Jag har tagit lite tid bort från allt för att spendera lite tid med Linnea. Skönt. Allt har gått så fort, nästan två veckor on my own och nu dom sista med Linnea. Det blev nästan två veckors resa helt själv, vilket jag aldrig gjort förut. Jag är fortfarande lite lost in the moment, så jag vet inte hur det kommer kännas när jag kommer hem. Men att jag har vart i USA för första gången, flugit (väldigt mycket), fått träffa min bästa vän i en av de mysigaste städerna är liksom mycket att ta in och helt oförglömligt.

Även om jag är en del fattigare nu när jag kommer hem än när jag åkte så har det vart så värt det. Jag tycker det är så som det ska vara. Bestäm själv hur du vill spendera dina pengar, slösa dom på vad du vill om du tycker det är värt det. Jag skulle själv kunna göra detta hela tiden, resa, jobba, resa, jobba. Jag vill se hela världen. Jag vet inte vad jag vill bli eller vad jag vill bli i framtiden men jag vet vad jag vill just nu och då är det bara att kämpa för just det.

Nu har jag iaf flygbiljett hem, en dyr en, och då får jag ändå spendera en natt på Arlanda emellan åt. Men just nu känner jag att det inte göra något, det ska bli ganska skönt att vara hemma på svensk mark iaf, eller?

Efter tre mysiga dagar med Linnea i Nederländerna, mat och värme, känns verkligen som om jag har förlängt sommaren, så bär det hem. Flyget går ikväll från Amsterdam och jag kommer fram i härryda onsdag morgon. Hemma efter en lång resa.

Om ni trycker på länkarna på sidan i bloggen så kommer ni till min insta, youtube och jag ska fixa Facebook och snap med för mer information, följ mig gärna överallt.

När jag kommer hem så kommer jag verkligen få prata ut mig av allt med min familj och vänner, känns konstigt att prata svenska igen. Och jag ska börja redigera klart alla videor och lägga upp dom, jag svarar väldigt gärna på frågor. Och här kommer ännu en bildbomb med alla bilder från resan, ni kanske har sett några redan men jag slänger med alla.

Resa 1 - Seattle, Amsterdam
Klar
Vi hörs snart, när resa 2 börjar

• 9 Readers

Nu har jag lämnat USA bakom mig och startat ett nytt äventyr. Efter att i princip har backpackat i en vecka med bara en väska, träningsverk, blåsor och svett så är det skönt att äntligen ha sin resväska igen. Klart hade jag kunnat stanna kvar men eftersom att jag vet att jag kommer tillbaka så kan jag nu ta det lugnt och slappna sv istället. Och nu äntligen ligger jag i sängen på hotellrummet i Amsterdam. Jag känner att jag kan det här med flygplatser nu, efter denna resan kommer jag ha varit på fem olika flygplatser och fyra länder, det ska faktiskt bli skönt att slippa det.. Hotellrummet jag är på är ja, ganska lyxigt, hyfsat dyrt men ändå lyxigare än pengarna. Men det ska bli skönt att efter 24 timmars resa, sova gott och utnyttja fitness och spaavdelningarna här. Jag behöver inte checka ut förrens 12 imorgon så tid har jag. Jag ska nog köpa till mig en frukost också, en färsk frukost, jag hann bli trött på halvfabrikatet i USA och mina kropp tycker inte heller om det. Sedan flyttar jag in hos Linnea imorgon vilket faktiskt är anledningen till varför jag är i Nederländerna. Men det kommer mer om det.

Och nu kan jag äntligen ladda datorn och börja redigera mitt filmmaterial, som kommer upp på youtube snart. Förhoppningsvis blir jag klar med de mesta innan jag åker hem. Men hem får vi se när jag åker, jag har ju faktiskt ingen flygbiljett hem än, vi får väl se vad Amsterdam faktiskt har att erbjuda!

• 46 Readers

Säger hejdå till Seattle nu medans jag sitter i hotellobbyn. Gick upp hyfsat tidigt idag och tog mig en sista dusch innan jag gick ner och åt frukost. Sedan packade jag klart, lämna hotellrummet och lämnade in väskan innan jag begav mig ut på stan. Fick kollat runt lite och åka upp på The Space Needle. Men det var ju inte riktigt värt pengarna man måste betala för att komma upp. Sedan köpte jag mig en kaffe och vandrade tillbaka till hotellet genom parkerna. Nu sitter jag i lobbyn och ska snart hämta ut väskan och bege mig mot bussen. Idag blir det buss och tåg till flygplatsen för att spara pengar. Käkar nog middag på flygplatsen sedan har jag mycket tid och långa timmar framför mig. Men nu säger vi hejdå till Seattle och USA med nya äventyr framför oss. För nu drar jag till Amsterdam!

