Den andre dagen i Capetown sto jeg tidlig opp for å traske litt i sentrum for å sjekke ut Long street som er hovedgaten. Dro også videre ned mot de lokale markedene. Der selger de alt i fra hjemmelagde skåler, armband til produserte t-skjorter og solbriller.

På veien opp mot hostellet igjen spaserte jeg gjennom " The garden", det er en slags lokal park , der familier og venner møtes. Kjøpte der en slags smoothie laget av bær og noe spinat liknende greier, må si jeg var litt skeptisk når jeg fikk smoothien. Så langt i fra delikat ut, men var helt ok på smak!

THE BISCUIT MARKET

Når jeg kom opp igjen til hostellet sto en tur til ett annet større marked for tur. Hadde meldt på meg en tur fra hostellet, der de organiserer taxi og alt gratis, veldig bra opplegg. Dette er ett mer skikkelig marked, der de lager lokal mat, drinker og byr på smaksprøver. Noe jeg virkelig anbefaler dersom noen har planer om å dra til Sør- Afrika i næreste fremtid. Smakte der på den lokale isteen også en slags vegetarwrap.

Ble på denne turen kjent med to jenter som jeg tilbrakte resten av dagen sammen med. Hun ene hadde bodd i Cape Town allerede i 2-3 uker sammen med en søster som jobbet der. Hun hadde dermed mange gode tips til hva vi kunne finne på, vi dro blant annet til toppen på ett hotell for å ta noen drinker, mens vi lå ved bassenget.

Senere på kvelden dro jeg og de andre jentene opp til Table mountain, hadde egentlig plan om å bestige det ved å gå, men rakk det ikke siden de blir så fort mørkt. Vi bestemte oss dermed for å ta "tablecar" opp og ned igjen. Var en veldig fin solnedgang, der vi kunne se skodden som flagret over fjellet fra flere kanter. Var veldig heldig med dagen, noen ganger er det for mye skodde eller vind til at banen går opp. Hørte om en dame som prøvde 3 ganger før hun endelig kom seg opp.

• 19 lesere

CAMPINGTUR

( Skrevet for lenge siden, men litt av det jeg har gjort i Afrika)

Vi har til nå overlevd den første natten i telt, me and my friend Anne. Tidligere på dagen lærte vi oss hvordan vi skulle slå opp teltet og overleve ute i ørkenen. Vi fikk også våre egne oppgaver som vi skulle gjøre hver eneste dag, alt i fra å pakke inn i vår kjære Orlando ( bussen) til å lage mat til de andre på turen. Om vi vil overleve de 3ukene på safari får vi bare vente og se.

Første etappe går fra Cape Town til cederbeg. Før vi dro var forventningene høye, samtidig som vi var litt nervøse. Tror nok at det kommer til å gå fint, men er nok en del å venne seg til som vi ikke ville forestilt oss. Den første natten vår var egentlig veldig overkommelig ettersom jeg hadde forbredt meg på det verste. Der vi overnattet var nærmere en slags ranch med basseng, bar og en meget fin gressplen som du finner på gode campingplasser i Norge. Når vi hadde slått opp teltene, fikk vi tilbudet om å enten dra på vinsmaking eller ligge ved bassenget å chille. Personlig hadde jeg ikke særlig lyst på vin siden jeg var ute dagen før sammen med en gjeng i Cape Town siste kvelden før vi dro.

Bassenget og soling derimot sto høy på listen, føler nå endelig at jeg begynner å få ett grunnlag for den etterlengteede brunfargen. Halv 8 var det tid for middag, i dag fikk vi min favoritt rett, kylling og ris, noe jeg skulle ønske vi hadde resten av turen.

( Lunsjpause, stopper som regel med veien)

DAG 2

Vi er nå kommet til dag 2 og jeg har overlevd natten, noe som egentlig er utrolig ettersom det serr var iskaldt. Jeg hadde tatt på meg ull, ullsoker og en hettejakke. Etter denne natten tenkte jeg ” shit” om det skal bli som dette hele turen må jeg nesten kjøpe meg noe mer kle. Det sto på listen når vi dro for å handle, men det sier i seg selv at det ikke er noen fansy shops der vi handler, alt vi finner er mat og det mest basice. Vi tente også bål noe som i grunnen er koslig, men hater virkelig lukten av bålrøyk som kommer på klærne. Føler meg så skitten, selv om jeg ikke er det.

