Veckan efter Costa Rica var pojkarna helt lediga från skolan (typ deras sportlov).

Måndag: Eftersom jag hade legat nerbäddad i min säng i princip hela söndagen med en stor förkylning och troligtvis även feber fick jag ledigt på måndagen eftersom min värdmamma liks var ledig då det var President's Day här i USA (helgdag). Väldigt skönt att ha ännu en dag att bli någorlunda frisk på.🤒

Tisdag: Då jag fortfarande inte var helt frisk fixade mina värdföräldrar så att grannflickan (13-14? år gammal) kom över och lekte med pojkarna under i princip hela dagen så att jag kunde ta det lugnt och vila så mycket som det var möjligt. Verkligen snällt av dem då det annars hade blivit en jobbig och lång dag (10h..).😬😅

My Valentine's Gifts❤️

Ganska avancerad matte då de skriver ekvationer redan i first grade?!🤓📝

Onsdag: En lång 10 h arbetsdag men som underlättades när pojkarnas morfar kom vid lunchtid. De åkte iväg till McDonalds medan jag fick en liten paus och sedan gick han iväg med D till frisören och tog sedan med sig C och handlade något. Så skönt att bara ha hand om en av pojkarna åt gången! Vi hann med att göra all deras matteläxa, vilket säkert tog minst en timme var eftersom de hade missat en hel del när vi var i Costa Rica. Allt som allt gick dagen ganska snabbt ändå.

Jag valde hellre yoghurt istället för McDonalds till lunch haha...😅

18 februari - Bye bye Costa Rica👋

Så snabbt en vecka går! På lördagen åt vi frukost på JW Marriott igen innan vi packade ihop det sista och åkte mot flygplatsen (ca en och en halv timmes bilfärd).😋🚙 Jag är verkligen tacksam över att ha fått följa med min värdfamilj på deras semestervecka och att ha fått vara med om så mycket! Det som var mest minnesvärt är nog zipliningen ändå, även om att ha sett regnskogen och en vulkan inte kommer långt efter på listan. En oförglömlig vecka helt enkelt!☀️🌴

Lite dåliga bilder från insidan av huset... Mitt rum var det enda sovrummet som låg på nedervåningen. Jag hade även ett eget badrum (jätteskönt) där jag dock blev tvungen dela med två stora spindlar under veckan. De var båda så pass stora att jag inte vågade döda dem med ett papper utan jag ställde helt enkelt bara ett glas över dem hehe.🙈🕷

Lunchen åt vi på en restaurang ca 5 min från flygplatsen (som för övrigt tog forever att få serverad... och som gjorde att det blev lite stressigt att hinna till flyget haha). Sedan lämnade vi igen hyrbilen innan vi fick åka shuttle-buss den sista biten.

Tackochlov gick resan smidigare på vägen tillbaka och det faktum att jag hade ett tomt säte bredvid mig och extra benutrymme gjorde det ju inte sämre precis. Vi kom hem strax före kl. 22 efter ett snabbt stopp på McDonalds på vägen från flygplatsen. Jag hade konstigt nog en massa energi när vi kom hem och därför passade jag på att packa upp resväskan direkt (första gången som det hänt haha). Det kan ha varit mitt undermedvetna som kände på sig att jag morgonen efter skulle vakna med en dunderförkylning och därför var det lika bra att redan ha packat upp resväskan då haha. Hursomhelst var det iallafall en minnesvärd resa!☺🌴☀️🇨🇷

17 februari - Souvenirshopping i Tamarindo🌴

Så här såg huset ut som vi bodde i🏠

På förmiddagen läste jag litegrann ute på altanen och sedan skrevs det några vykort.📫

Till lunch åkte vi in till Tamarindo för att äta på ett våffelställe. Så underbart god våffla! Sedan blev det bråttom att gå in i några butiker för att hitta lite souvenirer att ta med hem. Stranden i Tamarindo såg helt fantastisk ut även där och skillnaden mot Hacienda Pinilla (där vi bodde) är att det är mycket mer turistigt och mer saker i närheten här.🌴

En underbart god glutenfri belgisk våffla (lika stor som de vanliga)!😍

Nästan 30 grader varmt och därför skyndade vi oss tillbaka till poolklubben för att få svalka av oss.🏊

Resten av dagen spenderade på poolklubben och vi åt även middag där. Det var väldigt mysigt då de även hade live-musik under kvällen.🌅🎤

