Denna helg har bjudit på lite av varje, och en hel del sol!! I fredags firade vi våra fina vänner Gustaf och Felicia som fyllt 20 med lite festligheter och tårta. Mycket trevligt! Lördag bjöd på riktigt bra väder så vi grillade lite korv och mös ute på förmiddagen, för att sedan återförenas efter middag för spelkväll. Söndag idag och har hunnit ta vara på solstrålarna även idag, denna gång på vitberget med kaffe och en fin! Följt av lite slutspelsjobb på ladan, precis som det ska vara. Tackar för en riktig världshelg och är redo för en ny arbetsvecka fylld med träning, skoj!!

Våren är ju trevlig på fler sätt an bara vädret, och vem älskar inte vårshoppingen?? Alltid så himla fina färger, och roligt att kunna variera klädseln lite mer när kylan försvinner... Personligen har jag börjat spana lite extra på en ny jacka och väska. Är just nu inne på en grå eller beige rock, eller någon form av päls. Hittade en jättesöt kort marinblå jacka med volang längst ner också... Kliar i fingrarna haha. Har dessutom kört in mig helt på denna modell av Michael Kors, (längst ner) Savannah. Hur simpel och snygg? Finns ju dock en hel uppsjö av färger, och det enda jag vet är att det inte blir svart nästa gång det är dags för en väska. Tycker det är himla kul med färger på väskor, är till och med inne på att köpa en billigare variant i typ orange haha... Får återkomma angående väskorna, kan möjligen bli så att jag fegar ur och går på något liknande längst upp i hörnet, denna från Rebecca Minkoff. Snacka om snygg till våren...

Denna helg har varit riktigt lugn och skön, inte haft några som helst planer utan tagit dagarna som de kommit. Bakat kladdkaka och sett let´s dance med Cornelia, köpt nytt gymkort och tränat, lapat lite sol och hälsat på farmor och farfar. En riktigt lämplig helg, kan behövas ett lite lugnare tempo ibland...

Oj vad vårkänslorna smyger sig på alltså, det är väl allmänt känt att allt är lättare på våren? Jag har mycket att se fram emot i vår, som Hemavan, Valborg, 20årsdag och en helg i Stockholm. Som alltid brukar våren försvinna och sen hinner man knappt blinka innan det är sommar och semester, så himla underbart!

ULUWATU

Vårt sista stopp på denna resa blev tillslut Uluwatu. Hit hade vi nog tänkt åka hela tiden men kanske som en dagsutflykt. Efter att vi fått höra mycket gott om stället bestämde vi oss ändå för att sova några nätter här, tror det blev 2 eller 3. Här bodde vi ensamma en villa, som verkligen var huuuuur fint som helst, helt klart det bästa boendet på hela resan. Däremot låg det ganska mitt ute i ingenstans så även här hyrde vi moppar för att smidigt ta oss fram. Här hade vi riktigt otur med vädret då det regnade eller var mulet för det mesta...

Här sitter vi under en av de regniga dagarna på ett mysigt café, Mango tree café. Insåg snabbt att målarbok är en riktigt trevlig sysselsättning och här satt vi från frukost till efter lunch och bara trivdes. Även här hade vi sällskap av vår vän Jesper som på detta ställe bodde med ett gäng andra skellefteåbor.

Alla dessa bilder är tagna från samma ställe, som heter Single fin. Det finns en "grottstrand" som syns på bilden längst ner, men generellt badar man inte riktigt där utan lämnar plats till surfarna. Här var det riktigt stora vågor! Det finns även en restaurang och klubb högst upp på dessa klippor, med en heeelt otrolig utsikt. Här sitter vi på bilden i mitten och skulle se en fin solnedgång, men sen var det mulet (haha). Dock vackert och riktigt mäktigt ändå! Under tiden vi var här besökte vi också den berömda dreamland beach (googla), vilket tyvärr inte blev helt lyckat då både stranden var smutsig och vädret inte var med oss. Dock roligt att ha varit där och jag kan tänka mig att den är fantastiskt fin med rätt förutsättningar! Här började ångesten lite smått smyga sig på för hemfärden och hipps vipps var det dags...