Klokken er nå blitt 09.00, sitter på bussen på vei til Namibia. For å ha god tid sto jeg opp klokken 6, der jeg dro får å dusje og ordne meg litt for dagen. Dusjen var bedre enn forventet og med den fineste utsikten så langt på turen. Kunne se soloppgangen mens jeg dusjet. For de som lurer på hva jeg spiser her om dagen er det ikke særlig å skryte av, frokosten består av lyst brød som i loff, cornflakes, yoghurt and so on. Ikke akkurat den beste ettersom jeg ikke er så vandt med å spise så lyst brød, men kommer vell inn i det til lengre og lengre vi kommer på turen.

Etter frokosten pakket vi ned alt av telt, kofferter og sekker som vi trenge på bussen. I dag går veien videre til Orange river. Det er i distanse hele 350 km, altså 6,5 time, noe som skal gå bra så lenge det ikke blir for varmt på bussen.

Vi er nå kommet ett stykke på vei, klokken er blitt hele 14.45, det vil med andre ord si at vi allerede har kjørt ett godt stykke. Tar fort lang tid når vi er så mange personer på bussen, der alle sammen skal handle, gå på toalettet og alt som er nødvendig. Under lunsjen i dag var det vår tur il å lage mat, lunsjen bestod av Kylling, salat og seffølgelig fint brød you know

Stter nå i mine egne tanker og funderer over livet med digg musikk. Tenker mye på ting som har skjedd tidligere og setter pris på hver dag som går.

Destinasjonen for denne dagen var Orange river, når vi kom frem dit kunne vi kjenne at temperaturen hadde steget kraftig fra den plassen i hadde vært dagen før. Den er nå akkurat nå 39 grader i følge min snapchat. Selv om det er varmt syns jeg at det er helt amazing, har lengtet etter denne varmen lenge! Tror ikke jeg har hatt det så varmt siden jeg var i Thailand i februar i fjor.

Når vi kom frem til campingen var det på`an igjen med å ta ut alle tingene å sette opp det helsikkes teltet. Får hvert fall håpe at .jeg vet hvordan jeg skal sette opp ett telt etter å ha gjort det hver dag i i løpet av denne turen. Ellers har vi det supert på tur og nyter hver eneste dag som går. Campingplssen vi sover nå består av en slags badeplass ( elven), bar ved elven, strådusjer og ett vaskeri. Har faktisk vasket klær i dag for første gang for hånd i dag! Ble overaskende bra og god lukt av klærne.

• 39 lesere

I Cape town var jeg bare tre dager, så det sier seg selv at det er vanskelig å rekke alt. MEN selv om det var få dager fikk jeg presset inn nokså mye. Klatret blant annet opp Lions heqd to ganger og fikk med meg 3 solnedganger fra de mest kjente plassene Signal hill, Lions Head & Table mountain.

En av dagene klarte jeg også å dra meg ut av sengen klokken 4 på morgenkvisten for å se soloppgangen. Det var definitivt verdt det etter min mening, var helt stjerneklart i det vi begynte å gå gå oppover mot Lions head.

Når vi kom ned igjen fra Lions head dro jeg og en av de andre norske jentene ned mot sjøen for å sjekke ut " the waterfront", skulle egentlig på akvarium, men jeg ombestemte meg. Så vi trasket hele strandpromenaden forbi fotballstadionen og videre bort mot sea point, før vi snudde tilbake og spiste på en resturant. Deretter var det klart for å møte de andre som vi skulle reise på safari sammen med. Reiser med selskapet G-adventures, der vi i tillegg til oss 8 norske jentene reiser sammen med randoms fra hele verden. Er blant annet noen fra USA, Australia, Sveits, Irland and so on, så vi er ganske spredd verden over. Vi gikk ut for å spise sammen for å bli bedre kjent, var litt spesielt å gå fra å være en gjeng på 8 stykker til en hel gruppe på 24 personer.

Senere på kvelden når vi kom tilbake på hostellet fikk jeg også presset inn en tur på byen sammen med noen av de andre jeg hadde møtt på hostellet dagen før. Ble nesten som en "avskjedsfest" siden vi alle dro til forskjellige plasser etter stoppet i Cape Town. Jeg starter nå ett nytt eventyr på reisen, nemlig safari in the bush.