16 februari - Fishing trip🎣

Det blev en jättetidig morgon då vi steg upp redan kl. 06 för att äta frukost och packa väskorna inför dagens fiskebåtsutflykt. Kl. 07 blev vi upphämtade på det närliggande hotellet JW Marriott för att åka bil i drygt 30 minuter till en hamn i Tamarindo. Där blev vi sedan upphämtade av två killar på båten som tog oss ut på havet i nästan fem timmar (en halvdagsutflykt).🛥 🚣

Egentligen var det inte särskilt mycket fiskande som vi gjorde. Båten körde mest runt och jagade fiskstim med fyra kastspön som satt fast på båten (alltså behövde ingen stå och hålla i spöna). När det sedan var napp på något av spöna blev man framvinkad av fiskekillen som räckte över spöet medan en själv fick försöka veva in fisken haha. Han tog hand om allt från betet till att sedan ta av fisken från kroken (tackochlov) så därför var det inte särskilt avancerat att "fiska" haha.😅🎣🐟

Även jag fick fånga en fisk! En red snapper🐟

Två stycken black tunas och mer än fem red snappers fångade vi totalt.🐟🐟

En av killarna på båten filéade fiskarna samt skar upp en av de black tunas som vi fångat och lät oss smaka färsk tonfisk doppad i soja och wasabi. Det som jag dock tyckte var godast var ananasen som han skar upp senare haha.🍍🍣

Först trodde vi alla att det var delfiner som simmade nära oss men i själva verket var det tumlare.🐬

När fiskandet var avklarat åkte mina värdföräldrar iväg och handlade en massa mat till middagen och då var jag med pojkarna i ca två timmar (den enda tiden som jag "jobbade" under hela veckan). Vi tog det bara lugnt och höll oss inomhus eller i skuggan efter att ha varit i solen under hela förmiddagen.☀️

Balkongen på huset🌊

Under eftermiddagen åkte vi till poolklubben igen och spenderade några timmar vid poolen och havet. Wifi:t fungerade mycket bra här jämfört med i huset (där jag knappt hade någon uppkoppling alls.. irriterande på kvällarna när det inte räckte till mitt sovrum haha) och därför passade jag på att FaceTimea litegrann.📱

Vågorna blev faktiskt riktigt stora under eftermiddagen/kvällen och jag förstår ännu en gång varför det är många surfare som lockas till stränderna här. 🏄 🏄🏼♀️

Ännu en magisk solnedgång på Costa Rica😍🌅

Till (sen) middag blev det tillagade red snappers som vi hade fångat under dagen. Det var gott men en himla massa ben haha.🐟

15 februari - Bye Bye Rainforest👋🏻

Den iskalla poolen 🏊 // En tukan som vi kunde se från frukostbordet🐧

Underbart vacker utsikt under frukosten!😍

Från balkongen🌋

Efter frukosten packade vi ihop väskorna och satte oss i bilen tillbaka till första stället. Tre och en halv timme senare var vi tillbaka i värmen (ca 27 grader igen).☀️😎🚙

Resten av dagen spenderades vid poolklubben där vi förutom att bada i poolen även hyrde bodyboards och åkte på vågarna nere i havet med. 🏄🏄🏼♀️Superkul och ganska skönt att inte göra särskilt mycket då dagarna innan varit ganska hektiska ju haha.

​På kvällen åt vi middag på en fin restaurang vid JW Marriott-hotellet. Väldigt gott!

Eftermiddag 14 februari - Zip-lining🌴🌋

Efter vår hike i Volcano Arenal National Park bar det av vidare mot nästa äventyr. Ca 15 minuters bilfärd innan vi kom fram till Sky Adventures Costa Rica. Väl där åt vi lunch med en ofattbart vacker utsikt.🌋😍

Vulkanen Arenal🌋

Lake Arenal🏞

En helt okej lunch view!😍 Vi var alla hungriga efter vår hike närmare vulkanen på förmiddagen och fisktacosen var riktigt god!🐟😋Jag blir fortfarande förvånad varje gång jag får mjuka tortillas till tacos här i USA (fast nu var det ju i Costa Rica haha) och dubbelkollar alltid om det verkligen är glutenfritt. (De serverar ofta majstortillas och jag har börjat lära mig att känna igen dem nu då de är en aning mindre och lite tjockare än de vanliga vetetortillas.) Hoppas restauranger i Sverige har börjat med det också när jag kommer hem!

