I fredags var dagen då Andreas och jag varit förlovade i sex månader. Sex månader sen vi var ute på Gränsö slott i Västervik och han gick ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Sen dess har verkligen året sprungit förbi.

Vad tycker jag om att vara förlovad då? Jag älskar det. Alltså fullkomligen älskar det. Innan så längtade jag verkligen efter att vara förlovad, gifta mig och allt vad det innebär. Om man ska vara rationell är det egentligen bara en ring på fingret, men vi känner båda att vi tagit kärleken till nästa nivå. Det är han och jag nu. Vi pratar mycket mer om framtiden tillsammans. Självklart eftersom vi börjat planera vårt bröllop, men även föräldraskap, barnafrågan, vart man vill bo och livet som pensionär. Jag själv, vårt förhållande och vår framtid ser helt annorlunda ut jämfört när vi träffades för 6 år sen. Det är tryggt och spännande.

Blir alldeles varm när jag ser den här bilden. Vi var lite försenade till en middag hos vänner, så vi fick beställa en taxi för att inte bli för sena. Nyligen hade vi fått våra ringar (min var något för liten när jag först fick den), jag var uppklädd och kände mig stolt som en tupp över att ha en så fin fästman. Älskar att kalla honom fästman. Han är inte bara min pojkvän eller sambo, utan min fästman. Hjälp så kär jag är i den här människan. Lyckos jag.

Så här en dag sent tar vi och kikar på hur min helg sett ut.

Frukostar är heliga för mig. Hatar att stressa i mig frukost eller äta den på stående fot. Helst ska den ätas i lugn och ro hemma, gärna med ett tänt ljus och Nyhetsmorgon eller min favoritserie på. 15 minuter räcker för att jag ska få en optimal start på dagen, oavsett om det är helg eller inte. I fredags blev det min lyxgröt med en havrecappucino framför Fixer Upper.

Fick massa jobb gjort på kontoret under förmiddagen och hade en helt okej fredagskänsla.

På lunchen gick jag på yin yoga. Kände mig så närvarande under passet. Senast jag körde den klassen hade jag så svårt för stillheten, ville bara rusa ut ur klassen och fly. Men inte i fredags. Sån tillfredställande känsla.

Efter jobbet gick jag till Styleins utförsäljning med en kollega. Gick därifrån med en påse fynd och hämtade ut massa kosttillskott på vägen hem (!).

Efter en snabb middag hemma cyklade jag hem till John och Sofia. Fia och jag skulle egentligen ha tjejkväll, men det blev sällskap av brorsorna till efter midnatt.

Blev ändå himla mysigt. Drack rödvin, hade en hetsig diskussion om vart gränsen för otrohet går, spelade frågespel och hade på Idol i bakgrunden.

Trots att jag gick och la mig på tok för sent, så var inte kroppen sugen på att sova ut på lördagsmorgonen. Fem timmars sömn och ett glas för mycket kvällen innan resulterade i att jag låg på soffan pricken hela dagen.

Med undantag för en enkel och snabb lunch.

På eftermiddagen fick jag finbesök av min älskade mamma. Vi snackade och fikade i flera timmar. Mot kvällen bytte vi ut snacket mot chevre chaud och dokumentären The Story of Diana. Se den!

Andreas var iväg på konferens under helgen (igen) så jag avslutade dagen där den startade - i soffan. Stöket i bakgrunden och färgfläckarna på väggen skvallrar om att vi planerar att måla om hemma. Så taggad!

På söndagen vaknade jag efter åtta timmars sömn och tog mig ut på en morgonpromenad med Michaela Forni & Michaela Hamiltons podcast i lurarna.

Naturen är som balsam för själen för mig.

Lördagens fullkomligt oproduktiva dag kallade efter lite mer action och nyttigheter.

När Andreas kom hem från helgens jobb åkte vi ut till Barkarby. Vi är lite sugna på att piffa till lite hemma, så kikade runt en del och kom även hem med lite nya grejer.

