Nu kommer det ännu ett inlägg med massor utav bilder men denna gången från Cape Reinga!

Cape Reinga är nästan Nya Zeelands nordligaste punkt och mest känd för att vara platsen där Tasmanska havet och Stilla Havet möts. Det är också en viktig plats för de troende maorierna då de döda, enligt mytologin, reser till Cape Reinga för att, genom att klättra längs rötterna på ett 800 år tamalt pohutukawa träd, återvända till sitt traditionella hemland Hawaiki genom Te Ara Wairua – "själarnas" väg. Det var i alla fall det jag lyckades klura ut om platsen på vårt godtrogna Wikipedia :) Men busschauffören berättade en liknande historia och sa åt oss att vi inte fick äta på området. Vi såg dessutom det här trädet ute på en liten klippa och det sägs vara så speciellt för att det är det enda trädet som överlevt och blommat på det området.

Cape Reinga var också ett sånt utsiktsställe som gjorde en mållös. Allting var så vackert och olikt något man sett förut.

Sista bilden är en bild på hur haven möttes. Tyvärr så var vattnet ganska lugnt och det blåste inte så mycket så mötet blev inte så skarpt men det var ändå coolt hur haven gick åt två olika håll. Allting var vackert och det spelade ingen roll åt vilket håll man kollade åt, man såg alltid någon fin vy. Om man kollade rakt ut över horisonten såg man bara vatten så långt ögat kunde nå. Det kändes som om man stod på världens ände, det fanns liksom ingenting där.

Efter att vi var ute på den här udden fick vi göra något så sjukt kul! :D De stora sandpartierna ni ser på en utav bilderna fick vi åka till och prova sandboarding - bland det roligaste och jobbigaste någonsin. det är egentligen som att åka pulka fast istället för snö på en kulle är det bara stora sandkullar. Jag tog aldrig nå bilder från de eftersom man blev så sandig och blöt men jag lyckades filma ett utav mina första åk (då jag bromsade i världens minsta backe för att jag var lite feg... ) Den finns på min Instagram, användarnamn: juliauddin, om ni vill titta :)

Uppe längs ena kusten finns det också en sjukt lång strand som kallas 90 mile beach och som använd som en väg. Det var jättekonstigt men vi fick åka längs nästan hela stranden längs med tasmanska havet. Vi fick också gå ut på stranden och kan ju säga att man hade lust att bada när man bara tittade på havet. Dock var det inte tillåtet och när jag kände på vattnet förstod jag varför, man kunde känna hur vattnet bara ville dra med en ut.

Efter att vi åkt längs med stranden var det snart dags att åka tillbaka till Paihia men vi fick stanna vid en lokal liten fiskrestaurang och åt den bästa friterade fisken jag någonsin har ätit. Skojar inte ens. Det kan ha varit bland det bästa jag ätit på den här resan hittills och jag har ätit en hel del god mat ;)

​Hela dagen var lyckad och vi kan nu typ bocka av den delen av landet (det finns nämligen inte så mycket mer än kullar och fält med kor och får där upp) Men det kanske bara är 5% av landet så ännu har vi mycket kvar att se.

Kan också nämna att vi åkte med ett lokalt företag och betalade $150 var. Då var en jättebra lunchbuffé inkluderad i priset men fish and chips fick man betala för själv om man ville. Det var den enda nackdelen med dagen, att det var dyrt, men vi tyckte ändå att det var värt det och kan säga att det passar alla åldrar och personligheter. Verkligen en sak att rekommendera om man har vägarna förbi ;)

Nu kommer det ett inlägg med massor utav bilder! Äntligen har båda bloggen och jag lyckats sammarbeta ("peppar peppar..") och så har jag fått skaffa en ny sladd till kameran och hårddisken då min slutade fungera...

Men detta inlägget blir bilder från Coromandel som vi var och campade i med vår lilla hyrda campervan :) Coromandel är både en liten stad och ett helt skogsområde med berg och jättefina vandringsstigar så det blir bilder från både och – dock inte nå bilder från själva staden då vi ändå höll oss vid kusten och naturen.

Uppe i Coromandels berg ran det hela tiden vatten i närheten av där man gick. Jag vet inte alls om det är samma ström eller om det är olika men det känns som om vi gick vid samma (den ström som vi också försökte tvätta oss i). Vatten är för mig bland det roligaste som finns att fotografera så det blev en hel del bilder på det...

