Header

Det är lördag kväll. Här sitter jag i mina mjukiskläder med en lagom trött kropp, mysig hund och mätt mage. Lördagen har spenderats med precis vad jag velat. Inga krav eller måsten, utan bara vad jag känt för för stunden.

Jag började med en lyxfrukost av ett mindre berg med bananpannkakor. Jag tror jag har fått rätt på ration mellan banan, havregryn och ägg nu, och förbättrade det genom att krydda med vaniljpulver och kardemumma. För att öka proteinintaget lite toppade jag med keso och för att få till den lyxiga känslan fantastisk pankakssirap, helt kalorifri.

Efter en 90 minuter lång promenad med välbehövligt snack blev det matlagning igen. Fick idén att göra en röra av kycklingfärs och wook-grönsaker men framförallt curry och chili. Det som satte pricken över i:et var att efter att ha kokat riset steka det i lite lite kokosfett. Mild kokos och stark curry är något som bara inte kan gå fel.

Och det bästa av allt; ingenting har varit utanför kostschemat (förutom det lilla kokosfettet).

Likes

Comments

Okej, jag börjar en bra bit ifrån ämnet idag.

Jag har ett par favorittights (egentligen många, men ja) från Kari Traa. Jag såg dessa fast i annan färg åp instagram och insåg att de var suuuperbilliga om man bara stod ut med en fyra-nummers-prenumeration på tidningen "iForm". Det är en tidning som jag lägger i kategorin "Trams och skitsnack" mestadels. Men där finns ju alltid någonting som kan väcka nya tankegångar.

Så igår fick jag första numret och jag började bläddra i den innan det var dags att sova. läste rubriken "Din cykel påverkar din träning" vid en bild på en tjej med kettlebells och jag fattade ingenting. Skulle hon cykla när hon tränade med kettlebells? Och på en dålig cykel dessutom? Jag läste artikeln och inser att det handlar om menscykeln och inte en cykel man cyklar på. Enligt artikeln skall styrketräning ge mer effekt under de två första veckorna i ens cykel. Huruvida det stämmer, eller vad som faktiskt är första två veckorna under cykeln vet jag inte, Men det är definitivt någonting jag ska läsa på mer om.

Sen läste jag vidare på sidan och såg att det fanns en till cykel-notis. Där stod det att cykeln kunde förstöra min orgasm. Och tankarna började snurra igen. Hur påverkar min mens-cykel möjligheten att få orgasm? Låter ju superkonstigt. Och sedan läser jag, och inser att den här gången snackar de faktiskt om en cykel som man cyklar på. Jag vet inte om det bara var jag som var snurrig eller om de borde ha valt att hålla sig till en sorts cykel på en sida.


I övrigt då? Det blev ett pass på gymmet. efter en vilodag kändes det som en evighet sedan jag var där. Och jag kunde konstatera att kl 19 på kvällen inte var optimal tid såhär i januari. Det var väldigt mycket folk. Detta till trots fick jag till ett grymt axelpass och avslutade sedan med lite extra magövningar.

Likes

Comments

Just nu går hjärnan på högtryck. Det bubblar i mig av kreativitet och så mycket jag vill göra, men jag lyckas inte riktigt få ut det. Jag fortsätter gnugga hjärnknölarna och jobbar vidare på det.

Annars då? En och en halv vecka in på mitt kostschema och jag är förvånad över hur lätt det varit att hålla det hittills! Men det handlar om planering. än så länge har jag i princip bara varit på jobbet och hemma, och då har jag mina matlådor och alltid rätt mat tillgänglig. På fredag är det avtackning för en kollega med jobbet och då kommer det bli ett avsteg, men det får vara upp till mig att anpassa det jag äter så att det i så stor utsträckning det går.

När det gäller träningen har det också gått fantastiskt bra. Jag har problem att motivera mig med att köra cardio på gymmet direkt efter gympasset, men har hittat en kompromiss. Efter gymmet tar jag direkt en långpromenad med hunden vilket känns mycket mer meningsfullt. I och med att det fortfarande är uppehåll från fotbollen finns det extra tid för gymmet, och jag utnyttjar det till fullo och leker mig igenom passen och känner mig stark.

