Resor

På toppen av världens högst skyskrapa! Hur coolt?

Dom flesta aktiviteterna som vi hade tänkt göra nere i Dubai hade vi bokat några veckor innan. Burj Khalifia var en an dom. Om jag minns rätt så var vi där andra dagen på förmiddagen. Då är det minst folk och vi ville inte göra en hel dag utav det. Kändes bäst att göra bort det på förmiddagen så vi har hela eftermiddagen på oss att göra något annat. Vi var där uppe runt tio och då var det fortfarande lite disigt men det klarande upp ganska fort efter det. Tror vi var där uppe i en timme. Tror det är bäst om man bokar en tid sent på förmiddagen, då har det oftast klarnat. 828 meter hög och 164 våningar och runt 7 olika hotell. Då kan ni tänka er att det var rätt stort.

Ett måste om man besöker Dubai!

Innan jag åkte till Dubai så har många sagt till mig att jag ska vara försiktig då dom har en annorlunda syn på kvinnor och världen. Jag har även själv tänkt på det innan jag åkte, att man kanske inte ska ha på sig den kortaste kjolen eller den mest urringade tröjan och efter att ha varit där i en vecka så är det tydligt att det ska man inte heller ha.

Det här är ett väldigt känsligt ämne, speciellt då religion och kultur spelar in. Det känns väldigt fel av mig att skriva om hur det var där och döma ett helt land och en annan kultur efter bara ha varit där i en vecka. Jag anser att man måste leva och bo i en kultur innan man kan ha någon rätt att döma den. Men helt ärligt, jag har aldrig känt mig så trygg utomlands som i Dubai. Det var ingen som ropade efter en och man blev alltid behandlad med respekt. Det här med att kvinnan är ett sorts objekt som man ser ner på har jag svårt att tro utifrån det jag upplevde. Jag tror hellre att dom ser kvinnan som något mer värdefullt och jag blev behandlad på samma sett som Erik, om inte bättre. Dom tillkallade alltid med madam och öppnade alltid dörren åt kvinnan när man exempelvis ska åka taxi eller när vi kom tillbaka på hotellet.

Det är väldigt många som undrar hur man ska lä sig i Dubai då dom är väldigt strikta där. På stranden gick man i bikini och det gjorde alla förutom dom med en tro eller något annat som begränsar det.  Det var som i Sverige, många sprang i bara sport-bh och shorts eftersom det var så varmt och det verkade inte vara ett problem eller en större sak. Men en sak som jag märkte var när vi åkte direkt från stranden till Dubai Mall. Jag hade glömt att packa ner något lite mer täckande och hade en vanlig jeans kjol och ett ett linne på mig. Vanliga sommarkläder helt enkelt. Vet inte om det var för att jag tänkte extra mycket på det så att jag inbillade mig eller om det faktiskt var så att jag skulle ha valt en längre kjol eller klänning. Det kändes som att man fick några extra blickar. Men som tur var så hade jag med mig en kofta så det löste sig. Jag tror att det är viktigt att visa respekt för när man kommer till ett annat land och försöka följa deras "oskrivna regler". På samma sätt som att dom som besöker Sverige ska respektera våran kultur.

När jag är utomlands så tar jag alltid väldigt mycket bilder, speciellt nu när vi i Dubai då det finns så mycket att se. Men det ska man vara väldigt försiktig med då det är många som kanske inte vill vara med på bild, Man ska inte heller ta bilder på de som dom anser vara heligt, exempelvis moskeer. Vilket är väldigt synd då dom är så otroligt fina. Något annat som jag tänkte på när jag var där var hur rent allt var. Jag såg inte ett ändå tuggummi på marken och det fanns till och med massa arbetare som sopade och städade marken. Det ser man aldrig här i Sverige. Allt kändes väldigt nytt och allt var på sin plats.

Jag tycker Dubai är det perfekta stället att besöka om man vill på en resa där det både finns sol och bad och är samtidigt en storstad. Jag och Erik har bestämt att vi ska återvända till Dubai om 10 år då vi tror att de kommer se väldigt annorlunda ut. Dubai känns lite som en byggarbetsplats och det byggs överallt. Men med tanke på hur mycket dom har hunnit bygga på så lite tid har dom nog om 10 år hunnit med en hel del. Var ska man bo då? Dubai har som ingen centrum utan det är ett ända stort centrum. Skulle jag åka dit igen så kommer jag vilja bo på Dubai Marina eller nära Jumeriah public beach. Då är man hyfsat nära allt, stranden och shopping.

