Till att börja med började förra veckan väldigt bra med en fotbollsmatch som gick vägen. Det var en kul upplevelse att sitta på en pub i Italien och se Sverige slå italienarna!!!

Den här helgen har jag och Philippa varit i Milano. Jag är så nöjd med resan och vi maxade den helt klart.

Resan började med en kaffe och croissant i solen (inte bara för att det var varmt och soligt utan att vi missade tåget pga missuppfattning men tiderna). Men det var fantastiskt väder och vi satte oss o njöt och väntade på nästa tåg!

En av de första platserna vi besökte var den fantastiskt fina: Galleria Vittorio.

Och såklart Duomo de Milano

Fina parker!

Besök på museum Pietà, Rodanini, där vi fick skåda Michelangelo's sista skulptur och mycket annat.

Vi såg även Milanos triumfbåge

Scrambled eggs med tryffelolja och parmesanost blev det till brunch på söndagsmorgonen.

Så var vi såklart ute och roade oss på kvällen och besökte en bar som hette Rita som var magnifico.

Och då var vi även nere vi "Milanos Venedig" efter kanalen som finns där. Superfint!

Julia Karin Gustavsson

(Mån 6/11) I torsdags skrev vi våra tentor för First Term; Econometrics och Financial Institutions and corporate finance. Det känns så skönt att ha dom skrivna, även om vi var ganska överens om att den ena inte alls var vad vi hade förväntat oss. Och den andra var så mycket enklare än vi förväntat oss. Aja, såhär på måndagskvällen känns de ganska långt borta och en helg med ledighet och firande satt gott :)

I torsdags såg det ut som på denna bild. Jag och Sofia åt fantastiskt god mat på en mysig restaurang på Guidecca.

Resten av dagarna spenderades mest i San Marco med Philippa. Vi (kanske mest Philippa) lagade god mat och tog vara på att vara totalt lediga.

Julia Karin Gustavsson

Tiden bara flyger förbi och nu är det redan två veckor sen jag lämnade av familjen på flygbussen.

Sååå jag drömmer mig tillbaka till när familjen var här för att hitta energi till tenta-p som börjar imorgon. Två kurser ska tentas av den 2 november så 1,5 veckas plugg ska vi ta oss igenom nu. Det har börjat bli lite kallare nu så det känns lite enklare att sitta inne och plugga.

Julia Karin Gustavsson

Nu rullar skolan på som den ska och vi har börjat komma in helt i rutinerna. Här kommer lite blandade bilder från tillbaka i tiden och nutid.

Såhär åker vi till skolan varje dag. Båthållplats och gärna sittplatserna ute i solen.

Utsikten från Academia-bron.

Markusplatsen

Utsikten från studentboendets egna takterass

Julia Karin Gustavsson

Här kommer lite bilder från slutet av förra veckan som var helt underbar!! Min fina familj var på besök och vi turistade runt på Venedigs gator och runtom i övärlden. Tiden bara flög förbi och jag önskar dom skulle stannat längre.

Saknar min fina familj sekunden efter jag lämnade av dom på hållplatsen.

och ÄNTLIGEN fick jag pussa och krama världens finaste pojkvän!!!!! längtar redan till nästa gång jag får träffa honom!

Kalle spanar in mig!

Burano - ön med de färgglada husen.

Dagarna var väldigt fullspäckade och det var även kvällarna. Inte nog med att familjen var här, två av Kalles bästa vänner hakade också på tåget och följde med till Venedig så kvällarna spenderades självklart med dom!

Julia Karin Gustavsson

Jag glömde att berätta att vi även tog oss till Lake Garda, eller Gardasjön i lördags efter trippen till Verona på fredagen. Vi sov i Garda den natten och hade en heldag att upptäcka området kring Gardasjön.

Julia Karin Gustavsson

I fredags var jag ute på äventyr med Sofia och en nyfunnen vän, Stella. Vi åkte runt lunchtid på fredagen, med tåg, i en och en halv timme till Verona. Det en såå fin stad att bara strosa runt i. Jag tyckte verkligen om Verona och tror jag kommer åka tillbaka dit om det finns tid.

Jag visste inte innan vi kom till Verona att staden flagga är den samma som Sveriges. Från början undrade vi varför det hängde svenska flaggor överallt, men efter att ha frågat en Veronabo fick vi svaret.

Balcony of Juliet, självklart turistmål om man är i Verona!

Inte nog med att hela väggarna är nedklottrade med kärleksförklaringar och par som skriver sina namn i hopp om tur; folk sticker även in sina kärleksbrev i väggarna.

House of Romeo

Min första riktiga GELATO!

Julia Karin Gustavsson

Nu börjar det mesta bli vardag och allt rullar på. Skolan är igång, men värmen är kvar och en aperol spritz i solen efter skolan är vardag det med. Allt känns väldigt enkelt och avslappnat.

Bilderna är från en morgonspringtur, Ca' Foscari Universitetet från Gran Canal hållet samt statsdelen Cannaregio där mitt favoritställe ligger. Goda cicchettis, spritz och allmänt trevligt häng.

Det börjar även närma sig att familjen, Kalle och hans kompisar ska komma och hälsa på. Just därför saknar jag dom bara ännu ännu mer. Det är mindre än en vecka kvar och jag kan knappt bärga mig för att få krama om dom <3

Julia Karin Gustavsson

I lördags tog vi oss ut på en utflykt till staden Padova en bit in på fastlandet. Där finns bland annat ett av Europas största torg, Prato della Valle, vilket vi såklart var tvungen att besöka. Mittenbilden är från något sorts museum där vi fick se statyer och läsa om världens första kvinna att ta examen.

Padova erbjöd mycket god mat och trevligt sällskap. Det var jag och Sofia, den svenska tjejen vi lärt känna och hennes franska rumskompis. Dessutom en tjej från Australien.

Julia Karin Gustavsson

En riktigt fotovänlig ö och precis som vanligt är Sofia bättre bakom kameran än jag själv så uppskattar hennes villighet att dela med sig av alla fina bilder hon tar!!!!

Avslutade dagen med att glida före hela turistkaoset med våra företrädeskort. Just like the Locals!