*Gömmer huvudet i skämskudden*

Det är såååå svårt för mig att bryta en ovana! Mitt kämpande med socker gör verkligen att jag får större förståelse med folk som befinner sig i andra slags beroenden, som cigaretter, alkohol, porr och droger. Visst, vissa beroenden kanske klassas som "grövre" än sockerberoende, men det är jobbigt nonetheless. Hörni, denna vecka (sedan i måndags) har jag ätit sötsaker totalt tre dagar. Det är VARANNAN DAG. Jag trodde verkligen inte att det var så här illa. Gissa vad jag gjorde idag då? Jag gick till ICA, köpte en 200 g Marabouchoklad och åt den på mindre än en timme. Helt sjukt! Och pinsamt... men jag vet inte hur jag ska sluta. Det känns som en så patetisk sak att vara beroende av också, men egentligen triggar det ju igång samma substanser i hjärnan som typ heroin. UGH. Jag skäms verkligen. Nåja, nya tag imorgon. Jag funderar på att inte sätta helt stopp, utan tillåta mig att äta choklad en gång i veckan, på lördagar (dock inte imorgon p.g.a. att jag har varit så dålig den här veckan). Då får jag MAX köpa en sådan där Marabouchoklad som är 100 g (mellanstorleken). Successivt vill jag vänja mig av vid det. I oktober ska jag switcha över till enbart mörk choklad om choklad ö.h.t. (vilket ju påstås vara nyttigt och som jag dessutom inte ens gillar särskilt mycket). Detta fram till jul. Efter det är målet att jag ska kunna gå hela 2018 utan choklad eller annat godis. Att gå cold turkey fungerar visst inte för mig...

Nu är jag klar på sommarjobbet i alla fall! Woohooo!! Jag ligger helt utslagen på sängen nu.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Nej hörni... vad är det jag egentligen har gjort?!

Jag är vanligtvis inte mycket för impulsköp, men... jag kunde inte låta bli. Jag har testat bullet journaling och det har helt enkelt inte fungerat för mig. Alltså... inte alls. Hur mycket jag än försöker verkar jag inte lyckas komma in i det. Jag tror att det beror på att jag inte är så kreativ av mig och helt enkelt känner det som bortslösad tid att sitta och rita skeva linjer med linjal och försöka skriva en snirklig rubrik med design direkt kopierad från en mall på Pinterest. Det fungerar helt enkelt inte för mig. Därför klickade jag i gårkväll hem en personligt designad almanacka från personligalmanacka.se. Totalt kostade den 254:- (jag använde Therese Lindgrens rabattkod, originalpris 299:-).

Så ser den ut! Jättefin och stilren design tycker jag. När den kommer hem till mig kan jag recensera den om ni vill! När jag har beställt paket längtar jag verkligen efter dem, haha.

Nu måste jag fortsätta fixa mig. God morgon förresten! x

Likes

Comments

Jag är medveten om att bloggen har fått gapa tom ett tag... men det beror på att jag sommarjobbar! Jag går upp 5:30-6:00, börjar 7:00, har totalt 1,5 h rast under dagen, slutar 16:00, äter middag och lägger mig vid 20:30. Under tiden jag är på jobbet håller jag fysiskt igång hela tiden. Så ser mina dagar ut just nu. Jag orkar liksom inte riktigt tänka på bloggen. Jag inser också att jag valde en dålig vecka att börja min "sugar detox" på, med tanke på att jag har varit så fysiskt aktiv OCH har mens. Bra jobbat Julia *sarkastisk klapp på axeln*. (Uppdatering om det kommer imorgon.) Nåja, imorgon är sommarjobbet slut i alla fall. Jag längtar så mycket.

En sak som har verkligen har hjälpt mig överleva dessa dagar på jobbet har varit ljudböcker. Har lyssnat klart på tre stycken och just nu lyssnar jag på Harry Potter and the Philosopher's Stone. Jag brukade vara ett så stort fan av Harry Potter (jag skrev t.o.m. fanfictions), och nu var det ett par år sedan jag läste dem så tänkte att jag skulle friska upp minnet lite. Jag har aldrig läst dem på engelska heller, så det är intressant att äntligen få ta del av boken på originalspråket. :)

I träningsväg händer inte så mycket just nu. Jag tar en paus från gymmet denna vecka - och med rätta, tycker jag i alla fall. I måndags gick jag över 20 000 steg. Håller igång hela tiden på jobbet. Jag har funderat på att lägga om mitt träningsschema, lite grann. Just nu ser det typ ut som så att jag går till gymmet 5 ggr/vecka. Jag vill nog ändra på det. Jag brukade springa en hel del förut, men tappade det. Jag ska kanske gå till gymmet 3 ggr/vecka istället och springa/cykla/liknande 2 ggr/vecka istället. Jag måste också börja yoga mer!

Förresten... jag har hamnat i någon sorts bananhysteri. I tisdags åt jag FYRA bananer, igår tre och idag två. Är det möjligt att äta för många? :|

Likes

Comments

Hej hörni!