• 32 Readers

Jag vet vad jag har lärt mig under den här resan, det blir inte alltid som man har tänkt sig och det är helt okej. Jag sitter nu och käkar frukost på hotellrummet, min sista havregrynsgröttallrik med glutenfria havregryn och jag har ändå havregryn kvar. Jag vet vad jag skrev i mitt förra inlägg, "när jag vandrar ut på stränderna i La Push så har jag nått mitt mål". Jag ska nå det målet, men bara inte på denna resan. Efter väldigt väldigt många om och men så har jag fått acceptera att jag inte hinner åka på bort till Forks. Det är lite surt att veta att jag är en timme från Forks och jag kan se bergen och skogarna ovanför mig men jag kan inte ta mig dit. Det finns ingen tid.

Jag har hunnit med en massa och sett en massa, Seatac, åkt färja, Silverdale och Poulsbo, kingston, Suquamish, 4 underbara dagar i Port angeles, båtresa, späckhuggare och nu ska jag spendera en sista natt mitt i Seattle. Jag ska få se hela hela staden Seattle innan jag åker hem imorgonkväll. Så jag är nöjd. Men så fort jag har fått mitt körkort och tjänat lite mer pengar så köper jag en flygbiljett till Seattle, hyr en bil och gör allting som jag inte kunde och hann göra på denna resan, hurricane ridge, forks, la push, olympic national forest, Portland, everett, San juan islands, mount rainer, alberta, mount baker och North cascadas.

Denna resan hade jag för lite tid och det är för långa mellanrum mallan alla trails och städer. Jag ville tälta i olympic national forest och jag köpte till och med en tält. Men jag hade behövt förbereda ännu mer, man behöver betala för att komma in, fylla i dokument för att tälta, beercans och mycket mer. La push som var mitt slutmål hade jag kunnat ta mig till men det fanns ingen tid.

Så nu sitter jag på dungeness line och är på väg tillbaks till Seatac. Men jag lämnar Port Angeles med ett "vi ses" för jag vet att jag snart kommer hit igen för round två, men med mer packning, planering och kameran. Och då ska jag dokumentera varenda steg.

Efter båt resan igår så kom vi hem så sent så jag hann inte med bussen till forks, så jag checkade in på samma hotel här en tredje natt och tänkte snabbt att jag skulle ta den tidigaste bussen denna morgonen. Men igår kväll förstod jag att jag inte kommer hinna.

Även om jag gärna vill vara Cheryl Strayed så är jag inte där riktigt än, någon som hänger med och vandrar PST förresten? Det kanske kan vara min nästa vandring efter la push.

Port Angeles, i Love you and I'll see you soon.

• 64 Readers

Jag har verkligen landat här i Port Angeles, det är så vackert och stillsamt. Jag trodde att det skulle vara fler turister med det är ganska lugnt faktiskt, får se hur det är borta i Forks. Jag kom hit igår eftermiddag. Jag vandrade en timme från hotellet genom Silverdale innan jag klev på bussen mot Port Angeles. Vi åkte igenom Poulsbo vilket är en liten mysig norsk stad där Suquamish indianstammen finns. I Kingston väntade jag en timme på nästa buss och fikade på ett liten café. Efter fyra timmars bussresa kom jag äntligen fram och kunde checka in. På kvällen gick jag ut och käkade på Bella Italia, första gången jag åt på en riktig italiensk resturang faktiskt. Idag har jag vandrat genom hela Port Angeles, upp närmare mot bergen och ut med hamnen och i eftermiddag tjockare jag in på mitt nästa hotell som jag ligger och chillar på just nu. Det är väldigt fint, och jag har utsikt mot hamnen och havet. Nu vet jag vart jag ska bo när jag kommer tillbaka, för komma tillbaka ska jag.

Imorgon ska jag ta chansen och följa med ut på en båtresa ut till öarna mellan Kanada och USA, förhoppningsvis får jag se några späckhuggare. Jag kan se Kanada till och med från här jag bor. Jag tjeckar ut från detta hotellet redan tidigt på morgonen imorgon så att jag kan ta bussen till Forks så fort jag kommer hem från båtresan. När jag kommer till Forks så får jag se om jag bor en natt på motell eller om jag vandrar in i skogen mot slutmålet med en gång och tältar på vägen. När jag vandrar ut på stränderna i La Push så vet jag att jag har nått mitt mål, då är jag på allra västra sidan i Usa, så långt ut man kan komma och har bara havet framför mig. Då har jag kommit till det ställe som jag strävat efter hela tiden.

