Idag var det dags för ett äventyr vi båda har sett väldigt mycket fram emot! Det berömda Whitsundays öarna som alla pratat så bra om och den vita Whitehaven Beach! På den stranden kan man puttsa sitt silver om man har exemplevis silver halsband eller något och sanden blir aldrig varm. Du kan alltid gå i sanden utan att bränna fötterna! Vi gick i god tid från camingen ner mot båthamnen. Vid 10 tiden var båten iväg och vi var kanske runt 25 stycken i en båt. Vi åkte med Ocean Rafting och dem hade två turer att välja mellan och vi tog Southern Lights som ger mer tid på Whitehaven Beach. Den andra gav mer snorkling men eftersom vi redan gjort Barriärrevet tog vi den södra turen. Vi började med lite snorkling det var lite mellan klippor. Det har varit en cyklon här för 5 månader sen och revet blev fördärvat på många ställen. Vi tyckte inte det var så bra snorkling eftersom revet är bäst uppe i Cairns och inte förstört. Efter snorklingen blev det att åka och titta på utsikten av Whitehaven Beach och det var helt otroligt! Vi båda tyckte det var helt otroligt och man kunde verkligen se kontrasten av färgerna i havet tillsammans med den vita stranden. När vi var klara med utsikten åkte vi med båten till själva Whitehaven Beach och åt lunch och fick ett par timmar att gå runt där. Vi lämnade stranden och det var lite mer en än timme hemkörning. Vi båda gillade dagen och tyckte det var värt det. Härligt folk och härlig personal på båten! Nu blir det lite matlagning och förberedelser inför en längre körning.

Bilderna är ingenting i jämförelse med vad vi sett! Man måste se det med egna ögon för att förstå!! :)

Vi tog lite sovmorgon när vi vaknade körde vi mot Townsville igen och gick en runda i stan. Det är en stor stad som är ganska så utspridd. Där är inte direkt en gata där allt händer man får gå runt mycket. Vi gick runt lite sen fixade vi lite hamburgare till lunch och la oss ett tag på stranden. När vi kände oss färdiga körde vi mot den camping vi hittat som är stoppet innan vi imorgon kör mot Airlie beach. Campingen är lite anorulnda. Vi står bara längst en gata alla så det finns inte så mycket plateser sen finns det toa och varma duschar! Vi träffade lite folk här och två franskar frågade om vi ville med och käka hambugare dem hittat som såldes billigt! Vi vill vara ekonomiska men ändå sociala såklart ville vi med! Tyvärr hade inte det stället öppet men vi hittade något annat och åt någon form av snitzel, pommes och form av brunsås. Vi bestämde med dem att vi skulle åka till Airlie beach dagen därpå och begav oss på morgonen tillsammans dit.

Det var cirka två timmars körning men det gick bra. Vi pakerade vid hamnen och gick sedan ned till stan. Det var molningt och varmt, kom till och med några regndroppar. Vi stannade här i två timmar körde sedan och bytte Valles mobil som strulat. Nu hoppas vi på att den ska hålla. Vi hade bestämt att möta de franska paret Clemence och Leo på en camping 40 minuter från Airlie beach. Det är vid en mack och bakom står alla med sina campers. Vi lagade lite cykling curry med ris drack vin och snackade skit! De franska paret har varit här 10 månader och rest och vi fick mycket tips.

Idag när vi vaknade åkte franskarna vidare och vi begav oss till Airlie beach. Vi ska imorgon göra en tur till Whitsundays öarna och behöver betala för en närmre camping då vi inte vill köra för långt när vi har tur på morgonen! Idag har vi kollat in Airlie beach lite mer, handlat och haft lite pool häng här på campingen. Idag har vi också mycket bättre väder vilket ni kommer se på bilderna! Det hände en liten olyka idag närv i skulle handla då vi brukar lägga skorna på taket eftersom dem stinker! Valle hade lagt upp sina och jag visste inget och vi körde handla, lagade sen mat och när vi började fixa i bilen.. fuck vart är skorna.. Vi kan inte hitta dem, lite surt och tråkigt.. Men vi båda är super taggade inför imorgon ändå!

