Jag har otroligt många bilder på palmer i min kamerarulle och ännu fler i kameran... Synd att jag bor i ett land där palmerna är ersatta av granar. Men jag föredrar Sverige framför Indien så jag får helt enkelt leva med granarna.

Precis som man aldrig blir för stor för chokladkalendern blir man inte heller för stor för julkalendern. Likt alla andra år gick jag upp en kvart tidigare idag för att hinna med morgonens alla måsten plus första avsnittet av "Selmas saga". Mysigare får man leta efter, jag tror att den kan bli riktigt bra i år.

Annars börjar skolveckan närma sig sitt slut. Man kan dock inte kalla det skolvecka då den var stängd måndag och tisdag, onsdag och idag var det utvecklingssamtal halva dagarna och morgondagen är lika kort som den brukar. Mjukstart efter Indien med andra ord.

Dagen innan vi åkte hem från Indien fick den som ville en henna. Detta är en typ av tatuering som är väldigt populär i Indien. Man blir målad på kroppen och det håller sedan i någon vecka. Enligt dem själva skulle det hålla i tre veckor men min är redan väldigt avskavd så det lär den inte göra. Jag trivs inte riktigt i den men det var kul att ha den ett tag och tur att den inte höll i tre veckor!

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det mammas födelsedag, hurra hurra hurra! Grattis igen världens bästa du, jag älskar dig!

Jag vaknade tidigt idag och jag antar att det beror på att jag inte riktigt har kommit in i den svenska tiden ännu. Jag trodde att jag skulle kunna somna om, men vem försökte jag lura? Skolan är stängd idag också då det hade kommit byggdamm i korridorerna som behövde saneras. Jag klagar inte!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med alla bilder från Indien, ni fick följa med på halva resan men vi har fortfarande en halv kvar. Tänker att bilder och text lite här och var kanske kan bli bra? Vill inte att det ska bli tjatigt och har dessutom lite andra bilder som ni inte har sett.

Nu ska jag snart fixa lite lunch då magen kurrar efter träningen, senare väntar lite plugg och ikväll blir det kalas. Hoppas allt är bra med er!

Hej på er! Jag är back on track! När vi kom till Goa visade det sig att de hade gett bort alla våra BOKADE OCH BETALDA rum till andra så plötsligt var vi utan boende. Detta löstes snabbt men det nya hotellet var inte riktigt som det vi skulle ha bott på. Det var en riktig kamp att försöka få wifi att fungera och jag hade inte tålamod till att försöka få upp blogginlägg, det har därför varit tomt här.

I torsdags började vår långa resa hem och inför första flyget mådde jag riktigt dåligt, vi stod i ett flertal köer för att göra allt fån säkerhetskontroller till incheckning, när vi stod i den sista mådde jag riktigt illa, allt snurrade och mina kompisars röster flöt längre och längre bort, jag satte mig ner och tur var det annars hade jag nog svimmat. Jag var helt utmattad resten av resan och har mått halvkasst sedan jag kom hem.

I dag mår jag bättre och mitt humör blev inte sämre när jag fick veta att skolan var stängd! Nu har jag rensat bilderna från Indien och tänkte plugga lite för att senare starta en film och förhoppningsvis träna lite lätt ikväll, härlig måndag!

Förberedelserna inför denna resa har varit väldigt många, allt för att kulturkrocken inte ska bli så stor. Men det är omöjligt att förbereda sig tillräckligt, det går liksom inte att förklara, beskriva och plugga in utan det måste upplevas också.

Indierna är inte vana vid vita människor och här ses vi som något udda, något exotiskt, något att se upp till. Folk stirrar oerhört mycket, som om vi vore kändisar. Folk fotograferar oss i smyg, när vi skulle ta gruppbild kom tio andra främlingar och fotade oss. Folk har bett klasskompisar hålla deras barn och sen tagit en bild. När vi åkte ett mindre tåg på ön andra dagen frågade två tjejer mitt emot mig och Anna om vi inte kunde ta en bild tillsammans.

Det är helt sjukt. Det måste vara såhär det känns att vara känd. Men nu är vi inte det, vi är bara vita.

Vi är nu tillbaka på hotellet och jag har aldrig varit så äcklig i hela mitt liv. Aldrig heller saknat västerländsk dusch och toalett så mycket som dessa två dygnen. Men nu har jag duschat och sköljt kläderna så det känns mycket bättre. Resten av dagen ska vi bara slappa vilket är så skönt! Smälta lite intryck och bara vara.

Igår var det bröllop väldigt nära vårt lilla hus i slummen. Vi tittade på när barnen och männen dansade men avlägsnade ganska snart. Vi var några som höll oss utanför huset då det var väldigt varmt uppe i det lilla rummet vi sov i. Som vanligt sprang barnen rundor men denna kväll vågade de mer. Det slutade med att vi lekte klapplekar, hade tumkrig och dansade. Vi lärde dem macarena och de kommer nog aldrig sluta dansa den. Det var så härlig energi, barnen var överlyckliga, deras föräldrar kom ut ur husen och tittade glatt på oss. Aldrig sett så glada människor.