Självklart fanns det stora vattenfall också men de var så långt borta eller på väldigt knepiga ställen så fick inte till någon jättebra bild :( Inte heller fick jag till några kloka bilder på utsikterna över skogen och bergen – en nackdel med att vara kort. Alltid var det någon jäkla gren som förstörde bilden eller så var det bara ingen bra vinkel... Elia eller Simon fick säkert mycket bättre bilder (de kanske hade lite bättre tålamod än jag också ... ).

Ett ställe som jag dock fick väldigt bra utsiktsbilder från var längs med vägen när vi körde från Coromandels skogspark upp till själva staden – de utsikterna gjorde oss alla helt mållösa!

Har inga ord. Tur att jag fick upp lite bilder. Det är så grön. Det är allt jag kan säga om de här utsikterna. Grönt.

När vi kom fram hamnade vi på den där sjukt fina campingplatsen som jag skrivit om tidigare. Kommer inte ihåg om jag la upp nå mobilbilder på utsikten och naturen därifrån men lägger i alla fall upp ett par kloka bilder nu istället.

Coromandel hade så mycket coolt att bjuda på och jag vill åka tillbaka om möjligheten finns. Både för att Oscar ska få se allting och så vill jag vandra en speciell vandringsled som vi inte hann med denna gången. Förhoppningsvis hinner vi med Coromandel ännu en gång jag och Oscar men det var absolut en utav mina bästa upplevelser i livet än så länge!

Som ni säkert kan tyda på titeln så har det hänt ganska mycket här nere. Vi har under den senaste veckan varit uppe i Paihia men blev inte så där jätteimponerade...

Vi kände ganska snabbt att det inte var något för oss och att vi inte skulle trivas där. Vi fick alltså komma upp med en ny plan. Ja, eller plan och plan, bara en fortsättning på vad vi skulle göra nu.

Under söndagen hände dock något som gjorde att vi faktiskt blev ganska glad över att vi befann oss i den här fina men väldigt tråkiga lilla staden.

Natten mellan lördag och söndag inträffade nämligen en stor jordbävning nere på sydöns östkust – framför allt staden Christchurch drabbades värst. Efter jordbävningen uträttades en tsunamivarning längs med hela kusten, men detta var ingenting vi märkte av över huvudtaget förens vi vaknade. När vi vaknade var båda våra mobiler fulla av meddelanden från folk som undrade om vi levde. Jättekonstigt tyckte vi som inte hade någon som helst aning om vad som hänt. Som tur var hade vi inte påverkats eller känt av varken jordbävningen eller någon risk för tsunami.

Efter händelsen kanske ni tänker att vi skulle hålla oss borta från sydön ett tag – men icke! Vi kände som sagt väldigt snabbt att vi inte skulle trivas norr om Auckland och började planera vart, när och hur vi skulle åka söderut. Vi behövde inte bara klämma in sakerna vi ändå ville göra här uppe utan vi var också tvungna att fixa läkarbesök, bankbesök, jobbsökande och skattenummeransökningar innan vi skulle åka iväg. Så under måndagen gick vi till läkaren (dyraste och bästa läkarbesöket både jag och Oscar har varit på tror jag), under tisdagen åkte Oscar själv ner till Whangarei eftersom där fanns närmaste banken och under onsdagen (vår sista dag i Paihia) åkte vi till Cape Reinga – NZ nordligaste punkt.

Cape Reinga var helt otroligt! kostade en del pengar men var helt klart värt det och dessutom kan vi nu typ bocka av den delen av landet. Ett eget inlägg kommer med det då jag vill ha med alla bilder därifrån....som jag inte lyckas få över till datorn då någonting inte fungerar. Antagligen sladden. Får köpa en ny. Fixar det....

Idag sitter vi däremot i en helt ny stad – Wellington. Vi har åkt buss hela gårdagen och hela natten och sitter just nu på McDonalds och bara är. Skit trötta är vi och väntar bara på att vi ska få checka in på vårt vandrarhem. Efter det tar planerna ungefär slut. Jag pratar med olika arbetsgivare om jobb och boende och just nu är det absoluta prion – att hitta jobb och någonstans att bo. Förhoppningsvis ska det inte ta allt för lång tid...

Det är i alla fall den uppdateringen jag har nu, trötta och utan plan för morgondagen, men glada och på äventyr! Ska försöka fixa det där med kamerasladden så det blir lite mer bilder i dessa inlägg...