Vi segade lite på morgonen och när vi kände oss klara begav vi oss mot Townsville. Det tog kanske en timme att köra så det var inte så farligt. Vi åkte till ett köpcentrum för att fixa med Valles mobil som strulat lite. När vi var klara där blev det lite stranshäng. Vi kollade upp lite båtar som går till Magnetic Island som vi ska besöka imorgon, en liten daxtur. Det blev lite mer strandhäng efter det och vi diskuterade vart vi skulle campa. Nu när vi kom in i en större stad som Townsville är där inte så mycket campingar och man får köra en halvtimme/timme att komma till gratiscamping. I stan får man nog bo på hostel så vi körde till en camping 30 minuter iväg som heter Saunders Beach park. Blev lite kvällsmat och tidigt i säng då vi vill komma iväg tidigt till Magnetic Island.

Vi gick upp i tid för att komma iväg tidigt till båten. Fixade frukost och lunch att ha med oss med. När vi väl var ute på vägen så var det något problem på motorvägen så i fick köra ett annat håll som tog lite längre tid då vi inte riktig kan vägarna! Men vi kom fram ändå i hyfsad tid sen tog det cirka 20 minuter med båt över till Magnetic Island. Vi började med att ta buss upp till Horseshoe Bay kollade läget där. Vi bokade en tur med koaler och andra djur. Man fick veta massor om skölpaddor, ödlor, ormar, krokodiler och koalor! Vi fick även hålla en koala, riktigt söta! När vi var klara med turen ville vi ta oss till några olika sträder. Det var långt att gå till det mesta. Den första vi kom till var Arthur Bay efter en väligt lång nerförbacke och när vi skulle till nästa var det väldigt mycket uppförsbacke! En bil stannade på vägen med en äldre man och tjej i vår ålder som frågade om vi ville ha sjukts, såklart ville vi det och åkte med. Det blev att vi åkte med dem hela eftermiddagen. Denna man Fred hette han och han bodde på ön och visste mycket. Den yngre tjejen var från Österrike och han körde henne runt och visade ön och vi hakade helt enkelt på! Vi fick se vilda koalor och även mata små walabbis. Walabbis är som en kängru fast mindre. När vi släppte av den Österrikiska tjejen (vi vet inte hennes namn) så körde han upp oss till Horseshoe Bay igen där vi åt middag. Första dagen i Australien som vi ätit ute, annars vi varit ekonomiska och lagat egen mat! Vi båda tog en riktigt stor köttbit med sås och det var supergott! Vi båda njöt till fullo av riktigt bra mat! Det blev mörkt och vi begav oss mot färgan och sen körde vi till samma camping där vi var igår.

Vi tog lite sovmorgon och lämnade Etty Bay och begav oss mot Mission Beach. Det var inte så lång körning och det ända man hört om denna strand är att det är många skydivers som hoppar ner på. Vilket vi såg några stycken som gjorde. Vi stannade här i några timmar och bara tog det lungt, käkade lite lunch och sen trodde vi att hittat en gratis camping som vi hört om men den kostade. Den kostade inte så mycket men vi valde att stanna här och bara ta det lungt och bara ligga vid stranden en dag. Där vi campade hette Bingil Bay, där var inte så mycket folk så det var lugnt och skönt! När vi väl ligger och badar och tänker gå ner i havet kommer en man som säger "akta er där är krokodiler nu" och sen gick han. Vi båda stod fundersamt och tittade men såg inget. Mannen vi betalade campingen till sa det var helt ok att bada här men kanske det inte var det.. Valle badade lite ändå snabba dopp men jag stannade på stranden haha!

Vi åt lite kvällsmat, spelade kort och sen la oss tidigit. Det fanns inte så mycket att göra här mer än stranden. Vi hade ändå bestämt oss för Wallaman falls att åka till på morgonen och ville upp i tid. Det tog lite tid innan vi var framme vid Wallaman falls och vi gick för att se utsikten och såg folk som badade längre ner och tänkte, ska vi gå ner? Vi gick såklart neråt. Det var en bit att gå och båda varma fint vattenfall väntade där nere. Wallaman falls är Ausraliens högsta vattenfall så coolt att ha sett det. Valle badade men jag som är en badkuka för kallt vatten doppde bara foten. När vi kände oss klara var det bara att börja bege sig uppåt. Inte lika roligt som att gå ner, det var långt upp och båda två värma och svettiga!

