Då var vi hemma i Sverige igen, flygresan gick riktgt bra då jag sov första sex timmarna. Blev bara ynka 3 timmars sömn inatt, för när vi skulle sova fick vi reda på att flyget mellan Stockholm och Göteborg har blivit inställt så vi fick leta tågbiljetter vid två på natten och därav lite sömn. Chockad över att jag sov så länge i sträck på planet men skönt att halva tiden redan hade gått när jag vaknade. Kollade sen på lite film och lyssnade på podd, stort plus var att vi hade valt extra benutrymme så bredd ut mig bäst jag kunde, på resan till Thailand hade dock jag och Ebba ett extra säte och dela på vilket var riktigt bra det med.

Tog expresståg från flygplatsen till centralen där vi åt en rejäl tallrik med husmanskost, sen kom ebbas syster Anna, så vi satt och pratade ett par timmar och berättade om resan och visade alla bilder. Nu sitter vi på tåget mot Skövde i varje fall där pappa väntar, ska trots allt bli skönt att komma hem även om det samtidigt känns tråkigt! Känns konstigast att inte spendera hela dagarna med Ebba, vi har verkligen varit med varandra dygnet runt i mer än tre veckor, så glad att det just är Ebba jag har gjort resan med och har en massa underbara minnen med, kommer kunna leva länge på den här fantastiska resan.

Ska bli skönt att komma hem efter 22 timmars resande, först ta en dusch och se somna vid Rasmus sida, underbart! Imorgon har jag en ledig dag innan jobbet drar igång som vanligt.

Började dagen med ännu en god frukost och därefter utforskade vi shopping centern här i Bangkok. Blev allt en del köp, bland annat en rosa resväska att lägga all shopping i, haha. En klänning och tröja till mig och lite saker till familjen. Efter fem timmars shopping åkte vi hem för en timma med lite sol och bad, riktigt skönt!

Åkte till Khaosan Road vid sextiden för mat och lite shopping, sen vidare in till Siam och central world igen, men hittade inte riktigt vad vi ville så hoppade in i en tuktuk och bad honom åka till en bra marknad med mycket skor och det gjorde han minsann! Så närmare elva var vi tillbaka på hotellet riktigt nöjda och glada med vår shopping, blev en hel del tillslut. Under vår dag i Bangkok har vi i varje fall åkt skytrain fem gånger, tuk-tuk två gånger och några taxi, så vi har hunnit se en hel del olika platser under dagen.

Imorgon 06:30 går taxin till flygplatsen, sen flyger vi till Stockholm och sedan vidare till Göteborg innan bilresan hem till lilla Lisch. Blir en riktigt lång morgondag, räknar med att rulla in i stan runt 9 på kvällen. Känns väldigt konstigt att åka hem igen efter att ha rest runt i dryga 3 veckor med världens bästa vän och haft det hur kul som helst. Bara detta att inte behöva städa, laga mat eller jobba!? Men är väl på tiden att komma tillbaka till verkligheten nu och en heeeel del roligt väntar där hemma som tur är.

Lär komma en hel del tankar om resan senare, men kort sagt så är jag väldigt nöjd med resan och speciellt att vi har fått se och uppleva så mycket under kort tid. Själva resan har gett mig så mycket fina minnen från alla platser och även en hel del erfarenhet, ser redan fram emot att åka igen och upptäcka ännu fler paradis på jorden!

Hoppas på att morgondagens långa resdag går relativt bra och ser fram emot att somna vid Rasmus sida imorgon kväll, så mysigt!! Vi hörs i Sverige.

Hej på er, nu är klockan efter elva på kvällen och vi kom till hotellet för en timma sen, älskade förra hotellet men detta är ännu bättre, sängen är himmelsk!! Men först lite om dagen. Började dagen med en ordentlig frukostbuffé, därefter några timmars slappande på stranden, ett sista dopp i poolen och sen vidare till flygplatsen.

När vi landade i Bangkok bestämde vi oss för att inte slösa pengar på taxi som vi gjort alla andra gånger. Så vi hoppade på en buss mot en skytrain station, sen åkte vi skytrain i 9 stationer och skulle försöka hitta sista biten till hotellet. Människorna här är så himla vänliga och hjälpsamma så vi fick hjälp av en massa olika människor från att vi gick på bussen tills vi kom fram till hotellet, sista biten fick vi gå bredvid en kille som körde moppe och visade oss ända till hotellet.

Sjukt nöjda med hotellet i varje fall, en liten bit till shoppingen men nu när vi vet hur man åker skytrain går det snabbt så vi bara behöver åka två stationer. Imorgon ska vi upp relativt tidigt för att först äta massa frukost, sen sola lite vid poolen på åttonde eller om det var nionde våningen och sen shoppa hela eftermiddagen och kvällen, känns som ett perfekt avslut på denna resan! Nu blir det dusch och sen krypa ner i skönaste sängen på resan. Natti!

Hängde på grabbarna grus i patong igår kväll/natt, blev allt en hel del dans och goda drinkar, dock väldigt olikt GG i magaluf, men en riktgt kul kväll.

Idag tog vi lokalbussarna för första gången, denna dag till kata noi. En mindre strand än Karon som vi bor vid och inte alls lika mycket folk, men annars ungefär lika fina. Hade en riktigt härlig heldag, varvade yatzy omgångarna med mellolistan på Spotify. Vi som båda älskar mello har missat allt när vi har varit här borta, men har lyssnat ikapp alla låtar i varje fall och konstaterat att Sting med Eric Saade är riktgt bra trots, annars tror vi på Mariette!