Bland annat ska vardagsrummet målas om. Vi köpte hem två testburkar för några helger sen, men de blev på tok för mörka, så vi kom hem med två nya nyanser. Är ute efter en beige/grå ton, tror någon av ovan färger kan bli bra.

Äntligen! En ny köksmaskin! Det här märket är svinhajpat i USA och ska vara bland det bästa när det kommer till att göra smoothies, men den kan även baka bröd, krossa is, göra puréer osv. Och att knivarna är sylvassa blev både jag och Andreas varse om. Vi råkade skära oss på dem och har båda flera plåtser på oss nu haha.

Innan vi gled till Barkarby Outlet blev jag panikhunrig från ingenstans och fick åka till ICA Maxi och köpa lite frukt för att inte gå under av hunger. Har börjat träna sen förra veckan, tror det kan vara orsaken till den panikartade hungern som slagit till om jag inte ätit på en stund.

När vi kom hem hade jag modevisning av mina nya inköp från Stylein innan jag började med middagen.

Butternutpumpa med tahiniris och avocadokräm. Så nedrans gott! Har sett att ni efterfrågat recept, det kommer!

Igår var en bra fredag. Skulle ha tjejkväll med Sofia, men mina bröder anslöt och stack inte ut på stan förrän 00.30, och då började vår girls night. Haha. Mysigt ändå, kommer inte ihåg senast jag bara hängde med John och Jens utan det är någon som ska firas, släktgrej eller liknande. Trampade hemåt på cykeln vid 02 och vaknade av att Andreas åkte iväg på konferens vid 07.30, så känner mig rätt sliten. Men har en helt oplanerad helg, så kan planera in hur mycket vila jag vill.

På söndagen vaknade jag av mig själv och upptäckte att det inte regnade ute, tjoho!

Vi packade så snabbt vi kunde ihop våra väskor och checkade ut, för att sen promenera till Lavinia för frukost.

Jag åt en fruktsallad och smuttade på en latte. Andreas åt bananpannkakorna igen, de var tydligen goda.

Vilken skillnad det är att upptäcka en stad när det inte ösregnar haha. Jag studsade nästan fram, tyckte staden verkligen levde upp. Massa söndagsmarknader överallt, massvis med folk som man var tvungen att skicksacka sig emellan och återigen alla otroligt vackra fasader.

Nederländerna är ju lite smått kända för sina tulpaner. Det fanns hur många stånd som helst som sålde både lökar och tulpanbuketter.

Zooma in på den här bilden. Ser ni det här lilla kafét som folk sitter vid? Så himla mysigt. Och lirarna på vattnet som glider omkring i kajaker.

Jag älskar verkligen att kolla på hus. Titta bara på denna byggnad från 1695. Kan ni tänka er att det är över 300 år gammalt?!

Mittemot det gamla huset låg ett ännu äldre hus, från 1606. Över 400 år gammalt OCH konstnären Rembrandt huserade här mellan 1639 till 1658.

Oude Kerk som invigdes redan på 1300-talet. Tänk att det är människor som att byggt allt det där.

Sen promenerade vi vidare till Begijnhof, som är en av Amsterdams äldsta innergårdar som ursprungligen byggdes till ett katolskt systerskap. Många av husen har brunnit ner och en byggts upp igen, men det roliga är att det fortfarande bara är kvinnor som bor i det området.

Av en slump gick vi sedan förbi Esprit Café där vi slog oss ner för lunch. Jag åt en raw rätt med courgette spagetti med morötter, cashewnötter och en kräm på rödbetor.

Vi hann med lite shopping någon timme efter detta innan vi promenerade tillbaka till hotellet.

Tog tog sen bussen till flygplatsen. Väl där var det sjukt dåligt uppstyrt. Checka in på ena sidan flygplatsen för att sen gå igenom säkerhetskontrollen på andra sidan flygplatsen = 15 minuters promenad bort. Och väl genom kontrollen var vi tvungna att gå 10 minuter för att komma till gateområdet. Jag blev hangry och behövde mat, men det fann absolut ingenting jag kunde äta. Höll på att bryta ihop och blev både arg och uppgiven att det inte fanns någonting jag kunde äta. Hade med mig lite banan, jordgubbar och cashewnötter som fick bli min middag. Trist avslut på en magisk resa, men sammanfattningsvis så har jag och Andreas haft två riktigt fina dagar tillsammans, så om vi bortser från kasst slut så är jag väldigt nöjd med resan. Min fina kille och jag.