När vi väl var upp gjorde vi lite hamugrare och åt lunch innan vi begav oss mot vårt campingställe. Vi hade tänkt campa i Balgal beach men det var bara camping för folk med tält och vi åkte till Toomulla istället. Här finns ingen dusch men i alla fall toaletter och gratis camping med lite BBQ kök! Blir att laga lite hamugrare igen.. Det är en mysig camping och vi träffade tre nya människor Izabella, Merry och Mikeal. Vi satt och snackade allihopa länge innan vi la oss. Alla var glada att träffa några yngre, annars är det mest pensionärer man träffar men det är ju inget fel med det heller! Dom hade rest mycket så vi fick bra med information av alla tre!! Merry hon har rest från Cairns och ska gå mellan Cairns-Brisband.. Tuff tjej! Izabella och Mikeal cyklar runt i Australien!

Nu sitter vi här i Etty bay där vi ska spendera natten! Väldigt fin liten strand här och inte så stor camping. Vi kom hit lite efter middag och började direkt med att fixa lunch och kvällsmat! Vi hade bestämt oss för att göra kyckling sallad och göra dubbelt så vi inte behöver laga något ikväll. Vi fick en bra camping plats med utsikt direkt till havet och när vi sitter och äter säger Valle "kolla, kolla josse" och då går där en Cassowary ute på stranden och jag hoppar upp ur stolen tar kameran för att fota den! Riktigt stor var den. När vi väl ätit upp, gick vi för att ta ett dop i havet vilket vi inte gjort sedan Bali då krokodil risken varit så stor på alla ställen vi varit. Här fanns risk för krokodil men dem sa så länge vi bada där alla folk var är risken inte så stor och inte gå för långt ut. Det var en man sidan om oss i campingen som hade sett en krokodil i morse men ja vi tog oss ett snabbt dop!

Efter badet gick vi en runda för att utforska men det är inte jättestort här så det gick snabbt! Nu sitter vi här och skriver lite, ikväll ska vi planera lite om vart vi ska åka imorgon. Det har varit mycket körning nu när vi varit långt ute vid grottorna så vi ska försöka inte köra för mycket nu längst kusten och ta vara på tiden! Hoppas alla har det bra hemma, för vi har det jäkligt bra här!! :)

Paronella Park blev vårt nästa ställe vi valde att campa på. Vi fick en bra deal och fick en gratis biljett plus gratis camping och man fick gratis guide turer i parken, vilket var super! Vi började att ställa bilen och fixa allt innan vi tog en runda själva i parken. Vi hade anmält oss till en kvälls guidning och tyckte det skulle bli coolt att se på kvällen hur allt lös upp. Vi hade Wifi här och passade på att uppdatera bloggen lite och fixa mat innan vi skulle på kvälls turen. Vår kvälls tur var väldigt fin, dem berättade inte så mycket om parken utan det var mer att ta fina kvällsbilder och se hur det lös, man gick inte heller igenom hela utan blev fyra ställen man fokuserade på. Vi båda tyckte det var fint att se och guiden var rolig och bra!

Vi tog sovmorgon och innan vi lämnade parken tog vi en dag-guidning också. Där fick man mer information om hela parken och allt! När vi kände oss färdiga körde vi mot Innisfail och handlade men vi tyckte inte där var så mycket och valde att köra mot Etty Bay där vi inatt kommer övernatta!!

