Alla har vi sen vi var små hört att frukosten är det viktigare målet på hela dagen, men vi har kanske aldrig fått något svar.
Men ni ska få svar av mig nu.
Så om bi bryr er in er själva så tycker jag att ni ska läsa detta som jag har skrivit om frukosten och ta till er det.
Och kom ihåg det är ALDRIG försent att ändra på en "dålig" vana.

Bra för blodsockret
Frukosten är inte minst viktig i hälso- och viktminskningssammanhang då du redan där bör se till att din viktiga blodsockerhalt håller sig inom ramen för vad som är bra för dig. Dvs. att du äter ordentlig så du klarar dig fram till lunch utan att ditt blodsocker hinner dal för mycket.

Jag har ingen morgonaptit får man ofta höra.
Det är vanligt att man inte har någon vidare aptit på morgonen. Men du bör trots det äta inom en timme efter du stigit upp. När du vaknar frigörs det blodsocker i levern. Detta sker för att du överhuvudtaget skall orka gå upp. Men det varar tyvärr inte så länge, utan du behöver fylla på inom kort. Ett tips kan vara att helt enkelt gå upp lite tidigare för att kunna få i dig den viktiga frukosten. Jag har själv ingen större matlust på morgonen, så personligen tycker jag det är ok med gröt då det är lätt att svälja tack vara hög vattenhalt. Ett alternativ är att mixa ihop en smoothie, så kan du dricka din frukost.

Grinig utan frukost?
Vad händer om jag hoppar över frukosten?
Jo, då ställer kroppen in sig på sparlåga, du blir ofta grinig och presterar sämre, mår sämre. Då bli det bl.a. stresshormonet kortisol som kommer styra ditt blodsocker, vilket inte alls är bra för din ev. viktminskning och hälsan i övrigt. När du sedan äntligen kommer till fikat eller lunchen kommer du ofta att välja det där extra feta, söta och onyttiga som du bara måste ha. Här spelar kroppen och hjärnan dig ett spratt. Den signalerar att det är matbrist: ”Det är bara och äta allt vad du kommer över med högt energiinnehåll” Denna impuls är mycket svår att stå emot!

Stimulerar förbränning
Ett bra exempel är människan på stenåldern, vi är fortfarande byggda på samma sätt som då, och på den tiden gällde det att få i sig mat när det väl fanns. Gör vi tvärtemot, dvs äter regelbundet, lär vi kroppen snabbt att den inte behöver oroa sig för det kommer snart ny föda igen. Att äta regelbundet stimulerar även förbränningen på samma sätt, kommer det mer mat är det ok att förbränna, resonerar den. Ett exempel på en sämre frukost som inte håller blodsockret inom rätt nivå, är en tallrik fil med cornflakes. Men det är bättre än inget alls


Likes

Comments

Har du någon gång kommit hem ifrån skolan/jobbet/gymmet och känt att du är både hungrig, trött och sötsugen och bara vill proppa i dig massa med sötsaker då säger jag håll ut och läs detta busenkla och goda recept.

För 2 st

2 bananer
4 st ägg

1. Mosa bananerna, lägg sedan i en bunke.
2. Knäck äggen lägg i bunken & rör sedan ihop.
3. Stek på båda sidor.

Är ni lite extra sötsugna så kan det vara gott med lite:
• Vaniljpulver
eller
• Kanel

Ni kan även ha lite färska bär eller honung på pannkakan.

Likes

Comments