Imorgon ska vi åka tåg hela dagen med slutdestination Goa. Hur det blir med wifi och uppdatering där återstår att se.

Idag vaknade jag och mådde halvbra, inte så konstigt att magen beter sig såhär med tanke på förutsättningarna. Men det blev bättre under dagen och nu mår jag bra! Natten i slummen var okej, tur att jag hade packat ner öronproppar.

Idag har vi cyklat halva dagen, så nära som jag varit att bli påkörd idag har jag aldrig varit sammanlagt i hela mitt liv. De kör som idioter och mitt i allt kommer 22 västerlänningar på cyklar, organiserat kaos med andra ord. Men trots detta var det en trevlig tur med en del stopp på vägen.

Lunchen skedde på donken och till allas stora glädje fanns det en västerländsk toalett! Vi åkte sedan taxi till slummen för att gå en rundvandring här, vilket var väldigt intressant!! Den handlade mest om de olika företagen som finns här, hur de återvinner olika saker och hur de lever. Själva slummen är inte som jag föreställt mig. Det är ett helt samhälle, en liten stad med massvis av företag och hushåll. De lever här, de bor här och har inga större problem med det. Kanske för att de inte vet bättre, kanske för att det är för dyrt på andra ställen. Men såhär lyckliga barn har jag aldrig sett i Sverige, de har så kul och skiner upp som solar när vi vinkar på dem, hälsar eller ger dem en high five. Det blir helt enkelt vad man gör det till.

Nu under kvällen har vi suttit några få och pratat med vår kontaktperson, vi kom in på ämnet kärlek och det var väldigt intressant att höra honom berätta om äktenskap, förlovningar och bröllop. Arrangerade äktenskap är vanligt här vilket han själv är emot. Han hade många fina tankar och när vår lärare bad honom definiera ordet kärlek kunde jag inte annat än att sitta här på golvet i slummen och le. Det var så fint detta samtal med honom, även fast vi inte har samma kultur, uppväxt och värderingar. Han själv ska gifta med kvinnan han är kär i om ett och ett halvt år, vilket han också pratade mycket kring. Jag blev verkligen fascinerad. Det är så häftigt att få uppleva allt detta och som han själv uttryckte det när vi berättade om att vi fick resa en gång per årskurs, "ni är lyckligt lottade".

Vi ligger just nu utspridda i tre rum i slummen och här ska vi tillbringa natten. Idag har vi spenderat dagen på en ö där vi besökte typ ett tempel i sten med massa avbildade gudar i sten, där fick vi en tur, sen åt vi mat och därefter tog vi båten till fastlandet igen. Vi hämtade våra väskor och tog sedan lokalbuss, sen tåg och därefter taxi för att gå en liten bit och sen komma till slummen. Taxin tar priset för sjukaste upplevelsen hittills denna resa. De kör som galningar och skriken blandades med skrattanfall, verkligen en upplevelse.

Maten är betydligt godare än jag trott och just nu är toaletten problemet, eller toalett är det ju inte. Ett rum på en kvadratmeter med ett hål i väggen och lite vatten. Vi hade åtminstone förväntat oss ett hål i marken, hur prickar man egentligen väggen som tjej...? Frågan vi alla ställer oss. Min plan är att vänta tills jag VERKLIGEN behöver gå sen får vi se.

Wifi här är tio gånger bättre än det på hotellet så vi alla är nöjda! Nu ska vi sova så att vi orkar cykla och vara i slummen imorgon. Blandade bilder från dagen kommer här:

Jag sitter just nu i Mumbai, Indien och har klarat av dag ett. Båda flygen gick bra och smidigt! Förutom att det är lite strul med att ta ut och växla pengar så går allt toppen. Dygnet innan vi åkte plockade de oväntat bort två sedlar för att förhindra korruption... Så nu är det kaos vid varenda automat och bank. Men det ger bara lite mer väntetid, så det är inga större problem.

Idag har vi åkt på sightseeing i Colaba där vi bor just nu, många fina platser men extrema kontraster. Plötsligt dyker ett lyxigt höghus upp bland skjulen och man undrar hur klasskillnaderna kan vara så enorma.

Imorgon väntar båttur och slummen, vår koordinater har lovat att fixa snabbare wifi till nätterna i slummen men vad det innebär vet vi inte riktigt.. Förhoppningsvis bättre än det vi har just nu. Annars är hotellet över förväntan!

Nu är klockan 20.15 och vi ska snart sova för att försöka komma in i rätt rytm. Lite bilder från dagen kommer här:

Ett av Indiens största, om inte största, tvätteri.

Ett känt monument.

Centralstationen, här rör sig flera miljoner människor om dagen.

Betydelsefullt vatten, här sprider man askan från döda samt tvättar.