Här var vi bara två nätter. Vi bokade in oss på ett hotell med pool vilket var sjukt nice då havet var full med sjögräs och maneter. Det såg inte alls så mysigt ut att bada där så vi skippade det.
Vi gjorde inte så mycket i mui ne faktisk. Vi åt mest mat och chillade 👌

Vi kom tillbaka vid sju på kvällen och då hade vi åkt 53 mil på moppe! Vi var så slitna och hade ont överallt.
Vi avslutade resan med att dricka en kopp iskaffe tillsammans och skriva om resan i Lacs bok.
Efter det gick vi till hotellet och sov den djupaste sömnen på länge för att sen stiga upp vid sju på morgonen och ta bussen till Mui ne! Som tur var fick vi åka i en så kallad sovbuss. Det är en buss med liggande säten och ett litet "hål" där man stoppar in fötterna så man kan ligga raklång. De flesta personer kan det i alla fall, jag var såklart för lång som med allt annat i asien. Men när jag la ryggsäcken under knäna så de åkte upp lite så blev mina ben aningen kortare så det funkade bättre. Eller riktigt bra skulle jag säga! De 6 timmar på bussen kändes som en halvtimme, slept like a baby

Den dagen vi gjorde vår hike till vattenfallet behövde vi inte köra så många mil till nästa ställe. Vilket var väldigt uppskattat. Men det betydde också att den sista sträckan tillbaka till nha trang var väldigt lång.
Men den här sträckan var helt otrolig. Det går inte beskriva vilken känsla man hade när man åkte igenom alla byar (nu var vi i riktiga Vietnam). När vi körde förbi så sken varenda människa upp som solar! De sprang efter oss bara för att få en High five eller bara  för att ta på vår hand. De stannade oss för att ta kort och visade man ett hjärta med händerna eller skickade en slängkyss så fnittrade de och skuttade runt superglada, man kunde fortfarande se detta efter 100 meter.

Så jag och Linnéa vinkade, highfivea och skickade hjärtan till alla vi mötte längs vägen. Jag har aldrig någonsin varit med om sådan vänlighet och så mycket glädje. Jag har aldrig sett så många leenden på samma dag under hela mitt liv. Det är svårt att förklara den känslan de förmedlade, det är något som måste upplevas.

Lac förklarade att en stor del av människorna som bodde i de byarna aldrig varit någon annanstans än just där, för att de inte har haft möjligheterna. Därför ser de väldigt sällan turister och de tycker att de är så spännande med vårat utseende. Att vår hy är så ljus, våra runda blå ögon och vårat ljusa eller lockiga hår. Han berättade också att när föräldrarna är ute på fälten under dagen så ser barnen till att vakta huset och även att det finns mat färdigt när föräldrarna återvänder på kvällen. De flickorna vi träffade var ca 7 och 10 år.

Hittade vi Lac sovandes på en stol, att vara guide åt oss tar nog lite på krafterna haha.
Han hade också gått upp tidigare än oss för att åka till marknaden och köpa fisk.
Det här vart våran lunch då alltså, någon slags fisk som smakade som kyckling 👌 och ris osv till det. Jävlar vad vi åt! När man lyckats äta upp det man hade på tallriken kom yttligare en stor bit fisk flygande från Lac så då var det bara äta upp den också, man ville ju inte vara otacksam!
Koma bigtime efter detta

Gjorde vi en liten hike till ett jättefint vattenfall som låg en bit utanför vårat resort.

Jaa det här får jag inte glömma att berätta!! före vi gjorde detta gick vi in på ett zoo. Innan jag gick in frågade jag Lac "is it ANY snakes AT ALL in there?"
-nononononoo svarade han då och skrattade.

Jag tror att han blandar ihop ja och nej ibland för jag tror aldrig jag varit på ett Zoo med så många ormar. Jag var nära till tårar i slutet av den turen. Lite lurig den där Lac haha. Men annars fanns det lite tigrar, strutsar, apor, bambi och Björnar. Det vanliga.

