Nej men, det var inte igår jag skrev här. Ta det som ett gott tecken, jag har haft mer fullt upp den senaste månaden så har inte haft lika mycket tid att blogga. Jag kommer inte kunna skriva upp allt som har hänt sen jag skrev här senast men ska försöka skriva om det vikigaste och roligaste som hänt iallafall!

Jag och Dania åkte till Hsi Lai Temple, eftersom att jag behövde åka dit för min religionsklass. Jag skulle skriva en uppsats om "The Hall of the Buddhas". Det var faktiskt riktigt fint, dock var det svårt att få någon att skriva på att jag varit där - jag behövde bevis som jag kunde visa min lärare - men tillslut hittade jag en guide som kunde ta en bild med mig utanför templet! Efter Templet åkte vi och promenerade med hennes hund i en superfin park i närheten av Fullerton.

Sen har jag gjort något väldigt spännande, bungee jump!! Det var ett event med the adventure club för några veckor sedan, kanske tre? Vi drog ut på en hike, först kanske en och en halv timme till bron vi skulle till och sen lika långt tillbaka. Det var väldigt roligt, vi klättrade i berg och fick korsa en flod flera gånger innan vi kom fram. Ett tag kom jag och fem andra personer bort från resten av gruppen och från stigen då vi inte kunde fortsätta på vägen vi gick på för det kom en orm! Så vi fick vända om och försöka hitta en annan väg, och vi var lite vilse i ca en halvtimme, men det var nästan min favoritdel av hela hiken haha. Att hoppa bungee jump var så häftigt! Det läskigaste var själva hoppet, när de räknade ner och jag kände att jag måste hoppa på första försöket för annars kommer jag aldrig göra det, sen var fallet och studsarna upp och ner mest roliga men såklart väldigt pirriga de också!

Spring break har ju också varit och det började med att Agnes (som studerar i Minnesota) kom ner till Fullerton på fredagen och så stannade vi här hela lördagen, vi gick bland annat och åt all you can eat sushi - mums - och kollade på beauty and the beast på bio. På söndagen åkte vi till LA tillsammans med Dania, Tori och Erick då de skulle ner till LA och gå på en vegan festival, vi gick lite på den också och åt lite mat där. Sen åkte vi hem till en av Agnes kompisars familj och spenderade tid på stranden och åt där, väldigt trevligt!

Efter middagen åkte vi till vårt hotell som vi bokat i LA downtown. Dagarna i La spenderades på Hollywood walk of fame, en utsiktspunkt så vi såg hollywoodskylten, the grove, farmers market, Santa Monica och China town.

På onsdagen åkte vi till Miami! Vi bodde på South Beach, och spenderade mesta tiden på stranden där vi solade och badade och promenerade men vi åkte också in till Miami en eftermiddag och gick omkring och åt middag där. Vi brände oss lite så där lagom som man ska också, Agnes fick till exempel stå en halvtimme i kalldusch innan hon kunde gå och lägga sig efter första dagen på stranden haha.

Oj får fortsätta med vad mer som hänt i ett annat inlägg, blev så långt och mycket!

Andra dagen i San Francisco hyrde vi cyklar och cyklade till Golden Gate Bridge och cyklade också fram och tillbaka över den, sen cyklade vi till Golden Gate park och cyklade genom den hem. San Francisco är väldigt backigt så jag och MP tröttnade lite på att cykla i slutet och gick med våra cyklar i några uppförsbackar haha men annars var det ett bra sätt att få se Golden Gate Bridge och lite mer av San Francisco! Cykelturen tog drygt fem timmar, då med stopp för bilder och lunch.

Sen åt vi middag på en libanesisk restaurang och körde sedan till The cheesecake factory och åt cheesecake till efterrätt.

På söndagen packade vi ihop för att börja ta oss hemåt, men först körde vi på Lombard street.

Vi valde att ta en längre väg hem, som tog cirka 10 timmar utan stopp, för då kunde vi åka längs kusten och få lite finare vy. Vi stannade och åt lunch i Santa Cruz på deras pier och kollade på lite sjölejon. Vi åkte ungefär två timmar på slingriga vägar i bergen också och stannade för att kolla på utsikten, det var hur fint som helst!

Vi kom hem runt tolv på natten, det var väldigt skönt att komma fram efter en lång biltur!

Jag var i San Francisco i helgen! Jag, MP och två tyska killar hyrde en bil och körde upp dit på torsdagen efter mina lektioner, det var dock bara en kille som körde hela vägen haha. På vägen upp tog vi den "snabba" vägen och det tog kanske 7-8 timmar men sen såklart ännu lite längre då vi stannade några gånger, jag åt till exempel på McDonalds för första gången sen jag kom hit! Vi gjorde också ett stopp i Silicon Valley där vi besökte Apple, Google och Facebooks huvudkontor.

