Nu rullar skolan på som den ska och vi har börjat komma in helt i rutinerna. Här kommer lite blandade bilder från tillbaka i tiden och nutid.

Såhär åker vi till skolan varje dag. Båthållplats och gärna sittplatserna ute i solen.

Utsikten från Academia-bron.

Markusplatsen

Utsikten från studentboendets egna takterass

Julia Karin Gustavsson

Här kommer lite bilder från slutet av förra veckan som var helt underbar!! Min fina familj var på besök och vi turistade runt på Venedigs gator och runtom i övärlden. Tiden bara flög förbi och jag önskar dom skulle stannat längre.

Saknar min fina familj sekunden efter jag lämnade av dom på hållplatsen.

och ÄNTLIGEN fick jag pussa och krama världens finaste pojkvän!!!!! längtar redan till nästa gång jag får träffa honom!

Kalle spanar in mig!

Burano - ön med de färgglada husen.

Dagarna var väldigt fullspäckade och det var även kvällarna. Inte nog med att familjen var här, två av Kalles bästa vänner hakade också på tåget och följde med till Venedig så kvällarna spenderades självklart med dom!

Julia Karin Gustavsson

Jag glömde att berätta att vi även tog oss till Lake Garda, eller Gardasjön i lördags efter trippen till Verona på fredagen. Vi sov i Garda den natten och hade en heldag att upptäcka området kring Gardasjön.

Julia Karin Gustavsson

I fredags var jag ute på äventyr med Sofia och en nyfunnen vän, Stella. Vi åkte runt lunchtid på fredagen, med tåg, i en och en halv timme till Verona. Det en såå fin stad att bara strosa runt i. Jag tyckte verkligen om Verona och tror jag kommer åka tillbaka dit om det finns tid.

Jag visste inte innan vi kom till Verona att staden flagga är den samma som Sveriges. Från början undrade vi varför det hängde svenska flaggor överallt, men efter att ha frågat en Veronabo fick vi svaret.

Balcony of Juliet, självklart turistmål om man är i Verona!

Inte nog med att hela väggarna är nedklottrade med kärleksförklaringar och par som skriver sina namn i hopp om tur; folk sticker även in sina kärleksbrev i väggarna.

House of Romeo

Min första riktiga GELATO!

Julia Karin Gustavsson

Nu börjar det mesta bli vardag och allt rullar på. Skolan är igång, men värmen är kvar och en aperol spritz i solen efter skolan är vardag det med. Allt känns väldigt enkelt och avslappnat.

Bilderna är från en morgonspringtur, Ca' Foscari Universitetet från Gran Canal hållet samt statsdelen Cannaregio där mitt favoritställe ligger. Goda cicchettis, spritz och allmänt trevligt häng.

Det börjar även närma sig att familjen, Kalle och hans kompisar ska komma och hälsa på. Just därför saknar jag dom bara ännu ännu mer. Det är mindre än en vecka kvar och jag kan knappt bärga mig för att få krama om dom <3

Julia Karin Gustavsson

I lördags tog vi oss ut på en utflykt till staden Padova en bit in på fastlandet. Där finns bland annat ett av Europas största torg, Prato della Valle, vilket vi såklart var tvungen att besöka. Mittenbilden är från något sorts museum där vi fick se statyer och läsa om världens första kvinna att ta examen.

Padova erbjöd mycket god mat och trevligt sällskap. Det var jag och Sofia, den svenska tjejen vi lärt känna och hennes franska rumskompis. Dessutom en tjej från Australien.

Julia Karin Gustavsson

En riktigt fotovänlig ö och precis som vanligt är Sofia bättre bakom kameran än jag själv så uppskattar hennes villighet att dela med sig av alla fina bilder hon tar!!!!

Avslutade dagen med att glida före hela turistkaoset med våra företrädeskort. Just like the Locals!

Julia Karin Gustavsson

Nu är jag ikapp på rätt dag och datum och ska visa lite bilder från gårdagen då vi besökte ett ställe på fastlandet som heter Mestre. Vi tänkte att det skulle finnas någorlunda shopping men så var det inte.. Jag, Sofia och den andra svenska tjejen Philippa åkte med en buss över till fastlandet en när vi upptäckte att det enbart var ett fåtal affärer, satte vi oss i solen med varsin sprtiz istället. När vi kände oss nöjda i Mestre åkte vi tillbaka till öarna och hamnade på ett ställe som serverade småtapas med sittplats på båt.

På understa bilden är Philippa till höger, tillsammans med hennes franska roomie.

En heldag på ön Lido.

Julia Karin Gustavsson

Lördagen var en regnig dag så därför en ganska lugn för oss. Vi försökte leta upp wifi, då jag inte fått igång internet ännu vid det laget. Vi åkte över till Zattere och hittade ett mysigt cafe.

Vi passade även på att handla när vi ändå var ute i regnet. Med ett kök som består av en vattenkokare får man använda sig av sin fantasi och idag kom vi på att färsk pasta borde funka alldeles utmärkt för oss. Tillsammans med pesto och lite grönsaker blir det en jättegod, väldigt enkel, middag!

Här är ett annat förslag på vad vi "lagar" för middag. Jag är glad att jag reser med en person som gillar mozzarella iallafall. Ska försöka vända över henne helt till ostarnas värld!!!