Hursom! Mitt i hajken fanns en bro som hängde 10 meter upp i luften. " it's okey, it's safe it's safe" sa Lac. Om ni ser bilderna här nedanför så kan ni kanske tänka er att den inte kändes så safe, sen när vi gått över och var i slutet på bron berättade han att de försökt bränna ner bron tidigare men inte lyckats och det syntes på brädorna. Asså hajna haha. Lyckades också övertala mig att hoppa från bron. Har hoppat från högst 4 meter innan så knäna var lite skakiga innan, under och efter hoppet. Men satan va kul det var!

Vi satt på stranden i Nha Trang och folk kom fram och sålde allt från solbrillor till riskakor och skaldjur som de tillagade på en grill de bar med sig.
När solen var på väg ner och vi började packa ihop våra saker kom Lac förbi, olik alla tidigare försäljare. Han var trevlig, duktig på engelska och inte en sån som försökte pusha på en saker man inte var intresserad utav. Han pratade lugnt och försiktigt medan vi satt och bläddrade i hans fotoalbum om olika motorcykeltrippar och läste andra personers recensioner om resan. Det fanns många som hade liknande turer, samma med snorkling, det finns överallt. Men vi tyckte om Lac! Så vi valde att ha honom som vår guide och vi har inte ångrat oss en sekund av vårat val. Så dagen efteråt bar det av norrut. Leah på Lacs motorcykel, jag och Linnea på en scooter.

Första dagen körde vi 23 mil! Vilket chockade oss lite. Vi trodde inte riktigt att det var såå långa sträckor.
Det var lite sten, sax, påse om vem som skulle köra de sista milen haha. Både jag och L var sådär trötta att ögonenlocken svek och konstant ville stänga sig.

Trafiken var helt knas, speciellt i de stora städerna. Kan inte ens räkna på fingrarna längre hur många gånger vi varit tvungen köra offroade på grund av stora lastbilar som prejjat av oss från vägen. Det var många nervösa ögonblick! den här koncentrationen på trafiken tog verkligen ut sin del av energin man hade.
Men man lärde sig snabbt reglerna. Störts går alltid först! Det gäller även om man befinner sig I en rondell, då får man bromsa in om det kör in en bil utifrån. Man ska inte bli stressad av att folk tutar. Hemma tutar vi bara om någon kör som en idiot eller någon gång om man vill hälsa.
I Vietnam tutar de hela tiden varje gång de kör om, men det är mer som "hej här kommer jag! Så vingla inte nu är du snäll!" de flesta omkörningar var med 15 cm avstånd mellan vår backspegel och deras såatt, man fick köra i en väldigt rak linje ;)

Om det var en pågående omkörning från den motsatta körriktningen, ja då var det vi på vår sida som skulle väja för dem, så tvärtemot vad vi gör i Sverige under en omkörning.
Vissa gånger kunde de vara en personbil, en lastbil, en traktor och en moppe på bredden. DET var obehagligt, då tutade vi dock i argen.

Men galen trafik är Asien känt för.
Annars under dagen gjorde vi några stoppar för streetfood och sightseeing. Lunchen bestod av ris, sidfläsk, grönsaker, grönsakssoppa och massa chili of course. Vet några hemma som läser det här nu och tänker "åååh sidfläsk 😍" och det var faktiskt riktigt Nice.

Efter det åkte vi förbi en fabrik där de gjorde flisor av trä som sedan skickades till Thailand och hong kong där de tillverkade papper av dessa flisor. Det levde om sjukt mycket och ingen där hade de minsta skydd på sig. Inte ens hörselkåpor. Vi tyckte det var jobbigt för öronen efter 5 min^^ tänk att vara därinne hela dagarna.

Några mil efter det stoppet stannade vi för att dricka sockerrörs saft eller vad man ska kalla det. De trycker in ett sockerrör i en maskin som pressar ut saften från trädet som det serverar i ett glas med is. Väldigt väldigt sött men ändå gott, ett glas räcker gott och väl!

Senare stannade vi och köpte grillad anka till middag, låter lyxigt va? Men huvudet och allt satt fortfarande kvar. Tanken att man kunde se hans små ögon medan de högg honom till små bitar med en stor kött kniv var lite avskräckande. Det blev mest ris för mig den middagen, och chili of course.

