Som jag nämnde i förra inlägget fick vi förslag om vad vi kunde göra i stone town. Jag & Issa valde att åka till prison Island och kryddtur.

På tisdagen åkte några av oss på stadstur i stone town & vi andra tog lite sovmorgon och tog det lugnt på förmiddagen. Jag och Issa la oss på stranden och solade lite innan det var dags att åka till prison Island.

Vi skulle samlas vid receptionen klockan 14 och sedan åka och möta upp dem andra för att ta longtails till ön. För dem som inte vet vad prison Island är så är det en ö som egentligen skulle användas som fängelse men det blev aldrig av av någon oklar anledning, nu har dwt lockat landsköldpaddor att simma dit och bosätta sig. Så vi åkte dit för sköldpaddorna, dem var verkligen så stora. Har aldrig sätt en sköldpadda på det viset så var lite fascinerad :) Den älsta sköldpaddan dem hade var 192 år gammal 😱
När vi var nöjda fick vi en rundtur på byggnaden som egentligen skulle vara ett fängelse, och jag hade iallafall inte sagt nej till att sitta i fängelse där iaf 😂

Efteråt var det fri lev och dem första valde att ta ett dog i havet, åter igen var lyckan total när man såg det fina vattnet & den ljusa stranden. Helt sjukt att det verkligen kan se ut så i verkligheten.
När vi bra nöjda med det åkte vi tillbaka till stone town för att käka lite och strosa runt ytligare i stan.

I onsdags fick vi gå upp lite tidigare för att gå på kryddtur, samling vid receptionen med packning klar. Efter kryssturen åker vi direkt till nungwi för att ha semester på riktigt :)
Kryddturen var okej, kanske inte mitt första intresse det här med kryddodlingar men det var ändå lite intressant och man kände igen många kryddor dem odlar på Zanzibar. Efter turen fick vi lunch & frukt till efterrätt. Det var lite fränt att se hur snabbt & smidigt dem skar upp frukten, försökte se & lära men kanske lättare sagt än gjort..
efter alla var klara och satt i minibussen igen åkte vi till Nungwi. 1,5 timme senare var vi framme & det var helt klart värt att stanna där dem sista dagarna. 😍

Puss&kram

När vi kom tillbaka från stan i Dar es salaam var vi några som tog oss en öl på stranden och kollade på några andra pinkare som bade i havet. I Dar es salaam var det stora vågor så det var lite underhållande att se när dem hoppade bland vågorna.
Sen var det dags att göra sig iordning och göra sig fixad till pink-partyet. Taklaget hade en egen förfest uppe på bussens tak & vi andra satt nedanför och drack drinkar. Kl; 20 var det buffé på campingens restaurang och alla var taggade och hade klätt sig i rosa, vissa hade spexat till det ordentligt med klädseln.
Under dagen hade ett gäng mött en kille som hade en pub i närheten av campingen, vi alla valde att gå vidare dit. Väl där dansade vi hej vilt och vi valde våran egna låtar och hade det bara väldig väldigt skoj!! Så klart var jag och Issa en av de som gick hem sist och vi var tillbaka vid bussen vid 3-halv 4 kanske, lite oklar med hur mycket klockan var exakt. :)

Dagen efter kunde vi sova lite längre & frukosten serverades strax efter nio. Hela dagen bestod utav strandhäng och vi fick lära oss att passa oss för solen då den är mycket starkare än i Sverige! Vi brände oss lite här och där redan efter några timmar bara.
Kl; 18.00 skulle vi samlas vid bussen för att städa bussen och packa våra väskor för det är den sista natten på bussen. På Zanzibar sover vi på hotell och det ska bli såååå skönt att ha mer koll på sina grejer och ha mer tillgång till resväskan.
Det blev en tidig kväll då alla var trötta, skulle Tro att det både var för gårdagen & för solen.