Usch vad onsdag blev en dålig dag kan jag bara säga. Jag gjorde egentligen ingenting speciellt men planera att ta mig ut till flygplatsen och överraska O. Istället för att ta en SkyBus tänkte jag åka kollektivt då det skulle bli billigare. Men.... Självklart åkte jag så himla fel! Åkte till fel station med tåget så att det var sjukt långt till busshållsplatsen. Så jag fick åka tillbaka vilket bara kostade mig mer pengar och så skulle jag ju bli alldeles för sen till flygplatsen. Dessutom hade jag en sur busschaufför som släppte av mig vid inrikesflygen och inte de internationella. Det var bara så kaos.

Tillslut kom jag i alla fall fram till O som hade fått stå och vänta på mig istället för jag på han. Suck. Det var i alla fall skönt att äntligen vara tillsammans igen.

Dagen efter fixade vi massa ärenden åt O (simkort, bank, mm) och gick sedan ut och åt på burger fuel på kvällen. Goda burgare och bästa pommesen någonsin - och gjorda på sötpotatis!

Efter det gick vi tillbaka till vårt rum, kollade film och somnade då vi skulle upp supertidigt idag. Nu sitter vi på en buss påväg till Bay of Islands och Paihia! Ska bli så kul att äntligen komma upp dit! 😄

Nu ska jag inte skriva mer så att jag inte blir allt för åksjuk på dessa krigelikrok vägar 😷

Om vi fortsätter där jag slutade så börjar vi inlägget på samma strand som jag nämnde. Kvällspromenaden blev inte så lång eftersom mörkret la sig snabbt över oss. Och även fast vi inte gick så långt gick jag och Elia vilse och stranden kändes oändlig tillslut. På något sätt (tack för att Google finns 🙏🏻) så hittade vi tillbaka till vår bil.

Den natten var också den värsta hittills - ingen kunde sova klokt och alla både frös och var alldeles för varma. Usch. Så dagen efter var ingen på speciellt bra humör så jag gick till stranden själv, tränade och tog ett dopp 😌

Efter det så åkte vi in till Auckland igen och lämnade tillbaka bilen och åkte tåg in till centrala Auckland. Fun fact; Auckland har tre tåg, alltså tre tåglinjer som går fram och tillbaka + inga tunnelbanor. Alltså är inte tråg grejen här utan buss eller bil är det som gäller!

Väl inne i Auckland gick jag och Elia och checkade in på våra separata vandrarhem, simon väntade på kontoret då han skulle åka vidare till sydön under kvällen. Till lunch åt vi bland de godaste burgarna jag någonsin ätit! Burgaren själv var ungefär lika stor som hela min hand i diameter och allting var hemmagjort. De var till och med så bra att jag och Elia gick tillbaka kvällen efter och åt en till....

Det var också ungefär det vi gjorde under tisdagen, åt hamburgare. Vi fixade lite saker enskilt på förmiddagen och jag fixade t.ex. boende till mig och O som kommer idag!!!! Så kul. Han kommer direkt från Japan och vi har inte sätts på över 3 veckor. Kommer bli ett väldigt kärt återseende :D Jag sökte även lite jobb och ska boka bussbiljetter upp till Paihia på fredag. Förhoppningsvis hittar vi jobb och boende på nått sätt där uppe och annars är planen att åka lite längre söderut till ett område som heter Bay of Plenty. Där finns det väldigt mycket odlingar och mycket frukt och grönsaks planteringar. Men det är plan B.

Bild på Paihia och plan A

Så, vad händer idag (onsdag) då? Jo, jag sitter egentligen bara och väntar på O. Jag har funderat lite på om jag ska ta mig ut till flygplatsen och överraska honom då han tror att jag väntar här inne i stan, MEN... det är så dyrt att ta sig dit även om det bara är 30 min med bil :( Men överväger det ändå kanske... Får se hur det blir. Kl. här är snart 11 på förmiddagen (am som man säger här) och hans plan landar inte förens 16.30 och då ska han ta sig igenom tullen också, så jag har några timmar att slå ihjäl.

Här Auckland har de så grym shopping, eller väldigt grymma affärer i alla fall, om man går längs huvudgatan Queens street. Dock har jag inte riktigt vågat gå in i någon butik ännu för jag borde verkligen, verkligen, VERKLIGEN inte köpa något alls. Det ända jag behöver köpa är en ny tandkräm – kul grejer. Jag överväger ändå att gå in i ett par butiker och bara titta lite ;) Jag ska också försöka få upp ett inlägg med lite mer kamerabilder som jag tagit hittills. Får se vad jag hittar på för något kul.

PS.

Tänkte också säga att det här inlägget egentligen skulle kommit upp mycket tidigare men jag och bloggappen kan inte riktigt sammarbeta tillsammans. Vi ska försöka förstå oss på varandra och lyckas sammarbeta lite bättre så uppläggen ser ut och kommer upp när jag vill.

