TRAVELS

Enda en utflukt, og denne gangen ble det til Gibraltar.

Som likt til Morocco dro vi med en tur buss som kjørte oss til og fra, og når vi kom til Gibraltar kjørte vi rundt i slike små tur busse, fordi det er så smalt og trangt mange steder der. Det var den en interessant dame som både kjørte i vanskelige områder og guidet oss på en morsom måte. Creds til den damen der! Vi kjørte oss slik at vi kunne se over til Morocco og den båten som vi tok dagen før, bare denne dagen var det ikke så gale med bølger som da vi dro.

Steder vi besøk i Gibraltar var selvsagt det eneste fjellet der, og der apene bor. Der vi virkelig ikke er redd for mennesker, nesten mere tamme og litt av noen tyver. De tar alt de kan finne og se. Så vi fikk ikke ta med noen gjenstander som de kunne stikke av med. Men kamerat måtte bli med for å kunne ta søte bilder av de! Videre besøkte vi St. Michaels Cave som er kalksteinsgrotte.

Etter vi hadde vært på rund tur rundt hele øyen i buss så gikk vi i sentrum eller der med butikker får å titte litt rundt. Videre tok vi oss en mag bit og vendte hjem over. Et flott sted med mye verdier og attraksjoner, et sted jeg ikke blir lei av.

(Litt sent innlegg men alltid bedre sendt den aldri)

TRAVELS

Jeg har vært i et annet kontinent enn Europa for første gang, Afrika! “One day in Morocco!” En interessant dag der vi fikk oppleve mye for pengene for å si det sånn.

Dagen startet kl. 06:00, avreise fra Club La Costa. Der vi reiste med buss langs kysten av Spania i 1, 1/2 time til vi kom til Tarifa. Der tok vi en ferge som ikke var til å skryte av, for det var ikke et uvær men helt bølgene som garantert var opptil 10 meter høye, og i tillegg måtte vi stå i kø for å få stempel, for å få tilgang til å komme inn i Morocco. Turen farte i 1 time men føltes som en evighet.

Da vi endelig var kommet til land, fått stempel og ferdig med noen timers kø og venting. Gikk vi til en tur buss som kjørte oss fra steder til steder.

Første stopp var gamle delen av byen Medina, der vi spasert gjennom gater på gater og fikk se det litt uten om det vanlige velvære livet som vi kjenner til. Bygninger som var falleferdig og elektrisk farlig, men på den gode siden fikk vi se et marked med matvarer, klær og diverse gjenstander. Den tradisjonelle Moroccan olje og deres utvalg av urter fikk vi også oppleve. Vider fikk vi oppleve en tradisjonell Morocco lunsj, der vi ble servert god mat og hørte på stilig musikk og dans.

Bussen stoppet på flere stopp der vi fikk se vakker natur og en tur med en dromedar om vi ønsket. Og til slutt dro vi til en hule; Caves of Hercules som bytte på et fantastisk utsikt til havet. Hvis en snur bildet speilvendt lignet det faktisk på Afrika, ser du det?

Tiden gikk veldig fort men vi fikk også oppleve masse på kort tid. Da det var tilbake på båten og stempelet i passet for ut av landet og ingen mere stress med kø sovnet vi, og når vi kom tilbake til Spania til bussen som kjørte oss hjem sov vi der også for vi var så trøtt og sliten etter turen og tidlig oppe.

En fantastisk tur som må oppleves med egne øyne, og jeg anbefaler å dra hvis muligheten dukker opp!

TRAVELS

Feliz Navidad a todos mis amigos!! - God jul alle sammen!

Jeg har tatt meg en tur til Spania for å feire jul for første gang sammen med min kjære og mine besteforeldre. Vi har stor kost oss til nå, med mye god mat og drikke og ikke minst fint vær! Vi er da altså i Fuengirola som er en by utenfor Malaga, der vi bor i en leilighet på Club La Costa.

Dagen i går, selve julaften gikk vi å spiste på en buffé restaurant der det ble servert alt fra grillet grønnsaker og kjøtt til sushi og wok. Smakte helt fantastisk! Og vi fikk spise det som passet oss akuratt som vi ønsket. Ikke helt den norske tradisjonen med pinnekjøtt og ribbe som jeg har spist hele livet. Men hva med å prøve noe nytt i blant er vel bare bra!

Når vi hadde blitt godt og mett, og spist all den maten vi klarte var det på tide å ta turen vider. Vi spaserte ned til strand-promenaden, der vi gikk et stykke for å se om det var noen steder vi kunne går for å ta oss en drink men det var ikke en eneste en som var åpen, og hvis det så ut som de åpen så var det hele familien til eieren som hadde stelt i stand julemiddagen. Det så utrolig koselig ut! Videre spaserte vi til hovedgaten, der vi fikk endelig se litt julepynt, noe som vi faktisk ikke har sett så mye til. Etter en lang var det på tide å komme se hjem igjen, men da ble det taxi hjem!

Foresten så er den nydelige kjolen min fra Days Like This, en kjole jeg har fått i gave!

Håpet dere har hatt en fin julaften og at dere får en koselig romjulstid vider!

Xoxo Julia

Heisann! Jeg er Julia Borge, en 18 år gammel jente fra Bergen by i Norge, som lever et helt normalt liv og ønsker å dele hva fantastisk jeg har å by på. Jeg kommer til å dele mine interesser for fashion/mote, fotografi, matlaging og oppskrifter og mye mere!

Litt mere personlig; jeg går nå på siste året på vgs noe som er spennende, gøy og stressende på samme tid, og ja jeg har ingen peiling hva jeg vil gjøre når jeg er ferdig med 13 års skolegang. Mye forskjellige tanker om videre utdanning, friår eller rett i jobb? Men hva er ikke livet uten litt utfordringer.

Jeg bor fortsatt hjemme (har ikke økonomi til å flytte.. endå), jeg har en midlertidig jobb i en matbutikk, og jeg har en fantastisk kjæreste. Så jeg kan vel si at livet mitt er ganske fint. EEENei jeg har også mine problemer som har vært med meg i mange å, som jeg ønker kunne bare forsvinne vekk eller at jeg kunne gjøre noe med det. Ingen er perfekte eller har et A4 liv, men det som er noe; Er å gjøre det beste du kan med det du har akuratt nå!

Velkommen til min blogg, håper du vil like og finne interesse i det jeg har å dele så gjerne legg igjen en kommentar eller melding hvis du har noe negativt er det beste for oss begge at du holder det for deg selv.