Igår gjorde vi tongariro alpine crossing vilket är en hike på 19, 4 km som tog oss 6h 25 min! Det var jobbigt, kallt, blåsigt och varmt på samma gång. Det var mycket upp och sen mycket ner! Där var hur mycket folk som helst som gör denna hiken! Det kändes som att vi var dem ända som inte var förberädda haha! Vi hade inga vantar, mössa eller något i den stilen. Alla såg ut att vara redo med stavar och varma kläder medans vi hade jeans! Men vi klarade oss bra ändå! Idag känns det i kroppen!

Det var vad vi gjort än så länge i Nya Zeeland! Förhoppningsvis kommer det mer uppdatering om ett tag!! Puss på er alla där hemma!

En liten karta på vår hike!

Då jag och Valle ville göra olika saker så gick jag på en park själv! Det har med vulkaner att göra. Kommer inte riktigt ihåg faktisk! Ni får se på bilderna! Hittade liten text om det ni kan läsa själv!

"Sculptured out of volcanic activity and thousands of years in the making, Wai-O-Tapu Thermal Wonderland is considered to be New Zealand’s most colourful and diverse geothermal sightseeing attraction. You are introduced to a uniquely different natural landscape – the key to what you see lies below the surface – one of the most extensive geothermal systems in New Zealand, extending over 18-sq. km."

"Come and see the history and beauty of the Lady Knox Geyser at 10.15am every day. Presented by our fantastic staff in a natural amphitheatre. Lady Knox Geyser provides a unique opportunity to see an eruption to heights of 10 to 20 metres."

På morgonen innan Hobbiton besökte vi Blue spings. Det var ganska coolt att se hur blått vattnet var! Det fanns skyltar som förklarade varför det var blått och allt! Som inte jag kommer ihåg.. Efter blue springs blev det Hobbiton och efter det körde vi mot Omanawa falls som jag hört om. Det var tydligen ett stängt vattenfall men alla som åker dit hoppar över stängslet osv. Såklart ville jag (josse) göra detta.. Men Valle var inte riktigt på samma sida men jag fick min vilja igenom! Vi hoppade över och började hika. Det var tufft och jobbigt och en dum ide av mig. Det var egentligen livsfarligt, hade någon av oss trillat hade vi inte kunnat få hjälp osv. Valle var lite sur på mig att jag ville men vi gick lite vilse inne i skogen och hittade inte vägen ner till vattenfallet och bestämde oss att försöka gå ner igen. Vi hittade tillbaka till bilen!

Jag skulle baka ut bilen och såklart kör in i en liten stolpe/pelare så en del på bilen där bak gick typ söner/av... Men Valle lyckades fixa det bra med ett rep. Så vi kan köra med bilen ändå utan problem. Förhoppningsvis tar försäkringen det så det inte blir för dyrt för mig! Det värsta är att dagen efter råkade jag baka in i några kundvagnar på parkeringen haha klumpiga jag.. Förhoppningsvis blir det inget mer !!

Precis som rubriken lyder var det idag dags att besöka Hobbiton! Det var hur mycket folk som helst, klart vi hade förväntat oss folk men det var en hel buss med grupper var 30 minut eller nåt. Det är en guidad tur och man måste stå och lyssna och vänta tills man går till nästa steg eller hur man förklarar! Det är intressant att lyssna om när de förklarar men när guiden pratat klart om inte gruppen innan oss var klar var man tvungen vänta på samma ställe vilket var lite tråkigt och när man ville ta bilder är det folk i vägen. Men det var helt klart värt det och coolt att ha besökt!! Dem berättade att 40 procent av alla som besöker Hobbiton har inte ens sett filmerna! Det var intressant hur dem berättade att ex dörrarna är olika stora för att man ska se större och mindre ut och hur dem tänkt ut allt! Väldigt intressant!! :)

Eftersom det gått ett tag sedan allt hänt blir det mer bilder än text!! Men vi åkt upp till Coromandel och checkat läget, fint!! Även den berömda Hot water beach, vilket vi inte riktigt förstod. Alla hade med spadar och grävde hål som de sedan låg i och vattnet skulle vara varmt. Vi hittade ett hål nån grävt och låg där ett tag men det var inte varmt! Valle tyckte det var ok men inte jag hahah! Men det var kul att ha provat! Vi besökte även Cathedral cove vilket var super fint! Som en liten egen strand med stora stenar och allt med tunnel. Ni får se på bilderna men riktigt fint!!

