Det var så otroligt fint igår, vi kom till hot water beach vid ungefär 2 och då drog vi ner till stranden och paddlade kajak till stranden och grottan där Narnia spelades in, det var 18 grader och skinande sol så det var helt amazing, när vi paddlade tillbaka såg vi solnedgången. Vi är 30 personer på just den här bussen, vi kommer åka med tills imorgon då vi ska stanna i rotorua men dom andra ska åka vidare till Wellington. Så igår åt vi alla middag och klockan ett på natten gick alla ner till stranden för att gräva ett stort hål i sanden för att göra sin egen spa pool, det är nämligen så att det finns två varma källor på stranden som heter Māori och Orua och blandar man tillräckligt rätt mängd med det varma vattnet och havsvattnet så har man sin egna spa pool som man kan bada i. Det varma vattnet kunde bli upp till 60 grader så det brände verkligen om man var för nära. Det här händer bara två gånger per dag, när tidvattnet drar sig tillbaka.

Nu sitter vi på bussen påväg till Waitomo och idag ska vi se hobbitstaden.

• 29 Readers

Kia Ora! (Hej)

Vi bodde på ett jätte fint hotell i centrala Auckland i två dagar, vi har mest bara chillat och lagat mat. Men idag är vi Påväg till en stad som heter Rotorua som ligger i regionen Bay of plenty, påvägen dit kommer vi stanna i hot water beach där vi ska paddla kajak till en grotta där Narnia spelades in, och sen ska vi bo där en natt och imorgon åker vi vidare till Waitomo där Hobbit och Sagan om ringen spelades in och sen stannar vi i Rotorua. Vi åker med ett bussbolag som heter Kiwi Experience som vi kommer åka med hela året vi är här. Det är en slags hop on, hop off buss så vi åker en rutt igenom hela Nya Zeeland och vi kan hoppa av på vilka ställen vi vill och stanna hur länge vi vill. Vi håller även på och letar lite jobb i Rotorua så vi tänkte stanna där ett lite längre tag, om vi inte hittar något jobb så åker vi vidare.

• 59 Readers

Hey!
Klockan är nu 20.00 här i Auckland, och vi har precis kommit tillbaka till hotellet. Det har varit en lång dag, vi har vart uppe på ett berg som heter mountain eden där man kunde se hela auckland, även sett en militäruppvisning och vandrat i domain park.
Imorgon ska vi checka ut och dra oss mot nästa hotell i hamnen.

• 122 Readers

• 196 Readers

Hey!

Vi landade ca 15 igår (05 svensk tid, +10 timmar här) i Auckland, vi blev då upphämtade av en tjej som jobbar för "byrån" vi åker med. Vi bor mitt i centrum på ett ställe som heter Base backpacker Auckland, som vi kommer att bo på i 4 nätter och efter det kommer vi bo på ett lägenhetshotell vid hamnen i tre dagar, sen ska vi lämna Auckland, vart vet vi inte än. Igår gick vi runt i staden och käkade mat på ett texmex ställe. Auckland är lika stort som London ungefär, så det tar sin tid att ta sig runt här.

Vi var riktigt jetlaggade så vi somnade vid åtta ungefär och vaknade 06 imorses och då tog vi oss en morgonpromenad vilket var riktigt skönt för då såg man staden mer än på dagen då det är helt knökat med folk. Vi var på ett informationsmöte med IEP = international exchange programs, där vi fick ett bankkonto öppnat åt oss, även ett nz simkort. Mötet var riktigt bra då fick reda på mycket hur man tar sig runt i Nya Zeeland och även vad man kan jobba, vilket hjälpte oss mycket eftersom vi inte riktigt vet vart vi ska ännu.

Vi åkte med en "resebyrå" som heter goexplore och det var dom som fixade alla biljetter, working holidsy visumet osv så det var även 5 andra svenskar som åkte med dom och ikväll ska vi gå ut o fira tänkte vi. På denna backpack basen finns det en Roof top bar, dit tänkte vi gå ikväll och sedan gå ut på någon klubb i Auckland.

Här är lite bilder under hela resan hit.

• 236 Readers

Vi landade i London vid ca ett, och eftersom vi har 8 timmar här så tog vi tunnelbanan från Heathrow till ett litet ställe som heter Hounslow, gick runt på gatorna och satte oss vid ett litet ställe och drack varsin öl. Flyget går från London till Hongkong vid åtta och vi kommer då flyga i 12 timmar ungefär men sen är det 6 timmar väntetid i Hong Kong så då får vi se vad vi hittar på där.

• 309 Readers

Halloj!

Kan ju säga att jag inte har någon söndagsångest idag, så sjukt att det bara är 2 dagar kvar. I fredags var jag på tjejmiddag med gamla kollegor från jobbet och sa hejdå och så, igår var jag på avskedsfirande vilket var riktigt kul! Kommer bli tråkigt o lämna alla vänner här hemma men det här är något jag velat göra sen jag började i högstadiet.

Eftersom vi ska backpacka fick jag en backpackryggsäck när jag fyllde år, det är smidigast eftersom vi ska resa runt såpass mycket . Köpte mig även ett sidenlakan som är skönt o ha eftersom vi kommer sova på väldigt många olika hostels och vandrarhem. Det är svårt att packa för ett helt år och man vill ju inte packa med sig för mycket heller, då den ska gå och bära osv.

Om två dygn sitter vi på planet, två nätter kvar i min säng.. Vi åker 11:15 på tisdag och mellanlandar först i London och ska vara där i 7 timmar.. sen åker vi till Hongkong och det tar ca 12 timmar, och sedan från Hongkong till Auckland tar det ca 11 timmar så vi ska resa i två dygn totalt :(, jag är väldigt rastlös av mig så flygresorna är det jag är mest nervös för men hoppas det går bra ändå!

• 364 Readers

Hej och välkomna till min "rese" blogg, jag är en glad och sprallig tjej på 20 år, vanligtvis jobbar jag i butik i Borås men om 5 dagar åker jag och mina tre killkompisar iväg på ett ganska så stort äventyr. Vi ska backpacka i Nya Zealand i ca 1 år, även Asien om vi hinner med.
Har aldrig varit något fan av att skriva men kommer lägga upp mycket bilder och även försöka skriva så mycket jag kan!

5 dagar kvar och mycket kvar att göra, förstår inte riktigt hur jag ska kunna packa för ett helt år men det blir nog bra. Vi bokade denna resa för ca 5 månader och kan ju inte säga något annat än att det har gått väldigt fort.. vi har inte så mycket planerat och det är väl det som är hela charmen med att backpacka!
Jag hoppas att det blir intressant att läsa om mitt äventyr.

Med vänliga hälsningar Julia!