Idag var det sista dagen :((( känns så himla konstigt. Måste ändå säga att denna dagen var en utav dem bästa. Idag åkte vi på en dagskrysing som hette Fernades Cruise. Vi tog en buss vid 9 mot hamnen där vi hoppade på båten. Vi åkte ca 1,5 h till blue lagoon mitt favoritställe här på Malta. Där stannade vi i 3h, vi badade från båten,jag och Cajsa gick och köpte vattenmelon och jordgubbar och det serverades även mat men den blev fiskmat för min del. Efter det åkte vi åkte vi vidare till gozo, Maltas syster ö. Där badade vi också från båten och solade. Sedan åkte vi tillbaka och var hemma ca 17.45. Kryssningen var jättemysig och rolig. När vi kom tillbaka till hotellet så åt vi och duschade och sedan skulle vi gå ut och äta glass eftersom det var sista kvällen. Men eftersom maten på hotellet var extra kass idag slutade det på donken. När vi kom tillbaka till hotellet skrev vi på våra väskor och nu ska jag börja packa för imorgon åker vi hem 9.30 :(

• MALTA 2016

Idag har varit vår sista dag vid poolen :( riktigt synd då dagarna vid poolen har varit något vi har längtat till hela tiden eftersom man bara kan vila och umgås. Det märks verkligen att resan håller på att ta slut så det gäller att ta vara på det sista. Idag vaknade vi tidigt som alla andra pooldagar, 07.50 för att vara exakt. Jag och Cajsa gick ner och tog solstolar till oss, Julia och Hannes och sedan gick vi och åt frukost. Frukosten här på hotellet kändes tråkig redan första dagen men nu 19 dagar senare är det inte mycket värd. Efter frukosten gick vi ner till poolen, vi solade och badade fram till 11 då vi åt lunch vid poolen = chicken dippers. Sedan solade vi vidare och vi åkte även crazy sofa igen och min krigsskada på handen blev både större och djupare.. Såret hade precis börjat läka, bästa jag :) Nu ikväll var det movie night i valleta så vi tog bussarna dit vid sju. Bion var inte obligatorisk och vi ville ta vara på den näst sista kvällen ihop så vi gick och åt på en resturang och gick runt i valletta istället. Jag tog en rucola pizza med mozzarella, den var inge speciellt god. Nu ska vi sova för imorgon är det en heldags aktivitet och sista dagen här. Får ångest av bara tanken att säga hejdå till alla. Hatar att säga hejdå.

Idag har vi shoppat i Sliema mellan 10-16. Shoppingen var inte toppen denna gången heller men den dög. Hittade ett par kostymbyxor och en tröja. Men trots halvbra shopping så var det en väldigt mysig dag! När vi kom tillbaka till hotellet tog vi det bara lugnt och jag pratade även lite med Ida på telefon. Vid 19.00 gick bussarna mot en hamn där vi hoppade på en båt en katedral eller vad det heter för att vara med specifik. Det var det mysigaste på hela resan. Vi lyssnade på musik, sjöng och kollade på solnedgången samtidigt som vi åkte båt mot ett ställe där vi skulle bada. Vi stannade med båten i kanske 2,5h. Jag badade inte för jag har ont i halsen och ville inte bli kall men många andra badade då. Under dem två timmarna serverades baguetter, melon och dricka och sedan åkte vi tillbaka igen. Denna dagen har varit en utav dem bästa på hela resan. Nu är det bara två dagar kvar här :( får ont i magen av att bara tänka på det

Idag hade vi lite sovmorgon för vi skulle inte till stranden förens klockan 10 och eftersom vi brukar samlas till skolan 8.30 så är det sovmorgon för oss. Efter att vi hade ätit frukost åkte vi på vår sista strandutflykt.. Känns tragiskt men ändå lite skönt för stranden är faktiskt jobbig att vara på. Man får nästan brännblåsor under fötterna för att sanden är så varm. Idag var vi på en ny strand som var väldigt mysig. Vattnet var inte lika fint som många andra stränder men det funkade. Det blåste ganska mycket idag också vilket var skönt när man solade. Vi solade, badade och åt lunch på stranden. Vid 16.00 åkte vi tillbaka till hotellet. Jag duschade, fixade mig och pratade FaceTime med familjen. 19.30 åkte vi på vårt sista party, ikväll var det skumparty vilket är en favorit. Dock hade jag väldigt ont i höften och det var extremt mycket folk så det blev inge jättemycket dansade :(

Idag har varit en heldag vid poolen, väldigt skönt! Vi ställde klockan vid 8 för att vi skulle ut och ta solstolar och sedan åt vi frukost och begav oss sedan mot poolen. Vi åt lunch vid poolen. Jag tog en Hamburgare denna gången. Annars har vi bara solar och badat hela dagen. Jag och Linnea var även på jetski jakt eftersom vi vill köra de men man behövde tydligen vara 18 för att köra de :( vid 18.00 samlades vi vid pizza hut för att äta kvällsmat. Det var mysigt men pizzan var inte supergod. Efter pizza hut gick jag, Linnea, Ebba och Ida till en liten resturang typ och tog en drink och bara pratade. Super mysigt.

