Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Lenge siden det har vært så fint, elsker virkelig sene sommerdager som dette! Kan ikke akkurat skryte på temperaturen ( 8 grader der oppe), men helt magisk.

QUEENSTOWN

Vi er nå på veien igjen, klar for ny destinasjon.. Startet dagen med å bestige en liten fjelltopp, som tok oss 25 minutter opp. Været i dag er forresten helt fantastisk, rene påskeværet.

Kjører nå videre mot byen Queenstown, der alle jentene her bortsett fra meg og Stine skal hoppe i strikk utenfor den berømte broren "Kawarau Suspension Bridge". Er en av de første plassene de ble gjennomført strikkhopp fra, så er en bro du "må" hoppe fra om du først skal hoppe i strikk ( 43 meter). Skjønner helt ærlig ikke hvor de finner motet i fra, har selv sykt lyst å gjøre det, men har dessverre ikke nerver til å slenge meg utenfor enn kant på den måten.

Når vi kom frem til destinasjonen vår chillet vi egentlig bare på hostellet siden det nærmet seg kveld.

DAG 2 i Queenstown benyttet jeg til å spasere meg en tur tidlig på morgenen og redigere litt bilder på hostellet. Netter fungerer alltid best om morgenen når ingen er koblet til, ellers så får du omtrent ikke lastet opp en snap faktisk.

Litt senere møtte jeg Kamilla og Kristin løpene inn i resepsjonen. Kunne se at førstnevnte virkelig hadde mye adrenalin i kroppen, hun hadde nemlig nettopp hoppet i strikk. Vi spaserte oss en tur sammen og jeg kjøpte verdens største gulrotmuffins, den holdt meg mett resten av dagen.. var så sykt mektig.

GUNS CAMP

Akkurat nå har jeg nettopp overlevd en natt ute i det øde, føltes hvert fall sånn ut. Vi campet på en plass som ikke hadde elektrisitet, bare fra ett vist tidspunkt til ett annet. Dusjene ble varmet opp ved at en av dem som jobbet der fylte på ved i ovnen. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive stedet, må nesten bare oppleves. Eneste jeg kan si at det er som gamle dager.

INVERCARGILL

Dro denne dagen på museum når vi kom frem og tilbrakte resten av kvelden på hostellet til surfing på nettet. Første plassen etter Christchurch vi har vært som faktisk har hatt godt nok nett til å streame en film. ( utrolig nok). Så første valgfrie filmen jeg ser på 2 uker, så " the girl on the train".

DAG 2

Forts road

Lighthouse

Caron bay

Spiste lunsj her i en times tid før vi dro videre. Kaja fikk kjøpt seg is i kiosken her, sjokoladeis med mandler. Hadde egentlig tenkt å nyte den ute på benken til de vakre omgivelsene, men var så sykt mange sandfluer.

Bluff som er skulderen av New Zealand med industri

Stearing point

Skal vist være noen av de beste østersene her, var hvert fall de han sa. Deretter kjørte vi videre mot Stearing point, hvor vi kan se Stewart Island langt ute i havet.

I skrivende stund sitter jeg nå på bussen videre tilbake til Queenstown, hvor vi egentlig bare skal sove før vi drar videre til neste strekning tidlig morgenen etter.

Heihei! Akkurat nå befinner jeg meg på New Zealand. Har omtrent tilbrakt en uke her og begynner smått å forelske meg litt i landet. Landskapet er omtrent helt som Norge med høye fjell, fjorder og har en lang kyst rundt hele øyen selvsagt. Temperaturen her nede er ikke akkurat så mye å skryte av, så er sjeleglad for at jeg fremdeles har ullen min... hadde egentlig planer om å sende den hjem allerede etter Afrika.

