Kuala Lumpur, Kambodja

Vi började onsdagen med att äta frukost och packa våra väskor. Sen tog vi en Uber till Batu Caves och Dark Cave. Grottorna är hur gamla som helst och är jättehöga, sjukt coolt! I Batu Caves finns det också ett tempel. Efter att vi hade varit i Batu Caves köpte vi biljetter till Dark Cave. I den grottan finns det insekter, spindlar och fladdermöss som bara finns i där i hela världen. Vid ett ställe i grottan stängde alla av sina ficklampor och då var det så mörkt att man inte såg någon skillnad om man blundade eller hade ögonen öppna. Man såg heller inte sina händer även om man hade dem precis framför ögonen, så häftigt!! :P

Trappen upp till grottorna!!

Batu Caves och en del av Dark Cave

Efter grottorna tog vi tåget tillbaka in till Kuala Lumpur (grottorna ligger cirka 13 kilometer utanför KL). Vi åt lunch och sen åkte vi till China Town. Där strosade vi runt lite innan vi bestämde oss för att åka till KL's "bästa" shoppingcenter. Men när vi kommer fram dit visar det sig att det inte är vanliga affärer utan bara privatpersoner som har butiker. Så det blev en stor flopp. xD Då tog vi tåget tillbaka till den stora shoppinggatan och strosade runt där innan vi åkte hem till hotellet igen. Senare på kvällen gick vi till Pizza Hut och köpte takeaway som vi åt på rummet. Väldigt gott! Sen gick vi och la oss då vi skulle bli upphämtade av taxi vid 03:00 för att ta oss till flygplatsen.

Pizzaaaa

Flyget avgick 06:50 till Siem Reap, Kambodja och vi landade 07:50 lokal tid (Kambodja ligger 1h efter så flygturen tog 2h). Där mellanlandade vi tills vårt inrikesflyg gick vid 11:55 ner till Shianoukville (stavningen är oklar haha). Flygningen ner dit tog bara en timme och då tog vi en taxi till hamnen. Båtturen till Koh Rong Samloem (där vi befinner oss just nu) tog cirka 2 timmar så vi var helt slut när vi kom till hotellet vid 17:00. Vi sov ända till 08:30 dagen efter haha, verkligen välbehövligt.

På flygplatsen i Kuala Lumpur, M&M och Petronas Towers. :Pp

Flygturen mellan KL och Siem Reap bjöd på fantastisk utsikt!!

Lång väntan på inrikesflyget..

Vårt flyg, ett propellerplan, sjukt obehagligt haha. Och utsikten från flygturen!!

Som sagt så befinner vi oss just nu på Koh Rong Samloem. Vi är hittills jättenöjda med ön!! Mer bilder härifrån kommer. Puss!!

Stranden vid vårt hotell!

Kuala Lumpur

På tisdagsmorgonen tog vi det lugnt tills vi åkte till lunchen i Kuala Lumpur Tower. Vi hämtade ut våra biljetter och åkte upp till restaurangen. Där var det en stooor buffé med allt möjligt, både mat och efterrätter. Medan man äter så snurrar plattan man sitter på 360 grader så att man får vy över hela Kuala Lumpur, så häftigt!! Ett stort tips om en ska till KL. Lunchen kostade runt 115 RM (multiplicera med två för att få i SEK) men då ingick inte dricka (förutom vatten, té och kaffe). Vi köpte en varsin öl och cider som kostade 30 RM dryck, alltså inte alls för dyrt. Vi gick i alla fall därifrån mätta och belåtna! :P

Utanför tornet

Lunchen

Påväg hem gick vi förbi ett Starbucks och köpte iskaffe. Välbehövligt i värmen! Innan vi åkte hem gick vi till ett annat shopping mall. Fick med mig lite hem från H&M, väldigt nöjd (det är inte Oskar dock haha han haaaatar verkligen att shoppa). På kvällen var vi uppe på hotellets rooftop och sen åkte vi till en matmarknad, Jalan Alor tror jag att den hette. Där åt vi middag på ett thailändskt ställe, väldigt gott! Puss!!

