Header


Hejsan, i förra inlägget skrev jag om drömmar & mål, och en enkel övning som hör samman med texten, jag fick en sån himla fin respons på det inlägget! Så himla kul, att ni som läser och uppskattar! 

Så jag tänkte att jag fortsätter med ett "motivera dig själv" inlägg samt en övning som hör samman med det. 

DIN MOTIVATIONSKRAFT

Om du lagt ner tid på övningen "Drömmar och mål" gäller det nu att väcka din inre motivationskraft. Du kan även göra den här skrivuppgiften utan att ha tagit del av de tidigare inlägget som handlade om drömmar & mål. 

Motivation är viktigt för att saker vi gör skall kännas betydelsefulla och roliga. Motivation är också en garanti för att du lever en del av det liv du vill leva, eller för att säkerställa att du är på väg mot något som du eftersträvar. Min erfarenhet av övningen är att jag även tar reda på vad som är viktigt för mig, vad jag saknar och vad jag vill. Kom ihåg att det är viktigt och blir mer tydligare, om du skriver ned dina svar på ett papper. Så innan övningen se till att du har en skrivbok & en penna nära till hands. 

 EGEN ÖVNING: MOTIVERA DIG



SKRIV NER DE GÅNGER DU KÄNT DIG SOM MEST MOTIVERAD I DITT LIV.

Finns det någon som du tycker är en motiverad människa?
Hur känner du dig när du träffar en motiverad människa?
Beskriv hur det känns när du är motiverad.
Finns det något du kan göra för att öka din inre motivation?
Kan du ta hjälp av någon för att öka din inre motivation?
Hur upplever du motiverade människor?
Beskriv hur du är och hur du beter dig när du inte känner dig motiverad.
Beskriv hur du är och hur du beter dig när du känner dig motiverad.

Lycka till!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

TA REDA PÅ VAD DU EGENTLIGEN VILL

​Jag tror att vi alla är medvetna om, hur viktiga drömmar är för oss, vi behöver ha en så kallad "morot" som lockar oss, en tydlig känsla av att vi arbetar för egen sak. För att människan ska kunna utvecklas i den riktningen som just du vill, behöver du veta vad det är du vill. Det låter säkerligen självklart, men inte allt för sällan så hör jag människor prata om "gamla" drömmar, andras förväntade drömmar på en själv, eller drömmar som inte ens lockar längre. Att komma till insikt med det, är för många väldigt svårt. Det kan vara frågor som "varför har jag fortsatt arbeta för det här när jag inte ens vill det längre"? eller påstående som "jag tror att det är vad alla tycker jag borde göra". Det är en sak som ofta kommer upp, när man tänker på sina drömmar & egna visioner. Att man kanske hade en dröm för ett par år sedan, eller kanske bara förra månaden. Stanna inte där, utan fortsätt att utvecklas, sätt upp både kortsiktiga och långsiktiga mål. Ha alltid dina drömmar & visioner öppna för förändring, och kom alltid ihåg att det bara är DU som kan veta samt bestämma vad det är du vill göra med ditt liv, dina visioner, dina drömmar. 

EGEN ÖVNING: DRÖMMAR OCH MÅL

1. Ta papper, skrivbok och penna Sätt dig ner och försök skriva ner alla de saker du drömmer om. Låt ingenting blockera dig ny, även om du tycker det ser "omöjligt ut". I den här övningen är allting möjligt, allting kan bli möjligt. Tänk dig att du har hur mycket pengar som helst, en flexibel familj eller livssituation och alla möjligheter du kan ha! Du ska inte prioritera dina drömmar i storleksordning, utan skriva helt fritt det du känner och det som hjärnan tänker fram. Skriv alltså ner allt, allt du vill göra, vara och bli - Helt fritt! 

2. När din lista är färdig ska du ringa in de drömmar som ligger dig varmast om hjärtat. Läs igenom följande punkter, genom att ifrågasätta dina prioriterade drömmar:

Är detta något jag vill?
Hur gärna vill jag det?
Hur skulle jag må om jag fick det?
Finns det något /några hinder, i sådana fall vad?
Finns det någon som kan hjälpa mig att nå det här målet?
Har jag en idé om hur jag kan nå det här målet på egen hand?
Känner jag någon som har nått det här målet?
Kan jag komma på TRE ytterligare möjligheter, för att komma närmre?

Nu är du färdig med din lista, och har fått fram vad som är viktigt och vad JUST DU VILL göra.

 Rent konkret kan man säga att du nu har tydliggjort vad som kan vara ett mål.

Lycka till!

