Header

Sportlovsveckan är nu till ända. Inte för att jag har sportlov eller barn med sportlov, men nog påverkas man ändå. Väldigt lite folk på både jobbet och gymmet, men det är bara till fördel för mig! Generellt har veckan gått bra. Träningen har gått riktigt bra och jag har fått till lite extrapass. Maten har också gått bra, även om jag haft ett stort sug efter fet mat. I fredagskväll klev jag av matschemat för några timmar och åt en fantastisk hamburgermiddag och fyllde på med lite naturgodis. Det var SÅ välbehövligt och min kropp har svarat fantastiskt på det genom att bland annat prestera ett PB på gymmet i marklyft. Nu är jag tillbaka i matlåderutiner igen och så laddad för veckan som kommer. På Lördag bär det dessutom av till Italien och skidresa. Fantastiskt!

Måndag: Gym (Ben)
Tisdag: Målvaktsträning + Fotbollsträning
Onsdag: Gym (Rygg)
Gym (Biceps/Triceps)
Torsdag: Fotbollsträning
Fredag: Vila
Lördag: Gym (Ben)
Söndag: Gym (Marklyft/Cardio)
Gym (Axlar)
_____________________________________________________
Totalt v 8: 8 pass
Totalt 2017: 55 pass

Likes

Comments

Det har blivit en vana för mig nu att verkligen ta till vara på helgen, göra precis vad jag vill med fokus på att ladda inför kommande vecka både praktiskt och mentalt. Det finns ingen press på att stressa runt på helgerna och hinna med så mycket som möjligt, utan jag gör det jag vill. Mycket fokus hamnar just nu såklart på att förbereda min mat. Jag lagar matlådor som ska räcka i stort sett hela veckan som kommer, allt för att göra det enkelt att följa kostplanen. Jag tänkte att jag i detta inlägget skulle visa lite vad det är jag gör för att just förbereda för kostveckan.

Den här helgen blev det lördagen som fick bli matlådedag då mannen inte var hemma. 13 lådor lagades varav 9 hamnade i mitt kylskåp och 4 i hans. Det kan låta orättvist, men han vill gärna ta lite fler uteluncher och slänger gärna ihop lite korv och pasta här hemma, så det räcker alldeles lagom till honom.

Dagen började med ett tungt benpass på gymmet följt av storhandling. När jag storhandlar har jag först någon form av uppfattning vad det är jag ska laga för matlådor och så handlar jag till det. Utöver det fyller jag på med standardmaten; Kvarg, Keso, Proteinpudding, Havregryn, Bananer, Äggvita, Riskakor och annat sådant kul. Avslutningsvis håller jag också alltid ögonen öppna på erbjudanden eller varor med kort datum som är nedsatta i pris. Speciellt när det gäller kött, fågel och fsik, då det oftast går utmärkt att bara frysa in. Jag bunkrar gärna upp med billiga proteiner av hög kvalitet då jag har en frysbox i källaren och plats inte är ett problem.

I grönsaksdisken köper jag mycket broccoli, sockerärtor, svamp och vitkål. När jag ska handla kyckling ser jag alltid till att dne är svensk och köper i 9 fall av 10 bara färsk kyckling, ofta på extrapris och fryser sedan in. Både kycklingfileer och kycklingfärs används här hemma. Köttfärs så är det nästan alltid Nöt som gäller, även här svensk. Ibland blir det att jag köper någon nötbit, lövbiff eller fläskytterfile, i princip alltid till nedsattpris, men fortfarande viktigt med svenskt ursprung.


Den här veckan har jag även laddat upp med en beställning från matsmart där jag köpte på mig 30 st Barebells proteinpudding. De har ganska kort utgångsdatum, men min erfarenhet är att de håller betydligt längre än datumstämpeln säger. Men just nu klämmer jag utan problem 2 st om dagen, och mannen kan nog hjälpa mig i alla fall med chokladsmaken.

Åter till matlagningen så blev det den här gången en lövbiffgryta med ris (5 lådor), stekt strimlad lövbidd med rostad potatis och sötpotatis (3 lådor) och Pasta med köttfärssås (5 lådor). Det fina med att laga mat till lådor och att det inte ska ätas direkt är att man behöver inte bry sig om i vilken ordning saker lir klart. Är pastan klar 20 minuter innan köttfärssåsen gör det ingenting, för allt ska ändå ner i lådan.

Lövbiffgryta:

Strimlad Lövbiff
Broccoli
Champinioner
Grön Paprika
Sockerärtor
Klyftad Gullök
Kalvfond
Salt och Peppar
Allt kokat tillsammans

Basmatiris

Lövbifflåda:

Strimlad Lövbiff
Stekt med salt och peppar

Broccoli
Champinioner
stekt med vitlök

Potatis
Sötpotatis
Rostas i ugnen

Köttfärssås:

Nötfärs
Squash
Konserverade champinioner
Chili
Vitlök
Krossade tomater
Konserverade körsbärstomater
Salt och Peppar


Pasta

Ruccola
Läggs i låda efter uppvärmning

Likes

Comments

Ja, den här helgen har varit grym. Matlådeprepp, filmtittande, soffmys, fotbollsmatch, kakling och avrunda med träning och jag är nöjd. Men framförallt var det som vanligt uppföljning med PT på fredagen och på lördagen bestämde jag mig för att även knäppa formbilder för att kunna göra en liten jämförelse och herregud vad jag är grym.