I måndags var den en tidig morgon och sista gemensamma frukosten serverades kl; 6.30. Vi var på båten över till Zanzibar vid 9.30 och 2,5 timmar senare var vi framme på Zanzibar. 😄😍 första intrycket var väldigt bra och jag trivdes direkt. Och att få ett hotellrum var så skööönt. Vi gjorde oss hemma lite på rummen och sen hade Mats beställt buffé till oss. Under lunchen fick vi information om vad vi kunde göra i stone town bl.a. Stadstur, åka till prison Island & kryddtur.

Efter lunchen var vi ett gäng som tog oss ett dop i havet och sen gjorde vi oss iordning för att åka in till stone town ( vi bor lite utanför stan). Vi åkte till en restaurang som hette Africa house, där hade man utsikt över havet och solnedgången vid horisonten. Mycket vackert!
Vi tog oss en drink och åt lite sen gick vi och strosade på en matmarknad.
Sen åkte vi tillbaka till hotellet och gick och la oss i våra riktiga sängar som kanske var en aning hårda, det var då man saknade madrassen på bussen lite gran men det slår inte ett eget hotellrum med ac framförallt 😄

Puss&kram

... är vi äntligen framme i Dar es salaam. Igår (fredag) kom vi fram till vår camping som var precis vid stranden. Resan hit gick väldigt snabbt, det var bara 30 mil från den förra campingen. Det tog bara 9 timmar. När vi skulle stanna och äta lunch stannade vi vid en badplats precis vid havet. Vissa av oss tog sig ett bad & dem flesta gick ner och doppade fötterna. Då var det absolut inga sura miner på oss förutom dem som var i matlaget den dagen som kanske blev lite avundsjuka på oss som kunde gå i havet :)

När vi kom fram till campingen i Dar es salaam började taklaget med taket & matlaget med maten. Vi andra gick ner till stranden och tog oss ett dop. Lyckan är total för oss som älskar strand & sol.

På kvällens meny stod det tacos och därefter gick vi ett gäng till baren och drack drinkar. Nu är det semester på riktigt & det kunde inte börja bättre med fredagsmys. :)

Idag fick vi egentligen sovmorgon och frukosten skulle serveras kl; 9. Men många av oss vaknade redan vid 7-7.30 pga några tuppar... för att fördröja tiden gick vi ner till stranden för att ta ett morgondopp. Tanken för dagen var egentligen att vi skulle ligga på stranden hela dagen. Dricka drinkar & leva livet helt enkelt. Men under morgonens diskussion så kom det fram att affärerna i stan kanske var stänga under söndagen och att det kanske är bättre att vi åker till stan idag. Sagt & gjort, vi var 15 st som tog en taxibuss och åkte in. Några av oss åkte till gamla stan & vi andra till ett shopping centrum. Men det var synd att säga att det var något att ha... men men, vi har iallafall fått se stan i Dar es salaam.

Ikväll är det pink fest & det innebär att vi ska klä oss i något rosa & ha det trevligt med gänget, vilket inte är svårt med dessa människor 😄
Imorgon blir det en lazy sunday på stranden, och på måndag åker vi till Zanzibar 👌

Puss&kram

Nu har vi kommit till Tanzania. Hittills har det mest bara varit åka långa sträckor i bussen.

I tisdags åkte vi från Nairobi kl 7.00. Vid lunchtid var vi framme vid gränsen, då vi checkade ut från Kenya & checkade in i Tanzania. Det blev en busstur på sammanlagt 12,5 timmar till karatu, där vi stannade på en camping. Men med ett gott gäng och många goda skratt går dessa timmar snabbt. Några av oss valde att korka upp lite vid kvällskvisten & vi var lagom på g när vi kom fram.
Då hade vi 45 min på oss att göra oss iordning och taklaget skulle upp med taket på bussen.
När vi kom till campingens restaurang var det många som var överraskade. Det var uppdukat med vita dukar, alla sorters bestick, drick- & vinglas och tända ljus och så stod det buffé på menyn. Flottigt värre!