För ett år sedan körde jag min första 12-veckorsutmaning. Då var förutsättningarna väldigt annorlunda. Jag är idag i betydligt bättre form än vad jag var då, och den gången fick jag extremt bra resultat. Det gör att jag nu är väldigt förväntansfull för att se vad viu kan åstadkomma vid slutet av denna period.

Likes

Comments

Så okej. Just nu är jag en vecka in i min 12-veckorsperiod med online PT Isak. Det är en period där jag fokuserar extra på min träning och äter efter strikt kostschema. Målet med detta är att tappa en del fett och få fram de muskler jag kämpat med att bygga upp senaste året.

När jag berättar detta för folk får jag ofta kommentaren att "men du behöver ju inte gå ner i vikt". Och nej, det kanske jag inte behöver, men jag har all rätt att göra det om jag vill. Och för mig handlar det inte om vikten alls, utan det är kicken jag får av att se resultaten. Att se de muskler jag svettats för i gymmet. Att visa mig själv att jag kan och att jag har kontroll.

Och nu har det som sagt gått en vecka, och det känns riktigt bra. kroppen svarar fint på träningen. Jag lagar god och omväxlande mat till mina matlådor och jag håller mig innanför uppsatta ramar. Än så länge har jag även bra energi. Det blir mycket promenader nu som komplement till gymmet, men i nästa vecka börjar fotbollen igen och jag får lite extra träning därifrån.


På bilden ser vi till höger dagens intag av mat.

Till frukost blev det havregrynsgröt (gjord på havregryn, äggvita och vatten) och på det propud choklad. Ringlade även över lite av min nya Caramel Syrup från Slender Chef.

Mellanmålet bestående av en banan och BCAA fastnade inte på bild

Lunch blev köttfärslådan jag lagade igår innehållande köttfärs, wookgrönsaker krossade tomater och ris, kryddat med mycket chili och spiskummin.

Middag bestod av en matlåda innehållande kalkon som fått långkoka i krossad tomat, vatten och kalorifri BBQsås, tillsammans med kokt potatis. 

Kvällsmål en stor portion vaniljkvarg (utan tillsatt socker), varma bär ihoprört med sötströ och skivad banan.


Det som jag äter som kvällsmål är egentligen min frukost och frukosten är delar av mina mellanmål, men efter lite laborerande har jag insett att det funkar bäst för mig att ha ett stor mål på kvällen för att motverka att jag blir hungrig eller sugen. Nu är jag istället mätt ända fram tills jag går och lägger mig och har dessutom mycket energi kvar i kroppen om jag ska morgonträna.


Likes

Comments

Jag tänkte titta in här och säga hej. avlägga lite rapport innan det kommer mer framöver.


Jag känner mig stark. Stark på riktigt och som att jag är på väg att uppnå något stort. Jag mår bra och har energi för första gången på riktigt länge. I år ska jag genomföra mirakel.


2016 var ett bra år. På många sätt var 2016 jättebra. Det var väldigt mycket, men det var väldigt mycket bra. Och 2017 blir bättre. Då kan man ju fråga sig hur jag vet det. Det är för att jag hela tiden utvecklar mig själv. Jag lär känna mig själv bättre, både fysiskt och psykiskt. Den senaste månaden har det varit många pusselbitar som fallit på plats för mig och jag räknar med att den kommande månaden kommer ta mig ännu längre på vägen.


Med de här orden släpper vi detta nu och fortsätter framåt. Själv är det sängen som gäller.

Likes

Comments

EnJa då var det dags. Hösten har varit mycket. Mycket av allt. Först och främst var det bröllop i mitten av september och allting var fantastiskt. Efter bröllopet och bröllopsresa till italien var det dags att komma ifatt med livet igen. Så nu har det varit jobb jobb och jobb vilket inneburit att när man väl kommer hem är man slut. Det jag kommer jobba med framåt är att hitta tillbaka till balansen mellan jobb och privatliv. Jag gillar nämligen mitt liv alldeles för mycket för att offra det för jobbet.

Träningen är däremot något som hängt med hela väge i någon utsträckning. Just nu är jag i en period där jag känner mig riktigt stark, men jag har också dragit på mig ett litet vintertäcke över musklerna som sig bör. Men jag fortsätter med träningen över jul och efter nyår börjar jag ett nytt 12-veckors program, och då ska det blir riktigt spännande att se vad jag lyckats bygga upp!

