View tracker

Förra veckan var jag på Stiftelsen Teknikdalen för att jobbskugga en projektledare över Science Park.

Jag jobbskuggade Elin Holst Granlund som arbetar med att sammankoppla människor för att lösa ett gemensamt problem. Eftersom man har olika kunskaper och erfarenheter kan människor komplettera varandra och komma fram till en bra lösning. Elin identifierar ett behov från olika målgrupper och kopplar sedan samman dessa med olika aktörer.

Hon arbetar med att studenter, näringsliv och kommuner ska vilja samarbeta. Men för att folk ska vilja mötas är det viktigt med ett ställe där folk ska vilja och kunna mötas vilket Elin också jobbar ganska mycket. Projektet ska skapa inspirerande konferensmiljöer och restauranger för att man ska kunna fokusera på ett kreativt tänkande vilket ska leda till utveckling av idéer.

Elin är den första som är projektledare över Borlänge Science Park vilket har inneburit att hennes arbete har varit att finna vägar över hur projektet ska arbeta och formas. Arbetet som projektledare på Borlänge Science Park går 75% av tiden åt till olika affärsmöten, för att kunna sammankoppla människor och att byta erfarenheter och kunskaper.

Elin Holst Granlund trivs verkligen jättebra med sitt jobb och hon har ofta svårt att bromsa sig själv från att vara uppe i varv hela tiden. Projektledaryrket går verkligen från högt och lågt och därför är det väldigt viktigt att man planerar sina arbetsdagar för att inga uppgifter ska falla mellan stolarna. Elin har minst ett planeringsmöte med sin kollega Kristin. Elin och Kristin arbetar med samma arbetsuppgifter och ofta går dem på möten tillsammans och hjälps åt med projektet för att det ska bli så bra som möjligt. Jag fi

Min reflektioner och kommentarer utifrån min jobbskuggning är väldigt positiv. Det var verkligen jättekul att få vara med och se hur en projektledare arbetar. Yrket kräver många bollar i luften och dagligen byter man erfarenheter med olika människor via mötena. Man knyter många nya kontakter.

Elins tips till mig om jag vill bli projektledare en dag är att våga, man ska bara köra. Alla är nybörjare någon och man kan mer än man tror. Dessutom ska man alltid vara ödmjuk!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag har jag fått lära mig att göra smörgåstårta, det gick jättebra!

Nu under ett par veckor kommer vi att fokusera på att jag lära mig så mycket som möjligt i delikatessen fram till jag tar studenten. För att jag ska kunna jobba extra där när det behövs!

Likes

Comments

View tracker

De senaste veckorna har mina praktikveckor varit fokuserade på att jag ska lära mig delikatessen. För att jag ska kunna jobba extra i delikatessen också. Eftersom jag fått prova på många av butikens olika områden gör det att jag har större chans till extrajobb på helgerna.

I tisdags fick två nya potatissallader i delikatessen, en med smak av vitlök och den andra med av paprika och chili.

Kom gärna in och provsmaka!

Likes

Comments

Under veckan valde jag att undersöka vad service egentligen betyder för butiken Ica Kvantum. Jag valde att ställa en simpel frågan"vad är service för dig?" till personalen.

I och med frågan kan jag resultera i att service för Ica Kvantum Avesta är så mycket mer än att bara heja på kunderna i butiken. Man ska alltid försöka ge kunderna mer än vad dem förväntar sig genom att göra sitt yttersta för att kunderna ska bli nöjda.

Det är väldigt viktigt att du befinner dig i butiken med tanken i bakhuvudet om att du är där för kundens skull.

Man ska tillmötesgå kundernas behov genom att ha ett brett utbud på varor och även olika alternativ för att kunderna ska kunna handla just sin favorit. Personalen ska vara hjälpsamma genom att ha kunskap om butikens produkter men också kunna svara på kundernas övriga funderingar med glädje och nöje. Kan du inte svara på kundens fråga eller fundering ta hjälp av någon annan i personalen.

Likes

Comments

Morgonen på Ica Kvantum Avesta börjar kl. 6.00 med ett kundvarv i butiken för att se butiken utifrån kundens perspektiv för säljledarna över butiken. Säljledarna över butiken har 20 minuter på sig att planera och strukturera upp dagen utefter vad som ska prioriteras att göra i butiken för att sedan delegera ut informationen till avdelningsansvarige personal.