Måste nämna vilket härligt & lättsamt gäng det är som följer med på denna tur. Det finns inte en dag utan ett riktigt gott skratt & aldrig några sura miner. Även om det är tidiga dagar och långa dagar så ser vi allt ljus & positivt :)

I onsdags var det dags att åka till ngorogorokaraten för lite mer safari. Här skulle det vara goda möjligheter att vi skulle vi se den 5:e och sista djuret i the big five; noshörning. Tyvärr hade vi otur med vädret och det öste ner regn, vår guide sa att dem gömmer sig när det regnar. Så vi fick inte se någon noshörning & det blev ingen the big five. Men 4 av 5 är inte fy skam det heller :)
Under safarin hände något lite roligt och otippat, jag & två tjejer sitter längst bak i safaribilen och helt plötsligt ser vi något stort som flyger rak emot oss. Någon i bilen säger att det är en jätte geting och dem som vet hur jag reagerar när en geting dyker upp kan bara tänka sig hur min reaktion blev! Vi sitter helt stilla och undrar vart den tog vägen. Helt plötsligt känner jag att det är något som biter mig i baken, jag springer upp och ställer mig längst fram helt vettskrämd och guiden kollar lite oroligt omkring sig. Han går ut mot bakluckan och hittar det lilla odjuret, det visade sig att det var en gigantisk mördar bagge. Inte varje dag man blir biten utav en sådan 😂

När vi hade kommit tillbaka till campingen hade inte regnet kommit dit så vissa hoppade ner i poolen och andra satt vid poolen & tog sig en öl. Jag & Issa valde att gå och duscha och sedan gå och joina dem som drack öl :)
Sen var det mat & sovadags.

I torsdags var det vårat matlag som skulle laga frukost. Vi har blivit indelade i 4 matlag som turas om att göra maten. Det kan vara både frukost, lunch & middag som man ska göra. Vissa dagar är det bara frukost och vissa dagar alla måltider. Vi fick bara en dag utav alla dagar men då ska vi laga frukost, lunch och middag under resan till Dar es salaam.
Det tog 13 timmar i bussen innan vi var framme vid våran mycket enkla "camping". Vi i matlaget var det bara att börja laga maten & sen var det läggdags. Taklaget hade lagt pressening på halva taken under natten. Så jag sov precis vid presseningens slut så fick sova halvt under bar himmel :)

Här i Tanzania är det fruktansvärt värmt, men ska absolut inte klaga, det är ju detta som man har längtat efter. :) vi har fått veta att campingen i Dar es salaam ligger precis vid stranden så nu blir det sol & bad för hela slanten innan vi åker över till Zanzibar.

Puss&kram

I fredags var det som sagt uppstigning tidigt och dags för att åka till Masai mara. Dagen innan hade vi packat var sin ryggsäck med grejer för 2 nätter, nu skulle vi lämna bussen & sova i tält.
Efter en färd på ca 6 timmar på dåliga vägar med en bil utan stötdämpare och chafför som tydligen gillade att köra lite rally, var av dessa 6 timmar var det 2 timmar på dåliga grus-/sandvägar. Huvudet var riktigt omskakat när vi kom fram..

Väl framme blev vi välkomna till campingen av några afrikanska män. Våra förhoppningar av standarden var inte speciellt höga & det var inget märkvärdigt när vi gick igenom campingen med tälten. Vi tänkte att detta blir två dagar utan dusch & riktig toalett, tältcamping var det ju. Vi blev indelade två & två, jag och Issa fick ett tält tillsammans. När man kom in i tälten var vi mer än förvånade!! Vi möttes av två 120cm sängar och bakom två skynken var det både dusch och toalett!! Rena lyxtälten var det!

Senare på eftermiddagen åkte vi ut på vår första safari. Där stötte vi på det ena djuret efter det andra b.la. Zebror, bufflar, antiloper, giraffer, lejon (parande lejon, tydligen inte så vanligt att se det) och sist men inte minst LEOPARD! Våran guide var helt lyrisk över att vi gick se en leopard. Han sa flera gånger till oss "titta det är en leopard, EN LEOPARD. Detta är eran lyckodag!". Han berättade sedan att de hade varit turister som hade varit ute i 10 dagar i rad både dag & natt men inte hittat någon. Tänk, vi hittade en på vår allra första safari. Denna dagen kunde vi redan bocka av 3 av 5 på The big five.

