrat en mil kom vi tillbaka till bilen och tackade Snogeholm för denna gången. Himla skönt att komma ifrån allting hemma och bara vandra omkring i naturen. Himla renande för själen.

Dag tre i Rom åkte vi sightseeing-buss och jag fick pussar på kinden

Vi hoppade av vid Colosseum

Det var ganska fett

Och sånt måste man ju föreviga

Och så måste man ju ta gulliga par-bilder också

Vi ställde oss i kön för att köpa inträde

Sedan köade vi för att komma in

Det var stort och stenigt men inte en enda gladiator i sikte

Vi promenerade runt, tittade, filmade, fotade

Sedan gick vi till foro romano och palatino

Jag var hungrig och småtjurig, men det gick över ganska snabbt. Jag var ju liksom kartansvarig, jobbigt med en tjurig sådan.

Babe

Här är jag och ett apelsinträd. I januari. I Rom.

En fågel satt väldigt bra placerad för en fin bild, så Dag passade på att fota den innan en snubbe kom och skulle skrämma iväg den. Tråkig gubbe.

Sedan kom vi fram till ett av de coolaste ställena. Utsikt över hela foro romano.

That view alltså

Och denna personen alltså <3

Sedan började det bli mörkt. Vi satte oss på bussen igen och åkte till spanska trappan. På vägen dit stannade vi och åt crepes och glass. När vi gav oss ut igen hade det börjat spöregna, så fick bara se spanska trappan i regn och mörker. Man får väl komma tillbaka och se den en annan gång helt enkelt. Vi promenerade tillbaka till hotellet, tog en powernap som varje eftermiddag och sen gick vi ut och åt. Och det var tredje dagen i Rom!

Vardag

I onsdags hade jag bjudet hem Lorna till mig för att äta scones-lunch. Snön vräkte ner utanför mitt fönster, och tillslut drällde en snödränkt Lorna in genom dörren. Jag var ganska glad över att jag fick titta på det hela inifrån och baka scones i lugn och ro.

Jag brukar alltid lägga mina scones i en muffin-form, för de blir så himla små och gulliga då. Och toppa med lite socker för att det är gott.

Lorna gav mig godkänt på bakfronten och sa att de blev perfekt halvkletiga i mitten. Tänk att man får godkänt på scones av en ifrån Skottland som är uppväxt på scones. Och lite modigt av mig att bjuda henne på scones ändå.

Vi åt dem med smör, ost, färskost och drottningsylt. Sen åt vi kex med brie och fikonmarmelad. Himla bra lunch om jag får säga det själv! Vi spenderade hela tisdagseftermiddag med att äta, prata om hur konstig man blir när tenta-pressen släpper och hur mycket tid man helt plötsligt får när det är över och hur mycket man vill göra men att man kanske gärna går och lägger sig och sover istället. Och det var den onsdagseftermiddagen!

Resa

Den andra dagen i Rom, eller snarare första hela dagen och första dagen på det nya året sov vi ganska länge. Solen sken och vi gick på frukost-jakt.

Vi kollade lite på kartan också

Vi försökte hitta något som föll oss i smaken, vilket var extremt svårt.

Till slut blev det varsin burgare ifrån burger king.

Vi åt frukost med den här utsikten i nacken. Solen sken och livet var allmänt härligt.

Sol rakt i ögonen, men man kan ju inte klaga. Solen är ju bäst <3

Dag fick rätta till mitt hår lite då och då som den snälla pojkvännen han är

Sedan spenderade vi dagen med att bara gå runt och kolla på saker.

Och så köpte vi en selfie-stick!

Selfie-stick var en förvånansvärt bra grej faktiskt!

Colosseum

Jag gick mest runt med kameran i högsta hugg ändå. Dag fick bli selfie-stick ansvarig och ansvarig för att filma små korta vloggar. Så himla roligt att ha nu i efterhand, kanske till och med något som dyker upp här en vacker dag. Vi får se.

Sedan var vi turistiga på Altare della Patria

Dag och hästen

Det var quite a view där alltså.

Efter att ha gått omkring i ett helt dygn och pekat på varenda fontän vi gått förbi och sagt "Det där är säkert Fontana di Trevi" så var vi äntligen framme vid det riktiga Fonta di Trevi.

Alltså hörnini, det var så himla vackert irl. Svårt att fånga det på bild dock. Klarblått vatten mot vitt.

Klart man måste ta bild tillsammans med Fontana di Trevi när man är i Rom.