RESAN HEM

Så var vi framme vid det mindre roliga momentet då vi först och främst skulle vinka hejdå till vår kära vän Felicia som fortsatte på resande fot ensam. Därefter var det inte mycket som gick vår väg kort och gott... Vårt plan "gick sönder" och fick bromsa in precis innan vi skulle lyfta, vilket gjorde att vi stötte på diverse problem i och med alla våra anslutningsflyg... En fruktansvärd väntan (och upplevelse) då jag är väldigt flygrädd, ledde tillslut att vårt fantastiska flygbolag Emirates gjorde sitt yttersta för att hjälpa oss. Det hela slutade med 2 extra hotellnätter, ny biljett från Stockholm, missad första arbetsdag, men framförallt en hel del väntan... Tur att jag hade med mig två stjärnor på detta, då vi trots misären höll humöret uppe. (Eloge till dem att resa med mig när det blir flygkaos). Vi landade hemma i Skellefteå lite för sent, men med heeeelt fantastiska minnen tillsammans och ingen är gladare än jag att det var just dessa tre som gjorde mig sällskap.

Avslutar dessa reseinlägg med att visa vad vi bland annat fördrev all restid med (eller ja Felicia sov mest), lycka personifierat!

Hoppas ni fann detta lite intressant att läsa, och förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan det är dags att skriva om nästa resa...;)

Som rubriken lyder har denna helg varit fullspäckad med trevligheter. I fredags hängde vi ett gäng hos gurra och igår hade vi sista matchen för säsongen som slutade med vinst, för att sedan fortsätta kvällen tillsammans med lagfest! Blev en riktigt lyckad kväll med vårt fantastiska lag. Tacos, tävlingar och lite dans på det, precis som det ska vara! Idag mötte jag upp Cornelia och Felicia kring lunchtid för lite bakishäng, som resulterade i en sväng längdskidor på falkan. Vilket grymt väder vår lilla stad bjuder på!! Denna vecka kommer bestå av en hel del jobb, träning och förhoppningsvis lite vänner på det. Ska också skriva klart sista delen om resan, håll utkik!

GILI TRAWANGAN

Efter besöket i Ubud begav vi oss vidare till denna ö, som så många talat gott om. Ön med mycket ungdomar, bra stränder, ingen trafik och trevlig miljö. Måste ärligt säga att jag blev rätt besviken på stället, vääldigt litet, inte alls folk i vår ålder (när vi var där), ganska skitigt och egentligen finns det inte så mycket alls att göra haha. Vi hade lite otur med vädret medan vi var där, så vi fick inte se någon spektakulär solnedgång eller liknande. Nattlivet imponerade inte heller, så vi spenderade dessa 5(?) dagar med nästan enbart sol, bad och god mat. På kvällarna drack vi en drink eller unnade oss en efterrätt innan vi hittade tillbaka till rummet för kvällsmys. En massa kortspel och snacks, med bra sällskap, då behövs det inte mycket mer!

Här fick vi också sällskap av Matilda, Felicias kusin som också befann sig på resande fot. Mycket trevligt. Detta är på sidan av ön där det är solnedgång, inte lika bra bad då det är väldigt mycket koraller på botten, akta fossingarna!!

En av dagarna hade vi hyrt en privat båt för att åka ut och snorkla, som alltid trevligt men jag som inte gillar för djupt vatten föredrar att snorkla från stranden vid rev (gjorde det i Egypten i röda havet, heeeeelt amazing). Här åkte vi ut mitt på havet i princip och fick hoppa i haha. Greps av lite panik men pga den guppande båten och min åksjuka var det bara att hoppa i. Såg en hel del coola fiskar, men hade lite svårt att koncentrera mig pga min skräck för vattnet... Efter ett tag brände vi oss rejält på maneter (och manetrester) så då kände vi oss ganska klara, med en upplevelse rikare!

Kristallklart vatten och fina vänner, helt fantastiskt. Trots att mina förväntningar inte uppfylldes riktigt så hade vi ändå en riktigt trevlig vistelse på denna lilla ö, absolut värd ett besök!!