Vi kom fram till vårt hotell strax innan 1 på natten och sen dagen efter gick vi upp vid 7.30 för att hinna med båten till Alcatraz.

Sen åt vi lunch (Clam chowder bread bowl) och spenderade lite tid på pier 39 och kollade på sjölejon, det blev tyvärr ingen bild på dem för min mobil laddade ur...

Vi var uppe i Coit tower och fick lite fina bilder över staden!

Sen åkte i och kollade på den fina solnedgången.

Man såg Golden Gate Bridge en bit bort!

Efter solnedgången drog vi och kollade på AT&T park, den var tydligen känd men jag kände mig inte så insatt så jag tog inte så många bilder och till slut åkte vi till Chinatown och åt kinesisk mat, mums!

Jag återkommer om 2 dagen och resan hem! Vi får se om det blir imorgon eller senare i veckan.

Hela den här helgen spenderades på campingplatsen Point Mugu State Park, som ligger vid stranden lite ovanför Malibu. På torsdagen var jag MP och tre tyska killar på bio och vi kom hem rätt sent så jag han inte packa något på torsdagen utan det blev lite stressigt på fredagsmorgonen istället, men jag han bli klar och ungefär 11.30 kom Dania, en tjej från Adventure club, och hämtade mig med sin bil och så var vi iväg! Hon hade med sin hund Mimmi också, som fick sova i vårt tält. Det tog nästan två timmar att komma fram och när vi väl kom fram var vi tydligen på fel ställe och det fanns knappt någon täckning så vi hade jättesvårt att få tag på någon som kunde hjälpa oss att hitta rätt. Som tur var var det fler som körde fel, de hade skrivit fel adress i eventet, så vi lyckades hitta rätt tillsammans till slut. Sen var vi där resten av fredagen, lördagen och fram till lunch på söndagen.

Jag hade inte med mig något liggunderlag av något slag då jag inte har något här, men fick låna en filt av en kille så det blev lite mjukare att sova iallafall. Vi var på stranden, lekte lekar, spelade spel, vandrade i bergen, åt mat, sov, pratade och helgen gick jättefort och det var så roligt och mysigt! Här kommer lite bilder från campingen, alla är inte tagna utav mig, några har jag lånat av andra människor som var på campingen.

Efter campingen åkte vi och åt lunch/middag på en restaurang som hette The boiling crab. De hade ett annorlunda och roligt koncept med maten - det skulle vara "messy". De slängde tex lime direkt på bordet, man hade inga bestick och maten serverades i korgar eller i plastpåsar. Jag åt musslor och sötpotatis pommes vilket var jättegott!

Hejsan! Jag har tråkigt nog varit ordentligt förkyld i en vecka nu och det märks i klassrummen att det är många andra som också är sjuka. Det funkar ganska så bra ändå, men det var lite jobbig idag under min midterm i philosophy, då jag började hosta och fick nästan kväva mig själv för att sluta så att jag inte skulle störa alla under provet haha. Men men det borde gå över snart! I torsdags var jag på ett event med klubben jag gått med i "the adventure club". Vi spelade lite frisbee och gick sen och åt pizza, sjöng karaoke och spelade spel, det var jättemysigt och förhoppningsvis ska jag åka och campa den här helgen med dem, bara jag inte börjar må sämre.

En annan rolig sak är att jag och min vän Agnes som just nu pluggar i Minnesota har bokat resa under spring break nu! Hon kommer komma till LA och sen åka till Fullerton fredag den 24 mars(mindre än en månad!!!) och sen kommer vi vara i Fullerton någon dag och sedan åka till LA och turista där i två dagar för att sedan åka till Miami. Vi kommer dock bara hinna vara där två heldagar och så två halvdagar men det ska bli kul ändå, vi ville båda åka dit. :)

Det här är en vanlig syn på min telefon, vet inte riktigt hur det började men pratar med Agnes väldigt ofta nu, är himlans mysigt. Kan tipsa om appen houseparty, den liknar Skype men är lite mer spontan!

Nu ska jag gå och lägga mig, avslutar med två fina bilder på kvällshimlen här!