Idag har vi bara varit på stranden fram till klockan 3 och direkt efter det gick vi ner till poolen. På kvällen var vi på numero uno vilket är discostället. Idag var det Hawaiitema. Det var faktiskt helt okej idag. Imorgon ska vi sola hela dagen, vi har bara 5 dagar kvar här..

Idag var det sista dagen i skolan!! Så skönt, kommer sakna kycklingbaguetterna och vattenmelonen :( Det ända vi gjorde var att skriva ett kryssvalsprov, ett sånt prov med 4 alternativ så ringar man in det rätta. Vissa frågor var, vad blir gult och blått för färg om man blandar dem och vad blir tolv plus sexton. Så det var inte alls svårt :) sedan fick vi våra diplom och sedan åkte vi mot Peters pool. Det är ett ställe som Malta är känt för där man kan hoppa från klippor. Det är typ storm här och det var bara 26 grader så det var ganska kallt på land men i vattnet var det ännu kallare. Jag hoppade från den höga Klippan två gånger men det värsta va att simma bort till stegen och att gå upp för stegen för det var så vågigt och massa fiskar :/ på kvällen åkte vi till en go-cart plats för man fick köra go-cart om man ville. Man fick betala själv för det ingick inte i själva resan så jag och några till gick och köpte varmchoklad eftersom vi frös så mycket. Ändå hade vi långärmade tröjor, hur ska jag överleva när jag kommer hem??

Idag åkte vi direkt till en hamn efter skolan för att ta båten till blue lagoon. Båten vi åkte dit med var en motorbåt som gick jätte fort, det tog max 15 min att åka dit. Blue lagoonen var så himla fin, vattnet var helt turkost dock var det alldeles för mycket folk och maneter. Vi badade direkt när vi kom fram och sen gick jag och Linnea och köpte en annansdrink som var supergod! Vi köpte den mest för att ta fina bilder med hehe. Vi tog även massa bilder i vattnet men dem har jag inte på mobilen :( båten vi åkte med tillbaka var mer en sightseeing båt så vi åkte runt massa stora klippor och kollade på grottor typ. Det var nästan storm på havet då så det var väldigt guppigt, det va kul! Nu på kvällen hade vi ett förvälparty konstigt nog eftersom vi har en kvar?? Imorgon är det sista dagen i skolan och Peters pool sen är det beachweeken kvar!! Taggaa

Nu har vi bara 8 dagar kvar här vilket känns helt sjukt. Även idag började vi med skola dock var första lektionen inte alls jobbig för vi fick bara se klassfotot vi tog iförrgår och så fick vi nya klasser. Nu är det massa italienare i min klass som man inte förstår, dem är väldigt roliga iallafall. Efter skolan åkte vi till en stad som heter Sliema. Aktiviteten i den staden va en Harbor Cruise och shopping. Det var himla varmt att shoppa men båtturen var ännu värre. Har nog aldrig varit så varm! Fick med mig en tröja från topshop hem iallafall. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och åt och så. Nu på kvällen har vi bara tagit det lugnt. Idag har varit en bra dag och imorgon ska vi till blue lagoon!!!!!!

Igår va kaos, bokstavligen kaos därför skrev jag inget. Idag har det varit mycket bättre! Vi började med skolan idag som vanligt. Jag, Linnea och 4 andra fick dock en egen buss till skolan eftersom så många är sjuka och 6 har blivit hemskickade. Vi hade som vanligt morgonparty med busschaufförens inspelade USB musik, riktig kvalle! Skolan är så himla seg för det är så varmt, ingen luft och vi gör bara samma sak hela tiden. Efter skolan åkte vi hem till hotellet och hade en ledig eftermiddag. Planen var att sola hela eftermiddagen men jag och Linnea, Ebba och Ida gick ner till stranden och tog lite bilder. På stranden såg Linnea en "crazy sofa" och 15 min senare hade vi flytvästar på oss och skulle hoppa på en båt ut till den. Hannes och Fredrik och Göteborgstjejerna hängde också med. Det var så himla kul men jag krigade för mitt liv för att hålla mig fast för det fanns hajar där vi va och jag ville inte bli hajmat. Krigade till mig ett köttsår på handen och på rumpan, bästa jag :) Nu på kvällen hade vi aktiviteter i stan. Vi fick en godispåse så skulle vi försöka förhandla till oss något bättre. Vi gav upp efter 2 min och gick och köpte glass istället och satt och pratade.