Det vi inte gjorde här var att hyra kajaker, det blev istället några riktigt lugna dagar med sol och bad, och nöjda var vi ändå! Även här åt vi massor av god mat, fick en personlig favorit på ett litet ställe vid stranden (som alla andra haha), vi åt där två gånger tror jag. Jättetrevlig personal och god mat, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette dock... Det vegetariska utbudet är helt insane generellt på Bali, hur bra är inte det??

CANGGU

Detta blev nog faktiskt ett favoritställe på resan. Vi åkte hit då vi tyckte om det vi såg av vår dagstur tidigare på resan, samt att vår käre vän Jesper från skellefteå pratat gott om stället. Här mötte vi då upp honom och hade det hur härligt som helst, mer ungdomlig stämning, mycket skate och surfing, jättelätt att ta sig fram med moppe och allmänt trevligt. Inte sådär "drömmiga" stränder, mer som dom hemma i Sverige och ganska höga vågor. Vi bodde på ett trevligt hotell som heter Ecosfera, nära eco beach. Hängde en hel del vid poolen, kollade på surfare, solnedgångar och dansade på klippor. Sandbar kan jag verkligen rekommendera, jätteroligt koncept och väldigt udda att dansgolvet är på stranden!

Alltså kolla bara den här maten!!! The shady shack och Nalu bowl blev några riktiga favoriter, massor av både vegetariskt och veganskt, och en fröjd för både öga och mun. Dessutom hur billigt som helst, och väldigt lämpliga måltider i värmen!

Här hade vi äntligen turen att få se en solnedgång!! Väldigt ofta blev det mulet på eftermiddagarna och gjorde det svårt... Här sitter vi nästan där det senare på kvällen blev dansgolv, helt klart en av de roligaste kvällarna på resan!

Canggu tycker jag alla borde besöka, enkelt att ta sig fram, skön miljö, och det finns lite av varje. Jätteglad att vi valde att åka hit, tror vi spenderade längst tid här också (ca 1 vecka).

Ojojoj vad inspirationen flödar just nu! Inser själv vilka extrema problem jag kommer få när det gäller att välja stil hemma, när jag någon gång får mig ett eget ställe... Sovrummet är ju helt klart en favorit när det gäller inredning. Mörka lite dova färger, tunga gardiner, massor av textilier, växter och ljus, en stor mysig matta gärna med svagt mönster eller en klassisk rya, eller en enkel fäll (givetvis oäkta) och en blandning av gammalt och modernt. Jösses vad jag längtar!

RESAN DIT

Vi körde bil till Umeå för att därifrån flyga till Stockholm (då biljetterna från skellefteå var myycket dyrare). Sedan hade vi några timmar på Arlanda som vi spenderade genom att äta gott, facetimea med våra kompanjoner som då fortfarande befann sig i Australien och annat vanligt flygplatsstök! Sedan lyfte vi för 6h i plan mot Dubai, som gick helt smärtfritt trots att jag är väldigt flygrädd. Väl i Dubai hade vi en ordentlig väntan på 10h innan flyget mot Bali, som vi fick se till att fördriva så gott vi kunde. När vi väl landat på Bali och väntat i antalet minuter på att få komma in i landet, kommer alltså våra älskade vänner springandes på flygplatsen!! Vilken lycka att få krama om dem igen. Nu återstod bara att ta ut lite pengar och få tag i en taxi till hotellet vi hade bokat på vår första destination.

KUTA

Kuta var generellt över förväntan för min egen del då vi hört att det är en ganska "skum" storstad. Det tråkiga var att stranden var erhört smutsig, nu menar jag liksom soptipp. Detta var egentligen längs hela strandpromenaden och fullt med skräp i havet. Det stoppade dock inte oss, och istället åkte vi då på en hel del dagsturer när det vankandes sol och bad! I själva Kuta spenderade vi mest tiden på hotellet vid poolen, på gatorna för shopping eller på någon trevlig restaurang. Vi hade även turen att få spendera lite tid tillsammans med vår kära vän Klara, poolhäng, utflykt till canggu och shady shack och utgång stod då på schemat!

Det kryllar av bra restauranger i kuta, och du kan hitta mat allt från 15kr och uppåt. Generellt väldigt bra mat, och vi alla klarade oss utan magbesvär. Denna restaurang heter Fat chow och är väldigt omtalad, absolut värt ett besök!

