Förra veckan kom verkligen sommarvärmen hit till Massachusetts! Uppemot 34-35 grader varmt och galet fuktigt var det både måndag och tisdag. Efter ett träningspass på förmiddagarna spenderades jag därför några timmar vid poolen efteråt. Så härligt! Precis som jag och Hannah gjorde i slutet av förra sommaren. 🌞🏊

En av dagarna förra veckan skulle alla First graders ha på sig gula tröjor och de enda gula t-shirts som de äger är de svenska fotbollströjorna som jag gav dem när jag kom hit i juli förra året.🇸🇪

Träffade Hannah och Alex efter jobbet en av kvällarna på den populära glasskiosken Bubbling Brooks. 🍦

Nu när min avresa börjar närma sig lite smått har det även blivit dags att tänka på presenter och avsked. Just nu funderar jag på vad jag ska hitta på till mina värdföräldrar men pojkarna ska iallafall få varsin personlig kortlek som avskedspresent när jag åker. I veckan fick jag paketet äntligen hemskickat och jag är ganska nöjd över resultatet ändå. Hoppas att de kommer att uppskatta dem!🎁

Lördagen spenderas i varma Boston. Det var över 30 grader varmt och jag är väldigt glad över att ha valt shorts och solkräm på morgonen.😅☀️ Jag blev upphämtad och åkte in till Boston med Hannah och Alex vid 12-tiden för att sedan möta upp Kajsa och hennes kompis.

Vi började med en juice från ett populärt (och dyrt...) ställe i Public Market. Den jag köpte var en C++ juice med morot, ananas, ingefära och apelsin.🥕🍍🍊 Mycket gott och speciellt eftersom den var svalkande i värmen.

I lördags firades Pride inne i Boston. Det var en parad som sedan avslutades på City Hall Plaza (samma ställe som jag åkte skridskor på i vintras) där det var en scen med uppträdanden samt en marknad och mycket folk. Vi tittade lite på uppträdandena innan vi gick till Faneuil Hall och shoppade souvenirer (jag haha) eftersom det ju inte är länge kvar tills jag kommer hem nu!☺️

Paus på Starbucks efter lite shoppande på Abercrombie & Fitch-rean.

Jag och Kajsa gick ifrån pride-firandet ett tag för ett besök på Primark. På vägen dit lyckades vi gå förbi en lite musikgrupp som framförde en massa ABBA-låtar. Alltid kul med svenskt ju haha.🇸🇪

Sedan mötte vi upp Hannah och Alex igen för att köpa med oss middag och sedan äta den ute på Boston Harbour Walk. En helt okej middagsutsikt med Boston Skyline i bakgrunden.🌇 En mysig och varm dag!😄

Förra veckan bestod av en hel del jobb då jag var schemalagd på 42 timmar måndag-fredag. Två tiotimmarsdagar då de hade kortdag (deras sista!) på onsdagen och sedan hade mina värdföräldrar date night på fredagskvällen. Här kommer iallafall lite snapshots från veckan.

Det blev två besök på Westwood Public Library under veckan haha. Första besöket var för att påbörja deras sommarläsning. Biblioteket delar ut papper där man för varje 15 minuter av läsning får fylla i en cirkel, och sedan efter 2h läsning får man antingen en lott som man kan använda i olika tävlingar eller ett litet pris. De lånade båda hem varsin ljudbok och då D lyssnat 4h till dagen efter blev det en sväng dit igen för att hämta ut priser.

Annars har veckan bestått utav läsning, baseboll och youtube-videos (efter kl. 17 på en vardag).

Jag hann även med att boka en ansiktsbehandling med mitt presentkort som jag fick av min värdfamilj när jag fyllde år.

