hejsan!

Idag är det bara en vecka kvar på våran resa. tiden har bara flugit iväg men vi har hunnit med så mycket!

Igår lämnade vi Phi phi för att bege oss vidare till koh samui!

Phi phi föll inte oss riktigt i smaken då vi kanske jämförde det lite mycket med koh lipe. När vi kom dit första dagen kollade vi in stället och tog det mest lugnt efter den långa båtturen. Dag två var det dags för sol och bad, vi träffade en svensk tjej som jobbade med turer och saker man kunde göra på phi phi, vi frågade om hon kunde rekommendera någon strand som vi kunde dra till eftersom stranden vid vårt hotell inte var någon höjdare. hon rekommenderade Long beach då vi fick ta en taxibåt till. Och ja, den var mycket bättre än vår strand :)

Senare på kvällen gick vi ut för att se vad nattlivet hade att erbjuda. Vi gick först till en pub som hette Stockholm syndrom där vi bla tog en shot tillsammans med en bartender och skakade lite rumpa innan vi gick vidare till Banana bar och där träffade vi en kille som guidade oss resten av kvällen . bla till irish pub. Där vi 1. lärde oss att inte lägga pengar i ett ciggpacket för när ciggen är slut är det lätt hänt att slänga det tomma paketet och vips är pengarna borta också. 2. lärde oss att inte tro att man kan ha mobilen i handen för någon gång under kvällen lägger du den på ex. ett bort och tittar åt fel håll och vips är den borta. 3. lärde oss att inte ha på sig skor (flipflop) som är lätta att ta av eller ex. en tunnare kofta som man lätt tar av när man blir varm av all dans så vips har man glömt vart man la dem.

Dagen efter missade vi en hel dag solning för vi är inte vana att gå och lägga oss på morgonen. återigen vi är inte 20 längre..

Igår var var det dags för en lång resa till koh samui, det tog ca 7,5 timmar med både båt och buss. När vi äntligen kom fram till hotellet gjorde vi oss iordning för att gå ut och käka. vi åt på en skandinavisk restaurang som hade svensk hushållskost.
Och idag har vi bara solat och badat i dem höga vågorna. Ikväll ska vi på en shoppingtur.

Ha det så gott där hemma, vi ses om en vecka.

God kväll!

Nu var det ett litet tag sedan vi skrev, vi har hunnit att komma till Thailand sen senast och är redan kommit till andra ön i Thailand.

I måndags åkte vi färjan över till Koh lipe från Langkawi. Och om vi tyckte att langkawi var paradiset på jorden så hade vi så fel eftersom vi inte hade sätt Lipe innan. 😍 Där var det kärlek vid första ögonkastet när vi såg det kristallklara vattnet och den vita stranden.

Där stannade vi i 3 nätter i ett nybyggt hotell med bungalows, lite väl långt tull pattaya beach men hotell erbjöd gratis åkning dit vi vill 😊 Det var väldigt sällsynt med bilar på Koh lipe så vi fick åka flakmoppe runt.
Den första dagen vi var där gick vi genom the walking street som det hette, det fanns mamma restauranger, barer och butiker där som man kunde strosa runt och runt :)
Dagen efter låg vi bara på stranden till solen gick ner och satte oss på en restaurang där de hade live musik.
Sista hela dagen gick vi till en annan strand som hette sunrise beach eftersom vi hade träffat en svensk kille som tyckte det var mycket bättre strand där. Men vi var nog inte lika imponerade på den stranden som dem var.
framåt eftermiddagen gick vi upp från stranden för att åka med en longtail för att ut och snorkla. Vi var inte riktigt imponerade över det heller då vi hade högre förväntningar. vi åkte runt vid olika små öar till solen gick ner. 🌅

Idag åkte vi vidare till Phi phi Island och har precis varit ute och kollat in stället. Det får vi berätta mer om senare :)

Hoppas att ni har det bra i Sverige! Snart kommer vi hem, vi saknar verkligen inte det kalla men er alla saknar vi där hemma 😚

Puss&kram från oss!

God kväll!

Idag är det sista kvällen i langkawi. Vi kom hit i Onsdag efter ca 3,5 timmars färjtur från penang.

Här har vi njutit av det soliga vädret och ligger och stekt under ca 30°c i skuggan på Partai cenang beach. Vi har avslutat kvällarna genom att sitta och kolla på solnedgången som har gått ner alldeles bakom havet med varsin drink i handen.

