Sri Lanka

Hej! De senaste 3 dagarna har vi bara tagit det lugnt. Både i förrgår och igår har det varit molnigt väder tyvärr, men vi har badat och solat lite ändå. På kvällarna har vi ätit goda middagar, både Sri Lankas traditonella mat men också italienskt. Väldigt gott!

Idag har det varit jättefint väder!! Så vi gick upp i tid imorse, åt frukost och checkade ut. Därefter gick vi till stranden och badade och solade (har bränt mig jättemycket, bästa<33) fram till klockan halv 4. Då gick vi till en restaurang och åt en sen lunch. Därefter gick vi till hotellet som ägarna för rundturen vi åkte på äger och duschade osv.

Jag igår. :-)

Oskar!

Rummets utsikt mot poolen!

Nu sitter vi på flygplatsen i Colombo och väntar på att få boarda flyget. Vi mellanlandar i Kuala Lumpur innan vi når vår nästa destination, nämligen Singapore!

Sri Lanka

Internet har strulat, därav ingen uppdatering!

I lördags stod klockan på 04:15, det var nämligen dags för safari i Yala Nationalpark. Vi åt frukost påvägen och det tog ungefär 30 minuter dit från vårt hotell. Under dagen såg vi ödlor, olika fåglar, krokodiler, bufflar, vildsvin, påfåglar, elefanter och det häftigaste av allt, en leopard! En otroligt lyckad safari!

Inne i Yala Nationalpark

Bufflar

Fin natur! :P

En av elefanterna vi såg!

Vår bil vi åkte med under dagen!

"Stranden" i parken.

Efter safarit åkte vi tillbaka till hotellet där vi duschade osv innan vi satte oss i bilen för att åka till det sista stoppet på Sri Lanka, Hikkaduwa. Bilfärden tog cirka 5 timmar med lunch. När vi var framme i Hikkaduwa checkade vi in på hotellet och tog det lugnt resten av kvällen.

Hotellet i Hikkaduwa!

Sri Lanka

Som jag skrev i föregående inlägg så stod klockan på 05:30 i fredags. Det var nämligen dags att gå upp för Small Adams Peak. Efter en promenad på cirka 30-45 minuter var vi uppe på toppen. Där satt vi och kollade på den vackra soluppgången!

Small Adams Peak

Efter en stund gick vi tillbaka till hotellet och åt frukost. Sen packade vi ihop våra saker och åkte vidare mot dagens första stopp, Rawana Waterfall.

Rawana Waterfall

Dagens andra och sista sevärdhet var Buduruwagala. Där var bland annat en stor Buddha på flera meter inristad i ett stort stenblock. Det fanns även fler andra skulpturer. Efter besöket där åkte vi vidare till rundturens sista stopp, Yala och Yala Nationalpark. Inlägget om Yala kommer upp imorgon!

Sri Lanka

På torsdagen vaknade vi tidigt och åt hotellfrukost. Därefter checkade vi ut och åkte till tandtemplet i Kandy. Där sägs det att Buddhas tand är begravd där. :P Sedan åkte vi upp i bergen och stannade efter några timmar vid ett teplantage, närmare bestämt Glenloch Tea Factory. Där fick vi lära oss hur man gör te osv och fick även provsmaka. Teplantaget var även otroligt vackert!

I templet behövde vi täcka axlar och ben, därav vår outfit :P Som sagt, otroligt fint vid teplantaget!

Vi åkte sedan vidare bland bergen. Man satt och kolla ut hela tiden för att utsikten var så vacker! Höga berg och grönt överallt. Efter ett tag stannade vi vid ett vattenfall, så häftigt!!

Vattenfallet!

Nästa stopp var en gammal engelsk koloni, Nuware Eliya. Där stannade vi vid "byns" Grand Hotel och åt en pizza. Sedan åkte vi vidare till en tågstation där vi hoppade på tåget till Ella. 130 rupees kostade det för mig och Oskar att åka i tredje klass, vilket är cirka 7 kronor. XD Tågresan var skumpig, med ett gammalt tåg och räls. Men utsikten var däremot fantastisk!

Nuware Eliya

Utsikten från tågresan!

Efter 2,5 timme var vi framme i Ella och vår chaufför hämtade upp oss och vi blev skjutsade till vårt hotell. Från vårt hotellrum hade vi en fantastisk vy ut över bergen. Jag vet att jag tjatar, men det är verkligen så himla vackert här. Under kvällen gjorde vi inte så mycket. Vi åt middag och gick och la oss tidigt då klockan stod på 05:30 dagen efter.

Hotellrummets utsikt!

Sri Lanka

Vi började onsdagen med att åka till grottempelet Dumbulla som låg i bergen. Där fanns det en 14 meter lång Buddha! Därefter åkte vi vidare till en kryddodling där en guide berättade om alla fördelar osv och så fick vi massage. När vi närmade oss staden Kandy så stannade vi till på Royal Botanics Garden. En jättestor park med massvis med blommor, träd och buskar osv bredvid en stor flod. Efter det åkte vi och såg på en traditionell singalesisk dans där de bland annat gick på brinnande kol. Sedan drog vi oss uppåt i bergen och checkade in på vårt nya hotell med en fantastiskt fin utsikt. En väldigt bra dag!

Nedan kommer lite bilder från onsdagen:

Karta över parken och Oskar :P

Bara jag som tycker det ser ut som alperna på sommaren? :P

Sååå vackert

Vårt fina hotell uppe i bergen

Dubai, Sri Lanka

Inlägget skulle upp igår men wi-fi ville inte funka.

