Uppgiftsbeskrivning

Uppgiften var att skapa något med Cernitlera, i detta fall någon sorts "skål".

Tillvägagångsätt

Först av allt så skulle leran värmas för att kunna arbetas med. Sedan rullade jag ut leran i tre bitar och snurrade ihop den, en bit av leran som botten och de två andra som kanter. Efter det var "skålen" klar.

Slutsats/reflektion

Det fanns inte idé från början om vad leran skulle utformas till, utan resultatet formades under tiden. Det som skulle kunna göras annorlunda är att försöka få "skarvarna" på de olika lerdelarna att flyta ihop på ett mer naturligt sätt, jämna ut kanten och insidan och försöka göra så att skålen inte blir så platt som den blev nu. En heltäckande botten hade nog blivit bättre även det.

Skålen går nog att använda om man bränner den.

Jag är relativt nöjd med resultatet, men hade velat lägga mer tid på att jämna till skålen och jag hade velat se att den inte hade lagt sig platt på det sättet som den gjorde nu. Den sjönk ihop ganska rejält efter att den blivit färdig. 

Hade jag fokuserat mer på ytan så hade resultatet blivit bättre, men överlag så blev resultatet helt okej.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Uppgiftsbeskrivning

Uppgiften var att skapa ett helt nytt mönster av tidigare mönster.

Tillvägagångssätt

Det första var att klippa ut de olika "motiven" som skulle bilda det nya mönstret. Jag valde att klippa "vattendropparna" i trianglar 5x5 och även lät jag diamanterna vara kvar i "gruppen".

Det svåra var att placera ut de olika delarna så att de skulle bilda ett mönster samtidigt som det inte skulle bli för många delar centrerade på samma plats.

När delarna placerats ut klistrade jag fast dem och försökte lyckas att sätta de olika delarna på räta linjer.

Slutsats/Utvärdering

Denna uppgift var inte svår att utföra, en väldigt simpel uppgift.

Eftersom jag inte hade en aning om vad resultatet skulle bli och inte hade höga förväntningar så känns inte denna uppgift misslyckad. 

Jag är nöjd med min insats och skulle inte ändra uppgiften/mönstret om jag skulle behöva göra om uppgiften.

​Tidsplaneringen för detta moment var en lektion, där hela arbetet skulle vara klart vid lektionens slut. Momentet tog cirka en + 1/3 lektion, då jag på andra lektionen utvärderade.

Likes

Comments

Tanken var att skapa ett ansikte så likt ett mänskligt som möjligt.

Målet för hur slutresultatet skulle bli uppnåddes inte.

Tidsplaneringen var att jag skulle lägga 3 - 5 lektioner. Den tidsplaneringen höll inte, utan det blev 3 - 5 månader istället.


Utvärdering

Jag har gjort verket genom att forma det med händerna och både platta och rundade verktyg för att få till en slät och någorlunda jämn yta. Började först med att forma grunden, de större dragen så som ansiktsform, byst, haka o.s.v. Sedan var det att göra alla små detaljer, så som ögon, näsa, mun o.s.v.

Jag valde den tekniken för att den var lättast att använda.

Styrkan i verket är framför allt grundformen, själva huvudet, bysten, framför ögon, öron och de små detaljerna. Svagheterna är allt annat.

En förändring skulle endast påverka positivt. Att ändra grundformen, detaljerna, färgerna, hela utförandet det vill säga, skulle påverka verket mycket positivt.

Jag tror att alla som ser verket kommer få sig ett gott skratt.

Slutsatsen allt som allt är att verket blev relativt misslyckat.

Likes

Comments

Analys av ett verk

Jag väljer att analysera verket nedan av Elisabeth Ohlson Wallin.

Elisabeth skapar mestadels bilder som ska väcka mycket känslor, bilder som ska få folk att reagera. Många av hennes verk har det blivit stor uppståndelse runt.

Bilden nedan föreställer ”Kungen med sina manliga vänner som äter pizza på Camilla Hernemarks nakna kropp och en skurande drottning Silvia där hon försöker få bort ett hakkors i parketten”.

Verket är uppenbar satir, förmodligen skapad för att väcka åsikter och känslor hos de som ser det.

Tekniken hon har använt är att hon har tagit offentliga bilder på dessa kända personer ur sitt sammanhang och satt ihop alla i en och samma, denna, bild. Till exempel så har hon tagit bilder där männen vid bordet, ”kungens manliga vänner”, sitter ned, för att kunna sätta ihop bilden. Tittar man en extra gång så kan man se att personerna är tagna ur sitt sammanhang, att de inte naturligt passar in i bilden. Bilden på kungen är till exempel en bild som används ofta, och med tanke på att han är den enda som tittar någorlunda rakt fram så ser man även där att just den bilden av kungen inte hör hemma där. Ännu tydligare syns det på drottningen som nästan ser inklistrad ut, som att en person som har Photoshop som hobby har satt in henne där.

Det som fångade min uppmärksamhet på bilden var drottningen. Det var svårt att missa, med andra ord. Jag blev inte arg, upprörd, road eller liknande av bilden, utan mer chockad. Det är en sorts bild som man inte ser varje dag, som man inte heller förväntar sig att se överhuvudtaget.