Detta var då på Sky garden i kuta, en nattklubb som också har en restaurang. Här käkade vi grillbuffé och drack fria drinkar och bara myste, för att sedan återvända något senare, kolla bara toaletten?!

Detta var en fin strand som vi besökte i Nusa dua, som en dagsutflykt medan vi var i kuta. Inte ett skräp så långt ögat kan nå och fantastiskt vatten!

Vi spenderade 5 nätter i kuta, vilket räckte och nästan blev över. Vi fick känna på storstadspulsen och hade nu sett detta ställe och var redo att åka vidare. Bortsett från obehagliga människor, allt skräp och en stulen mobiltelefon så var ändå kuta helt okej, tycker det är värt ett besök, men till en måttlig grad! Taxi är inte dyrt alls så det går enkelt att transportera sig mellan de olika ställena. Det vi inte gjorde medan vi var i kuta var att åka på waterbom, vattenlandet. Vi tyckte det kändes värdare att göra annat för pengarna och med tiden då det var ganska dyrt, inga sura miner för detta dock!

UBUD

Vi åkte minibuss till vårt nästa stopp Ubud, tror det tog ca 1,45h att ta sig dit från kuta. Här spenderade vi 3 nätter tror jag, och full rulle blev det. Det ligger som sagt mitt inne i landet så det finns inga stränder, i princip bara en djungel haha. Här betalade vi inte en krona för taxi utan hyrde mopeder av hotellet som kostade ca 60kr per dag tror jag (?). Vi åkte runt på mopparna och letade oss fram till de olika ställena vi skulle besöka, och hade en riktigt trevlig vistelse i denna mysiga miljö. Åt också en av de godaste måltiderna i historien här, på ett ställe som heter Cinta grill. Ett MÅSTE om man besöker ubud!!

Här besökte vi de omtalade risfälten, och fick en kaffeprovning på köpet! Var en trevlig upplevelse men tyvärr inte sådär spektakulärt som man hört talas om. Värt ett besök för att ha varit där och knäppa en bild eller två, men inte så mycket mer...

Detta var riktigt riktigt trevligt, vi åkte alltså på rafting, forsränning alltså. Rekommenderar det verkligen då man fick en rolig upplevelse samtidigt som lite träning och fantastiska miljöer!

Eftersom vi bokat boende näst intill monkey forest var det ett givet besök. Fränt att få se dom fria utan bur, och inse att dom inte är så olika oss egentligen. Kände mig aldrig rädd eller otrygg då vi inte hade några lösa föremål på oss, samt att det jobbade "apvakter" där också som aporna hade en enorm respekt för. Riktigt coolt!

Ubud överraskade enormt då vi på förhand fått höra att det är ganska segt där, tänk vad roligt det är att få skaffa sina egna uppfattningar om alla ställen!!

Hej igen! Tiden bara springer förbi under mina fötter och jag hänger inte riktigt med. Dessutom bor jag för tillfället hos pappa där vi saknar internet, så har helt enkelt inte kunnat påbörja summeringen av resan. Den kommer upp så fort som möjligt, och kommer nog bestå av iallafall 2 delar! Vad gör jag för något på dagarna då?

Förre helgen var jag och tjejerna i Hemavan, som blev en riktig världshelg. Oj vad jag trivs i fjällen!! Efter det kickade en ny arbetsvecka igång där jag jobbat många sena dagar vilket har resulterat i att åka direkt från jobbet till träning/ladan för jobb. Jösses vad veckorna går snabbt när man har saker för sig hela tiden. I helgen har jag hälsat på farmor och farfar och umgåtts med vänner framför mello, och igår hade vi match. Avslutade denna helg med kvällsfika hos mig med mina stjärnor, guld värda är ni.

Som rubriken lyder har jag nu landat hemma i Sverige och Skellefteå igen efter tre helt underbara veckor på Bali. Ska berätta mer om resan när jag har tid, åker nämligen till fjälls direkt efter jobbet imorgon. Tänkte bara ge ifrån mig ett livstecken så länge, hejs!!