En redig bildbomb MEN jag var tvungen. Jääklar vilket fint ställe vi har spenderat två dagar på nu. I förrgår natt kom vi till Hanoi - sista stoppet i Vietnam som jag skrev förut. Jag moa och Matilda spenderade natten där, eller ja vi fick 2 timmars sömn innan vi gick upp för att boka Halong Bay - ett av världens finaste naturreservat. Och det var det. Jäklar va fint det var. Kostade ganska mycket då det enda som var ledigt var en familjesvit på en båt, men vi kände att det var värt det. "Vår julklapp till oss själva"... vilket ganska mycket denna resa har varit haha. Menmen först var det bussresa på 4 timmar till Halong Bay, där vi fick gå på båten. Sviten var huur najs som helst och det var bara vi och ett till rum som hade en sådan + balkong. Vi blev serverade 5-rätters till lunch och middag. Maten var jättegod. Under dagen åkte vi runt lite till bland annat en grotta. På kvällen drack vi lite vin och la oss väldigt tidigt då vi gick upp 6:45 imorse för DRÖMMMMMM frukost!! Alltså kan inte beskriva hur bra den var. Och vi som knappt ätit frukost denna resa var ju lagom nöjda haha. Sen fick vi åka runt till ett fishing village och det var svinnajs det också. Har seriöst bara bra saker att säga om detta ställe. Även om det kostade så var der sjukt värt och det kändes lite som att vara på semester i semestern haha.

Nu är vi tillbaks i Hanoi och imorgon går flyget till Bangkok där vi mellanlandar ett dygn innan vi drar till Baliiiii.

• Resor

Hoooola från andra sidan jordklotet! Ligger just nu i sängen och ska snart gå och lägga mig, men tänkte först visa kläderna jag skräddarsytt här borta. Tänkte först köra på bara en jumpsuit och kanske något linne MEN det blev ju mer än så, såklart. Har en tendens att alltid shoppa mer än vad jag borde. Det blev iaf två st set (SÅÅÅ fina!!), en jumpsuit, två bikinitrosor (ej med på bild), ett par svarta shorts med snörning i midjan och sist men inte minst en bomber innejacka eller vad man kallar det. Hade egentligen tänk att Linus skulle ta med en sådan som jag har hemma ner till Bali, men passade på att sy upp en här istället då jag får en heelt egen som ingen annan kommer att ha. Valde sånt fint mönster på ena sidan och svart på andra, och det bästa är att man kan använda båda sidorna!! Är iallafall supernöjd med allt, eller ja lite missnöjd me de svarta shortsen menmen de funkar. Nu gäller det bara att rensa bort lite gammalt ur väskan, vilket jag har såå svårt för.. får försöka få våra vänner vi möter upp på Bali att ta hem lite kläder till Sverige sen haha. För just nu är det för mycket..

Detta var vad vi sysselsatte oss med häromdagen i Da Lat här i Vietnam. Kan ju säga att man var lagom nervös innan, och när man väl gjorde det, men efter - vilken känsla. Sjukt häftigt! 4 vattenfall tog vi oss ner för, varav ett hoppade vi nedför. Något man mååste göra när man besöker Da Lat!

Förövrigt så fick vi världens chock när vi kom till Da Lat. Efter 4 timmars bussresa från varma Mui Ne kom vi dit, och ja när vi klev av bussen möttes vi av allt annat än värme iallafall.. sjukt kallt var det. 12(!!) grader. Förstår ni? Vi har levt i 30 graders värme i 2,5 månader och kommer sen till.. höst? Nej, men vår iallafall. Doock var det ju kväll, så dagen därpå var det hyfsat varmt. Vi spenderade två nätter, men en dag, där innan vi var tvugna att ta oss dit vi är nu - Hoi An. Här är det varmare, vilket är skönt, men mycket regnigare haha. Dock ska vi inte klaga nu. Här ska vi sy upp lite skräddarsydda kläder då det kryllar av sånna butiker här, och på torsdag kväll flyger vi till vår sista destination här i Vietnam. Vi har verkligen haft fullspäckat schema här i Vietnam, ganska jobbigt men ändå kul då vi hunnit se så mycket på så kort tid. På söndag bär det av till stället vi längtat till sååå länge - BAAAALI!!!

• Resor

Liten throwback till 4K beach på Koh Rong. Såå fint!! Finaste på Koh Rong helt klart. Vit sand och fint vatten. Tog oss bara 15 minuter från Koh Touch beach(där vi bodde, och där de flesta bor som är på Koh Rong) dit, så det är ju helt klart ett måste om man är där.

Annars så har vi idag, vår sista dag här på Phu Quoc, bara chillat. Jag och Matilda har hängt på stranden nära vi bor - ingen höjdare. Kändes som att vara i Spanien. Men det var klarblå himmel och superskönt att bara hänga på stranden efter en del moppeåkande senaste dagarna (har förövrigt träningsvärk i armarna av det?? Haha). Vi bokade flyg till Ho Chi Minh som går imorgon bitti. Därifrån ska vi sedan ta oss vidare till Mui Ne. Oooch så har vi även bokat flyg från hanoi här i Vietnam till Bali den 19e. Vi har ju surfcamp där som börjar den 20e så det var bra att vi bokade det - dock svindyrt. Fan. Alla pengar bara försvinnerrrr.....