Iskaffeeee

Kuala Lumpur

Som jag skrev i förra inlägget landade vi vid 10:55 i söndags. Efter att vi hade fått väskorna tog vi en taxi till vårt hotell. Där somnade vi enda till klockan 19. Så mört haha. Men aja, vi hade varit vakna hela natten så ganska förståeligt. Då gick vi i alla fall till ett mall nära hotellet och åt i deras foodcourt, jättegott!! Sen handlade vi frukost osv innan vi gick tillbaka till hotellet och åkte upp på rooftop. Där hade några asiater en födelsedagsfest så det var fullt ös lol. xD Sen åkte vi ner tillbaka till rummet och sov, igen. Tog på krafterna att inte sova något på hela natten!

Utsikten från hotellets rooftop. Man ser både Petronas Towers och Kuala Lumpur Tower, väldigt häftigt!

I måndags vaknade vi upp ganska tidigt och åt frukost, yoghurt, flingor och banan. Sen gick vi en promenad på cirka en halvtimme till Petronas Towers. Jag tror att det är en av världens högsta byggnader (den är ungefär 400 meter). Dock kändes den väldigt liten om man jämför med vad vi såg i Dubai (Burj Khalifa). Men det var i alla fall väldigt kul att se!!

Jag och Oskar framför Petronas Towers. :-)

Det var en park som låg alldeles vid byggnaden, jättefint!

Mer bilder hehe

"Under" tornen fanns det ett shopping mall, KLCC. Där åt vi lunch på ett sushiställe där sushin åkte runt i varv (se bilder nedan). Haha så sjukt häftigt och också väldigt gott!

Sjukt dåliga bilder men behövde screena från en video då jag inte tog några bilder på sushibesöket. :P

Vi drack smoothie efter lunchen, väldigt gott det med!

Efter maten gick vi vidare till nästa höga byggnad, nämligen Kuala Lumpur Tower. Det är ett TV torn som ligger på en kulle i centrala KL. Där bokade vi bord till en lunch på deras "360 graders restaurang" till tisdagen (berättar mer i nästa inlägg). Sen fick jag faktiskt med mig Oskar till ett köpcentrum då jag ville gå in på Forever 21. Handlade lite kläder där och sen åkte vi hem till hotellet med tunnelbanan. Förresten så är tunnelbanan i KL suuuuperbillig. Kostade oss cirka 4,60 RM (=9 kronor) för att åka fyra stationer för båda två. Senare på kvällen gick vi till donken och åt middag. Det är också jättebilligt i KL. Vi köpte två menyer och 4-pack nuggets för 50 kronor. Så nu vet ni alla donkenälskare vart ni ska! ;-) Puss!!

Bali

I lördags (11/3) gick vi upp vid 8, åt frukost och checkade ut. Sen gick vi till hamnen och väntade tills vår båt skulle avgå. Båtturen från Gili Air till Bali tog cirka 2 timmar och hamnen tog vi en taxi till Ubud. Det är en stad som ligger uppe bland bergen. Vi kom fram dit vid 3-tiden och gick direkt och åt lunch. Sen rörde vi oss vidare till Monkey Forest. Det är en jättefin skog där det bor massor med apor. Man fick dock hålla hårt om sin väska för de kunde till och med öppna dragkedjor och ta saker därifrån. xD

Båtturen tillbaka till Bali

Ubud!

Så fin natur inne i Monkey Forest!! :P

Apooor!

Efter Monkey Forest gick vi till en restaurang i närheten som hade en jättefin utsikt över solnedgången. Vi beställde först in varsin drink och öl och sen åt vi också middag där. Sen gick vi till en annan restaurang där vi beställde in efterrätt, cheesecake och chokladkaka, plus té. Sen efter ett tag beställde vi också in varsin milkshake, haha. :P Men vi var tvungna att låta tiden gå då vår taxi till flygplatsen gick vid 12.

Utsikten från den första restaurangen. :-))

Vi kom fram till flygplatsen vid 2-tiden och då satte vi oss och vila innan vår incheckning började vid fyra. När vi äntligen hade checkat in gick vi och åt (igen haha, men man blir faktiskt hungrig om man är vaken hela natten) på Hard Rock Café. Jag och Oskar tog varsin hamburgare, supergott!!

Vid klockan 07:55 lyfte äntligen flyget till Kuala Lumpur och vi landade 10:55. Vi har haft fyra superbra dagar i Malaysias huvudstad, men för att inlägget inte ska bli alldeles för långt tar vi allt om KL i de nästkommande inläggen. Puss!!

Nattkäk/frukost och utsikten från flygplanet till Kuala Lumpur!!