Hej från Sri Lanka!! Igår började vi dagen med att ta en taxi till hotellet Atlantis. Där gick vi runt och kollade osv, väldigt häftigt hotell! Därefter åkte vi tillbaka till hotellet och lägenheten och checkade ut och åkte till Dubai Mall. På Dubai Mall åt vi lunch på Shake Shack och sen tog jag och Oskar en taxi till flygplatsen. Vi flög först till Doha, Qatar (tog 1 timme) och sen vidare till Colombo, Sri Lanka (tog cirka 4 timmar). Vi landade vid 03:40 lokal tid. När vi kom ut från flygplatsen stod vår chafför i Sverigetröja och väntade på oss. :P Därefter började en 4 timmars bilresa till Sigiriya där vi befinner oss just nu.

Atlantis och min frukost, en jättegod acaibowl!

Sista lunchen, självklart på Shake Shack. :P

Vi kom till hotellet vid 8 tiden imorse och då fick vi checka in i vår bungalow med fantastisk utsikt! Då gick vi la oss och sov (inte mycket till sömn inatt) till klockan 12. Därefter åt vi lunch på hotellet och sen åkte vi till Lion's Rock. Lion's Rock är upptagen på UNESCOS världsarvslista och har mycket historia. Vi hyrde en guide som berättade om den för oss på vägen upp till toppen. Efter 1200 trappsteg var vi uppe!

Vår bungalow!

Som ni ser på bilderna var det en otrolig utsikt från Lion Rock (trots att det var väldigt dimmigt och molnigt idag).

Imorgon åker vi vidare, till staden Kandy. Här i Sri Lanka åker vi alltså på en rundtur som är i 5 dagar, otroligt spännande!

Dubai

Hello!! Det blev ingen bloggning igår då vi hade fullt upp. Vi började dagen med att åka till Al Mamzar Beach Park. Det är en park med marknader, grönytor, matställen och flera stränder. Där solade vi, tog det lugnt och åt lunch. Efter ett tag blev det sämre väder så då tog vi en taxi till guldsouken. Därefter gick vi vidare till kryddsouken och efter det åkte vi en liten båt över till tygsouken. Väldigt mysigt att gå runt i soukerna (dock var alla försäljare väldigt på en..).

Al Mamzar Beach Park :P

På kvällen åkte vi till Dubai Mall där vi åt middag på Eat Greek, väldigt gott!

Idag har det dåliga vädret fortsatt så imorse åkte jag, mamma och min syster till Mall of the Emirates (de andra åkte till Ferrari World xD). Där shoppade vi samt åt lunch på Shake Shack<333

Vid klockan 2 drog vi oss tillbaka till hotellet för att vila lite samt duscha och fixa till oss. Därefter drog vi till Dubai Mall och Burj Khalifa. Där besökte vi en souk, kollade på vattenfontänshowen och shoppade inne i köpcentret. Vid 7-tiden mötte vi upp de andra och satte oss vid en restaurang vid vattnet med utsikt mot Burj Khalifa, så härligt!!

Jag och Burje K :P

Så jäkla maffig byggnad

Nu är vi tillbaka på hotellet och tar det lugnt. Ska nog börja packa lite för imorgon åker vi vidare till nästa destination, nämligen Sri Lanka. Känns sjukt konstigt att jag och Oskar ska åka vidare och att de andra ska hem till Sverige... Vi flyger vid 7/8-tiden imorgon kväll så på förmiddagen ska vi ut till Palmen (fejkön) där det lyxiga hotellet Atlantis ligger, spännande!

Dubai

Hej!! Dagen idag har varit helt fantastisk! Vi hängde först vid poolen tills klockan 1. Vid halv 3 blev vi upphämtade av vår chaufför och åkte vidare mot Dubais öken. Vi stannade till vid ett ställe där vi hyrde en beachbuggy. Den körde vi omkring med i öknen, så kul!! Därefter åkte vi vidare och åkte bil i öknen. Det var typ som att åka karusell, också så kul!!

Efter en stund kom vi fram till ett desert camp. Där gjorde jag en hennatatuering :P Vi åt även middag under bar himmel samt kollade på olika framträdanden, väldigt mysigt! Vid 8 åkte vi tillbaka till hotellet och nu sitter vi på vår balkong och tar det lugnt. Som sagt, en väldigt bra dag här borta i Dubai!

Det var så otroligt fint i öknen!!

Dubai

Hej!! Vi hördes inte igår så kan börja med att berätta om vår fantastiska gårdag. Dagen började med en tur till Miracle Garden. En stor park med massor med blommor och olika konstverk, väldigt fint!

Därefter så åkte vi till Dubai Marina och stranden där vi solade. På kvällen åkte vi till Box Park, en lång gata med massa restauranger. Där åt vi en italiensk middag som var otroligt god!

Miracle Garden :P

Idag hängde vi vid hotellpoolen tills vid klockan 4. Efter det åkte vi till Madinat Jumeirah som är ihopbyggda byggnader med hotell, restauranger, affärer osv. Svårt att förklara xD Där gick vi i alla fall runt och strosade samt åt en jättegod middag och glass. Imorgon väntas en spännande dag då vi ska åka ut i öknen. Hörs!!

Madinat Jumeirah

Dubai

Hejsan!! På morgonen var det lite sämre väder så vi åkte till Dubai Marina och åkte båt runt där. Vid 11 sprack det upp så då gick vi ner till stranden och solade. Vid 3 tiden drog vi oss tillbaka till hotellet för att fixa osv. :P Sedan vid halv 5 åkte vi upp i världens högsta byggnad, Burj Khalifa. Det var otroligt häftigt! Utsikten från 445 meters höjd var även helt fantastisk. :-)