En skillnad som inträffade efter att jag blev gift var att min man numer följer med mig till gymmet allt som oftast klockan 5 på morgonen. Och jag som alltid trott att jag inte gillar att träna med andra tycker det är riktigt roligt! Så nu växer vi tillsammans och jag känner att 2017 kommer bli ett riktigt bra och starkt år.

Likes

Comments

Senaste veckan har det varit rätt rörigt i huvudet. Det är snart semester, jag känner att jag tappar kontrollen på mat och träning, det är bara 9 veckor tills jag ska i den där bröllopsklänningen och jag har helt tappat formen. Det är något konstigt med min kropp som gör att jag binder väldigt mycket vätska i perioder, och det förvärras något kopiöst när jag inte sköter kosten. Detta har gjort att jag De senaste två veckorna gått upp nästan 5 kg. Även om jag vet att det nästan bara är vätska så mår jag inte bättre för det.

Men nu är fotbollen igång igen, jag är taggad på att fortsätta på gymmet och att faktiskt inte släppa alla tyglar när jag går på semester, utan istället växla upp. Så med det sagt, så ska jag nu aslöja att jag bestämt mig att göra ännu en satsning. Det är en ny 12-veckorsperiod som gäller och den här gången med hjälp av onlinePT Isak Melin. Jag kommer att köra i 8 veckor, en vecka innan bröllopet bryter vi för en 2 veckors paus, för att sedan köra sista 4 veckorna ända in i kaklet.

Februari 2016 -> maj 2016 -> Juli 2016

Kött och potatis enligt nya upplägget

​Så imorgonbitti blir det till att testa det första passet i mitt nya träningsprogram och jag är taggad. 

Likes

Comments

Fotbollsträningen är nu igång igen och det är skönt. Det känns som att uppehållet varat mycket längre än två veckor men gissar att kroppen bara behöver vänja sig vid fotboll igen. Just nu är jag inne i en period där jag känner mig större än störst och tyngre än tyngst. Men det ska vi ändra på. Mer om det imorgon. 

​​Måndag: Fotbollsträning
Tisdag: Fotbollsträning
Onsdag: Morgongym - Rygg/Axlar
Torsdag: Fotbollsträning
Fredag: Morgongym - Ben/Rumpa
Lördag: Konstsim
Söndag: Vila

__________________________________________
Totalt v28: 6 pass
Totalt 2016: 147 pass

Likes

Comments

Ja förra veckan smög vi igång med träningen, för att inte chocka kroppen allt för mycket när fotbollsträningen brjade veckan efter. Den avslutades dock med en möhippa så kroppen var nog chockad nog vid slutet av veckan. JAg bestämde mig för att gå tillbaka till träningspasset jag körde under LBMRR, fast med lite nya övningar, har lagt till och dragit ifrån, och benpasset kommer nog att ändras ganska mycket då jag aldrig riktigt fick det att sitta. 

Måndag: Morgongym - Emelie Pass 3
Tisdag: Vila
Onsdag: Morgongym - Bröst/Biceps/Triceps
Torsdag: Vila
Fredag: Hemmaträning - Ben/Mage
Lördag: Möhippa
Söndag: Möhippans eftersviter
__________________________________________
Totalt v27: 3 pass
Totalt 2016: 141 pass

Likes

Comments

Idag är det söndag, och jag har ett fungerande kök. Detta innebar att det ÄNTLIGEN var dags att foodpreppa på riktigt. Jag satte mig framför TVn med en hög kokböcker för att hitta vad jag var sugen på att laga. Idag fastnade jag i "Klaras Goda GI-dagar" som jag köpte för flera år sedan, men inte lagat så mycket ur. Jag hade räknat ut att jag behövde göra 14 portioner för att det ska räckar till mig och Pågen under veckan, plus kvällens middag. Följande rätter bestämde jag mig för:

4 portioner Torsk och ugnsbakade grönsaker med pepparrotskräm
2 portioner matvetesallad med avokado och rostbiff
4 portioner fullkornspasta med citrongrädde och rökt lax
4 portioner Köttgryta med champinioner och zucchini


​Ofta när man lagar så många rätter och inte har testat dem innan är det någon som smakar lite skumt och som man inte är helt nöjd med. Men nu efter att ha provsmakat lite undertiden ser jag verklgien fram emot att äta alla! Grytan provades ikväll och den var fantastiskt god! 

Likes

Comments