Äntligen teckning och dags för ny uppdatering. Vi stannade under tisdagen kvar på samma camping som vi sov natten innan och gick en längre tur uppe i bergen. Denna var på ca 5 h och gick nästan bara uppför i 3 h men utsikterna och naturen gjorde det, utan tvekan värt det! (Bilderna ligger dock på kameran och datorn är ännu utan batteri)

När vi kom tillbaka efter vandringen hade solen gått ner och vi var helt genomsvettiga. Dessutom hade vi då inte duschat på typ 3 dagar 😂 bredvid campingen låg en ström som man kunde vada i och där tvättade vi av oss så gott det gick. Svin kallt var det, sådär så att fötterna domnade av och började göra ont. Jag försökte göra ett tappert försök att tvätta håret men lyckades nog inte så jättebra 🙈

I samma ström tvätta vi dagen efter lite kläder men självklart började det regna när vi tvättat klart....
Vi åkte istället vidare upp till Coromandel, alltså själva staden, och körde förbi sånna sjuka utsiktsplatser att det kändes som att vi stannade efter varje sväng. Btw, vägarna här är så sjukt kurviga och vissa av vägarna är 100 vägar!!! Helt sinnessjukt.

Ett par av utsikterna 👇🏼

Ca 5 min utanför staden åkte vi in på första bästa campingplats vi hittade - vilket visade sig vara en av de sjukaste campingplatserna jag någonsin sett! Vi vart alla så chockade av utsikten och hur vackert allting var. Ofta är det svårt att placera nya Zeelands natur då allting liknar något men ändå inte. Tex så kan en utsikt likna båda gröna kullar från Storbritannien, tallskogen från Sverige, turkost vatten från Medelhavet och öar från Thailand på en och samma gång - så konstigt och vackert på samma sätt.

På campingen fanns också kök, tv-rum och duschar!!! Jag och Elia hittade ett par vinglas i ett köksskåp, utbytte en blick och gick sedan för att köpa en flaska rött 🙈 vi köpte även en köttbit och fixade en riktig lyxmiddag framför solnedgången (det var i alla fall en lyxmiddag för oss efter att ha levt på ägg, havregryn, tonfisk och potatis senaste dagarna).

Under torsdagen tog vi det mest lugnt då tröttheten kom ikapp oss lite. Vi gick en kort tur, läste mycket och bara njöt av platsen.

Idag, fredag, åkte vi upp till den lilla staden igen och tog en riktigt svensk fika på ett jättemysigt café. Så pass mysigt att jag funderar på att söka jobb där om de behöver folk.

Efter fikan åkte vi vidare till den östra kusten av den är lilla udden och hittade en mysig campingplats nära en riktigt fin strand. Här har vi nu tagit vårt första riktiga bad och legat och läst i solen. Förhoppningsvis blir det mer bad imorgon om solen ännu är framme.

Nu ska vi laga middag (tonfisk, ägg och pasta - surprise surprise) och gå en promenad på stranden innan det blir dags att sova ☺️

Så vad har hänt de senaste dagarna - vi har hyrt en bil, kört ut i någon okänd stad och upp i Coromandel bergen där vi gick på en av de korta vandringarna (bara 3,5 h 🙈)

Anledningen till att vi hyrt bil är pga av att allting var så fullbokat och dyrt. Så tillsammans blev det billigare att hyra en bil och dessutom får vi åka iväg på massa äventyr! Dock kanske det inte blir så billigt som vi trodde då typ varje ställe vi står på kostar per PERSON!! 😕

Bild på bilen vi hyrt 👇🏼

På vägen upp till berget stannade vi i staden thems där vi försökte få mer information om billiga campingplatser.

Väl uppe i bergen så åt vi lunch och sen åkte vi bort till början av en vandringsled. Vi fotograferade massvis men efter som vi bor i en bil har batteriet på datorn tagit slut 😁 så alla kamerabilder får komma upp någon annan dag.

Det skulle ta ungefär 1,5 h att ta dig upp till tre stora träd på toppen och vägen dit var inte rolig kan jag säga. Speciellt inte efter som jag har blivit genom förkyld och vi bara gick uppåt och uppåt...

Trapporna kändes oändliga ett tag men när vi kom upp var det helt klart värt det! Allting är så grönt och helt sjuka utsikter. Längs med vägen rann också en ström som det blev väldigt många bilder av (dock bara med kameran).

När vi kom upp fick vi först syn på ett träd som vi tyckte var så sjuuuukt stort!