Vi kastade ner varsitt mynt i fontänen för evig lycka och lämnade den här folkmassan bakom oss. Vi hade dock inte fattat att man var tvungen att kasta över höger axel, så vi fick komma tillbaka senare i veckan för att göra om det. Man kan ju liksom inte turn down the chance to eternal happiness bara sådär.

Sedan var det dags för glass.

Jag tog en del kokos- och en del citron-glass. Dag åt en karamell- och en granatäpple-glass. Kokosen var den BÄSTA någonsin, och karamellen nästan lika bra.

Finis

Sedan vandrade vi tillbaka till hotellet, sov lite grann och sedan åt vi svingod pizza på en resturang i närheten av hotellet.

Jag tror att stressen av tentan kom och tog mig tillslut. Har kommit in i något konstigt mående sen i söndags, som bara blev värre efter att tentan var skriven. Har gråtit flera gånger per dag, övertänker allt och lite allmänt ostabil med ångest. För att må bättre har jag lagt ner en timme varje morgon på att sminka mig, fixa håret och dricka te. Det hjälper faktiskt lite. I övrigt behöver jag nog bara varva ner lite för att må bättre igen, brukar vara det som är problemet. Igår hade jag en knopp på huvudet tills det började göra för ont, och så hade jag på mig en ny t-shirt ifrån Monki.

Jeansen är också ifrån monki, och skärpet är second hand. Det är det enda skärpet som jag någonsin köpt själv, alla mina andra skärp kommer ifrån mormors vind och är skärp som hon hade när hon var ung.

Det kändes väldigt ovant att inte vara helsvart från topp till tå, men har nog börjat anamma det här med färg lite grann. Hur färgglatt nu är med är vitt och jeans är ju dock lite oklart...

Resa

Nu är tentan över, så jag har äntligen tid för annat än plugg! Tänkte att vi börjar med att kolla på vad jag gjorde på nyårsafton. Åkte ju faktiskt till Rom då. Jag och Dag drack rom på flyget dit. Klockan tio på morgonen.

Vi kom fram vid lunchtid, så efter att ha lämnat våra väskor på hotellet gav vi oss ut i Rom! Jag var förkyld och trött, så vi gick inte särskilt långt.

Åt lunch på en liten resturang som var sådär. Var övertrött och fnissade väldigt mycket. Efter lunchen stack vi tillbaka till hotellrummet och sov. Dvs, vi SOV bort en solig eftermiddag i Rom. Men vad gör man inte för att orka med kvällen? Det var ju trots allt nyårsafton, och det vill man ju njuta av i så bra skick som möjligt.

Vi gjorde oss i ordning på kvällen. Matchade lite grann till och med. Sedan gick vi rakt igenom hela Roms innerstad, till Campo de Fiori, där vi hade bokat bord på en resturang som heter Obica. Det är en mozzarella-bar. Kan det liksom bli bättre?

Vi åt nyårsmiddag på en uteservering i Rom där vi drack vin, åt mozzarella och burrata. Drömmen ju.

Burrata . Seriöst bland det godaste jag ätit. Det är typ ett skal av mozzarella, och en mitt av stracciatella. Dvs en boll av flera olika typer av mozzarella? Så jävla gött hörnini!

Sen en mozzarella. Väldigt gott det också ju!

Jag åt en mozzarella-pizza med stracciatella-topping till huvudrätt.

När vi var mätta och belåtna gick vi mot Colosseum, men stannade vid foro romano som ligger bredvid. Där stannade vi tills det blev nytt år och vi hade fått nyårs-kyssas färdigt. Det var inte supermycket fyrverkerier, men det var en hel del lanternor som gled över himlavalvet. Så himla vackert. Sedan tog vi varandra i handen och vandrade tillbaka till hotellet, med ganska frysta tår i skorna.

Så himla bra start på det nya året, och så himla skönt att slippa all nyårs-hets som jag normalt får prestationsångest av. Nu var det bara han och jag, i Rom. Det är inte så mycket som kan gå fel då.

Vardag, Resa

Hej alla fina! Här kommer ett gäng selfies från nyårsafton. Vi var i Rom, matchade fluga med halsband och åt middag på en uteservering (!!!). Men mer om Rom senare! Tänkte bara kolla in lite snabbt medan jag dricker te och tar en plugg-paus. Kommer säkert bli lite tyst här några dagar framöver med tanke på att jag måste tentaplugga. Har prokrastinerat alldeles för mycket redan med att städa hela lägenheten, lyssnat på Flora och Frida och försökt föra över alla 1000 bilderna vi tog i Rom.

Resa

Ett hej ifrån Rom! Vi har haft det svinbra och imorgon åker vi tyvärr hem igen. Tusan.