Header

Träning och hälsa
Dagens onyttiga proteiner

Under förmiddagen har jag vart på gymmet, fick till mig ett härligt bröst- och tricepspass med uppvärmning på trappmaskinen. Väl hemma skulle jag få i mig lite frukost och var samtidigt väldigt sötsugen, så jag bestämde mig för att göra något enkelt, gott och nyttigt. Det fick bli bananpannkakor. Det är verkligen de enklaste pannkakorna i världen haha! Det viktigaste att ha i är en banan och två ägg(det gör ca 2-3 pannkakor). Skall man göra mer fördubblar man bara de två simpla ingredienserna. Jag har även i en skopa utav mitt protein pancake mix,men det är absolut inte ett måste! Man kan även ha i lite lite vaniljextrakt i för att få en söt smak. Hur som helst, det största problemet folk brukar ha är vilka tillbehör man kan använda till pannkakor som inte är onyttiga, eftersom det vanligaste är grädde och sylt. Jag använder agavesirap, färska bär eller en kvarg i någon härligt smak. Det är sött men samtidigt inte onyttigt!

För er som inte vet: Agavesirap är en sirap som är mycket sötare än vanligt socker vilket gör att man inte behöver lika mycket men det har samtidigt ett lägre GI än vanligt socker, vilket i längden gör det till en hyfsat nyttig sockertillsats. Jag brukar även byta ut honungen i mitt te mot agavesirap då honung också innehåller mer GI än sirapen, samma sak gäller i min bakning mm.

Likes

Comments

Träning och hälsa
Mina mål


Jag tycker det är viktigt att sätta upp mål för sig själv så att man hela tiden har något att sträva efter. Jag har själv kortsiktiga mål jag strävar efter då jag tror att hjärnan lätt tröttnar på de långsiktiga, så är det i varje fall för mig. Hur som helst, förra veckans mål var att bränna 1000kcal. Vilket jag kunde boka av redan efter fredagens träning, det kändes skönt för då låg det ingen press kvar på söndagen. Denna veckans mål är att göra 60 000 steg. Då är även min stegräknare, som utnyttjas väldigt mycket på jobbet inräknad då jag har ett väldigt fysiskt krävande jobb där jag rör på mig mycket. Idag har jag gjort 14 936 steg och det är bara måndag! Tycker det är fantastiskt bra jobbat faktiskt. Det innebär att veckans uppvärmning inför varje pass kommer bli att använda trappan på gymmet för att få gjort så många steg som möjligt. Långa promenader är självklart också ett val om vädret tillåter!

Likes

Comments

Träning och hälsa

Dämpar söndagsångest



Kom nyss hem från gymmet där jag körde ett härligt rygg, axlar och biceps pass. Har hunnit duscha och slå mig ner i soffan. Söndagar är nästan de jobbigaste dagarna på hela veckan att komma iväg till gymmet tycker jag, man vill helst av allt bara ligga framför en go film tills det är dags för läggdags. Men den bästa känslan är trotts allt när man dämpar söndagsångesten genom att ha gjort något bra för sig själv och sitt välmående. En timmas träning är 4% av din dag, dessa 4% kan förändra en hel livsstil, till det bättre!


Likes

Comments

Resor
Amerika december -15

I december 2015 gjorde jag en fantastisk resa, ett minne för livet där jag fick uppleva sjukt olika kulturer och miljöer. Resan började den 18e december med att landa på Miami Airport. Vi bodde på ett hotell precis mittemot Miami Beach så klockan 7 på morgonen, innan frukosten gick vi längs stranden och såg soluppgången. Vi var i Miami i cirka 4 dagar till att börja med, vi fick se och testa på deras uteliv, shopping och fina gator av levande musik. Det var 4 riktigt bra dagar.


Sedan så packade vi våra väskor för att åka till hamnen i Miami, och därefter åka en enormt stor kryssning som skulle ta oss till olika destinationer under en veckas tid.


På denna veckan besökte vi först Jamaica. Det var så härligt att kliva av kryssningen där och höra musiken som spelades, det var Bob Marley rakt igenom.


Efter Jamaica blev nästa stoppet Mexico. Där valde vi en aktivitet att bada med delfiner och strosa runt på gatorna.


Vårt sista stopp blev Cayman Islands. Där hade vi det bara härligt på stranden med bad och snorkling.


Efter dessa tre stopp var vi tillbaka i Miami i ett par dagar för att slutföra den sista shoppingen och det sista festandet innan vi återvände till kylig Sverige. Denna resan var fantastik då jag på cirka två veckor fick besöka så många destinationer och se så många olika kulturer. Jag fick pröva på olika upplevelser på varje ställe, oavsett om det var att bada med delfiner eller hänga på stranden så blev allt som en helt ny värld om på nytt. En liknande resa med andra destinationer skulle jag gärna vilja göra om igen!

Likes

Comments

Träning och hälsa

Hemmagjorda bars


Nyckeln till en bättre hälsa handlar inte bara om träning även om det har en stor påverkan. Det handlar i stort sett om vad man stoppar i sig till frukost, lunch, mellanmål, middag och snacks. Under veckan och även idag har jag tränat sten hårt innan jobbet, mina matvanor har dessutom blivit mycket mycket bättre. Jag har under veckan ätit ägg och mörkt knäckebröd eller havregrynsgröt till frukost, lax eller kyckling tillsammans med bulgur, stekta rotfrukter och keso till middag och en frukt eller kvarg till mellanmål. Jag äter endast dessa tre gånger om dagen eftersom jag jobbar kvällstider, då ser mina mattider ganska annorlunda ut. Vanligtvis skall man äta ungefär 5-6 gånger om dagen!!! Idag efter gymmet har jag ställt mig och gjort Mango- och chaibars. För er som inte smakat, GÖR DET! Hemmagjorda bars i olika smaker är super gott, enkelt att tillaga och super nyttigt.

Recept till Mango- och chaibars hittar du HÄR


Likes

Comments


Nytt år, nystart!


Nystart på bloggen! Nytt tema och snart kommer ny design upp på bloggen. Träning och hälsa inklusive resor är de nya kategorierna. Jag vill inte avslöja de kommande inläggen för mycket så det får bli en överraskning! Håll utkik och hoppas att det går hem hos er läsare.
/J

Likes

Comments