Detta 👆🏼 var nästa träd som var ännu mycket större. Och ni kan ju gissa själv. Det tredje trädet var ännu ännu större 🙈😅 sen när vi gick förbi det där första trädet verkade det inte längre så stort.

Nu ska vi ta oss tillbaka till campingen och sova.

Hejdå ☺️💚

Senaste dagarna har varit så sjukt händelserika men internet har varit väldigt frånvarande. Kan säga att gratis Wi-Fi inte är Nya Zeelands grej. Men nu har vi fixat sim-kort så att vi kan få lite kontakt med omvärlden.

Vad har vi gjort då? Jo, vi har mest vandrat omkring på dagarna och varit uppe på vårt kontor där de hjälper oss med t.ex. jobbansökan, bankkort och massa annat. Vi vandrade bl.a. omkring i en jättefin park i onsdags och allting är så jäkla grönt här! Det är som att allting är 10 gånger grönare än i Sverige, även fast vi ännu är mitt i stan.

På onsdag kväll skulle vi egentligen äta "gratis-pizza" på vårt hostel men stämningen där var inte riktigt i våran smak. Istället gick vi komiskt nog till en irländsk pub (vi försökte hitta något lokalt men det sket sig). Dock, BÄSTA PIZZAN NÅGONSIN!! Jag överdriver inte ens, det var den bästa pizzan jag någonsin har ätit. Vi drack också resans första öl och jag hittade en ny IPA favorit. Jonas och Elia (utan S) verkade också tycka om ölen.

Under torsdagen gjorde vi ungefär liknande saker under dagen och åt lunch i samma park. Stor skillnad mot Sverige – matbutikerna har så mycket bra "färdig mat" som typ smoothies och mackor. Frukten är också sjukt god. Ännu har jag inte ätit en kiwifrukt och har nyss upptäckt att jag är för kort för att jobba med att plocka frukten (tydligen måste man vara minst 165 cm :( ) Dock så finns det ett ordspråk här som lyder "You can't learn an attitude, but you can learn a skill" – så jag kanske klara det ändå.

Under kvällen var vi på Burger and Movie-night på kontoret och fick väldens godaste burgare. Pommesen var bland det godast – en blandning av vanlig potatis och sötpotatis, mmmm..! Filmen var också sjukt bra och var tydligen en riktigt Kiwifilm, dock kommer jag inte ihåg vad den heter som allting annat. Är vi kom ut från filmen var klockan bara kvart i sju så vi irrade runt och bestämde oss för att bowla (jag kom näst sist, yay...) och ta en öl till.

Idag ska vi egentligen inte göra så mycket mer än att söka jobb och hitta boende i Auckland under den kommande veckan. Tre av oss ska stanna kvar här och vänta på Jonas som ska iväg på en Surfkurs. Jag ska dessutom vara kvar här ytterligare några dagar efter det efter som Oscar kommer från Japan den 9 November. Sen ska vi börja röra oss norrut och upp mot Bay of Islands.

Målet den här veckan är också att bada - uppdatering på det kommer!

Hejdå :*)

Äntligen framme och befinner mig just nu i Auckland. Vi kom egentligen fram redan igår men då åt vi bara mat och gick till sängs efter den långa flygresan. Jag har hittat fyra stycken medresenärer som jag hängt ihop med och alla vi bor på samma vandrarhem i tre nätter till.

Staden är så stor och Nya Zeeland är ännu så länge högt över förväntningarna - speciellt naturen! Idag ska vi ha möte hos vår organisation (goxplore) och fixa simkort, söka jobb osv. Vi ska också försöka utforska staden så gott det går.

Internet här är ännu så länge inte det lättaste att hitta så får se när jag nästa gång kan skriv. Nu blir det bara lite oklara inlägg men allting är lite oklart just nu 🙈

78 minuter kvar. 78 minuter kvar tills jag lämnar landet lagom bakom mig - i alla fall för ett litet tag.

Det här blir mitt första inlägg och en plan att på något sätt kunna dokumentera min kommande resa. London - Hongkong - och sen Auckland och slutdestinationen Nya Zeeland. Där kommer jag spendera de kommande 7 månaderna av mitt liv och förhoppningsvis blir det ett utav de bästa äventyren någonsin!

Ännu har jag ingen riktigt plan på hur jag ska dokumentera min resa men det här blir en början. Kanske går jag över till engelska. Kanske går jag över till youtube. Kanske blir det något helt annat. Men just nu avfyrar jag startskottet på min resa genom detta inlägg så att jag kan titta tillbaka.

Nu är det 71 minuter kvar...