Kl. 15 låste vi in alla väskor och mobiler och fick hjälp att sätta på utrustningen. Sedan fick vi se en säkerhetsgenomgång om hur man skulle göra (benen i kors, sträckta armar och luta sig bakåt + att komma ihåg att man bromsade om man vickade på handtaget). Strax efter blev det dags att åka upp mot linbanorna i sittliftar. Det gick ganska långsamt (säkert 5-10 minuter innan vi nådde toppen) men man hade en grymt häftig utsikt över regnskogen, lake Arenal och vulkanen Arenal (de har samma namn av någon anledning haha).😍

Det var totalt 7 stycken zip-lines som vi åkte för att ta oss ner igen. Den första (syns på bilderna ovanför) var superkort och mest till för att kontrollera ens utrustning och för övning. Mellan varje zip-line blev man "påkopplad" och "avkopplad" från linan medan man väntade på resten av gruppen (ca 15 personer i varje grupp + 2-3 instruktörer så det kändes ändå ganska seriöst och säkert).😅

Den första (egentligen den andra men den första var ju bara till för övning) linbanan som jag åkte var dessutom den högsta (200m över marken!!!😱). Jag var livrädd och det kändes helt klart som om man skulle falla rakt ner haha. Adrenalinkicken var ganska stor efteråt om man säger så haha (jag kan tänka mig att det ungefär är så man känner om man hoppat fallskärm eller något liknande).

Jag är ändå grymt stolt över mig själv att jag faktiskt genomförde hela zip-liningen (inte för att man hade så mycket till val om man ville komma ner från berget någon gång haha) men det var en jättehäftig och oförglömlig upplevelse!! Utsikten var obeskrivligt vacker med djungel över hundra meter nedanför, den enorma sjön och den aktiva vulkanen framför ögonen på en. Jag hade dock lite svårt att titta mig runt så mycket då det gick så pass snabbt att ögonen tårades litegrann och sen var jag ju faktiskt livrädd att falla ner haha.🙈 Den sista linbanan var även den längsta (760m) och då åkte man bland annat över parkeringen och restaurangen som vi ätit på tidigare. Jag var lika nervös varje gång som det blev min tur och när de gav en extra knuff i ryggen haha. Det här var min värdfamiljs tredje gång som de åkte zip-lining och pojkarna var inte rädda alls. De åkte dock med varsin instruktör eftersom de var för korta för att få åka själva.

Det tog oss lite drygt två timmar innan vi var nere på marken igen. Innan vi åkte till Costa Rica hade mina värdföräldrar nämnt att vi skulle åka zip-lining men jag visste ju egentligen inte så mycket mer. Det var faktiskt tur för annars hade jag nog hunnit göra lite research och varit såå nervös innan haha.😅

Efter alla linbanor åkte vi tillbaka till hotellet och badade en liten stund innan det blev dags för middag.🚙 Det var ju en ganska hektisk dag minst sagt och därför kanske det inte var så konstigt att D i princip somnade vid middagen haha.💤

De flesta vägar var så branta och snäva att jag var förvånad att det ens var möjligt att köra uppför!

Små hjärtan på desserten då det ju faktiskt var Alla Hjärtans Dag!❤️😋

Förmiddag 14 februari - Vulkanen Arenal🌋

Det blev en tidig morgon då jag vaknade redan kl. 5 av att pojkarna sprang omkring i huset. Det dröjde dock tills kl. 7 då vi gick ner till restaurangen och åt frukost innan vi begav oss mot Arenal Volcano National Park.🌋🌴🌱

Regnskogen levde upp till sitt namn då det regnat hela natten och smådroppade litegrann även på morgonen.🌧 Det var en stor temperaturskillnad mot första stället som vi bodde på. Väldigt fuktigt och ca 10 grader kallare. På kvällarna och morgnarna var det skönt att ha en kofta på sig eftersom det endast var 17 grader varmt.

Svårt att se på bilderna hur branta backarna egentligen var. Efter dagen hade jag enligt fitbiten gått över 70 trappor i höjdskillnad!😱😅

Vi hikade på en vandringsled som var ca 3 miles lång (ca 5 km) i nationalparken. Den tog oss först genom djungeln och sedan upp närmare vulkanen. På vägen tillbaka passerade man även flertalet enorma ceiba-träd. Det tog oss ganska exakt två timmar att ta oss runt och då bar det sedan av mot lunch och eftermiddagens aktivitet; zip-lining!