De neste 2 ukene skal jeg tilbringe tiden min på Stray bussen som skal frakte oss rundt på sørøyen & deretter videre til nordøyen, der hobbiten er spilt inn. Har til nå kjørt 50- 60 timer med buss på litt over en uke tror jeg, noe som tilsvarer 5-8 timer hver dag. I begynnelsen hadde vi en buss sjåfør som ikke tok helt hensyn til passasjerene... han spilte sin egen musikk på høytalerne ( nokså høyt) og ville heller ikke slå på aircondition, når solen stekte gjennom vinduet på den gamle bussen. Vet ikke helt om det var at han ikke ville, men var en gammel buss, så var ikke mulig å bruke begge deler samtidig. Tror jeg kan snakke for alle om at vi følte oss som en kokt tomat den dagen. Etter hvert begynte jeg egentlig like han litt, for han hadde alltid morsomme kommentarer over høytalerne, men endte med at vi byttet buss siden vi skippet å dra på isbre tur... so no more funny stories for me.

Stedene vi har besøk til nå på turen er

____________________________________________________________________________________

Christchurch

Vi tilbrakte 2 netter her, men føltes vell egentlig ut som bare en ettersom vi kom med fly fra Australia sent på natten i 3-4 tiden. Dagen etter brukte vi til å spasere rundt i byen for å se hva New Zealand hadde å by på. Tror alle oss fikk ett lite sjokk når vi gikk for å se byen. Christchurch ble i 2011 rammet av ett stort jordskjelv og i februar tidligere i år slo ett nytt jordskjelv inn. Virker som hele befolkningen lever i frykt for nye etterskjelv etter måten de lokale snakker om hendelsene. Mange av bygningene er bare ruiner, mens andre er under konstruksjon. Byggene som er nye er moderne og jeg tipper at om 5- 10 år, så vil mest sannsynlig byen bli svært moderne etter hvordan kjøpesentrene ser ut nå. Vi brukte dagen til å spasere rundt, spise på cafe, sitte i en park og se på de typiske turist attraksjonene.

Picton

Her sov vi på ett lite koselig hostell i to netter med egen tvstue og kjøkken tilknyttet til rommene vi sov på. Den første dagen dro jeg og Anne på sykkeltur ut mot en lit øy, tror egentlig det ikke var mening å sykle der, men vi kom oss fremover på ett vis. Syklet på kvelden så var ikke så altfor mye å se, men var herlig å komme seg en liten tur ut av hostellet. Vi kom dypere og dypere inn mot en skog til lengre vekk fra sivilisasjonen vi syklet. Tok ikke lang tid før vi bestemte oss for å snu tilbake ettersom det var helt mørkt, brukte lykten på telefonen til å lyse vei med. Var noen få ganger vi holdt på falle utenfor kanten ( tynn tynn sti med en bratt klippe på ene siden). På veien tilbake så vi faktisk også ett pinnsvin som er ett sjeldent syn etter mine erfaringer. Når vi var kommet ut av skogen igjen og ned til havnen satt vi oss på en benk og slappet av en times tid. Så på stjernene og nøt hverandres selskap etter en lang dag på buss.

Wellington

Hadde det ikke så altfor bra med meg selv akkurat denne dagen, hadde veldig lyst å dra fra øyen... Kom til ett punkt der jeg ikke viste om jeg ønsket å tilbringe 2 uker til på en buss gjennom landet. I tillegg savnet jeg familien min og selve Norge. Var faktisk på nippet til å bestille meg en billett til Australia eller Thailand. For å avgjøre hva jeg gjorde måtte jeg skrive ned grunner som sa noe om hvorfor jeg skulle bli eller dra fra øyen... To- tre dager etter gikk det plutselig opp ett lyst for meg at jeg bare ikke kunne forlate gruppen! Brukte lang tid på å tenke meg til dette for å si det sånn, var ikke så langt i fra å bestille en billett.

Før vi kom frem til destinasjonen vår denne dagen stoppet vi på veien for å se på selene. Ikke at jeg egentlig brydde meg så mye om dem, men naturen var utrolig fin! Tok en del gode bilder av bølgene som slo inn mot klippene, elsker virkelig sånne motiv. Akkurat der og da var alt herlig og jeg fann mot igjen for resten av turen.