Måndagen skulle egentligen ha varit en stressig dag då pojkarna skulle ha både matte (kl. 15:40-17:10) och sedan baseboll (kl. 17:45-19) men eftersom att det var regnigt och endast 8 grader varmt (!) blev basebollsmatchen inställd. Istället för att köpa med oss mat från Panera Bread som de skulle äta i bilen från matten bestämde vi oss för att äta på restaurangen istället. Måndagen blev därför inte lika stressig och som alltid är det så skönt att slippa laga middag haha.🍴

I söndags åkte jag på valsafari med D, C, min värdpappa och Kajsa. Verkligen jättekul att ha med sig en kompis (som dessutom pratar svenska) eftersom man lätt känner sig ensam när man inte har någon i sin egen ålder under familjeaktiviteter. Dagen började dock en aning stressigt då min värdpappa insåg att biljetterna som han köpt var för båten som avgick kl. 9 (och inte kl. 10...). Detta insåg han alltså inte förrän kl. 9:35 när vi satt i bilen halvvägs in till Boston haha. Det gick iallafall att lösa så att vi kunde få åka med 10-båten som tur var.🚢🐳

C tyckte att det var jättekul att hans nya skor var lika stora (eller små?) som mina haha...

Båten avgick från Boston Harbour.

Sååå fin stad❤

Efter ca 90 minuter fick vi äntligen se skymten av några valar! Något som jag inte hade någon aning om innan vi åkte iväg på whale watching var hur många olika slags valar som det faktiskt finns. Vi såg tyvärr inga humpback whales (knölvalar) men däremot ganska många fin whales (vilket tydligen heter sillval på svenska). Jag hade önskat att vi skulle fått se dem lite närmare för att kunna på en bra bild men det var helt klart en minnesvärd upplevelse ändå!😄🐳

Det är svårt att se på dessa bilder hur stora de egentligen är, galet stora!😱

Förutom en massa finback whales fick vi även se en haj! Den kom ganska nära båten och på bilden nedanför kan man se skymten av hur stor den var (minst 10 meter lång!!). Det var tydligen en basking shark, vilket är den näst största hajen i världen (endast vithajen är större).🦈

Strax efter kl. 14:30 nådde vi Boston Harbour igen efter drygt fyra timmar på båten. Vi hade superfint väder under den första delen av dagen men sedan blev det lite kallare och mulet. Både jag och Kajsa hade typ tre lager var av koftor och jackor eftersom att det blåste så pass mycket på båten. Jag frös bara av att titta på D som hade shorts på sig!😅🙈

I lördags under eftermiddagen hämtade jag upp Kajsa på vägen till Cambridge där vi parkerade vid Central Square innan det blev en lång promenad ner till CambridgeSide Galleria. Sedan strosade vi längs Charles River ända upp till MIT och tittade på alla de marknadsstånd som var där mellan kl. 10-16.

Gratis glass delades ut utanför gallerian🍦

Fina Boston

Därefter gick vi till Harvard Square för att äta på favoritrestaurangen innan vi avslutade kvällen med glass från J.P. Licks på vägen tillbaka till Brookline.🌮🍦 Före middagen blev det även ett besök i Harvard-shopen och jag bestämde mig äntligen för att köpa en hoodie efter typ månader av velande fram och tillbaka haha. Jag är iallafall supernöjd över köpet även om den inte var jättebillig.😅💸

Det blev en tidig morgon på söndagen då väckarklockan ringde redan kl. 06:30. Strax efter kl. 07:20 lämnade vi huset och påbörjade den lite drygt 1 h långa bilfärden mot Falmouth (som ligger i början av Cape Cod). Vi lyckades hitta en parkeringsplats snabbt och köpte direkt biljetter för att sedan kliva ombord på den första färjan som avgick kl. 9. En dryg halvtimme senare var vi framme i Oak Bluffs på Martha's Vineyard där vi hyrde cyklar och gav oss iväg på en 6 miles (9,6 km) lång cykeltur mot Edgartown (en annan stad på ön).🚙🚢🚲

Vi hyrde cyklar från Anderson's Bike Rentals där ägarna hade svenska släktingar (ganska långt bak i tiden dock haha). // Cykelhjälmar var ett bra beslut då en del av cykelvägen var längs en ganska hårt trafikerad bilväg.🚙

Soligt och blåsigt väder, vilket gjorde det ganska svårt att veta hur mycket kläder som man behövde. Det dröjde dock inte länge förrän vi insåg att det kanske hade varit en bra idé att använda solkräm hehe.

Framme i Edgartown

Vi åt lunch utomhus på en restaurang med en härlig utsikt mot havet.🌊

Sedan gick vi runt och tittade i några souvenir-butiker innan vi cyklade vidare mot Vineyard Haven.

Tillslut kom vi fram till en av de vackra fyrarna i Vineyard Haven där vi tog en välförtjänt fikapaus. Sedan cyklade vi tillbaka till Oak Bluffs och lämnade tillbaka cyklarna.