Hej! Helgen har bestått av en del plugg, nästa vecka är det midterm exams och jag tycker det är svårt att veta hur mycket man förväntas plugga. Dock fick jag tillbaka religions quizen idag och jag hade fått 96% vilket enligt min rumskompis är A+ så får hoppas att det håller i sig. Egentligen är betygen inte så betydelsefulla för mig här, det viktiga är att jag har godkänt, men det är alltid kul när det går bra!
Det hände lite saker i helgen iallafall, vi var på en basketmatch till exempel. Csuf är en division 1 skola så alla spelare är väldigt bra och det sändes till och med på tv! Något annat som är kul med att gå på matcher är alla cheerleaders.

Bilderna är på campus utifrån och från i lördags när jag tog en promenad till 85C bakery cafe, det var varmt och riktigt fint väder trots att vi fått massor av regnvarningar! Det kan vi förresten diskutera. I fredags regnade det här, det blåste och regnade riktigt ordentligt men det var inte precis omöjligt att gå ut. Trots det fick vi ett mejl mitt på dagen att skolans gym stängde på grund av regnet. Va? Varför stängde gymmet för att det regnade? De är så roliga här, de har ingen aning om hur man uppför sig i regn. Förhoppningsvis ska det sluta regna nu, men man vet aldrig, jag har ju inte precis kommit till Kalifornien där solen alltid skiner!

I måndags var det dagen före alla hjärtans dag och några ordnade ett jättemysigt event på campus. Man fick bland annat dekorera kakor, göra sin egen keps och så delade de ut små rosa lyckokakor med komplimanger i! Vad har mer hänt? Jo det har varit soligt och varmt i några dagar, var 25grader och strålande sol i onsdags, så vi har hängt lite vid poolen när vi inte har haft lektioner. Idag så regnar det dock, och det ska regna imorgon också... Alla säger att det har regnat mer den senaste månaden än det gjort de senaste tre åren, men vi ska försöka hitta på något att göra, troligtvis går det ut på att äta haha.

Vi har förresten så söta ekorrar som springer omkring på campus!

Igår hade jag mitt första quiz! Jag har haft små inlämningar i de flesta ämnena men det här var första "stora" testet. Det var i religion och mestadels bestod provet av kryssfrågor, vilket var skönt! På kvällen gick vi till en baseball match, jag gick dock efter halva matchen då jag ville gå på en pizzakväll som vår RA (Resident advisor) höll i för de som bor på vår våning. Det var mysigt och man fick gratis pizza!😄

Helgen har gått och den har varit bra! De har biokvällar här på campus ibland så torsdagskväll gick vi och kollade på Doctor Strange, den var riktigt bra! På fredagen regnade det lite så vi tvättade och pluggade och jag gick och fixade lite saker jag behövde göra på campus. På kvällen åkte vi några stycken till amc och kollade på filmen Sleepless.. Den var helt okej men lite för mycket våldsamma scener för mig kanske haha, dock var det bästa med bion var stolarna! De var gigantiska och hade en knapp på sidan av armstödet så man kunde fälla ner stolen så mycket man ville tills man nästan låg ned, coolt tyckte jag iallafall!

På lördagen gick jag och MP på zumba på gymmet här på campus. Det var kul, dock inte så jättejobbigt, men vi kommer nog gå igen. Efter det drog jag snabbt iväg till ett bonfire event som "the adventures club" anordnade. Det var på Hunington state beach så jag fick skjuts dit med en tjej som hade bil. Väl är så gick vi en promenad längs stranden och sen spelade vi frisbee, mitt lag vann! Det droppade hela tiden in mer människor så när de började grilla var vi säkert minst 30 stycken. Vi fick korv och smores och man luktade hur mycket rök som helst när man kom hem då det blev kallt när solen gick ner och man ville stå så nära elden som möjligt. På kvällen drog jag och MP till några av våra grannar och hängde där ett tag, vilket resulterade i att vi gick och la oss ganska sent. Så hela dagen idag har varit seg men ganska så mysig, vi gick till exempel och köpte kakor och kollade på Pitch Perfect, och nu på kvällen åkte vi till In-n-out och åt burgare till middag.

Två bilder från bonfire eventet.

Nu ska jag snart gå och lägga mig, men först kanske jag ska försöka plugga lite!

Det var ett tag sedan jag bloggade så tänkte komma med en liten uppdatering!