I det tidigare inlägget så nämnde jag att det är dyrt i Dubai när det kommer till framförallt kläder och det gäller även mat ibland. Men det jämnade fort ut sig då taxin var väldigt billig. Ett exempel var efter nyår då vi åkte taxi från centrum och satt fast i bilkö i ungefär en timme. Hela den resan gick på 200 svenska kronor. 200 kronor var det absolut högsta summan vi betalade under hela resan för taxin. Ofta kostade det runt 70 kronor och delar man det på två är det inte speciellt mycket för taxi.

Jag och Erik tog tåget in till Göteborg igår kväll och sedan flygbuss ut till Landvetter för att sova över där. Det blev en tidig morgon och flyget gick strax efter sju imorse. Runt tio så var vi hemma i Umeå igen.

Dessa två veckor som jag har varit borta känns som en månad. Sista veckan har jag varit nere i Trollhättan hos Erik. Dock åkte både jag och Erik på förkylning då vi kom hem så vi har inte gjort jätte mycket. Det blev en sväng till Göteborg och Kungsbacka en dag för lite shopping och sen inte så mycket mer.

Känns ganska skönt att vara hemma och komma tillbaka till rutiner. Vill bara bli fullt frisk så jag kan komma igång med träningen igen. Det behövs verkligen efter dessa två veckor.

Resor

Ni har väl hört om världens största köpcentrum? Den har en golvytan som är större än över 50 fotbollsplaner och innehåller 1200 butiker. Jag hade sparat väldigt mycket pengar för att kunna shoppa där. Men vet ni vad, jag köpte ingenting. Det fanns så mycket butiker men allt var väldigt dyrt. Jag kan tänka mig att om man har en obegränsad budget så finner du världens bästa shopping där. Det fanns butiker som Chanel, Fendi, LV och Chloe men det fanns är butiker som HM, Pull and bear och Stradivarius men det var såklart dyrare än i Sverige. Jag hittade såklart saker som jag ville ha men dom flesta var bara inte värt priset.

Men trots det så var det väldigt kul att gå runt där. Åtta timmar gick väldigt fort och det finns så mycket att se. Vill man åka skridskor så kan man göra det, vill man se hajar och krokodiler så kan man göra det och vill man åka upp i världens högsta skyskrapa så kan man göra det. Sedan är det såklart kul att kolla på alla människor. För man ser så otroligt många människor så har så extremt mycket pengar. Människor som har en egen chaufför och egna uppassare och människor som handlar på Chanel som vi handlar på HM. Det känns som på film. Vi har det väldigt bra i Sverige men det finns människor som har det så mycket bättre och där var det väldigt tydligt.

Men sammanfattningsvis så är det nog det coolaste ställen som jag har besökt om skulle jätte gärna vilja åka dit igen.

Resor

Nu har jag varit i Sverige i lite mindre än en vecka. Har dock inte kommit hem ännu utan just nu befinner jag mig hemma hos Erik i Trollhättan. Jag har haft en väldigt bra resa och jag har fått se och göra väldigt mycket.

Resan till Dubai gick väldigt bra och vi var framme på hotellet runt 24.00 svensk tid. Så första dagen var vi ganska trötta då vi inte hade fått speciellt mycket sömn. Så vi bestämde oss för att ta en taxi till Jumeriah public beach och äta frukost och sedan ligga på stranden och sola.

Vädret var ganska dåligt på morgonen och det var väldigt dimmigt och disigt. Så vi bestämde oss för att ta en promenad längs stranden för att hitta en frukost ställe. Det blev våfflor och smoothie på Park House. Super gott men kanske inte riktigt värt pengarna. I Dubai var det mest dyrare i än i Sverige. Förutom taxin som var väldigt billig. Efter frukosten så tog vi en promenad tillbaka. Solen hade kommit fram och vi låg på stranden en stund innan det blev dåligt väder igen. Så vi bestämde oss att åka till Dubai Mall och ta en hel dags shopping. Då köpcentrumet är världens största så är det helt omöjligt att gå igenom allt på en hel dag. Vi gick runt i åtta timmar och gick vilse ett antal gånger. Sedan tog vi taxin hem till hotellet och gick och lade oss runt nio- tio på kvällen vilket är runt klockan 18.00 svensk tid.

Dagen är äntligen här!!! Idag åker jag och Erik till Dubai. Jag har inte riktigt förstått det ännu. Men det ska bli super skönt att komma bort ett tag speciellt efter en väldigt tung termin.