Abel Tasman

Det er en av de kjente nasjonalparkene i New Zealand har å by på. Vi var litt uheldige med været når vi var der, så var ikke den mest fantastiske tur opplevelsen. Lå mye skodde i fjellet og litt regn i luften, noe som gjorde turen litt kald. Men skjønner absolutt at det mest sannsynlig er helt fantastisk på sommeren med blå himmel/sjø med frodige trær langs hele stien. De fleste tilbringer mange dager her og går på turer over fjellet som en telt feire som tar 2-3 dager på bare en ruten. Må nok være en helt fantastisk opplevelse, men for oss blir det bare noen timer gåing langs kysten.

Wesport

Tidlig på morgenen spaserte jeg inn mot byen, var virkelig herlig å komme seg tidlig opp å gjøre noe. Alle andre lå i sengen denne dagen å sløste bort dagen, noe jeg ikke er vandt med for å si det sånn. Hadde først planer å jogge, men er ikke frisk igjen etter influensaen. Endte opp med at jeg tok bilder & såg meg litt rundt om. Elsker å bare gå å traske rundt for å se på ulike ting.

Litt senere på dagen dro vi videre med bussen, på vei mot destinasjonen vår Franz Josef.

--> Pancake rocks.

Minner meg litt om å kjøre langs kysten som i USA i grunnen. Eneste forskjellen er at jeg denne gangen reiser sammen med en gruppe i buss og ikke i bil med familien.Har nå innstilt meg på at det er sånn turen kommer til å bli fremover, så tror jeg skal klare meg fint i grunnen. Tipper at utsikten bare blir finere og finere for hver dag som går. Kjører nå nærmere og nærmere, kan se at elvene har en skikkelig kraftig blåfarge som danner seg etter av alt brevannet, sinnsykt fint!

Formene på fjellene her eg også begynt å endre seg ganske drastisk, kan se de høye toppene og at de ikke er dekket av skog lenger. Er mer som berg og knuste stener, kan minne om noen av fjellene vi har hjemme på harpefossen.

Franz Josef

Vi booket denne gangen vårt eget hostell, der fikk vi popcorn hver gang noen satt på en film og gratis kakao. Ett stor savn hos noen av jentene i gruppen for å si det sånn. Tror vi alle satt å sippet på kakao den kvelden. Turist attraksjonen denne gangen er en stor isbree som er mulig å bestige til fots for en liten gåtur eller så er det mulig å ta helikopter opp til ett høyere punkt på breen. Fra den plassen kan en deretter gå videre i 3-4 timer på breen. Hadde jeg hatt nok klær med meg ville jeg absolutt gjort dette.

Wanaka

Strekningen denne gangen er Franz Josef - Wanaka. Det første stoppet vårt denne gangen var Fox glacier for å få ett bedre syn på breen fra andre siden av fjellet. Deretter hadde vi en times stopp for å gå en tur langs ett vann, men vi tilbrakte heller tiden på en koslig cafe. ( for kaldt ute). Kjøpte der verdens beste og største muffins etter min mening, var så god at jeg måtte kjøpe med meg en til for bussturen.

stopp på turen:

--> Fossefall

--> Blue pools

Queenstown (Destinasjonen min atm)

Vi er akkurat nå kommet til en liten by full av diverse aktiviteter som skydiving, strikkhopp, motorcross and so on. Skal oppholde oss her i 2 netter.

Om dere ønsker flere bilder så kan dere sjekke ut instragramen min ( ajuliiaa). Har så så dårlig nett at det tar evigheter å laste opp bilder. Ligger bilder fra første uken jeg var på tur og litt fra bluepools og litt annet der.

Skrevet i : REISE

I skrivende stund sitter jeg nå på en buss på vei mot Byron Bay som ikke ligger så langt i fra Brisbane.. Kan ikke si at jeg er så fan av buss, men det går greit. På veien har vi hatt litt problemer, der jeg en stund trodde at vi skulle strande i Port Stevens... var noen som hadde klart å smeltet en ledning, så det kom røyk i bussen... noe vi først trodde var ett teknisk problem med bussen. Etter ett langvarendr stopp er vi nå på veien Igjen.