Idag har vi varit runt ön på moppe, det var lite ovant i början av vänstertrafiken, men det kom vi ganska snabbt in i. Vi har varit och kollat på de andra stränderna som var helt magiskt fina med vita stränder och turkost vatten. Vi har även träffat på apor längst med vägen som har stått oberörda längst med vägkanten. Efter en varm dag på vår moppe skulle vi avsluta dagen med en picknick på stranden till solnedgången men antingen var vi långsamma eller solen snabb, vi hann inte sitta på stranden länge innan det blev becksvart och myggen kom smygandes.

Imorgon tar vi färjan över till Koh Lipe i Thailand för att njuta lite till av solen & värmen. :)

God eftermiddag!

Nu har vi börjat våran 3 veckors öluff. Första stoppet - Penang.

I söndags tog vi bussen från kuala lumpur mot ön Penang. Vi checkade in på vårt havsutsikts rum som dock luktade väldigt illa. Gabbi har fått sova med sin tröja för att inte vakna av den illa lukten.
Igår (måndag) hängde vi hela dagen på den privata stranden där vi i princip var helt själva för att de flesta som bor på hotellet är pensionärer och ligger hellre i solstolarna vid poolen.

På kvällen åkte vi till night market och gjorde några fynd. Sedan blev det en sen kväll med bara softade.

Idag har vi legat hela dagen på stranden igen och precis som igår helt själva. Nu in på eftermiddagen har åskan börjat dra igång så vi gick upp på rummet. ikväll blir det att gå ut och käka och packa för imorgon åker vi till Langkawi 😄

Innan vi skulle åka till night market igår skulle vi gå förbi hos en som har hand om utflykter på hotellet och fråga hur det fungerar med färjan till langkawi. Hon sa att det förmodligen var fullt hela veckan för att till helgen är det kinesisk nyår och att det är många som åker hem då. Detta har vi hört varje gång vi ska boka tåg, buss och nu färja men som vanlig ordning hade vi tur med detta också. Kvinnan på hotellet ringde och kollade om det fanns plats och det fanns naturligtvis plats för oss också. Så imorgon kl 7.20 kommer taxin och hämtar oss. 👍

puss&kram från oss.

Hej & glad alla hjärtans dag!

Idag är det den sista dagen på fastlander för några veckor. Imorgon ger vi oss av till Penang, En ö i Malaysia.

Idag har vi varit och kollat på twin towers och gick runt och kollade i affärer och shoppade lite. där efter gick vi vidare till China town och central market där vi shoppade lite också :) Det har blir väldigt mycket gående så nu är vi helt trötta i benen.

I våran promenad innan var vi effektiva och gick in på buss centralen och skaffade oss två biljetter till bussen som tar oss till penang imorgon. Vi har verkligen fått flyt när det gäller att boka biljetter till de olika målen vi ska till. Idag såg vi nog väldigt förvirrade ut då kom det en kille mycket hjälpsam och visade precis vart vi skulle köpa biljetterna. :) Måste säga att asiaterna är väldigt hjälpsamma :)

När vi kom till hotellet tänkte vi att det är lika bra och fixa boende till nästa ö vi ska till - Langkawi. Men det var lättare sagt än gjort, dem flesta hotellet var fullbokade och det fanns bara dyra hotell kvar. Men efter mycket letande lyckades vi boka två hotell på olika ställen till ett bra pris, mycket nöjda kunde vi torka oss i pannan och pusta ut för att ha fått boende där också. :)

Nu har vi hem från en italiensk restaurang som vi har firat alla hjärtansdag på och packat klart inför imorgon, Gabbi ska tydligen utklassa mig i skit gubbe innan vi ska sova.(tror hon ja) Halv 11 går bussen mot ön :)

Hoppas ni alla där hemma i sverige har en mysig alla hjärtansdag.

Stort puss&kram från oss.

hejsan!

Nu är det några dagar sedan vi skrev och ja vi lever och har det riktigt bra! 😊 pga inget & dåligt internet har vi inte lyckats uppdatera :/

Men men, nu har vi kommit till malaysia och har mkt bättre internet här på vårt guesthouse så nu får det bli en uppdatering :)

I tisdags skulle vi gå till äventyrslandet på Sentosa och leka bland vattenaktiviteterna. När vi kommer till kassan kommer det en mycket snäll man som visar vart vi ska och ger oss tips. Han frågar om vi har badat delfiner innan och om vi skulle vilja göra det. Vi tittar lite misstänkt på varandra eftersom vi trodde att denna drömmen hade gått i kras då det inte alls hade gått boka på internet hemma i sverige. Manen erbjöd oss extra pris och vi gick med på det :) Så vi upplevde alla flickors dröm och badade, pussade och lekte med delfinerna. :)