Och nu har jag äntligen fått över bilderna från kameran till telefonen så här kommer en bildbomb!

• 96 Readers

Det är nu måndag morgon här i Silverdale och klockan är åtta. Det är nu min femte dag i USA börjar och jag ska fortsätta min resa. Resan började ju på landvetterflygplats onsdag natt och jag kom fram i USA torsdag kväll, därför bestämde jag då att övernatta två nätter på ett hotell nära flygplatsen. Så lördag morgon började jag min resa mot Forks, genom olympic national forest, hade jag tänkt. Det började med att jag lämnade min väska på hotellet i seatac och tog med mig ryggsäcken, tog tre bussar mot fauntleroys ferry terminal, där tog jag färjan över till southworth. Där jag hade jag tur när jag stötte på en snäll kvinna som skjutsade mig till bremerton och gav mig en karta samt pengar och tips om vart jag skulle gå. Efter fyra timmarsvandring hamlade jag här i Silverdale och bestämde mig för att checka in på ett hotell. Dels för att det inte finns ngn riktig skog att tälta i här och för att jag inte har lust att vandra på vägarna i mörkret. På lördag kväll bestämde jag mig för att fortsätta med buss till Port Angeles men insåg sedan att då blir jag fast här en natt till eftersom att bussarna inte går på söndagar. Så jag bokade en till natt på hotellet bredvid och spenderade en fin söndag här i Silverdale. Men nu fortsätter min resa mot Forks, med stopp i Port Angeles.

Jag har bokat ett rum på en motell i Port Angeles, eftersom att jag kommer fram i eftermiddag så hinner jag inte komma fram tills skogen innan det blir mörkt. Och ikväll kommer jag äta middag på resturangen där Bella och Edward hade sin första dejt. Tidig tisdag morgon kommer jag fortsätta mot Forks. Jag har med mig tältet om jag måste övernatta, jag har med mig mat PM jag blir hungrig, kameran har jag på mig samt kontanter. Miniköket dumpar jag här k Silverdale för att väskan ska bli lättare och för att man får egentligen inte ha med sig mat in i nationalparken om man inte har en bear can (alltså en förvaringburk för mat för att inte locka björnar).

Det finns wi-fi på mitt nästa motell så där kan jag uppdatera och bestämma hur jag ska fortsätta min resa.

• 64 Readers

Medans jag går tänker jag "vad har jag gjort? vad har jag gjort?". Samtidigt tänker jag "jag vill hem, jag saknar min familj". Men sedan tänker jag du kan inte ge upp nu, fortsätt att gå.

Jag lämnade mitt hotellrum i Seattle imorse, där lämnade jag även min resväska med en del saker. Jag tog tre olika bussar för att komma fram till fauntleroy ferry. Där tog jag en färja över till southworth, tyvärr fick jag inte se några späckhuggare bara en säl. Men väl i southworth hade jag riktig tur, inne i en affär drog jag och snackade med några, eftersom jag inte hade någon karta så ville jag fråga om vägen, och erbjöd sig en kvinna att skjutsa mig en bit. Hon körde mig en bit så att det skulle bli lättare för mig att börja gå, och när hon väl släppte av mig så gav hon mig en karta och 700 kr som jag sedan upptäckte när jag faktiskt räknade pengarna. Det finns väldigt fina och hjälpsamma människor, alla människor här är väldigt artiga. Sedan började i alla fall vandringen, jag gick vid vägen, genom parker och bostadsområden ut med havet i 4 timmar innan jag kom fram till Silverdale. Väl här i Silverdale började jag leta någonstans att checka in, eftersom det tar längre tid en jag trodde att komma från stan och in i skogen så fick jag ta ett hotell, ett ganska dyrt hotell dock. Men efter fyra timmars ont i ryggen, värk i fötterna och trött så var det värt det att komma in i ett fint rum med pool och säng och tv.

Jag funderar på att bara ta bussarna vidare direkt till Forks så att jag iaf kommer dit, dock vet jag inte om jag kan åka imorgon för det är söndag. Men jag har iaf valt att klara mig på bussarna bort till Forks. Men att jag kanske stannar här en natt till.

Jag har också en del problem att ladda upp videorna då jag inte hann fixa en adapter till datorn, nu är också datorn kvar i Seattle. Men så fort jag kommer tillbaks till Seattle så har jag tid att redigera och lägga upp dom. Uppdatera här på bloggen gör jag so fort jag har ett wi-fi att uppkoppla mig till. Så nu ska jag vila vidare på rummet och planera morgondagen.:)

• 115 Readers

Ibland låter jag känslorna ta över och jag blir orolig, rädd och nervös och längtar hem. Men helt plötsligt kommer jag på att jag äntligen är här, i Settle och det är detta som jag har väntat på. Det här är första gången i mitt liv som jag faktiskt inte har någon aning alls om vad som kommer hända och jag älskar det. Allt är ju möjligt, både de dåliga och de positiva men samtida så tar spänningen över och även om det finns en del risker så är det en del av de, en del av att leva sitt liv fullt ut.