Idag tog vi mopparna till ett stort vattenland och nöjespark här på Phu Quoc. Vi har träffat ett gäng vi känner hemifrån här också så vi åkte dit med dom. Och shit vad kul det var. Fanns massa roliga rutchbanor(vet helt fel stavning men har ingen ork till att kolla upp hur det stavas), karuseller och akvarium med massa fiskar. Fanns även ett spelhus men där var vi aldrig. Kostade ca 150 kr var för en heldag där och ja, det kändes som att vi var ensamma. INGEN kö alls vilket var hur skönt som helst. Man kunde bara springa runt och göra det man ville. Kände mig bokstavligen som 10 år igen, haha. Efter en heldag där är vi iallafall helt slut. Imorgon ska vi försöka ta oss från Phu Quoc för att röra oss uppåt i Vietnam. Vi har nu varit här i 3 dagar och älskar det. Lite dyrare än vad vi trott, men så är det med semesteröar. Får hoppas det är lite billigare på fastlandet. Men fööörst måste vi kolla hur fan vi tar oss härifrån ;)

Igårkväll kom vi fram till Phu Quoc. Halv 10 på morgonen lämnade vi Koh Rong, och trodde då att resan skulle ta 4,5 timme som de sagt. MEN resan tog oss nästan 12 timmar. Sjukt. Alltså nästan 3 gånger dubbelt än vad de hade sagt. Och fyfan så många byten och osköna bussar. Ingen mat fick vi på hela dagen heller då det ständigt var stress. Hemskaste resan hitills, och dyraste(om man bortser från då vi flygit). Nej Kambodja som land var huur fint som helst, de kunde bra engelska osv MEN att ta sig runt i landet var fan förjävligt och enormt dyrt. Nu är vi i Vietnam och hoppas det är lite lättare här, för här har vi lite fler ställen att besöka!

Men som sagt, igår kom vi hit och vi hade bokat ett nybyggt hostel som vi hört skulle vara fräsht. Och det var det. Jäkligt fräsht faktiskt, tror det är det bästa hitills. Vi får duntäcke!!! Och det är såå mysigt. Vill inte lämna sängen haha. Idag ska vi antingen till stranden eller hyra moppar och åka runt, vi får se hur det blir!

I förrgår kom vi fram till Koh Rong, efter vääärldens jävla resa. Först tog vi en nattbuss(där man kunde ligga ner) i 6 timmar, och jag sov hela resan. Sen blev vi avsläppta nånstans och fick vänta i en timme på nästa buss. Och vi blev så besvikna då vi tagit för givet att det skulle vara vip buss(alltså så man kan ligga ner) hela resan, men detta var en vanlig minivan) menmen, den resan tog 4-5 timmar och jag sov hela den också. Dock vaknade jag av att vi stod still mitt i ingenstans, och det visade sig vara något fel på bussen. Det skulle ta typ 2 timmar för någon hjälp att komma så vi haffade en lastbilschaffis som vi liftade till stan vi skulle ta båten till Koh Rong ifrån. Och därifrån tog vi en tuktuk till hamnen där vi tog båten. Måånga byten blev det och en lång jävla resa men det var det värt när vi kom fram. Såååå fint här!! Igår var vi ute på en "rundtur" runt heela ön, tog typ 12 timmar, då vi snorklade, besökte fina stränder, ett village, snorklade med plangton på kvällen osv. Så värt då det var sjukt fint!!!

Usch vilken jobbig natt det har varit. Planet till Siem Reap gick 6:20 imorse, så vi struntade i en natt i phuket då det kändes ganska onödigt att lägga pengar på bara nån timme. Som tur var så hade Olle och Martin ett rum som vi kunde ha våra väskor i och hänga fram till 02. För det första, vi hann sova kanske 1 timme och för det andra så blev vi enormt lurade på taxipriset till flygplatsen. Eftersom det är mitt på natten skulle vi egentligen ha bokat en taxi för att få ett hyfsat bra pris, men så långt tänkte vi inte riktigt. Menmen vi kom till flygplatsen ändå. Och jag tror jag aldrig har varit såhär trött i hela mitt liv. Så är man sjuk också. Ingen bra kombo riktigt. Men vi käkade frukost sådär 3:30 på natten och imorse landade vi lite innan 8. Så nu har vi sovit nån timme här på hostelet, som förövrigt är sjuukt stort. Det är 14 bäddar i rummet vi sover i.

Senaste veckan har vi ju spenderat i Thailand. Två dagar blev det i Phuket, och efter det tog vi oss till favoritön Phi Phi Island. Så 5 dagar blev det där, och som vanligt är det alltid roligt. Dock för mycket festande men det går inte att undvika när man är där. Nu är vi tillbaks i Phuket för att inatt åka till flygplatsen här och ta flyget till Kambodja. Där blir vi nog en vecka då vi sedan drar oss mot Vietnam!