Dagen efter serverades frukosten kl; 6.30 och därefter var det heldag i Sarangeti parken. Där fick vi se dem djuren vi såg första safarin minus leopard och plus gepard & elefanter (4/5 av The big five).
Förväntningarna på safarin innan vi kom hit var inte speciellt höga, det var inte det jag var allra mest intresserad utav. Men att få komma ut på savannen var helt magiskt, det går inte förklara med ord hur fantastiskt det var. Hela utsikten kunde man inte stirra sig mätt på och man kunde stå och glo på ett djur i timmar om det nu skulle vara så. För dem som inte har varit på safari i savannen i Afrika går det inte berätta för hur magiskt, fantastiskt, mäktigt det var. Det går inte att smälta hur mycket över förväntan det var.

Efter en picknick i parken var det dags att besöka en Masai by. Dem dansade för oss, visade hur dem gjorde eld, visade deras hus & berättade om deras kultur. Det är så fascinerande att kulturen kan vara så olika. Vi hade aldrig kunnat leva som dem & säkert inte dem som vi.

Precis när vi åkte från Masai byn började det regna, inte lite utan det Öste ner. Jag och Issa bestämde oss att vi skulle gå all in med det här med campinglivet så vi ställde oss nedanför taket på vårt tält och duschade av allt damm. Lagom kallt men uppfriskande att bli lite ren iaf.
Innan maten var vi ett gäng som tog oss en öl och satt och hade det bara allmänt trevligt. Pratade om dagen och allt möjligt egentligen.

Under natten hade vi svårt att sova, vet inte om det var för alla intryck & tankar om dagen eller om det var alla djurläten utanför tältet som vi inte är vana vid. Några timmars sömn fick vi allt och dagen efter var det luftballongsfärd för vissa men inte för oss. Höjd rädda Josefin Molander hade aldrig klarat av det. Vi var 4 st som valde att inte åka med utan vi stannade på marken i tryckt förvar. För oss var det egentligen safari som stod på schemat men synd att säga att det var en händelserik runda. Efter 3 timmar i savannen mötte vi upp de andra gänget och åkte tillbaka till naivasha.

Ikväll åker vi till Nairobi för en natt, imorgon blir det en tidig morgon igen för att ta oss över till Tanzania.

Puss&kram

Oj oj oj, säger jag bara! De första dagarna var huvudet bara fullt utav intryck. Den afrikanska naturen, grejen med att bo på en buss & alla nya människor.

I torsdags morgon när vi kom till Afrika var vi ganska sega i huvudet efter nattens flygturer. Men när vi kom Ut från Nairobis flygplats var man allt annat än trött. Vi hade äntligen kommit till AFRIKA!

Mats (våran guide) kom och mötte oss och sedan efter lite krångel i tullen med en medresenär gick vi till den rosa bussen & åkte 3 timmar till första campingplatsen i naivasha. Då var det bara att ta in all information och göra sig installerade för att kunna bo i bussen. Vi blev uppdelade i nr (mitt va det sista med absolut inte minsta; 22). Vi fick var sin korg som vi kunde lägga de allra viktigaste så som tandborste & tandkräm i.

På kvällen var det dags för middag och då stod det pizzabuffé på menyn i puben på campingen. Sega & trötta som vi var blev det en tidig sovtid. Då var det bara att gå upp på bussens tak och sätta upp myggnäten & krypa in i sovsäcken.