Haha nu när jag tänker på det var det en rätt tung kväll för miss Lundbergs nerver! Efter dagens trafik och den stackars ankan hade det blivit mörkt utomhus och vårat hotell låg väldigt avsides och vägen in dit fanns inte mycket man kunde kalla för belysning. Det man såg var det mopedens lyse lyste upp. Och när vi kommer till en sväng på grusvägen så ser jag en man stå och peta med en pinne på något. När vi kommer närmare ser man att det är en ORM han petar bort från vägen. Fyfaan alltså! Vart fan är vi på väg tänkte jag då, vi kommer säker sova i hyddor omringade av ormar och allt annat farligt som finns därute.
Som tur var fick vi välja att sova i ett hyddliknande långhus och ett vanligt rum. Eftersom det var mörk i princip överallt så lät jag tjejerna gå och titta på båda valmöjligheterna. Jag tänkte inte riskera att kliva på någon groda/orm/ödla. Nä uscha, hade redan kört på en groda med moppen och det var nog dramatiskt! Haha

Klart min ukulele skulle med

Sååatte.
Vädret i Filippinerna var så dåligt och skulle vara det halva våran tid där. Så vi bestämde oss allihopa att åka till vietnam istället. Så nu befinner vi oss i Nha Trang! Strålande sol och 2 minuter till stranden. Kan inte bli bättre än så 👌 resan hit var väldigt lång, tog oss ungefär ett dygn från punkt A till B och jag somnade så många gånger under det här dygnet att det kändes som att jag rest i en vecka haha.
När vi kom till vårat hostel var klockan inte mer än 8 på morgonen, hotell mena jag, är så van att skriva hostel men nu har vi faktisk råd att bo på hotell!
Eftersom det var så tidigt och incheckningen var kl 12 så lämnade vi våra stora väskor i receptionen och gick ut för frukost och sedan vidare till stranden. Rätt nice men rätt varmt också så efter en timme pallade vi inte mer haha.
Gick tillbaka till hotellet i hopp om att checka in tidigare men icket, de två killarna innan oss hade vomerat i rummet och behövdes städas extra mycket. Varför de delade med sig av den här informationen förstår jag inte men efter att jag sett människor bo i små lådor ute på gatorna så kände jag mig inget annat än tacksamhet för att ens ha möjligheten att sova i en säng.

Receptionisten var väldigt go. Jag somnade sittandes så många gånger i repan att han kom med en kudde till mig och bad mig lägga mig ned på soffan "you must sleep miss, lay down here miss, you sleep, sleep sleep"
Samma minut han fick klartecken att vi kunde checka in så tog han min tunga rygga och halvsprang till rummet, hade allvarligt lite svårt att hänga med med mina trötta ögon haha. Han la snabbt in ryggsäck och pekade på sängen "now you lay down miss! Quick quick, must sleep, must sleep!"

Vilket både leah och jag gjorde på rekordtid!

När vi vaknade lite senare gick vi ut på middag och sedan mötte vu upp de andra svenskarna på ett Rooftop i närheter och tog oss en välförtjänt drink!

Har i princip varit regnigt och mulet sedan vi kom till Filippinerna. Vi har badat i havet en gång under hela den här veckan! Det är ju helt sjukt, vart är solen?!
Men vi gjorde det bästa av situationen. Vi åkte till choklad kullarna och körde fyrhjuling i spöregnet! Lerigt och jävligt, älskade det! Där ett tag såg jag knappt min tatuering på armen av all lera. Men på grund av spöregnet så blev man snabbt "ren" igen.
Våran guide var en kul en. Vissa gånger kändes han mer som en fotograf and en quadguide. Han kunde stanna helt plötsligt och säga - nu ska vi ta kort! Ställ er här! Håll armarna såhär! Hoppa dit ! Spring dit när jag säger till! Vi hade minst hundra bilder från den färden 😂

Vi ett tillfälle fick jag så mycke grus i ögonen att jag fick springa ner till ett dike och skölja ansiktet. Jag såg jävlat ingenting! Haha