I skrivande stund sitter jag i skycity på Arlanda och väntar på Erik. Vi ska ta något att äta och tippar nog på att det blir olearys som vanligt... haha. Klockan tre tar vi flyget till Dubai så vi är där vid 22.00 svensk tid, så det tar ungefär 7 timmar. Vi blir därborta i en vecka och sedan spenderar jag ytligare en vecka hemma hos Erik.Tror detta kommer bli världens bästa jullov.

Hej på er!

Förra veckan var jag och mitt UF-företag på ett frukost event med Venture Cup på Köksbaren. Vi har under några månader varit med och tävlat med vår affärside mot riktiga företag. Vi har lärt oss att pitcat på deras workshop och vi har även pitchat inför en jury. Det var väldigt lärorikt och super kul! Det är även jätte kul att bara på några månader så kan man se en stor skillnad på vårt företag och hur vi bemöter kunder.

På frukosten annonserade dom de top 20 idéerna i Sverige varav fem var från Västerbotten. Tyvärr så vann vi inte. Men det hade vi inte heller räknat med. Vi har lärt oss väldigt mycket vilket är en vinst för oss.

Frukosten var dessutom super god! Det bjöds på juice, kaffe, bröd, yoghurt, äggröra och mycket mer.

Allmänt, Vardag

Hej på er! Det var längesen jag var inne här. Senaste månaden har jag haft fullt upp och varit väldigt stressad av allt arbete som jag har i skolan och jobbet. Dock så har jag bara haft ett prov sedan jag började trean och knappt någon inlämning alls vilket känns jätte konstigt. Jag menar i tvåan drunknade jag bokstavligt talat i prov och inlämningar. Men i år driver vi ett företag som tar extremt mycket tid. Det är mycket som ska planeras och fixas. Men nu började det hända saker och vi lanserar snart våra produkter och vår extremt snygga hemsida, återkommer med det senare...

Som ni ser på rubriken så är jag faktiskt sjuk idag. Kände av det lite när jag tränade i måndags och igår morse vaknade jag upp med förkylning och idag är det värre. Så idag sov jag fram till lunch och sedan har jag bara kollat på serier och läst. Köpte Michaela Fornis bok för ganska länge sedan men har aldrig haft tiden att sätta mig ner och läsa. Nu hade jag tänkt att försöka fixa lite saker till företaget...

Igår vad första Lördagen på länge då jag inte jobbade någonting alls vilket var jätte skönt. Jag och Erik gick på stan en stund och kollade i olika butiker och sedan åt vi lunch. Det blev pasta på Vezzo, super gott!

Under eftermiddagen tog vi det bara lugnt framför en film men en kopp varmchoklad. Jag har varit så himla förkyld hela veckan så det behövdes verkligen en lugn dag.
Under kvällen fick vi även besök av Ronja en stund. Jag skulle hjälpa henne med hennes sminkning då hon skulle på maskerad. Sedan gick i och lade oss väldigt tidigt, då jag fortfarande inte känner mig riktigt frisk. Jag behöver verkligen all sömn som jag kan få!

Allmänt, Vardag

​I Tisdags så var jag och UF-företaget på ett event som hade anordnats utav Young start up day. Det var ett evenemang där det hölls föreläsningar och intervjuer med några entrepenörer. Det vad bland annat Ida Backlund, Tom Xiong och Fredrik Wester. Det var en väldigt inspirerande förmiddag och jag blev väldigt peppad på att starta ett eget företag. Jag har alltid känt att det verkar väldigt svårt och det krävs väldigt mycket att man ska lyckas om man startar ett eget företag. Men samtidigt så finns det ingenting som säger att man inte skulle kunna klara det. Tycker det verkar så roligt att få bestämma över sitt egna jobb och jobba med något som man brinner för. Sammanfattningsvis så skulle jag säga att det var en väldigt lärorik och givande förmiddag.

Efteråt var det mingel bland några olika företag och då fick i även prata enskilt med Ida Backlund vilket jag tyckte var riktigt häftigt. En till rolig grej som hände var att jag och Ronja skrev in vårt företag i en tävling. Vi passade på att använda vår affärside till företaget. Idag fick vi reda på att vi faktiskt vann den tävlingen vilket var så himla roligt. Så nu kommer jag få fara på ett heldags event anordnat av mynewsday. Detta är alltså ett av Sveriges evenemang inom PR och kommunikation. Tycker det ska himla kul att få fara dit, och även väldigt lärorikt. Längtar!