Resultaten ovan har jag alltså fått efter 7 veckor på kost- och träningsschema. Och jag har 5 veckor kvar!Jag är så taggad att fortsätta. Det här visar inte bara hur mitt hårda slit dessa veckorna lönat sig, utan även det arbete jag lagt ner på gymmet och köket under hela det här året faktiskt gjort skillnad. Jag älskar vad min kropp kan prestera!

Att jag sedan dessutom lyckades prestera på plan idag då laget mötte Eskilsminnes div.1 lag och lyckades få till 1-1, det känns riktigt riktigt skönt.

Likes

Comments

Ännu en vecka är till ända. Jag är oerhört nöjd med mina prestationer även denna veckan, och äntligen börjar resultatet på våg och bilder visa det jag också känner. Det jag under veckan har kommit fram till är att jag ska våga trycka på ännu mer med vikterna på gympassen. Jag tänker att det är nu de kommande veckorna jag ska kunna se ökningar i mina övningar. Jag har även tagit lite formbilder i veckan för att kunna jämföra hur långt jag kommit, men de får ett eget inlägg.

Måndag: Gym (Bröst/Triceps)
_______.Fotbollsfys
Tisdag: Målvaktsträning + Fotbollsträning
Onsdag: Gym (Rygg/Biceps)
Torsdag: Fotbollsträning
Fredag: Gym (Axlar)
Lördag: Vila
Söndag: Fotbollsmatch
______..Gym (Bröst/Triceps)
_____________________________________________________
Totalt v 7: 8 pass
Totalt 2017: 47 pass

Likes

Comments

Känslan när man är halvvägs igenom en grym vecka där träningen går riktigt bra både på fotbollsplanen och gymmet. När kosten flyter på riktigt fint och balansen och resultaten bara är där.

Även om resultaten jag fått hittills faktiskt är grymma tror jag att jag fegat lite på gymmet. Från och med nu höjer jag fokus på mina träningspass och ska ligga på gränsen till vad jag klarar, varje pass. Jag ska pressa vikterna lite hårdare och köra den där extra repetitionen. Det är dags att lägga i en extra växel helt enkelt. På ryggpasset i onsdags lyckades jag med det och så himla skönt med lite träningsvärk som resultat.

Jag kommer även framöver att köra lite tyngre magövningar som avslutning på i alla fall ett pass i veckan för att komplettera plankan som annars är standardövningen för magen. Det ska bli spännande att se vad de sista veckorna 5 här på min plan ska ge.

Likes

Comments

Kroppen har under den här veckan varit väldigt trött och jag har väl lite levt med sviterna efter min magkatarr från förra veckan. Jag har till slut lyckats få bort den mesta vätskeansamlingen och jag börjar känna igen mig själv. Magen har levt rövare så jag har fått ta en dag i taget och planera träningen efter dagsformen. Detta har gjort att det inte gick att få till alla 4 gympass, men så blir det ibland. När kroppen behöver vila måste den få göra det.

Måndag: Gym (Bröst/Triceps)
Fotbollsfys
Tisdag: Målvaktsträning + Fotbollsträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Fotbollsträning
Fredag: Gym (rygg/axlar)
Lördag: fotbollsmatch
Söndag: Gym (Ben)
_____________________________________________________
Totalt v 6: 7 pass
Totalt 2017: 39 pass

Likes

Comments

Lördagkvällen börjar närma sig sitt slut. Helgen har kommit halvvägs och hittills måste jag säga att den känts riktigt bra. Efter en lite halvkass vecka med mycket mag-problem och allmän berg-och-dal-bana för humöret har helgen istället varit harmoni med mycket vila och många ljuspunkter.

Under fredagen lyckades jag få tag i några av Njies Propud-nyheter några dagar tidigare (Älskar äppelpajen!), fick till ett riktigt bra träningspass med pågen och så köpte vi en ny bil. Perfekt fredag. Lördagen idag har sedan bjudit på en fotbollsmatch, som vi visserligen förlorade surt nog, men det var strålande sol och härlig känsla ändå. Under kvällen har det lyxats till med lite add-icecream och sällskapsspel.

Jag har nu hela söndagen kvar och där är det den vanliga söndagsrutinen som är inplanerad. Träning, storhandling, matprepp och mys. Jag kan faktiskt inte begära så mycket mer av en helg om jag ska vara ärlig.

Likes

Comments

Jag tränar mycket. Jag anser mig till och med att vara ganska vältränad. Jag gymmar flera gånger i veckan och kör ganska tungt. Jag spelar fotboll några gånger per vecka och då får man ändå upp flåset en del. Det här är mer än vad många andra gör och klarar av.