Som ni vet flög jag ner till Amsterdam i fredags. Tog bussen till hotellet och kramades med min kille som jag inte träffat på flera dagar. Vi kollade ut en lämplig restaurang och promenerade sedan bort dit, till The Meats Eatery.

Sov dåligt under natten och vaknade sen tidigt. Låg och drog mig tills kyrkklockorna började ringa vid åtta. Tappade upp ett bad och låg och jäste en lång stund i värmen. Gud som jag saknar badkar hemma. Lägenheten vi bor i nu är mitt första boende som inte har ett badkar, så jag njöt i fulla drag där i hotellbadkaret.

När Andreas äntligen vaknade gick vi till Lavinia och åt frukost. Den här resan har varit en smula knepig att hitta mat för mig, i och med att det är en massa saker jag inte kan äta nu, men tycker ändå vi löste det som bra som möjligt. Tog en smoothie bowl med kokosyoghurt och utan granola och golden milk som var bland det äckligaste jag druckit. Typiskt mig att alltid testa nya saker, gärna nyttiga sådana som kanske inte alltid smakar på topp haha.

Lördagen bjöd på riktigt skitväder. Det regnade och blåste prick hela dagen. Lite synd, för man håller ju paraplyt och tittar mest ner i marken.

Det läckte in i skorna, min ullkappa började lukta lite funky på grund av blöt, men vi höll humöret uppe. Jag var mest nöjd över att ha en hel helg helt ensam med Andreas. Sån lyx att bara få rå om varandra.

Innan klockan slog lunch gick vi tillbaka till hotellet och att samla lite energi. Man blir ju så himla trött av skitväder, hålla hårt i paraplyt så det inte flyger iväg och omedvetet ha axlarna uppe vid öronen.

Lunchen inmundigades på Meatless Disctrict. Allt på deras meny var veganskt. Jag åt en helt ok rainbow salad och Andreas tog en hamburgare på seitan. Av alla hamburgare han åt på den här resan var tydligen denna den godaste.

På eftermiddagen hade vi en liten lucka på cirka 10 minuter utan regn. Jag älskar älskar älskar alla byggnader i Amsterdam. Staden är ju väldigt gammal, så det är mycket historia i väggarna.

Klockan fyra hade vi bokat biljetter till van Gogh-museet. Jag är ju uppväxt med att gå på utställningar, se konst, gå på opera och balett, så det är alltid kul att ta med Andreas som är lite mer ny på den scenen. Men vi hade kul och diskuterade konsten och skillnader i såg. Lärde mig massor om konstnären som jag inte visste innan. Man har ju koll på att han målade självporträtt, solrosor och att han skär av sig ena örat, men gick klokare därifrån.

På vägen tillbaka till hotellet gick vi förbi en supermarket och handlade med oss lite gottis till rummet. Jag älskar verkligen att gå inne i matbutiker utomlands, mycket roligare utbud.

Väl på hotellet lånade vi vinglas från baren och drack lite rädtjut och åt chips på vårt mysiga rum.

På kvällen piffade jag till sminket lite och hoppade i ett par klackar. Restaurangen vi bokat bord på låg för långt bort för att jag skulle kunna promenera i klackar i ösregn, så vi tog en taxi. Man ska tydligen ta de taxibilar som har en röd lampa ovanpå, de är säkrast.

Vi åt på Spingaren. Lite tapasstil där man kan få in allt på avlånga träbrickor. Jag var dum nog och proppade i mig alldeles för mycket chips innan middagen så jag var inte alls hungrig. Beställde in lite smårätter och drack vitt vin.

När restaurangen stängde köket satt vi kvar en stund innan vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Somnade sent och fortfarande proppmätt. Att man aldrig lär sig haha.