Ikväll åt vi först på ett ställe som vi fastnat för här, sååå god sallad. Sen tuk-tuk till patong för lite shopping, blev inte mer än lite kalsonger och en klocka, blir förhoppningvis lite skor köpa i Bangkok på söndag. Nu närmar sig klockan ett och vi ska sova. Imorgon ska vi upp relativt tidigt då vi åker till flygplatsen vid tre, så måste ta vara på dom allra sista timmarna i solen och sista doppen i havet, usch känns jobbigt att lämna detta underbara land. Nej men först väntar en heldag med shopping i Bangkok och två nätter på fint hotell så vi ska njuta in i det sista!

We made it! Vi överlevde natten i tält på similan och vilka häftiga dagar vi har haft. Började gårdagen redan vid sex, då 3 timmars bil & speedboat väntade ut till similan Islands. Similan består av 9 öar så vi började med att åka runt och snorkla på tre av dom, den fjärde ön var den vi skulle sova på så där "checkade" vi in i tält 83. Sen hade vi hela eftermiddagen till att bada och sola på den fantastiska stranden.

Senare gick vi rakt över ön för att se solnedgången, så himla fint, går verkligen inte att fånga på bild trots några tappra försök.

Tältet var över förväntan, inga djur i tältet och riktigt fräscht, men givetvis extremt varmt. Det var dock desto mer djur utanför tältet mös och råttor sprang över våra fötter hela tiden, slutade med att jag fick bära Ebba på ryggen när vi skulle på toa, haha. Även en massa fladdermöss som skrek hela natten.

På dagarna är det väldigt mycket folk på similan men när alla båtar åker vid tre på eftermiddagen blir det så himla lugnt och ännu finare!! Rekommenderar verkligen att övernatta på similan och jag skulle gärna göra det igen. Innan vi åkte hem idag åkte vi på en liten snorkeltur där vi stannade på två olika ställen och sen slappade vi på stranden i tre timmar innan speedboaten gick hem igen. Tog 4.5 timma med båt och bil idag så det var rätt segt! Men nu har vi duschat och ätit och ska ta en tuk-tuk till patong och grabbarna grus. Hoppad på en rolig kväll med bra musik, imorgon är sista heldagen på stranden, om vi ska njuta!!

Dagen har vi spenderat på freedom beach, har varit en jättehärlig dag med massa sol och bad i svalkande vatten för en gångs skull. Har varit väl varmt i vattnet på de flesta ställen men idag var det perfekt. Idag har vi sett både pyttesmå vita krabbor, stora krabbor och kor (!!!!?) på stranden. Eller i varje fall två djur som såg ut som kor men var riktigt rejäla och sprang runt bland solstolarna på stranden, något udda.

Nu hänger vi lite vid poolen som de flesta eftermiddagarna och ikväll ska vi ta en tuk-tuk till patong för att äta och kolla runt lite. Vi måste tyvärr vara i säng relativt tidigt då ett nytt äventyr väntar imorgon. Vid 06 blir vi nämligen upphämtade för att först åka till kao lak och sen vidare med speedboat ut till similan Islands. Vi har längtat efter att åka till similan ett bra tag nu eftersom det ska vara ett riktgt paradis, så igår bokade vi en trip dit med övernattning i tält. Fick bli tält just för att vi inte bara ville ta en dagstur, men att tälta blir en upplevelse det med. Vad vi har förstått det som kan vi förvänta oss otroligt bra snorkling vilket ska bli så kul, absolut häftigaste vore ju att se en stor sköldpadda men vi får se! Mer uppdatering kommer under torsdagen när vi kommit hem från similan.

- Sista kvällen på phi phi -

- Karon beach & första lunchen här -

- Fina hotellet precis vid stranden -

- Poolhäng i eftermiddagssolen -

Hej på er! Phi phi har varit riktigt bra men imorgon är det dags att åka vidare till vårt hotel på Karon beach i Phuket, vi ska även till similan vilket vi verkligen ser fram emot.

Här har vi solat, badat, snorklat och druckit buckets på stranden. Igår var vi på en heldags snorkling som var riktgt bra, åkte redan på morgonen och var inte hemma förrän vid solnedgången, en helt underbar dag med otroligt fina stränder och klaraste vattnet hittills på resan. Riktigt skön stämning här på phi phi överlag, nu ska vi dra oss tillbaka till hotellet och kanske ta ett kvällsdopp i poolen!

Hej på er! Nu är det kväll här och vi har precis kört ett riktigt svettigt träningspass på gymmet, andra denna resan, men alltid något. Idag har vi solat och badat på Phra Nang, riktigt härligt. Enda negativa är att det var mycket folk, så då tycker jag mer om poda där det inte alls var lika mycket folk utan kändes mer som en paradis ö som inte var helt smockfull med turister.

Imorgon lämnar vi Krabi och Ao Nang för nya äventyr på Phi Phi. Här i Ao Nang har vi tagit det väldigt lugnt och knappt lagt oss efter 12 någon dag. Ser fram emot lite mer liv på Phi phi och förhoppningsvis träffa några i vår ålder. Träffade två tjejer igår när vi åt som vi satt och pratade med i några timmar, visade sig att vi till och med mött varandra i innebandyn, världen är allt liten. Ne nu måste vi duscha och sen äta mat, hörs på phi phi!

Poda Island, helt klart min favorit hittills! Åkte ut till poda med longtail närmare halv tio och stannade till tre, sen blev det en snabb lunch och nu ligger vi i skuggan vid poolen.

Låter bilderna nedan tala för sig själva, så fruktansvärt vackert här, älskar det turkosa vattnet och den mjuka vita sanden. Njuter av varje sekund!