Vi lämnade Chillagoe tidigt på morgonen för att åka till Undra, vilket är en vulkan nationalpark. Det var cirka fem timmars körning och som sagt vägarna är inte dem bästa. Vi började köra och såklart blev det lite stopp på vägen, tankning och handla lite mat. Vi var framme under eftermiddag och parkerade upp oss på campingen. Stället var inte riktigt som vi tänkt oss, man var tvungen att betala för att kunna se lava grottorna och det var väldigt dyrt men nu hade vi kört så långt och det var väl självklart vi skulle ta en tur. Vi hade hört om några grottor som skulle glittra på natten och trodde det var dessa men vi hade missuppfattat men det var ändå fräckt att ha sett det men med tanke på vad det kosta tyckte vi inte riktigt det var värt det. Vi på eftermiddagen gick runt lite på det man kunde, badade lite i deras pool. Där var en vulkan man kunde gå upp på själv som vi tänkte kolla solnedgången men vi kom för tidigt och orkade inte sitta och vänta så vi gick till campingen och fixade mat. På kvällen hade dem en liten brasa och en guide som berättade historier om vad han hade gjort för utflykter i Australien och även om alla djur som fanns i Undura, vilket var intressant! Vi fick även se lite fler kängurus.

På morgonen hade vi vår tur med guide och man åkte buss ut till grottorna och gick runt. Dem var som stora tunnlar men inte så långa. Det var coolt att ha sätt men som sagt tyckte vi egentligen inte det var värt det. När turen var klar packade vi ihop och körde vidare till Milla Milla, där det skulle vara ett vattenfall. Vi båda blev lite besvikna på det och körde snabbt vidare, stannade på lite lunch. Vi båda var trötta och hade ingen plan var vi skulle men körde förbi Paronella park och gick in för att titta vad de kostade och valde att campa här.

Pga internet laggade är alla bilder lite huller o buller!!

Milla Milla falls

Vi gick upp i tid som vanligt vis nu mera! Vill se så mycket som möjligt medan det är ljust. Under körningen mot Chillagoe var det mycket grusvägskörning och det sprang ut lite kor på vägen här och där! Det var faktiskt lite underbart att se korna springa helt fritt längst vägen, men man får såklart passa sig annars är dem nästa sekund framför bilen! När vi kom till Chillagoe körde vi mot "Chillagoe-Mungana Caves National Park" och vi trodde det var ganska fritt att gå in i de olika gråttor men det var det inte! Två kunde vi gå in i och dem andra behövde man ha en tour guide för att komma in i! Vi åkte till informationscentern och bokade en tur till Royal Arch Cave. Innan vår tur tog vi en tur till ett litet vattenhål/dam. Vi lagade lite lunch och sen gjorde vi turen. Vår guide var väldigt bra och förklarade mycket, vi gillade turen och tyckte det var värt den långa resan! Efter turen åkte vi tillbaka till vattenhålet och tog ett bad. Vi ville gärna bada då vi inte kunnat bada innan pga krokodilerna men de fanns inte några här!

Efter badet åkte vi till Balacing Rock och lagade kvällsmat och tittade på solnedgången, Väldigt fint och vi var ensam och kunde fota hur vi ville! När vi åkte från Balacing Rock mot vår camping plats pratade vi i bilen om kängurus och hur det skulle göra en hel dag att få se en. Som sagt "när man pratar om trollen" sitter det en känguru vid kanten av vägen och vi båda två så glada av att se den och ville få bra foton men den blev rädd och sprang. Vi körde sakta i fall vi skulle se fler och vi ser några till på vägen och när vi svänger in på campingplatsen som var en form av stor äng finns det över 10 kängurus och vi båda två helt överlyckliga och hoppar ur bilen för att fota dem men man kommer inte jättenära då dem blir rädda.

Vi körde och ställde bilen och vi hade hittat denna gratiscampingen och vi var helt själva och båda lite rädda för vi var mitt i ingenstans, utan täckning på mobilen helt bäck mörkt.. Men det gick bra och vi fixade klart bilen för sängdax och öppnade vår taklucka och ser hur hela himlen är helt fullt av stjärnor och vi bara ligger och tittar på stjärnorna. Helt magiskt så vackert! Vi fick sen en campkompis som kom senare under kvällen haha kändes tryggare men det gick bra ändå!

Vi vaknade upp tidigt på morgonen i Port Douglas, lagade frukost och tog en sväng i staden innan vi begav oss mot Davis Creek. Vilket var som en liten bäck med vatten och lite sten. Vi fixade lite lunch där och begav oss ganska snabbt iväg igen då vi inte tyckte det var så intressant!! Vårt nästa ställe var Emerald falls men på vägen dit så vi skyltar till Barron falls, men det blev bara ett snabbt stopp då det bara var lite utsikt!