Likes

Comments

​En ledig dag, både skönt & jobbigt. Då jag har lätt för att bli väldigt rastlös, men dagen har varit fin! Det har den absolut varit. Jag har fått en del gjort idag i studentrummet, så det känns skönt. Mer än så har det faktiskt inte hänt denna dag, och det är jag verkligen inte van med. Från att ha tusen saker att göra samt, tusen saker att tänka på. Känns det lite som jag har tid för mig själv samt med mig själv ett par dagar, superskönt! 

Idag lagade jag en god middag till mig & Robin, fläskfilé noisetter med en grön sallad, och tillbehör till det. Det känns mysigt att kunna sitta ner vid matbordet tillsammans igen, och prata om livet rent allmänt, våra gemensamma mål & planer. Samt våra individuella saker som händer just nu. Kvällen blir i studion, det är alltid lika mysigt att sitta här framför datan, eller vara placerad bakom instrumenten. 


Hoppas alla haft en fin dag, och får en super härlig onsdag kväll! 

Kramar 

Josefine 

Likes

Comments

Då var det dags, detta inlägg har dröjt en tid nu! Ber om ursäkt för det. Men det händer så otroligt mycket just nu, en del förändringar ;) Det kommer säkerligen upp ett inlägg om det senare. Men i detta inlägg kommer jag att besvara på frågorna som kom in under frågestunden, och en del andra frågor som andra skrivit på andra sociala medier. Och frågor ofta människor brukar ställa, eller tycka skulle vara kul att få ett svar på!

Lets do this!

1. När blir du arg, och vad kan göra dig riktigt förbannad.

Haha, ja.. Jag kan bli riktigt arg, och oftast brukar det gå väldigt fort och även lika fort över. Jag är inge människa som är speciellt långsynt av mig, utan det är stundens hetta som brukar gälla för att sedan gå över typ, men jag kan bli riktigt arg på skitsnack, folk som trycker ner andra människor. Falska människor och när folk verkligen inte har någon logisk rimlig förklaring på något som jag verkligen tycker att DETTA ÄR helt sjukt!

2. Vad gör du onödigt ofta?

Scrollar igenom instagram kontot & facebook, tusentals med gånger. Även fast det ibland inte ens kommit upp något nytt.

3. Vad borde du bli bättre på?

Acceptera det förflutna, och sätta mer fokus på vad som faktiskt är nu. Det är någonting jag jobbar med varje dag, samt att sluta pressa mig själv så mycket i nästan allt jag gör, jag måste bli bättre att tänka på att detta är mitt bästa, och mer kan jag ibland inte göra. Jag duger som jag är!

4. Är du romantisk av dig?

JAA! Det är jag verkligen, jag gillar allt som har med personliga ting att göra, förra året på alla hjärtans dag, fick Robin en stor flaska utav mig, med 365 lappar i. Det var peppande budskap, minnen, framtids visioner samt anledningar till varför jag älskar honom. Jag är väldigt romantiks och jag älskar att använda min kreativa sida tillsammans med romantiken. Har nog alltid varit romantisk och vill göra varje dag till något speciellt, både med min partner och med vänner som verkligen står mig nära! Jag berättar ofta för människor som betyder för mig, hur värdefulla och fina de faktiskt är! Och det är nog mycket det som gör mig till den unika kvinna jag är.

5. Hur länge kommer du bo i Kalmar?

För resten av mitt liv, hoppas jag! Det är här jag hör hemma, och så känner jag mer & mer för varje dag som går. Jag trivs här det var en stor chansning att flytta hit, men absolut inget som jag ångrar! Kalmar är mitt hem det är här jag har min framtid helt enkelt.

6. Ångar du mycket av det du gjort i livet?

Nej, absolut inte då jag lärt mig av mina misstag. De har format mig och gjort mig starkare. Dock ångrar jag hur vissa saker gick lite väl för långt, men annars är jag stolt över både framgångar & misslyckanden.

8. Vad tycker du om mest på dig själv, och med dig själv?

Mina ögon, min kropp. Jag älskar mig själv! Samt att jag är en bra människa till mina medmänniskor och speciellt till människorna som står mig nära.

9. Vad är det jobbigaste du gått igenom detta år?

Oj, det är mycket som vart tufft. Men det svåraste och mest tuffaste som hänt, är nog Henriks bortgång. Den tog väldigt hårt på mig, och vissa dagar tappade jag verkligen bort mig själv på. Det var tufft för mig och många andra, samt min familj, min partner & mina vänner. Som fick se hur jag mådde och hur jag behandla vissa av dom under den värsta sorgen.

10. Kommer du och Robin skaffa barn?

Ja det är framtidsplanen, att skaffa oss en liten bäse. Det får hända när det ska hända helt enkelt! Men Robin är mannen jag vill ha som pappa till mitt/mina barn, samt mannen jag vill leva med. Jag är trygg med honom och trivs otroligt bra i hans sällskap. Vi har verkligen funnit varandra genom framgångar & motgångar.