I Oak Bluffs finns de kända "Gingerbread Houses", vilket är en massa små stugor som är byggda på 1860-talet och är målade i olika utstickande färger. En del hyrs ut som campingstugor medan några av dem faktiskt är bebodda året runt.

Fun fact om ön Martha's Vineyard är att filmen Jaws (alltså Hajen) spelades in här! Det var svårt att missa i souvenir-butikerna.

Det blev ganska många kilometers cykling under dagen. Från Oak Bluffs till Edgartown är det 6 miles (alltså 9,6 km) och från Oak Bluffs till Vineyard Haven är det 3,5 miles (5,6 km) + det faktum att vi cyklade från Edgartown till Vineyard Haven, vilket är ca 8 km.

Det var verkligen en kul dagsutflykt att hyra cyklar på ön. Rekommenderas!

Kl. 17:15 gick den sista färjan tillbaka till fastlandet igen och därefter körde vi ända tillbaka till Brookline, vilket tog drygt 90 minuter, för att äta middag där. Jag hatar verkligen att behöva fickparkera och den här gången blev jag dessutom inparkerad under tiden som jag höll på att backa.. Helt plötsligt hade jag en knapp halvmeter till bilen framför och ca två decimeter till bilen bakom (som för övrigt inte ens var en parkeringsplats). Killen i bilen bakom oss satte på varningsblinkers och sprang in och köpte en matlåda medan vi stod parkerade med ena bakhjulet utanför rutan och ingen möjlighet att ta oss ut. Några minuter senare kom killen tillbaka och jag satte i backen för att han skulle ge mig lite space att backa om på. Det kändes så typiskt amerikanskt att göra en dålig parkering (ofta olaglig också då de ibland lämnar bilarna mitt på vägen?) och sedan sätta på varningsblinkers (ibland även lämna bilen på tomgång) för att sedan komma tillbaka 10-15 minuter senare. Hursomhelst kunde vi tillslut ta oss ut och hittade sedan en annan parkering. Dock fick vi vända om i dörren på första stället som vi gick till eftersom vi direkt fick frågan om vi var äldre än 21. Så irriterande att man inte ens kan äta middag på vissa restauranger när man är under 21 ju! Därför valde vi en annan restaurang i Coolidge Corner istället. Eftersom det var Burger's Day (åtminstone enligt Snapchat haha) blev det en hamburgare till middag.🍔

I lördags hämtade jag upp Kajsa under eftermiddagen för att åka in till Boston. Väl där besökte vi Boston Common (massa flaggor där pga Memorial Weekend) och sedan Public Garden då vi bestämde oss för att åka ett varv med svanbåtarna.🛶

Vi lyckades till och med få plats på första parkett haha.😎🇺🇸

Så stor skillnad det är på bilderna nu när det är så grönt och somrigt ute!😍📷

Sedan blev det en liten (eller egentligen ganska lång haha) promenad ner till South Boston och The Lawn on D som ingen av oss besökt tidigare. Dessa gungor är väl det som stället är mest känt för men det spelas även live-musik här på kvällen och det är möjligt att låna och spela en massa utomhus-spel. Det var lite väl kyligt när vi var där men jag skulle mer än gärna komma tillbaka hit en varm sommarkväll! 🎶

Kajsa följde med mig hem på kvällen och jag gav henne en liten guided tour av området där jag bor innan vi åkte förbi Wegmans (mataffär) och handlade inför middagen. Vi lagade alltså svensk tacos till middag!😋🇸🇪🌮 Så länge sedan som jag åt det (att vi haft Taco Tuesday i min värdfamilj nästan varje vecka sedan jag kommit till USA räknas inte då det varit amerikansk tacos hehe). Vi somnade i ganska hyfsat god tid ändå med tanke på att väckaren ringde redan kl. 6:30 nästa morgon.😴

Igår (sista måndagen i maj) var det Memorial Day här i USA. Alla är lediga från jobb (faktiskt även jag!) och skola då tanken är att man ska minnas de män och kvinnor som stupat i krig. I princip överallt hade man dekorerat med en massa amerikanska flaggor och i Boston Common hade de satt ner hela 37 000 (!) stycken för att hedra dem.🇺🇸