Natten innan vi kom hit åkte vi på lite böter med... Det är lite annorlunda här med camping i jämförelse till Australien. Vi har två olika camping appar och båda sa att vi fick stå där men på morgonen kom en gubbe och gav oss 200 dollar i böter ca 1000 kr. Han var väldigt otrevlig och förklarade inte nåt om varför vi inte fick stå där. Men vi ska försöka överklaga de.. Men nu har vi lärt oss mer om camping här i alla fall och förhoppningsvis inte får mer böter! Vi fick i alla fall se den finaste solnedgången på campingen så vi får nöja oss med det!

Då har vi nu varit i Nya Zeeland i en vecka! Vi har inte nåt internet oftast därför dålig blogg uppdatering! Vi har hunnit med en del. Först hämtade vi upp bilen och kollade vi läget lite i Auckland. Bilen är nästintill exakt lika dan som den vi hade i Australien vilket är bra då vi vet hur allt fungerar! Vi körde sedan tidigt mot en camping och la oss och sov då vi var helt slut efter flyg osv! På morgonen åkte vi upp till Cape Reinga som är den mest nordliga punkten i landet! Det var lång körning dit men det var värt det! Väldigt fin natur och utsikt! Vi körde även in om Te Paki Sand Dunes! Det är som en öken och man kunde åka "pulka" ner från backarna. Vi hade inte hunnit ta ut några pengar så tyvärr kunde vi inte åka på en pulka ner men vi gick upp och såg det ändå! Sedan blev det lång körning neråt igen! Vi har träffat på lite svenskar på vägen med vilket är trevligt! Där vi campade på natten träffade vi även en tysk tjej på 19 år som åkte runt och reste helt själv! Väldigt imponerande!!

Vår lilla maskot!

Då är vi inne på vår sista dag i Australien. Inatt lämnar vi mot nya äventyr i Nya Zeeland, ska bli spännande! Vi har varit på Queen Victoria Market, vilket var fräckt! Vi gick upp i tid i lördags och mötte upp Agens inne på marknaden. Den var hur stor som helst och det fanns allt från kläder, mat, frukt m.m. allt vad man ville ha kunde man typ köpa. Man kunde till och med köpa hem hönor, ankor och andra fåglar, vilket var lite underligt! Vi köpte lite frukt och sen pizza till lunch och åt i Victoria park. Vi gick sen en runda på marknaden igen, blev lite shopping. Agnes visade oss sedan runt vid Melbourne Universities. Där skulle finns en byggnad man kunde åka upp i och se hela staden men tyvärr var den stäng. Vi gick sen till southbank och käkade lite glass. På kvällen blev de middag med familjen och det var super som alla andra dagar! Vi provade musslor för första gången och det smakade bra!

På söndagen åkte vi med familjen till stranden vid namn Diamond Bay! Det var superfint och vackert. Vi var där några timmar sen åt vi lunch i Sorrento, vilket var en fin liten stad. Vi åkte sedan hem och har tvättat upp lite saker inför NZ och små packat. Blev god middag till kvällen!

Idag har vi varit iväg och lämnat tillbaka Valles telefon som inte funkat! Gått till posten och skickat hem saker. Vi träffade Agnes ett tag och sa hejdå! Vi har sedan planerat lite till Nya Zeeland och Thailand. Ätit god mat med familjen! Vi är så tacksama efter veckan vi fått bo här med dem! Helt underbar familj! Nu sitter vi i bilen påväg till flygplatsen och väntar inför nya äventyr! Mot Nya Zeeland, Auckland!!

Thanks for everything Toni and Lasha! You are wonderful and have a wonderful family!♡

Bästa Agnes som vi kommer sakna!! :)

Charlie, familjen yngsta!

Anne (mormor till Charlie)

Charlie och Toni (mamman i familjen vi bor hos)

Lite hejdå bild med Agnes!♡
Lasha, pappan i familjen.