Likes

Comments


Nu är det en ny vecka, och jag brukar alltid tänka att det finns alltid nya möjligheter att hämta, nya mål att klara. Eller nya saker att uppnå. Så hur kommer min vecka att se ut? Den är hyfsat lugn vilket är skönt, då det varit väldigt mycket senaste tiden. Så det är väldigt skönt att inleda denna vecka med mindre stess i kroppen. Jag har som vanligt en vecka med studier, och träning i den "mån" som jag hinner. Med jag ska iallafall försöka att få in två pass denna vecka, är det någonting ni skulle vilja läsa om på bloggen? Så är det mer än uppskattat att ni lämnar en kommentar om det.

Hur som helst, idag har det varit en lugn dag, med en del plugg och ett par inlämningar som är klara. Jag håller även på med en adventskalender till Robin, som innehåller olika paket, så istället för ett paket på julafton så kommer han att få ett paket i tjugofyra dagar. Det har varit en del jobb med den, så det är skönt att den börjar bli klar. Och resultatet är verkligen toppen!! Ska bli så kul att se och höra vad han tycker när han ser den, samt öppnar sina paket.

- Under förra vecka, fick jag in ett önskemål om en frågestund här på bloggen, att jag skulle svara på en del frågar eller berätta saker om mig själv. Det kommer komma upp ett inlägg om det, under denna vecka. Och är det någon fråga som du kanske undrar/undrat som läsare, så är det bara att kommentera så kommer den frågan med.

Ha en super fin kväll!


Likes

Comments

​Då var det äntligen helg, ​SÅÅ SKÖNT! 

Denna dag har spenderats tillsammans med Irma, fyra timmars shopping på stan. En god middag & öl på tacobar, kan inte klaga!! Jag hittade en del klappar till Robins adventskalender, så nu är det bara ca 12-13 stycken kvar. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst, för en gångs skull så är jag verkligen en positiv inställd på julen! Det ska bli så mysigt faktiskt, plus att min kära mamma kommer flytta ner från Sörmland till Småland, jag hoppas att hon kommer trivas där ute på landet! 

Denna kväll kommer att spenderas med Robin, jag tänkte göra en god middag och sedan ska vi bara ta det lugnt. 

Likes

Comments

I detta samarbete som är tillsammans med Nathalie Strande, kommer jag att berätta om hennes produkter som går att köpa hos. Beauty.by.natta. Och syftet med detta samarbetet är att det är ju BLACK FRIDAY I MORGON?!?! Och just under morgondagen, kommer det att finnas kanonerbjudanden på hela 30-60% rabatt.


Galvanic spa: Galvanisk ström har länge används i skönhetsbehandlingar pga sin effekt, man kan beskriva det som "hudens egna strykjärn", den ger fina linjer samt att rynkor försvinner. Behåller blodcirkulationen, ger huden näring och fukt. Samt hjälper huden att få tillbaka sina naturliga lyster. Galvanic spa kan användas både för kvinnor och män.

Renu hair mask: En hår inpackning som gör underverk för främst torrt & slitet hår, som lätt kan gå av. Innehåller unika ingredienser som gör att fukten åker djupare in i hårstråna, och ger glansigare hår på endast 7 dagar.


Nutrial schampoo: Ger en bättre hårväxt, håret blir mer glansigare, tjockare samt fylligare.


Creamy hydrating mask: På vintern är det lättare att få torr hy, så detta är den perfekta masken, med mycket fukt. Den både lindrar samt återfuktar på djupet. och vitaliserar uttorkad hud. Innehåller ingredienser som lugnar.

För direkt kontakt, för mer information om produkterna.

Samt pris och leverans!

* KONTAKTA *

Nathalie Strande

Instagram:

https://www.instagram.com/beauty.by.natta/

Blogghemsida:

http://nouw.com/nattastrande


Likes

Comments

När en människa får, eller upplever en sorg. Så sätter den sig inte bara mentalt, när vi blir ledsna påverkas vi även fysiskt och inte bara psykiskt. Det kan exempel vis handla om, chock-stress-depressison.

- Jag tror att de flesta av oss har varit riktigt ledsna någon gång under våra liv, alla kanske inte har varit deprimerade, men i alla fall så bedrövande ledsen att man inte kan fokusera på någonting annat. Ibland kan en så kallad sorgattack vara i bara några minuter, i andra fall dröjer den sig kvar betydligt längre. Och vad som orsaker olyckan kan variera oerhört. Det kan vara alltifrån dödsfall och sjukdom till hjärtesorg och elakhet.