Tidligere i dag har jeg tilbrunget den siste dagen i Sydney for denne gang. Har spasert litt rundt i byen med jentene, spist lunsj og gått en tur gjennom Hyde park. Rett før jeg klarte å komme meg tilbake til hostellet begynte det virkelige å hølje ned med regn... måtte løpe fra bygning til bygning for å ikke bli helt gjennomvåt. Tror jeg brukte en time på å komme meg tilbake igjen. (Tar vanligvis bare 20 min).

I dag bestemte vi oss for å dra ned mot Bondi Beach, i rett linje er det ca 8 km fra hostellet. Kunne selvsagt ha gått hele veien, men på søndager så er all offentlig transport veldig billig. Vi betalte vell 2,5 AUS for en hel dag, noe som tilsvarer 16 NOK. Så vi absolutt anbefale andre som drar dit å dra på utflukter på søndager i staden for å bruke flere timer på å gå fra plass til plass.

Når vi kom til Bondi beach spaserte vi den berømte turen som går langs kystlinjen. Er mulig å følge veien langs havet i 2,5 timer omtrent. Vi gikk bare en liten tur ettersom vi skulle videre mot Harbour Bay. For de som elsker bølger som slår inn mot kliooene er dette ett perfekt sted til å ta fine bilder eller bare nyte utsikten.

Fra Bondi Beach til Harbour Bay tok vi metro/tog som stopper litt lengre oppe i gaten, er ett stykke å gå derfra til havnen. Kunne sikkert tatt den lengre, men vi tenkte ikke på det akkurat der og da. Fra havnen tok vi båt bort til andre siden av Harbour Bay for å få en finere utsikt mot byen og operahuset. På denne siden er der også en slags fornøyelsespark som lyser opp på kvelden. Planen var egentlig å bli der til kvelden for å ta fine bilder, men kameraet og telefonen streiket. ( tom for batteri). Dro dermed tilbake til hostellet for å lage middag, før vi la oss for kvelden.

Vi er nå endelig komt fem til byen Sydney, er en av plassene jeg virkelig har gledet meg til å besøke. Vet ikke helt hvorfor, men tror det har noe med at jeg alltid har hørt så mye om Bondi beach, operahuset og selve Harbour Bridge. Dagen i dag har vi brukt til å gå ned bare for å se, men har ikke vært helt heldige med været, har fått regn. Håper på at vi er mer heldig i morgen.

Hola! Akkurat befinner jeg meg i Australia i byen Melbourne. Skal være her i omtrent 5 dager før jeg drar videre med fly til Sydney, noe jeg virkelig har sett frem til lenge. Har både utforsket byen og også vært på landebygden ( Mount Martha beach south, en plass som jeg ikke kommer til å glemme. En av venninnene på turen kjente en dame som bodde her, der jeg og de andre ble invitert på sleepover for one night. Tror ikke jeg har møtt noen som er så gjestfrie i hele mitt liv, de spanderte både mat, vin, gav tilbud om å låne bilen og mye annet. Heaven for oss som er backpackere hvertfall, var som ett ferieparadis jeg ikke ville forlate. Der tilbrakte vi dagen langs stranden og en del i huset ved bassenget, der vi laget favoritt retten til mange av jentene, nemlig taco. Første gangen vi har spist skikkelig norsk mat på hele turen, så smakte utrolig godt.

Allerede dagen etter dro vi tilbake til byen, der vi tok med oss Anne for å se på streetart i hjertet av sentrum, noe hun virkelig elsker. Vi hadde også planlagt å dra til Great Ocean Road, men vi fikk ikke tid med tanke på at vi har ett ganske stramt program, så ble det nokså dyrt for å dra ut dit for bare noen få timer. Tror også at vi kommer til å se en fantastisk kyst i New Zealand, så krysser fingrene for at vi ikke går glipp av noe.