Så även om jag kanske har noll koll så vet jag i alla fall en sak, denna resa kommer förändra mitt liv.

Jag ska alltså vandra från Seattle till Forks och tillbaka. Jag har alltid velat åka till USA, men jag vet inte riktigt när jag fick idén att vandra ensam i Seattle, det gick snabbt. Jag bokade flygbiljetterna, tog ledigt från jobbet och köpte en kamera, packade och nu är jag här. Även om jag tvekar nästan hela tiden så finns det ingen återvända nu, jag tänker göra detta, och jag tänker göra det för mig själv.

Jag skulle vilja säga att jag bokade en enkelbiljett till USA men nu får man ju inte ens åka in med en enkelbiljett i USA, så jag har en biljett hem, men inte hem hem, utan till Amsterdam där äventyret fortsätter. Jag är inte dum eller galen, jag försöker bara leva mitt liv fullt ut och uppnå mina drömmar, även hur svåra och farliga dom än kan vara. Till exempel så mellanlandade jag i Heathrow där jag missade nästa flyg, fick ett nytt bokat som var försenat och väl i Seattle var jag tvungen att byta hotell för det var 21 årsgräns, så jag har har redan vart med om en del.

Jag har i alla fall sovit på det nya hotellet här en natt nu, kom fram igår kväll, nu är klockan ett på dagen är och jag är käkat frukost här vart ute på stan här för att kolla runt lite, jag kommer dock inte få se själva centrum förrens nästa vecka då jag faktiskt bor i centrum. Men nu ska jag planera in mitt rutt och vart jag ska gå och framför allt börja, sen ska jag börja packa. Jag bloggar ju här så mycket jag kan och lägger upp en massa bilder. Sen filmar jag även som jag lägger upp på youtube och jag håller så uppdaterad som jag kan på insta och snap. Följ mig gärna och stötta mig så mycket det går, det hjälper, för annars är det ju bara jag och min kamera.

So I'll walk now, into the wild.

www.youtube.com/juliasvenssonkulppi

Du behöver:

Deg:
Bovetemjöl 2 dl + för att baka ut med
Mandelmjöl 3 dl(rekomenderar att ta mer mandelmjöl än bovetemjöl, då bovete ger en grovare smak som vi inte vill ha)

Jäst 50 gram

Havssalt 1 krm

Kokosfett (går bra med kokosolja med) 1 dl
Kokossocker 1dl
Saffran 1 paket
Mandelmjölk 2 1/2 dl
Fiberhusk (eller physilliumhusk, för att binda degen) 1 msk

Fyllning: (fyllning kan man göra efter smak, detta är det som jag använde)
Russin
Kokosfett
Havssalt
Dadlar
Honung
Mandelmjölk

Gör såhär:
Börja med att smula ner jästen i en bunke och värm mjölken till fingervärme. Häll i hälften av mjölken och lös upp jästen, häll sedan i resten av mjölken. Sedan kan du hälla i det smälta kokosfettet, saffranet, kokossockret och saltet. Rör om tills allt har löst upp sig. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Häll sedan i lite av den torra blandningen i taget i den blöta blandningen tills det har blivit en deg. Arbeta degen lite på bordet och forma den till en boll, låt den sedan jäsa under handduk i 30 min. Under tiden jag gjorde min fyllning. Så jag mixade dadlar, lite mjölk, kokosfett, saltet och honung till en slät kräm. När degen har jäst klart så kavlar du ut degen på bordet så den blir platt och stor, sedan är det bara att hälla på fyllningen och släta ut den. Man kan ju göra lite som man vill, men jag rullade ihop degen till en lång korv, sedan skar jag halva degen till bullar, resten av degen rullade jag ut och formade lussekatter. Sedan tryckte jag i lite russin på bullarna. Tänk på att glutenfria degar är alltid svåra att jobba med därför är fiberhusken ganska viktigt som bindemedel, men ta inte för mycket så att degen bara blir gummig. Som sagt kan man göra vilken fullnin som man vill. Man kan även byta ut mjölken till vilket mjölk man vill, och ta vanligt socker om man vill det. Om man vill kan man pensla med ägg men eftersom det här var ett veganskt recept så pensla jag med mjölk. Jag bakade dom på 225 grader i ca 10 min, men har koll på bullarna!