Liten uppdatering från Melbourne.

Då har vi nu lämnat bilen vilket känns skönt! Vi bor nu hos några släktingar till mig (Josse) i en vecka innan vi flyger till Nya Zeeland. Skönt att hinna vila upp sig, tvätta och ha lite wifi att fixa det sista inför Nya Zeeland. Familjen vi bor hos är helt perfekta och underbara! Känns verkligen som hemma och vi har det hur bra som helst!!

Vi har hunnit med en del, första kvällen vi kom hit blev vi bjudna på underbar hemlagad middag och sen åkt vi in till stan kollade in graffiti gatan " Franklin St. " och en sväng till Southbank. På kvällen i Southbank har dem som en ljusshow varje timme och det var lite coolt att ha sett. Tyvärr har jag inget foto av det!

Vi har även träffat upp Agnes som vi mötte på surfcamp. Hon visade oss runt lite vid Chinatown där vi åt på en restaurang som typ en fondue men med kina mat. Man lagade allt själv och det var som en kryssmeny och vi valde vad vi ville ha sen la man ner det i en "soppa" som lagade till allt. Coolt att prova inte riktigt min stil av mat men Agnes och Valle älskade det! Vi var även i centrala Melbourne och kollade läget, gick en sväng till botanic garden vilket var fint.

Dagen efter var vi på ett ställe med Toni (mamman i familjen vi bor hos) och hennes mamma, Anne och käkade lunch. Lite av Melbournes Italien, jättegod Italiensk mat! Vi tog sedan en öl med Agnes nere vid Southbank. På kvällen blev det god middag med familjen och sen åkte vi med Tonis mamma, Anne hem till hennes i två dagar. Hon bor lite längre bort och vi kollade in Mount Dandenong och lite annat!

Idag är vi hemma hos Toni igen och har tagit tåget från Anne till Toni och inte gjort mycket mer. Mer uppdatering innan vi åker till Nya Zeeland kommer senare! :D

Alla bilder kommer lite blandat! Och tyvärr inga bilder med verken Agnes eller familjen men det kommer!

Som jag nämnde i förra inlägget körde vi upp till Grampians nationalpark som ligger uppåt in i landet men man kan köra från Great ocean road upp där! Vi satt på en gratis camping och några äldre jobbare kom och började prata med oss och sa att vi borde åka upp till denna nationalpark och att det skulle vara superfint där! Vi hade tiden så det gjorde vi!

Det är mycket berg, vattenfall och hiking. Det var fina utsikter och värt att köra dit! Vi hann med det mesta av vad vi ville se på första dagen och sov där bara en natt och körde sedan tillbaka till Great ocean road igen.

När selfin misslyckas men ändå blir lite rolig... haha!

Då har vi nu gjort den berömda Great ocean road!! Det var vackert och fint! Vi hade ganska molnigt och blåsigt tyvärr men det var fint ändå. Coolt att ha kört på dessa vägar! Vi var nog 4-5 nätter på great ocean road och tog en natt även i Grampians nationalpark men mer om det i nästa inlägg. Vi började resan genom Torquay och avslutade i Warrnambool och den sträckan är cirka 250 km.

Första dagen stannade vi på något utsiktsställe och vid en fyr sen begav vi oss mot campingen och lämnade resten till andra dagar. Vi fick köra en bit in för att komma till camping då alla längst great ocean är betald camping. Kommer inte ihåg exakt allt vi gjort, då det var massor. Men bland annat har vi varit på jakt efter koalor högt uppe i träden vid Kennett River, där man knappt såg dem. Men när vi skulle köra ut på vägen såg vi en i ett lägre träd och kunde få bra bilder på den och även höra deras läte, vilket låter som en gris! Vid Kennett River fanns också massor av fåglar som flög och satte sig på axeln, huvudet och handen bland annat som var en häftig upplevelse!

Vi har hikat till några olika vattenfall och även sett såklart de berömda 12 apostle, London Arch, Loch Ard Gorge, Bay of Island och annat som jag inte kommer ihåg namnen på! Men vi har i alla fall haft det bra på Great Oceand Road och fått se massor!

Tyvärr blir bilderna lite blandade!