Nu har jag precis slagit mig ned framför datorn i sängen. Linserna är ute, glasögonen på och tänderna borstade. I morgon ska jag upp vid 6 därför att sommarjobbet börjar vid 7... zzZzZ. Hade tänkt tillbringa resten av kvällen framför A Clash of Kings av George R.R. Martin och sedan ska jag kanske fortsätta lyssna på Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren.

Annars då? Jo, det är bra. Idag var jag på en riktig långpromenad, vilket var härligt. Jag har inte gjort något annat spännande idag egentligen.

Ha en fortsatt trevlig kväll och sov sött. x

Likes

Comments

Det är så lätt att skapa ursäkter för sig själv. "Bara denna gång", "Det är ju faktiskt helg" och "Äsch, vad spelar en liten chokladbit för roll?" är ursäkter jag har använt mig av tidigare i mitt liv. Jag intalar mig att jag är starkare än mitt tidigare jag, och att jag denna gång klarar av det. Så slutar det med att jag gör samma misstag om och om igen.

Denna gång ska jag ha en annan approach. Jag går full cold turkey och tillåter mig inte något sött alls. Med "sött" menar jag sådant som kan undvikas, såsom bakelser, choklad, glass, godis... Det finns naturligtvis även sockerfällor i form av till synes bra mat men första steget är att helt sluta med det som alla vet är onyttigt.

Så vad är min motivation? För det första hoppas jag att det ska förbättra min hy att sluta äta sötsaker. Min hy är i nuläget inte så bra, jag har mycket finnar och orenheter, men jag hoppas att det blir förändring på det. Jag vill även leva ett så nyttigt liv jag bara kan. Det naturliga första steget för mig känns då att börja träna och sluta äta sötsaker. Jag vill inte riskera att hamna någonstans där jag blir så beroende att det börjar synas på utsidan. Jag är nöjd med den vikt jag ligger på och vill inte samla på något överflödigt fett. Jag vill vara i den bästa form jag bara kan vara.

En annan motivation jag har för mig själv är att försöka komma ihåg hur jag känner efter att jag har ätit något onyttigt. Aldrig har jag känt skuld efter att ha proppat munnen med blåbär (som jag vet innehåller socker men i nyttig form), men efter att jag har proppat munnen med choklad känner jag ofta skuld och kanske även ångest. Jag vill vara i kontroll över min kropp, och jag vill inte vara fast i någon form utav beroende vad det än är, Det känner jag att jag är just nu (eller åtminstone börjar hamna i).

Jag vill få en ny syn på mat. Som Livsmedelsverket skriver på sin hemsida: "Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta tillsatt socker." Jag vill börja se mat mer som bränsle istället för en belöning (som dessutom bara får mig att må dåligt i längden).

Likes

Comments

Hej allihopa!

Mitt första blogginlägg.... nåja, på denna blogg i alla fall. Jag vet inte hur många gånger jag har börjat blogga, bara för att sluta någon månad senare eller så. Jag hoppas att historien inte upprepar sig denna gång!

I alla fall, över till någonting annat.

Imorgon, den 13 augusti 2017, har jag lovat mig själv att sluta med allt som har med sötsaker att göra. Som det ser ut just nu i mitt liv är jag helt galen i choklad. Jag äter det inte hela tiden, men varje gång det finns möjlighet. Så länge det inte finns choklad i huset går jag säker... men choklad har vi ju alldeles för ofta här hemma. Hade jag levt ensam hade det varit lättare, för jag brukar inte själv köpa choklad, men det finns ju andra under detta tak som köper hem choklad. Och när det finns så kan jag inte låta bli. Även om jag försöker.

Jag hoppas dock att jag blir sporrad denna gång genom denna blogg. Om jag skriver ned det, om jag postar det någonstans där andra kan komma åt det (även om eventuellt ingen kommer göra det) känns det som om det kommer vara lättare. många gånger har jag försökt sluta med sötsaker och misslyckats, men just denna metod har jag inte prövat. Jag hoppas verkligen att det fungerar.

Jag har laddat ned en app, som egentligen är till för rökberoende, men jag tänker att mitt sockerberoende ju faktiskt kan likna vid ett rökberoende och därför hoppas jag att det fungerar att behandla det på ungefär samma sätt. Den visar hur mycket pengar man slösar på "rökning" i veckan (i mitt fall har jag skrivit in ~23 kr för en Marabou chokladkaka) och hur många dagar man har varit "rökfri".

Jag gör inte detta för att jag önskar att gå ned i vikt - tvärtom så hoppas jag just nu på att gå upp i vikt genom muskler. Jag går på gym fem gånger i veckan och träningen hjälper mig absolut med sötsuget, men inte tillräckligt mycket. Det känns också som om mitt beroende interferar med mina gainz (haha) och det är ju synd.

Varje gång jag känner av sötsuget måste jag hitta något annat att göra - typ dricka vatten, äta frukt, kanske gå en promenad.... Jag vet inte, ska försöka skriva ihop en liten lista! Som jag kan titta på varje gång jag känner för att äta något sött. Om jag får ihop något bra och konstruktivt delar jag med mig av den. :)

Nej hörni, nu har detta inlägg blivit alldeles för långt känner jag. Nu måste jag gå och gurgla kokosolja i 20 minuter och sedan ska jag nog fixa mig för natten och gå och lägga mig. Hejdå och godnatt på er!

Likes

Comments