• 55 lesere

Hola! Etter å ha vært uten nett i nesten 2 uker, er det virkelig herlig å endelig kunne få brukt det litt. Akkurat nå befinner jeg meg i Windhoek. I dag drar vi videre mot Botswana for å krysse grensen. Har vert veldig heldig med været så langt, men har hørt at det skal bli litt mer frodigere og at vi må være forberedt på regn så krysser fingrene for sol.

Tidligere på reisen har jeg vært 3 dager i Cape Town blant annet og besøkt de mest kjente plassene som:

⭕Table Mountain

⭕ Lions head

⭕Kapp det gode håp

⭕Boulders beach

⭕Cape point

⭕Boo kapp ( fargede hus)

Har også omtrent kjørt gjennom hele Namibia til nå, så har vært mange timer i bussen vår kjære Orlando.

Bilder fra dagen vi var på en organisert tur rundt om i Cape Town, vi booket den fra hostellet som vi bodde på ( once in cape town), sykt stilig hostel med mange andre backpackere. Har opplevd så sinnsykt mye mer, men får heller oppdaterte litt senere på turen ettersom det er så sykt mye vi gjør hver eneste dag.

• 134 lesere

Skrevet i : REISE

(28.01.17)

Vi bestemte oss i dag for å besøke Table Mountain, det høyeste fjellet i Cape Town. Personlig hadde jeg sykt lyst å gå opp, men ble dessverre ikke tid til det.

Solnedgangen var helt amazing, noe av det sykeste jeg har sett på lenge. Prøvde å ta bilder, men selv om det sier at ett bilde sier mer enn 1000 ord, kan jeg i dette tilfelle si at det stemmer bortsett fra at det var mye vakrere in live, med det mener jeg med mine egne øyner.

flyturen

Vi har nå fått sjekket inn alle sammen på Gardermoen og kvittet oss med de tunge sekkene. Min veide hele 18kg, jeg som trodde jeg denne gangen hadde klart å pakke lite, men tok vist feil der. Skal heldigvis kvitte meg med soveposen & kan trøste meg med at såpene kommer til å bli mer og mer tomme underveis. Det vil med andre ord si at jeg har noen få kg å gå på, om jeg finner ut jeg skal kjøpe noe underveis.
Første flyturen vår gjekk til DOHA, vi fløy med selskapet Qatar om noen lurte. Hadde ett sinnsykt fint fly dit, men etter vi byttet fly fikk vi en modell som var litt eldre, hadde ikke akkurat samme standarden, men som ett vanlig fly får jeg vel si. Har funnet ut at jeg engang skal unne meg førsteklasse på ett sånt fly, i næreste fremtid blir det nok ikke, men EN GANG!

Første turen vår tok 6, 5 time sånn ca, når vi kom frem var vi veldig innstilt på å hoppe rett på neste fly, men vi var ikke så heldige. Tror flyet videre var forsinket med 1-2 timer, så ble lange 4 timer på flyplasen før vi dro videre. Vi fann oss en krok å slo oss ned på gulvet som ekte turister.

k

I skrivene stund har vi nå endeig kommet frem til Cape Town, ligger nå i sengen på hostellet før vi drar på rundttur til kapp det gode håp blant annet. i morgen. Har allerede fått oppleve litt i dag, men får skrive mer om det senere.

• 150 lesere

Nå er endelig dagen kommet etter å ha ventet på å få reise! Har nå gått ett halvt år, der jeg har slitt ræven av meg når det kommer til jobb, kansje ikke så gale, men følest som ett halvt år med bare jobb og lite fun! Selv om jeg skal si at jeg elsker å dra på jobben min hver eneste dag! For de som ikke vet hvor jeg jobber så tilbringer jeg tiden min på medisinsk avdeling på sykehuset også jobber jeg også i hjemmesykepleien/ sykehjemmet. De som selv jobber på på slike plasser skjønner sikkert hvorfor jeg elsker jobben min ✨

Stikkord til hvorfor - Glede, mot, historier, bekjentskap, fremgang, gode ord, omsorg, trygghet, takknemlighet og sist men ikke minst ett smil som ofte sier mer enn tusen ord ❤

Å jobbe i ett sånt yrker handler ikke bare om å behandle og hjelpe, men det handler like mye om å bli kjent , se ting fra en annen vinkel, samtidig å sette seg inn i situasjonen og gjøre jobben på en måte som handler om selve mennesket i seg selv. _____________________________________________________________________________________

Nå har jeg pakket og gjort alt klart for turen, om jeg har glemt noe vet jeg ikke helt ennå, men det finner jeg nok fort ut av. Å skulle pakke til en jorden rundt reise var kansje den største utfordringen, med tanke på at jeg egentlig vil ha med meg alt mulig. Tror jeg brukte 2-3 dager på å bli ferdig, men nå er det gjort. Reiser med en halvfull sekk ettersom jeg VET at man alltid kommer til å ville kjøpe seg diverse når man er på tur.