Att denna teknik har använts, att det har tagits offentliga bilder på personer som sedan klistrats in i denna bild, och att det dessutom ser orealistiskt ut, gör att den är väldigt iögonfallande. Hade denna bild varit en målning istället, och alla personer och miljön var där som original, alltså inte inklistrat, så tror jag inte att den skulle vara lika iögonfallande. Nu lägger man märke till den, bland annat för motivet, men också för att den inte ser ut som en typisk bild, eller målning för den delen. Det är inte en bild där personerna har stått en lång stund för att fotografen ska få till den perfekta bilden, eller målningen som konstnären spenderat timme efter timme för att få till alla detaljer. Nej, den här är snarare gjord i Photoshop där det viktigaste har varit placering och att inga kanter syns från originalbilden. Bilden är inte dåligt gjord, absolut inte. Raka motsatsen snarare. Däremot så ser man tydligen hur varje detalj är redigerad och inklistrad, men det gör inte bilden något ont, utan gör att man lägger lite extra märke till bilden.

Etiskt förhållningssätt

När man använder andras bilder bör man tänka på att de kan vara skyddade av upphovsrätt. I till exempel skolarbeten som inte ska visas offentligt kan man bortse från detta, om inget annat har sagts om det. Man bör även vara försiktig med hur man använder bilden, passar bilden in i sammanhanget? En idé är att inte använda till exempel en bild på ett svältande barn när man ska göra reklam för en semesterort. Det ger dubbla budskap. Bilden ovan kanske inte ska användas som reklam för Sverige, det ger en negativ effekt. Om man inte vill ha den effekten, det vill säga. Många tar bilder på andra utan att fråga och delar med sig av den offentligt, vilket man kan ha delade åsikter om. Många gånger tror jag inte att personen eller personerna på bilden har blivit tillfrågade om det är okej att vara med på en bild som kommer visas offentligt, alltså på sociala medier, i tidningar, på tv och så vidare. Om de som är med i bilden, utan att ha blivit tillfrågade, inte går att urskilja att det är just dem, så kan jag anse att det är okej att fotografera utan tillåtelse. Att däremot kunna urskilja någon som inte gett sin tillåtelse bör dock inte vara okej. Varje gång man ska använda en bild, fotografera något eller liknande så ska man nog tänka till en extra gång. Är det okej att använda den här bilden? Hur skulle jag reagera om jag såg den här bilden offentligt? Hade jag velat vara med på denna bild? Är bilden passande i sitt sammanhang? En idé är att skriva en kort beskrivning till bilden man använder för att bildens budskap ska nå fram på rätt sätt. Låter man bilden ovan vara utan beskrivning så finns det många olika sätt att tolka den på, men den här bilden är ändå öppen för tolkningar. Den är även, utan tvekan, öppen för tolkningar som ger en helt felaktig bild av den. Bilden är lätt att överanalysera. När man ser och/eller använder denna bild så är det viktigt att man förstår att bilden är ren och skär satir. Det finns många oskrivna, men också skrivna, regler som man i största möjliga mån borde hålla sig till. Det finns även en lag om hur bilder, musik och övrig konst får användas, den så kallade upphovsrättslagen. Den lagen innebär att t ex när någon skapar en bild så får den inte användas av någon annan förutom av personen som skapade bilden. För att ett verk ska kunna skyddas av upphovsrättslagen så måste det vara tillräckligt originell, alltså unik från något annat verk. Varken någon ansökan eller registrering krävs för att verket ska bli skyddat av upphovsrätt, vilket gör

​Tidsplaneringen för detta moment var 1 - 2 lektioner, eftersom jag då inte visste hur mycket jag skulle skriva. Planeringen var att skriva och "publicera" under dessa 1 - 2 lektioner.

Likes

Comments

Symmetrisk komposition

Cirkelkomposition

Djup i bilden

Centralkomposition

Kvadratiskt format

Låg horisont

Hög horisont

Diagonalkomposition

Asymmetrisk komposition

Horisontalkomposition

-

​Tidsplaneringen för detta moment var 2 lektioner, där jag på båda skulle fotografera och sedan på lektion 2 sammanställa och utvärdera. Tiden blev ungefär 3 lektioner.

​Min tanke från början var att fotografera olika motiv från olika vinklar. Därför började jag med bildkomposition. Det var svårare än jag trodde från början. Att få till en bild, i rätt vinkel, på rätt sätt, och dessutom vara nöjd med den var inte lätt. jag tog flera bilder på samma motiv ur ungefär samma vinkel för att det kanske skulle vara iallafall en bild med rätt skärpa och/eller rätt vinkel. Jag är inte nöjd med slutresultatet och hade jag gjort om det så hade jag valt ett annat område inom fotografering än just bildkomposition. det jag har lärt mig är att hantera kameran. Jag vet inte vad jag ville förmedla med bilderna, så jag har nog inte lyckats förmedla något. Jag skulle inte förändra bilderna eller hur jag har utfört området. Skulle jag ändra något så är det området jag valde, jag skulle nämligen inte välja det. 

Likes

Comments