Kl. 06.20 träffas säljledarna över butiken, och avdelningsansvarige personal men även all övrig personal för att gå igenom butikens dagshändelser. Dessutom berättar säljledarna för personalen med ansvarsområden vad som ska prioriteras på alla olika avdelningar.

Efter gruppmötet går exempelvis frukt- och gröntansvarige tillbaka till frukt- och grönt och strukturer upp och planerar dagen. Till att börja med är det viktigast att fylla och exponera erbjudandena på avdelningen för att produkten ska vara lätt tillgänglig för kunderna. Efter erbjudandena lägger man mycket tid på att exponera entrén och första borden på avdelningen för att kunderna ska få ett bra första intryck av butiken vid första ögonblicket. Efter dessa två viktiga moment på frukt- och grönt avdelningar fyller man upp den populära frukten banan och sedan börjar man med leveransen.

Ica Kvantum Avestas butikschef planerar för det mesta långsiktiga mål och ser till att det allra viktigaste uppgifterna i butiken blir gjorda. Till hjälp för att klara de långsiktiga målen använder han sig utav butikens säljledare.

Planeringsprocessen på Kvantum Avesta:

1. ​Handlaren

2.  Butikschef

3.  Säljledarna över butiken

4. Personalen med ansvarsområden över olika avdelningar

5. Övrig personal

Likes

Comments

Måndag morgon börjar med en avstämning med butikschefen kl. 6.00 för Linn som är kolonialansvarig​. För att Linn ska kunna planera hur hon ska delegera ut arbetsuppgifter till närvarande personal under dagen.

Varje ​måndag efter avstämningen fortsätter hon med att sätta ut prisskyltar utifrån Icas annonsblad vid kolonialvaror och hälsa och skönhet. Nytt annonsblad varje vecka.

Kolonialansvarige påbörjar sedan den dagliga inventeringen. För att veta vilka varor hon ska inventera tittar hon i Icas datasystem som styr över inventeringen. Kan vara för att datasystemet undrar om butiken verkligen ska ha 240 st. Ballerina pepparkaka m.m.

Hennes arbete innebär mycket planering eftersom hon  inte bara ansvarar över kolonialvaror utan även varuexponeringar och lagret. Det gäller att planera för att hinna med hennes ansvarsområden om inte ,måste hon delegera ut arbetsuppgifter till resterande personal.

"När jag planerar över en gavelexponering måste jag undersöka hur mycket butiken tjänar på olika produkter. Om inte butiken får in ,mycket pengar på produkten förtjänar varan inte sin plats", berättar Linn. Hon pratar vidare angående varuexponeringar och förklarar att man helst vill tjäna 1000 kr om dagen på produkterna.

Hon beställer även in nya produkter eller produkter som stoppats datasystem vilket gör att varans hyllplats ofta varit tom under flera veckors tid. Ofta kommer kunderna fram och undrar när produkten kommer att finnas igen eller så berättar datasystemet.

Med intervjun kan jag resultera i att som kolonialansvarig har man ett mycket varierande och roligt arbete! 

Likes

Comments

I många fall är det säljmiljön i butiken som avgör om kunden ska handla, eller inte. Marknadsföringen är väldigt viktig såväl på internet som marknadsföringen direkt till kunden. Men två tredje delar av kundens köpbeslut avgörs i den fysiska butiken. Personalen tillsammans med butikschefen skapar butikens profil och konceptet. Det är viktigt att konceptet i butiken speglar affärsidén.

Det finns tre moment påverkar säljmiljön i butiken som borde passa ihop med varandra.

Exteriör miljö är känslan och uppfattningen kunder skapar sig innan den kommer in i den fysiska butiken. Som butikschef bör man fundera en del på vart man väljer att placera butiken eftersom lokaler, område och parkeringsplatser och skyltfönster vid butiken påverkar.

Interiör miljö är miljön uppfattar inne i butiken. Väl inne i butiken får kunden ett första intryck och är avgörande om om kunden stannar kvar och trivs i butiken. Det avgör hur mycket tid och pengar som kunden lägger ner i butiken. Därför är belysningen, färger, exponeringar och butikslayout en viktig faktor, för att kunderna ska röra sig runt i hela butiken.

Psykosocial miljö och innebär är känslan och upplevelsen kunden får inne i butiken. Psykokosociala miljön påverkar människans olika sinnen som borde ta chansen. Lukt, hörsel, syn, smak och känsel är människans sinnen. Butiken borde utnyttja för att förbättra kunden upplevelse och kan vara genom musik, personligt bemötande, dofter och smakprover.

Likes

Comments