Hej från en trött en! Har tänkt knåpa på inlägg från min härliga Amsterdam-resa i flera dagar, men jag har för dåligt med energi för att formulera fina texter för er att läsa. Så jag tycker på pausknappen lite till. Nu köttar vi på resten av veckan. Dags för mig att försöka skaka av mig den här tröttheten som nästan gör mig yr, poppa popcorn och fixa tvätten nere i tvättstugan.

Hej från Amsterdam! Imorse vaknade jag tidigt, låg och drog mig tills kyrkklockorna ringde vid 08. Hoppade i ett varmt bad, drack en kopp espresso innan vi gav oss ut på stan.

Det har varit riktigt busväder. Blåst och regnat hela dagen. Vi lånade paraplyn från hotellet och har promenerat runt över en mil idag.

Nu laddar vi batterierna på hotellet med lite gottis från den lokala supermarketen. Dags att diskutera var vi ska äta middag och göra sig lite fin(are)!

Jag är på väg till Amsterdam och sitter just nu på Arlanda. Andreas har varit i Amsterdam i några dagar på en konferens som tar slut idag, så vi ska vara där under helgen tillsammans. Tror ni jag längtar eller? Längtar efter min fästman, en helt ny stad, sova ut och andas ny luft. Amsterdam ska vara jättevackert, så jag är peppad.

Men! Gissa vem som vaknade upp hängig idag? Såklart ska jag bli risig när jag ska åka iväg. Förutom hängigheten känner jag mig väldigt trött, har ont i halsen, spänningshuvudvärk och lite varmare än vanligt. Förhoppningsvis blir det bättre när jag får krama på min kille, dricka massor med vatten och sova ut ordentligt. Nu ska jag dricka upp mitt citronté med massor med honung i. Håll tummarna för mig så hörs vi om ett tag!

Igår kväll hade jag Jennifer över på middag.

Vi började med att plåta den knallrosa solnedgången.

Ser ni det där leendet? Den där energin? Det var precis vad jag behövde.

Ni ser ju, svårt att inte bli glad.

Med lite rödtjut i varsitt vinglas snackade vi på medan maten gottade till sig i ugnen.

Det var en sån där kväll när man har så mycket att prata om att man kommer in på sidospår, för att fem minuter senare säga " just det, jag kanske ska berätta klart den andra grejen".

Gud, det vattnas i munnen bara jag ser den här rätten. Det är alltså butternutpumpa i ugn med quinoa- och tahiniröra och avocadocremé. Så nedrans gott.

Hur många har ätit kanelbullar idag? Tycker hela Stockholm har doftat kanelbulle, hela vägen från tunnelbanan till kontoret. Och igår lagade jag ett så in i Norden gott raw kanelbullerecept, så det har inte gått någon nöd på mig. Du vet efter att man pillat bort de torra kanterna på vanliga kanelbullar och man mumsar i sig mitten av kanelbullen? Exakt så smakar dem. Och nyttiga är de dessutom. Bara en sån sak.

Deg: 1 dl havregryn, 2 dl nötter, 1 dl kokosflingor, 1 nypa salt, 1 dl dadlar, 3 tsk vatten

Fyllning: 1 dl nötter, 3 tsk kanel, 1 dl dadlar, 1 msk vatten

Topping: kokosflingor

1. ​Mixa havregrynen och nötterna tillsammans med kokosflingorna och saltet.
  2. Mixa igen, nu tillsammans med dadlarna (urkärnade!) och vattnet. Dumpa på ett bakplåtspapper.
  3. Mixa nötterna och kanelen till ett grovt mjöl.
  4. Tillsätt dadlarna (också urkärnade) och vattnet. Mixa.
  5. Platta ut degen till en rektangel med en slickepott. Botten ska vara cirka 0,5 cm tjock.
  6. Bred ut fyllningen jämt över degen.
  7. Rulla ihop och ställ in i kylen så att den stelnar lite.
  8. Ta ut rullen och skär i lagom stora munsbitar.
  9. Lägg munsbitarna i små muffins- eller cupcakeformar och strössla över lite kokosflingor.