Tenkte dele pakkelisten min for de som er interessert evt ønsker å dra på en sånn tur senere, kommer gjerne med tips underveis eller etter jeg har kommet hjem, er nok mye jeg ikke har tenkt på ennå som kan være nyttig å vite.

🌟 PAKKELISTE, DELER DEN I KATEGORIER SÅ DET IKKE BLIR TUSEN PUNKT 🌟

⭕ Elektriske ting ( Mac, Kamera .... , Adapter som passer til alle land, ladere, minnekort- flere små i tilfelle jeg mister,

⭕Sovepose( til safari), Puten min, vet ikke om det er fornuftig, men vi skal fly langt & på safarfi første 3 ukene, så tok den like godt med.

⭕ Ullundertøy, god jakke( hettejakke), 1 par Ullsokker, pannebånd,

⭕ 2-3 bikinier, shortser, skjørt og noen kjole ( lette kjoler som ikke blir klamme), en med lange armer,

⭕SKO ( flippflopps, converse, joggesko! ), rekner med jeg kjøper noe når jeg er der nede av sko

⭕ Sminkesaker ( Har med bare det nødvendige, er ikke vits ta med hele sminkevæsken), parfyme, deo, solkrem, alovera, myggspray, "medisinskrin med diverse nyttig"

⭕ Dokumenter , kopi av alle viktige reisedokumenter i tilfelle det skjer noe inkludert kopi av pass

⭕ Sekk, til dagsturer. Regntett pose som beskytter ting jeg er redd for dersom det er dårlig vær.

• 341 lesere

Ja, du hørte rett "luksus life", klokken er nå blitt 6 og jeg har fått sjekket inn på hotellet på Gardermoen! Gleder meg til å legge meg i sengen for å bare slappe helt av, kan ikke huske at jeg noen gang har hatt ett hotellrom helt for meg selv. Kansje like greit ettersom det fort hadde blitt nokså ensomt i lengden, men en kveld her for meg selv skal jeg nok klare med glans.

Før jeg dro, sto jeg selvsagt tidlig opp for å utnytte dagen best mulig, har til nå fått trent, spist, pakket og gjort de siste forberedelsene. Tviler på at det blir så mye trening på denne turen, selv om jeg har ett lite håp om å klare å få smette det inn.

• 260 lesere

I dag drar jeg til Oslo ( Gardermoen) skal sove der en natt før jeg drar videre med fly i morgen på ettermiddagen. Er ikke kontrollfreak, men hadde vært sykt kjipt om flyet fra Sandane plutselig ble kansellert på grunn av dårlig vær ( tåke/vind), så tørte ikke å ta sjansen.

Planen er å møte en av mine beste venner fra da jeg studerte i Bergen, Tirosj om det blir tid til det❤️ Altfor sjeldent jeg ser henne siden hun bur så langt vekke og det er jo så dyrt å reise med fly & diverse, i tillegg til at en ikke har tid pga jobb....

Noen få bilder fra da vi var i Bergen, miss it!

Snakkes senere i kveld

• 257 lesere

Har komt inn i en sykt god treningsperiode akkurat nå, har begynt å trene mer styrke og har mer motivasjon enn noen gang! Er så gøy å slå sine personlige rekorder å se at en bare blir sterkere & sterkere, tidligere trodde jeg at løping var livet, men å kombinere dem er perfekt. Følte tidligere at jeg måtte bruke tiden på å løpe ettersom jeg spilte fotball og kondis var tingen... men har nå fått øynene opp for styrketrening.

Har noen mål for januar:

🌟Lære alle 3 spagatene

🌟Lære meg push up box jump! ( Blir så sykt inspirert av de som klare å hoppe opp 4 bokser, RÅTT!)

🌟 Komme inn i rutiner 🏃🔔

🌟Lære 20-30 spanske ord 🇪🇸

Til nå kan jeg vel si at jeg er sånn halveis i mål, om jeg klarer å mestre det vet jeg ikke.