Dagen efter var det frukost klockan 7 & därefter stod det cykling i hells gate på planeringen kl 8.
Vi började med att cykla till nationalparken som va på ca 5km. Där var det också mycket intryck längst med vägen att se lokalbefolkningen och trafiken.
Känslan när man kom in i hells gate var helt fantastisk, naturen & bergen som man hade till utsikt hela vägen.
Längst med vägen var de djur som gick och strosade precis vid vägkanten b.la. Gamar, Vårtsvin (pumba), apor, antiloper, zebror & giraffer. Vi såg även en & annan buffel. (Första djuret att boka av på the big five)

Efter vi cyklat igenom hells gate var det dags för vandring (rättare sagt bergsklättring). Det var en vandring/klättring på ca 5 km i fisher camp som det så fint heter. Där var det så mäktigt att gå. Förutom att klant-Fian josefin Molander vred sitt knä ca ett halvt varv när hon skulle hoppa ner från en klippa så gick vandringen väldigt bra & det var värt vart ända fotsteg.

När vandringen var klar var det dags att ta ett värkande knä & rumpa tillbaka på cykeln & cykla tillbaka till campingen. Totalt blev det en cykel tur på 2,5mil. Dagens träningspass - check! :)

Väl tillbaka gick hela gänget direkt till puben för att ta oss något att käka, efter 6 aktiva timmar var vi lagom hungriga..
Där efter var det dags för båt safari längst med sjön som ligger vid campingen. Där fick vi se en massa olika fåglar & flodhästar. Nämnde jag det att de varnade för att flodhästarna kom upp på land under kvällarna vid "stranden" vid campingen?! Nä då gjorde jag det nu :)

När vi var tillbaka ännu en gång var det dags för en dusch (ÄNTLIGEN). Här lär man sig att vara smutsig & grusig och en dusch är inte det viktigaste kanske. Haha så fort man kommit ut ur duschen är man lika skitig igen efter allt damm & grus som flyr runt.
Sen var det bara lite käk & sen upp på taket och bädda för att sova.

Dagen efter ringde klockan 5.30 för bilarna som skulle ta oss till Masai mara gick 7.00.
Nu är vi framme där i lyx tält och en mycket lyckad halv safaridag är vi mycket nöjda när vi gått & lagt oss. Om det får jag ta om nästa inlägg. :)
Det blev ett långt inlägg nu & det finns så mycket att berätta om men det hade tagit halva natten för mig att skriva :) det kommer mer & mer under resans gång.

Heeeej!!

För er som har kommit hit, jag säger bara välkomna! Välkomna att följa med på livets resa i Afrika!

Imorgon kl: 20.10 lyfter flyget som så småningom kommer ta oss till Kenya. Vi ska bara mellanlanda i Österrike & Etiopien först.

Vi kommer åka tillsammans med rosa bussarna som för oss genom Kenya, Tanzania & slutligen Zanzibar. Och Ni kommer få följa med oss genom dessa länder. 🙌

Va uppmärksamma så ska jag försöka uppdatera så ofta jag kan.

hejsan!

Idag är det bara en vecka kvar på våran resa. tiden har bara flugit iväg men vi har hunnit med så mycket!

Igår lämnade vi Phi phi för att bege oss vidare till koh samui!

Phi phi föll inte oss riktigt i smaken då vi kanske jämförde det lite mycket med koh lipe. När vi kom dit första dagen kollade vi in stället och tog det mest lugnt efter den långa båtturen. Dag två var det dags för sol och bad, vi träffade en svensk tjej som jobbade med turer och saker man kunde göra på phi phi, vi frågade om hon kunde rekommendera någon strand som vi kunde dra till eftersom stranden vid vårt hotell inte var någon höjdare. hon rekommenderade Long beach då vi fick ta en taxibåt till. Och ja, den var mycket bättre än vår strand :)

Senare på kvällen gick vi ut för att se vad nattlivet hade att erbjuda. Vi gick först till en pub som hette Stockholm syndrom där vi bla tog en shot tillsammans med en bartender och skakade lite rumpa innan vi gick vidare till Banana bar och där träffade vi en kille som guidade oss resten av kvällen . bla till irish pub. Där vi 1. lärde oss att inte lägga pengar i ett ciggpacket för när ciggen är slut är det lätt hänt att slänga det tomma paketet och vips är pengarna borta också. 2. lärde oss att inte tro att man kan ha mobilen i handen för någon gång under kvällen lägger du den på ex. ett bort och tittar åt fel håll och vips är den borta. 3. lärde oss att inte ha på sig skor (flipflop) som är lätta att ta av eller ex. en tunnare kofta som man lätt tar av när man blir varm av all dans så vips har man glömt vart man la dem.