Giliöarna

Hej! Dagarna går så snabbt så hinner inte blogga haha. Vi har hunnit med 4 dagar i Kuala Lumpur senast jag skrev. Så tänkte att jag tar dagarna i ordning. :-))

I fredags blev vi upphämtade med båt vid hotellet vid klockan 10. Under dagen hann vi med fyra snorklingsstopp vid Gili Air, Gili Meno och Gili Trawangan. Vi såg massor med koraller och fiskar samt en sköldpadda!! Det var så himla coolt! Innan vi åkte tillbaka till hotellet åt vi lunch på Gili Meno. Åt en jättegod kyckling med cashewnötter. :P På kvällen packade vi ihop våra väskor, spelade biljard och åt middag. Vad vi gjorde i lördags kommer i nästa inlägg, puss!!

Sköldpaddan!!

​:-)

Vattnet var så fint på Giliöarna!

Koraller och fiskar!

Vi filmade typ bara under snorklingen. Därför kan jag inte lägga upp så många bilder. :P

Giliöarna

Hej bloggen!! Just nu befinner vi oss i Ubud, Bali (vi är dock bara här över dagen då vårt flyg till Kuala Lumpur går imorgon bitti vid 07:55). Men jag tänkte berätta i olika inlägg vad vi gjort de senaste dagarna. I torsdags var vi, som rubriken lyder, på Gili Meno. Vi tog båten vid 8:30 och kom fram cirka en kvart senare. Vi började med att ta varsitt dopp, läsa böcker, lyssna på podd och sola osv. Sen gick vi runt på ön och så såg vi även hur alla locals bodde. Intressant att se det också!

Vi åt lunch på ett jättemysigt ställe och sen drog vi oss tillbaka till stranden. Det var mycket finare och "bredare" stränder på Gili Meno än på Gili Air. Gillade verkligen ön!!

Vid 4-tiden tog vi båten tillbaka till Gili Air. Vi gick till hotellet, badade i poolen, spelade biljard, duschade och åt middag. En väldigt bra dag helt enkelt!! :P

När vi promenerade runt på ön

Stränderna!!

Oskar. :-))

Det är väldigt klart vatten vid Giliöarna!

Lite molnigt under dagen, men det gjorde faktiskt ingenting. :P

Giliöarna

Heeej! Lyckades hitta en plats där internet funkar någorlunda så nu kan jag blogga om vår härliga dag på Gili Trawangan. Vi började dagen med frukost och sen gick vi till piren här på Gili Air och köpte båtbiljett. Båten avgick sen 8:30 och vi var framme 9:15 cirka efter ett kort stopp på Gili Meno (som vi ska till imorgon).

När vi kom fram hyrde vi cyklar (det finns inga bilar osv på Gili T heller) och cyklade runt ön. Vi stannade och tog några dopp under rundturen, välbehövligt trots att det har varit lite sämre väder idag. Vid lunchtid hittade vi ett mysigt café där vi åt. Jag tog en smoothiebowl med topping och Oskar en ceasarsallad, väldigt gott!!

Sen badade och solade vi vid stranden enda tills båten gick till Gili Air vid klockan 4. När vi kom fram gick vi till ett café som jag hade hittade på internet. Trodde de skulle ha acaibowls där men de hade dem inte. Vi tog istället varsin bowl med frysta bär (dock väldigt likt acai) med topping. Eftersom de skulle stänga så åt vi maten vid hamnen istället, men lika gott för det! Har försökt övertalat Oskar att vi ska dit på fredag och äta igen då dem hade avokadomacka. Vill så gärna testa den. :P Förhoppningsvis blir det så, han lät ganska övertygad.

Imorgon ska vi som sagt till Gili Meno. Har hört så bra om den ön så förväntningarna är höga!! Jag hoppas bara på bättre väder än idag.. Håll tummarna ni med så hörs vi förhoppningsvis imorgon igen. Pussss

Lunchen!!

Gili Trawangan

Middagen idag! Godaaaaste

Giliöarna

Hej bloggen! Just nu befinner sig jag och Oskar på Gili Air. Vi åkte hit i söndags efter att ha sagt hejdå till Hanna och Moa som skulle vidare till Australien och Adrian som skulle hem till Sverige. Vi har haft det så roligt på Bali så det kändes tråkig att lämna, men roligt att komma till ett nytt ställe!

