Onsdag!

Dagen börjar med matematik för åk: 3.

Idag arbetade vi med tiondelar och hundradelar!


Sen var det dags för teknik för åk: 4!

Idag arbetade vi med broar!

Kreativiteten flödade!


Tydligare bilder kommer!


Imorgon blir det ingen undervisning för mig, då är jag på STL-kurs i Sthlm!


Ha det gott.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Tisdag!

Börjar dagen med läsläxa med åk: 3!

Sen hade vi matte & teknik!



Och självklart var det bråk på schemat!

Därefter teknik!

Gissa grejen!

Idag var det en gammal bandkniv!
Lättare sak att lista ut en sist 😍


Sen avslutade jag både 3:ans och 4:ans dag med lite olika uppgifter på miniwiheboards.

De arbetade i par!


Härlig dag, som de flesta andra dagar!

Ha det gott!

Likes

Comments

Måndag!

Det betyder dagens tal och veckans tal för åk: 3.
Innan det är dags för musik.

Idag blev det dock lite annorlunda, vi pratade, tittade på kort och filmer från en klasskompis resa!
Sånt måste också få ingå under lektionstid 😍

Dagens tal är en väldigt simpel och underbar övning.
Man skriver bara ett tal på tavlan.
Idag var det 300.
Sen ska eleverna komma på olika uttryck som bildar svaret 300. De har verkligen blivit grymma på det!!
Alla fyra räknesätten kommer upp!
Mattefröken älskart!!




Veckans tal är en övning hämtad från lararhjalpen.se!
En kanonsida!

Sedan brukar jag även köra ”tanketavla”.
Precis som ”dagens tal” passar denna uppgift alla elever. Alla kan göra den utifrån sin förmåga!
Underbart.


Och sen var det dags för engelska!
Idag körde vi kläder!


Och sedan var det matte med åk: 4.

Idag var målet att förstå bråk i blandad form!


Lektionens avslutades med ett bråkspel från Strävorna!


En bra måndag!


Ha det gott!

Likes

Comments

Torsdag!

Veckorna går i rasande fart.
Idag har vi fortsatt att ”bråka” i åk: 4!

På temat har vi börjat arbeta med hållbar utveckling. Vi har bland annat skapat en kretsloppsburk!


Nu ska vi följa och se vad som händer i burken....


Med åk: 3 har vi nu börjat träna inför nationella proven som kommer i vår:

Skolverket har jättebra träningsuppgifter som man kan använda.

Idag har vi övat på dessa bland annat:

Ha en bra eftermiddag!

Likes

Comments

För att klaragöra redan nu i början, så använder jag snarare ett talspråk en skriftspråk här i bloggen! Ska jag säga bloggspråk kanske?


Så ser ni språkfel så kan de va meningen, men såklart är jag inte felfri heller!


Idag är det onsdag!
Morgonen började med matte med 3:orna. Genomgång i matematik, bråk som vi påbörjade igår!

Vi använder materialet favorit, och för att inte vara någon bokbunden person annars, så älskar jag favorit matematik!
Den är genomgående tydlig, lite klurig och har sååååå mycket bra extramaterial!!!

Det finns till och med små filmade genomgångar kopplade till varje lektion åk: 3.
Sååå toppen!

Och varje elevs mattebok går att lägga digitalt, så de kan få tillgång till filmer, övningar och bok digitalt.

Tyvärr har vi inte en till en än, men de kommer!


Avslutade lektionen med att knyta åter till början samt lite lekar.

Rövarleken är en favorit, den är tyst och lugn!
Fröken älskar den!


Sen var det teknik åk: 4.
Där pratade vi om framtidens fordon. Gick igenom bilens historia och sedan fick eleverna utifrån sin fantasi skapa ett fordon för framtiden. De skulle färska komma på vilket bränsle som skulle användas mm.
Många härliga fordon blev det!




Och sist idag fortsatt teknik med bilarna och även bråk
med åk: 4.


Jag arbetar alltid med lektionens mål. Ska fota det bättre imorgon!


Ha en bra kväll!







Likes

Comments

Nu har vi kickat igång vårterminen och likaså tänkte jag kicka igång min undervisningsblogg!

Detta är ingen ”klassblogg” som jag haft tidigare, utan den här bloggen är min personliga ”lärarblogg”. Här kommer jag att lägga upp delar av min undervisning!

Dels är det ett sätt för mig att ringa in och sammanfatta dagen men jag hoppas också på att den ska kunna ge andra lärare tips och idéer!


Sjävklart kommer den ju spegla undervisningen jag har i mina nuvarande klasser, en åk: 3 och åk: 4, så mina elever kommer ju också kunna hålla koll på vad vi pratat om och gjort under lektionerna!

Tänkte börja med att berätta vad vi gjorde första skoldagen, igår alltså!

De två första lektionerna gjorde vi samma sak med åk: 3 och 4. Först pratade vi om förväntningar, vilka förväntningar vi har på läsåret och vilka förväntningar vi har på varandra. Vi pratade om att likväl som vi lärare har förväntningar på våra elever, har ju även elever förväntningar på sina lärare!


Efter introduktionen gjorde vi en samtalskarusell.
Eleverna delas i grupper och i det ena klassrummet var två ”karuseller” iordningställda.

5 elever i innering o 5 elever i ytterring. De sitter mitt emot varandra. Eleverna i inneringen får en lapp med en fråga på. Den frågan ska eleven ställa till den elev som sitter framför. Samtalsledaren tar tid och eleven som ska svara på frågan ska svara så detaljerat den kan i 1 minut. När en minut gått säger samtalsledaren till och då är det dags att ”snurra” karusellen!
Eleverna i ytterring flyttar alltså ett snäpp till nästa elev och får en ny fråga. Så fortsätter det till alla fått svara på allas frågor. Personen i innering antecknar det personen i ytterring säger.

Därefter sammanställer de elever som haft samma fråga de svar de fått och sedan sammanfattar vi gemensamt i klass.
Därefter ska jag renskriva det vi kommit fram till och sätta upp i klassrummet eller korridoren.

Mycket bra sätt att inventera elevernas tankar!

Låter krångligare än vad det är!





Dessa frågor användes!


Nästa lektion var det dags för teknik och matematik med åk: 3!

Ett nytt koncept jag kör i vår är ”gissa grejen”.
Har kört det förut, men med dessa klasser är det fördra gången!


Jag har med mig en gammal sak och eleverna ska gissa vad det är och vad det användes till.
Sen skriver vi fakta om föremålet!

Därefter hade vi matematik!
Vi har precis påbörjat bråk!

Så vi körde igång med genomgång på tavlan, pizza i olika delar och sen körde vi ett bråkspel!

De spelade två och två.
Tärningens antal visade vilken bor de skulle lägga på sin spelplan. Den som fyllts sin spelplan först vann!

Sista halvtimmen tittade vi på Lilla Aktuellts årskrönika!

Likes

Comments