Dagen efter missade vi en hel dag solning för vi är inte vana att gå och lägga oss på morgonen. återigen vi är inte 20 längre..

Igår var var det dags för en lång resa till koh samui, det tog ca 7,5 timmar med både båt och buss. När vi äntligen kom fram till hotellet gjorde vi oss iordning för att gå ut och käka. vi åt på en skandinavisk restaurang som hade svensk hushållskost.
Och idag har vi bara solat och badat i dem höga vågorna. Ikväll ska vi på en shoppingtur.

Ha det så gott där hemma, vi ses om en vecka.

Puss&kram från oss 😚

God kväll!

Nu var det ett litet tag sedan vi skrev, vi har hunnit att komma till Thailand sen senast och är redan kommit till andra ön i Thailand.

I måndags åkte vi färjan över till Koh lipe från Langkawi. Och om vi tyckte att langkawi var paradiset på jorden så hade vi så fel eftersom vi inte hade sätt Lipe innan. 😍 Där var det kärlek vid första ögonkastet när vi såg det kristallklara vattnet och den vita stranden.

Där stannade vi i 3 nätter i ett nybyggt hotell med bungalows, lite väl långt tull pattaya beach men hotell erbjöd gratis åkning dit vi vill 😊 Det var väldigt sällsynt med bilar på Koh lipe så vi fick åka flakmoppe runt.
Den första dagen vi var där gick vi genom the walking street som det hette, det fanns mamma restauranger, barer och butiker där som man kunde strosa runt och runt :)
Dagen efter låg vi bara på stranden till solen gick ner och satte oss på en restaurang där de hade live musik.
Sista hela dagen gick vi till en annan strand som hette sunrise beach eftersom vi hade träffat en svensk kille som tyckte det var mycket bättre strand där. Men vi var nog inte lika imponerade på den stranden som dem var.
framåt eftermiddagen gick vi upp från stranden för att åka med en longtail för att ut och snorkla. Vi var inte riktigt imponerade över det heller då vi hade högre förväntningar. vi åkte runt vid olika små öar till solen gick ner. 🌅

Idag åkte vi vidare till Phi phi Island och har precis varit ute och kollat in stället. Det får vi berätta mer om senare :)

Hoppas att ni har det bra i Sverige! Snart kommer vi hem, vi saknar verkligen inte det kalla men er alla saknar vi där hemma 😚

Puss&kram från oss!

God kväll!

Idag är det sista kvällen i langkawi. Vi kom hit i Onsdag efter ca 3,5 timmars färjtur från penang.

Här har vi njutit av det soliga vädret och ligger och stekt under ca 30°c i skuggan på Partai cenang beach. Vi har avslutat kvällarna genom att sitta och kolla på solnedgången som har gått ner alldeles bakom havet med varsin drink i handen.

Idag har vi varit runt ön på moppe, det var lite ovant i början av vänstertrafiken, men det kom vi ganska snabbt in i. Vi har varit och kollat på de andra stränderna som var helt magiskt fina med vita stränder och turkost vatten. Vi har även träffat på apor längst med vägen som har stått oberörda längst med vägkanten. Efter en varm dag på vår moppe skulle vi avsluta dagen med en picknick på stranden till solnedgången men antingen var vi långsamma eller solen snabb, vi hann inte sitta på stranden länge innan det blev becksvart och myggen kom smygandes.

Imorgon tar vi färjan över till Koh Lipe i Thailand för att njuta lite till av solen & värmen. :)