Hursomhelst, i sådana lägen reagerar ofta kroppen med besked. Inte bara genom att spotta ur sig tårar, det kan uppstå illamående, skakningar och till och med att individen faller ihop. I allvarligare fall kan även hjärta och hjärna ta stryk, det finns fyra stycken kritiska tillstånd som kan drabba kroppen när vi mister en närstående eller är med om någonting som vi upplever som tragiskt. Och det är viktigt att se dessa varningstecken, det är viktigt att bli förstådda med detta, och även kunna acceptera människor som går igenom detta., utan att ifrågasätta eller döma. För alla känslor är okej att känna, och alla tankar är okej att tänka.

HJÄRTAT

Jo, det går faktiskt att drabbas av ett "brustet hjärta" rent medicinskt. Det kallas med en annan term för "takotsubo" och är kopplat till en akut sorg, trauma och stress. Enligt hjärt-och lungfonden kan plötsliga besked om dödsfall, sjukdom eller trafikolyckor utlösa syndromet, vars symptom påminner om en hjärtinfarkt med till exempel bröstsmärta och onormalt EKG. Troligen orsakas det av att hjärtats vänstra kammare vidgar sig, vilket leder till att hjärtat försämrar pumpförmågan. Enligt studier, så drabbas vanligtvis kvinnor sig av brustet hjärta, och en ny forskning tyder på att det även kan inträffa vid extrem glädje, dock är det sällan dödligt- och med rätt behandling klarar sig de flesta helt utan några bestående skador och återfall.

HJÄRNAN

Cirka sju till tio procent av alla som förlorar en närstående "fastnar" i sorgen i över ett år. Då kan de ha drabbats av så kallad "komplicerad sorg". Tillståndet tycks påverka det kognitiva processerna i hjärnan, varför den sörjande kan ha svårt att koncentrera sig och få minnesluckor. Man kan säga att all tid och energi går åt till att fokusera på den bortgångne.

HELA KROPPEN

När vi kämpar med en allvarlig sorg får kroppen svårare att hantera den "vanliga" stress som normalt uppkommer i vardagen, såsom jobbet/studier/hushållet eller inför andra vardagliga måsten. Det parasympatiska nervsystemet, som brukar ta hand om den dagliga stressen och återföra kroppen till normalläge, ger vika för de sympatiska nervsystemet, som arbetar betydligt långsammare. Det gör hela systemet i kroppen mer skakigt, med en ökad utsatthet för inflammationer och i värsta fall dödliga tillstånd, kronisk inflammation till exempel, har ett samband med hjärtsjukdomar, cancer samt diabetes.


Med detta skrivit, är det viktigt att komma ihåg! Om du går igenom denna situation, eller känner någon som kanske gör.

* Det är inte fel att söka hjälp, hjälpen finns där för att du som individ ska få rätt hjälp.

* Det är inte fel att dra ner på ditt "normala tempo", för att du ska orka vara människa.

* Det är inte fel att känna det man känner, eller tänka det man tänker. ALLTING ÄR NORMALT.

* Det är okej att må dåligt, det är okej att visa sig svag. Samt att vara öppen med det. Det är ingenting man ska skämmas för, utan det är någonting hemskt och svårt du går igenom som du helt enkelt behöver hjälp med, för att kroppen säger ifrån. För att ingen människa orkar bära allt detta själv på sina axlar, eller ta sig igenom det själv.


Tack för att ni ville läsa.



Likes

Comments

Tips för dig som har skadat/torrt/risigt hår, och enkelt vill göra det hemma med ett få par ingredienser!

Min kära vän Vicktoria Adolfsson tipsar om ett recept hon oftast använder, testa gärna detta! Men viktigt att komma ihåg att inga garantier finns att det just FUNKAR PÅ DITT HÅR!

Recept samt instruktioner! 

Steg 1

Ta fram en medelstor skål för att blanda ingredienserna i.

Steg 2

Häll i kokosolja efter behag samt några matskedar honung.

Steg 3

Skär 1 citron, så du får två stycken halvor, pressa saften ner i bunken.

Steg 4

Ta balsamet du använder dig utav, krävs inte mycket då du ska använda dig av balsam när du duschar.

Steg 5

Blanda ihop allting tills det blir en ljus röra.

Steg 6

Lägg i behandlingen i håret & extra i topparna, använd dig av samma metod som när du färgar håret. Vänta 1 till 2 timmar(helst2) & sedan är det bara för dig att tvätta ur det.


Följ gärna Vicktoria på Instagram & snapchat. 

Instagram: curvyinkeeeed 

Snapchat: vickanadolfsson 


Likes

Comments

Kvällens gympass avklarat på ca 1,5 timme! Vilket känns helt toppen, ben/axlar/rygg/kondition. Och som sagt har ni inte möjlighet att gymma på ett gym, så finns massor med övningar att göra hemma!

Se bilder & förklaring nedan! Bilder samt info, är tagen ifrån www.styrkelabett.se där det finns massvis med övningar att göra dels på gym, samt i hemmet! 

Lycka till! 

Likes

Comments