Nu under upbyggnadssäsongen kör vi lite alternativ träning med fotbollen för att förbereda oss inför kommande säsong. Detta gör vi på gymmet ute i Laröd, GoFitness. En av deras tränare håller i ett pass för vårt fotbollsgäng med varierade styrkeövningar med hög intensitet.

Efter förra måndagens träning gick hela laget med en grym träningsvärk i magen i nästan en vecka efteråt. Men igår var det snäppet värre. Träningen börjar med att vi får höra att "idag kommer det bli jobbigt och några av er kommer få avbryta och vi kommer säkert få en och annan spya". Det kändes uppiggande och motiverande.

Upplägget var att vi skulle gå igenom en hel kortlek. För varje symbol fanns en förutbestämd övning.

Hjärter=Burpees
Ruter=Armhävning
Spader=Fällkniven
Klöver=Benböj med upphopp

Johan längst fram i salen drog översta kortet i högen, hjärter 8, vilket resulterade i att vi skulle göra 8 Burpees. Detta fortsatte sedan hela kortleken igenom utan pauser. 104 Burpees, 104 Armhävningar, 104 Fällknivar och 104 benböj med upphopp senare låg jag i fosterställning som en urkramad trasa. Vi kan börja med att konstatera att jag fick sota för att jag körde ett grymt bröst/tricepspass på morgonen. Och vi kan fortsätta med att säga att Burpees är en riktig hatkärlek, fortfarande mest hat. Det är så jäkla jobbigt, men när de sitter känner man sig grym. Efter de första 24 Burpeesen igår fick jag dock börja krypa upp från golvet för att ta mig igenom de sista 80...

Det var ett grymt pass som tog all energi jag hade och jag var totalt slut resten av kvällen. Och det var en fantastiskt skön känsla. Ett väldigt enkelt men effektivt upplägg om jag kan rekommendera om ni vill köra skiten ur någon annan någon gång.


Likes

Comments

Jag tänkte att jag skulle börja summera min träning veckovis här igen. Mest är det för min egen skull, för jag har nu börjat trappa upp träningsvolymen, men ändå säger mitt huvud till mig att jag tränar rätt så lite. Därför behöver jag få ner det svart på vitt för att verkligen acceptera det själv. Jag har ju trots allt gjort 32 träningspass på 36 dagar. Det är ganska mycket.


Måndag: Fotbollsfys (Som resulterade i en grym träningsvärk)
Tisdag: Gym (Bröst/Triceps)
Målvaktsträning + Fotbollsträning
Onsdag: Gym (Rygg/Biceps)
Torsdag: Fotbollsträning
Fredag: Gym (Axlar)
Lördag: Gym (Ben)
Söndag: Cardio (Crosstrainer)
_____________________________________________________

Totalt v 5: 8 pass
Totalt 2017: 32 pass

Likes

Comments

Detta kommer bli ett inlägg långt ifrån den positiva inställning och pepp det brukar vara här inne. Men det är väl egentligen det en blogg ska visa, hela livet. Hela sanningen och inte bara när man är på topp. Just nu är jag i en riktigt djup svacka och det är hemskt. Det här med att vara tjej är banne mig inte så lätt.

Vi påverkas alla på olika sätt av vår cykel. Jag har på senaste tiden börjat påverkas mycket mer än tidigare. Till att börja med åker mitt humör berg- och dalbana och jag blir mycket känsligare. Fortsättningsvis sväller min kropp. Den lagrar in så mycket vätska den bara kan, vilket påverkar min självkänsla och vi är tillbaka på punkt ett och mitt humör sjunker ännu mer.

För att toppa den här veckan har jag fått en återsläng av min magkatarr (=fruktansvärd smärta och magen svullnar ytterligare) och även levt med en fruktansvärd träningsvärk i magmusklerna. En riktigt dålig magvecka helt enkelt.

Så mitt veckoresultat denna vecka är att jag har gått upp 2 kilo, ökat 5 cm i midjan och trots det tränat och ätit enligt plan. Detta gör självklart att man tappar motivationen något fruktansvärt. Jag släpar mig trots det till gymmet, men istället för att göra det stolt och snygg gömmer jag mig i mina pösiga träningskläder och gnäller mig igenom passen. När det gäller maten går jag mellan att inte vilja äta någonting alls till att bara vilja gömma mig under täcket och trycka i mig både pizza och glass, för det gör ju ändå ingen skillnad att jag sköter mig.Men jag har gjort mina pass. Och jag har skött min kost. Det gäller att bita ihop även när det är tufft, men just nu är det jäkligt tufft.

Nu är den här veckan över och jag tar sats mot nästa. nu kan det väl ändå bara bli bättre? Jag ska tillbringa söndagen med cardioträning för att förhoppningsvis få igång kroppens vätskedrivning. Sedan blir det traditionsenlig söndag med matlådelagning för veckan som kommer. Denna veckan ska jag även planera alla mellanmålen i förväg för att garantera att jag inte gör några avsteg.

Om ni har några tips på hur man motverkar eller minskar påverkan både av PMS och vätskeansamling tar jag gladeligen emot dem

Likes

Comments