Skolan är bra! Eftersom att det gått några veckor nu kan jag säga lite mer om lärarna och kurserna. Mina favoritlektioner är nog i Social Science, vi diskuterar ämnen kring vetenskap ur ett "filosofiskt" perspektiv. Det jag gillar med kursen är att lektionerna till stor del går ut på att läraren ställer frågor som vi ska försöka svara på, men det finns inget riktigt rätt eller fel på många frågor så man behöver inte vara nervös för att svara fel. Läraren är väldigt inspirerande också, vilket är viktigt! Det enda jobbiga med kursen är att vi inför varje lektion ska läsa ca 10 sidor på engelska om någon vetenskaplig modell eller liknande och det är MÅNGA ord där som är komplicerade och som jag inte förstår, så det tar lång tid att läsa. Biologin liknar gymnasiebiologin, men det blir ändå lite nytt eftersom att jag ska lära mig allt på engelska - vilket jag tycker känns bra eftersom att jag bland annat funderar på läkar- eller veterinärlinjen hemma och då kommer väldigt mycket vara på engelska. En till bra sak med biologin är att i slutet av varje lektion har vi ca 15 minuters grupparbete med de man sitter närmast vilket gör att man får prata lite mer med sina kursare.

Religionen tycker jag är tråkigare än religionen hemma. Här är det väldigt mycket fakta, exakt hur fungerar det här etc. Våra religionslektioner på gymnasiet var mer analyserande och tolkande vilket jag tyckte bättre om, men jag tycker fortfarande att lektionerna är helt okej, plus att vi nästan aldrig får några läxor :D! Filosofilektionerna är okej, vi läser en roman om filosofi som jag tycker är mysig att läsa, dock så är diskussionerna på lektionerna ganska sega.

Vi har inte fått några fler rumskompisar så tror inte på att det kommer några nu vilket är lite tråkigt, men tycker ändå att det är ganska skönt med ett eget badrum och allt! i söndags var det "Super bowl sunday" vi (kanske 9 internationella studenter) gick till en sports bar och var där i typ 6 timmar och kollade på matchen. Jag tyckte inte matchen var så kul att kolla på då jag är helt oinsatt men de sista minuterna var i alla fall spännande då det var helt jämnt! Vi beställde in massor av mat också så man hade lite annat att göra än att bara kolla på matchen.

Vi får se vad som händer i helgen, imorgon ska det regna men förhoppningsvis ska vi till Universal studios på lördag!

Nu har det gått ännu några dagar och solen har börjat komma fram, hurra!

Så vi hade alltså en födelsedagsfest i vår lägenhet i torsdags, det var jätteroligt! Tråkigare var det att städa dagen efter men sånt är livet haha, här kommer iallafall en bild på mig och min roomie MP tagen när festen började:

Sen var det fredag och en ganska så seg förmiddag men på eftermiddagen drog vi tillsammans med MP kusin som kom och bodde hos oss och Esther, en internationell student (med bil!!) till Fashion Island, ett jättefint shoppingområde.

På lördagen var det dags för Hike! Jag hade sett ett inlägg på en facebooksida för internationella studenter om en Hike i Crystal Cove, vid Laguna Beach, och pratade med en tjej på festen om att gå på den. Vi träffades 9.00 och åkte iväg strax innan 10. När vi kom fram visade det sig att den sträckan de tänkt att vi skulle gå på ca 5 miles var stängd och den enda som var öppen var den längsta på 11 miles... Vi var några som fortfarande var taggade - så farligt kunde det inte vara? Så vi bestämde oss för att börja gå i alla fall, han som vi pratat med trodde att det skulle ta ca 5-6 timmar att gå. Ca klockan 11 började vi gå men vi insåg snart att det gick alldeles för långsamt då det var några längst bak som ville ha paus var 100e meter! Efter ca 2-3 miles valde ca hälften, ungefär 8 personer att vända då det faktiskt var väldigt jobbigt! Det var nästan aldrig platt utan vi gick upp och ner i bergen hela tiden. Dock var vi några kvar som fortfarande var taggade och med de långsamma ute ur leken (haha) började vi gå i ett ganska så mycket snabbare tempo. Helt ärligt kändes det som att vi aldrig skulle komma fram, vi gick och gick men det går inte så snabbt när man ska gå i lutning hela tiden men efter drygt 5 timmar var vi framme! Det var strålande sol och 23 grader så man var lite varm när vi kom fram, men det var helt klart värt det! Super trevliga människor och jättefin miljö och utsikt! Efter gick vi ner till stranden som låg på andra sidan vägen och hängde där och plaskade lite i vattnet.

Bjuder på en bild på en varm, trött, utmattad men glad tjej!

Alla bilder är inte tagna av mig utan kan hittas på facebook - CSUF International Student Association.

Söndagen spenderades på Laguna Beach och så åt jag och några till middag på en restaurang i närheten, jag åt en skaldjurspasta - det var så himla gott! Det enda "fiskiga" jag ätit sen jag kom hit var en fisk de serverade i the gastronome, men på den var det mer panering än fisk.

Måndag och tisdag har mest ägnats åt skolan och lite olika praktiska saker, vi hörs! :)