Den aktiva vulkanen Arenal. Senaste gången som den hade ett utbrott var år 1998 men det var stelnad lava från ett stort utbrott 1968 som vi gick på.

Ett drygt 300 år gammalt ceiba-träd som var gigantiskt! Fun fact är att det är samma slags träd som är med i filmen Avatar.

Även här var det möjligt att se en hel del djur. Trots att vi skrämde iväg de flesta djur med allt prat lyckades vi ändå se några fåglar, en död apa (inte så konstigt att vi inte skrämde iväg den ju..), en vitnosad näsbjörn och en leguan.🦎

Ganska kyligt ändå (ca 22 grader) även om solen var stark så vi hade både en massa sunscreen och bug spray.☀️

13 februari - Dag 2 ☀️🌿🌋🌉

Det blev en tidig morgon då vi hade nästan fyra timmars bilfärd framför oss för att åka mot regnskogen och spendera två nätter där.🌋🚙

Ungefär så här såg bilfärden ut. Tic-tac-toe och hangman.

Vackrare och vackrare vyer ju närmare vi kom regnskogen samt den stora sjön Arenal och den aktiva vulkanen Arenal intill.🌋🏞

Här kan man se på ett ungefär vilka stora höjdskillnader det var. Jag har för övrigt aldrig sett så många kossor som i Costa Rica?🐮

De sista 45 minuterna var den krokigaste och guppigaste vägen som jag någonsin åkt på. Jag är så tacksam att jag inte brukar bli åksjuk!😅 Uppförs och nerför väldigt branta och smala vägar som blev mer extrema ju närmare vi kom regnskogsområdet, vulkanen Arenal och vårt hotell.🚙

När vägen var som sämst skumpade bilen upp och ner så pass mycket att våra fitbits registrerades men massa steg. 😂

När vi checkade in på hotellet fick vi alla varsin välkomstdrink. Supergod och fruktig! Haha jag hade inte sagt nej till påfyllning...🙈🍹🍓

Så här såg vårt boende för de kommande två nätterna ut.🏡🌴🌱🌿🌋

Utsikten från balkongen var helt otrolig med vulkanen Arenal i bakgrunden!

Hotellets pool. Den nedre var iskall medan den övre "poolbaren" var uppvärmd. 🏊

Efter lite snabb utforskning av hotellets område och dumpning av väskor i huset åkte vi med en shuttle-buss från hotellet i ca 5 min ännu högre upp på berget för att besöka "Arenal Hanging Bridges Park".

Tyvärr var det molnigt just när vi skulle ta bilder och därför syns knappt vulkanen i bakgrunden.

Det var häftigt att få gå i en regnskog och det kändes väldigt tropiskt. Parken innehöll en vandringsled på ca 3 km med 15 broar totalt (varav 6 st var hängande broar). Man kunde gå på en guidad tur eller själva, vilket vi gjorde. Det fanns även en hel del fåglar och djur i skogen som man kunde ha sett om inte pojkarna hade pratat högt konstant under hela vandringen haha. Vi såg iallafall några fåglar, bl a en tukan. Själva vandringen tog ganska precis två timmar.🚶🏼♀️🚶

Både längden och höjden på broarna varierade men den längsta var 150 m lång och 75 m hög!😱

Jag hade ingen aning om vad det var för slags park vi skulle till och visste därför ingenting om dessa broar... Något som jag inte berättat för min värdfamilj var nämligen det faktum att jag är lite höjdrädd haha. I mitten av den första höga bron stannade de och tog en massa bilder och jag kände hur mina ben började skaka hehe. Grejen med just hängbroar är ju att om det är flera som går på den samtidigt så vinglar den fram och tillbaka, vilket jag inte uppskattade särskilt mycket. De var iallafall väldigt snälla och flyttade på sig så att jag kunde komma förbi när jag mitt på den där bron säger att "uhmm by the way.. I'm kind of afraid of heights" haha.😅🙈 Det var iallafall en häftig upplevelse och jag hade egentligen inga större problem med resten av broarna tackochlov utan det var mest när man stannade på en vinglig bro som det blev lite jobbigt.😅

Lite skakiga bilder då jag var nervös att gå över hängbroarna haha.