Dagen efter var det dags att checka ut men vi passade på att hänga vid stranden innan stadslivet började. på eftermiddagen åkte vi in till Singapore stad för att checka in på vårt andra hotell. Vi hann mest bara gå ut och käka och titta runt.
I torsdags gick vi en runda till China town och kikade, men pga att det var så fruktansvärt varmt gick vi tillbaka till hotellet och körde lite poolhäng. :)
In på kvällstimmarna var det redan bestämt att vi skulle gå till Marina Bay Sand för att kolla på det hotell som vi egentligen skulle bo på (pga att flyget från sverige krånglade så fick vi avboka det). Och för att läka våra sår åkte vi upp till 57e våningen och blickade ut över Singapore stad. :)

Idag var det bara att ta sig i kragen och gå upp, kl: 6 redan var vi uppstigna och packade det sista för att sedan ta oss till tåget som skulle ta oss till Malaysia :) 7 timmar senare rullade tåget in på KL sentrum och försökte ta en taxi. lättare sagt än gjort, ingen alls visste vart vårt guesthouse låg som vi skulle bo på och därför ville ingen köra, tillslut såg en man oss och hjälpte oss till räta :)

Imorgon blir det att strosa runt i Kuala Lumpur. På söndag börjar ölivet igen :)

Puss&kram från oss

Hej på er!

Igår kom vi till den konstgjorda ön - sentosa.
Hemma i Sverige hade vi kollar på vädret och såg att det skulle regna. Men nu när vi har kommit på plats så visar sig solen bland några moln men ingen regndroppe i Syne.

Idag har vi strosat omkring i Universal studios och vissa grejer var roliga men vi var inte överdrivet imponerade. men men det kompenserade vi med att få till stranden och solade & badade istället. :)

Nu strax ska vi gå och göra oss iordning för att gå ut och käka.

Hoppas ni alla har det bra hemma i sverige :)

Hej allesammans!

Äntligen är vi på plats i en otroligt häftig stad - singapore.

Resan har gått finfint med den har varit lång... Vi började med flyget från Landvetter klockan 8.45 svensk tid över till Finland, där fick vi vänta några timmar på longflighten som skulle ta oss till Bangkok. Den resan gick över förväntan och efter 9,5 timmar landade vi. Vi åkte till tågstationen i Bangkok för att ta ett nattåg till singapore som vi trodde det var smidigare än vad det var. När vi kommer dit så kollar dem konstigt på oss och frågar om vi verkligen skulle åka tåg till singapore då det tydligen skulle ta 3 dagar att ta sig dit. jaja, vi fick hjälp och dem hjälpte oss att boka ett flyg som bara gick några timmar senare.

Vi åkte tillbaka till flygplatsen för att ta det bokade flyget, vårt problem var att vi inte hade någonstans att ta vägen idag när vi kom till singapore. men som allt annat här i Asien så löste det sig och vi fick tag på ett helt hyfsat hotell nära flygplatsen.

Nu äntligen är vi incheckade och ska duscha & sen sova då vi inte har sovit sen vi gick upp igår. 😴

Kan också meddela att det är fruktansvärt varmt här även om solen har gått ner & att klockan är över 22. :)
Hoppas ni har det lika bra där hemma i sverige som vi har det.

God morgon!

Nu äntligen är vi på väg! vi åker till Helsingfors & får vänta där i några timmar innan det bär av till Bangkok.

Igår när vi hade kommit hem var det bara att sätta sig vid datorn och boka om hotell och ändra rutten lite. Vi har fått avboka det hotellet som vi har längtat mest på att bo på - Marina bay sand hotell. men men vi får väl nöja oss & får försöka komma upp på båttaket & göra ett besök :) Det blev två dagar mindre i Malaysia, men det gör ingenting.

Men pga detta strul med bolaget så har vi förlorat en stor summa pengar då allt var för sent att avboka. men men vi tänker positivt, vi har semester! 😄

Hoppas att ni får det bra hemma i sverige så ska vi försöka få med oss värmen & solen hem om en månad :)

Hej allihopa!

Här kommer en uppdatering om vår första dag på långsemestren...

Just nu är vi påväg hem igen(!!).

Vi var på flygplatsen och vi stod nöjda och taggade för att checka in våra väskor för att sedan börja våran resa dit palmerna bor. Men tvi fick vi och vårt kära bokning hade blivit ändrat, förtvivlat ringer vi bolaget och undrat vad det är frågan om. dem säger att dem ska ha givit ut ett mail om detta vilket vi inte hade fått. men de skulle återkomma med en lösning..

En stund senare ringer dem igen och säger att den bästa lösningen är att åka imorgon (6/2) istället.

Så imorgon kl:8.45 taggar vi om och flyger mot asien. spontana som vi är så har vi kunnat göra om vår rutt & det blir några mindre dagar i malaysia..