Vi kom fram till Gili Air vid 3-tiden och gick till vårt hotell, Grand Sunset. Det ligger precis vid vattnet och är jättefint och fräscht! God frukost är det också. :P

Igår hyrde vi cykel och cyklade runt ön (här finns det inga bilar eller mopeder utan man får ta sig fram till fots eller med cykel). Vi stannade vid olika stränder och badade och solade, väldigt härligt! Idag har vi också bada solat och badat. Vi ville åka till Gili Trawangan, men båtarna gick tydligen bara två gånger per dag så vi ska åka dit imorgon istället. xD Det ska bli riktigt kul att åka dit och se hur det ser ut där! Förhoppningsvis (internet på vårt hotell är säääämst!!!) kan jag blogga imorgon om vistelsen, annars hörs vi när vi hörs! Puss!!

Solnedgången i söndags

Vårt badrum, med utedusch! :P

Idag köpte vi kokosnöt, det var sådär..

Hittade en gunga idag. :-)))

Bali

Hej!! Senaste dagarna har vi haft fullt upp därav ingen bloggning. Tänkte därför ta varje dag för sig. :P

Tisdag: Vi hängde på stranden och vid hotellets pool hela dagen. Så skönt att sola och bada efter några dagar i storstad!! På kvällen festade vi och gick ut i Kuta. Hade så himla kul! Vi avslutade med donken och sen gick vi hem i morgontimmarna.

Jag och Moa! :P

Onsdag: Vi vaknade upp vid 10 och gick och åt frukost. Sen hängde vi vid poolen hela dagen. En väldigt slapp dag!

Selfieeee och Hanna chillar vid poolen

Torsdag: Torsdagen började tidigt då vi blev upphämtade vid 8. Det tog cirka 2 timmar inklusive ett stopp på en kaffeodling innan vi kom fram till dagens aktivitet, water-rafting! I 2,5-3 timmar åkte vi runt i en fors med stenar och strömmar (höll på att ramla i två gånger xD). Vi åkte även ner för ett 4 meter högt vattenfall, så häftigt!! Under åkturen fick vi också se fantastisk natur. När vi var klara åt vi lunch och sen åkte vi tillbaka till hotellet och badade i poolen. På kvällen gick vi runt och kollade affärer samt åt en god middag.

Water-raftingen!!

Fredag: Igår hyrde vi moppar hela dagen. Vi började med att ställa in kartan på att åka till Uluwatu Tempel. Men efter 1,5 timmar på moppe så ville vi ha en paus. Då hittade vi Nyang Nyang Beach. Det var sååååå fint!! Dock världens längsta backe ner till beachen men det var det verkligen värt. Ett stort tips om en ska till Bali!

Efter ett tag gick vi upp för backen och åt lunch. Efter många om och men fick vi äntligen vår mat och kunde sen åka vidare till Uluwatu Tempel. Templet ligger precis vid en klippa och den utsikten var också helt fantastisk!!

Därefter påbörjade vi vår resa till Tegenungan Waterfall som skulle ta 2 timmar enligt Google Maps. Det slutade med att resan tog närmare 3 då det var sååå mycket trafik osv. Sen stannade vi och åt också så vi kom fram till vattenfallet precis innan solnedgången. Vattenfallet var väldigt fint men det var tråkigt att vi inte kunde komma dit tidigare. Sen åkte vi hem vilket tog minst 1,5h. Klockan var 9 när vi svängde in på hotellet så vi gick direkt och åt lite mat sen gick vi och la oss. Vi var väldigt trötta efter att ha varit ute och åkt i 11 timmar.

Nyang Nyang Beach

Uluwatu Tempel

Tegenungan Waterfall

Bali

Hej från Bali! Vi landade lite efter åtta igår och kom till hotellet vid 10. Då fick vi rummet direkt (så skönt!!) och böt om till badkläder innan vi gick ner till ena poolen här på hotellet. När vi var vid poolen så somnade vi typ direkt då vi inte hade sovit mycket natten innan. Vid klockan 4 gick vi upp till hotellrummet och där somnade vi igen, hehe. Vi vaknade vid klockan åtta och fixade oss innan vi mötte upp Hanna, Moa och Adrian som hade kommit hit. Så kul att vara här alla 5!! Vi gick och åt middag här på hotellet, italienskt. Sen gick vi ner till stranden och kollade runt lite innan vi gick tillbaka till hotellet och sov.

Flygturen från Singapore tog 2h 40 min

Hotellets ena pool

Idag vaknade vi vid 9 och gick och åt frukost alla 5. Nu är vi tillbaka på rummet och ska fixa oss inför stranden. Ser fram emot en härlig dag!!

Dagens väder och dagens frulle. :P