Efter vår lilla utflykt till hängbroarna blev det lite bad i poolen innan vi åt middag på restaurangen på hotellet. Det var en ganska lång och intensiv dag så man somnade ganska snabbt.😴

12 februari ☀️

Vi började dagen hyfsat tidigt med att åka och kolla runt i området närmast huset (omöjligt utan bil). Den här stranden badade vi dock aldrig vid eftersom det var så pass mycket stenar när det var ebb. 🌊

Sedan åkte vi till det stora hotellet JW Marriott igen och åt frukostbuffé där. Lyckan när det fanns en hel avdelning med glutenfritt bröd och olika slags muffins!! Dessutom hade de en station där man fick välja hur sin omelett skulle tillagas och självklart en massa bär och frukt också. Jättegott!😋🥐🍞🍓🍉🍍🍳

Stranden och poolen vid JW Marriott. Magiskt fint.

Vi såg några vrålapor (howler monkeys) i träden (apor som typ skriker haha) och även en och annan leguan.🦎

Varmt och skönt! ☀️

Efter frukosten åkte vi tillbaka till huset för att packa badväskan och sedan bege oss till "poolklubben" och spenderade hela förmiddagen och halva eftermiddagen där. 🏊♀️😎

Ingen 21-års gräns i Sydamerika. Piña Colada med sugrör av bambu.🍹

Jag kan verkligen förstå varför den här stranden (och många andra i Costa Rica också) lockar till sig många surfare. I slutet på eftermiddagen var vågorna faktiskt ganska höga. 🏄🏼♀️ 🏄 🌊

Många hundar som sprang omkring lösa på stranden.. Förutom det var stranden underbar!

Väldigt nära till stranden från poolen på "poolklubben".

Lite olika vinklar från huset som vi bodde i. 🏠

På eftermiddagen åkte vi iväg till Tamarindo (ca 30 minuter enkel väg) för att fylla kylen med lite mat inför veckan.

Middagen lagades hemma i huset och sedan satt vi ute på balkongen och drack champagne medan vi kollade på solnedgången. 🥂🌅 En härlig dag jämfört med den långa flygresan dagen före.✈️😴

11 februari✈️

På lördagen var det dags att åka mot Logan Airport för att spendera en vecka på Costa Rica! 🇨🇷😎☀️🌴 Väckarklockan ringde redan kl. 05 på morgonen eftersom vi skulle åka till flygplatsen kl. 05:45.✈️ Däremot var planet redan försenat vilket gjorde att vi inte åkte hemifrån förrän en timme senare.🚙

Kl. 07:30 var vi på plats på flygplatsen och checkade in väskorna. Därefter gick vi igenom säkerhetskontrollen (fast lane) och åt frukost på Legal C Bar.🥖🥓

Ännu mera försenat plan... Det skulle egentligen lyfta kl. 08:05 men det dröjde ända till kl. 9:35 innan vi kunde boarda planet. Sedan får vi sitta och vänta fastspända i två timmar på att planet ska lyfta. Det hela berodde på snön och problem med is på flygbanan. Jag var ganska trött eftersom jag hade stigit upp så pass tidigt och lyckades därför sova större delen av tiden.😅😴 Kl. 11:45 kunde vi dock äntligen lyfta och då var det 5 h till Liberia.✈️

I princip direkt när planet var i luften fick man möjlighet att köpa en snacks-låda. Det fanns en "nyttig" låda som även var glutenfri.😅 Senare blev vi serverade gratis dricka och valfri chips-påse/cookies (ingen "riktig" lunch haha").

Det helt klart bästa med flygresan var att det fanns gratis wi-fi (fly-fi) på planet!!😎 Tiden går verkligen så mycket snabbare om man kan använda mobilen ju. Snapchat lyckades även snappa upp att vi flög över Kuba haha.😂 Dock räckte wi-fit endast när vi var inom USA och de två sista timmarna kändes därför extra långa.🙈

Väl i Liberia tog vi en shuttle-buss i ca 5 minuter till en biluthyrning där vi hyrde en bil (och bytte om till shorts😅) och körde mot vårt boende. Bilresan tog drygt två och en halv timme och eftersom det var sent när vi kom fram var det svårt att hitta rätt då det var så mörkt ute.🚙🌚 När vi äntligen hittat vårt hus som vi hyrt (på ett hotellområde i Hacienda Pinilla) lämnar vi av väskorna och åker sedan direkt till det närliggande hotellet JW Marriott och äter en sen middag. Maten var god men alla var så trötta efter den långa resan, D somnade tillochmed mitt under middagen haha. Därefter var klockan redan 21:30 och därför åkte vi sedan direkt tillbaka till huset och sa god natt.😴🏠

Mitt rum och badrum samt köket och ett vardagsrum låg på nedervåningen i huset.😄