Emerald falls var ett vattenfall gömt bakom stenar. Man fick gå på en bra bit uppåt för att man skulle kunna se vattenfallet men för att sedan kunna bada där i fick man gå lite "offroad" för att komma in till det. Det var riktigt coolt och vi båda badade, det var hala stenar och man fick gå försiktigt. Vattnet var super kallt (bergsvatten) men det var lätt värt det! Vi träffade en trevlig man som vi gick upp till fallet med och badade med som berättade massa historier om när han var där för 10 år sedan och om andra ställen han tipsade oss att åka till. Verkligen en super trevlig man! På vägen ner från vattenfallet när vi kom till bilen upptäckte jag att jag hade tappat min bikiniöverdel någon stans på vägen och mannen var så snäll och hjälpte oss att gå tillbaka hela vägen upp för att hitta den!!

Efter vi kände oss klara vid vattenfallet tänkte vi köra till Chillagoe men det var cirka 3 timmars körning och det började bli sent. Vägarna är inte dem bästa att köra på heller. Väldigt mycket grusvägar så vi valde att stanna i Dimbulah och hade sedan på morgonen cirka två timmars körning kvar.

Port Douglas

Barron falls

Davis Creek

Emerald falls

Den ända bild vi fick med den snälla mannen!

Vi började dagen i Cairns och hämtade upp vår hyrbil från Jucy. Vi hoppade in i bilen och skulle köra men bilen bara stod stilla och vi fattade ingenting. Alla tittade på oss som om det var att handbormsen som var i men tydligen hade inte bilen varit ute på ett tag så det var något mekaniskt! Jag (josse) sprang från Jucy till hostlet för att checka ut då v trodde att bilen inte skulle ta lång tid men vi han checka ut och Valle fick köra helt själv på fel sida av vägen!! Duktigt gjort! Vi checkade ut och åkte till köpcentrum för att handla saker vi behövde inför vår resa. Vi skaffade vars ett australienskt abonnemang till mobilen, så vi kan ha lite internet och även ringa varandra! Valle köpte ny mobil då hans gamla är på sista versen.. Sen köpte vi mat osv.

Vi började sen köra mot Daintree Rainforest som var uppåt ovanför Cairns. När vi fixade bilen och köpte alla paket hos Backpackers World Travel fick vi massor av bra information av en svensk tjej Ellie. Det var därifrån vi bestämde oss för att åka upp till Daintree. Resan dit tog cirka 4 timmar, vi stannade på lite lunch på något ställe. För att komma in i Daintree Rainforest behövde man åka över en flod med en båt. Det var bara att köra på båten så var vi framme! Vi hade tänkt campa i Noah Beach Campground men tydligen skulle man boka online vilket vi inte visste och vi kunde inte boka då ingen av oss hade täckning där ute i ingenstans haha! Vi körde lite längre uppåt och hittade en camping vi kunde stanna på, Campingen hette Cape trib camping. Klockan blev ganska mycket när vi väl hade gjort i ordning allting. Vi la oss och sen på morgonen gick upp tidigt för att ta vara på dagen, fixade frukost och fick massor av information av två äldre par! Alla är så trevliga och hjälpsamma vilket är väldigt bra men information!

Regnskogen är väldigt stor och där fanns ganska mycket att göra. Vi tänkte först stanna två dagar men vi körde på kvällen vidare. I regnskogen gjorde vi bland annat lite små vandringar man kunde göra själv utan guide. Kollade på olika stränder, skogsvandringar m.m. Där finns mycket krokodiler uppe i Daintree och därför kan man inte bada i havet. Eller man ska inte pga av riskerna! Blev inget bad men vi var glada ändå!! Vi lämnade regnskogen på eftermiddagen och åkte mot Port Douglas. Körningen tog väl en tre timmar och vi stannade lite på vägen när vi såg något fint! Själva Port Douglas har vi väl inte så mycket att säga om, vi båda tyckte det var en ganska tråkig stad. Vi campade på ett hostel och fick betala lite, egentligen för mycket men det fanns ingen gratis camping i denna stad!